ספר חוכמת המצפון | פרשת חיי שרה חלק ד
תאריך פרסום: 05.11.2012, שעה: 19:20
שיעור שנמסר בתאריך 5-נוב'-2012
שיעור שנמסר בתאריך 5-נוב'-2012
--- אין זה הדרשה, אלא עיקרי הדברים מהספר 'חכמת המצפון' פרשת חיי שרה---
מאמר תנט
והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמליך אשקה אותה הוכחת ליצחק (בראשית כ"ד י"ד).
וברש"י ראויה היא לו שתהא גומלת חסדים וכדאי ליכנס בביתו של אברהם, והיינו שעשה אליעזר בחינה לידע מי האשה הראויה להנשא ליצחק ולהכנס לבית אברהם, והבחינה היתה שתהא גומלת חסדים ורק זו ראויה להנשא ליצחק, שזו הנקודה העיקרית הנדרשת מן האדם, ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך (מיכה ו' ח'), מבואר דחסד אינו כהבנת אנשי העולם שעושה פעולות חסד, אלא דרוש לכך אהבת חסד ורק זו ה' דורש מעמך.
וכתב רבינו יונה (שע"ת ג יג), ע"כ אמרו על ג' דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים, והנה הצדקה בממונו וגמילות חסדים בין בגופו בין בממונו, כי חייב האדם לטרוח בדרישת טוב לעמו, ר"ל שחייב האדם לטרוח בעשיית חסד, וכשם שמי שאוהב ממון אינו מסתפק בממון שיש לו, אלא טורח ומתיגע ומחפש עצות ודרכים להגביר ולהוסיף ממון, כן האוהב חסד טורח ומחפש את החסד.
ולשקוד בעמל נפשו על תקנת חבירו אם דל ואם עשיר, וזו מדרגה נוספת כאדם השוקד על תלמודו, שאהבת התורה מביאתו לשקוד על התורה, כן אוהב החסד שוקד ואינו מסתפק בעומד לפניו, אלא כל הדרכים והאופנים כשרים בעיניו להוסיף ולעשות חסד, זוכה במעלת החסד ונעשה לקנין בטבעיו ששואף לעשיית חסד וזו ממעלות הנפש.
ביאור הענין שהרי חייב אדם להתדמות לבוראו, וכשם שהקב"ה ברא נבראים בעולם כדי להיטיב עמהם, כן חייבת להיות הדרישה והתאוה לעשיית חסד, והוסיף רבינו יונה וזאת מן החמורות ומן העיקרים הנדרשים מן האדם, ומכיון שזו מן החמורות חייב להתיגע ע"ז עד כדי מסירות נפש ממש.
והנה כאשר נעיין בבחינת אליעזר את רבקה, נוכל להבין עד היכן מגיע מדרגת אהבת חסד, ואמרה שתה וגם גמליך אשקה, היינו שיאמר לה הטי נא כדך ואשתה בעצמי, והיא תאמר שתה וגם גמליך אשקה, ולכאורה הרי עומדים לפניו עשרה עבדים, ומ"מ דורש אליעזר מנערה צעירה שבעצמה תשקה את הגמלים ולא העבדים, והרי זו דרישה שבפשטות לא היתה צריכה כלל לעשות, מ"מ כך היא הבחינה האמיתית של אוהב חסד, ורק מי שיעמוד בבחינה זו ראוי להכנס לביתו של אברהם.
והיינו כנ"ל שכשם שאוהב ממון מבקש דרכים לאסוף עוד ממון, כן אוהב חסד אינו מביט על שום דבר, ואין נוגע לו אם יכולים בעצמם לעשות כן, כי עשיית החסד זה רצונו ותאותו, שהרי היתה רבקה צריכה לבקר את העבדים העומדים בחיבוק ידים, ומחכים שנערה קטנה תגמיאם מים, אוהב החסד אין לו ענין בבקורת, מפני שאין מטרתו רק למלאת חסרון השני, אלא זה צורכו ותאותו הפרטית, ומאי נפק"מ אם המקבל יכול לעשותו באופן אחר, וראה עוד שהוסיפה ולא הסתפקה בנתינת המים לאליעזר, אלא השקתה אותם בעצמה, שאף בזה יש תוספת ענין הנובע מכח אהבת החסד.
וזו היתה מדת החסד של אאע"ה, ביום שלישי למילתו והוא כואב וחולה, ויושב בפתח האוהל ומבקש אורחים כדי להיטיב עמם, והקב"ה הוציא חמה מנרתיקה ואין עוברים ושבים כדי להכניסם, מ"מ אאע"ה אינו מסתפק בכך ומצטער שאין בידו אורחים, עד שראה הקב"ה שצערו של אאע"ה באי קיום מצות החסד, גדול יותר מהצער והטרחה בהכנסת האורחים על אף מחלתו, ולכך זימן לו שלושה מלאכים בדמות אנשים שיוכל להיטיב עמם, מפני שאוהב חסד עושה החסד לא רק להיטיב לאחרים, אלא צורך פנימי ונפשי שלו היא עשיית החסד, ומעתה מובן הבחינה שעשה אליעזר לרבקה שהיתה אף היא בדרך זו.
וכל זה נכלל בכלל 'אהבת חסד' שהיא המעלה הנדרשת מן האדם, ומעתה יש להתבונן ולראות ענין המלאכה מרובה, שהנה לנו רק מעלה אחת של אהבת חסד, ודומה בעינינו כאילו מבינים אנו מהותה של מעלה זו, וסבורים כי נמצאת בנו ואיננו חייבים לטרוח להשיגה, והנה לנו דוגמא בביאור מעלה אחת, וממנה יש לראות כמה רחוקים אנו מהבנת שלמותה, וכמה עמל וטורח ויגיעה מרובה חייבים אנו להשתדל כדי להשיגה.
והנה יש להתבונן מדוע הספיקה לאליעזר עבד אברהם הבחינה במדת החסד, והרי היו באברהם אבינו ע"ה מעלות נוספות מלבד מעלת החסד, כיראה ובטחון ובפרט אמונה, ומדוע לא בדקה אליעזר אף במעלות אלו, ואף אם במדת החסד מושלמת מכל מקום אולי חסרה לה מעלות אלו, והיאך תכנס לביתו של אברהם ושאר מעלותיו של אברהם אין בה, וממהלך הכתובים משמע שהסתפק אליעזר במדת החסד, חזינן מהכא יסוד גדול בדרכי העבודה, שבשעה שיש באדם מעלה אחת בשלמות, יש בכח המעלה הזו לבדה להביאו לכלל השלמות בכל המעלות, ובפרט מעלת החסד יכול על ידה להגיע לשאר המעלות, ובפרט למעלת האמונה בהשי"ת.
בעת שביקש הקב"ה להפוך את סדום ועמורה, עמד אאע"ה והפציר בתפילה ובתחנונים להקב"ה ולא נענה, מ"מ בשעה שלוט ביקש הנה נא העיר הזאת קרובה לנוס שמה והיא מצער, אמלטה נא שמה הלא מצער היא ותחי נפשי, ויאמר אליו הנה נשאתי פניך גם לדבר הזה לבלתי הפכי את העיר כאשר דברת, והועילה תפילת לוט מה שלא הועיל תפילת אאע"ה, וכתב הרמב"ן וברור הוא שהיו המלאכים יודעים דעת עליון בזה כי גם צוער בתפלתו נמלטה, ויתכן שיהיה זה לכבוד האכסניא כי דרך מוסר לשלוחים להציל בעל ביתם וכל אשר לו.
כיון שלוט הכניס את האורחים לביתו וכיבדם, חייב האורח משום רגש הכרת הטוב להחזיק טובה לבית המארח, ולכן אמרו המלאכים ללוט שיוציא את בני ביתו, וכן שמעו לבקשת לוט אודות צוער, וזה כוונת הרמב"ן שזו מדרכי המוסר, והביא ראיה לזה משלוחי יהושע שהתארחו אצל רחב הזונה, והצילו אותה ואת כל משפחות בני ביתה, וכן איתא במדרש על ידי שכיבד את המלאך נשא לו פנים, כן דרכי המוסר בגודל חובת הכרת הטוב, שכיון שקיבל טובה מאת חבירו חייב לטרוח עבורו ולעשות לטובתו כל מה שאפשר.
וכן יש להתעורר גבי משה רע"ה, איתא במדרש בשעה שאמר לו הקב"ה ועתה לכה ואשלחך אל פרעה, א"ל רבון העולם איני יכול מפני שקבלני יתרו ופתח לי ביתו ואני עמו כבן, ומי שהוא פותח פתחו לחבירו נפשו חייב לו (שמו"ר ד ב), נוראות הדברים לראות חיובי התורה עד היכן מגיעין בענין הכרת הטוב, שכאשר מקבל טובה מחבירו חייב להכיר לו טובה עד כדי מסירות נפש.
ומעתה יפלא הלא האדם מקבל כל ימיו וחייו טובות עד אין סוף מהבורא ית"ש, ועל זה מברכים בכל יום ברכת השחר שבו כוללים את טובות הבורא עלינו, והמעיין בחובות הלבבות שער הבחינה יראה נפלאות בגודל הטבת הקב"ה, ומדוע לא נשאל איך אנו גומלים ומכירים טובה להמיטיב הגדול הזה, והלא הפותח פתחו לחבירו נפשו חייב לו, שעל פעם אחת שקיבל טובה מזולתו, חייב להכיר לו טובה עד כדי מסירות נפש.
ומדוע לא נכיר טובה לכל הפחות באותה מידה להקב"ה, שבכל עת ובכל שעה מלאים טובותיו עלינו, והסיבה לזה נובעת מכח המדות הרעות הנמצאות בנו, שאינם נותנות לנו מקום למחשבה כאילו אנו מקבלים, ומחשבתינו היא שכל הנמצא בעולם הוא רק שלנו ועשינו זאת במו ידינו, אדם אזיל בהאי עלמא וחשיב דיליה הוא ולדרי דור, ואינו רוצה להכיר טובה כלל לזולתו.
אמנם בשעה שמתנתק מאהבת עצמו ומיטיב לזולתו, אזי אותה המדה מביאתו אף לידי ההכרה שמקבל מחבירו, כי הרי מרגיש את הארחים ואינו חושב רק על עצמו, ממילא מרגיש את ההטבות שמקבל וחש בזה נהמא דכיסופא שזו ממעלות הנפש, ומשו"ה מכיר טובה לזולתו עד אין שיעור. (אור יחזקאל).
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.
רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.
© 2024 כל הזכויות שמורות