הפלא ופלא - אות ש - חלק א | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 03.11.2022, שעה: 07:29
הנושאים: שאיפה / שבועה / שבועות / שבעים לשון / שבעים שנה, שיבה / שבעת המינים / שבת / שבת בחוקותי.
הנושאים: שאיפה / שבועה / שבועות / שבעים לשון / שבעים שנה, שיבה / שבעת המינים / שבת / שבת בחוקותי.
- - - אין זה התמלול, אלא עיקרי הדברים מהספר 'הפלא ופלא' באדיבות הרב המחבר ר' יהודה חיון שליט"א (לכתבה על ספריו 'לכתחילה' לחץ כאן) - - -
ש
שאיפה
הרצון וההשתוקקות היום יומיים של בנימין, קטן השבטים, לזכות ברצועה היוצאת מחלקו של יהודה – הם הם שגרמו לו בסופו של דבר לזכות בה, ולא שום דבר אחר.
"ומכאן ילמד כל אדם, שאף אם אינו מצליח להשיג כפי רצונו, אף על פי כן אל יפסיק מלהשתוקק אל ה', כי בסוף יזכה לסייעתא מן שמיא, שהרי בנימין היה מצטער לזכות ברצועה זו שיצאה מחלקו של יהודה, ובשכר ההשתוקקות זכה שנבנה קדשי הקדשים בחלקו, ומכאן שהרצון וההשתוקקות להתעלות – מעלים את האדם הרבה יותר ממה שהוא מדמה בעיניו". כן כתב בעל "כנסת יחזקאל" (עמוד תרנו).
שבועה
קיימת מצות עשה שרק אדם ירא אלוקים יכול לקיימה ולא כל אדם אחר. מצוה זו היא מצות שבועה: "שיראי אלוקים מצוה להם להישבע, ולשאר כל אדם אסור". כן כתב ה"כסף משנה" (ספר המצוות, מצות עשה ז) בדעת הרמב"ם.
שבועות
בעת מתן תורה התרפאו כל החולים שהיו בעם ישראל. מידי שנה בחג השבועות, בעת שקוראים בתורה את עשרת הדברות, מתחדשת ההשפעה ההיא, והיא עת רצון לבקש מהקב"ה רפואה שלימה על כל סוגי המחלות שלו ושל יקיריו, ויש לעשות זאת לפני הקריאה או אחריה. כך הורה הגאון רבי יוסף שלום אלישיב.
\
הזמן המסוגל ביותר להשפעות עליונות על ידי לימוד התורה בחג השבועות ובכל יום הוא – החל מחצות יום במשך שלוש שעות.
הסיבה לכך היא, משום שמעמד הר סיני, בו קיבלו ישראל את התורה, החל בחצות יום ונמשך שלוש שעות, עד השעה התשיעית, כמבואר ב"פרקי דרבי אליעזר" (פרק מו).
ובאלו שלוש השעות – יש השפעות רבות משמים, "שיהיו מסוגלים לעסוק בהם בתורה, והלומד באלו השעות – יראה סימן יפה בלימודו". כן מבואר ב"נפש כל חי" (מערכת מ, אות סו).
שבעים לשון
כיצד ידעו הסנהדרין את כל שבעים הלשונות? הסנהדרין לא הקדישו ללימודי השפות אפילו לא רגע קט, "אלא לפי שהיו יודעים את כל התורה, ובכח התורה ושמותיה הקדושים השיגו בחכמתם להכיר בשבעים הלשונות, שהן בכללות התורה". כן כתב בעל "טיב גיטין" (אות י, ס"ק טז).
גם לעתיד לבוא, בימות המשיח, כל אחד מישראל יידע את כל שבעים הלשונות. כיצד? באותה דרך בה ידעו הסנהדרין – בכח התורה ושמותיה הקדושים.
שבעים שנה, שיבה
בשבעים שנה יש תרי"ג אלפים שעות, כנגד תרי"ג מצוות. בעל "מגלה עמוקות" (וישב אופן צה) כותב, כי זו הסיבה שבורא עולם קבע שימי חיינו יהיו שבעים שנה.
שבעת המינים
ארץ ישראל היא הארץ היחידה בכל רחבי תבל שגדלים בה כל שבעת המינים; מה שאין כן שאר הארצות, "שיש שמגדלת תמרים ויש שמגדלת חיטים, ואין נמצאים כולם יחד בארץ אחת, מלבד בארץ ישראל". כן כתב בעל "הלקט" (שו"ת ח"ב סימן נה).
מסיבה זו – הוא כותב – מסיימים את ברכת מעין שלוש: "על הארץ ועל פירותיה" – על כל פירותיה הגדלים בה.
שבת
היונה לעולם לא תתלוש מן המחובר בשבת. כן כתב היעב"ץ (הו"ד ב"פרדס יוסף" פרשת ויחי אות ג). וזה פשר הפיוט "יונה מצאה בו מנוח".
כמו כן, היונה מבחינה בתבואה שנקצרה בשבת, ולעולם היא לא תאכל ממנה. כן כתבו ה"עיון יעקב" (מסכת סוטה לח, ב) והיעב"ץ (בית מידות עליות הטבע דף קכ).
\
הארבה נח החל מזמן כניסת השבת ועד צאתה. כן כתב "בעל הטורים" (שמות י, יד – כפי הבנת האדר"ת בהערותיו ל"בעל הטורים").
\
כאשר אדם אומר לשממית את המילה "שבת" – מיד השממית נעמדת במקומה ללא כל תזוזה. כן כתב רבי חיים פלאג'י בספרו "כף החיים" (אות לד).
\
ישנם דגים ששומרים שבת. כיצד? ביום שישי בין השמשות הם יוצאים ליבשה ונחים שם עד צאת השבת.
בספר "ילקוט הראובני" (פרשת בראשית) כתב בשם ה"סודי רזיא", כי שמו של דג זה הוא "שבתי", לפי ששובת בשבת; ובספר "מגדים חדשים" (שבת קיט, א) כתב ששמו "שיבוטי", ולכן רבא מלח "שיבוטא" לכבוד שבת, מאחר והוא שובת בשבת.
\
נהר סמבטיון מעיד על קדושת השבת. כיצד? כה כתב הרמב"ם באגרתו: "נהר סמבטיון מושך חול כל ששת ימי המעשה וביום השביעי הוא נח".
חול שילקח מנהר סמבטיון ויועבר לארץ אחרת, הוא ישמור על תכונתו שהיתה לו בנהר סמבטיון. בששת ימי השבוע הוא יגעש וירעש, ומעת כניסת השבת הוא ינוח וישקוט.
בספר "מקוה ישראל" (אות לט) לרבי מנשה בן ישראל מסופר: בעיר ליסבון שבארץ פורטוגל, היה כושי שנשא כלי זכוכית מלא בחול מנהר סמבטיון והיה עובר עמו בערב שבת ברחוב שבו התגוררו אנוסים רבים, והיה מראה להם את כלי הזכוכית בידו ואת התכונה שבתוכו, ואומר להם: "סגרו את החנויות כי בא העת לקבל שבת".
\
ביום שישי בין השמשות, עת כניסת שבת המלכה, יירד משמים ענן ויכסה את נהר סמבטיון מכל צידיו, "ואין אדם יכול ליגש אליו עד מוצאי שבת". כן כתב בעל "עץ יוסף".
\
"כשנסע טיטוס במקומות ערקא ורופנא – ראה נהר נפלא, שעם היות מימיו כבירים שוטפים בחוזק, הוא נח מזעפו אחר כל ששת ימים, עד שביום השביעי רואים בו תהום יבש בלי מים כלל, ואחר יום השביעי הולך וסוער בלי שינוי כלל, ועל כן כינו את הנהר ההוא בשם 'שאבתיקא', על ששובת ביום השבת קודש".
\
קיימים הרים בעולם שמוציאים מעפרם כסף. כך כל ששת ימי המעשה, אך בשבת הרים אלו שובתים "ולא יוציאו מעפרם כסף". כן כתב בעל "ילקוט ראובני" (בראשית כ, ב, על הפסוק "ויכל אלקים ביום השביעי").
\
בשבת לא ניתן להעלות מתים, לא על ידי אוב, ולא על ידי ידעוני, ולא בכל אמצעי כישוף אחר. כן מפורש במדרש רבה (בראשית יא, ה): "בשבת אין המת עולה לענות".
\
כל אילן שנזרע או ניטע בשבת – אין פירותיו מצליחים או שאינו מאריך ימים. כן כתב בעל "ליקוטי שושנים" (מערכת א, ל) בשם ספר "נפש היפה", שכך גם ידוע ומקובל אצל עובדי אדמה.
\
נר שנפל על המפה בשבת וקיים חשש שריפה – יש לקחת חתיכה מהחלה של שבת ולהניחה ליד הנר, והנר יתכבה מעצמו. דבר זה נמסר בקבלה מה"חת"ם סופר".
כן העיד בעל "שבט יהודה", שראה את חמיו – בנו של ה"חת"ם סופר" – כך נוהג כשהנר היה נופל בשבת, "והיה לו זה בקבלה מאביו מרן ה'חת"ם סופר'".
\
אדם ששומר על השבת בקדושה ובטהרה, בהגיע יום השבת – אור פניו משתנה. כן מבואר ב"מדרש רבה" (בראשית יא, ב): "'ויברך אלוקים את השביעי' – ברכו באור פניו של אדם. לא דומה אור פניו של אדם כל ימות השבת, כמו שהוא דומה בשבת".
\
אודות בעל "באר מים חיים" אמרו, כי "מערב שבת קודש אחר טבילתו, עד אחר שבת, גבה במידת ראש". בספר "קדושת יעקב" כתב המחבר ששאל את אביו על כך – וענה לו: "אני אומר לך בעדות ברורה, כי ראיתי אותו בכל ערב שבת, בלכתו אל המרחץ ובחזרתו, וממש לא היה האיש שהלך, אלא היה נדמה כליל לאיש אחר בצורתו, ובכל תואר גופו הקדוש – היה משונה מבראשונה".
\
על דגלי מדבר היו נראות אותיות י"ה. אותיות אלו היו פורחות מדגל לדגל לפי הצורך. כך כל ששת ימי השבוע, אך ביום השבת האותיות לא זזו ממקומן. כן כתב בעל "ילקוט ראובני" (במדבר ב, ב).
\
בעת שבירת הלוחות על ידי משה רבנו – פרחו כל האותיות, פרט לדברה "זכור את יום השבת לקדשו" – שכל אותיותיה ותיבותיה נותרו שלמות. כן מבואר בספר "כנסת מרדכי" (עמד יג, ב), בשם מדרש ישן בכתב יד.
\
בשעה שהצמחים והאילנות רואים אדם שמחלל שבת – הם צווחים וצועקים על הרעה העתידה לבוא בעקבות חילול השבת. כן כתב רבי חיים פלאג'י ("כף החיים" סימן ל).
\
אדם שרוצה לטעום מטעמו של עולם הבא בעודו חי בעולם הזה – בהגיע יום שבת קודש, יזהר מאוד שלא לעשות כל מלאכה ושלא לדבר אף דבר בטל. אדם שיעשה כן – "יוכל לטעום עולם הבא בחייו". כן מבואר בספר "ערבי נחל" (בהעלותך ו, ב).
\
יום שבת הוא היום הכי עצוב בשבוע לאומות העולם. כן כתב רבי יהונתן אייבשיץ בספרו "יערות דבש" (ח"ב, דרוש ב, ד"ה אמנם בשבת): "כל העכו"ם הם יושבים תחת מזל שבתאי, שמורה על ביטול וחורבן ושממה ועצבות כנודע, ולכן רוב עכו"ם על פני האדמה מתעצבים ומקוננים ביום השבת, כי המזל מוליד עצבון בטבע".
\
איכות לימוד תורה ביום שבת אינה דומה לאיכותו בימות החול. ישנם סברות עמוקות בתורה שכמעט ולא שייך להבינם בימות החול, ואילו ביום השבת ניתן להבינם ביתר קלות מחמת קדושת השבת. כן אמר הגר"ח קנייבסקי בשם ה"חזון איש".
כמו כן, את לימוד התורה בשבת זוכרים יותר, כפי שאומרים ב"זמירות שבת": "יום שבתון אין לשכוח". כן כתב בעל "כנסת ישראל" (עמוד תלח).
\
מלבד המעלה הנשגבה של לימוד תורה בשבת קודש, ישנה מעלה נוספת – לעסוק בתורה בנושאים הקשורים לשבת. כן כתב ה"חת"ם סופר" ("תורת משה" פרשת בשלח): "הלימוד בעניני שבת ובמסכת שבת – מביא השפעה יתירה".
\
ערכה ושכרה של שעת לימוד אחת בשבת קודש, שווה לאלף שעות לימוד בימות החול. כן אמר ה"בן איש חי" בשם האר"י.
כמו כן, כל מצוה שנעשית ביום שבת קודש – שווה בערכה ובשכרה כעשיית תרי"ג מצוות ביום חול. כן אמר רבי יחזקאל לוינשטיין בשם ה"סבא מקלם" ("כתבי הסבא מקלם" – פנקס הקבלות עמוד קח).
\
תלמיד חכם העוסק בתורה בעיון בשבת הרי הוא מחלל שבת. כן כתב היעב"ץ בסידורו. הוא הוכיח זאת מהמובא במסכת שבת (קיט, ב), שכאשר רבי זירא ראה תלמידי חכמים שעסקו בתורה זוגות זוגות, אמר להם: אל תחללו את השבת.
ברם, החיד"א, בספרו "מחזיק ברכה" (רצ, ו), דחה את דבריו ואת ראייתו מכל וכל, והעיד על גדולי ישראל וראשי ישיבות שפלפלו בעומק הדין בשבת.
\
ישנן מקרים בהם מותר לחלל שבת על אדם בריא לחלוטין. כיצד? אם יש חשש שיחלה במחלה מדבקת שעלולה לסכן את חייו – מותר לחלל עבורו את השבת כדי למנוע את הידבקותו במחלה.
שבת בחוקותי
מקובל בשם רבי חיים מוולוז'ין, כי אדם שמתענה בערב שבת של פרשת בחוקותי, וקורא פרשה זו שנים מקרא ואחד תרגום, כל מה שיבקש באותו יום – יקובל ברצון.
רצוי שהקריאה תהיה לפני חצות יום. גם כאשר פרשיות בהר ובחוקותי מחוברות, יעשה כן. יש לזכור לקבל תענית ביום חמישי בתפילת מנחה.
רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.
שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
© 2024 כל הזכויות שמורות