לאורם נלך - חלק א' - "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ"
- - - לא מוגה! - - -
נציב יום להצלחה של הקמפיין נתרם מטר על ידי משפחת לסרי שלום אשתו וילדיו השם יזכה אותם לכל טובה וברכה בריאות והצלחה עשירות מרובה ויפתח ליבם בתלמוד תורתו ויתברכו בכלל הברכות הכתובות בתורה במשנה בגמרא ובזוהר הקדוש אמן
לאורם נלך - לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך
בפרשת שופטים אנחנו מתוודעים לאחד הציוויים המלווים את חיינו על כל צעד ושעל הציווי לשמוע לדברי חכמים לסור למשמעת באופן מוחלט ולא לסתות מדבריהם כחוט השערה על פי התורה אשר יורוך על המשפט אשר יאמר ו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל חכמי התורה שבכל דור ודור יורדים לסוף דעתה של תורה ממשיכים את האור המופלא הטמון בה והם היחידים המוסמכים לקבוע את פירוש התורה ולהורות לנו את הדרך נלך בספר החינוך מצווה תצו תצו מבאר מצוות לא תסור מסבירה לנו שדעות בני אדם חלוקות זו מזו ואם ההכרעה לא היייתה מסורה לחכמי ישראל בכל דור ודור לא היה קיים לתורה חלילה קיום זאת אומרת אם כל אחד היה דן מעצמו ומחליט מה שהוא מבין היייתה נעשה את התורה ה הזאת תורות רבות ולא היה קיום לתורה וכך הוא אומר לפי שדעות בני אדם חלו זה מזה לא השתוו לעולם הרבה דעות בדברים וידע אדון הכל ברוך הוא שאילו תהיה כוונת כתובי התורה מסורה ביד כל אחד ואחד מבני אדם איש כפי שכלו יפרש כל אחד מהם דברי תורה כפי סברתו וירבה המחלוקת ישראל במשמעות המצוות ותעשה התורה ככמה תורות על כן אלוהינו שהוא אדון כל החכמות השלים תורתנו תורת אמת עם המצווה הזאת שציוונו להתנהג בה על פי הפירוש האמיתי המקובל חכמינו הקדמונים עליהם השלום כל דור ודור גם כן נשמע לחכמים הנמצאים שקיבלו דבריהם ושתו מים מספריהם זאת אומרת ששימשו תלמידי חכמים ייגעו כמה יגיעות בימים ובלילות להבין עומק מלאם ו פליאות דעותיהם ועם ההסכמה הזאת כוון אל דרך האמת בידיעת התורה וזולת זה אם נתפתה אחר מחשבותינו ועניות דעתנו לא נצלח לכל ועוד הוא מוסיף ועל דרך האמת והשבח הגדול בזאת המצווה אמרו זכרונם לברכה בספרה דברים זן יא לא תסור ממנו ימין ושמאל אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין לא תסור ממצוות כלומר שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים אין ראוי לנו לחלוק עליהם אבל נעשה טעותה וטוב לסבול טעות אחד ויהיו הכל מיסורים תחת דעתם הטוב תמיד ולא שיעשה כל אחד ואחד כפי דעתו שבזה יהיה חורבן הדת בחילוק לב העם בהפסד האומה לגמרי ומפני עניינים אלה נמסרה כוונת התורה אל חכמי ישראל נצטוו גם כן שיהו לעולם הכת מועטת מן החכמים כפופה לכת הרובין זה מה שהתורה אומרת שצריך ללכת אחרי הרוב על פי זה פירש החינוך את המעשה המובא בגמרא בב מציאה נט מחלוקת רבי אליעזר וחכמים בדין תנורו של עכנאי שכאשר לא נטו חכמי ישראל אחר האותות והמופתים ונמנעו מלקבל את דעתו של רבי אליעזר חייך הקדוש ברוך הוא כביכול ואמר נצחוני בני נצחוני בני אז למי שלא ידע מהמעשה הזה לא אתם בטח אתם יודעים אז אלה ש ישמעו אותנו שיידעו במה מדובר מה המעשה תנורו של עכנאי עכנאי זה שם של נחש הוא תנו תנור הבנוי חוליות חוליות באופן שמזכיר את גופו של הנחש ובאותו יום נחלקו רבי אליעזר וחכמים האם יש לטמ או לטהר אותו באופנים מסוימים והגמרא מספרת רבי אליעזר עמד יחיד בדעתו כנגד כל החכמים ככל שניסה לשכנע בצדקת דרכו לא עלה דבר בידו אומרת הגמרא תנא באותו יום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו אמנו אמר להם אם הלכה כמותי חרוב זה כיח נעקר חרוב ממקומו 100 אמה נס מופת אמרו לו אין מביאין ראייה מן החרוב חזר ואמר להם אם הלכה כמותי אמת המים תוכיח חזרו עמת המים לאחוריהם זאת אומרת מים בדרך כלל נוזלים כלפי מ והוא גרם שהמים יעלו נגד הטבע למעלה בלי משאבה מה אמרו לו אין מביאים ראייה מעמת המים חזר ואמר להם אם הלכה כמותי כותלי בית המדרש יוכיחו התו כותלי בית המדרש ליפול בזכות רבי יהושע הם לא נפלו לגמרי אז עמדו ככה חצי חצי אמרו לו אין מביאים ראיה מכותלי בית המדרש חזר ואמר להם אם הלכה כמותי מן השמיים יוכיחו יצאה בת קול ואמרה מה לכם אצל רבי אליעזר שהלכה כמותו בכל מקום מה זה בכל מקום גם בשמיים לא רק בארץ גם בשמיים הלכה כמותו עמד רבי יהושע על רגליו ואמר לא בשמיים הי מה זה לא בשמי מי אמר רבי ירמיה כבר ניתנה תורה מהר סיני אין נו משגיחין בבת קול וכבר כתבת בהר סיני בתורה אחרי רבים להטות זאת אומרת ההכרעה ניתנה ביד הרוב אפילו אם המיעוט צודק והרוב אומר אחרת הולכים על פי הרוב הם לא עשו לו דווקא הם לא ירדו לסוף דעתו עם כל מה שהוא אמר הם לא הסכימו השמיים מעידים שהוא צודק הוא האמת הוא האמת לאמיתה אבל חכמים לא ירדו לסוף דעתו ולא הסכימו והם היו הרוב הוא היחיד וכל המופתים השמיים מעידים לא בשמים הי אחרי רבים להטות זה הפסק של התורה לכן נדחו דבריו של רבי אליעזר מצעו רבי נתן לאליהו הנביא אמר לו מה עשה קודש בריך הוא באותה שעה הרי תמיד כשלומדים תורה הקדוש ברוך הוא לומד כנגד הלומדים מה עשה אמר לו הרי הוא צוחק ואומר נצחוני בניי נצח הוני בני מה פירוש האמת עם רבי אליעזר אני יודע שהוא צודק אבל הם נצחוני כי הם באו מכוח התורה ובתורה שלי אני כתבתי שאחרי רבים להטות אז יוצא שכביכול נצחוני בני נצחוני בני אז מצד אחד רואים שהסכימו מן השמיים עם רבי אליעזר מצד שני רואים שהקדוש ברוך הוא נהנה בניצחונם של החכמים על סברת הבית דין של מעלה ה כיצד משום שהקדוש ברוך הוא נתן את ההכרעה ביד חכמי ישראל והכל מסור בידם לטמ או לטהר וזה רצונו של מקום שחכמים יפסקו לפי דעתם ולא לפי מה שפוסקים בבית דין של מעלה יותר מזה מה שפוסקים למטה מחייב למעלה אז רואים פה שלאורם נלך ולא לסור מדבריהם גדולי התורה בכל הדורות המובהקים ביותר כמובן לא כל אחד שנושא שם רב אפילו לא חזר בתשובה אתמול ו אנשים שלא שימשו חכמים ולא השקיעו את כל ימי חייהם וכולי וכולי קשקוש בגרוש עוד נעיין במקורות נוספים בתורה הקדושה בכתובים ובדברי חכמים זכרונם לברכה מה החשיבות של אמונת חכמים הנביא יחזקאל ג יז בן אדם צופן את התיכ לבית ישראל ושמעת מפי דבר ו זהרת אותם ממני המלבי מפרש הנביא החכם נמשל לצופה עומד בראש מגדל נושא עיניו מתבונן לכל עבר שמבחין בצר ואויב המתקרב אל העיר מתריע ומעורר את בני העיר באותה מידה עומד הצדיק כצופה בין בני העם ראייתו זכה נמשכת למרחוק ומסוגל להתריע בפני בני עמו על סכנות רוחניות שאיש מלבדו אינו מבחין בהם זה אומר המלבים הגאון רבי יחזקל אברמסקי זה צדיק לברכה הוסיף באור נפלא נדמיין לעצמנו מצב שהצופה בראש המגדל מתריע שגדוד חיילי אויב עושים דרכם אל העיר מרחוק ובני העיר העומדים על הארץ מתנגדים לדבריו כמו שהיה עם התצפית תניות צופות הם היו וראו והתריעו ואמרו זלזלו בהם בשעת מעשה גם ומרוב שהם הזהירו עוד אמרו שישפטו אותם על זה תפסיקו לבלבל את המוח למה הקונספציה אומרת שזה לא יתכן אלא אם כן אפשרו זאת ובני העיר אומרים לצופה שהוא מדבר דברי הבל וכזו ומה הראייה הם אומרים אנחנו לא מבחינים בכלום הוא על המגדל רואה אותם באים הם נמצאים למטה בטח הם לא רואים מה הם מביאים ראייה שהוא טועה כי הם לא רואים למטה אז בשביל מה שמו את הצופה למעלה בשביל מה יש תצפיתניות בשביל גיד להם שמה שהם רואות זה לאלא נכון לא יומן כי סופר אז בוודאי שזה שטות והם עוד ממשיכים לכהן בתפקיד צריך לזרוק אותם במהירות האפשרית הם לא רואים שמים תצפיתניות ולא מתייחסים למה שהם אומרות והצופה ורואה לפניו הכל פרוס לו כעל כף היד ודאי שאיין טעם להתעלם הזהרה נכוחה של הצופה גם אם אלף אלפים באמן בשבק ב8200 איפה שאתם לא רוצים תענו אחרת מהצופה עדיין ראייתו של הצופה חשובה ומכריעה להין ערוך אותו דבר אומר הרב אברמסקי שיבואו אלף אנשים והתנגדו לדברי חכם מחכמי הדור שעומד ומתריע על סכנה צפוייה שמתרגשת לבוא על העם שטות נוראה זו להתעלם והם אומרים אנחנו לא רואים שום דבר כצל הכחיש שיש מנהרות בצפון אני התרעתי ואמרתי שלא רק יש אלא גם משאיות עברות שם ג'יפים ובסוף גילו עוד דוגמאות רבות שאתם שמעתם ויודעים אבל מה לעשות ככה זה לא רוצים לשמוע מכחישים אפילו שיש כבר מציאות ורואים עדיין מתפש ומתעקשים על קונספציות אבליות הפלסטינים בכל ארגוני הטרור אומרים באמנה שכל מטרתם לחסל את כל היהודים עד אחרון שבהם הם אומרים ורש הם לא חוזרים בהם אתזה הם לא מכסים את זה הם לא מתביישים בזה הם אומרים את זה בגלוי ועדיין יש טמבלים שמאלנים שאומרים שצריך לעשות שלום עכשיו וצריך לשים אותם לשמור בעזה לא יאומן ולהפסיק את המלחמה גם לא יאומן כסופר איך יכול להיות דבר כזה אלא אם כן הם ממומנים מהייחוד האירופי גרמניה ואחרות משלמות כסף שיגידו את הדברים והם שליחים של השטן ולא אכפת להם העם היהודי הם דואגים לפלסטיני וזה שומעים כל יום בחדשות לא בערוצי התבלה כמובן אבל ככה העם הזה מתדרדר בדיוק כמו שהיה בחורבן בית שני וכולי 2000 שנה זה ככה מחלוקת מחלוקת שני צדדים שלושה צדדים ארבעה צדדים זה לא נגמר לא נגמר עד שיקבלו מכה מעמיד עלי מלך שגזרת כהמן חמינא אומר שהוא רוצה לשלוח עלינו עד 2030 פצצת או וזה כתוב בנביא שתיפול פצצת אטום פה הקראנו את זה ביחזקאל אבל לא מבינים כשלא מבינים מקבלים מכות ואם אומרים שזה באקראי בקרי אז השם אומר אני אוסיף לכם שבע כל פעם שבע שביעיות ועדיין לא מבינים לא בכדי נקרא העם הזה עם העורף אז זאת אומרת באים חכמי הדורות שראו מרחוק הרי כל מה שכתוב במסכת סוה כל מה שיהיה בעקבותה ד משיחה כל התקיים הם אמרו את זה 2000 שנה לפני לא לפני שנה שנתיים שניתחו את המצב ואמרו הם אמרו כבר לפני שנתיים לפני 2000 שנה מה יהיה כל בדיוק בדיוק בדיוק מתקיים ואומרים שיהיה גוג ומגוג וגם העולם מדבר על זה וכתוב שרק תורה וגמילות חסדים יצילו וגם זה לא כולם מבינים טוב מי שלא מבין יבין בדרך שיסבירו לו מן השמיים איך אמרו לנו בצבא מי שלא מבין מהראש מבין מה רגליים אז קדימה תתחיל להקיף את המחנה עד שנגיד לך להפסיק ואז הוא רץ רץ רץ רץ בסוף הוא מבין אז מה כדאי כדאי דרך הראש לא דרך הרגליים עלינו לדעת כי בפרט בענייני השקפה טהורה הדרכה והכוונה בעבודת הבורא אנחנו צריכים להטות אוזן להוראה של גדולי הדורות הרועים והמנהיגים האמיתיים ולא לסתות מדבריהם כמלא נימה כמלא נימה נימה זה שערה ולומדים את זה מהמשל המופלא שהביא הרמחל הקדוש במסילת ישרים בגן המבוכה מנהג ה אצל המלכים שהיו נוטעים עצים ושיחים בצפיפות ויוצרים ביניהם שבילים מפולים והגן היה בנוי כמבוטל השיחים והעצים גבוהים מקומת אדם חלק מן השבילים סתומים דהיינו אתה מגיע סתום צריך לחזור בחזרה ולחפש את הדרך לצאת מן המבוך חלק הובילו החוצה ורק שביל אחד שהוא דומה לכל שאר השבילים מוביל אל הסדרה שעומדת באמצע הגן באי הגן נכנסים מסתבכים מאבדים את הדרך בשבילים המפותלים וצריכים להגיע לאמצע למגדל הגבוה וכך היו משתעשעים בעלי הגנים זה נקרא גן המבוכה כמו שיש קוביה הונגרית יש גן המבו כותב הרמחל הקדוש ההולך בין השבילים הוא לא יכול לראות ולדעת איפה השביל האמיתי שהוליך אותו אל אכסדרה והוא לא יודע איזה הכוזבים כולם שווים בעיניים נראים כולם אותו דבר וזה היה מבלבל את הצועד בהם וקשה לו להגיע אל האמצע של הגד מי יכול בכל זאת לסייע לאדם שמסובך בין השבילים אומר הרמחל העומד כבר על האכסדרה על המרפסת הגבוהה הוא צופה מלמעלה על השבילים למטה הוא רואה מה אמיתי ומה כוזב והוא יכול להזהיר את ההולכים לומר זה השביל לחובו מי שיירצה ויאמין לו יגיע צ'יק צ'ק ליעד מי שלא ירצה להאמין לו ודאי ישאר עובד ולא יגיע אליו מה נמשל פשוט וברור גן המבוכה זה הגן שנטע יצר הרע בליבו של אדם לבלבל אותו לסבך לו את החיים להטעות אותו במידות מגונות ו ביצרים שליליים ומי מכל הבלבלה הזאת יוכל למצוא את הדרך בשביל החיים לעמוד על הדרך הנכונה אומר הרמחל מי שעדיין לא משל ביצרו הוא עדיין מבולבל בתוך השבילים ולא יוכל להבחין ביניהם הוא לא יודע איזה דרך ישכון אור מי יכול להבחין המושלים ביצרם אלה שכבר הגיעו לקסדה וייצאו מהשבילים המבלבלים וראו את הדרכים בבירור הם יכולים גם להיעלמות ועליהם צריכים אנו להאמין משה רבנו הפציר ביתרו שימשיך ללכת איתם ואחת מהטענות שהוא אמר לו והית לנו לעיניים מה זה והית לנו לעיניים חסר לכל ישראל עיניים רק ליתרו יש עיניים מה זה וית לנו לעיניים אלא יתרו היה עובד עבודה זרה ובקי בכל סוגי עבודה זרה וישראל הולכים בדרך ונתקלים בכל מיני גורמים כאלה ואחרים שהעולם כולו עבד עבודה זרה ויכולים להקשה לכן התורה הזהירה מאוד מאוד עשרות פעמים להיזהר מעבודה זרה כי עשו אותם יפה וכולי ראייתם פעם בעבר שלכם בטח איך נראים מן זרים ואיך נראים כנסיות וכמה זהב וכמה זה ופסלים וזה יש אנשים שמפתים אחרי דברים כאלה קסים כאלה וכאלה אז אומר משה רבנו ליתרו אתה תהיה לנו לעיניים אומר רבנו יואל מסמר זכר צדיק ברכה היות ואתה בעל תשובה התיירת וזרקת ובירת בעבודה זרה בעדת בה וזרקת ושלחת אותה ואתה יודע מה תיבה ואיך היא משפיעה והכל לכן תלך אתה לפנינו וית לנו לעיניים להזהיר גם משה היה יכול לדעת אבל הוא היה צריך כאילו להתעסק בלכלוך בשל מה צריך אם יש אחד שכבר ביסר בה בעט בה ביזה אותה הוא כבר לא מושפע אז אצלו זה עושה כי אז בן אדם שהיה פעם חילוני ואחר כך חזר בתשובה ממש הוא ודאי יכול להדריך את החילונים ך לעבור צד למה הוא מכיר את כל השטויות שלהם והוא יודע גם איפה הוא נמצא עכשיו ומה יהיה האמת הוא יודע להסביר אותה ואז בקלות הוא יכול להעביר אנשים מהצד ההוא לצד האמיתי וחכמי ישראל שהם יודעים על פי התורה הכל בכל מכל כל אז וודאי שהם מורי הדרך האמיתיים שיכולים להורות אבל במקומות שהם לא נחשפו להם צריך את הבעלי תשובה שחזרו באמת כי הם יודעים את כל הניואנסים האלה הקטנים שבקטנים איך לשחרר את האנשים הם אז זה נקרא גן המבוכה שאנשים נמצאים עם יצר הרע כל החיים כמעט בגן הזה וזה ממש גן של תענוגים תענוגים העולם הזה תענוגים והם מבסוטים הטיולים האלה והזה אבל הם לא מגיעים לתכלס הם לא מגיעים למקום שאליו בעצם הם נכנסו במטרה להגיע לאן שהוא יש אנשים 70 80 שנה עדיין מסתובבים בגן המבוכה ולא יודעים איך לצאת ויש כאלה כבר אתה אומר לו והוא אומר אתה יודע תאמין לי אם היית בא כשאני הייתי צעיר הייתי חוזר אבל עכשיו אני כבר סבא אני כבר אין לי כוח לשנות את ההרגלים ואת הכל ואת הכל אז הוא הולך לגיהנום עם הרגלים טובים ו כן אין לו בעיה עם זה כמה אנשים טיפשים אומר המדרש דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת יהיה בעיניך דור שבא כדור שהלך שלא תאמר אילו היה רבי עקיבא קיים הייתי קורא לפניו אלו היו רבי זרה ורבי יוחנן קיימים הייתי שונה לפניהם אל דור שבא בימיך וחכם ש בימיך כדור שהלך בחכמים הראשונים שהיו לפניך זאת אומרת אתה לא יכול להתרפק על ה עבר ולהגיד שהיום אין בה נמצא שום דבר לגמרי נכון לא כל לא כל הרבנים שמכירים הם שייכים לפוליטיקה והמפורסמים זה הפוליטיקאים וזה הבעייה זה מה שהציבור מכיר והוא חושב שאלה הרבנים אבל הרבנים האמיתיים אלה הנסתרים שלא הציבור לא נחשף אליהם יושבים ושקדים בתורה יומם בלילה והם כותבים ספרים ולאורם הולכים באמת עולם התורה הולך לאורם אבל הציבור הרחב לא מכיר אותם אולי שמע שמות גם אלה ששמעו הרב קנייבסקי אז שמעו יותר הרב קנייבסקי בענייני תרופות ורפואות וברכות כמה למדו את הספרים שלו בכלל לא מעניין אותם בכלל אומרים יש צדיק מבקש ברכה וזהו אבל לא למדו שום דבר מה שהוא אומר לא מעניין אותם מעניין אותם אם יש איזה סגולות אושו וזהו על החשיבות של כפיפות לדברי חכמים והתועלת המרובה שמפיק מי שנדבק בצדיק הדור אנחנו יכולים לעמוד מהגרת של הגאון הצדיק רבי סרול סלנטר זכר צדיק ברכה ששלח לבנו ושם כתוב הנה בני כתבת לי שאתה מקורב לרב הגאון רבי נפתלי אמסטרדם שליטה אז ומאוד שמח ליבי מזה כידוע לך וכבר כתבתי לך מזאת להדבק לאיש צדיק אמיתי ולעשות הכל על פיו מה שכתבת שאחר כך אתה עושה כפי שכלך מזה יש לי עוגמת נפש רבה וכאן עובר רבי ישראל סלנטר להגדרה מופלאה מה כוחו של צדיק הדור כי צריך להבין ששכל הצדיק הוא אור גדול המביט אל פרסאות למרחוק באור שכלנו מביט רק סביבנו ודי למבין ויכול לומר לאיש הנוסע לביתו לא תסע בדרך זו אף כי מתחילה היא דרך טובה והשרה אבל כאשר תעבור בה 10 סאות תהיה מוכרח לחזור כי יש שמיים כך הוא ראיית הצדיק למרחוק הוא חכם הרואה את הנולד סתירת זקנים בניין אם הזקנים החכמים סותרים את מה שבדעת וזה נראה לך שזה לא הגיוני מה שהם אומרים זה לא ייתכן תדע לך ש תירה שהם סותרים את הדברים שאתה חושב זה הבניין אז ככה מסביר רבי ישראל הבן שלו אין לך מה להשתמש בשכל שלך כשיש לידך שכל של צדיק אמיתי תתבטל ואל בינתך אל תשען הגמרא בפסחים מב מספרת רב מתנה דרש בעיר פפונה קודם חג הפסח ולימד הלכות הקשורות לאפיית המצות בין ההלכות שהוא לימד אישה לא תלוש אלא במים שלנו מה הוא התכוון אישה לא תלוש מצות אלא במים שלנו במשך לילה שלם והצנע שלנו לשון שינה שעבר עליהם זמן נינה מים שלן לא שלנו [מוזיקה] שלנו אז הוא אמר את הלשון [מחיאות כפיים] הזאת למחרת הוא יוצא בבוקר לבית הכנסת הוא נדהם כל בני העיר עומדים בתור עם כלים ריקים בידיים ממתינים לרב שיצא ויספק להם את המים שלו כי מה הוא אמר להם הוא אמר להם אישה לא תלוש אלא במים שלנו ככה הם הבינו במים שלנו זהם אמרו בסדר חכו לו עם כלים בשביל שיתן מהמים שלו כמו שהוא אמר ככה הם הבינו ביקשו מהרב תן לנו מים ורב מתנה העמיד אותם על טעותם אני אמרתי ללוש במים שלנו לינ לילה בשביל מה מספרת לנו הגמרא מעשה זה היא רוצה לפרסם שאנשי פפונה היו בורים ועמי ארצות שהם לא הבינו הלכה פשוטה וטעו כולם כאיש אחד האבני נזר אומר בדיוק הפוך הגמרא מלמדת את השבח של בני פפונה שהייתה להם אמונת חכמים באופן נפלא ברגע שהוא אמר שייקחו מים שלו כאילו לפי הבנתם איך יכול להיות שמכל בני העיר לא היה מישהו שאמר הרב נהיה חמדן יש מים מלא בכל מקום והוא רוצה שיקחו רק ממנו מה זה מה זה זה עושק מה הוא מנצל את זה שהוא הרב אף אחד לא אמר כזה כולם עמדו עם כלים מוכנים לעמוד בתור ולשלם על המים שלו וואי וואי וואי אז אף אחד לא חשב שהוא מתעשר על חשבונם ולא חשבו לכך לרגע והאמינו באמונה תמימה והתייצבו בפתח בתמימות ובפשטות זה השבח שרוצה הגמרא לפרסם בשוט דברי יציב יורד דעה סימן יד הוא מבאר בני פפונה הבינו שהם לא מבינים את סדר אפיית המצות לא מבינים לא התחכמו לא ערערו אלא באו בהכנעה לרב מתנה שיתן להם את המים שלו בטח המים שלו הם כששרים לאפייה אז ללכן אם הוא אומר שרק שלא אז בטח שלא זה מים הכי כשרים ומסיים הדברי יציב ו בעוונותינו הרבים זה קלקול דורנו שמחשיבים את חוכמת האומות יתר עמיתות תורתנו קדושה ועוזבים מקור מים חיים לחצוב להם בורות נשברים בחלקת יעקב ספר של הרב של ציריך זכר צדיק לברכה הרב בריש אבא לא הבן שנפטר לו מזמן שמה אומר שהקדוש ברוך הוא בוכה במסתרים מפני גבה מה פירוש מפני שנטלה גאוותן של ישראל וניתנה לאומות העולם מה פירוש במקום שבני ישראל תבחו ברב הגדול ברב הצדיק ברב ה הם משתבחים כשיש אחד הפרופסור אמר לי הדוקטור אמר לי ניטלה גאווה מחכמים וניתנה לגויים כאילו טמבלים האלה שלא מאמינים בכלום ולא יודעים כלום הקדוש ברוך הוא בוכה כביכול במסתרים במסתרים תבכה נפשי מפני גבה שניטלה גאוותן של ישראל וניתנה לאומות העולם היייתה הנהגה נעה בידיהם של באי בית המדרש של חסידי סלונים בעיירה ברנוביץ' שנים לפני החורבן האדמור בעל ברכת אברהם הנהיג ביד חסידיו אין להותיר אורחים ועניים ללא קורת גג לראשם אין דבר כזה בשבתות ובימים טובים כל בעלי הבתים היו מחוייבים לטול חלק במשימה ולאסוף אל בתיהם את האורחים העניים לשלוש סעודות בלינת לילה זה חוק ולא יעבור הוא הנהיג אצל כל החסידים שלו כדי לעמוד על קיומה מלא של ההנהגה זו היה אדמור בעל הברכת אברהם נותר בעצמו בבית המדרש ויוצא אחרון רק כאשר היה נוכח שאיש מלבדו לא נותר בבית המדרש והעניים נאספו אל בתי אנשי העיירה עזב את בית המדרש ועלה לביתו ליל שבת אחד אספו את כל ה עניים שהיו ונותרו בבית המדרש אנשים בודדים האדמור חסיד ועני הביט האדמור בחיבה על החסיד ואמר לו בזה הלשון אורח זה מוטל על כתפיך החסיד מיד התנער ממקומו רץ אל העני הזמין אותו בשמחה לסעוד על שולחנו העני מתכונן להתלוות אל החסיד והחסיד מתכופף ארצה קורע ברך ומניף את העני על כתפיו מה אתה עושה הזדעזע העני למה אתה מרים אותי כך לא שמעת מה אמר הרבי אלא הוא אמר במפורש אתה מוטל על הכתפיים שלי לא לא מנפנף העני ברגליו הוא התכוון שהמחסור שלי יהיה מוטל עליך לא שאני בעצמי אשב על כתפך החסיד לא מוכן לשמוע פוסק בחדות תקשיב אני לא מתכוון לסור מדברי הרבי אפילו כחוט השערה אם הרבי אמר שאתה תהיה על הכתפיים שלי אין לך ואין לי שום בריירה בעיצומה של השבת נדהמים תושבי ברנוביץ' לראות את החסיד שלא היה צעיר מהמהלך בחדוה ברחובות העיירה ונוסע אחר כבוד על כתפיו עני אלמוני עד לביתו כי כך צבה הרבי אמונת חכמים לאורם נלך אז זאת אומרת מה עדיף אדם פיקח שמבין שהוא טעה או חסיד כזה שלמרות שהוא טועה בהבנת הרבי אבל הוא מקיים ב-100 א את מה שהוא שמע מה עדיף הרי עם כל הפלפולים כתוב בזמן שהיה האינקוויזיציה והתחילו להוציא להורג יהודים שלא הסכימו להתנצר ועינו אותם בעינויים איומים נוראים מי מסרו את נפשם אנשים כאלה הפשוטים אלה היו מוכנים למות ומתו מתו על קידוש השם בלי שום בעיה מי לא החכמים המלומדים הפקחים שעשו למדס כל מיני פלפולים והכל והם נקראו אנוסי ספרד כאילו שאנסו אותם לזה וזה וזה מרן לימד עליהם זכות אבל רואים מי בסוף עמד ומי לא עכשיו כשיגיע לפני בן אדם ניסיון יהרג ולא יעבור יהרג ולא יעבור אם זה בעבודה זרה אם זה בגילוי עריות ואם זה בשפיכות דמים והוא צריך למסור את הנפש אין ברירה כתוב יהרג ולא יעבור רק אנשים מאמינים כאלה יכולים למסור את הנפש לקיים את המצווה הגדולה הזאת ולהגיע אצל רבי עקיבא וחבריו אחרים יעשו פלפולים למה וזה וזה זהו ולמדנו בשיעורי התפילה בבוקר כמה אנשים פשוטים ועמי ארצות והכל שבתמונות שלהם אבל בגלל שהם באמת בפנימיות שלהם הם עם השם אבל הם מסכנים תמימים לא למדו כשהיו טועים בתפילה היו מושיעים את העיר עיירה את הארץ את הכל את הנשים העקרות את מה לא והכל מהטעויות שלהם והקדוש ברוך הוא מעדיף את אלה מהמתפללים וכולי וכולי כי אלה ישרים פלס נכון יכול להיות שהם טועים נכון אבל הכוונה שלהם לשמיים נקייה אין להם צד עצמי זה מעלה אחרת לגמרי ואם אתה זוכה להיות גם פיקח ונבון וגם ישר ופלס על אחת כמה וכמה טוב זה חלק א' תכף יהיה חלק ב' מודה לכם על הקשבה בינתיים