טוען...

אש שחורה על גבי לבנה | הרב אמנון יצחק שליט"א

 בית כנסת קהילות פז, בני ברק
 תאריך פרסום: 08.09.2013, שעה: 07:34

הורדת MP4 הורדת MP3


http://live.shofar-tv.com/videos/3160
8-9-13
התורה נקראת אש דת, "מימינו אש דת למו", תורה שנתן הקב"ה למשה אש לבנה חרוטה באש שחורה, כמו שמובא בילקוט דברים ל"ג. וברש"י אש דת שהיתה כתובה מאז לפניו באש שחורה על גבי אש לבנה. עד כאן לשון רש"י.
יסוד לקנין התורה הוא אש שחורה. כשמנו במ"ח דברים שהתורה נקנית בהם מיעוט שינה, מיעוט תענוגים, קבלת יסורים, זה כמראה אש שחורה, וכן מה שאמרו ז"ל שחורות כעורב, מי שמשים עצמו אכזרי על בני כעורב, כגון אש שחורה, מי שרוצה להיות תלמיד חכם צריך להיות אכזרי על בניו כעורב. אבל כשיתבונן שהתורה משמרתו מכל רע בנערותו, ונותנת לו אחרית ותקוה בזקנותו, בנערותו מה הוא אומר? "וקווי ה' יחליפו כח", בזקנותו מה הוא אומר? "עוד ינובון בשיבה", כמו שכתוב בקידושין פ"ב, זהו כבר כגוון של אש לבנה, שהמהות היא להאיר ולא לשרוף.
סוג האכזריות שמשים תלמיד חכם עצמו אכזר על בניו ובני ביתו בשביל מסירות לתורה הקדושה הוא סוג אכזריות של רופא מנתח, אבל בעצם זה מההרגש של רחמנות שהוא משתתף בצערו של החולה האומלל שסכנה מרחפת עליו ומתאמץ להצילו.
כן הוא המתאכזר בשביל התורה, הוא מרגיש את גודל הסכנה גם לו, גם לבני ביתו אם יגדלו ללא תורה, על כן הוא מתאמץ בתקיפת הדעת, תקיפות הדעת, להתאכזר ולהתגדל בתורה, והתוצאות מזה - שבנערותו יחליף כח. החולה שמוכרח לצמצם מזונו ושאר תענוגים אין לו להביט מה שנראה שהולך ופוחת ממשקלו ונעשה צנום, אין דבר, כי סוף סוף ע"י דבר זה יחליף כח. זהו הגוון האמיתי של מיעוט שינה, מיעוט תענוגים ואפילו קבלת יסורים. אם רק זכה שהם לעמלה של התורה, הוא יחליף כח מהם, ומהמראה שנראה כאש שחורה יתהפך לאש לבנה, יחליף מזה כח בנערותו וגם יתקיים בו בזקנותו "עוד ינובון בשיבה".
הכותב בשבת שתי אותיות חייב מיתה, עבור פעולה קטנה וקלה כזאת יוצא לי סקל, אבל כשיתבונן ימצא שבעצם אש לבנה הוא יום מנוחה וקדושה לעמך נתת. כל אומות העולם, אפילו שכבר סידרו אחרינו לעצמם יום שביתם, אבל לא זכו למנוחת הנפש, לא זכו לקדושה, לא זכו למעין עולם הבא. אמנם אין להם את האש השחורה, הם אינם מחוייבים מיתה עבור מלאכת שבת, אבל לא זכו לעיקר המתנה של יום מנוחה וקדושה, וטרודים המה ביצרם ביותר ביום שביתת גופם, ועלולים למעשים העכורים ביותר, שנאמר, נכרי ששבת חייב מיתה, כמו שמופיע בסנהדרין נ"ח ובהרמב"ם בהלכות מלכים.
אולם ניתנה בחירה חופשית לאדם שבכוחו ובידו לשים אש שחורה, בידו לבחור להיות רודף אחר הכבוד, בידו לדחוק רגלי השכינה כביכול, אבל גם בזה הוטבע סדר העולם שמפה על ידיו הוא משתלם, וחטאים תרדף רעה, ואם עולה בידו להשתמש לפי שעה אבל סוף כל סוף ילכד ברע. זהו מה שהתורה נתנה אש שחורה על גבי אש לבנה. גם האש השחורה זה בחינה של אש לבנה, למי שמשתמש בה כפי שהיא רוצה, אבל אם חלילה לא משתמש בתורה אלא בוחר ברע מרצון, זה יהיה אש שחורה ממש.
כתוב כל הפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים. רותם זה עץ שהגחלים שלו הם מחזיקים הכי הרבה זמן, עד שהם כבים לוקח המון המון שעות, אז מאכילים אותו גחלי רתמים.
בודאי נראה בזה מראה אש שחורה, מי שפוסק מדברי תורה מאכילים אותו גחלי רתמים ודאי אנחנו רואים בזה אש שחורה, אבל כשיתבונן בעצם מהות התורה, שבאותה שעה שלומד עסוק הוא באש לבנה שמאיר את שכלו להבין ולהשכיל עד שהוא מתדבק בבורא יתברך שמו בזכות התורה, כמאמר הכתוב "ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום", והדברים הם כפשוטם, כמו שיש דבקות גוף ונפש שחיבורם ודיבוקם זה יסוד החיים, אז זה ודאי אש לבנה, ואם הוא פוסק אז אש שחורה, מאכילים אותו גחלי רתמים.
ומצינו בש"ס, שרבי טרפון אמר לרבי עקיבא, הפורש ממך כפורש מן החיים, מי שפורש מרבי עקיבא כפורש מן החיים. וכן מצינו להרמב"ם ז"ל בבבא קמא, שהוא אומר שהפורש מרבינו הרי"ף זללה"ה כפורש מן החיים.
מעתה אין פלא על הפוסק מדברי תורה שמאכילין אותו גחלי רתמים, מפני שמפסיקתו מדברי תורה נראה שהוא תופס שמה שאמר הכתוב "הלא כה דברי כאש נאום ה'", הוא תופס שזה אש של הדיוט שמהותו בעיקר לשרוף, הוא מביט על התורה כעל אש שחורה שהוא ירא לגשת אליה, וקל בעיניו להפסיק מדברי תוה שמתרחק ע"י זה שלא יכבה מגחלתה של האש שחורה. על כן ענשו הוא מידה כנגד מידה, שמטעימים אותו מגחלים של אותה אש שחורה כפי דעתו ומעשיו, כי כך היא המידה, הבא להטמא מעט מטמאין אותו הרבה.
גם הוטבע במציאות הבריאה שכל נעימות של רצון חומרי, זה כשותה מים מלוחים לצמאונו, בשעה שאדם צמא ושותה מים מלוחים הוא נצמא יותר, הוא לא מרווה את עצמו, ככה זה הנעימות של הרצון החומרי, נדמה לו בשעת גמיעתו שזה לח וקר ומרווה לצמאונו, אבל המציאות שצמא יותר, וגם מוסיף שקודח בלבו ממש מהמים המלוחים. כך הוא הפוסק מדברי תורה לדברים בטלים, ומכל שכן לדברים אסורים, נדמה לו שהוא מדבר מעט דברים בטלים, יהיה אח"כ דעתו יותר צלולה לגרוס באורייתא, יש טפשים כאלה אומרים שצריך קצת ככה אתה יודע להשתחרר בשביל שהוא יוכל להכנס בצילותא ללמוד אח"כ את הסוגיה בעיון, אבל באמת זה להיפך, שהמעט דברים בטלים ש...

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 04.05 22:23

    כבוד הרב אני בדיוק רוקד במטבח ומכין את נרות השבת תוך האזנה לשיעור (שש אנכי על מצוותיך) תודה רבה ושבת שלום

  • 04.05 22:21

    כבוד הרב מצוות השמחה - שש אנכי על מצוותיך כל כך נכון השיעור אחד השיעורים הכי יפים ב-ע-ו-ל-ם בנוסף שאדם שמח כולם נדבקים בו ואוהבים אותו והוא דוגמה אישית ועוד השם אוהב אותו זה אדם משוחרר שחייו מחייכים כל היום ורק מרוויח רבנו הקדוש שיהיה לך ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך! (אמן)

  • 04.05 22:21

    כבוד הרב, שיעור חזק ביותר ומחזק הלחיים עוד יותר משל עטיפת המתנה על עצם מצוות השמחה וכל המקורות מגדולי ישראל על סודות השמחה ומעלותיה מקפיץ את הלב ומחייב אותנו להשתדל בעזרת השי"ת כמה זה משתלם... חזק וברוך👏👏👏

  • 04.05 22:20

    כבוד הרב קליפ מהמם😂 איזה קליפ יפה מילים חזקות וכל כך מדברות על חוזק ורצון חזק מחזק!!! 🤴🏻 הכל קטן עליו! (shofar.tv/videos/17122).

  • 02.05 20:19

    שלום כבוד הרב, רציתי להגיד לרב תודה רבה על השיעורים הבטחון והשמחה. (shofar.tv/lessons/17088) הרב אמר הכל נכון אחד לאחד. ב"ה זה עזר לי הרבה אישית, ונתן לי קצת בטחון עצמי לענות לקרובי משפחה שאומרים לי לקחת אמצעי מניעה ושאוי ואבוי אם אהיה בהריון... (ח"ו) יה"ר שהשי"ת יעזור לי להפנים את דברי הרב עוד יותר, אמן. תודה על כל העזרה רוחנית וגשמית והאכפתיות. שבת שלום ומבורך🌹

  • 02.05 12:19

    בוקר טוב כבוד הרב היקר... תודה על כל השיעורים וההרצאות המיוחדות והמדויקות לכל תקופה... וגם אלו של פסח. החג הזה נראה אחרת בזכות השיעורים הללו. רדפנו אחרי כל פירור וב"ה זכינו לעשות מכירת חמץ אצל הרב שמעון רחמים הי"ו . תודה רבה רבה שאתם מעלים אותנו בקודש!

  • 02.05 11:30

    כבוד הרב, חזק וברוך על השיעור! כבר עולה מפלס ההתרגשות לקראת הדרשות על השמחה☺️

  • 01.05 16:02

    ראשית רצינו לומר תודה להשי"ת ולכבוד הרב שליט"א ולפרסם הנס שלא הרגשנו טוב עם כאבים חוזרים ונשנים (ל"ע) וביקשנו דרך 'שופר' (ארגון להפצת יהדות) ברכה מהרב: 'שיעבור ולא יחזור' וברוך ה' מאז עבר ולא חזר!

  • 01.05 11:24

    אני שומעת הרבה פעמים בהרצאות שלך על זמרים פסולים ושירים שאסור לשמוע. ...ודרך אגב אחרי ששמעתי את ההרצאה שלך היום ביוטיוב - מחקתי את כל השירים הפסולים! אני כל כך אוהבת את ההרצאות שלך אתה באמת אומר דברים נכונים ואמיתיים שרבנים לא מדברים על זה.

  • 01.05 10:36

    כבוד הרב, איזה שיעור בוקר יפה רבינו הקדוש! קודם כל לזכות לשמוע את קולו מפיו של הצדיק אח"כ לראות איך הכותרת של השיעור 'ברית מילה' (shofar.tv/videos/17111) הופכת להיות עוד רבדים של מוסר ויראת שמים במצווה החשובה הזו וההסברים על שאר האותות השבת והתפילין ומה זה מסמל בהשגחת ה' עלינו והשיא זה שהרב שר את השיר האהוב: 'אנא אנא עבדא דקוב"ה..'. איזה נחת לראות ולשמוע עבד ה' זרע אברהם אבינו קודש קודשים מורינו ורבינו ממש משמח ומאיר בחשכת הגלות

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים