הכרת הטוב וכפיות טובה - חלק ח | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 25.10.2021, שעה: 08:45
לע"נ
יחיא זכריא בן עוואד ז"ל
ורומיה בת סאלם ז"ל
נציב יום: ביסט בן פלגוש יזכה בס"ד בבריאות איתנה שהמחלה תסתלק ותעבור לביל גייטס יש"ו ולא תחזור יותר אף פעם בזכות עשרה נציבי יום - אמן ואמן!
הכרת הטוב וכפיות טובה חלק ח' | עד היכן יש להכיר טובה? דבר ברור הוא: שכל שאינו מכיר טובה נוח לו שלא נברא ולית דין בר נש, אין לו דין של אדם זה בהמה! בהמה לא יודעת להכיר טובה גם הוא לא יודע להכיר טובה, רק מי שיש בו דעת מכיר טובה. ובשם הסבא מקלם זצ"ל שמענו: הרגשה דקה מן הדקה עד כמה דורשת התורה מן האדם הכרת טובה, פסוק מלא: "לֹא תְתַעֵב מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ" (דברים כג ח) ורש"י אומר: "אכסניא היו לך בשעת הדחק!" הללו שהיו לנו כפויי טובה, ושכחו את יוסף, ולא זכרו את טובותיו, אלו שהשליכו את ילדינו ליאור, ושפכו את דמינו כמים, אסור לנו לתעב אותם, כי סוף סוף אכסניא שימשו לנו בהיותינו במצרים.
אמור מעתה: מה גדולה צריכה להיות הכרת טובה לפי השגת התורה! איפה יש דרישות כאלה אצל העמים? איפה יש הבנות כאלה? רק התורה יכולה לבקש דברים כאלה! מכאן רואים: עד כמה מעולים ישראל על אומות העולם! ומכאן אמר הסבא מקלם: רואים אנו בחוש שזו תורה מן השמים! כי לפי השגת תכונותיהם של בני אדם, ואפילו אם תהינה גדושות בטוב עד קצה הגבול, אי אפשר לעולם לעלות לרום פסגת הכרה זו.
והנה יקרה לפעמים שאדם משיב טובה לחבירו וחושב הוא שמשלם טובה תחת טובתו, וכסבור שיצא בהכרת טובה. אולם לא כן אמר החכם: "אם קדמך אדם בעדשים - ואתה שילמת לו פטומים - עדיין אתה חייב לו!" ועוד אמרו (ילקוט משלי רמז תתקנו, בשינוי לשון): "אם קדמך חברך בעדשים - קדמנו בבשר! למה? שקדם עליך תחילה!" הוא עשה לך חסד גמור. וכן מבאר הגאון את האמור בספר יהושע (ב יב) אצל רחב: "כִּי עָשִׂיתִי עִמָּכֶם חָסֶד וַעֲשִׂיתֶם גַּם אַתֶּם עִם בֵּית אָבִי חֶסֶד וּנְתַתֶּם לִי אוֹת אֱמֶת" למה שינתה רחב את לשונה ביחס לבית אביה ביקשה חֶסֶד ולגבי עצמה ביקשה אֱמֶת?
משום שהמעשה אשר יֵעשה עם בית אביה הוא חסד בלבד; היא עשתה חסד הם מחזירים חסד, אולם את אשר יֵעשה לה אינו חסד אלא אמת כי בדין היא נוטלת; היא הצילה את חייהם ממש! והם צריכים להוסיף על מה שהיא עשתה עמהם. ואמרו חז"ל: "מי שפותח פתח לחבירו - נפשו הוא חייב לו!" ואם הדברים אמורים בטובה חומרית, על אחת כמה וכמה כשמקבלים טובה רוחנית! מי שהאיר לפניו את הדרך הנכונה, והראה לו את האור המאיר לארץ ולדרים עליה, אז על אחת כמה וכמה שצריך להחזיר.
ומכאן מסילה ישרה לתוכחה, זאת אומרת וכמה אתה צריך להכיר תודה לאלה שמוכיחים אותך, וכמו שאמרו (באבות דר' נתן ריש פרק כט', ובתנחומא משפטים סימן ז' ועוד): "אהוב את המוכיחים!" והסמ"ק אומר: שזה מצות עשה לאהוב את המוכיח! מצות עשה לאהוב את המוכיח! שהרי המוכיח מציל אותו מרדת שחת ומעניק לו חיי נצח! עד כאן ה'אמרי דעת' (דף קפב).
