מדוע ענין המידות אינן בכלל תרי"ג מצוות? | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 04.01.2018, שעה: 08:20
- - - אין זו הדרשה, אלא עיקרה מספר חכמת המצפון חומש בראשית פרשת ויחי מאמר תתסד' עמ' 838) - - -
"רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה כֹּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז" (בראשית מט ג).
ידועים דברי ר' חיים ויטאל ז"ל (שערי קדושה א'), שהעיר מדוע לא הוזכר בתורה ענין המדות ואינם בכלל תרי"ג מצוות, ויסוד דבריו שכל התורה והמצוות תלויים וקשורים במדות, וכפי מדות האדם כן הם תורתו ומצוותיו, כי המדות הם כלים לקיום התורה, וכשם שהיד הוא הכלי להנחת תפילין, כן המדות הם הכלים לכל התורה וז"ל.
המדות הן הכנות עיקריות אל תרי"ג המצוות בקיומם או בביטולם, לפיכך ענין המדות הרעות קשים מן העבירות עצמן מאד, ובזה תבין מה שאמרו חז"ל: "כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה ממש!" שהיא שקולה ככל תרי"ג המצוות, וכן אמרו: "מי שיש בו גסות הרוח ככופר בעיקר" (סוטה ה), נמצא כי יותר צריך ליזהר ממדות הרעות יותר מן קיום המ"ע ול"ת, כי בהיותו בעל מדות טובות בנקל יקיים כל המצוות עכ"ל.
ראו כמה רחוק ענין זה מידיעתנו, שהנה בעת שאחד מאתנו רוצה להתחזק ולהיטיב דרכיו, הרי מתבטא כל זאת באיזה מעשה או פרומקייט, ומדוע איננו משתדלים להדבק ולהקנות לעצמנו מדות טובות, הרי כתב ר' חיים ויטאל שבעל המדות טובות בנקל יקיים כל המצוות, וא"כ הלא זו צריך להיות הענין הראשון שבו נשתדל לעסוק, ע"כ שאיננו יודעים כלל את עיקר חובתנו בעולמנו.
עוד מוסיף: "ובזה תבין דברים מתמיהין שאמרו חז"ל בענין המדות, כי הענוה והשפלות מביאין לידי רוח הקודש (ע"ז כ), ואמר אליהו ז"ל: "אין התורה מתפרשת אלא במי שאינו קפדן, אף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן" (כלה רבתי ה), "שלחו מתם: "איזהו בן עולם הבא כל שהוא שפל ברך וענותן" (סנהדרין פח), לא זכרו בהן קיום המצוות אלא המדות הטובות, ושים עיניך לדברים אלו ותצליח דרכיך בלי ספק" ע"כ, כאשר נתבונן בזה נראה כמה רחוקים אנו מתיקון המדות, ויכול כאו"א לראות זאת על כל צעד ושעל, וא"כ איזה תקוה יש לאדם במעשיו.
ויש להוסיף עוד יסוד, שאף בעת שמדות לא יביאוהו לידי חטא המדות עצמן חטאים המה, ענין זה מפורש בפרשת השבוע, "הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם. רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה כֹּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז" (בראשית מט ב-ג), וברש"י: "וְרֵאשִׁית אוֹנִי שלא ראה קרי מימיו, והיה ראוי לזכות בכהונה ובמלכות, פַּחַז כַּמַּיִם אַל תּוֹתַר (בראשית מט ד), הפחז והבהלה אשר מהרת להראות כהמים הללו הממהרים למרוצתם, לכך אַל תּוֹתַר אל תרבה ליטול כל היתרות הללו שהיו ראויות לך".
והנה לא היה חטא כלל במעשה דראובן וכדאמרינן בגמ' (שבת נה): "כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה", וכמ"ש שם בגמ' שראובן יצא להגן על כבוד אמו עי"ש, הרי חזינן שכהן גדול ביום הכפורים היה נכנס לקדשי הקדשים ונושא על כתפיו את שמות כל השבטים, ולא היה חילוק ביניהם כי כולם כאחד כשירים וראויים לפני המקום, וכל הטענה על ראובן שהיתה מדת בהילות וחפזון במעשיו, ולא נעשו הדברים במנוחה וישוב הדעת, ומשום מדת הבהילות שהיתה בו הפסיד ראובן כל המעלות שהיו ראויות ליתן לו.
כמה נוראים הם דברי חז"ל: "אין בין גיהנם לגן עדן אלא כחוט השערה", הנה עבור מעשה אחד שבו נראית מדה הבהילות איבד ראובן את הכהונה והמלכות שהיו ראויים לו, והלא משפטו של יעקב היה משפט אמת משפט ה', ועבור מעשה אחד פסק לו דין איום כ"כ, וכמו כן חייבים אנו לצייר בעצמנו שיתכן וכן יהיו הדברים נראים לעתיד לבוא, בעת שנעמוד למשפט לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה, שאפשר שנצא נקיים מכל מעשינו ולא נזכה למאומה, וכשם שראובן יצא נקי מכל המעלות שהיו ראויות לו.
וביותר שהרי חזינן שעונשו של ראובן היה גדול ביותר, ורק תפילתו של משה רבינו ע"ה שאמר: "יְחִי רְאוּבֵן וְאַל יָמֹת" (דברים לג ו) השיבתו למדרגתו הראויה, וכל זה עבור חטא אחד שלא היה חטא כלל אלא רק מדה היתה בו, כמה עלינו להמלא פחד ואימה בראותנו פרשה זו, וכאשר נראה כי שלוים אנו ואיננו יראים כלל, הרי זה ראיה שאיננו יודעים כלל ענין המשפט שעומד בפנינו רחמ"ל.
חזינן כמה חמורה מדת הבהילות, ואל נחשוב כי אין בנו מדה זו, עלינו לדעה כי מדה זו נמצאת כמעט בכולם, יש שנמצאת בהם מדת הבהילות במידה מרובה כ"כ, שאינם יכולים לישב כמעט במנוחה ותמיד הולכים במרוצה וחפזון, וכ"ז נובע מחמת מדת הבהילות, ויש שאף שאינם בהולים במעשה מ"מ בהולים המה במחשבתם, ואינם יכולים לרכז את רעיוניהם לענין אחד, אלא מחשבתם מסיעה אותם מענין לענין, ואינם מסוגלים בשום אופן לעסוק בענין אחד, ואף זו נובעת ממדת הבהילות.
הדרך הנכונה לאדם להיות במתינות ובמנוחה, והיא המעלה היותר גדולה שיכול להמצא: "וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב" (בראשית מט טו), ענין טוֹב שהוא השבח והנעלה ביותר נמצא כאשר יש בו מדת המנוחה, המנוחה האמיתית נמצאת בתורה, וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב וְאֶת הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל, ומבואר במדרש (בר"ר צח יב), שזה עמלה של תורה המנוחה האמיתית היא בעולם הבא, אך מדרגות רבות יש למנוחה.
וכדי להשיג מדת המנוחה חייב לעמול ולהתיגע ע"י התלמדות מרובה, ולאלו הדורשים טובת נפשם ורוצים להקנות לעצמם מדה זו ולעקור את מדת הבהילות, יש כמה דרכים ועצות היאך להתלמד בזה, ראשית חייבים להתרגל לא לעשות שום מעשה ללא כונה ומחשבה תחילה, כי ללא התלמדות מיוחדת בענינים אלו הרי כל מעשיו נעשים ללא מחשבה כלל, וכמ"ש הרמח"ל (מס"י פ"ב), שהולכים במרוצת הרגילם כסוס שוטף במלחמה.
וכמו כן חייב להרגיל עצמו בעת התפילה לכוין פירוש המלות, ולהשתדל לא לערב בקרבו מחשבות זרות ואף מחשבות טובות, וע"י זה שירגיל עצמו בכך לאט לאט להקשיב למה שפיו אומר, יסגל לעצמו את השליטה במחשבתו, ואז יעשו מעשיו במנוחה ושלוה מתוך ריכוז המחשבה ויעקור מעצמו מדת הבהילות.
וכמו כן יש לראות בדבר יעקב גבי שמעון ולוי: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם" (בראשית מט ה) וכבר פירשו בראשונים שמשפט שמעון ולוי לבני שכם היה כדין התורה, ועיין ברמב"ם (הל' מלכים פ"ט הי"ד) וברמב"ן שם בפרשה, וכדחזינן שענו ליעקב: "הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ" (בראשית לד לא), ויעקב לא ענה אותם שאין זה כראוי, ומכל מקום תובע אותם עתה כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם, שאין זה המדה הראויה לבני יעקב אלא לקחו אותה מעשיו.
"אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל" (בראשית מט ז). שלא יהיו מאוחדים ביניהם כיון שמצא בהם מדת הכעס, עוד ברש"י: שנתן שמעון שיהיו מלמדי תינוקות, וממילא תחלש בהם המדה שמצא בם, אף שבט לוי תבע מאתם יעקב את מדת הכעס, והיה כדאי לגזור עליהם שיהיו עניים מלמדי תנוקות ומחזירין על הגרנות כדי לתקן מדה זו, ואף שלא נמצא בהם חטא כלל, כל כך חמור ענין המדות.
ומעתה כמה חייבים אנו לעסוק בענין תקון המדות, הנה: "כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו" (בראשית ח כא), וכל המדות הרעות הנמצאות בכל הבעלי חיים והבריאה כולה נמצאים באדם, וחייב לעקור אותם משרשן, ובודאי שכל שעה ושעה המדה משתרשת יותר ויותר, שהרי בכל מעשה מונח שורש הנובע מהמדה, וממילא פשוט כמה עיקרית ויסודית עבודת תקון המדות.
הדרך לתקון המדות היא בהגברת יסודות האמונה, בעת שמכיר שאין עוד מלבדו ולא ישיג מאומה ללא עזר השי"ת, ממילא יתבטלו כל מדותיו הרעות, ובפרט מדת הבהילות שמקורה בשאיפה ללא גבול להשיג הכל, ולכן אינו חי במנוחה ובשלוה, אך הבוטח בשי"ת חי במנוחה ורחוק ממדת הבהילות.
(אור יחזקאל)
כבוד הרב בזכות: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)(: יום שישי, ערב שבת השן בינה כאבה לי בצורה שזה חצה את הגבול האדום ...כמו שאומרים (ל"ע) בעלי הביא יין לשים בתוך השן - ב"ה זה עזר לכמה שניות... אח"כ ניסינו השתדלויות טבעיות, מלח ועוד... ואז התחלתי לשיר "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) לא יכולתי לדבר אבל ידעתי: שבורא עולם שומע! אז היה לי כח ענק ושרתי בשמחה!! בנוסף בקשתי מבעלי שיקרא את הזוהר הקדוש והבת שלי קראה תהילים לבקשתי דיברתי עם בורא עולם שהיום יום שבת ואני רוצה לשמוח! ב"ה לא עבר הרבה זמן הכאב נעלם לא היה - הייתי מאושרת. [לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096].
כבוד הרב היקר, יה"ר שהשי"ת ישמרכם (אמן) החזון איש שאל: 'למה לא באים לספר הדברים הטובים כשהתקיימו ברכותיו?!' אני רוצה לספר לכבוד הרב; שב"ה הברכות שלכם תמיד מועילות, המצב הסתדר ברוך השם ביני ובין בעלי, השי"ת הושיע רציתי לשמח את כבודו ותודה על הברכות שלכם תודה כבוד הרב שזכינו בכם!
כבוד הרב היקר שליט"א שלום וברכה! תודה רבה על שיעור הבוקר. הרב שאל בשיעור: 'אם מישהו התפלל על הקמפיין כמו תפילת החולה...?' אז חשוב לי לספר: שב"ה שלשום התפללתי בכותל המערבי בדמעות על הבאת הגאולה ברחמים ולהצלחת הקמפיין! (אמן) [המהפכה עולה לירושלים shofar.tv/articles/15181 🚨 ההזדמנות לשותפות העצומה, תרמו👇 charidy.com/shofar.tv להשלמת מהפכת התשובה של עם ישראל!].
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר מהמם! [בלי תפילה לא מקבלים - חלק עד' 04.09.2024] על תפילות שבוקעות מהלב ושמתקבלות בשמים! ותודה על העצה של: וִיהִי נֹעַם ה' אֱ-לֹהֵינוּ עָלֵינוּ..." (תהלים צ, יז) יום מבורך🕊️ (אמן).
כבוד מורי ורבי!! ב"ה שמחתי לשמוע על הערב שיתקיים בעזרת השי"ת בבניני האומה (12.9.24). אתמול הרהרתי: צריך לעשות משהו בסדר גודל כמו פעם. וב"ה הנה זה קורה!! ובעזרת השי"ת אחרי זה - אצטדיון טדי! (מס' 3!!!) אירוע האחדות של עם ישראל!!! (אמן) חילונים, דתיים, כולם מאוחדים. ומגיעים. עבור ישועת ישראל!! ובעזרת השי"ת גם הפעם הקב"ה יעזור לנו שיהיה; במקום חורבן הבית ע"י 'שנאת חינם' הוא יבנה ברחמים בזכות אהבת חינם - אמן. מאמינה בכל לבי, שבזכות ערב כזה - יהיו ניסים! והשי"ת יעזור וירחם על עמו ישראל ויבואו המונים - אמן. [המהפכה עולה לירושלים shofar.tv/articles/15181].
כבוד הרב היקר! ב"ה אתמול (כנס שגרירים, אשדוד 2.9.24) היה מאד מעורר השראה, לפעול ולעשות למען כל עם ישראל ביחד עם כבוד הרב, גם לעשות בעצמנו. בתקווה שנמשיך תמיד ונגדיל את מפעל החסד עם משפחות הקהילה, וגם לתמוך כמו תמיד ב: 'שופר' למען כל הבנים והבנות של הקב"ה! (אמן). ברוך השם זכיתי לפני 12 שנים ב: מניה בבית כנסת קפ"ז (בני ברק). ואחרי הכנס הראשון בירושלים זכיתי לתרום מטר לבנין החדש בעזרת השי"ת והתרמתי עוד אנשים ויש עוד להשלים ליעד! כולם-כולם חייבים הכרת הטוב לכבוד הרב וארגון 'שופר', זו הצלה בכל תחומי החיים; רוחני וגם גשמי! הרי אפילו החילונים ששמעו וירוס tv וניצלו מזריקות המוות - הם ומשפחתם חייבים הכרת הטוב כדי להמשיך ולהגדיל את הפעילות! אין מאיפה להתחיל ובטח שלא לסיים ולכלול את כל הטובות שעם ישראל ב"ה מקבל מכבוד הרב, הזמן יכלה והמה לא יכלו! ברור כשמש לכולם שמעשיו ורצונותיו של כבוד הרב היקר רצויים מאד אצל הקב"ה והראיה שהוא מסייע בפועל באופנים גלויים ואחרים לכבוד הרב כבר יותר מ 40 שנה (עוד לפני שהוקם ארגון 'שופר') ואין דבר יותר נכון ומחייב מאשר להצטרף ולהדבק בכבוד הרב ופועלו ולהיות שותף פעיל בארגון - פעיל ממש! 5 שקל ליום! זה מינימום שבמינימום לכולם, אבל כמו שלמדנו, בגשמיות - אפשר להסתפק במינימום. ברוחניות- לא! חייבים לשאוף כמה שיותר! כמו שנאמר ביעקב אבינו ע"ה שהסתפק בלחם ומים ובגד פשוט! רק כדי להחיות את הגוף, אבל ברוחניות - ביקש מהקב"ה: שכל עם ישראל לנצח יגידו 3 פעמים ביום כל החיים: 'א-לקי יעקב!' לא פחות! אז למה להסתפק במינימום?! כשאפשר שכל היהודים לנצח נצחים יושפעו מתרומה למפעל התשובה העולמי!!! ב"ה שמענו את הדוגמאות שאנשים לקחו הלוואה בשביל לזכות במטר ויותר! וויתרו על דברים גשמיים אחרים בשביל הקמפיין, זה צריך להיות לעניות דעתי אצל כולם, כל אחד באופן שלו. כך גם הרבה יותר קל לשכנע אנשים לתרום ולהיות שגרירים, כשאתה בעצמך זכית במטר ולא פחות! (מנסיון) "מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה" של כל מי שנכח אתמול ואלה שיהיו פי 5 (לפחות) בבנייני האומה (חמישי, ט' אלול תשפד 12.9.24) להוציא מהכח אל הפועל! ולהרים צ'יק צ'אק את הבנין שבעקבותיו יבנה הבנין שהקב"ה מחכה ומצפה כבר להורידו באש מן השמים - שלא יחרב לעולם אמן! [🚨 ההזדמנות לשותפות העצומה, תרמו👇 charidy.com/shofar.tv להשלמת מהפכת התשובה של עם ישראל!].
נו, בטח! הרב, שאני יפספס דבר כזה?! ב"ה כבר הרבה זמן אני מתפלל ומבקש מהשי"ת: כבר 40 שנה הרב נלחם להצלת עם ישראל ומצליח בגדול ועכשיו יש דור חדש! ויה"ר שהשי"ת יתן לר עוד כח להפוך לבבות לאהבת השי"ת ולזעזע את השמים לפחות כמו שעושה עד עכשיו (אמן) אני מאוד שמח על הפרויקט הזה (קמפיין שופר גדול) עכשיו צריך גם הרצאות כמו פעם עם בבניני האומה (בעזרת השי"ת בחמישי, ט' אלול תשפד 12.9.24) [🚨 ההזדמנות לשותפות העצומה, תרמו👇 charidy.com/shofar.tv להשלמת מהפכת התשובה של עם ישראל!].
ב"ה כבוד הרב מדבר לאחרונה על קמפיין, להיות שותפים ולזכות ליטול חלק בזכוי הרבים כדי לזכות למעלה הגבוהה של 'מזומן לחיי העולם הבא!' וזה הזכיר את המעשה עם התנא רבי אליעזר בן הוּרקנוּס זיע"א אחרי שנידו אותו חכמים (ל"ע) שלבסוף נשמתו יצא ב: 'טהור!' (= בטהרה) והותר הנידוי! ומפני מה הצטער רבי אליעזר? - שלא שימשו אותו התנאים בזמן שהיה בנידוי ותיאר את שתי זרועותיו כשני ספרי תורה (כשגוללים אותו - הכתב נעלם כך תורתו) אז מה אנחנו נגיד?! שב"ה יש את 'שופר' ארגון להפצת יהדות שמפיץ תורה ברבים וחובה לתמוך ולסייע להיות משמשים הקודש! [🚨 ההזדמנות לשותפות העצומה, תרמו👇 charidy.com/shofar.tv להשלמת מהפכת התשובה של עם ישראל!].
אין 'מקרה' בעולם! יום אחרי הכנס (השגרירים, אשדוד 2.9.24) ראה מה כותב החוק לישראל בפרק המוסר. ספר חסידים סימן קפ״ה וזה לשון קדשו: 'לעולם לא יהא אדם כפוי טובה כי ממהרים ליפרע ממנו שהרי נבל היה כפוי טובה לדוד ועבדיו ששומרים צאנו וחומה היה עליהם שנאמר (שמואל-א כה, טז) "חוֹמָה הָיוּ עָלֵינוּ גַּם לַיְלָה גַּם יוֹמָם כָּל יְמֵי הֱיוֹתֵנוּ עִמָּם רֹעִים הַצֹּאן" מת לעשרת הימים. ושמעי שהיה עושה לו רעה גדולה מזו לא מת אלא שמעי בעבור שהיה קרוב לשאול לא היה כפוי טובה. אבל דוד ואנשיו היו קרובים לנבל ועשו לו טובה וכפוי טובה לפיכך מיהרו להיפרע ממנו. וכתיב (משלי יז, יג) "מֵשִׁיב רָעָה תַּחַת טוֹבָה לֹא תָמוּשׁ רָעָה מִבֵּיתוֹ". ולמה "לֹא תָמוּשׁ רָעָה מִבֵּיתוֹ"? - מדה כנגד מדה! אם אנשי ביתו אויבי' איש בעל הבית כדכתיב: "אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ" (מיכה ז, ו) אותו שגמל להם טובה והכניסם לביתו ישלמו לו רעה. לא תמיש כתיב ביו"ד כאילו אמר על נבל שמת ליו"ד ימים. וירמיהו בקש על כפוי טובה אלו: שלא לארך אפים לאותן שהתפלל עליהם טובה והם משיבים לו רעה תחת טובה! ואם תאמר: למה בקש נקמה? - כי לית דינא בארעא כי היו חפצים בעלילה בלא ידיעתו לתופשו! שנאמר (ירמיהו כ, י) "אוּלַי יְפֻתֶּה וְנוּכְלָה לוֹ וְנִקְחָה נִקְמָתֵנוּ מִמֶּנּוּ" הרי לא יוכל להשמר מהם ומגרשים אותו מנחלתו ומזונותיו יקחו:' עד כאן לשון קדשו. [🚨 ההזדמנות לשותפות העצומה, תרמו👇 charidy.com/shofar.tv להשלמת מהפכת התשובה של עם ישראל!].
עוד רציתי לשתף את כבוד הרב ברגע ששמענו בבית את השיעור בחיפה (חיפה - המקור לשנאת חינם ופתרונה 21.08.2024 shofar.tv/lectures/1624) שהרב יצא עם הקמפיין (שופר גדול) נרדמתי וכשבעלי שמע קפץ והעירני לשמוע על הדבר החדש...! ב"ה החלטנו באותו הרגע להוציא כסף ממה שיש בצד לקניית בית (בעזרת השי"ת) אך לא הצלחנו עד עתה לקנות בית בסכום הזה... - אז כדאי שיהיה לנו חלק בבית (שופר בציון) כזה...!! לא ברור מאליו שזכינו להעריך את העשיה שלכם ולהזדמנות שיש לנו להיות שותפים. כשישתחרר מהפקדון עוד שבועיים אעביר ל: 'שופר' בעזרת השי"ת בלי נדר... תודה! [🚨 ההזדמנות לשותפות העצומה, תרמו👇 charidy.com/shofar.tv להשלמת מהפכת התשובה של עם ישראל!].
© 2024 כל הזכויות שמורות