מדוע לא ציותה התורה על תיקון המידות
תאריך פרסום: 27.10.2024, שעה: 09:48
- - - לא מוגה! - - -
נציב יום יאיר בן מרגלית רפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל מהרה אמן
מדוע ספר בראשית נקרא ספר הישר?
רש"י הקשה מפני מה פתחה תורה בספר בראשית ולא פתחה בתריג מצוות תירוץ לכך מה חשוב יותר תיקון המידות או תריג מצוות למה לא ציוותה תורה בשום מקום על תיקון המידות מה פירוש בא דוד ועמ מידן על 11 האם האמונה עיקר העיקרים היא מצוות עשה ובכן הגמרא בעבודה ז זרה כה אומרת ספר הישר זה ספר בראשית המתבונן נראה כמעט ולא נצטוינו על שום מצווה בספר בראשית יש רק שלוש מצוות אבל מאידך יש בו תיאורים רבים על המלחמה בין הטוב לרע אדם הראשון נגד הנחש הבל מול קיין נח לעומת דור המדבר סליחה נוח לעומת דור המבול אברהם כנגד אבי מלך ולוט יצחק וישמעאל יעקב ועשו כל אלה בעצם הנהגות של תורת המידות מקשה רבנו חיים ביטל בשערי קדושה פרק א' כיצד ייתכן שהתורה לא ציוותה את האדם לתקן את מידותיו מדוע אין חיוב מפורש לתקן את הכעס גאווה קנאה עצלות שאר המידות הרעות אין שום חיוב בתורה לתקן מכוח הקושיה זו כתב דע לך לא לחינם המידות לא נמנו בתוך תריג המצוות כיוון שהם ההכנה עיקרית לקיום תריג המצוות המידות הם ההכנה שבנפש השכלית על מנת לקיים את המצוות באמצעות הגוף עוד פעם המידות הם ההכנה שבנפש השכלית יש נפש בהמית יש נפש שכלית מידות זה הכנה בנפש השכלית עלמנת לקיים את המצוות באמצעות הגוף ומסיים את דבריו יותר צריך להיזהר ממידות רעות מאשר לרוץ לקיים מצוות עשה ולא תעשה יותר צריך להיזהר ממידות רעות מאשר לרוץ לקיים מצוות עשה ולא תעשה או היייתה לנו דוגמה נפלאה לזה באחד השיעורים האחרונים שהסטייק לא הסכים להישאר למניין של זון איש למרות שהוא התפלל יחיד חזון איש וזה בגלל המידות כי חיכה לו אינסטלטור בבית והוא קבע איתו בשמונה והוא לא יכול לאחר אז הוא אמר שהוא מצטער הוא חייב ללכת שאלו את החזון אש אמר שהוא צודק קודם כל צריך להיות אדם הדוגמה הזאת יכולה להתבהר גם פעמים מגיעים לחסידות מסויימות וסיפרתי פעם שנדה מתי שראיתי איך דוחפים בשביל להגיע לרבי לקחת שיריים ממש אתה יכול לקבל בצלעות כי כולם שואפים להגיע השיריים אז כתוב כאן שצריך להיזהר ממידות רעות מאשר לרוץ לקיים מצוות עשה ממש ולא תעשה ממש אז אמרתי להם מה זה איך מתנהגים למה דוחפים ככה מה זה חיות אמרו לי זה חיות הקודש כן אבל זה לא יש את הדין אומר רבנו חיים ויטל יותר צריך להיזהר ממידות רעות מאשר לרוץ לקיים מצוות עשה ולא תעשה וזו הלכה למעשה ופסק הלכה מדהים על פי זה יש לבאר את דברי המשנה במסכת אבות דרך ארץ קדמה לתורה כלומר המידות קודמות לתריג מצו ראייה לדבר מספר בראשית שהוא ספר המידות וקודם לשאר הספרים שבהם נצטוינו על תריג המצוות שאלו פעם את הרב שך זכר צדיק לברכה איזה ספר מוסר וממליץ אז הוא אמר ספר בראשית כל הספר זה מידו פנינה נוספת לחיבוק הדבר אותיות המילה ישר הן אותיות הסמוכות לאותיות כ ת כ אחרי יות בא כ ר ש בת ואחרי ר בקוף לא לא בקוף איך סמוכות לא משנה לפני ואחרי ואלה ראשי תיבות כבוד תאווה קנאה כבוד תאוה קנא מה מוצי את האדם מ העולם הקנאה התאוה והכבוד וזה היסוד והשורש של כל המידות הרעות לכן נקרא ספר בראשית ספר המידות ספר הישר ספר שמלמד את האדם ליישר את מידותיו אף על פי שרבי חיים יטל זכר צדיק לברכה לא צריך ראיות כלל נראה להביא ראיה מגמרא ערוכה מפורשת שאמנם במבט ראשון היא נראית תמוהה ביותר אבל אחר העיון אפשר לה כיח ממנה כמה גדולה חשיבות המידות במסכת מכות כד אמרו חכמים זכרונם ברכה שמתוך תריג המצוות תרי א שמענו ממשה רבנו שנאמר תורה ציווה לנו משה תורה זה גימטריה תריה ושניים שמענו מפי הגבורה אנוכי ולא יהיה ממשיכה הגמרא ואומרת בא דוד עמידן על 11 תהילים טו מזמור לדוד מי יגור בהולך ומי ישכון באר קודשך כלומר מי זה צדיק שיזכה לגן עדן הולך תמים פועל צדק דובר אמת בלבבו לא רגל על לשונו לא עשה לרעה הור רעה חרפה ללא נסע על קרובו נבזה בעיניו נמאס את יראי השם יכבד נשמע לרע ולא ימיר כספו לא נתן בנשך ושוחד על נקי לא לקח עושה אלה לא ימות לעולם מספרת הגמרא שהיה רבן גמליאל מגיע למקרא הזה היה בכה היה בוכה ואומר מי שעושה את כל העשר הללו יזכה אבל מה אם יעשה רק אחד מהם האם אין די בכך אמרו לו וכי נאמר עושה כל אלה לא נאמר אלא עושה אלה די לו לאדם לעשות אחד מתוך 11 הללו כדי לזכות אם אדם עושה אחד מאלה בשלמות תמיד הוא יכול לזכות לגן העדן ולאחר שדוד עמידן על 11 בא ישעיהו הנבי בעמיד על שש אחריו בא מיך עמידן על שלוש אחד עשות משפט שתיים אהבת חסד שלוש צניע לכת עם אדוני אלוהיך מה זה הצניע לכת זה הוצאת המת והכנסת כלה חזר ישעיהו עמידן על שתיים ואז בחוקוק עמידן על אחת צדיק באמונתו יחיה כל הרואה את הגמרא הזו משתומם מה זה יש פה הנחות הרי אסור לגרוע מתריג מצוות כם לא נימה ככתוב לו תוסיפו על הדבר אשר אנוכי מצווה אתכם ולא תגרעו וממנו ובפרט שגדולי ישראל נביאי האומה הם שמנסים לגרעון איך נזכה לגן עדן במצוות ספורות בלבד איך הדבר מתיישב על הלב יתר על כן קשה שאפילו אחרי שדוד המלך הסתפק ב1 מצוות בלבד מפורש בגמרה שהתנה הקדוש רבן גמליאל עדיין בוכה שאם אפשר לקיים הכל יחד עד שאמרו לו מה שאמרו שלא נאמר כל אלה אלא עושה אלה אחת מהמהם כי ייתכן שתנה קדוש יבכה בגלל עול מצוות מועטות כל כך שאפילו מי שיעשה רק אחד מכל המצוות הללו יזכה מאוד קשה כי יש פתור כלשהו מלקיים את כל המצוות ככתבן כלשונן יש פה קושייה על גבי ושיה אם דוד המלך כל כך הקל ואמר שמספיק אחת מתוך האע מה הוסיף ישעיהו שע מידן על שש מה הוסיף מיכה שע מידן על שלוש וכן הלאה בעלו הם רק החמירו יותר מדוד המלך בדרשות הרן בדרוש השישי מבאר ידוע דבר שמתוך תריג המצוות יש כמה וכמה חשובות ושקול כנגד הרבה אחרות אבל במשנה באבות מבואר שהקדוש ברוך הוא לא רצה לגלות מה הן המצוות חשובות כיוון שאם היו יודעים ישראל היו