מפירוש הגר"א במשלי (יד כג): צריך לשלם טובה יותר מכדי חיובו! לכן העושה לחבירו טובה, הוא צריך לעשות לו טובה יותר ממה שעשה לו, מפני שחבירו עשה לו חסד, כי לא היה מחוייב לו לעשות, אבל הוא אם יעשה לו כמו כן, הרי אינו עושה לו רק אמת, והוא מחוייב לשלם לו גמולו, ואם כן אינו עושה כמו שחבירו עשה. חבירו עשה חסד שהוא לא חייב, אם אתה מחזיר לו אותו דבר – לא יצאת ידי חובה, לא עשית כמוהו, לכן צריך לעשות טובה יותר גדולה ממה שחבירו עשה לו, וזה המותר שהוא יעשה יותר ממה שעשה לו חבירו - זה יהיה חסד!
וזה מה שאמרו חז"ל: "המאכיל את חבירו עדשים - אל יאכיל אותו עדשים", כי אם יאכיל אותו עדשים אז הוא רק החזיר לו, והוא לא עשה לו שום חסד בזה, "אלא קטניות!" שהוא יותר טוב מעדשים וזהו חסד ואמת לחורשי טוב, לאותם שדורשים טוב תמיד, והקב"ה ישלם שכרם חסד ואמת תגמול. וגם עוד יותר שהוא חסד כנ"ל, תוספת על מה שעושים.
יש להקשות: במלכים (ב ד) למה לו לאלישע לחוש כל כך לגמול טובה לשונמית? שהרי בודאי נתייקרה במה שאכל אצלה! היה לה כבוד ויקר הרי הנביא בא לאכול אצלה בבית באופן קבוע, אז נהיה לה כבוד מלכים אז למה הוא צריך לחוש כל כך לגמול לה טובה? כתוב: "מִדֵּי עָבְרוֹ יָסֻר שָׁמָּה לֶאֱכָל לָחֶם" (מלכים-ב ד ח). ואם כן כבר יצא ידי חובתו בזה שהיא מתכבדת במה שהוא נמצא אצלה, זה לא החזרה טובה? זה אין טובה כמוה! כמה אנשים היו מוכנים לשלם שהרב שטיינמן יהיה אצלהם בבית בשבת? חצי מליון דולר! ככה שילם מישהו שהוא יהיה אצלו בבית בחו"ל!!
וצריך לומר: דאע"ג שלא נתחייב אלישע לעשות יותר, מכל מקום בודאי מה טובה ומשובחת היא לעשות גם בתשלומי טובה, יותר מכדי חיובו, בפרט שגם היא חששה וטרחה לטובתו ולכבדו ביותר, ועשתה לו לצרכו עֲלִיַּת קִיר, ושמה לו שמה מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה (מלכים-ב ד י) כל הצרכים שצריך, ולכן הוא השתדל בהצלת בנה והחיה אותו. כל זה מופיע ב'אורח משרים' (פרק יח' ביאור ו').
הרלב"ג אומר: "ראוי להשתדל בכל עוז ולהציל מי שגמלך חסד באופן שלא יגיעהו נזק" את אומרת צריך להשתדל גם בכל מאמץ האפשרי להציל את מי שגמל לך חסד ולדאוג שלא יגיע לו נזק. ולכן סיפר הנביא (שמואל-א טו ו): שהשתדל שאול שירד הקני שהיה מבני חותן משה מתוך עמלק פן בעת המלחמה יוזקו במקרה עם העמלקים, זאת אומרת היתה מלחמה, שאול יצא למלחמה נגד עמלק והם ישבו בשכנות הקני שהם מזרע יתרו, והוא ביקש מהם לסור משמה כדי שלא יפגעו במלחמה, זאת אומרת הוא הכיר טובה ליתרו שגמל חסד עם ישראל! וכי הוא גמל עם ישראל? יתרו גמל חסד עם משה רבינו! אבל זה מי שגומל חסד עם הצדיקים - כאילו גומל עם כל ישראל! וזה אמרנו הרלב"ג.
עכשיו 'מאיר עיני ישראל': הפסד גאולת ישראל - עבור הכרת טובה! חז"ל (שמות רבה פד): "בשעה שאמר הקב"ה למשה: ללכת לפרעה להוציא את בני ישראל ממצרים, כתוב: "וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וַיָּשָׁב אֶל יֶתֶר חֹתְנוֹ" (שמות ד יח) הלך להמלך בדעת יתרו וליטול ממנו ליטול רשות וללכת למצרים מפני 'שהפותח פתח לחבירו - נפשו חייב לו' והענין מבהיל! הלא היתה עליו שליחות של הקב"ה, וגאולת כל ישראל תלויה בכך, וקיום כל העולם תלוי בגאולת ישראל, כי אח"כ הם יקבלו את התורה! ככתוב: "בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה" (שמות ג יב), והקב"ה התנה תנאי במעשה בראשית: "אם יקבלו ישראל את התורה – מוטב! ואם לאו - אחזיר את העולם לתוהו ובוהו!"
זה שנאמר: "יוֹם הַשִּׁשִּׁי. וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם" (בראשית א לא - ב א); אם ישראל יקבלו את התורה ביוֹם הַשִּׁשִּׁי בסיון - אני אקיים את העולם! ואם לא? וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם אני אכלה את השמים ואת הארץ ואחזיר אותם לתוהו ובוהו! נמצא שכל קיום העולמות היה תלוי בשליחותו של משה רבינו; להוציא את ישראל ממצרים! ואעפ"כ הלך לשאול רשות מיתרו חותנו, למה? כי הוא חייב לו תשלומי טובה שהכניסו לביתו, ואם יתרו לא יסכים - לא ילך! על ידי כך יתבטל יֵעוד כל ישראל וכל קיום העולם יתמוטט! הנה רואים: עד היכן מגיעה הכרת הטובה בחיובה על האדם לפי המושגים של התורה! לא יאומן כי יסופר.
צריך גם להסתכן עבור הכרת הטוב; יוסף הצדיק עמד בניסיון כביר! כתוב: "וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה" (בראשית לט יב) וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ משום כך העלילה עליו המרשעת עלילה שפלה! ואיך היא תמכה את דבריה? בבגד! ולכן הושלך יוסף לבית האסורים עשר שנים!! מדוע איפה הותיר בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ? למה הוא לא נאבק בה ולקח ממנה? היא תפסה אותו בבגד והוא הניח את זה בידה, מה, לא היה לו כוח למשוך את זה ממנה? אומר הרמב"ן: משום שהיתה אשת אדוניו, ורחש כלפיה חובה של הכרת הטוב ולא מלאו ליבו לחטוף את הבגד מידה! זה לא דרך ארץ, מרשעת, רוצה להפליל אותו, אבל יש דרך ארץ; למשוך בכוח מידה? אין פה הכרת הטוב! אתם שומעים? להסתכן בעבור הכרת הטוב! יש מישהו שמוכן בשביל דרך לארץ מוכן 'להכנס עשר שנים בפנים'?...!
הכרת הטוב עד כדי מסירות נפש! גם במקום ובזמן שקשה לאדם עד מאוד, חייב בהנהגת כבוד כלפי מי שגמל חסד עמו, וק"ו בן בנו של ק"ו, שצריך לטרוח ולהוציא הוצאות, ולהתגבר על מידת העצלות והקמצנות כדי להחזיק טובה, ולא להיות חלילה כפוי טובה, שמידה זו רעה ומאוסה בתכלית! כלשון החינוך (במצוה לג'). לכאורה צריך ביאור: מה ראו חז"ל להפליג בשיעור גדול עד מסירות נפש? בשלמא להשיב לו כגמולו זה מובן שהוא חייב, וכמו לווה ונהנה ומשתרש שחייב להחזיר מה שקיבל, אבל למה עד כדי מסירות נפש לחבירו בגלל שגמל לו חסד?!
יש לומר: לעולם חייב אדם באהבת חבירו מהפסוק: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט יח) וזה גם אם הוא לא נהנה ממנו מעולם! אלא שבזה, בוְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ תמיד "חייך קודמין!" זאת אומרת וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ זה לא יותר ממך זה כָּמוֹךָ, ואם זה שאלה של חיים? חייך קודמין, וכן בכל חיוב לחבירו הוא פטור באופן שהוא מפסיד משלו, כמו שלומדים בבא מציעא לג' מהפסוק: "אֶפֶס כִּי לֹא יִהְיֶה בְּךָ אֶבְיוֹן" (דברים טו ד) - שלך קודם לשל כל אדם!" וגם בזה הורו לנו חז"ל: שלא להיות רגיל להשתמש בהיתר הזה.
