סיקור שבת בראשית
במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בעיר התורה והחסידות בני ברק
פורסם בתאריך: 30.10.2024, 09:00 • מערכת שופרבס"ד אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על השבתות וחגי ישראל במחיצת כבוד הרב שליט"א ברשימת מעט גרגירים, חוויות ורשמי הוד! ראה כתבה ראשונה על הלו"ז בשבתות השנה (קישור) וכתבה קודמת סיקור חג סוכות, שבת חול המועד ועוד... (קישור).
סיקור שבת בראשית ה'תשפ"ה במחיצת הרב שליט"א בבני ברק
ב"ה כבוד הרב שליט"א מסר דרשה לפני קבלת שבת מבית המדרש קהילות פז המשודר בלייב לכל העולם וגם שידור חוזר מהספר הנפלא: תורת חסד, באדיבות הרב אליהו אילן חנן שליט"א: 'מדוע לא ציותה התורה על תיקון המידות' 27.10.2024.
דרשה לפני תפילת ערבית של שבת קודש
ישנם 5 חושים באדם: א] חוש המישוש. ב] חוש השמיעה. ג] חוש הריח. ד] חוש הראיה. ה] חוש הדיבור.
בפרשת בראשית המספרת על בריאת העולם ובבריאת האדם כתוב "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב, טו). פירשו, שהאדם הראשון נצטווה לעבוד את השם יתברך ע"י 5 החושים "לעבד-ה" דהיינו; לעבוד ב-5 = חמשת החושים. ו: "לשמר-ה" דהיינו; לשמור על 5 = חמשת החושים.
אך כשהאדם הראשון חטא, הקב"ה שאל אותו: "אַיֶּכָּה?" (בראשית ג, ט) פירוש: שהקדוש ברוך הוא שאל אותו: "איכ-ה" = איך 5? איך כבר עברת על חמשת החושים?!
גם חמישה חומשי תורה, חומשי אותיות חושים. כל חומש הוא כנגד חוש; א] בראשית: כנגד חוש המישוש. ב] שמות: כנגד חוש השמיעה. ג] ויקרא: כנגד חוש הריח (קורבנות). ד] במדבר: כנגד חוש הראיה (ראית ניסי השי"ת) ה] דברים: כנגד חוש הדיבור (דברי תוכחות מפי משה רבינו ע"ה).
דרשה לאחר תפילת ערבית בליל שבת קודש
ב"ה כבוד הרב שליט"א שיעור עמוק על מחלוקת בית שמאי ובית הלל ומתי נברא העולם... ומה העיקר שהולכים ע"פ; הריון או לידה, בתשרי הריון העולם 'הרת עולם' ובניסן נברא העולם וכו'.
אמירת תהילים ע"י התשב"ר הי"ו
וחלוקת פרסים יוקרתיים למצטיינים – אשרי התורמים לכך וישר כוח להורים ולתלמידים הטורחים להגיע גם בשבתות הקיץ החמות ובמשך כשעה וחצי! כדי לקרוא תהילים להצלת עם ישראל, גאולה, רפואה ותשובתן המהרה - אמן! (קישור ל-3 הפרקים, לכתבה. ותרומה ישירה.) ולאחריהם נקראים שמות התורמים במתינות וזעקת התשב"ר: 'אמן!' בוודאי עולה לכסא הכבוד.
דרשה לפני תפילת מנחה - גדולתו של מלאך מטטרו"ן
חנוך עבד את ה' בדבקות ונאמנות והתעלה מאוד בקדושה ובטהרה
בחומש בראשית התורה הקדושה מספרת על חנוך שלקח אותו השי"ת: "וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים וְאֵינֶנּוּ כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים" (בראשית ה, כד)
חנוך היה תופר נעלים, ובכל תפירה היה אומר: 'בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד' ובזה מיחד העולמות (מאמר אם כל חי להרמ"ע מפאנו חלק ג פרק כב ועפ"י יואל משה שם).
והשאלה: כיצד היה מייחד ייחודים על המנעלים? הרי הנגיעה בנעל מחייבת נט"י כדי להמשיך לעסוק בד"ת...
[התפתח דיון על זה. ותלמיד אחד ענה: שאולי הוא היה יכול לעשות כן כי הנעליים היו חדשות ולא מחייבות בכך נטילה והביא מקור לכך.
כבוד הרב ענה לו שגם אם זה אינו מחייב נטילה האם זה נראה ראוי לראות אדם שביד אחת מחזיק כוס מים ומברך עליה כשבידו השנייה הוא מחזיק נעל (חדשה)?!
עוד ניסו לתרץ: שאולי חנוך היה נוטל ידיו כל פעם לפני שהיה מייחד ייחודים... [אולי הוא היה עושה "טסס..טסס.." (ספריי מים, כנהוג בקפז' לפני תפילה וכו').
תלמיד אחר ענה: שאולי היה מייחד בהרהור ולא בדיבור?
אך כבוד הרב השיב: שהרהור זה כמו דיבור! (ברכות כ, ב).]
הוא התקדש והיטהר ביותר כבר בחיותו ונפשו היתה מורגלת עם המלאכים לעלות לשמים (נשמת חיים לר' מנשה בן ישראל מאמר ראשון הפרק התשיעי ד"ה במזמור יט בהראותו)
ולאחר שחנוך היה עושה זאת, החליט יותר להתעלות בעבודת השם שלו ולעלות שלב נוסף ופשוט לפרוש מדרכי העולם הזה. ולאחר פטירתו של אדם הראשון, הוא התרחק מחברת אנשים בהדרגה; בהתחלה הלך ל-3 ימים וברביעי התגלה, לאחר מכן הגיע אחת לשבוע ואז לאחר חודש ואז לאחר שנה... וכל פעם שהתגלה, חזר עם חידושי תורה! ומרוב צדקותו אנשים העריכו אותו וחיכו לו ורצו שהוא ימלוך עליהם וכך היה. אבל מן השמים ביקשו ממנו לבוא להיות מלך בשמים על המלאכים - למלוך על המלאכים (ספר הישר דף ד ע"ב ויהי בעת ההיא).
ואז זימנו לחנוך חמור אחד שהלך איתו ועוד אנשים הלכו איתו, אך הוא ביקש מהם: לא ללכת איתו כי הם יכולים למות! והאנשים המשיכו ללכת איתו במשך 6 ימים! והוא הזהירם: להפסיק כי הם ימותו וביום השביעי כל האנשים שהלכו איתו ולא הקשיבו לו מתו, היו הולכים אחריו שמונה מאות אלף (800,000) איש! (ספר הישר דף ד ע"א ד"ה בעת ההיא).
חנוך עלה למרומים בגופו אשר הפך ללפיד אש כדי לשמש לפני קונו
על חנוך נאמר בפסוק: "וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים וְאֵינֶנּוּ, כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים" כתוב "וְאֵינֶנּוּ" ולא נכתבה בו לשון מיתה. (בראשית ה, כד. ספר הליקוטים להאריז"ל פרשת בראשית ד"ה ויתהלך חנוך).
כי רוחו נפשו ונשמתו עלו לגן עדן עם הצדיקים וגופו נעשה למלאך מ"ט [יש פירוט מה נעשה מגופו].
הקב"ה נתן למלאך מ"ט (הנ"ל) מפתחות להנהיג העולם הזה!
חנוך חי 365 שנה כמנין ימות החמה (ליקוטי תורה להאריז"ל פרשת בראשית ד"ה ויחי חנוך).
חנוך הפך להיות מלאך מטטרו"ן וקיבל תפקיד רם ונישא במרומים
ואפילו הס"מ ולהבדיל המלאך גבריאל היו העבדים שלו והוא המלאך מ"ט שולח אותם (חסד לאברהם מעין שלישי עין הארץ נהר יח).
המלאך מ"ט אף נעשה לרבו של משה רבינו ע"ה. הוא התגלה אל משה רבינו בסנה ואף לימד אותו על פרישות מהציבור כמו שחנוך היה מתרחק מסביבת אנשים כך משה רבינו עשה, כשעם ישראל חטאו בעגל, רח"ל, משה הוציא אוהלו מחוץ למחנה, כנאמר: "וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה" (שמות לג, ז).
שמות נוספים למלאך מ"ט;
למלאך מ"ט ישנם שמות נוספים: שר הפנים (אמרי נועם לר' מדז'יקוב אות ח פרשת וישלח על הפסוק 'וישלח יעקב מלאכים' ד"ה ומלאך מטטרון) שר העולם (ראה גמ' יבמות דף טז ע"ב, וגמ' חולין דף ס ע"א).
בתהלים כתוב: "יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן" (צא, א) פירשו זאת על חנוך שהיה "יֹשֵׁב בְּסֵתֶר" רחוק ממקום ישוב בני אדם וע"י התעלותו זכה "בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן"! (פירוש 'זקוקין דנורא ובעורין דאשא' על 'תנא דבי אליהו רבא' פרק כז ד"ה אות נ ד"ה מ"ש כשם שהם).
בקטע הזה אחד מהבחורים היקרים מפז' הי"ו הביא חידוש יפה! עד שכבוד הרב התפעל ממנו וביקש ממנו לחזור על דבריו.
סעודה שלישית – (לתרומה ישירות דרך אתר שופר - לחץ כאן) משה רבינו ראה את מלאך מטטרו"ן ורצה להגיע לגדולתו ומעלתו
בִּתְיָה בת פרעה ראתה את המלאך מ"ט ביאור כשטבלה לגרות (בעל הטורים שמות ב, ה ד"ה ותרד בת פרעה) וגם היא זו שקראה למשה רבנו את שמו "משה"! כנאמר: "וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה" (שמות ב, י).
והשאלה: מדוע כך קראה לו "מֹשֶׁה" ולא "משוי" על שם פעולת המשיכה?
אלא, ש: מֹשֶׁה זה ראשי תיבות (ר"ת): מ-טטרון ש-ר ה-פנים! (מגלה עמוקות לר' נתן נטע שפירא פרשת שמות ד"ה 'יובן').
משה רבינו הגיע למט' (49) שערי בינה! (נדרים לח, א) ולא לחמישים (50) כשמו של המלאך מ"ט = 49 (מגלה עמוקות - רנב אופנים, בסוף אופן קו).
הנהגת מלאך מטטרו"ן היא לדון לפי מעשיו של האדם: ענישת המלאך;
אלישע בן אבויה (רבו של רבי מאיר בעל הנס זיע"א) עלה השמימה וכשראה את מלאך מ"ט בישיבתו ע"י כך חשב שיש 2 רשויות ח"ו. ואז אלישע בן אבויה כפר בעקבות ראיתו ומלאך מ"ט קיבל עונש על שבישיבתו הטעה את אלישע (חגיגה טו, א).
ואמר כבוד הרב שליט"א: שמפה רואים; כמה חמור זה, להטעות האחרים (ואפילו בשב ואל תעשה) שגם כשזאת לא היתה אשמתו של אותו מלאך (שהרי קיבל רשות לשבת!) הענישוהו על שבגללו קרה מה שקרה לאלישע 'אחר'...
ההנהגה בימות החול ניתנה למלאך מטטרו"ן וביום השבת היא בידי ה'
"מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר" (תהלים כג, א) הנהגת המלאך מ"ט היא רק בימי החול, אך ביום השבת קודש - הקב"ה בכבודו ובעצמו מנהיג אותנו! כנאמר בפסוק: "מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר" (מאור עינים פרשת כי תשא ד"ה והנה בחינת כל עבודתנו, ליקוטי מוהר"ן לר' נחמן מברסלב תורה עט).
(הדרשות בענין חנוך, מהספר הנפלא 'מטעמי תורת חיים').
יהי רצון: שלא תצא תקלה תחת ידינו, אמן.
[ישר כח לצוות המסקרים הנפלא הי"ו]
נ.ב. בענינו של חנוך / מ"ט; ראה חידוש שפורסם בגליון 'גנזי המלך': מי גדול ממי? חנוך או אברהם (פרשת מטות מסעי, גליון מספר 311).
וב"ה כבוד הרב שליט"א מסר 4 שיעורים:
1. למה הפך חנוך למלאך? 07.10.2018.
2. מדוע קין קרא לבנו חנוך? 27.10.2020.
3. מעלתו של חנוך | 23.10.2020.
4. מעלת המלאך מטטרון | 18.06.2020.
להתראות בעזרת השי"ת בסיקור הבעל"ט.