עשרה נסיונות נתנסה אברהם... האלשיך הקדוש | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 03.09.2019, שעה: 06:59
נציב יום: משה אביגדור בן יוכבד השם יסייע לו לחזור בתשובה שלמה אמיתית יחזור לשורשים המקוריים יעשה נחת רוח לאמו שלא תדאג וישפיע על אחיו לחזור בתשובה שלמה גם הם ולא יתערבו בגויים אמן אמן ואמן
משנה עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו עשרה ניסים נעשו לאבותינו במצריים ועשרה על הים עשר מכות הביא הקב"ה על המצריים במצריים ועשר על הים עשרה ניסיונות ניסו אבותינו את הקב"ה במדבר שנאמר וינסו אותי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי, זאת המשנה
האלשיך הקדוש מביא פסוקים ומחבר אותם אל המשנה
ויאמר השם סלחתי כדבריך ואולם חי אני וימלא כבוד השם את כל הארץ כי כל האנשים הרואים את כבודי ואת אותותי אשר עשיתי במצריים ובמדבר וינסו אותי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי אם יראו את הארץ אשר נשבעתי לאבותם וכל מנאצי לא יראוה ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עימו וימלא אחרי והביאותיו אל הארץ אשר בא שמה וזרעו יורישנה
על זה אומר האלשיך הקדוש והנה מעשותו עיקר העונש על מה שלא שמעו בקולו יתברך לבלתי רגל את הארץ ולא מעשרה ניסיונות שניסו את בוראם הלא כמו זר נחשב כי רע ומר נסות את השם אפילו פעם אחת וכל שכן עשרה אומר האלשיך הקדוש
שומעים שהקב"ה עושה עיקר העונש שהם נענשים שהם לא יכנסו לארץ והם ימותו במדבר וכל מנאציי לא יראוה עיקר העונש על מה שלא שמעו בקולו שלא לרגל את הארץ שלא היו צריכים לרגל את הארץ! "הארץ טובה" השם העיד עליה ארץ זבת חלב וכו' איפה זה כתוב? וינסו אותי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי אז עיקר הקפידה על מה? על ולא שמעו בקולי שהלכו לרגל את הארץ מה שאני לא דרשתי ולא עונש על עשרה ניסיונות שניסו את הבורא וזה זר נחשב כי רע ומר לנסות את השם אפילו פעם אחת! מה אתה מעמיד את הקב"ה במבחן כאילו הוא לא אמין? לא נאמן? מה הולך פה?? וכל שכן עשרה? עשר פעמים!
אומר האלשיך אך יתכן במאמר התנא עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו עשרה ניסים נעשו לאבותינו במצריים ועשרה על הים עשרה ניסיונות ניסו אבותינו לקב"ה שנאמר וינסו אותי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי הנה ראוי להשכיל מה אלה כל העשרות שכולם ברורים בכתובים כולם כתובים בפסוקים?
וגם למה מביא את סוף הפסוק ולא שמעו בקולי שאין בו צורך
אלא עניין זאת אומרת התנא שמביא פה מה הוא מחדש בעצם שאומר עשרה! עשרה, ועשרה זה כתוב בפסוקים אז אם זה כתוב בפסוקים בשביל מה צריך להיות משנה על זה? והדבר שני אם אתה מביא עשרה, עשרה, עשרה, עשרה אז הייתה צריך לסיים את הפסוק ולומר וינסו אותי זה עשר פעמים ולמה אתה ממשיך ולא שמעו בקולי? הרי כאילו משמע שעיקר העונש ולא שמעו בקולי בגלל זה הם לא יראו את הארץ כי לא שמעו בקולי ושלחו מרגלים כאילו לבדוק אם מה שאני אומר זה נכון אז למה, למה את זה אתה כותב אם כל העניין הוא על עשרה אז למה אתה כותב "ולא שמעו בקולי"?
אומר האלשיך הקדוש אך הוא שבא לתת טעם למה ניסה הקב"ה את אברהם עשר פעמים אפילו פעם אחת לא היה צריך כי הוא יתברך יודע תעלומות קורא הדורות מראש הוא יודע מה יפעל כל אדם בחייו עד סוף הדורות אז למה הוא צריך לנסות אותו עשר פעמים בשביל מה צריך? והיה אפשר לומר שהטריחו יתברך למען כנגדם יזכו לעשות עשרה ניסים לבניו ביציאת מצרים זאת אומרת אפשר היה לומר שדווקא עשרה ניסים עשרה ניסיונות ניסה אותו הקב"ה שבזכותם הוא יעשה עשרה ניסים ביציאת מצריים על כן אמר אם מה שניסה הוא עשרה פעמים זה על כי על עשר ניסים נעשו במצריים אי אפשר! למה אי אפשר להגיד את זה? כי הלוא גם עשרה נעשו על הים אם כן היה צריך גם אברהם להתנסות בעשרים ניסיונות על כל ניסיון שהוא עמד עשו נס לבניו אז אם עשו עשרה במצרים ועשרה על הים אז צריך עשרים נסיונות אם באת לאמור שכל המטרה שהקב"ה ניסהו זה לא בגלל שהוא לא יודע אם הוא יעמוד בהם או לא יעמוד בהם אלא שיעשה בפועל את הניסיונות ויעמוד בהם שבזכות זה יעשו לבניו עשרה ניסים אבל יש עשרים ניסים אז היה צריך לעמוד בעשרים ניסיונות אם זה המטרה ולא נתנסה אלא בעשרה
אלא אין הטעם אלא כי עשרה ניסיוניות ניסו אבותינו להקב"ה אברהם נוסה בעשר ניסיונות בגלל עשרה ניסיונות שניסו אבותינו את הקב"ה על כן הקדים הקב"ה וניסהו בעשר ניסיונות להגן על הניסיונות שבניו ינסו את הקב"ה ולכן סמך לזה התנא הקדוש במה שאמר את סוף הפסוק ולא שמעו בקולי לא כמו שאמרנו בתחילה אלא בא לרמוז שמי שנאמר בו עקב שמע אברהם בקולי יבוא ויגן על מי שנאמר בהם ולא שמעו בקולי הוא שמע בקולי ועמד בעשר ניסיונות למה הוא נוסה בעשר? כי השם צופה שעתידים ישראל לנסות אותו את הקב"ה בעשרה ניסיונות ולא ישמעו בקולו אז יבואו מי ששמע בקולי שזה אביהם ויגן על בניו שלא שמעו בקולי הפלא ופלא
כך מסביר למה הסמיכות הזאת שמביא התנא הקדוש את כל העשיריות האלה ומה הם העשר הניסיונות שניסו אבותינו את הקב"ה במדבר על ים סוף שהמצרים רדפו אחריהם והשיגום אמרו למשה המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר זה פעם ראשונה
במרה נאמר שם וילנו העם על משה לאמר מה נשתה
שלישי במדבר סין אמרו מי יתן מותנו ביד השם בארץ מצרים בשבתנו על סיר הבשר
נסיון רביעי במן והיה ביום השביעי יצאו מן העם ללקוט נגד מה שהשם אמר שלא ילקטו רק ביום שישי יהיה להם משנה
הנסיון השישי ברפידים וירב העם עם משה ויאמרו תנו לנו מים ונשתה
השביעי בחורב במעשה העגל ויקהל העם על אהרון ויאמרו אליו קום עשה לנו אלוהים
השמיני בתבערה ויהי העם כמתאוננים
התשיעי בקברות התאווה והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאווה ויאמרו מי יאכילנו בשר
והעשירי במדבר פארן בעניין המרגילים וינסו אותי זה עשר פעמים זה העשירי וינסו אותי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי דהיינו שלא צריך לתור בכלל את הארץ אני הבטחתי שהארץ טובה אז התנא אומר לנו שעשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם ואחר כך כתוב שעשרה ניסיונות הפוך ניסו אבותינו את הקב"ה במדבר וינסו אותי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי הלוא שמעו בקולי זה רק הניסיון העשירי דהינו שהם שלחו מרגלים אז זה הניסיון העשירי אז למה כותב אותו ושלא שמעו בקולי אם אתה רוצה להגיד שבעצם הם ניסו אותו עשר פעמים מספיק להגיד וינסו אותי זה עשר פעמים בלי להוסיף ולא שמעו בקולי שזה מדבר רק על הניסיון העשירי אלא בכוונה התנא אומר זאת ללמד שהעשרה שנתנסה אברהם ששמע בקול השם היה כדי להגן על בניו מפני שלא שמעו בקול השם וניסו אותו בעשרה ניסיונות ולא בא ללמד שבזכות זה נעשו עשרה ניסים כי נעשו עשרים גם במצרים וגם על הים ועתה כפתור ופרח
רבי חנניה בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר