שבועת שווא אחת דוחה מאה זכויות חלק ה' | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 23.11.2023, שעה: 09:25
(אין זה התמלול! אלא עיקרי הדברים ע"פ הספר 'אל תדחנו' (עמודים לה-לט) מאת הרב אברהם חנונו שליט"א מלייקווד - ישר כוחו! לכתבה על ספריו - לחץ כאן)
הרגיל לישבע אסור לדבר עמו לדבר עמו
כתב בספר חסידים (תטז): מי שרגיל לישבע, ואין אדם מזקיקו לידי שבועה אסור לדבר עמו!
ועיין בספר ראשית חכמה בשער הקדושה (פי"ד) שהאריך מאוד בחומר העון הזה. ובתוך דבריו כתב: ובכלל ענין השבועה, להזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה. שהמזכירו לבטלה חייב נדוי (נדרים ח:), והוא בכלל "לא תשא ."
והנזהר בזה, יש לו שכר גדול בעולם הבא בעולם הבא. כדכתיב (מלאכי ג', כ) "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה", ופרשו (נדרים ח:) אלו בני אדם שיראים להוציא שם שמים לבטלה.
גם החסיד רבנו יונה זצ"ל בספרו שערי תשובה שערי תשובה (בשער א' אות ח') כתב: וראה ראינו כי רבו עונות הדור על זאת, כי יש אנשים רבים שאינם מקבלים על נפשם להזהר מעברות ידועות, וכל ימי חייהם אינם נזהרים בהן, אבל הן אצלם כהתר. ואילו לא היו נוהגים כן רק על עבירה אחת, חולי רע הוא בנפשם כאשר בארנו. אף כי נוהגים כן על אזהרות רבות, "וכהנה מן החמורות החמורות החמורות כמו שבועת חנם שבועת חנם", ומקלל את חבירו או את עצמו בשם וכו' רבות כאלה כתבנו מקצתם אל בני הדור להזכירם ולהזהירם.
ובשער ג' אות מ"ה כתב עוד וז"ל: ויש באזהרות התלויות בלשון שלוקין עליהן, כי כן אמרו רבותנו ז ל" (מכות טז.) כל האזהרות שבתורה לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו חוץ מנשבע ומקלל את חבירו בשם.
והשבועה לשוא אע"פ שאין בה מיתת בית דין ענשה חמור בידי שמים יותר מהרבה עבירות שיש בהן מיתות בית דין.
ואם חייבו בית דין את האדם להשבע שבועה, והוא יודע אשר פיו דבר שוא, אסור לקבל עליו השבועה לאמר, אנכי אשבע, למען הפחיד את חברו, אע"פ שאין בלבבו להשבע, שנאמר "לא תשא" ויש בכלל משמעו לא תקבל להשבע לשוא.
ואסור להשבע חנם אע"פ שהוא נשבע על אמת וכן המסבב להשביעה את חבירו חנם, גדול עונו, כגון שהיה חבירו חייב לו מנה, ויכפול על תביעתו למען יצא קו הדין על הודאתו למקצת להשבע שבועת התורה, או שתובע את חבירו על חנם, ואמרו רבותינו כי זה האיש נקרא גנב שגונב דעת הבריות. ומי שהוא יודע שאם ישבע יחשדוהו בני אדם על שבועתו, יש לו להמנע ולחשוך נפשו מן השבועה לכבוד שמים, גם כי האמת איתו.
ברבנו בחיי זצ"ל בספרו כד הקמח כד הקמח כתב בתוך דבריו: צריך האדם שיזהר מאד בהזכרת השם יתברך, וזה מכלל יראת השם יתברך שכן אמרו רז"ל בפ"ק דתמורה (דף ג:) אזהרה למוציא שם שמים לבטלה מדכתיב (דברים ו) "את ה' אלקיך תירא אלקיך תירא". ועוד ממה שכתוב (שמות כ) "לא תשא את שם ה' אלקיך לשוא אלקיך לשוא". ויש להתבוננן בפסוק "לא תשא" שהוא דבור שלישי הוקבע אחר אזהרת עבודה זרה כי כמו שראוי ליראה את השם הגדול והנורא שלא לתת כבודו לאחר, כן ראוי לתת כבוד לשמו, והנושא אותו לשוא מחלל כענין שכתוב (ויקרא יט) "ולא תשבעו בשמי תשבעו בשמי לשקר וחללת את שם אלקיך שם אלקיך". והזכיר לשון "לא תשא", ולא אמר לא תשבע לפי שהוא כולל עוד שלא ישא אדם על שפתיו השם לחנם וכלשון "לא תשא ."
והנה ראינו בעבור שנשבעו בני ישראל ברבים על דבר פילגש בגבעה, ושם היה פנחס הכהן הגדול, ומצאנו שנהרגו העוברים על השבועה, והם אנשי יבש גלעד אנשים ונשים וטף וכן לא יעשה אפי' במחללי שבת.
בוא וראה שהרי השוה הכתוב עובר על השבועה לאיסור אשת איש, כתיב הכא (שמות כ) "כי לא ינקה ה'". וכתיב התם (משלי ו) "כן הבא אל אשת רעהו לא ינקה כל הנוגע בה ."
ומצינו ישעיה הנביא שהיה מוכיח לישראל בעבירה זו. הוא שכתוב (ישעיה מח) "שמעו זאת בית יעקב הנקראים בשם ישראל, וממי יהודה יצאו הנשבעים בשם ה' ובאלקי ישראל יזכירו לא באמת ולא בצדקה, כי מעיר הקדש נקראו ועל אלקי ישראל נסמכו ה' צבאות שמו ."
וכיון ישעיה בשני פסוקים אלה לומר שאין לתמוה על שאר האומות אם הם נכשלים בעון זה, כי שאר האומות לא קבלו התורה, לא ראו אור, ולא ידעו ולא יבינו וכו'. אבל התימה הגדול, על אותם שהם בית יעקב ונקראים בשם ישראל, שהם קבלו את התורה, ושמעו דבור לא תשא, ולכך הזכיר בית יעקב כלשון האמור במתן תורה (שמות יט) "כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל", כי במתן תורה נתקיים להם שם ישראל, הנגזר משררה, כי ראו שררת הש"י וכבודו עין בעין.
ומזה נקראו ישורון, ואמר וממי יהודה יצאו כלומר מזרע יהודה, והזכיר יהודה לפי שתחילת נבואתו של ישעיה, לשבט יהודה היתה, והוא שכתוב (ישעיה א') "אשר חזה על יהודה וירושלים", והנה הנביא כמתמיה בלשונו על זאת איך אפשר לבית יעקב שקבלו התורה והם נקראים בשם ישראל ויצאו משבט יהודה שממנו האור והמלכות, שיהיו נשבעים בשם ה' ובאלקי ישראל יזכירו ואינם חוששים בהזכירם השם תמיד? והם מעיר הקדש נקראו והיה להם להיות קדושים, כשם שנקראו ממלכת כהנים וגוי קדוש ועל אלקי ישראל נסמכו בפיהם, לא בלבם כענין שכתוב (ירמיה יב) "קרוב אתה בפיהם ורחוק מכליותיהם", ואמר ה' צבאות שמו כי הוא אדון כל הצבאות כלן העליונים והשפלים ועל כן היה לכם ליראה מפניו.
וכן הנשבע לגוי הנשבע לגוי ועבר על השבועה, הרי זה מחלל את השם, ולמדנו זה מצדקיהו שנשבע לנבוכדנצר ועבר על שבועתו ונענש עליה כמבואר (ביחזקאל יז) עיין שם.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות