טוען...

בלי יראה אין חכמה | הרב אמנון יצחק שליט"א

 בית הכנסת "קהילות פז", בני ברק
 תאריך פרסום: 23.01.2014, שעה: 17:31

הורדת MP4 הורדת MP3


"ואל אצילי בני ישראל לא שלח ידו ויחזו את האלוקים ויאכלו וישתו". אמרו חז"ל (משנה באבות פרק ג'): "כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת" לא כמו שאנו מורגלים ללמוד שהתנא מדבר כאן אודות מהו התכלית- אם יראה או חכמה והוא אומר שכל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת- לא זאת הכוונה, אלא כפשוטו או כפשוט'ו שיראה קודמת לחכמה. כל משהו חכמה צריך שיקדים לה יראה. עד שאין כלל מקום של חכמה לבדה, כי בכל רגע שמוסיף חכמה צריך להקדים לה יראה וכל מה שמוסיף עוד חכמה צריך להוסיף עוד יראה. חכמה בלא יראה אינה רשאית להיות כלל, שחכמה בלא יראה אינה ולא כלום. זאת אומרת אם ניקח נגיד את החכם הכי גדול שמבין בכל ויודע הכול ואין לו יראה שקודמת לחכמתו- אין זו חכמה בכלל. זה רק ידיעות. צבר ידיעות. אבל זה לא חכמה וודאי שלא חכמת התורה. איך קונים יראה? מוסר! לומדים מוסר, מוסר, מוסר, מוסר, מוסר.. וכך לאט לאט מקלפים את הקליפות וקונים יראה.

סוד נפלא כזה אנחנו רואים כל הברייתא של רבי פנחס בן יאיר, היא מתעסקת בעניין טיהור וזיכוך, תורה מביאה עד טהרה שזה תכלית הזיכוך, שלא יהיה אפילו אבק כל שהוא. והנה אנו רואים דבר מבהיל, שחכמה עליונה גם במצבים הכי גבוהים שלה עדיין אינה בסוד הטהרה. עדיין אפשר להתקבל בה איזה זיכוך, עדיין יש מקום לזכך, עד שמצינו בפסוק טענה של- "ויחזו את האלוקים ויאכלו וישתו", מי שרואה שכינה באותה שעה הוא יכול לאכול ולשתות?! איך כתוב: "ויחזו את האלוקים ויאכלו וישתו"? וכי מה היה יכול להיות שמה, הרי אי אפשר לומר אחרת אלא הם נהנו מזיו השכינה? זה נקרא שהם "ויאכלו וישתו" כמו מי שאוכל ושותה הוא נהנה מהאכילה, אז הייתה בחינה שהם "ויאכלו וישתו" אבל זה לא לשבח נאמר ועל זה כתוב "ויאכלו וישתו" כאילו אכלו וכאילו שתו.

ובאמת זוהי פליאה עצומה, איך אפשר להתערב בחכמה אי זיכוך? עכשיו נשאלת שאלה הפוכה- איך אפשר שחכמה תלך בלי זיכוך? חכמה הלא המציאות שלה זה אור ואיך מגיע חושך במקום האור? איך נכנס מתערב בתוך האור חושך? הרי חושך דוחה את האור, איך נכנס? אז איך יכול להיות חכמה בלתי מזוככת? חכמה מציאותה ועצמיותה הוא צח ומצוחצח. ומה גם חכמתם של נדב ואביהוא- בני אהרון, שזה עד מדרגה של נבואה מצב של אצילי בני ישראל "בקרוביי אקדש", איך זה אפשר להתאחז שם דבר מה?! אמנם כך הוא סודו של דבר, גם במצבם עדיין יתכן שחכמה שלהם אינה טהורה לגמרי, אפשר עוד להיאחז בה אי זיכוך קל מ-"ויחזו את האלוקים" יתהווה כאילו אכלו וכאילו שתו וזה מבהיל מאד!

ידוע מה שסיפרו חז"ל (ירושלמי חגיגה ב' א') על מעשה ד'אחר'- אלישע האחר, שכל הקלקול שלו יצא מפני מחשבה בלתי מזוככה של אביו בשעת הברית מילה שלו, שהקדישו לשמים בכוונה בלתי רצויה כל כך, כשהוא ראה את התלמידי חכמים שלומדים ומכוח תורתם אש מלחחת סביבותם כמו במעמד הר סיני אמר אם זה כבודה של התורה אני מקדיש את הילד הזה לתורה. בשביל המחשבה הלא רצויה הזאת שהיתה לא לשם שמים, אז כל תורתו של אלישע בן אבויה היתה בלתי טהורה. יכולה לקבל עדיין אי זיכוך. והרי אמרו חז"ל אבל באומות העולם קם ומנו בלעם, אז איך אנחנו נבין את הדבר הזה? הנה יש לנו דוגמא מבלעם, כתוב שבאומות העולם קם כמו משה רבנו. מי קם? בלעם! ואחרי כל זה הרי היה מה שהיה, אנחנו יודעים מי זה בלעם עם האתון.. וכל הסיפורים שלו.. ואחרי כל זה למדים אנו מכל זה סוד גדול מאד, עד כמה יתכן להיות חכמה בלתי טהורה! ועד כמה אפשר לחכמה גם במדרגה היותר גבוהה לקבל עדיין עפרורית ואבק.

 לעומת זה מוצאים אנחנו את סוד הטהרה. איפה? דוד המלך ע"ה מונה בפסוק את מעלות התורה- "תורת ה' תמימה משיבת נפש", "עדות ה' נאמנה מחכימת פתי", "פקודי ה' ישרים משמחי לב", "מצוות ה' ברה מאירת עיניים" וכן הלאה. בכל חלק של תורה יש את המעלות המיוחדות שלו, אנחנו לא יודעים מה זה 'תמימה', 'נאמנה'.. 'ישרים'.. אבל רואים שהפסוק מחשב כאן המעלות של כל ענין וענין בדרגה הכי גבוהה ובכל אלה שהוא מונה אין עליהם השם 'טהורה'. טהרה עדיין אין בכל זה. היכן הוא סוד הטהרה?-  "יראת ה' טהורה"! בכל מעלות התורה עוד לא מצאנו טהורה.. טהרה אלא ב- 'יראת שמים', יראת ה' טהורה סוד זה של טהרה שאינו נתפס שם בשום אופן שום אבק ואי זיכוך, יראת ה' טהורה, יראה היא טהורה, האל"ף של יראה מיד טהרה, איך שמתחילים עם יראה צריך להיות שם טהרה. נמצא שחכמה גם באופן היותר גדול שלה עד "ויחזו את האלוקים", חכמה באופן היותר גדול שהגיעו למדרגה של נביאים "ויחזו את האלוקים", עדיין אינו בסוד הטהרה, עדיין ישנו איזה מקום להאחז בה כאילו אכלו וכאילו שתו, שזה דבר גשמי, שבחינת גשמיות עדיין הייתה בתוך המדרגה שלהם, אבל ביראה בהאל"ף שלה ממש מיד טהרה, באופן שאין שום מקום התאחזות למה שהוא. בתורה אפשר להיות מציאות של תורה שלא לשמה אבל ביראה שלא לשמה אי אפשר להיות בשום אופן! אין דבר כזה יראה שלא לשמה או יראה או אין יראה. מפני שסוד היראה הוא טהרה, יראה היא מציאות של טהרה וטהרה היא יראה. "יראת ה' טהורה עומדת לעד"! בדרגת הטהרה זה עומד לעד. יראה זה המקיים את הכול מפני סוד הטהרה שבה, למה יראה היא מקיימת הכול? משום שיש לה סוד הטהרה שבה שהוא מכלה, הטהרה מכלה את הכול, את כל אי זיכוך, ומה נפלא לפי זה מה שאמרו חז"ל (שבת ל"א):  "והיה אמונת עתך חוסן ישועות חכמה ודעת יראת ה' היא אוצרו",אז מסבירים שזה כנגד שישה סדרי משנה "אמונת עתיך חוסן ישועות חכמה ודעת"- זה שישה סדרי משנה. אבל כתוב בסוף "והיה אמונת... יראת ה' היא אוצרו", מה הפירוש? יראת ה' היא אוצרו. ואפילו הכי אם יש לך את כל ה-ש"ס ולמדת אותו כולו ואתה גם מקיים אותו ואפילו 'הכי אי יראת ה' היא אוצרו אין אי לאו- לאו'. אם האוצר שבו אתה מאחסן את כל התורה שאתה לומד זה ה-יראת שמים זה האוצר.. זה המחסן שבו מתקיימים כל הדברים- אז כן, אבל אם לא- לא.

משל לאדם שאמר לשלוחו העלה לי כור חטים, העלה לו. אמר לו עירבת לי קב חומטין? אמר לו לא. אמר לו מוטב אם לא העלית. היה לו כמות גדולה של חיטים בעלייה, הוא שואל אותו אבל שמת שמה קב חומטין? קב חומטין זה חומר שמשמר מפני התולעים, חומר שמשמר שלא יירקב התבואה, אז הוא אומר לו לא העליתי, לא עירבתי בתוך זה, אז הוא אומר חבל שהעלתה כל ירקיב הכול יסריח.. לא יישאר.. לא יתקיים כלום... חבל על כל המאמץ, חבל על כל המאמץ לא ייצא מזה שום דבר. וזה משל שאדם לומד תורה אם הוא לא מערב בזה מוסר שמביא ליראה לא יתקיים כל התורה שלו, כל התורה שלו לא שווה שום דבר.. שום דבר לא שווה.. ככה אומר רבי חיים מוולוז'ין זכר צדיק לברכה.

הרי מבהיל לומר על אדם שלמד כל התורה "מוטב שלא העלית", אם העלית ולא עירבת קב חומטין מוטב שלא העלית. שכן הוא סוד הדבר באמת, שגם בלימוד כל התורה אפשר ויש אופן שסוף סוף אין זה טהרה, הרי מ- "ויחזו את האלוקים" אפשר להתהוות "ויאכלו וישתו". ורק בקב חומטין שהוא היראה שהיא סוד הטהרה, בה אי אפשר שתחול שום אבק. מזוכך בתכלית הזיכוך ועל כן אם "יראת ה' היא אוצרו" מוטב שזהו הסוד המקיים את הכול!

הרי נתבאר לנו כמו חי 'כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו- חכמתו מתקיימת', 'כל שאין יראת חטאו קודמת לחכמתו- אין חכמתו מתקיימת'. כי לסוד הקיום מוכרח להיות טהרה וטהרה אי אפשר להיות כשילמד חכמה רק על דרך חכמה, רק להבין, ללמוד, לפלפל וכו'... בלי טהרה. אלא דווקא כשילמד החכמה על דרך של יראת חטא, ללמוד על מנת לקיים, ללמוד על מנת להתנקות, ללמוד ע"י להזדכך, ללמוד ביראת שמים. וזה הסוד של יראת חטאו קודמת לחכמתו, שכל מהלך החכמה יהיה על דרך של יראת חטא. כל המעלה של החכמה שלומדים יהיה על דרך של יראת חטא. 'בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין לו', איזה תורה זאת? תורת המוסר! כך אומר ה- 'חפץ חיים' ב- 'משנה ברורה'. אז זאת אומרת שאם אין יראה אין בכלל חכמה, זה לא נקרא חכמה, זה נקרא 'ידיעות', ידיעות אתה.. אלוף בידיעות.. אתה 'ידיעות אחרונות' אבל בלי טהרה שזה היראה אין כלום אז רק מי שיראת חטאו קודמת לחכמתו, תמיד לפני החכמה צריך שיהיה יראת שמים. ה-'חתם סופר' לפני שהיו לומדים אצלו שיעור היו לומדים קטע מתוך 'חובת הלבבות' 'רבנו בחיי', קודם כל יראת שמים, קודם כל מוסר, קודם כל להתחיל בדבר שנותן יראת שמים.

אם כן, רואים שזה אפילו בדרגה הגבוהה ביותר ולא יאמר אדם בטח אם הוא כזה חכם וודאי שהוא טהור וודאי שהוא ירא-שמים.. איזה וודאי ואיזה בטיח.. אפילו נדב ואביהו "ויחזו את האלוקים" הפסוק אומר: "ויאכלו וישתו" מדרגה גשמית, עדיין נגיעה גשמית.. במובן שלהם בדק מן הדק, אבל עדיין.. גם בשעה שהם רואים פני שכינה. אז מה היום..? מה היום בכלל..? שבכלל יראת שמים לא מעניין אף אחד, אלא יראת הכסף והכבוד.. אז מה אנחנו מדברים בכלל..? על איזה חכמה ..? על איזה תורה..? על מה מדברים בכלל..? בכל אופן אלה שחפצים להיות כמו שהתורה רוצה ולא כמו שאנשים מנחים אותם אז שילמדו את המוסר ויבינו מה כתוב פה, אפילו 'אלישע האחר' שהיה ריבו של רבי מאיר נתקלקל בגלל מחשבה לא טובה של אביו, אז זה דברים שמובן?! אפילו מחשבה לא טהורה אחת! יכולה לגרום כזה היזק לאדם גדול כזה לאין שיעור. שגם אחרי שהוא התקלקל עוד רבי מאיר הבין שאין לו עוד ממי ללמוד יותר ממנו. רק הוא ידע לברור היחידי! היחידי ואין דומה לו! לברור! "רימון מצא תוכו אכל קליפתו זרק", יחידי! אין ללמוד מזה לעולם! אבל רואים שצריך לעבוד חזק מאד 'הן יראת ה' היא חכמה', צריך לעבוד על היראה, אז ב-'מסילת ישרים' מביא אותנו מהתורה עד לטהרה. בתורה ראינו במעלות שמנה דוד המלך עדיין אין טהרה רק "יראת ה' טהורה עומדת לעד" אז זה עבודה בפני עצמה.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות..."

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.12 10:25

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!

  • 15.12 12:32

    בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.

  • 15.12 12:30

    כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).

  • 12.12 16:27

    בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!

  • 10.12 16:59

    אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.

  • 02.12 13:32

    לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..

  • 02.12 11:32

    ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.

  • 02.12 11:30

    שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 02.12 11:28

    כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.

  • 02.12 11:27

    רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים