נתיבות השלום - חלק א | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'שלום רב' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
פרק ח: נְתִיבוֹת הַשָּׁלוֹם, עֵצוֹת וּסְגֻלּוֹת נִפְלָאוֹת לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל;
בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים מוּבָאוֹת כַּמָּה וְכַמָּה עֵצוֹת נִפְלָאוֹת וּדְרָכִים וּנְתִיבוֹת, אֲשֶׁר עַל יָדָן יִזְכֶּה הָאָדָם לְמִדָּה נִפְלָאָה זוֹ שֶׁל אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, חֶלְקָם עַל פִּי הַנִּגְלֶה וְחֶלְקָם עַל פִּי תּוֹרַת הַסּוֹד.
מִדַּת הַחֶסֶד מַרְבָּה שָׁלוֹם וְאַהֲבָה;
עֵצָה רִאשׁוֹנָה: אַחַד הַדְּבָרִים הָעִקָּרִיִּים וְהַחֲשׁוּבִים בְּיוֹתֵר, שֶׁעַל יָדָם זוֹכֶה הָאָדָם לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, הִיא מִדַּת הַנְּתִינָה וְהַחֶסֶד כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (מסכת כלה פרק ד הלכה י): 'אִם אַתָּה רוֹצֶה לְהִדָּבֵק בְּאַהֲבַת חֲבֵרְךָ הֱוֵי נוֹשֵׂא וְנוֹתֵן בְּטוֹבָתוֹ', כִּי עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִשְׁתַּדֵּל לְהַרְבּוֹת בְּמַעֲשֵׂי חֶסֶד עִם כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, הוּא זוֹכֶה לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל.
וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי שֶׁיַּרְבֶּה הָאָדָם בְּחֶסֶד עִם כָּל סוֹבְבָיו, כֻּלָּם יֹאהֲבוּהוּ וִיחַבְּבוּהוּ וְתִרְבֶּה וְתִגְדַּל הָאַהֲבָה וְהָאַחְוָה בֵּינֵיהֶם. זֹאת וָעוֹד, כְּכָל שֶׁהָאָדָם מַעֲנִיק וְנוֹתֵן לַשֵּׁנִי יוֹתֵר, כָּךְ מִתְפַּתַּחַת הָאַהֲבָה מִצַּד הַנּוֹתֵן לַמְקַבֵּל, כִּי יָדוּעַ שֶׁהַנְּתִינָה מוֹלִידָה אַהֲבָה, כְּדֶרֶךְ שֶׁהָאָדָם אוֹהֵב אֶת בָּנָיו, כִּי כְּכָל שֶׁהוּא נוֹתֵן לָהֶם יוֹתֵר הוּא אוֹהֲבָם יוֹתֵר.
וְהִנֵּה מַעֲלַת הַחֶסֶד גְּדוֹלָה וַעֲצוּמָה מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁמְּגַלֶּה הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פרשת אמור), שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם עוֹשֶׂה חֶסֶד עִם חֲבֵרוֹ, הוּא גּוֹרֵם שֶׁתִּתְעוֹרֵר עָלָיו מִדַּת הַחֶסֶד בְּכָל אוֹתוֹ הַיּוֹם, וְאוֹתוֹ חֶסֶד שֶׁעָשָׂה מִתְעַטֵּר בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם שֶׁבּוֹ הוּא עָשָׂה אֶת הַחֶסֶד, וְהַיּוֹם הַזֶּה מֵגֵן עָלָיו כְּשֶׁהוּא צָרִיךְ אוֹתוֹ כְּגוֹן בְּעֵת צָרָה וְכַדּוֹמֶה, וּמְעוֹרֵר עָלָיו רַחֲמִים מִן הַשָּׁמַיִם. וְכֵן כָּתְבוּ חֲזַ"ל (שבת קנא): "כָּל הַמְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִים עָלָיו מִן הַשָּׁמַיִם".
וְהַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִיעָ"א הִתְבַּטֵּא וְאָמַר, שֶׁכְּדַאי לְאָדָם לִחְיוֹת שִׁבְעִים שָׁנָה בָּעוֹלָם הַזֶּה, בִּשְׁבִיל לַעֲשׂוֹת פַּעַם אַחַת בְּכָל יְמֵי חַיָּיו חֶסֶד עִם אֵיזֶה יְהוּדִי.
וְהָרה"ק רַבִּי מֹשֶׁה מִקּוֹבְרִין זִיעָ"א הָיָה אוֹמֵר: יוֹם שֶׁהָאָדָם אֵינוֹ עוֹשֶׂה חֶסֶד עִם יְהוּדִי אַחֵר אֵינוֹ נֶחְשָׁב לְיוֹם, וְרֶמֶז לְכָךְ יֶשְׁנוֹ בַּפָּסוּק (תהילים) "יוֹמָם יְצַוֶּה ה' חַסְדּוֹ".
כְּפִי הַחֶסֶד שֶׁעוֹשֶׂה עִם חֲבֵרָיו עוֹשִׂים לוֹ מִשָּׁמַיִם;
וְאָמַר הַגָּאוֹן רַבִּי חַיִּים שְׁמוּאֱלֶבִיץ זַצַ"ל, שֶׁהַחֶסֶד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה עִם כָּל אָדָם, הוּא מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה, וּכְפִי הַחֶסֶד שֶׁאָדָם עוֹשֶׂה עִם חֲבֵרָיו, כָּךְ הוּא מַמְשִׁיךְ עָלָיו מִשָּׁמַיִם, שֶׁיִּתְּנוּ לוֹ אוֹתוֹ חֶסֶד וְאוֹתָהּ יְשׁוּעָה. וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר רָחֵל אִמֵּנוּ בִּקְּשָׁה מִיַּעֲקֹב אָבִינוּ שֶׁיִּתְפַּלֵּל עָלֶיהָ שֶׁיִּהְיוּ לָהּ יְלָדִים, אָמַר לָהּ יַעֲקֹב "הֲתַחַת אֱלֹקִים אָנִי" (בראשית ל כ), וְהַבֵּאוּר לְכָךְ, שֶׁרָחֵל אִמֵּנוּ חָשְׁבָה שֶׁמַּגִּיעַ לָהּ לְקַבֵּל יְלָדִים, בִּזְכוּת הַחֶסֶד שֶׁעָשְׂתָה עִם לֵאָה כְּשֶׁגִּלְּתָה לָהּ אֶת הַסִּימָנִים וְהִיא הִתְחַתְּנָה בִּזְכוּתָהּ עִם יַעֲקֹב.
וְיַעֲקֹב אָבִינוּ הֵשִׁיב לָהּ, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִתְנַהֵג עִם הָאָדָם מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה, וְלָכֵן הַזְּכוּת הַזֹּאת שֶׁלֵּאָה הִתְחַתְּנָה בִּזְכוּתָהּ, עָמְדָה לָהּ גַּם לְהִתְחַתֵּן בַּסּוֹף עִם יַעֲקֹב, אֲבָל אִם רְצוֹנָהּ לִזְכּוֹת בִּילָדִים, עָלֶיהָ לַעֲשׂוֹת חֶסֶד דּוֹמֶה, כְּלוֹמַר, שֶׁלְּאָדָם אַחֵר יִהְיוּ יְלָדִים בִּזְכוּתָהּ, וְעַל יְדֵי כָּךְ מִשָּׁמַיִם יִתְנַהֲגוּ גַּם עִמָּהּ מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה וְאַף הִיא תִּזְכֶּה לִילָדִים. וְלָכֵן מִיָּד אַחַר כָּךְ נָתְנָה רָחֵל אֶת שִׁפְחָתָהּ בִּלְהָה לְיַעֲקֹב, וְהָיוּ לְיַעֲקֹב יְלָדִים מִמֶּנָּה, וְאָז מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה זָכְתָה אַף רָחֵל לְהִפָּקֵד בְּבָנִים.
מַרְבֶּה צְדָקָה מַרְבֶּה שָׁלוֹם;
עֵצָה שְׁנִיָּה: עֵצָה נִפְלָאָה לִזְכּוֹת לְמִדַּת הַשָּׁלוֹם עִם כָּל יִשְׂרָאֵל הִיא נְתִינַת צְדָקָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (אבות פרק ג): "מַרְבֶּה צְדָקָה מַרְבֶּה שָׁלוֹם", וּבֵאֵר רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב (ליקו"מ יז ה), שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם נוֹתֵן צְדָקָה, הוּא מַרְבֶּה אַהֲבָה וְשָׁלוֹם. כִּי הַנּוֹתֵן צְדָקָה לְאָדָם אֶחָד, הוּא מַרְבֶּה אַהֲבָה בֵּינוֹ לְבֵין אוֹתוֹ הָאִישׁ שֶׁקִּבֵּל מִמֶּנּוּ צְדָקָה. וּכְשֶׁנּוֹתֵן צְדָקָה לַאֲנָשִׁים רַבִּים, הוּא מַרְבֶּה אַהֲבָה וְרֵעוּת עִם הַרְבֵּה אֲנָשִׁים.
וְלָכֵן הָעִקָּר לָתֵת צְדָקָה לְצַדִּיקִים אֲמִתִּיִּים וַעֲנִיִּים הֲגוּנִים, כִּי הֵם כְּלוּלִים בְּשָׁרְשָׁם מֵהַרְבֵּה נְפָשׁוֹת, וְעַל יְדֵי שֶׁנּוֹתֵן לָהֶם צְדָקָה, הוּא מַגְדִּיל אֶת הָאַהֲבָה וְהָאַחְדוּת בֵּינוֹ לְבֵין אֲנָשִׁים רַבִּים הַכְּלוּלִים בְּנַפְשׁוֹת הַצַּדִּיקִים וְהָעֲנִיִּים הַהֲגוּנִים שֶׁנָּתַן לָהֶם צְדָקָה. וּסְגֻלָּתָהּ שֶׁל הַצְּדָקָה לְהַרְבּוֹת שָׁלוֹם וְאַחְוָה, וְעַל יָדָהּ מִתְרַבָּה וּמִתְגַּדֶּלֶת הָאַחְדוּת בֵּין יִשְׂרָאֵל.
וְלָכֵן הָרוֹצֶה לִזְכּוֹת לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, יִשְׁתַּדֵּל לָתֵת צְדָקָה לְהַרְבֵּה אֲנָשִׁים, שֶׁסְּגֻלָּתָהּ לְהַרְבּוֹת אַהֲבָה בֵּינוֹ לְבֵין יִשְׂרָאֵל. וּבִפְרָט יִשְׁתַּדֵּל לָתֵת צְדָקָה לַעֲנִיִּים הֲגוּנִים כִּי נִשְׁמָתָם כְּלוּלָה מִכַּמָּה נְפָשׁוֹת, וְעַל יְדֵי זֶה יִזְכֶּה לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל.
וְכָךְ כָּתַב גַּם בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים בַּסֵּפֶר טָהֳרַת הַקֹּדֶשׁ (פרק ד), שֶׁאַחַת הַסְּגֻלּוֹת לִזְכּוֹת לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל הִיא מִדַּת הַצְּדָקָה וְהַחֶסֶד, שֶׁעַל יָדָהּ פּוֹתְחִים בַּשָּׁמַיִם לָאָדָם אֶת כָּל שַׁעֲרֵי אוֹרָה וְשַׁעֲרֵי חֶסֶד, וּפוֹתְחִים לוֹ אֶת שְׁבִיל הַקֹּדֶשׁ שֶׁיִּזְכֶּה לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְעַל יְדֵי זֶה הוּא מְעוֹרֵר רַחֲמִים רַבִּים עַל נַפְשׁוֹ שֶׁלֹּא תִּדָּחֶה נַפְשׁוֹ לִשְׁאוֹל חַס וְשָׁלוֹם, וְשֶׁלֹּא יִדָּחֶה מִלִּרְאוֹת אֶת אוֹר פְּנֵי הַשֵּׁם. וְהִיא סְגֻלָּה גְּדוֹלָה לִזְכּוֹת לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר רֹב עִקְּרֵי תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה תְּלוּיִים בְּמִדַּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל. וְעַל יְדֵי הַצְּדָקָה הוּא מְעוֹרֵר אֶת רַחֲמֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁיָּחוּס וְיָחֹן וִירַחֵם עַל עַמּוֹ בֵּית יִשְׂרָאֵל. עכ"ל.
תְּפִלָּה עַל עַם יִשְׂרָאֵל;
עֵצָה שְׁלִישִׁית: הִנֵּה עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל וּמִשְׁתַּתֵּף בְּצָרוֹת יִשְׂרָאֵל, הוּא זוֹכֶה לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַנֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ זִיעָ"א, שֶׁתְּחִלַּת הָעֲבוֹדָה עַל אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל הִיא לְהִתְפַּלֵּל תָּמִיד עַל עַם יִשְׂרָאֵל וְלִהְיוֹת מֵצֵר בְּצָרָתָם. וְעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִתְפַּלֵּל וּמַעֲתִיר עֲלֵיהֶם תָּמִיד, זוֹכֶה שֶׁמִּתְעוֹרֶרֶת בְּקִרְבּוֹ אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל. וּכְמוֹ שֶׁמְּסַפְּרִים חֲזַ"ל (מדרש שמות רבה) עַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁהָיָה תָּמִיד מֵצֵר בְּצָרָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וּמַעֲתִיר בַּעֲדָם, וּבִזְכוּת זֶה זָכָה שֶׁהַשֵּׁם נִגְלָה אֵלָיו בַּסְּנֶה וְדִבֵּר עִמּוֹ.
עִקַּר אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל – לְהִתְפַּלֵּל תָּמִיד בַּעֲדָם;
וְכֵן כָּתַב בַּעַל הַ"תִּפְאֶרֶת שְׁלֹמֹה" זִיעָ"א, שֶׁעִקַּר אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל הִיא לְהִתְפַּלֵּל וּלְהַעֲתִיר בַּעֲדָם לִפְנֵי הַשֵּׁם שֶׁיַּצִּילֵם מִכָּל צַעַר וְנֶזֶק וְיַמְשִׁיךְ עֲלֵיהֶם הַשְׁפָּעוֹת טוֹבוֹת וִישׁוּעוֹת בְּכָל מָה שֶׁהֵם צְרִיכִים בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
וּמַעֲשֶׂה שֶׁשָּׁאַל הַגָּאוֹן רַבִּי חַיִּים בְּרִים זַצַ"ל רֹאשׁ יְשִׁיבַת בּוֹיָאן, אֶת בַּעַל הַחֲזוֹן אִישׁ זִיעָ"א, מַהִי הַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לְמִדַּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל. וְהֵשִׁיב לוֹ הַחֲזוֹן אִישׁ, שֶׁיִּשְׁאַל וִיבָרֵר עַל חוֹלֶה הַזָּקוּק לִרְפוּאָה מֵהָעִיר חֵיפָה, אֲשֶׁר הָיְתָה בְּאוֹתָם יָמִים עִיר שֶׁלֹּא הָיוּ גָּרִים בָּהּ כִּמְעַט שׁוֹמְרֵי תּוֹרָה וּמִצְווֹת וִיבָרֵר עַל שְׁמוֹ וְשֵׁם אִמּוֹ, וְיִתְפַּלֵּל וְיַעְתִּיר בַּעֲדוֹ לִרְפוּאָתוֹ הַשְּׁלֵמָה, וְעַל יְדֵי שֶׁיִּתְפַּלֵּל עָלָיו יִזְכֶּה לְהִתְחַזֵּק בְּמִדַּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל לְכָל יְהוּדִי בַּאֲשֶׁר הוּא. (ספר מרבה חיים)
וְכָתַב הַגָּאוֹן רַבִּי יְרֻחַם מִמִּיר זַצַ"ל, שֶׁבְּדוֹרֵנוּ שֶׁרַבּוּ הַצָּרוֹת מְאֹד, וְכָל רֹאשׁ לָחֳלִי וְכָל לֵבָב דַּוָּי, חַיָּב כָּל אֶחָד לְהִתְפַּלֵּל הַרְבֵּה עַל צָרוֹת יִשְׂרָאֵל, כִּי יִתָּכֵן שֶׁאָדָם יִתְפַּלֵּל בִּדְבֵקוּת עֲצוּמָה מְאֹד, וְאַף יוֹדֶה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל גֹּדֶל חֲסָדָיו אֲשֶׁר מַפְלִיא עִמּוֹ בְּכָל עֵת בְּפַרְנָסָה וּבְרִיאוּת, וּבְכָל זֹאת בַּשָּׁמַיִם לֹא תְּהֵא נַחַת רוּחַ מֵעֲבוֹדָתוֹ, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ מִתְפַּלֵּל עַל צָרוֹת יִשְׂרָאֵל.
כִּי אִם אָדָם נִכְנָס לְבֵיתוֹ וְעוֹמֵד וּמוֹדֶה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל מָה שֶׁזָּכָה לְבָנִים וְאֵינוֹ זוֹכֵר כְּלָל אֶת אֵלּוּ שֶׁלֹּא זָכוּ לְהִפָּקֵד עֲדַיִן בְּזֶרַע שֶׁל קַיָּמָא וּבֵיתָם שׁוֹמֵם, וְהֵם בָּאִים הַבַּיְתָה וּמוֹצְאִים רַק אַרְבָּעָה כְּתָלִים וְצַעֲרָם בּוֹקֵעַ עַד לֵב הַשָּׁמַיִם – בְּוַדַּאי שֶׁאֵין לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נַחַת רוּחַ כְּלָל מִכָּךְ.
וְלָכֵן כְּשֶׁהָאָדָם מִתְבּוֹנֵן עַל גֹּדֶל חַסְדֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁעוֹשֶׂה עִמּוֹ, צָרִיךְ הוּא מִיָּד לְהִזָּכֵר בְּכָל אֵלּוּ שֶׁצְּרִיכִים יְשׁוּעָה בְּכָל הָעִנְיָנִים בְּפַרְנָסָה וּבְרִיאוּת, נַחַת מֵהַיְלָדִים, הַצְלָחָה בַּתּוֹרָה וְכוּ' וְכוּ', וּלְהַעֲתִיר בַּעֲדָם וּלְהִתְחַנֵּן מִכָּל לִבּוֹ שֶׁיִּוָּשְׁעוּ בַּמֶּה שֶׁהֵם צְרִיכִים, וְזֶה תְּחִלַּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, כִּי עִקַּר הָרַחְמָנוּת וְהָאַהֲבָה הִיא לְהִתְפַּלֵּל וּלְהַעֲתִיר עַל יִשְׂרָאֵל תָּמִיד, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹשִׁיעֵם מִצָּרָתָם, בִּישׁוּעָה שְׁלֵמָה וּבְכָל מָה שֶׁהֵם צְרִיכִים בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת.
תְּחִלַּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל - לְכַוֵּן בִּתְפִלָּתוֹ עַל הַכְּלָל;
וְכֵן כָּתַב הַגה"צ רַבִּי יְחֶזְקֵאל לֵוִינְשְׁטֵיין זַצַ"ל (אור יחזקאל מידות עמוד ק), שֶׁהָעֵצָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁעַל יָדָהּ יִתְרַגֵּל הָאָדָם בְּאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל הִיא, שֶׁכַּאֲשֶׁר אוֹמֵר הָאָדָם תְּהִלִּים יִתְרַגֵּל לְהִתְבּוֹנֵן עַל צָרוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁרַבּוּ מְאֹד, וְיִתְרַגֵּל לַחֲשֹׁב עֲלֵיהֶם בְּעֵת שֶׁהוּא אוֹמֵר אֶת פִּרְקֵי הַתְּהִלִּים. וְיַחְשֹׁב בְּדַעְתּוֹ שֶׁתְּפִלָּתוֹ אֵינֶנָּה תְּפִלַּת יָחִיד עַל עַצְמוֹ בִּלְבַד, אֶלָּא הִיא תְּפִלַּת רַבִּים עֲבוּר כָּל כְּלַל יִשְׂרָאֵל. וְזוֹ הָעֵצָה הָרִאשׁוֹנָה לְהַתְחִיל לָבוֹא עַל יָדָהּ לְמִדַּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל.
וְכָתְבוּ חֲזַ"ל (ברכות ח) שֶׁמִּי שֶׁאֵינוֹ מִתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל נִקְרָא חוֹטֵא. וּמַסְבִּירִים הַמְפָרְשִׁים, שֶׁזֹּאת מִפְּנֵי שֶׁמִּי שֶׁאֵינוֹ מִתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל עוֹבֵר עַל מִצְוַת 'וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ', וּמִכָּךְ עַל הָאָדָם לְהָבִין שֶׁבְּוַדַּאי יָכוֹל הוּא לִפְעֹל בִּתְפִלָּתוֹ עַל עַם יִשְׂרָאֵל וּלְהַצִּילָם מִכָּל צַעַר וְנֶזֶק, כִּי אִם הוּא לֹא הָיָה יָכוֹל לִפְעֹל בִּתְפִלָּתוֹ יְשׁוּעָה לַחֲבֵרוֹ, לֹא הָיָה נִקְרָא חוֹטֵא. אֶלָּא הַטַּעַם שֶׁהוּא נִקְרָא חוֹטֵא כְּשֶׁלֹּא מִתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל, כִּי אוֹמְרִים לוֹ בַּשָּׁמַיִם: יָכֹלְתָּ לְהַצִּיל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל אִם רַק הָיִיתָ מִתְפַּלֵּל קְצָת וְנוֹשֵׂא תְּפִלָּה עֲלֵיהֶם, כִּי תְּפִלּוֹת אֵלּוּ רְצוּיוֹת מְאֹד בַּשָּׁמַיִם.
הִתְבּוֹנְנוּת כִּי עַל יְדֵי חֲבֵרוֹ יִזְכֶּה לִשְׁלֵמוּת;
עֵצָה רְבִיעִית: כָּתַב הָאוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ (שמות לט לב), שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם יִתְבּוֹנֵן שֶׁכָּל עַם יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה לָזֶה, (שבועות לט) וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר אֶחָד עוֹשֶׂה מִצְוָה יֵשׁ לַחֲבֵרוֹ חֵלֶק בָּהּ וְכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל מַשְׁלִים אֶת חֲבֵרוֹ, כִּי הַתּוֹרָה אֵינָהּ נִשְׁלֶמֶת אֶלָּא עַל יְדֵי כְּלָלוּת עַם יִשְׂרָאֵל, מִפְּנֵי שֶׁיֵּשׁ בַּתּוֹרָה מִצְווֹת הַשַּׁיָּכוֹת רַק לְכֹהֲנִים אוֹ רַק לְוִיִּים אוֹ רַק יִשְׂרְאֵלִים וְיֵשׁ מִצְווֹת הַשַּׁיָּכוֹת לְנָשִׁים.
וְהַדֶּרֶךְ שֶׁעַל יָדָהּ יָכוֹל יְהוּדִי אֶחָד לְקַיֵּם אֶת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ וְתַרְיַ"ג מִצְווֹת, וּלְהַשְׁלִים עַל יָדָם אֶת תִּקּוּן רָמָ"ח אֵיבָרָיו וְשָׁסָ"ה גִּידִים שֶׁהֵם רְמוּזִים כְּנֶגְדָּם, הִיא רַק עַל יְדֵי הָאַחְדוּת, כִּי הַתּוֹרָה מִתְקַיֶּמֶת עַל יְדֵי כְּלָלִיּוּת עַם יִשְׂרָאֵל, וְכָל אֶחָד עוֹשֶׂה אֶת הַמִּצְווֹת שֶׁהוּא יָכוֹל לַעֲשׂוֹת, וְעַל יְדֵי הָאַהֲבָה שֶׁבֵּין יִשְׂרָאֵל זֶה נֶחְשָׁב שֶׁכָּל עַם יִשְׂרָאֵל מְקַיְּמִים זֹאת, כִּי כָּל יִשְׂרָאֵל עֲרֵבִים זֶה בָּזֶה, וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם יִתְבּוֹנֵן בְּכָךְ, הוּא יִזְכֶּה לֶאֱהֹב אֶת כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל.
הַחוֹטֵא נֶחְשָׁב לְבַעַל מוּם;
עֵצָה חֲמִישִׁית: רָגִיל הָיָה הַגָּאוֹן רַבִּי יוֹסֵף חַיִּים זוֹנֶנְפֶלְדּ זִיעָ"א רַבָּהּ שֶׁל יְרוּשָׁלַיִם לוֹמַר כָּךְ: אִם רָאִיתָ אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל שֶׁחָטָא וּפָשַׁע, אַל תִּשְׂנָא וּתְבַזֶּה אוֹתוֹ, אֶלָּא תְּרַחֵם עָלָיו כְּשֵׁם שֶׁמְּרַחֲמִים עַל בַּעַל מוּם אוֹ עַל מֻכֵּה בְּגוּפוֹ, וּכְמוֹ שֶׁחֲזַ"ל אוֹמְרִים (ברכות י) עַל הַפָּסוּק 'יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ', וּבוֹ נֶאֱמַר שֶׁיִּכְלוּ הַחֲטָאִים וְהָעֲווֹנוֹת שֶׁל הַחוֹטְאִים וְלֹא שֶׁיִּכְלוּ הַחוֹטְאִים בְּעַצְמָם, אֶלָּא שֶׁיָּשׁוּבוּ בִּתְשׁוּבָה. וְכֵן רֹב פּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל תִּינוֹקוֹת שֶׁנִּשְׁבּוּ הֵם, וְלוּלֵא הַגָּלוּת הָאֲרֻכָּה וְהַצָּרוֹת הָרַבּוֹת בְּוַדַּאי הָיוּ שָׁבִים בִּתְשׁוּבָה.
הָאוֹהֵב אֶת הָאַבָּא יֹאהַב אֶת הַבָּנִים;
עֵצָה שִׁשִּׁית: הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִיעָ"א הָיָה אוֹמֵר, שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם אוֹהֵב אֶת הָאַבָּא, הוּא אוֹהֵב גַּם אֶת יְלָדָיו. וְלָכֵן הַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל הִיא לְהִתְחַזֵּק בְּאַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וּכְפִי שֶׁנַּפְנִים בְּלִבֵּנוּ אֶת אַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֵלֵינוּ, וְאַהֲבָתֵנוּ הַגְּדוֹלָה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כָּךְ נִזְכֶּה לְקַיֵּם אֶת מִצְוַת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ".
וְכָתַב הָרה"ק מִקּוּמַרְנָא זִיעָ"א בְּסִפְרוֹ נֹצֵר חֶסֶד (פרקי אבות ג), שֶׁיֶּשְׁנוֹ רֶמֶז נִפְלָא לְכָךְ בַּפָּסוּק "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹקֶיךָ", שֶׁהוּא בְּגִימַטְרִיָּא "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה'", וְזֹאת לְרַמֵּז שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם אוֹהֵב אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יִזְכֶּה גַּם לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל.
וְכָתַב הֶחָפֵץ חַיִּים זִיעָ"א בְּסוֹף סִפְרוֹ חוֹמַת הַדָּת, שֶׁהַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לְאַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הִיא, עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם יַרְגִּיל עַצְמוֹ לְהִתְבּוֹנֵן עַל הַחֲסָדִים שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עוֹשֶׂה עִמּוֹ בְּכָל עֵת וּבְכָל מַצָּב, וְעַל הַהַשְׁגָּחָה הַפְּרָטִית אֲשֶׁר מְלַוָּה אוֹתוֹ עַל כָּל צָעַד וְשַׁעַל מֵהָרֶגַע שֶׁהוּא נוֹלַד וְעַד עַתָּה, וְעַל יְדֵי זֶה מִיָּד תִּתְעוֹרֵר בְּלִבּוֹ אַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
וְהָאָדָם צָרִיךְ לְהִתְרַגֵּל לְהִתְבּוֹנֵן בְּכָל עֵת בְּחַסְדֵי הַשֵּׁם עִמּוֹ, כִּי לָזֶה לֹא זוֹכִים בְּרֶגַע אֶחָד וּבְשָׁעָה אַחַת, וְעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם יַרְגִּיל עַצְמוֹ לְהִסְתַּכֵּל וּלְהִתְבּוֹנֵן בְּכָל עֵת בְּחַסְדֵי הַשֵּׁם הַמְלַוִּים אוֹתוֹ תָּמִיד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהילים קנ) "כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל קָהּ", וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל עַל כָּל נְשִׁימָה וּנְשִׁימָה תְּהַלֵּל קָהּ, הוּא יִזְכֶּה שֶׁתִּתְעוֹרֵר בְּלִבּוֹ אַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְעַל יְדֵי כָּךְ בְּוַדַּאי יָבוֹא לְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל כִּי הָאוֹהֵב אֶת הָאָב בְּוַדַּאי יֹאהַב אֶת יְלָדָיו.
כֵּיצַד אֶפְשָׁר לֶאֱהֹב אֶת הַמִּתְחָרֶה עִמּוֹ?
עֵצָה שְׁבִיעִית: הַגָּאוֹן הַצַּדִּיק ר' נָחוּמְקֶה מֵהוֹרוֹדְנָא זִיעָ"א, הָיָה מְפָרֵשׁ אֶת הַפָּסוּק "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה'", שֶׁבּוֹ רָמוּז שֶׁגַּם כַּאֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ לְאָדָם מִתְחָרֶה הַמּוֹכֵר אוֹתָהּ סְחוֹרָה כָּמוֹהוּ, עָלָיו לֶאֱהֹב אוֹתוֹ. וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁיֵּדַע כִּי פַּרְנָסָתוֹ שֶׁל הָאָדָם קְצוּבָה לוֹ כְּבָר בַּשָּׁמַיִם, וְלָכֵן אֵין אָדָם יָכוֹל לָגַעַת בַּמֶּה שֶׁמּוּכָן לַחֲבֵרוֹ. וּבְכָךְ פֵּרֵשׁ הַצַּדִּיק ר' נָחוּמְקֶה מֵהוֹרוֹדְנָא זִיעָ"א אֶת הַפָּסוּק "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה'", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ: תֹּאהַב אֶת חֲבֵרְךָ אֲפִלּוּ כַּאֲשֶׁר הוּא מִתְחָרֶה שֶׁלְּךָ וְהוּא כָּמוֹךָ, כִּי עָלֶיךָ לָדַעַת שֶׁאֲנִי ה' הַנּוֹתֵן פַּרְנָסָה, וְאֵין אָדָם יָכוֹל לָגַעַת בַּמּוּכָן לַחֲבֵרוֹ אֲפִלּוּ כִּמְלֹא נִימָה.
סְגֻלָּה נִפְלָאָה לְהַצְלָחָה בָּעֲסָקִים!
מַעֲשֶׂה הָיָה בְּאָדָם שֶׁהֶחְזִיק חֲנוּת לְצֹרֶךְ פַּרְנָסָתוֹ, וּבָרוּךְ ה' פַּרְנָסָתוֹ הָיְתָה מְצוּיָה לוֹ כְּדֵי צָרְכּוֹ.
וְהִנֵּה בְּאַחַד הַיָּמִים פָּתַח מוּלוֹ יְהוּדִי אַחֵר חֲנוּת הַמּוֹכֶרֶת אוֹתָהּ סְחוֹרָה כָּמוֹהוּ, וְרֹב לָקוֹחוֹתָיו עָבְרוּ לִקְנוֹת אֵצֶל הַמִּתְחָרֶה שֶׁלּוֹ. בַּצַּר לוֹ נָסַע אוֹתוֹ יְהוּדִי לְהָרה"ק רַבִּי מֹשֶׁה מִקּוֹבְרִין זִיעָ"א וְסִפֵּר לוֹ דְּבָרִים כַּהֲוָיָתָן. הֵשִׁיב לוֹ הַצַּדִּיק וְאָמַר לוֹ: אֶתֵּן לְךָ סְגֻלָּה שֶׁאִם תְּקַיְּמֶנָּה תִּהְיֶה פַּרְנָסָתְךָ מְצוּיָה בְּשֶׁפַע רַב, וְהִיא שֶׁתִּשְׂמַח מְאֹד בְּהַצְלָחַת חֲבֵרְךָ כְּאִלּוּ אַתָּה מַרְוִיחַ מִכָּךְ, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁתַּאֲמִין שֶׁאֵין הוּא לוֹקֵחַ מִמְּךָ כְּלוּם כִּי אֵין אָדָם נוֹגֵעַ בַּמּוּכָן לַחֲבֵרוֹ וּפַרְנָסָתוֹ שֶׁל אָדָם קְצוּבָה לוֹ כְּבָר מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה.
וּכְשֶׁשָּׁאַל אוֹתוֹ כֵּיצַד אוּכַל לִזְכּוֹת לִשְׂמֹחַ כַּאֲשֶׁר חֲבֵרִי לוֹקֵחַ אֶת רֹב לָקוֹחוֹתַי, אָמַר לוֹ הָרַב: אֶתֵּן לְךָ עֵצָה לְכָךְ, וְהִיא שֶׁבְּכָל פַּעַם שֶׁאַתָּה רוֹאֶה שֶׁהַלָּקוֹחוֹת מְצוּיִים אֶצְלוֹ וּשְׁכֶנְךָ מַרְוִיחַ, תֹּאמַר תּוֹדָה רַבָּה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁלִּיהוּדִי יֶשְׁנָהּ פַּרְנָסָה בְּשֶׁפַע וּבָרוּךְ הַשֵּׁם שֶׁפַּרְנָסָתוֹ מְצוּיָה לוֹ בְּרֶוַח, וְכָךְ תֹּאמַר בְּכָל פַּעַם וּפַעַם. וַאֲנִי מַבְטִיחַ לְךָ שֶׁאִם תַּעֲשֶׂה כָּךְ, תִּזְכֶּה גַּם אַתָּה לְפַרְנָסָה בְּשֶׁפַע רַב. וְאָכֵן אוֹתוֹ יְהוּדִי עָשָׂה כָּךְ וְשׁוּב זָכָה לְפַרְנָסָה בְּרֶוַח וּבְשֶׁפַע רַב.
סְגֻלָּה עֲצוּמָה לְהַצְלָחָה בְּרוּחָנִיּוּת;
וְכֵן מוּבָא בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁגַּם בְּרוּחָנִיּוּת, בְּכָל עִנְיְנֵי עֲבוֹדַת הַשֵּׁם, כְּגוֹן כַּאֲשֶׁר הָאָדָם רוֹצֶה לְהַצְלִיחַ בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה וּבְכָל הָעִנְיָנִים, הָעֵצָה לִזְכּוֹת לְהַצְלִיחַ בְּכָךְ הִיא, עַל יְדֵי שֶׁיִּשְׂמַח בְּכָל לִבּוֹ בְּהַצְלָחָתוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ וְיוֹדֶה לַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל כָּךְ. וְעַל יְדֵי זֶה אַף הוּא בְּעַצְמוֹ יִזְכֶּה לְכָל אוֹתָם דְּבָרִים נִפְלָאִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ". וּבִפְרָט בִּדְבָרִים שֶׁהָאָדָם נִסָּה פְּעָמִים רַבּוֹת וְלֹא הִצְלִיחַ, עֲצָתוֹ הִיא לְהוֹדוֹת לְהַשֵּׁם עַל חֲבֵרוֹ אֲשֶׁר כֵּן מַצְלִיחַ בְּכָךְ, וְלִשְׂמֹחַ בְּכָךְ, וְעַל יְדֵי כָּךְ אַף הוּא יִזְכֶּה לְכָל הַדְּבָרִים הַנִּפְלָאִים הָאֵלּוּ.