בפרשת השבוע, פרשת ניצבים, ימים ספורים לפני ראש השנה, "אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלהיכם, ראשיכם ,שבטיכם, זקניכם ושטריכם, כל איש ישראל".
אורח חיים הקדוש שואל שתי שאלות:
מדוע התורה מפרטת "ראשכם שבטיכם", הרי כבר אמרה "כולכם", וזה כולל את כולם. שאלה ראשונה.
שאלה שנייה: מה טעם הברית הזו? הרי בסמוך כתוב: "אלה דברי הברית".
מתרץ בעל אורח חיים הקדוש: כי כוונת משה בברית להכניס את עם ישראל בערבות זה על זה. כדי שישדל כל אחד בעד חברו לבל יעבור פי ה', ויהיו נתפסים זה בעד זה. "כולכם"- כל איש ישראל ערבים זה לזה.
אז זאת אומרת, פה הברית היא כניסה בערבות. הראשים ערבים על כל ישראל, שבטיכם ערבים על השבט, כל איש ישראל ערבים על בני בתם.
הרי מכאן שיש צורך בברית מיוחדת נוספת בגלל הערבות בין בני ישראל. ונשאלת שאלה: לכאורה מה הוא היסוד לתביעת התורה מאדם גם על רעהו? מה אני חייב על השני? למה שאני אהיה חייב עליו? למה אני צריך להיות ערב עליו? וכל שכן על ישראל. ערבות על כל ישראל. זאת אומרת, אם למשל נמצאים בישיבה או נמצאים בקהילה ויש אנשים או תלמידים שמתרשלים והם לומדים בקרירות, בבחינת "פן יש בכם איש או אשה או משפחה או שבט אשר לבבו פונה היום מעם ה'".
אז מה אנחנו אשמים? אם בן אדם יש לו קרירות בעבודת ה' אנחנו אשמים? וכי לא מספיק כל התביעות שיש לכל אחד על עצמו, וכל העמל שהוא משקיע, הוא צריך עוד ברית שנייה על ערבות ואחריות על הזולת?
ויתרה מכך, התורה הקדושה תובעת גם על אשר אינו פה עימנו היום. זאת אומרת, אנחנו נתבעים אפילו על כל העולם. הקרובים והרחוקים. זאת אומרת, כל שיכול להוכיח בתוך ביתו, נתפס בעון ביתו. בתוך עירו, נתפס בעון עירו, וכל העולם כולו נתפס על כל העולם כולו.
לדוגמה: אם רואים שמתעוררים לייסד ישיבות במקומות מסוימים, זו ודאי מעלה ומידה של גדלות וחסידות, אבל זה לא חובה. וגם במלכות הארץ רואים שאחד נענש עבור מעשה השני? לא. רק אם הוא היה שותף שלו. אבל אם הוא לא שותף למעשיו, הוא רק רואה אחד שעובר עבירה, אז הוא צריך להענש בגללו? בגלל שהוא עושה עבירה? אם אחד מהשכנים עושה עבירות אז צריכים להעניש את כל השכונה? היה רשע מרושע אחד בשם היטלר, ימח שמו, שהוציא משפחות שלמות להורג בגלל חטאו של אחד. אבל זאת הייתה גזרה נוראה מן השמים. אבל בדרך כלל כל אחד חייב ואחראי למעשיו בלבד.
ופה השם יתברך, הרחום, החנון, כורת ברית מיוחדת כדי שכל אחד ימנע מהשני לעבור את פי ה'. מדוע? אלא כמו שאנחנו תמיד אומרים: היכן מתגלה מהותו של האדם? בבחינת הראשים והמנהיגים. ודבר שאדם יש לו הרגשה חזקה, פנימית, הרי הוא מעצמו משפיע על אחרים ומדרבן אותם לנהוג לפי דעתו והרגשתו, הוא מפגין על כך אחריות מלאה.
זאת אומר, אדם שבאמת יש לו הרגשה פנימית חזקה בדברים מסוימים, במצות מסוימות, הוא מרגיש מעצמו שהוא מחויב להשפיע על אחרים בדבר הזה, הוא לא יכול לראות אחרים נכשלים בדבר או עוברים על הדבר, והוא מדרבן אותם לנהוג לפי דעתו והרגשתו ומפגין על כך אחריות מלאה.
איפה אנחנו רואים את זה תמיד? שבעל תשובה חוזר פתאום הוא רואה את האמת ברור יותר מאלה שנמצאים בה תמיד, וכשהוא רואה דברים אפילו קטנים, הוא מיד זועק. אומרים לו: "הלו, הלו, תרגע! רק חזרת בתשובה אתה כבר מתחיל לחנך?". זה בגלל שהרגשה פנימית שלו היא חזקה. הוא תפס את התמונה 100% עכשיו. ועכשיו זה מפריע לו. אז לכן הא משפיע על אחרים.
אבל אחד שבעצמו אצלו הדברים הם בקרירות, ודאי שהוא לא משפיע על אחרים, ודאי שהוא לא תובע מהם כלום. הוא מסתכל על זה ומבין אותם. מה לעשות?! יש כאלה, מה נעשה?!
אבל המהות של הבן אדם מתגלה אם הוא ראש או מנהיג, אם יש לו הרגשה חזקה פנימית, הרי הוא מעצמו משפיע על אחרים, ומדרבן אותם לנהוג לפי דעתו והרגשתו. והוא מפגין על כך אחריות מלאה.
יש גם יוצאי דופן, לא כל כך, זאת אומרת הם לא יודעים איך... נגיד אחד החליט לשמור את העניים, והוא נוסע באוטו, ונוסעים באוטו ובדרך הוא אומר לכולם : "תזהרו! לא להסתכל שמאלה!", "תזהרו! לא להסתכל ימינה". והוא מזהיר את כולם. הוא רואה דברים לא טובים, והוא מזהיר. לא הבנתי, אם אתה שומר את העיניים מה אתה מסתכל? איך אתה רואה? מה יש לך לחפש בחוץ? אתה לא רוצה לראות? תשפיל את המבט. אבל הוא מתסכל להזהיר את כולם. זה נקרא שאתה שומר? אז צריך גם קצץ שכל איך לעשות, מה לעשות.
ואם אנחנו לדוגמה בישיבה או בקהילה רואים תלמידים או אנשים אפילו באלול, מזלזלים בלימוד מוסר, בתפילה בציבור, בהגעה לסליחות, ולהתכוון, לא רואים שמשתנה משהו אצלם, אז זה מראה שגם בנו זה חסר.
זאת אומרת, אם אנחנו לא מעוררים על הדברים, פירושו שגם אצלנו זה לא נוגע כל כך. פעם היו הולכים ברחובות ומכריזים "אלול, אלול, סליחות, סליחות". למה היו מכריזים? כל אחד דאג שהשני ישתתף, יבוא, יבקש מחילה מהבורא, ימחה לו כל עוונות, יכול למחוק את העבר הרע. היום, מי מעיר? מה אתה מתערב? מה את זה... תגיד תודה, אתה בא, שב בשקט, תתפלל לך, תעשה מה שצריך, אל תבלבל את המח לאחרים. מרגיעים אותו, תרגע, תרגע.
אבל על זה פירש רש"י בפסוק הנסתרות לה' אלוקינו, אם תאמרו מה בידנו לעשות, אתה מעניש את הרבים על הרהורי היחיד, אבל באמת מהנגלות הוכחה ובחינה על הנסתרות. זאת אומרת, באמת ה' לא מחייב אותנו על הנסתרות, אני לא יודע מה יש בלבו של אדם. ואם אני לא יודע איך אני אוכיח אותו על דבר שבלבו? אני לא יודע.
אבל מהנגלות אתה רואה איך הוא מתנהג בנגלות, אז אתה יכול להבין גם מה בנסתרות. זאת אומרת, אין פה מה להסתיר, פה זה כבר דברים ברורים,רואים איך אדם מתנהג. אז למה אתה לא מעורר אותו? לטובתו, לא שאתה צריך להיות מוכיח בשער, כאילו תפסת תפקיד. אבל אם זה כואב לך, אם זה אכפת לך, אם זה השקפה פנימית אמיתית שלך, ודאי שאתה תוציא אותה החוצה.
התורה מבקשת מאיתנו להתבונן. שרואים שיש קרירות בחודש אלול בצבורים מסוימים, זה הוכחה איפה נמצאים הראשים של הקהילה, ראשי הציבור והמנהיגים, ומי שבידו למחות ואינו מוחה, נתפס על עון הזולת. והתורה הטילה חובה זו על כל איש מישראל.
ובפרשה קודמת: "ארור האיש אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם וענו כל האמן אמן". זאת אומרת, אדם למד ושנה ושימש תלמידי חכמים והיה סיפק בידו לעשות ולא עשה, נאמר עליו "ארור האיש". זאת אומרת כל ישראל קיללו אותו. משה ואהרון והלויים והכהנים וארון ברית ' וכל העם קיללו אותו. בין הר עיבל והר גריזים.
במי מדובר? אדם שלא עושה שום עבירה? אדם שלא מקיים את כל המצוות? אדם שלמד ושנה ושימש תלמידי חכמים? אבל יש בידו סיפר אפשרות לעורר את האחרים שגם הם יעשו והוא לא עושה, הוא יכול להקים את התורה הזאת לעשות אותם, הוא לא עושה, מקולל על ידי כל ישראל ב"ארור".
לעומת זאת, אדם לא למד ולא שנה ולא שימש ולא היה סיפק בידו לעשות, אין לו את האמצעים, אין לו את היכולת, הוא לא מאן דאומר, ועשה- בירכו אותו כל ישראל "ברוך". ההפך מארור. זאת אומרת בא בן אדם הוא לא ידע מה לומר לציבור, אבל הוא אומר "אתה יודע מה, אני תורם הרצאה. אני לא יודע מה לעשות, אני לא יודע לעורר אותם, לא יודע כלום, תורם הרצאה. תביאו את הרב שיסביר לציבור מה צריך לעשות". אדם כזה מבורך ע"י כל ישראל. לעומתו תלמיד חכם שלא עבר עבירה וקיים כל המצוות והייתה לו אפשרות לעשות ולא עשה, הוא ארור. והנשי ברוך. זה מה שהתורה אומרת.
התורה מבקשת מכל אחד "הוכיח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא". אם לא, עון שלו עלייך ואתה תענש יותר. גדול המעשה יותר מן העושה". מי שגורם לאחרים לעשות, הוא אפילו לא עשה, הוא רק גרם שיעשו אחרים, הוא גדול מאלה שעשו, אז מי שמנע מאלה שיכולים לעשות, הוא יותר גרוע מאלה שלא עשו.
והתורה אומרת שזה ארור. עוד יותר נורא. תורה תובעת אפילו על אשר איננו פה היום. זאת אומרת, הוא גם לא לפניך,יש במדינות רחוקות. מה פעלת בשביל שבמדינות רחוקת אנשים יתקרבו לבורא ויקיימו מצות? חשבת על זה בכלל? התורה דורשת מאיתנו שאנחנו נהיה ערבים זה לזה. הגאולה תבוא רק בזכות זה שאתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלוהיכם. אל תבוא לבד, תביא איתך עוד! זה מה שה' רוצה! וזה גורם שאנחנו נהיה "ניצבים". למרות כל הקללות שנאמרו בפרשה הקודמת, 98 קללות חסר שתיים, ועוד 49 בפרשת "בחוקותי", ועוד שתיים נוספות כלליות, איך אפשר לעמוד בכל אלו? אלה מעמידות אותנו. אלה. אם לא אלה, אם לא השבט עלינו, מי היה מקיים תורה ומצוות? אבל שבאים נגעים, צרות, יסורים והכל, אז מגביהים עיניים לשמים ונזכרים שיש בעל הבית והוא תובע מאיתנו לעשות מלאכת שמים.
אבל לא רק מכל איש ישראל הוא מבקש את עבודתו שלו. הוא מבקש תדאג גם לעבודת חברך. חברך, משפחתך, קהילתך, ואפילו כל העולם כולו. כל שיש בידו והוא לא ניצל את הכוחות שלו ויראו לו מה היו כוחותיו, הוא ייענש וייתפס על כולם.
אמת כבודו. אשריך, ותודה רבה על החיזוקים והעצות הנפלאות. ב"ה גם לי היה מקרה בסגנון. בדרך כלל אני לא נלחץ מדברים כ"כ, אבל בעקבות מקרה מסויים, נכנסתי להרגשת חוסר אונים ומצוקה נפשית מאוד אינטנסיבית, למשך כל השבת. ואז שרתי לעצמי: "עבדו את השם בשמחה...!" בשבת ואפילו רקדתי לבדי בבית... היום בבוקר (ראשון) הייתי כ"כ נסער שלא יכולתי אפילו לפתוח את הפה ולומר 'קורבנות' בשחרית. ופתאום, ברוך השם היתה לי מין הארה. שקפצה לי התודעה, כאילו נפל האסימון, של: 'רגע אחד, השי"ת, זה שאתה מדבר אליו וממנו אתה מבקש שיושיע אותך, הוא זה ששולח לך את המצב הזה, אז מה הלחץ?! אז מה התלונה?!' כלומר, זה הרגיש לי בהבזק, פתאום אבסורד להתלונן על זה שמביא גם את זה וגם את זה. וכך זה פשוט ברוך השם חלף לו. באמת תודה רבה.
בוקר טוב מורי ורבי זה פשוט מדהים כמה העצות של הרב חזקות ופועלות. קמתי ב 5:50 בוכה מתוך חלום שחלמתי על הילדה שלי... חלום קשה מאוד... (רח"ל) ראיתי אותה בחלום פצועה ברמה קשה (ל"ע) והבכי לא הפסיק... מרגע לרגע זה התגבר ונכנסתי פשוט להיסטריה... שלחתי לה הודעות (כי היא בפנימייה) ולא הפסקתי לשגע אותה בשאלות אם קרה לה משהו... אם פגעו בה.. שתספר לי והיא נלחצה ממש ואמרה שב"ה היא יותר בסדר מבסדר... בכל זאת המראות שראיתי בחלום לא עזבו אותי והתחלתי לרעוד, קרוב לחצי שעה הייתי ככה ולא ידעתי מה לעשות... ב"ה נזכרתי פתאום שהרב אמר שאם אומרים נכון את "שמע ישראל" עם הכוונות, כל דבר לא טוב - זה מרחיק! התחלתי להגיד את זה כמה פעמים אפילו אילצתי את עצמי לחייך ופשוט נרגעתי לאט לאט... ידעתי שאני צריכה לפנות רק להשם יתברך כי כל רגע התמונות חזרו לי מהחלום והגוף רועד... לפני ברכות השחר התחלתי פשוט לשיר: "עבדו-עבדו את השם בשמחה!" (אין לי מושג מאיפה הכוחות שקיבלתי בטוח שמהפרק של אתמול על השמחה (shofar.tv/videos/17172) ואני מחזיקה את הסידור ולא יכולה להפסיק לשיר... הנחתי את הסידור ויצאתי למרפסת ופשוט מצאתי את עצמי ממש שמחה שרה ומוחאת כפים להשם יתברך... ממממדהים כמה שזה עובד וזה גרם לי להתפלל ממש מתוך שמחה אמיתית... ואמרתי את הקריאת שמע מילה במילה כמו שהרב אומר וזהו... הכל נעלם כאילו לא היה כלום... עד כדי כך שאני מנסה להיזכר במראות שראיתי וכאילו אין להם כניסה... הזוי.... פשוט מדהים... איזה כיף שיש לנו אותך תודה רבה לך הרב על העצות... ותודה לבורא עולם שזיכנו להיות קרובים לצדיק האמת השם ישמרך (אמן).
מה ששמחה יכולה לעשות 🙂 סוכנות ידיעות טורקית מדווחת כי המסוק עליו היה ראיסי התרסק.
כבוד מורי ורבי אלופי ומיודעי נראה לי ברוך השם בזכות סדרת שיעורי השמחה שהכנסת בעם ישראל (shofar.tv/videos/17172) חיסלת את נשיא אירן 😁 ("כֵּן יֹאבְדוּ כָל אוֹיְבֶיךָ ה'" אמן (שופטים ה, לא).
מרגש לצפות כל פעם איך הרב שליט"א במשך השנים ב"ה מגיע אל האנשים הפשוטים כמו הבעל שם טוב הקדוש (זיע"א) להאיר עיניהם ולהתקרב לאבינו שבשמים צריך להיות עיוורים לתופעה המדהימה הזו!
כבוד הרב, איזה שיעור מדהים!!!!! התעלות 'בנבל עשור זמרו לו' (shofar.tv/videos/17172) מרגש כל קטע! השירה כמה היא גבוהה ממש נותן מוסר השכל רק לזמר ולשיר לה' וחס ושלום לא לדבר לשון הרע ולהיות במחלוקת שזוהי השנאת החינם עכשיו מובן למה השירה הצילה את דוד המלך ומצילה מהאויבים ומקרבת אותנו לה' יתברך ביותר אני כל כך מודה לרב עוד פעם שזכיתי להגיע לכותל ולשיר לה' 3 ימים רצוף מתוך ספר התהילים שיותר מכל ישועה זו התעלות רוחנית ועכשיו אחרי השיעור הזה מובן הערך והמשמעות הגדולה לנו ולעם ישראל חזק וברוך💪
תודה כבוד הרב על השיעורים והדברי תורה ב"ה מתחילים להרגיש את עונג שבת כבר מלשמוע את הרב שבת שלום כבוד הרב.
כבוד הרב ב"ה שיעורים מהממים מרגישים רוחניים✈️ אתה שר ואנחנו שרים איתך אנו מסדרים שולחן ותוך כדי השיעור איתך יחד... בזריזות ושמחה. נהנים כל פעם מחדש... שמחה אמיתית ואת פניתך לצבא: 'גלנט - תבקש שישירו 'שירת הים' 😂😂😂!' ואי הרב איזה מצחיק וכיף לשמוע אותך שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן) אין עליך☀️✨🌸🌻💐.
כבוד הרב שיעור חזק ביותר💪 'לך אכול בשמחה לחמך' (shofar.tv/videos/17171) החידושים על עניין האכילה בשמחה והסיפור על רפואת אימו ז"ל בזכות הברכה שבזכותו גם זכיתי ללמד הורי לברך על השתיה מדהים שבת שלום ומבורך🌹
לרבינו הקדוש שלום וברכה. אני אשת נ. א. הי"ו מודה לה' יתברך ששלח לנו אותך שליח נאמן ועבד נאמן של בורא עולם. על העצה ששלחת לנו "לשמוח לשמוח לשמוח" בזמן הכי קריטי עם הבן שלנו בבית חולים בזמן ניתוח בעין ואחרי ניתוח (לתפ"ץ). מאז ב"ה אנחנו משתדלים יותר להתחזק באמונה בטחון ובשמחה ולא מפסיקים לשיר את השיר: "עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה". מאז המקרה אני לא מפסיקה לספר את העצה של רבינו לעוד הרבה אנשים במושב וכל מי שסובב אותנו אנחנו רואים את ההשגחה הפרטית של ה' יתברך הטוב ואב הרחמן ששומע תפילה וברכה של צדיק כמו רבינו הקדוש אנחנו משפחת אברהם מברכים את רבינו ומשפחתו והמורחבת לו: יה"ר שכל השפע הטוב ירד עליכם מעולמות עליונים ושהאור הגנוז יאיר בביתכם כל הברכות יחולו על ראשכם תבורכו בחזרה מפי עליון (אמן) שמחים ומאושרים בכל מה שאנחנו יונקים מההרצאות המחזקות תודה אלפי פעמים ויה"ר שיהיה בשורות טובות לכל עם ישראל (אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות