בלי תפילה לא מקבלים - חלק ט"ו - טעם התפילה ומתיקותה
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום מאיר בן רבקה הוא ואשתו זכו לבריאות אתנה ריחות ימים חזרה בתשובה שלמה בשמחה עם כל המשפחה כל צאצו יזכו לזיווגים הגונים ויזכה לרקוד בחתונות שלהם מהרה אמן ואמן אמן הלה בציפי תזכה בזכות הנציב יום לזרע קודש בר קיימה בתוך כלל ישראל מהרה אמן ובריאות לכל עם ישראל אמן אמיר בן מרים יזכה הוא משפחתו לתשובה שלמה תוך אהבת השם שמחה אושר עליה רוחנית תדיר מתוך בריאות שלמה ואתנה אמן אמן
אנחנו עכשיו בלי תפילה לא מקבלים כלום חלק טו' טעם התפילה ומתיקותה
הלכות רבות בהלכות תפילה למדנו מחנה אמא של שמואל המלך שמואל הנבי אומרת הגמרא בברכות ל בחנ מדברת על ליבה מכאן למתפלל צריך שיכוון ליבו רק שפתי הנעות מכאן למתפלל ש יחתוך בשפתיו בכולה לא ישמע מכאן שאסור להגביה את קולו בתפילתו ויחשבה העלי לשיכורה מכאן ששיכור אסור להתפלל חשבתי בעצם שהוא חשד אותה כשקורה זה ביזיון שאין כדוגמת אותו והיא מתנצלת אני לא שיכורה אולי גם בזכות הבזיונות האלה נפקדה במדרש במשלי ל מובה על תפילתה של חנה טעמה כיטוב שחרה זו חנה שטעמה טעם תפילה שנאמר ותתפלל חניו ותאמר עלץ ליבי בדני לפיכך זכתה ויצא ממנה בן שהוא זוג למשה והרון שהאירו לישראל כנרות בוצינה קדישה חנה לא זו בלבד שהתפלל כראוי כנדרש לפי כל דקדוקי הלכה אלא גם טעמה טעם של תפילה שנאמר עלץ ליבי באדוני אם אדם מתפלל רק לצאת ידי חובה והתפילה עליו מסה רוצה להגיע מהר לעושה שלום במרומיו זה ההפך ה הגמור מטעם של תפילה ממה נובע חסרון אדם זה מחוסר ההכרה והבנה במעלה ובמהות של התפילה ככל שהאדם גדול יותר תפילתו ערבה עליו בספר תפילה דילה מביאים מקבץ סיפורים על מתיקות התפילה אצל גדולי ישראל המשגיח רבי שלמה ולבה זכר צדיק לברכה לא התפלל מנחה קטנה בישיבה אלא הקדים להתפלל מנחה גדולה שאלו אותו אמר המשגיח אינני מסוגל להמתין 12 שעות בלי לדבר עם הרבנו של עולו האדמור רבי משה לי מסאסוב זכר צדיק ברכה עסק רבות בפדיון שבועים פעם הגיע אל פריץ אחד לפדות יהודי משבי הפריץ היה באמצע הסעודה רבי משה ליב היה באותה עת בתענית ריח המעדנים ו עמים שהוגשו לפני הפריץ אפף אותו עד שאחז בו בולמוס באחר זמן סיפר שניצל מסכנת הבולמוס על ידי שצייר בדעתו כיצד הוא עומד ואומר תפילת נשמת כל חי וכאשר חש בתענוג הזה חלפה ממנו לחלוטין תחושת הרע מסופר הרבי אהרון מקרלין זכר צדיק לברכה שהפריט ששלט במחוז שלו היה רודף תענוגות יום אחד החליט הפריץ הוא רוצה לנסוע במזחלת השלג בקיץ מזחלת השלג בחוש תמוז דחילק נישו עבדים מדבר על ליבו הפצירו שתחת התענוג עד החורף ואז יהיה לו שלג וד נפשו לא עכשיו אני רוצה במזחלת השלג מה עשו הביאו מאות סקים מלאים סוכר פיזרו את הסוכר על פני שטח גדול כאילו שלג רתמו את מזחלת השלג לשני סוסים לבנים והפריץ נסע להנאתו באמצע הקיץ על השלג סיפרו את זה לרבי אהרון מקרלין מה זה העו לומה זה של הפריץ הזה שום דבר לא מונע ממנו למלא תאוותיו אמר להם אי אפשר להשוות את התענוג שיש לפריץ במזחלת השלג באמצע הקיץ לתענוג הגדול שיש לי בשבת קודש באמירת נשמת כל חחי קח את כל התענוג שלו הם לא מגיעים ככה לנשמת כל חי שאני אומר סיפר רבי אליהו לופיאן זכר צדיק לברכה בשעה שדפקו בכלם על העמוד לסיום תפילת עזרת אבותינו אתה אומ עולם עדיין הייתי באמצע המזמור היה דבר דומה בעיניי כאילו חוטפים לי מהפה נטח בשר טעים כל כל כך נעימה ומתוקה הייתה בפי תפילת עזרת אבותינו אתה הו מעולם מעשה הבא סיפר רבי ישראל אליהו וינטרוב זכר צדי ברכה על אברך אחד אבל משערים שהוא סיפר את זה על עצמו בעיצומה של מלחמת המפרץ בליל שבת קודש באמצע תפילת ערבית נשמעה הזעקה בהב חל ההפגזה בעלה גדולה שררה במקום המתפללים נמלטו על נפשם ורק האברך נשאר על עומדו והמשיך בתפילת העמידה אמר לעצמו ממה נפשך אם מאומה לא יקרה ונמשיך לחיות אין צורך לחוש ואם חלילה יקרה משהו יש לך מתיקות גדולה יותר להיפטר מן העולם מתוך גיש מק ודבקות של תפילת ערבית של ליל שבת קודש נשאלה שאלה איזו מילה בעיניכם היפה יותר בתפילת 18 אחד השיב שמע כולנו אחד אמר אלוקינו אמר להם הרב לדעתי המילה אלוקיי הקדוש ברוך הוא שלי זה המילה היפה ביותר בתפילת 18 הידיעה שיש לנו קשר אישי עם הבורא יתברך והוא שומע תפילתנו זה עונג ושמחה עצומה מי שלא מרגיש מתיק ושמחה סימן שאינו יודע וחש מה היא באמת תפילה איך משיגים טעם בתפילה מה לעשות כדי להרגיש מתיקות ושמחה העצה העיקרית זה ללמוד להכיר את מעלת התפילה וחשיבותה ואז להתפלל במתינות ומתוך מחשבה ולהשתדל להבין מה מוצאים בשפתיים בספר המנוחה וקדושה מביע על ידי אמירת כל תיבה במתן נדבק הלב בשבחי השם נפלאותיו כמו הלועז צימוקים שמרגיש מתיקות אבל לא כן מרגיש הבולע הלו עס מי שאומר את מילות התפילה במתינות חש במתיקות אבל הבולע את המילים לא טועם שום דבר מטעם הערב של התפילה אם מתפללים במתינות בהכרה במעלת התפילה מתחברים אליה ובהדרגה זוכים לחוש טעם לחוש טעם של תפילה כמו שאומר הנפש החיים הקדוש זכר צדיק לברכה להתענג על אדוני בתיבות התפילה כמה לבקש מהקדוש ברוך הוא בתפילה כמה בן יכול לבקש מאביו אבל הוא יודע שגם אם האבא יגלה רצון הוא מוגבל לא הכל הוא יכול להגשים לבן יכול לתת כמידת האפשר אם מבקש הבן 10 מיליון עם כל הרצון הטוב 10 שקלים הוא יוכל לקבל אבל אבא בשמיים הוא הכל יכול הוא אינסוף הוא בלתי מוגבל בלי שיעור ומידה וא רוצה לתת ואין גבול בקשות שיכול אדם לבקש ממנו בתפילה הגמרא בתענית כה מספרת הרבי אלעזר בן פדת שהיה שרוי בעוני ובמחסור הכיס דם לרפואה ולאחר מכן הוא צריך לאכול לחזק גופו אך לא היה לו מה לטעום מצא שן של שום והכניס לתוך הפה ליבו נחלש והוא הנמנים באותה שעה ראו בני הבית בוכה ושוחק וציצית של אש יוצאת ממצחו אמרו לו מפני מה שחקת ו בכית ומה הציצית אש יצא ממצח אמר להם ראיתי את הקדוש ברוך הוא יושב עמי אמרתי לו ריבונו של עולם עד מתי אצטער בעולם הזה אמר לי אלעזר בני האם נוח לך שיהפוך את כל העולם והברה אותו מחדש ואז אפשר שתיוולד במזל של פרנסה אמרתי לו כל זה ורק אפשר בסופו של דבר אמר לו הקדוש ברוך הוא שהוא יתן לו לעולם הבא 13 נהרות של שמן אפרסמון להתעדן בהם שכר נצחי נפלא ביותר אמר לו רבי אלעזר בן פדת רק זה בטו ו אמר לו הקדוש ברוך הוא אם אתן לך יותר מזה מה ישאר לחברך אמר לו רבי אלעזר בן פדת ונה מגבר דלת ל בענה כי אני מבקש בקשה מאדם שאין לו הרי אני מבקש מבורא עולם שהוא כל יכול על המילים האלה טפח הקדוש ברוך הוא בחיבה על מצחו שרבי אלעזר בן פדת וזהו ציצית האש יצא ממצחו רואים מכאן שאין גבול ואין שיעור לבקשות שיכול אדם לבקש מבורא עולם בני אדם מוגבלים אבל הקדוש ברוך הוא כל יכול ודרשו חכמים זכרונם לברכה בברכות נ את הפסוק הרחב פיך והמלא הו פרש רשי רח פיך לשאול כל תאוותך תבקש קש יותר תקבל יותר אני עם הפסוק הזה התחלתי לדבר פעם ישב רבי מנדל מרימינוב הקדוש זכותו תגן עלינו אמן אמן עם תלמידיו אצל ריבו הנועם אלימלך זכותו תגן עלינו אמן אמן והתלמידים התחילו לאכול בנועם אלימלך שם לב שרבי מנדל אינו אוכל אמר לו רבי מנדלה מדוע אין לך אוכל אמר לו אין קערה אמר רבי אלימלך אם כן יביאו לך קערה ותוכל לאכול יחד עם כולם הביאו לו קערה רבי אלימלך מביט בו ורואה שעדיין הוא לא אוכל אומר לו יש לך כבר קערה למה אין לך אוכל ענה לו איך אני אוכל אין לי כף גער בו רבי אלימלך עוד מעט יביאו לך קו ואז ת אומר שאיין לך יכול כי אין לך מזלג אני לא מבין מה זה התנהגות הזאת מתחילה היה עלך לבקש את כל מה שחסר כדי שתוכל לאכול לימים אמר רבי מנדל חסידיו המוסר שהטיף לי מורי ורבי נחקק בלבי ממנו למדתי כשמבקשים מבורא עולם לא מבקשים טיפין טיפין מבקשים מלכתחילה הכל בבת אחת לא כמו הסבורים בתמימותם שלא ראוי לבקש בבת אחת אלא מידת דרך ארץ לבקש טיפין טיפין לא ולא הקדוש ברוך הוא מורא לנו הדרך הראויה הרחב פיך והמלאה הוא תבקש תוכל לקבל אז יש יש בידינו כלי רב עוצמה אם נשכיל להשתמש כראוי וכ נכון נפעל גדולות ונצורות מה זה הכלי התפילה שאדם מתפלל בהתרוממות ובכוונה יכול לזכות להעפיל לגבהים ולפעול ישועות גדולות והתורה אומרת כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצוך היום לא נפלתי ממך ולא רחוקי לא בשמיים הי ולא מעבר ליי כי קרוב אליך דבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו שואל החפץ חיים זכר צדיק לברכם כאשר חפץ נמצא במרחק רב ממך אתה יכול לומר שחפץ לא בשמיים והוא לא מעבר לים אלא ו יותר אבל כאשר החפץ נמצא לידך למשל על הסטנדר האם מתאים לומר שהסטנדרטים אתה מעפיל לשמיים אנשים מחפשים טיסות כבר יש ארבעה יהודים או שלושה שטסו לחלל לראות מלמעלה את העולם אפשר לעבור אותם בתפילה כל יום שלוש פעמים נכנס לסידור כרום זולות דברים שהם ברומו של עולם התפילה מגיעה עד כיסא הכבוד זה יותר גבוה ממה שהם יעפילו למעלה כשאדם מתפלל לשם יש לו בקשות רוחניות וגשמיות אבל הוא מסתפק במועד הוא חושב שהתפילות לא יכולות לפעול גדולות ונצורות אז הוא אומר לקדוש ברוך הוא בעצם כך ריבונו של עולם איכשהוא התרגלתי למצב שלי אין לי עיניים גדולות אני בסך הכל מחפש קצת שיפור שהבריאות תהיה יותר טובה שהפרנסה תהיה קצת יותר ברבע הילדים יישארו איכשהו בסדר וימשיכו כמו שצריך אומרת לו התורה אתה טועה טעות גדולה בתפילה שלך אתה יכול להפוך את העולם להגיע לשמיים ומעבר לים זה קרוב אליך מאוד אם תתפלל בפה שלך והלב שלך אתה תגיע ל שמיים הבעיה שאדם לא מאמין שהוא מגיע עד לשמיים וממילא הוא לא מתפלל על זה אלא מסתפק במועד וזה עובד בדיוק הפוך קודם כל צריך לרצות להגיע לשמיים לשאוף להגיע לגבאים ולהתפלל על זה בפיך ובלבבך ואז מגיעים ובתפילה פועלים נצורות וגדולות איך אתה יכול להתפלל על הדברים האלה כתוב במפורש קרוב אליך דבר מאוד איפה זה מתחיל בפה שלך לאן אתה הולך פה פה מפה אתה יכול להגיע לשמיים אבל צריך שאתה תרצה את מה שאתה אומר גם בלבבך כשתרצה אם אמרת בפיך ובלבבך גם תזכה לעשותו יהודי אמיתי לא מסתפק בשיפורים קלים הוא חי באמונה שבתפילה הוא יכול להשיג שינויים מערכתיים ולהרבות כבוד שמיים בעולם הכל מתחיל בפה מהפכות ממש ניתן לעשות בכוח התפילה הבעל שם טוב הקדוש זכר צדיק ברכה היה אומר כדי להתחזק בתורה וביראת שמיים לא נדרש מאיתנו להרים את השמיים נדרש מאיתנו לאחוז בקצה השמיים בקצה של שמימיות בהתחזקות קטנה אפילו ברוחניות שאדם מתחזק בקצה השמיים ברוחניות הוא זוכה בסוף התהליך להרים את כל השמיים ולבנות עולם שלם של רוחניות בפה ובלב יכול לשנות להשתנות עם כל העולם כולו והכתוב אומר זאת בישעיה מא יד אל תתיראי תולעת יעקב בתנחומא פרשת בשלח סימן ט למה נמשלו ישראל לתולעת לומר לך מה התולעת הזה אינו מכה את הארזים אלא בפי והוא רך ומכה את הקשה כך אין להם לישראל ל התפילה מה יותר רכרוכי מפה של תולעת והיא חודרת הגזע הכי עוה והכי קשה ועוברת מצד לצד עם הפה ישראל נקראו תולעת ישראל למה הם נקראו תולעת כי כוחם בפה מה זה פה אתה יכול לשנות עולם ומלאו בפה יש לך רוח ממללה כשאדם מסתכל על עץ ארז ענק הוא סבור שאף אחד לא מסוגל להזיזו אולי מסור חשמלי והנה מגיעה תולעת קטנה בשנייה אחת אדם דורך עליה והיא מתה והיא מצליחה לכרסם ולנגוס ולייבש את העץ כוח התולעת בפיה גם היהודי כוחו בפיו תתפלל ותהפוך עולמות זה הכוח שנתן לנו השם יתברך וצריך לנצל אותו ואני מקבל הרבה הרבה הודעות שאנשים התחילו לנצל את הפה ולשיר עבדו עבדו עבדו ופלאי פלאות איזה ניסים ואיזה נפלאות ואיזה מופתים בכל התחומים בכל העניינים כל יום כל יום כל יום אני מקבל הודעות לא יאומן כי סופרת אז לכן ננצל את הפה ונשמח בעבודת השם נשמח עבדו עבדו עבדו ו את השם בשמחה עמדו עמדו עמדו עמדו את השם בשמחה באו לפניו לפניו ירנ ב לפניו רננ בואו לפניו לפניו רנ לפניו רננה את השם בשמחה עבדו עבדו עבדו דו את השם בשמח ב לפניו לפניו ב בואו לפניו רננ בואו לפניו לפני רננ בואו לפני רננה ישמחו במלכותך שומרי שומרי שמרי שבת קעו שבת תשמחו במלכותך שומרי שומר שומרי שבת מקור נשמה מקדש מקדש מקדש שי שבת מקדש מקדש מקדש שביעי שבת
אני רוצה להזכיר לכם יש את סעודת השמחה בעוד כחודש לרשם להיות חלק מאמין שיש שמה ישועות גדול ות מאוד לכל המשתתפים אז לא לפספס את זה שווה כל רגע כל שקט קיו הרי אני מכווה לקיים מצוות חכמים דאורייתא בשמחה דאורייתא רבי חנניה