פדיון נפש
סגולת ומעלת פדיון נפש מקורה בחז"ל מאז 'כופר נפש' במחצית השקל למשכן העדות ועד להצלת יהונתן בן שאול המלך ממוות. ונפלאת היא עד מאוד לרפואה, זיווג ועוד... לפרטים בכתבה
פרטים נוספים
חדש! ב"ה ניתן לעשות 'פדיון נפש' ע"י כבוד הרב שליט"א בסך 1,800 ש"ח לְשֵׁם, ניתן לתרום דרך אתר שופר (לחץ כאן) או אשראי וכו'
בעזרת השי"ת נציגנו ישמחו לעזור בטל' 03-6777779 בימים א-ה בין השעות 8:30-18:00 או ב: WHATSAPP (הודעות בלבד) 055-9326868 או במייל [email protected].
על הפדיון נפש, מקורו ומעלתו [עם קטע משיעור מכבוד הרב שליט"א] - בכתבה שלפניכם.
במדרש (תנחומא, כי תשא סימן יא): "כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ" (שמות ל, יב) כיון ששמע זאת משה רבנו ע"ה, אמר: "עוֹר בְּעַד עוֹר וְכֹל אֲשֶׁר לָאִישׁ יִתֵּן בְּעַד נַפְשׁוֹ" (איוב ב, ד).
'אמר רבי יהודה בר אלעאי: 'כששמע זאת משה רבנו ע"ה, ירד להורות ואמר בלבו: 'מצאנו שפדיון נפש אדם כיכר כסף, שנאמר: "וְהָיְתָה נַפְשְׁךָ תַּחַת נַפְשׁוֹ אוֹ כִכַּר כֶּסֶף תִּשְׁקוֹל" (מלכים-א כ, לט) כל אחד ואחד מישראל יהא נותן כיכר כסף'.
ובגמרא (מגילה יג, ב'): "אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יִכָּתֵב לְאַבְּדָם וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף אֶשְׁקוֹל עַל יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה לְהָבִיא אֶל גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ" (אסתר ג, ט) – 'אמר ריש לקיש: 'גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל, לפיכך הקדים שקליהן לשקליו והיינו דתנן: 'בְּאֶחָד בַּאֲדָר מַשְׁמִיעִין עַל הַשְּׁקָלִים' (שקלים א, א) ופירוש 'משמיעין' – מכריזין עליהם, כדי שיכין כל אחד ואחד שקלו' (פירוש הרמב"ם על המשנה).
וכתב הגאון רבנו יוסף חיים הלוי זוננפלד זצ"ל (ספר תורת חיים, סימן פו'): שורש דבר פדיון נפש נכתב בתורתנו הקדושה לגבי שור מועד שהמית: "אִם כֹּפֶר יוּשַׁת עָלָיו וְנָתַן פִּדְיֹן נַפְשׁוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר יוּשַׁת עָלָיו" (שמות כא, ל) הרי מצינו באופן ברור שיש מקום לחייבי מיתה בידי שמים לפטור את עצמם מהדין ע"י פדיון.
ואחד מהראשונים, רבי דוד קמחי זיע"א: "וַיִּפְדּוּ הָעָם אֶת יוֹנָתָן וְלֹא מֵת" (שמואל-א יד, מה) – שנתנו דמיו (שוויו בכסף) להקדש. ונקט הדבר כפשוטו, שלכפרת עבירה זו שהיתה בשוגג – נתנו תרומה להקדש לפדותו.
וכך הם דברי בעל התניא על הצדקה: שיכולה להוות תחליף לתעניות, שנאמר: "וַחֲטָאָךְ בְּצִדְקָה פְרֻק" (דניאל ד, כד) ע"י הנתינה והחסד נפעל פדיה לנשמה.
הסיבה היא משום שבמצוות הצדקה מלובש כל כוחות הנפש של היהודי שהרי האדם מתאמץ ומתייגע להשיג את כספו ובנתינה עולה לקדושה כל כוחות הנפש.
והפלא יועץ (רבי אליעזר פאפו זצ"ל, סוף ערך פדות) וזה לשונו: 'ומה טוב ומה נעים על כל חולי ועל כל חלום רע ועל כל צרה שלא תבוא לעשות סדר פדיון נפש המסודר בספרים. כי הצדקה והתפלה וכוח סגולת השמות הנזכרים ונעשים ראויה היא שתגן להציל מכל צרה וצוקה והייתה הרווחה'.
מעלת הפדיון נפש לרפואה
בספר ליקוטי מוהר"ן (לרבי נחמן מברסלב זצ"ל, חלק ב סימן ג) כתב: 'כשחלה רבי אליעזר הגדול, אמר לרבי עקיבא: 'חמה עזה בעולם' (סנהדרין קא') כי לא היה אז מי שיוכל להמתיק הדין, כי היה צריך לפדיון להמתיק הדין ולא נמצא. כי באמת אחר ההמתקה והפדיון, אז דווקא טוב לרפאות החולה ע"י רפואות, כי אז דווקא אחר הפדיון וההמתקה יש רשות לרופא לרפא את החולה.
כי הנה באמת, איך יכול הרופא לחגור מותניו לרפאות החולה ע"י רפואות וסמים, הלוא אינו יודע הסם, הצריך לרפואת אותו החולה. כי יש סמים הרבה שהם מסוגלים לרפואות החולאות, אך בודאי החולה אינו יכול להתרפא כי אם ע"י סם פלוני המיוחד לרפואתו, כפי שנגזר למעלה. כמו שאמרו רז"ל (עבודה זרה נה): 'שגוזרין למעלה, שיתרפא ע"י סם פלוני וע"י איש פלוני ביום פלוני'. ואם כן איך יכול הרופא להכניס עצמו לרפאות, הלוא אינו יודע הסם שנגזר למעלה. אבל אחר ההמתקה והפדיון אז יכול לרפאות.
כי מה שצריך שיתרפא דווקא ע"י סם פלוני ואיש פלוני, הוא מחמת מידת הדין, שכפי מידת הדין נגזר… שלא יוכל להתרפאות כי אם ע"י סיבות אלו, דהיינו סם פלוני ואיש פלוני… אבל כשעושין פדיון וממתיקין הדין ואזי נתבטל הגזרה… ואזי יוכל להתרפאות ע"י איזה סם שיהיה. כי אין צריך דווקא סם פלוני וכו' מאחר שאין דין כנ"ל.
נמצא שאי אפשר לרופא לרפאות כי אם ע"י פדיון. שצריכים לעשות פדיון תחילה להמתיק הדין ואז דווקא יש רשות לרופא לרפאות. וזהו "וְרַפֹּא יְרַפֵּא" (שמות כא, יט) (עם שתי התיבות) מספר פדיון נפש. [כלומר: הגימטריה של המילים "וְרַפֹּא יְרַפֵּא" היא 578 ובתוספת 2 כנגד שתי המילים יוצא 580 – זהה לגימטריה של 'פדיון נפש'].
כי עיקר הרפואה ע"י פדיון דווקא, ע"י שממתיקין הדין. וזה שאמרו רבותינו (ברכות ס): 'מכאן שנתנה תורה רשות לרופא לרפאות'. מכאן דווקא, היינו אחר הפדיון, אז דווקא יש לו רשות לרופא לרפאות, כי קודם הפדיון אין רשות להרופא לרפאות, כי צריך להתרפאות ע"י סם פלוני וכו כנ"ל. רק אחר הפדיון וההמתקה אז יש לו רשות לרפאות כנ"ל.
גם החילוק שבין הנקודות של "וְרַפֹּא יְרַפֵּא" הוא כי 'ורפא' בחולם, 'ירפא' בצירי. היינו כי חולם הוא בחינת המתקה, כמובא בכתבי האר"י ז"ל, שחולם גימטריא שלש הוויות, שהם ממתיקין שלשה אלוקים שבגרון, שהם מוחין דקטנות, שיורדין בגרון ונמתקין ע"י שלש הוויות, גימטריא חולם. ואזי אחר ההמתקה 'ירפא' בצירי, בחינת (ירמיה ח, כב): "הַצֳרִי אֵין בְּגִלְעָד אִם רֹפֵא אֵין שָׁם". היינו בחינת רפואות, שאחר ההמתקה שהוא בחינת 'ורפא' בחולם, אז דווקא יכולין להתרפאות ע"י רפואות, שהוא בחינת ירפא בצירי כנ"ל:
למה? כדאי לבקש ברכה לזיווג או רפואה וכדומה;
ראשית חשוב להבהיר: המנהג לבקש ברכה מצדיק כי זה שאמרו רבותינו 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים' (ע"פ הפסוק: "וְתִגְזַר אוֹמֶר וְיָקָם לָךְ" איוב כב, כח) בביאור העניין מצינו בספר הקדוש נועם אלימלך (פרשת דברים) שכתב וזה לשונו: כי מדרך הצדיקים להמתיק הדינים ולבקש רחמי רצון השם יתברך על ברואיו. והגם שנראה לו שהקדוש ברוך הוא גוזר גזרה, מרבה בתפילה ובמחשבותיו הקדושים עד שממשיך רחמים לעולם. ע"כ.
מותר לתרום צדקה עבור פדיון נפש ממעשר כספים - ע"פ שו"ת לבושי מרדכי (חלק יורה דה סימן קעז) שמותר לתת פדיון נפש מכספי מעשר. וכן בספר באורח צדקה (עמוד קע').
הבהרות חשובות:
1. פדיון נפש הוא פעולה רוחנית המוציאה את האדם מגזירה רעה, לכן בנוסף לשינוי הרוחני שעובר עם האדם, אם חלילה יש גזירה על האדם שייפגע בנפשו, הוא פודה את נפשו בצדקה.
2. פדיון נפש לא מהווה תחליף לשינוי שהאדם עצמו עובר. על האדם לתקן את עצמו, לדעת מה לשפר ולעשות תשובה אמיתית: חרטה על העבר וידוי וקבלה לעתיד.
להלן קטע מסדרת שיעורי הרב שליט"א ע"פ הספר 'אעירה שחר' שם השיעור: ישועות בחצות - חלק א 31.03.2022 'פדיון נפש'
'...פדיון נפש הפודה את האדם מכל צרה וצוקה... ופירושו של הפדיון הוא, שהנה כאשר האדם שרוי באיזה צרה חס ושלום, עליו לעשות פדיון אצל צדיקים היודעים לעשות זאת ולפדות את נפשו ועל ידי כך הצדיק פודה אותו ומציל אותו מהצרה והוא נושע ומבואר באריז"ל שישנם בשמים עשרים וארבע בתי דינים והם כנגד עשרים וארבע שעות היממה ובכל שעה ישנו בית דין אחר הדן את כולם,
וכפי גדולתו וגודל כוחו של הצדיק העורך את הפדיון, כך גדול כוחו להושיע את האדם מכל רע - והנה ישנם צדיקים העושים פדיון ובכוחם להמתיק את הדין רק בחלקו, כי הפדיון שהם עורכים מגיע רק לחלק מהבתי דינים וממתיק את הדין והקטרוג אשר ישנו בהם על אותו אדם ולכן יתכן שהאדם שיערוך את הפדיון לא יוושע וזאת מפני שהוא לא המתיק את הדין בשלימות בכל העשרים וארבע בתי הדין הנמצאים במרום, אבל בכל דור ודור ישנו צדיק גדול מאד שבכוחו לעשות פדיון הכולל, דהיינו לפדות את האדם בשלימות ולהמתיק את הדין בכל העשרים וארבע בתי דינים ואם יעשה האדם פדיון נפש אצל צדיק כזה בוודאי יוושע מכל צרה וצוקה!'
לשמיעת הקטע: פדיון נפש בממון והמתחכמים למיניהם (משל הנוריות האדומות) לחץ כאן