מתעסקים אך ורק בהן ועוזבים את המצוות האחרות אבל בזמן דוד המלך ראה שהדור נחלש על כן רצה לגלות לדורו מה זה אותן המצוות כדי שלכל הפחות יתעסקו במצוות העיקריות ויזכו לגן עדן זה שאמרנו בא דוד והעמידן על 11 עדיין הדברים קשים ביותר הרי עצם הדבר שדוד המלך נתן דגש מיוחד רק ל-1 מצוות זה דבר טמוע מאוד ותמ על גבי תמ יש כאן מה שרבן גמליאל בוכה שמגיע למקרא הזה ושואל למה לא יזכה בן אדם כשקיים רק אחת הדבר מתבאר על פי דברי ספר העיקרים במאמר ג פרק ל 11 שמנה דוד הם בעצם לא מצוות מתריג מצוות הם מעבר למצוות הן המידות דוד המלך ראה שדורון רק במצוות אבל שוכח את העיקר שהרי עיקר המצוות אין לשפר את המידות לכן דוד המלך הדגיש העיקר זה המידות נבאר כמה דוגמאות למידות שדוד הזכיר הולך תמים איזה מצווה זאת הולך תמים מבארת הגמרא הולך תמים זה אברהם אבינו שנאמר התהלך לפני והיה תמים קשה ערוך לנר איך יתכן שאנחנו נזכה להיות כמו אברהם אבינו ואיך ייתכן שאנחנו נדמה נשאר צדיקים שאנחנו נאמר עכשיו הלו אין דבר קשה מזה אז למעשה דוד המלך מבקש דבר בלתי אפשרי והוא מיישב דוד מלך לא אמר שצריך לקיים את המידות הללו כמו אברהם אבינו עד שלמותה של המצווה אלא מחובתו של האדם להתאמץ שכל מעשיו יהיו לשם שמיים ללא תועלת עצמית תמים כפשוטו תמים כמשמעו עצם הניסיון של האדם להיות דבק באחת מהמידות שכלל דוד המלך בתוך ה1 הללו מזכה אותו בגן עדן אם כן מוכח בעליל כבר במצווה הראשונה שאמר דוד שזו כלל אינה מצווה מ רג מצוות אלא זו דרישת תקן את המידות תקן את המידות מה זה פועל צדק הגמרא מבארת כעין אבה חלקיה פעם אחת היה כיר יום באמצע היום ראו חכמ אמרו לו שלום לא השיב להם חכמים זה גדולי הדור באו ואמרו לו שלום והוא שותק לא עונה למה כי הוא כיר יום של בעל הבית לכן הוא חושש מגזל כי באותה שנייה שהוא ישיב להם שלום הוא כבר עוסק בצורכי עצמו ולא בצורכי בעל הבית ובעל הבית שכר אותו בתשלום לאקס שעות אז כל האקס שעות האלה הוא חייב בהם לבעל הבית ואם אתה מתפנה מהעיסוק לבעל הבית אפילו עד כדי עניית שלום עליכם להשיב תשובה אתה גזל עובר על גזל אז מה שאני מחנך אתכם זה עוד קטן לעומת מה שכתוב פה אה וואי וואי ווואי זה נקרא פועל צדק אין ספק שדרגתו של הבא חלקיה בהתרחקות מן הגזל היא דרגה גבוהה מאוד הקניין הזה בנפש הוא לא מתריג מצוות מעבר לזה ומכאן נבין בבירור למה בחר רבן גמליאל כיוון שאחד עשר הדברים הללו מעטים במניין אבל קשים ביותר זאת אומרת להקפיד עליהם תמיד כל החיים זה עבודה יבואר מה שאמרו לרבן גמליאל דיי לא לאדם שיקיים מצווה אחת מתוך אדע הללו כדי שיזכה לגן עדן ובלבד שיקיים כראוי כמו אבא חלקיה מדוע כיוון שאם אדם מגיע במצווה אחת של בן אדם לחברו לכזאת דרגה אז כל המהות שלו השתנתה הוא הפך לאדם אחר כל הדרגה הרוחנית שלו היא דרגה שונה דרגה שלא הייתה לו עד עכשיו בוודאי שכל מצווה ומצווה שיקיים בדרגתו החדשה תהיה במעלה רבה יותר זאת אומרת אם אתה קונה מדרגה כזאת שאתה הולך תמים הכל אתה עושה לשם שמיים ודאי שאתה אדם אחר אם אתה פועל צדק ודאי שאתה אדם אחר אם ההקפדה שלך היא לא לסור אפילו ככה אז ודאי שכל מצווה ומצווה שתקיים בכל שאר המצוות הם יהיו על צד השלמות אז אתה אדם אחר לגמרי דוגמה נוספת דובר אמת בלבבו הגמרא מבארת לא מדובר בלשקובסקי ספרה חפץ וא הייה באמצע קריאת שמע אז הוא לא השיב לו דבר הקורא קריאת שמע עסור לו לרמוז בעיניו הקונה סבר שרב ספרה לא ענה לו בגלל שהסכום שהוא הציע נמוך מדי אז תוך כדי כך הציע לשלם לו יותר רב ספרה לא ענה ש עלי את המחיר לא הגיב שהגיע למחיר גבוה ביותר סיים רב ספרה ואמר לו הרי זה מכור לך בסכום הראשון שהצעת למה הסכים למכור בסכום הראשון הרי הוא מעצמו הסכים לשלם יותר אתה לא סחטת אותו לא עשי איזה משהו לא קשורה בא בן אדם יציא לך 100 אחר כך 200 500 אל הוא לבד עולה הוא מבין ששווה לו למה אתה נתן לו במחיר הראשון כששמע רב ספרה שאדם רוצה לקנות במחיר זה הסכים בליבו למכור לו וכיוון שהסכים בלב לא חזר בו זה דובר אמת בל ובו זאת אומרת מה שאתה מסכים בלב בהתחלה אפילו מאחר כך יציעו לך יותר או משהו אחר אתה הולך לפי האמת של הלב אף אחד לא יודע מה חשבת אתה לא מחוייב לגלות לכל אחד מה אתה חושב אבל דובר אמת בלבבו הוא נאמן לבבו הוא חי עם עצמו בשלמות שמה הוא חושב בליבו זה מה שיהיה אין משהו אחר הדבר פשוט על פי כל דין מותר היה לרב ספרה למכור את החפץ בסכום הגבוה ביותר כי הקונה הסכים לשלם מחיר גבוה והוא לא התחייב לא בפחות למרות זאת הוא לא עשה כך ההידור הזה הוא לא מתריג מצוות ואין ספק שמי ששואף להיות דובר אמת בלבבו ואפילו רק למצווה זו בלבד יזכה לגן עדן זכייתי כמה פעמים לעשות זאת בגלל המעשה הזה איך נהניתי ברוך השם המרדכי בקידושין ס תצה מבאר שרב ספרה התייחס לכל אדם כאילו הוא הקדש וכמו בהקדש שמירתו לגבוה כ מסירתו להדות ואפילו במחשבה שנאמר כל נדיב עולות ככה התייחס רב ספרה לכל אדם זאת אומרת אם אני חושב זה כאילו התבצע בפועל כמו המירה לגבוה כמסירה לידיות אדם מוציא מפי משהו זה נדר כלפי שמיה זה כאילו כבר מסר את זה לאדי דוגמה נוספת רפה לא נסה על קרובו זה לא ממצוות הטריגון רואה קרובו סובל ומתבל קם ועושה מעשה ומסיר את חרפתו ודאי שהמידה הזו היא ש שהוא דואג לקרוביו כל מה שהוא שומע שיש חלילה שמועה לא טובה חרפה ביזוי לאחד מקרוביו הוא דואג להסיר את זה עושה כל מה שרק ניתן בשביל זה זה נקרא מידה חרפה לא נסע על קרובו הוא לא משאיר את החרפה על קרובו מידה נוספת זה בעיניו נמאס הגמרא מבארת כ חזקיה מלך אחר מיתת אביו אחז שהיה רשע גרר את עצמותיו במיטה של חבלים גורר את אבא שלו במיטה של חבלים מה יראה חזקיה לעיני כל העם שמי שהרשיע חז היה רשע רשע גדול אבא שלו מי שהרשיע הוא בזוי כלפי הקדוש ברוך הוא ואפילו אם זה אבא שלו ואף על פי שהיה מלך לא חס על כבודו וביזה אותו לעין קול והקנאה שלו לכבודו של המקום זה היה דבר עצום כששם שעשה חזקיה זה לא זה לא מצווה מתריג