וראית סוס ורכב עם רב ממך - לא תירא מהם [005]
- - - לא מוגה - - -
כי תצא למלחמה על אוייבך וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם
לחזק את הלוחמים במלחמה נאמר שחרדה אדם יתן מוקש ובוטח באדוני יוגב המן ביסר למרדכי בשעה שב להובילו בלבוש מלכות הודיע לו מרדכי אחרי ימי התענית שלבה שק ואפר שעליו להתרחץ להסתפר בטרם יצא לרחובות העיר עם לבוש מלכות אבל אסתר סגרה את כל המרחצאות ומספרות ולכן נאלץ המן הרשע להיות בלן וספר אישי למרדכי יהודי השולחן ערוך ביורד דעה סימן קנ סעיף א' פוסק אסור ליהודי להסתפר אצל ספר עובד כוכבים מחשש יזיק לו באמצעות התער שבידו אה כמה זה נכון להיום אחרי האסון של ביזוי הדת בשביעי באוקטובר ו ואם כן יש להבין מדוע לצה אסתר את המן לספר את מרדכי הרי כשאמר עומד מאחורי מרדכי וגוזל שערותיו עלול חלילה לבצע זממו לערוף את ראשו התשובה היא אסתר רצתה להשפיל את המן בעיני עצמו שאינו ניצב בראש העולם כפי שחש אסתר ביקשה טוע בו הרגשה שהוא לא משנה למלך לא אדם השני בכוחו במדינה אלא בלן פשוט וספר מהשורה ולמה היא צריכה לעשות זאת כיוון שהוא יגיע לחוסר הערכה עצמית במצב רוחה ירוד יקרבו זרזו נפילתו כי כפי שאדם מרגיש וחושב הוא משפיע על מצבו ועל גורלו חרדת אדם יתן מוקש המן נאלץ לספר ולרחוץ את מרדכי בשברון לב תוך כדי הנחות מרדכי שואל אותו למה אתה נאנח עונה לו המן גברה דוה חשיב למלכה מכול הוא ר נוהי השת לישיה בלנה וספר אי שחשוב למלך יותר מכל השרים והיועצים הופך לפת על בלן וספר מרדכי לא נותר חייו והשיב להמן לפני שעלית לגדולה והיית משנה למלך הספר במשך 22 שנה מאז והלא הדרדר המן מדחי אל דחי בתו השליכה את השפכים על ראשו היא התאבדה אחרי שידעה מה עוללה לאביה אשתו זרש זרתה מלח על פצעה ואמרה אם מזרע היהודי מרדכי אשר החילות לנפול לפניו לא תוכל לו כי נפולת פול לפניו וכאשר המן הופיע על המשתה של אסתר שהאשימה אותו ברצונו לאבד את עמה נמלא אחשוורוש חמה ופקד לתלותו על העץ אשר הכין למרדכי מהתגליות המאורעות האלה יכולים אנו ללמוד את ההשפעה עצומה של מחשבה על גורלו של אדם כמשנה מלך יכל המן לסנגר על עצמו ולהתגונן מפני ההאשמות של אסתר אבל לאחר סדרת מאורעות משפילה שעברה עליו באותו יום הוא היה מדוכדך ומיואש והשלים עם תבוסתו המרא על זה אמר שלמה מלכנו חרדת אדם יתן מוקש ובוטח באדוני סוגיו מבאר רבנו בחיה מצינו שהתורה הזהירה לא לירוא מן האומות ככתוב כי תצא למלחמה על אוייבך וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם ועוד כתוב מי האיש הירא ורך לבו ילך וישוב לביתו לפי שגברה עליו יראת העם והוא חרד בראותו רוב מחניהם יתכן שהוא מאמין באמת שהכל ביד השם מתעלה אבל הוא לא גידל את נפשו במדרגת הביטחון ולכן רך לבבו והוא ניחת בטבעו ולכן התורה מצווה להחזירו מן המלחמה זה שכתוב חרדת אדם יתן מוקש החרדה שחרד האדם הוא חוטה לנפשו ונותן מוקש לעצמו ומגביר האויב עליו ומקרב את הצרה אליו כי ראוי לו לאדם לא לירוא מזרוע בשר ותם ובוטח באדוני סוגב מן הצרה השם יהיה לו למשגב למעוז בשכר טחון אף על פי שהייתה צרה ראוייה לבוא עליו איך אמר דוד מלכנו אם תחנה עליי מחנה לא יראה ליבי אם תקום עליי מלחמה בזאת אני בוטה לכן המן שנחרט מהבזק אתו עליו הגביר בזה את כוח אוייביו והביא על עצמו את סופו כנאמר חרדת אדם יתן מוקש מרדכי שלא הבת תקווה בטח בשם וציפה לבניין בית המקדש זכה לישועה גדולה כמו שנאמר ובוטח באדוני סוגב לכן כל לוחם בקרב כל תושב בצפון בדרום ובמרכז אם יבטח בשם שהוא מגן עלינו מאז ומעולם לא יזמין עליו צרות והפחדים שלו לא יחולו עליו אלא יבטח בשם והשם יסלק מעליו כל צרה אפילו אם נגזרה זאת צריכים להחדיר כל אחד לעצמו ובזה ננצל מכל צרה אמן באמן