ובאופן שחייב לחבירו הכרת טובה, הרי ראוי להוסיף עוד ולוותר משלו בהכרת הטוב בין בממונו, וגם בענין דחייך קודמין, הורו לנו: שאם פתח לך פתח הכנסת אורחים, בזה ראוי גם במסירות נפש לחבירו! ואע"פ שחבירו קיים בו מצוה של הכנסת אורחים, והיה ראוי לעשות כן מצד מצוותו, כי הוא חייב בהכנסת אורחים, והוא קיים מצוה, מכל מקום זה לא גורע בחיוב שלך להכיר לו טובה, ואפילו אם הוא מכוין לטובת עצמו כמו השונמית שהיא נתייקרה ונתכבדה - חייבים הכרת הטוב, וכל שכן אם הוא כיון לשם מצות גמילות חסדים? עוד יותר!
הכרת הטוב מחייבת מסירות נפש ללא חשבונות! נצייר דוגמא; כמו שמצינו מעשה ללא חשבונות: כאשר אברהם אבינו שמע כִּי נִשְׁבָּה לוט כתוב: "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן" (בראשית יד יד) מביא רש"י (מחז"ל נדרים לב): שאליעזר לבדו היה! שלוש מאות ושמונה עשרה זה גימטריא של אליעזר, אז אברהם ואליעזר לבדם הלכו למלחמה נגד ארבעה מלכים גיבורים!! ונצח אברהם בנס! אבל יש להבין: איך העיז אברהם אבינו לכתחילה לגשת עם אדם אחד להלחם נגד מליונים!?
אלא, כשם שהלך לעקוד את יצחק בנו על פי ציווי ה' מבלי לעשות שום חשבונות, כך כששמע שלוט נשבה ויש לו מצות הכרת טובה ללוט, כמו שמבואר ברמב"ן (בראשית יט כט) היה חייב לו מסירות נפש! מה היתה טובה? אומר הרמב"ן שהוא עשה לו: שלוט הלך עמו את כל הדרך, עשה לו צוותא, כאילו שלא ילך בדרכים לבד, הצטרף אליו להיות לו צוותא - זה נקרא חסד! זה חסד שהוא עשה עם אברהם, אז חייב לו מסירות נפש! שומעים? הולך להציל אותו נגד מליונים, שני אנשים בגלל הכרת הטוב, איזה הכרת הטוב? שהוא ליוה אותו בדרך.
אבל חכמים אומרים שגם היו ללוט תוכניות בליוי הזה; הוא היה היורש היחידי של אברהם, ואם יקרה משהו לאברהם, הוא יקבל את כל הכסף! אברהם אבינו היה עשיר גדול!! עם כל זה, הוא הבין: שהא חייב למסור נפשו! ולכן, על אף שלכאורה אי אפשר ששני אנשים יוכלו לנצח כל כך הרבה, למרות זאת הלך להלחם בלי חשבונות כמו בעקידה. אם הכרת הטוב מחייבת מסירות נפש? אז הוא עושה את זה! בדיוק כמו שהוא מקיים את הציוי של העקידה. זה אומר בספר 'מחשבת מוסר' (חלק ב' עמ' שלד).
ה'פלא יועץ' בערך 'כפוי טובה' אומר: "חיוב מוטל על האדם שקיבל טובה כל שהיא מחבירו שתהיה חקוקה בליבו תמיד כל הימים, שלא לגמול עמו שום רעה! ולשלם לעושה הטובה בכל הבא מידו!" – יה בה בי! למי אנחנו לא חייבים? מישהו מרגיש ככה הולך חושב כל היום: למי אני חייב? מה אני צריך לעשות? למי לעזור? מה לעשות? - יה בה בי...!
ב'קובץ על התורה' מובא: ענין הבאת הביכורים הוא הכרת טובה לקב"ה, ולכאורה יש לשאול: מדוע אדם המביא את ראשית ביכורי שדהו מודה לקב"ה גם על הטובה שעשה הקב"ה ליעקב אבינו כשהציל אותו מיד לבן? כי כך הוא מתחיל להגיד: "אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה" (דברים כו ה) אלא למדים אנו: שהכרת הטוב הנדרשת מאיתנו היא כל כך גדולה! עד כדי כך שיש חוב על האדם להכיר טובה גם לאחר שנים רבות!! מה זה 'שנים רבות'? אלף, אלפים שנה, מי שהקריב בבית המקדש זה אחרי אלף-אלפים שנה מאז.
וגם על טובות הוא צריך להודות שנעשו לאבותיו, כמו שנידונו עמון ומואב "לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה'" (דברים כג ד) שלא הכירו טובה על ארבע מאות שנה קודם שאברהם הציל את לוט אביהם, והם נולדו מלוט שהציל אותו אברהם, אם לא? הם לא היו בעולם! אז הם היו חייבים להכיר טובה לזרעו!!...
הכרת הטוב אינה מוגבלת בזמן; גם לאחר שנים צריך להכיר טובה ולהשתדל להטיב בהתאם, ר' שמחה זיסל ברוידא זצ"ל ראש ישיבת 'חברון' היה רגיל לומר: שעל כל אדם לחוש הכרת הטוב כלפי רעהו; שמא הסבא שלו ושלפניו קיבל טובה מהסבא של רעהו ושקדמו לו! כך מובא ב'חובת האדם בעולמו'.
אפילו הבנים אחריו של המקבל צריכים להכיר טובה לנותן; "הרואה מקום שנעשו בו ניסים לאבותיו – מברך: "ברוך שעשה לי נס במקום הזה!" שלחן ערוך (אורח חיים סימן רי). וכן אנו מוזהרים: לֹא לתַעֵב המִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ דהיינו; שכיון שאבותינו היו במצרים אנו חייבים הכרת הטוב לנותנים וגם לבנים של הנותנים; למצרים שיבואו אח"כ.
'בית קלם': להכיר טובה לכל אדם שעושה טוב! בלי קשר אליך; אם אתה יודע שמישהו עושה טוב, לא עשה לך אף פעם טוב, אתה יודע שהוא עושה טוב לאחרים - אתה צריך להכיר לו טובה על זה! כל אחד מישראל שעושה איזה דבר טוב, כל ישראל חייבים להודות לו ולשבחו! למה? כי הוא עשה טוב עם כל העולם כולו! וצריכים גם לברך אותו, כמו שמצינו בבועז שאמר לרות: "יְשַׁלֵּם ה' פָּעֳלֵךְ וּתְהִי מַשְׂכֻּרְתֵּךְ שְׁלֵמָה" (רות ב יב) ולכן גם אדם צריך לברך את עושה הטוב, ואף אם לא היה מביא השפעה, מכל מקום חייבים אנחנו לתומכו ולחזק את ידי עושה המצוה בכל מה שנוכל; אם בגוף אם בממון אם בנפש. אם בגוף אם בממון, בנפש.
אם בגוף - לעזור לו בגופנו, אם בממון, ואם בנפש אפילו במסירות נפש! להודות לו על כל הטוב שעשה, כי אנחנו מחויבים ללכת בדרך ה' יתברך; לאהוב, לחבב, לחזק את העושים דברים טובים, לשלם להם שכר טוב אם יש ביכולתנו, כמו שהקב"ה עושה עם מי שעושה צדק, שהקב"ה מחבבו ונותן לו שכר כאילו עשה צדקה עמו - עם הקב"ה!
בקונטרס 'הכרת הטוב' כתוב: כתב הרמב"ן: "וַיֹּאמְרוּ הָאֲנָשִׁים אֶל לוֹט" (בראשית יט יב) שהמלאכים הצילו את לוט ואת משפחתו, כיון שזה הכרת הטוב על דרך המוסר גם לבני ביתו של המטיב. זאת אומרת הם היו צריכים בעצם להציל את לוט בלבד, אבל הם הצילו גם את בנותיו וביקשו גם את חתניו - הטמבלים שלא האמינו שהחיסונים זה חיסולים...! וכיון שעשה חסד עם המלאכים, אז ראוי להם שידאגו גם להציל את משפחתו, רואים שמי שצריך להכיר טובה... איזה טובה? הוא ארח אותם! הם באים להציל אותו, מי חייב למי? הוא חייב להם! כן, אבל אתם סעדתם אצלו, הוא הכניס אותכם, הוא עשה לכם מצות, ארח אותכם, סגר הדלת מפני כל אנשי סדום! אז הם מכירים לו טובה, לא רק לו אלא גם לבני משפחתו ומצילים אותם!
וגם בפירוש הגר"א שלמדנו קודם: המרגלים הצילו את רחב שהחביאה אותם, מדין הכרת הטוב, וגם הוסיפו ואמרו שיעשו חסד עם בית אביה ויצילו את כל משפחתה! למה? כי צריך להחזיק טובה, לא רק לאדם שעשה לך טובה, אלא לכל בני ביתו!
עשיר צריך להכיר טובה למפרסמים את טוב לבו לבריות; רשאי לומר: 'שפלוני הוא נדיב לב!' ויפנו אליו לקבל צדקה, כך מביא ב'שו"ת אגרות משה' ועשיר אין לו להקפיד כלל על זה שהוא פרסם אותו, אלא אדרבה! יכיר לו טובה כי הוא גורם לו לתת צדקה יותר! ומי שאומר לעשיר: 'להקפיד על זה!' - הוא מסית לעבור על מצות הצדקה, והוא גם מונע ברכה מהעשיר, והוא עובר בלאו של "לִפְנֵי עִוֵּר" (ויקרא יט יד) כי מונע ממנו מצוה ויועץ לו עצה רעה! אם יבוא אחד לעשיר יגיד לו: 'בוא הנה! מה זה הוא שולח לך כל פעם אנשים?! תקפיד עליו! מה זה?'
תשמעו מה כתוב פה: האדם הזה שיועץ לו עצה כזאת הוא נקרא 'מסית לעבור על מצות צדקה' שלא יקיים מצות צדקה, וזה בטח חנף בן חנף! שרוצה שיתן לו ושישאר לו כל הכסף... וגם מונע ברכה מהעשיר, הרי הוא מתברך בזה! וגם הוא עובר בלאו של "לִפְנֵי עִוֵּר" הוא מכשיל אותו, וגם נותן לו עצה רעה! אז לכן: אם יודעים על עשיר שהוא נדיב, הוא צריך להכיר טובה לאלה שמפרסמים אותו לבריות!!
לשמיעת שיעור זה ושיעורים אחרים בטל' 02-3724787
וכן ניתן לקבלם במייל [email protected]
שלום לכבוד הרב, בהמשך לשיחת הרב מיום רביעי שבוע שעבר, ב"ה זכינו להשלים את התרומה לתרומת מטר (קמפיין שופר גדול) לבניית בית הכנסת בירושלים. (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv). בהזדמנות זו, אני (א...) רוצה להודות לרב באופן אישי, ע"כ שלפני כשנתיים וחצי אבי (אלישע בן יהודית ואברהם ז"ל) שלא התחסן בזריקת הקורונה אך נפטר (ל"ע) כשהוא בן 59 שנים בלבד! (לאחר שיצא מקורונה, נפטר מוירוסים קשים של ביה"ח שנדבק בהם. כמובן הם קראו לזה פטירה מקורונה...) זה היה הלם גדול בעבור כולנו! לאחר כחודשיים שלא הצלחתי לקום מזה, לא הסכמתי לקבל את הפטירה ולהשלים עם זה, לא הצלחתי לחזור לשיגרה תקינה ועוד. הרב אירח אותנו בביתו באחד הערבים, חיזק וניחם אותנו באופן אישי וסיפר לנו על הוריו ז"ל שג"כ נפטרו מרשלנויות קשות ועל קבלת הדין, ובירך אותנו. וב"ה דברי החיזוק והניחום חדרו ללב ועזרו לי ממש לחזור לעצמי. ממש תודה רבה על הקדשת הזמן, הסבלנות הרבה, על דברי החיזוק והניחום! יה"ר שהקב"ה ישמור על הרב ושתהיה לרב ולמשפחה שנה טובה ומבורכת, כתיבה וחתימה טובה, בריאות, ובשורות טובות בעזרת השי"ת אמן.
כבוד הרב שלום! ברוך ה' אחרי הרבה מניעות ופחדתי שלא אצליח... זכיתי לפני ראש השנה (תשפה) ובוצעה ההוראה לתרומה לקמפיין (שופר גדול) בהצלחה! ולא רק זה, גם זכיתי לתרום עוד מטר! שיהיה על שם אמי מורתי הי''ו. ורוצה למסור תודה לנציג 'שופר' שציטט את כבודו: 'שאנשים נכנסים לחובות על שטויות! כל שכן ששווה להיכנס ל''חובות'' לכבוד ה' יתברך!!' וזה עשה עלי רושם גדול. יה"ר שתהיה לכם שנה טובה ומבורכת יחד עם כל הקהילה הקדושה שעוסקת במלאכה החשובה אמן! (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
מי לא יזכה?! שעות ספורות לפני יום הדין! ב"ה גדול הדור שליט"א הרב אמנון יצחק משתדל כל כך להציל אותנו בדין עורו ישנים עורו! השופר הגדול בזכות התרועה דהיינו תורה ע', שזה רחמים ובזכות סוד התורה שבע"פ של ע' פנים לתורה, גדול הדור רוצה להמיר למי מעם ישראל שח"ו נדון למיתה (ל"ע) ובזכות האות ע' של תרועה שהיא סוד ה: ע' פנים לתורה מבקש להחליף את גזר הדין על ידי המעות והמות יהפוך למ-ע'-ות שבזכות הצדקה ניצלים ממות, וזו לא "סתם" צדקה זו צדקה ושותפות בסוד ה-ע' פנים שעל ידי זה גדול הדור שליט"א מציל למעלה ממליון נשמות ישראל מאבדון. אז מי שטרם התעורר, תעבירו שיפנימו את הזכות ושיצליחו להתגבר על היצר לפני החתימה! (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
ב"ה אני תוך כדי בדיקת המאכלים לחג ולשבת (ראש השנה הבעל"ט) שם לי את המירב (מיקס קליפים [2023] shofar.tv/videos/17157) ובכל משפט של הרב - מוצא את עצמי קשור באופן כלשהו; ישיר או עקיף, ובטוח שעוד הרבה כמוני מרגישים כך. אז תודה שיש אותך כבוד הרב 🙏.
שלום לכבוד הרב. ראיתי את ההודעה ששלחו לרב, על היהודי הנ"ל שמפרנס יחיד ועם חובות ובכל זאת לקח מטר (קמפיין שופר גדול) והתחברתי לעניין שאכן זה הכל תלוי בלב. אינני מעוניין חלילה לעשות השוואות ואינני מתלהב ומחשיב עצמי כגיבור וודאי לא מעוניין בפרסום, אבל אולי זה ישפיע לטובה על אחרים אז אכתוב את מצבי. כשנה ללא הכנסה והחובות הצטברו של מעל 150,000 שקל שתופחים (ל"ע) ועם מספר יפה של ילדים (בכוונה מצמצם בפרטים) וכמובן שעל פי הטבע לא מובן (כך כולם מסביב תמהים): איך ניתן להסתדר?! וב"ה כבר הרבה זמן זוכה לחיות את ההרגשה שאנחנו כאן חיים בניסים!! כאשר כל יום החוב מרובה משל חברו עד שיתקיים בנו: "וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר" (בראשית מא, יד) בס"ד. ואולי לומר שחיים כאוכלי המן... ובניגוד לעבר (מפעל הדיסקים וכדומה) שפספסתי! בגלל תירוצים כלכליים (לכאורה מוצדקים אבל תמיד היו שם...) הפעם ויהי מה! אני לוקח מטר (לקמפיין שופר גדול) והשי"ת הטוב ידאג להשלים לנו את זה כי זה למען כבוד שמו. מצפים ומקווים לישועה וגאולה כללית ופרטית. מודים לרב על הזכויות שמזכה אותנו תמיד יה"ר שתכתבו בספר החיים ובספר הזיכרון (אמן). (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
כבוד מורי ורבי אלופי ומיודעי ב"ה שמעתי את השיעור של הבוקר (מי לא יכול לתרום מטר לקב"ה? shofar.tv/videos/17436) והכול תלוי איפה הלב והשכל מונח, אמנם אנחנו במינוס ומפרנס יחיד ואפילו עם חוב בחוץ וב"ה עדיין לא מוותרים לקחת חלק (קמפיין שופר גדול) וברוך השם זכינו לקחת מטר ועוד מתרימים 120 אלף בעזרת השי"ת! ויה"ר שהשי"ת יזכה אותנו ליותר... אז חברים! הכול תלוי איפה הלב מונח! 'עורו ישנים... מה לך נרדם?...' אכן, לא כל האנשים מבינים מה הזכות הזאת שאפשר ע"י להנצל בדין!!! הלוא, תתעוררו! (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
רבנו הטהור והקדוש אני לא מעכלת! ב"ה הגענו ליעד של 120 אלף (קמפיין שופר גדול, משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv). כל כך מאושרת רק מוכיח ש: 'אין דבר העומד בפני הרצון!' וכשבאמת רוצים משהו ומתפללים עליו - הקב"ה מסייע. ”הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" (תהלים קלו).
כבוד הרב שליט"א, ערב טוב ומבורך, תוך כדי בדיקת אוכל לשבת, אני שומע את זה [ הכל מאיתו יתברך [רחובות 2005] | חוזרים בעבר shofar.tv/videos/14851] וחושב על זה: איך אין לאנשים כסף לתרום?! הרי בין אם רוצים או לא רוצים, אנו מוציאים 5 שקלים ביום בלי לשים לב, אז למה הם לא מנתבים את זה לייצור זכויות?! בדברי תורה שאני מעביר לחברים מהעבר אני מדבר על זה ובשיעור אתמול, היה אחד שהתחיל לשמור שבת דווקא אחרי ההרצאה שהיתה בנס ציונה ב 2016 למניינם (shofar.tv/lectures/954). כנראה הם לא מבינים באמת את הזכות... ב"ה לקחתי הלוואה בסך מטר בשביל להיות שותף בבניין קפ"ז (קמפיין שופר גדול) וחי מקצבת נכות שבקושי מספיקה לדברים בסיסיים תרמתי ואני לא מתחרט על זה בכהוא זה! ואם הייתי יכול לקחת עוד מטרים הייתי לוקח בלי להסס! (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
שלום עליכם רבנו, אני מאוד רוצה להודות לכבוד הרב על השיעורים היקרים, (בלי תפילה לא מקבלים, ע"פ הספר אוחילה לאל shofar.tv/lessons/category/64?cat=526&lang) כמה מרובים חסדי השי"ת! התפללתי על ספרי לימוד שהיו חסרים לי ועל חובות שיש לי והודיתי להשי"ת כאילו כבר נושעתי והנה לפני שבוע השי"ת שלח שליח עם סכום כסף שהספיק לספרים והשבוע שתי מעטפות שאוכל לשלם חלק מהחובות. אכן, כמה טוב השי"ת. יהי רצון שנזכה להיות דבוקים בו חזק להרגיש כבנים לאב באמת אמן!
כבוד הרב היקר, תודה על השיעור בבוקר המחזק: 'מי לא יכול לתרום מטר לקב״ה?' (shofar.tv/videos/17436) ״מִזְמוֹר שִׁיר חֲנֻכַּת הַבַּיִת" (תהלים ל, א) - לתורמי המטר! חיזוקים מחזקים, מרגשים ומשמחים שב"ה עשינו את זה ובשמחה! ששילמנו עבור הקב״ה 90 אלף שקל! הרי כמה אנחנו עוד חייבים לו! והחוב אליו עוד ענק... ענק!! חיבת לשתף: בתחילה חשבתי לתרום רק מטר ואז אמרתי: ״ילה' עוד חצי, 13 אלף - לא נורא 360 לחודש' ואז אמרתי: 'אם כבר - קחי 2 מטר -2 שמות!' (לספר הכפרות והישועות! בניני האומה shofar.tv/lectures/1631 נקודת זמן 1:28:33) וברוך השם הקב״ה פתח לי את הלב והרצון לעוד מטר וזכינו אני וביתי לתרום 3 מטר! אמרתי עוד שם של אבי ז״ל, כי חשוב לי ששמו יהיה מונצח, הרי אני חייבת לאבי ז״ל את זה, בפרט על כל הצער שצערתיו עד שחזרתי בתשובה! חייבת לומר: בחיים לא הוצאתי 90 אלף וב"ה כבר שכחתי מזה כזה מהר! רציתי לקנות רכב חדש להשתדרג ושמחה שבמקום הרכב הכסף הלך לשם, לא כאב לי ששברתי חסכונות, אין בי פחד לרגע ודאגה של ה 36 תשלומים של 1666 בחודש יודעת: שזה יעוף מהר והקב״ה ישלם הכל ויתן יותר. כשאומרים לי, אלה שעדין לא זכו להבין את הזכות ״את לא נורמלית״ אני עונה: ״כשאגיע למעלה אחרי 120 שנה יראו לי כמה בזבזו על הטומאה (רח"ל) - אז למה על הקדושה התקמצנת?!' והוספתי: ״בורא עולם "חֹפֵשׂ כָּל חַדְרֵי בָטֶן" (משלי כ, כז) יודע שמסוגלת לתת ולא אתן!? אין תירוצים! כל מי שחושש ומתלבט, לחזק, שלא יפחדו! אין פחד! כי הכסף הזה של הקב״ה ממילא. אני חד הורית, עובדת בנקיון משרדים וסומכת על הקב״ה שלא יחסר לי ויודעת שאדרבה יהיה לי יותר! וכשתרמנו אני וביתי את ה 3 מטר נפתחו עוד דלתות עוד משרדים עוד פרנסה כי: "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ"!! (דברים ד, לב). (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
© 2024 כל הזכויות שמורות