מצוות אלא זה מידה איזה מידה קנאות קנאי לשם נבזה בעיניו נמאס עד כדי כך לקחת את אבא שלו המת לגרור אותו על מיטה של חבלים לפני כולם כמו בעזה קושרים אנשים למכונית עם חבל וגוררים אותם בכל הרחובות דבר קשה כנאות לשם שהעם ידעו שאפילו שאבא שלו היה מלך ככה ראוי לעשות למי שבז את השם מה זה המידה יראה השם יכבד כאין הדוגמה של על אבל להפך מי שמכבד את מכבדי הקדוש ברוך הוא ואפילו באופן שהוא בעצמו מתבזה מעט הגמרא מספרת לנו שמידה כזו היייתה אצל יהו שפת המלך שהיה רואה תלמיד חכם ומלך זלזל בכבודו של עצמו המלך קם ורץ אל התלמיד חכם חיבק ונישק אותו וקרא לו אבי אבי מורי מורי דרגה כזו שמלך מדבר בצורה כזו לפני תלמיד חכם וכאילו כאילו מוריד בכבודו ודאי שזה מידה ולא מצווה כמה אנשים יש להם את זה אנשים אפילו במקום שמחייבים את השם אלוקיך תירה לרבות תלמידי חכמים ואהבת את השם אלוקיך לרבות תלמידי חכמים אפילו את זה הם לא מקיימים שזה חיוב ושהם פחות ודאי תלמידי חכמים פה מדובר שיראה השם יכבד זה לא באופן שאתה מחוייב זה באופן שאתה לא מחוייב זאת אומרת שאתה ממעט מכבודך בשביל כבודם יראה השם יכבד לא משנה מי אתה אפילו מלך זה מידה שהייתה ביו שפת מה זה ושוחד על נקי לא לקח הגמרא אומרת שאיין הכוונה סתם לאיסור לקיחת שוחד שהרי זה כבר נאמר בתורה אלא הרבה יותר מזה ב הדברים אמורים כמעשה ברבי ישמעאל בן רבי יוסה שהיה לו שדה והיה לו פועל אריס השדה של רבי ישמעאל והאריס עובד ת מורד נגיד שליש מהרווחים שיוצא מהשדה והם היו מתחלקים ברווחים או שווה בשווה או 30% או 20 מה שקובעים מראש בכל יום שישי היה ה אריס מביא לרבי ישמעאל סל של פירות והסל היה מהחלק של רבי ישמעל שבוע אחד במקום לבוא ביום שישי הקדיש ליום חמישי והביא לו את הסל למה הקדים היה לו דין תורה בעיר והוא רצה שרבי ישמעאל יידון סרב רבי ישמעאל לקח את הסל מדוע ושוחד על נקי לא לקח מצד הדין הסל זה לא שוחד בכלל זה שלו פירות שלו של רבי ישמעל גם כל שבוע הוא מקבל את הסל ולא שהפעם הוא הבטיח ובא עם סל מה שלא עשה אף פעם אבל כלפי חוץ זה יכול לראות שוחד הקדמת הפירות לפני זה כאילו לשחד אותו שידון אותו רבי ישמעאל אמר לו פסל נ לך לדינה אני פסול לדון אותך הוא לא לקח את הסל אז הוא לא קיבל כלום אז הוא יכול לדון לא עצם זה שהוא גילה דעתו שהוא רוצה לתת לו כבר את הסל הוא פסל את עצמו ואמר לו אני פסול ולא לקח ממנו לא אמר לו אני פסול ולקח ממנו לא לקח ואמר לו אני פסול אז ההתרחקות שלו היייתה כל כך גדולה מן השוחד כמו לכבד תלמיד חכם בכל מחיר כמו לבזות רשע תמיד כך גם הזהירות העצומה בעסקים למכור במחיר שהסכים בלב ולא בבחיר גבוה שהציעו לו בסוף זה מידות עצומות בנפש בדרגה הגבוהה ביותר אם כן ברור שדוד המלך לא עשה הנחה בכלל הוא לא מעד דבר מתריג מצוות והוא לא החליף אותם באחרות לימד אותנו קיימו את המצוות אבל תדעו העיקר זה אדער המידות הללו שו מנה תתמקדו בהם ועל ידי זה תתרמו רוחנית לגבהים עצומים זה לא קל מי יכול לעמוד בזה שמה שהוא חשב בלב זה מה שהתקיים פתאום הציעו לו פי 10 הוא חשב למכור משהו נגיד ב100 שקלים בא אחד אמר לו אני נותן לך 1000 מותר לקחת או אסור מותר אבל הוא אומר לא אני התכוונתי למכור ב100 אז אני נותן לך ב100 ממי כד נגיד אלה שמוכרים אתרוגים הוא חשב לקחת 600 על אתרוג יפה בא אחד אומר לו תן לך 6000 הוא ימכור לו בשש ב600 מי הצליח לא לדבר עם אף אחד בשעה שהוא שכיר אה גנסר שעת העבודה טלפונים משפחה עניינים זה פה שם אה צריך לבקש רשות אדם שעובד הוא רוצה לצלצל לבית לברר מה קורה או משהו זה צריך רשות צריך רשות אלא אם כן מסכימים מראש שאם יש משהו דחוף מסכמים עם הבעל הבית ואומרים לו אם יהיה מה דחוף אם אני אכול פעם ביום פעמיים האם אני אכול חמש דקות 10 דקות מסכמים מראש אי אי אי איפה הנשים איפה הנשים איפה ה מידס מישהו חושב שזה גזל מה אני עושה מה אשתי צלצלה הוא צלצל ההוא ביקש ההוא אמר זה הייתי חייב זה וזה תירוצים של גזלן עכשיו מובן למה בכה רבן גמליאל איך יתכן שבן אדם יקנה את כל ה1 אז אמרו לו לא כתוב כל אלה כתוב אלה אפילו אחד מאלה טוב מה קרה אחר כך בא ישעיה הנביא ראה בתקופתו שהמידות שאמר דוד המלך הם גבוהות מאוד מאוד העם לא מסוגל לזה אפילו מד אחד מכל אלה אי אפשר לצפות העמיד אותם על שש אומנם הגדיל את הכמות אבל הוריד את האיכות וקל וחומר בדורות הללו השפלים כל כך לא יתכן שנגיע אפילו לאחת מאלה המידות הנעלות בהמשך תהליך זה של ירידת הדורות המשיך מיכה והוריד לשלוש ישעיה חזר והוריד לשתיים ובא חבקוק עמידן על אחת צדיק באמונתו יחיה אין הכוונה לאמונה פשוטה שמאמין שיש הקדוש ברוך הוא אלא מדובר באמונה חושית אדם שמרגיש כל רגע שאין עוד מלבדו והכל הכל בידיו יתברך ואיין בידו כלום לעשות רק ברצון השם ובגזרת מבאר הרטבה צדיק באמונתו יחייה מי שמקיים את מצוות האמונה בשלמות הראויה לה ומקבל אלוקותו יחוד מלכותו מצוות אלו כללות כל התורה הרי זה כאילו קיימת כל התורה מבאר בית הלוי זה עיקר התפקיד העיקרי המוטל על הדורות הסמוכים עכשיו לגאולה כי אז תתגבר הכפירה בשם ובפרט בתורה שבעל פה ובדברי חכמים זכרונם לברכה ועל כן התנבא חבקוק על הדור הזה צדיק באמונתו יחיה והתחזקות האמונה כפי שהסברנו נגאל בספר מגדלות מרקחים כתב תוספת לדברים הבקו ידע עתיד להגיע זמן שלא יכלו לכוון לא בתפילה כראוי ולא בשאר המצוות לכן אמר חבקוק לכל הפחות שאתם מתפללים תאמינו שהקדוש ברוך הוא כל יכול וזה כבר סיבה להגאל המגיד מזלוטשוב מבאר מדוע דווקא חבקוק היה זה שהדגיש את העניין של האמונה כיוון ש בזוהר הקדוש מבואר שחב קוק היה בן השונמית ושו נמית זו האמינה באלישע הנביא בכל מאודה וזכתה שאלישע החיה את בנה את שורש האמונה הזו דרש חבקוק מכל הדורות אמא שלי האמינה בנביא אז אם אנחנו נאמין בקדוש ברוך הוא שהוא יותר מהנביא תחיית המתים אפשר לעשות תחיית המתים הכל אפשר לעשות ויש כאן דבר מדהים אותה אמונה לכל הדעות ודאי שהיא עיקר העיקרים בין החלק הראשונים אם היא מצוות עשה הרמבם בספר המצוות א' סמג בעש א והחינוך במצווה כה סוברים שהאמונה היא מצוות עשה והיא המצווה הראשונה הרמבם לומד זאת גמרא שובה לעל אנוכי ולא יהיה מפי הגבורה שמענו מכיוון ששמענו את הדברים האלה מפי הגבורה מפי השם ודאי שזו מצווה רבה מצוות האמונה שיש אלוה אחד ואין אחר אולם הבג ורבנו סעדיה גאון בעל הלכות גדולות ורבנו סעדיה גאון לא מנו את האמונה כמצוות עשה וזה לכאורה משולל כל הבנה כי אם אין אמונה אין תריג מצוות באר הרמבן בהשגות לספר המצוות של הרמבם שלדעתם כל תריג המצוות הם פעולות שציוה השם שנעשה או גזרות שגזר שלא נעשה אבל האמונה היא היא עיקר ושורש כל המצוות אז איך ייתכן שנמנה אותה כמצווה בתוך כלל תריג המצוות הרי היא העיקר והשורש לכל המצוות כל מצווה שאתה עושה זה מכוח האמונה שיש בורא אחד ש אז איך פורטים אותה למצווה אחת כל המצוות חייבות את המצוות אמונה רק מכוח האמונה אתה עושה מוסיף ומביא מדרש מכילתא פרשת יתרו להוכיח את הדעה הזו משל למלך שנכנס למדינה אמרו לו עבדיו גזור עלינו גזירות אמר להם לא קודם קבלו עלי מלכותי קודם קבלו עליכם את מלכותי אחר כך יגזור עליכם גזירות כי אם את מלכותי לא תקבלו כיצד תשמרו את גזרות כך אמר הקדוש ברוך הוא אנוכי השם אלוקיך ולא יהיה לך אלוהים וכולי קבלו מלכותי ואחר כך קבלו גזרות תר גם מצוות א זאת אומרת זה היסוד אדרבה כותב הרמבם באיגרת תימן שכבר הבטיח הקדוש ברוך הוא שמי שעמד בהר סיני הוא וכל זרעו יאמינו בקדוש ברוך הוא מי שאנחנו נמצא אותו שהוא אינו מאמין איננו יהודי ולכן תפקידי להתרחק כופרים שלא ישפיעו עלינו חלילה לערער את האמונה מוכח שהאמונה איננה מצווה מפני הדברים נראים לצד זה עד שבא קנאת סופרים וכתב שגם לדעת הרמבם שכתב שאמונה היא מצוות עשה אין הכוונה שיש מצווה להאמין אלא הכוונה שיש מצווה לחנך את הבנים ובני הבית לאמונה בשם ומאחר וכך כשם שהאמונה היא שורש לכל המצוות איננה בכלל המצוות אלא דבר מרומם ונשגב הרבה מעבר למצווה כך גם המידות רק על ידם יכול אדם לקיים מצוות וכיוון שכל מטרת המצווה היא לזכך את נפש האדם ומידותיו אז גם המידות חשובות יותר מתריג המצוות כפי שאמר רבנו חיים יטל ואמר הרי הקדוש יש 13 מידות באדם וכנגדם 13 מידות של רחמים לכן בחובת הלבבות הרחיב רבנו בחיה לפני כלף שנה כמה חשוב לדעת שמלבד חובת האיברים חובת האיברים זה התרג מצוות יש את חובת הלבבות חובה של המידות שהם חשובים הרבה יותר וכפי שפשוט וברור שהנשמה חשובה מ הגוף כך המידות חשובות מן המצוות שכן המידות תבועות בנשמה והמצוות נעשות על ידי הגוף לסיום נביא סיפור שממחיש מה זה צדיק באמונתו יחיה סלחה מעשה ביהודי שהיה רגיל במשך שנים רבות לשמוע שיעור בדף היומי ממגד שיעור בשכונה יום אחד התחתן אחיו של אותו יהודי בירושלים והוא ידע שאין סיכוי שוכל להשתתף בשיעור מבלי להפסיד את החופה של החיר פנה למגיד שיעור והתייעץ מה לעשות הוא לא רוצה להפסיד את השיעור של שנים רבות שהוא הקפיד ולא החסיר יום אחד אבל הוא גם לא יכול לאחר לחתונה של אחיו ענה לו המגיד שיעור יש ברשותי קלטת של השיעור שאני עומד למסור מהמחזור הקודם של דף היומי לפני שבע שנים ואני אשאיל לך אותה בשמחה כך תשמע את השיעור ברכב בדרך לירושלים ולא תחמיץ שמח היהודי ועשה עצתו הפעיל את קלטת בדרך לירושלים וכל המשפחה שמעה בקשב באמצע הדרך היה פקק ארוך התנועה לא התקדמה והוא חושש לאחר לחופה מבלי לחשוב הרבה חצה את הפס הלבן ירד לשולי הכביש איך שהוא יורד שומע את הקוק של המשטרה וואו וואו וואו ו נבהל יהודי מאוד באינסטינקט נכנס מיד בחזרה לשורת המכוניות והבין שהרישיון שלו בסכנה בדיוק בשוליים במקום שהוא נסע לפני רגע שחצה את הפס הלבן חלפה משאית אם לא היה נכנס בחזרה לתלם באותה שנייה מי יודע אם הוא ומשפחתו נשארים בחיים דקות ארוכות לא היה מסוגל להמשיך לנהוג שרשרת האירועים שעברה עליו בדקה האחרונה בלתי נתפסת ברגע אחד טעה סתה מן המסלול שמע משטרה חרד לגורר ראשינו חרד לקנס וזכה להצלה עצומה צריך לברך הגומל מחפש אחר שוטר שבחקירתו שהפעיל את ה קוג'אק לא מצא אותו מכונית המשטרה לא נראת בסביבה הוא מתפלא בינתיים החזירו את הקלטת אחורה נשמע את השיעור הוא שומע שוב את הקוק ואז הבין הקדוש ברכו לפני שבע שנים כבר דאג לו שהוא ינצל היייתה משטרה בזמן השיעור של הרב בדף היומי ליד בית הכנסת כשהוא מסר את השיעור הזה וזה נשמע ממש קרוב כאילו מאחוריו כדי שבעוד שבע שנים ינצלו חייו של יהודי ובני משפחתו הכל היה בתזמון מושלם הצליל הופק לפני שבע שנים בדיוק בשנייה שהוא צריך את ההצלה בזכות מה בזכות האמונה איזה אמונה בקדוש ברוך הוא איזה אמונה שלימוד גמרא זה העיקר בחיים וא אין להפסיד הוא דאג שלא להפסיד את השיעור שהוא הקפיד עליו כל חייו מרבה תורה מרבה חיים איי איי איי עכשיו אחרי ההקדמה הזו שלמדנו אנחנו צריכים לדעת שמעשה אבותינו הקדושים הכל הכל זה ללמד אותנו אבותינו הקדושים היו כמלאכים ממש אנחנו רחוקים כמזרח ממערב כמו שתולעים השגות לגבי השמש הגדולה ככה אנחנו כל כך שפלים רחוקים שמיים וארץ מעומק המחשבות של האבות הקדושים ואם 11 מידות שמנה דוד המלך כל כך גדולים מהשגת אז כמה אנחנו רחוקים רחוקים מגדלות של אבותינו הקדושים אבל מה לעשות שהתורה היא הוראה ומחוייבים ללמוד ממעשיהם ולדלות ממעשה הענקים והמירים אנחנו השפלים הקטנים חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותיי ואנחנו התחלנו רק עכשיו את ספר הישר המיישר את המידות קנאת האבה וכבוד בעזרת השם אם נתכוון ברצינות נוכל לעמוד לפחות באחת מהמידות האלה כל ימי חיינו משימה לא קלה אבל אפשרית הרי אני מכוון לקיים מצוות חכמים דאורייתא בשמחה דאורייתא גומל נפשו יש חסד דאורייתא כבד את אביך ואת אמך דאורייתא לעשות נחת רוח לקדוש ברוך הוא ולעשות נעת רוע לתנא הקדוש שהוא דבות בקבר רבי חנני במר הדוש ברך השלות שג
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות