תמלול
שוהם - לממן את הקב"ה
הערב יהיה להצלחת דניאל משה חי בן בת שבע אולגה בת אסתר וילדיהם וכל קהילות פז יזכו לכל הברכות בתורה ברוחניות ובגשמיות ושפע רב ולקבל פני משחי צדקינו בית המקדש ולהיות בני העולם הבא.
זרע חי וקיים השנה לאליהו בן אורה ורפואה שלמה
רפואה שלמה למשא בת שבע בת אסתר. ואסתר בת זבו ולעילוי נשמת יואב בן פנינה ואלעזר בן פרחו והורי וחמי מנוחתם עדן.
רבי יעקב גלינסקי זכרונו לחיי העולם הבא מספר שפעם אחת נכנס לצדיק הסטייפלער זכרונו לחיי העולם הבא ואמר לו בא ואספר לך סיפור שתוכל לפרסם ברבים 'תמכור אותו בכל מקום תפיק ממנו רווחים ואני לא מבקש אחוזים.
מה הסיפור?
קראתי שהשל'ה הקדוש זכרונו לחיי העולם הבא הסתבך בעלילת שקר שנרקמה נגדו והיה בסכנה גדולה. נדר שאם יחלץ ממנה יעלה לארץ ישראל.
באותם ימים זה לא היה פשוט, רבות היו הסכנות בדרכים וקשים טלטולי המסע הארץ עצמה הייתה חרבה ובזוזה המחיה יקרה וה' עזר לו והוא ניצול מהגזרה והעלילה ופנה לקים את הנדר לעלות לארץ ישראל. באו בני פרנקפורט עירו אמרו שרוצים להיות שותפים בקיום הנדר. הם רוצים למסור בידו כסף להוצאות בשביל כל הוצאות הדרך וגם רוצים לתמוך בו בקיומו בארץ ישראל. לקים את הנדר זה לא בעיה, נגיד הוא יעלה לארץ ישראל, ההוצאות מרובות אבל הוא יעלה. ומה עם להתקיים הרי הארץ הייתה חרבה ובזוזה, המחיה בה הייתה יקרה. אז הם הסכימו מדעת מרצונם הטוב לממן ולהשתתף בנדר.
הודיעה להם השלה הקדוש שיש בידו את כל הכסף הדרוש והוא לא זקוק אבל מעלה עליהם כאילו הם נתנו את חלקם והוא התפלל עליהם להצלחתם ולרווחתם.
והסטייפלער סיים את הסיפור והמתי ולתגובה של רב יענקלה גלינסקי מה הוא אומר על הסיפור, הוא אומר אני מספר לך סיפור תמכור אותו תרויח ואני לא רוצה אחוזים. אז הוא ממתין לתגובה. מחכה להתפעלות מהסיפור והאמת אומר רב יענקלה ששמעתי כבר סיפורים מרתקים יותר יפים יותר בעלי לקח רב יותר. לא בדיוק הבנתי מה המציאה בסיפור הזה שהוא אומר לי תמכור את זה ותרויח ואני לא רוצה אחוזים. מה יש לי לדרוש פה לרבים? אני יבוא יגיד לרבים את הסיפור הזה, איזה רווחים אני יפיק מזה?
רב יענקלה נשאר עדיין תמהה לא מבין ואז עונה לו הסטייפלער: הלא תבין מהסיפור הזה רואים איזה מושגים היו להם. אם הרב נדר ואין לו כסף לשלם את הנדר הם מוכנים לממן לו את הנסיעה והם יהיו שותפים במימוש הנדר. נו עדיין, זה מובן או לא מובן? לא מובן נכון?
אז הוא אומר לו, כשהקב''ה נדר להביא את הגאולה ואין לו יכולת להביא אותה כי המימון נמצא בידינו כי אנחנו צריכים להמציא תורה ומצות תפילה ותשובה כי על ידי שלומדים תורה ומקימים מצות מתפללים ושבים בתשובה מקרבים את הגאולה אז הוא נהיה שותף בקיום הנדר של הקב''ה. האם זו לא מציאה?
ז''א הם היו להם מושגים בני עירו, אם הרב נדר הם חששו שאין לו מספיק ממון לממן אז הם אמרו עלינו, אנחנו נממן העיקר שהרב יוכל לעמוד בנדר. אם הקב''ה נדר להביא את הגאולה, בשביל מי הגאולה, בשבילנו אבל את המימון אנחנו צריכים לממן כי בלי תשובה בלי תורה בלי מצוות לא תבוא הגאולה ''אין ישראל נגאלין אלא בתשובה'' אז המימון בקיום הנדר נמצא בידינו אז זה לא פשוט שזה מציאה? ז''א בידינו לממן ולהביא לקיום הנדר שנגאל סוף סוף ואז יהיה שלום בכל העולם וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ ופרה ודב תרענה באחו לא יהיו מלחמות, לא יהיו טילים. ''וכיתתו חרבותם לעיתים וחניתותיהם למזמרות לא יישא גוי אל גוי חרב לא ילמדו עוד מלחמה'' היה שלווה תהיה עשיות אריכות ימים. מה עוד אתה יכול לבקש, אין מחלות אין יצר הרע, ''ובילע המוות לנצח'' לא טוב? רק מה, צריך לממן. מי היה המרוויח מהמימון? אנחנו .
הם שרצו לממן את השלה הקדוש שיסע לארץ הם היו המפסידים הגדולים כי הם מפסידים את הרב, הרב נוסע הם נשארים לבד והם עוד מממנים את זה מה עוד יותר להם מזה? יוצא להם זכות שהם שותפים בקיום הנדר.
אנחנו שממש כל הנדר הוא לטובתנו לזכותנו איך אנחנו לא מממנים? מה המימון? לא ביקשו כסף. תקים תורה מצוות תעשה תשובה תתפלל כמו שצריך ואתה שותף בקיום הנדר.
ואם כך יש לי שאלה, אומר לאור זאת רב יענקלה אומר אז יש לי שאלה. אתמול בהרצאה הזכרתי את הקטע הזה היום אני יפרט אותו יותר.
מסופר שבימי אור החים הקדוש זכרונו לחיי העולם הבא, הייתה עת רצון שתבוא הגאולה. מניין לנו הדבר? אור החיים הקדוש סיפר בעצמו.
באותם ימים כולם היו יראים ושלמים, לא היה מושג של יהודי חילוני ושמעתי, אומר רב יענקלה, מפי הגאון רבי אלחנן וסרמן זכר צדיק לברכה ה' יקום דמו שהרב שלו החפץ חיים זכרונו לחיי העולם הבא תמה, אומרים שיש 'פרעייה איד'- יש יהודים חילונים. חילונים אני מבין, אבל במה הם יהודים? זו המצאה חדשה להיות יהודי וחילוני. איך אפשר? הרי אין אומותינו אומה אלא בתורותיה. כך כתב רבנו סעדיה גאון לפי אלף שנה. אין אומה יהודית בלי התורה. מי עשה את עם ישראל אומה יהודית? התורה. בלי התורה אין פה שום אומה אין פה שום עם. על כל פנים באותו זמן היה המאזן חיובי והייתה עת רצון והייתה התעוררות בשמיים לגאול את עם ישראל אבל יהודי אחד בטורקיה עבר עבירה והכריע את כל העולם כולו לכף חובה. והגאולה נדחתה.
ואני שואל אומר רב יענקלה, פחד פחדים הרי אותו יהודי כבר לא חי בימינו הרי הוא מת מתישהו נשמתו עלתה למרום הוא ידע שיידרש לתת דין וחשבון על מעשיו אבל פן העבירות תהיה לו עבירה אחת, אותה עבירה שהכריע את כל העולם שלא תבוא הגאולה וכמה הוא יהיה נדהם שיתבעו אותו ויאמרו לו שבגללך נדחתה הגאולה בשלוש מאות שה, בגללך יסבלו הרבה יהודים מכנופיות הצורר פטליורה באוקראינה מהשחיטות של הצבא הלבן והאדום ברוסיה מרדיפות היבסקסיה ובזוועות מלחמת העולם הראשונה. מהחרם על היהודים בפולניה מרעות פלוגות צלב הברגל בהונגריה ועל כולם מאורעות מלחמת העולם השנייה. אושוויץ טרבלינקה, ברגן בלזן, סוסיבור ששת המיליונים הקדושים כל הצרות והמועקות גל הרדיפות והפיגועים והטילים עד ימינו אנו הכול בגלל העבירה שלך . אם היא לא הייתה מכריעה הייתה באה הגאולה.
והוא ירעד והוא יתנצל והוא יאמר לא ידעתי, לא שיערתי, אבל רש''י בפרשה שלנו על פסוק מפורש כתוב כשעם ישראל נכנסים לארץ במה ההם מצווים ''וניתצתם את מזבחותם ושיברתם את מצבותם באשר הם תשרפון באש ופסילי אלוהיהם תגדעון ואיבדתם את שמן מהמקום ההוא'' ז''א עם ישראל מצווים להשמיד לשבור לנתץ לשרוף כל עבודה זרה שי שבארץ ישראל .
גם הגויים אסורים בעבודה זרה. בשבע מצות בני נח שחייבים כל האנושות, הם חייבים באיסור זה של עבודה זרה והיהודי מצווה לנתץ לשבור לשרוף וכו.
ממשיך הפסוק ואומר ''לא תעשון כן לה' אלוהיכם'' במי מדברים? מדברים ביהודים כשרים שה' מצווה אותם כשתגיעו לארץ שתראו את כל הפסלים של הגווים תשברו אותם תנצו וכו אבל אומר אבל אל תעשו כן לה' אלוהיכם. איך אפשר לאנשים כשרים יעשו וכי יעלה על הדעת שיעשו כזה דבר? איזה מן ציווי זה?
אמר רבי ישמעאל וכי תעלה על דעתך שישראל נותצים את המזבחות? בבית המקדש? במשכן? אלא מה הכוונה, לא תעשו כמעשיהם ויגרמו עוונותיכם למקד שאבותיכם שיחרב. לא שאתם בפועל תיקחו פטיש ותשברו את המזבחות זה לא יעלה על הדעת שיהודי יעשה כזה דבר אבל אתם יכולים להחריב את בית המקדש. אם תעשו כמעשה הגויים המעשים שלכם יגרמו שיחרב הבית כמו שנחרבו שני בתי מקדש.
וזה נורא, אלה שעברו עבירות בבית ראשון או אלה שליבו את השנאת חינם בבית שני האם הם העלו בדעתם שיתבעו אותם על שריפת בית המקדש, על ניתוץ המזבח? וכתוב שכל בית גדול שרף באש, כל בית שמגדלים בו תורה ותפילה וכל הנוראות שכתובות במגילת איכה יתבעו כל האנשים שגרמו לחורבן הבית.
ודאי שהם לא שיערו שיהיה דבר כזה ודאי שהם לא חשבו שבקולר שלהם יגידו להם כזה חשבון. אז על מה הם נתבעים? אומר רב יענקלה, אני יגיד לכם, כשעמדו ישראל למרגלות הר סיני והקב''ה הרכים שמים לארץ ונגלה בענן כבודו וכל העם מצפה לשמוע מה יצוום, על מה נכפה עליהם הר כגיגית שאם לא יקבלו את התורה עכשיו פה תהיה קבורתכם, וקול ה' היה בכוח קול ה' בהדר קול ה' חוצב להבות אש.
מה הם שמעו? את עשרת הדברות. מה יש שם? לא תרצח. מה אתם אומרים? תארו לכם שמיסטר טראמפ מודיע ב28-8 אני הולך להגיד דבר גדול שכל העולם יזדעזע. מתח בכל העולם יודעים שלטראמפ יש יציאות וכולם מחכים מה יהיה ב28 ואז כולם מהמרים מה הוא יגיד. שהוא מכריז שלום עם כל העולם, שהוא מכריז מלחמה על כולם, שמה,שהוא הולך להפציץ את צפון קוראה כי הם א עמדו בנתיים במה שזה.. שהוא מה, שהוא הולך להשמיד את האיראנים. מה, מה יכול להגיד מה יכול להודיע. ופתאום הוא מגיע מתח מתח מתח, הוא מסתכל ככה למצלמה ואומר שתי מילים. ''לא תרצח'' זהו זה.
זהו נסגר המסך. אנשים מתעלפים מצחוק בסלון בכל המקומות מיליונים מסתכלים מחכים מה זה בדיחה, מה הולך פה?
לא תרצח. איזה הודעה דרמטית, מה לא ידענו את זה, יש איזה מדינה שמתירה רצח? כל העולם יודעים לא תרצח. גם אם לא היה עשרת הדברות הינו יודעים לא תרצח. אתה תרצח גם הוא ירצח, אתה תרצח גם הוא ירצח. כמו במקסיקו.
אז מה? מה פה נאמר? בשביל זה צריך הקב''ה כביכול לרדת עם עשרים ושתיים אלף מלאכים ושכל העולם יהיה דומם ולא יהיה שום ציוץ בעולם וכל העולם במתח והקב''ה מודיע לא תרצח. פשואלת
עכשיו תשמעו מה היה שמה במעמד הר סיני, תשמעו מה היה, המדרש בשיר השירים רבה אומר: מלאך היה מביא כל דברה ודברה מעשרת הדברות אל כל אחד מישראל ואומר לו, אתה מקבל עליך את הדברה הזאת? תדע לך שכך וכך דינים יש בה וכך וכך עונשים יש בה וכך וכך גזרות יש בה וכך וכך מצות קלות וחמורות. ואחרי ששומע כל יהודי את מה שאמר אומר לו כן אני מקבל עלי. מיד נושק אותו המלאך על פיו שנאמר ''ישקינו מנשיקות פיהו''
ז''א כל ישראל לא שמעו את הדברות כמו מופע אור קולי והתלהבו ממה שהם רואים מהעשן מהאש מהשופרות וכל ... לא. כל אחד קיבל הסבר מדויק מה אתה הולך לקבל והאם אתה מסכים. טוב עכשיו אנחנו צריכים להבין איזה דינים איזה גזרות איזה מצוות קלות וחמורות יש בצווי של 'לא תרצח' ומה, היתרון הגדול שאם אתה מסכים ללא תרצח מגיע לך נשיקה מהמלאך.
נו בא נשמע אותכם מה אתם חשובים מה יכול להיות כבר כל הדינים וכל הגדרים וכל הקלים והחמורים בצווי של לא תרצח? מה הכוונה האם הכוונה לא תרצח עם ברזל עם פלסטיק עם עץ? זה הכוונה לא תרצח? להגיד את כל הוריאציות של רציחה? לא תרצח זה לא ליטול נשמה, מה יכול להיות פה שצריך להודיע לא תרצח?
מה אתם מבינים? מה זה לא תרצח? מה? לא להלבין פניו של אדם ברבים? מאיפה הבאת את זה? כאילו שופך דמים אז ז''א כאילו זה לא תרצח. אז זה השמיעו באוזן. אבל אמרו פה יותר מזה. אמרו שמה הוא אמר להם, כך וכך דינים יש בה כך וכך עונשים יש בה כךכך גזרות יש בה כך וכך מצוות כך וכך קלות וחמורות. את אמרת עכשיו רק משהו אחד. שזה מלבין פני חברו ברבים. נכון. זה נקרא אביזרייהו דרציחה, דשפיכות דמים. זה כן. אתם יודעים מה אומר הרב אברהם אבן עזרא זכותו דגן עלינו אחד מגדולי ישראל. הוא אומר ככה: לא תרצח התורה אוסרת עליך לרצוח את חברך בידיים. או בלשונך. אתה יכול גם לרצוח בלשון. אתה מעיד עליו עדות שקר להמיתו. אתה הולך לבית הדין ומעיד עליו עדות שקר והורגים אותו בגלל העדות שקר. איך רצחת אותו בלשון.לא הרמת עליו לא נגעת בו אתה רק העללת עליו עלילה והרגו אותו. או בהיותך רכיל. אתה הולך כמו רוכל ממקום למקום שומע פה דברים מעבירים אותם לקרייזי סטייקי גייזי. אז אתה הולך ממקום למקום ומוליך רכיל. זה כמו רוכל לוקח סחורה פה מוכר אותה שם. והוא מרכל. או לתת עצה רעה בזדון שתדע שהוא ייהרג ואתה אומר לו תשמע יש איזה צוק משהו, אפשר לעשות שמה סנפלינג, אפשר שמה לעשות זה,, אתה נותן לו עצה אתה יודע שמה זה רפוי רפוף וכו הוא יכו ליפול ולהרג. או שנגלה לך סוד שתוכל להציל אותו מן המוות אם תגלה לו ואם לא גילית לו אתה כמו רוצח. אדם שיכול להציל את חברו על ידי דבר שנגלה לו והו אלא מגלה לחברו כדי להצילו, הוא כמו רוצח. ''לא תעמוד על דם רעך'' אם אתה יכול להציל אתה מחויב להציל, אם אתה לא מציל אתה כמו רוצח.
אדם יכול להציל יהודי מלרדת לגיהינום ושיכנס לגן עדן. יכול להחזיר אותו בתשובה והוא לא מציל, הוא עובר על ''לא תעמוד על דם רעך'' אתה יכול להציל אותו ולא אכפת לך. אתה רואה שהוא עובר עבירות והוא מתחייב לשמים ולא אכפת לך. אתה כמו רוצח. כי אתה יכול להציל ואתה לא מציל.
כתוב ''הרואה אדם תובע בנהר חייב להצילו'' חייב לקפוץ לנהר ולהצילו ואם הוא לא יודע לשחות, שוכר אנשים שיצילו אותו. צריך להוציא כסף מהכיס שלך הפרטי לשלם למי שיודע לשחות לאמר לו אני משלם לך אלף שקל תציל אותו. לא אני לא מסכים, אלפיים תציל אותו. אם לא אתה עובר על ''לא תעמוד על דם רעך''
אז לא תרצח זה לא כמו שהעולם מבין. יש רצח ממדרגה ראשונה בארה''ב יש רצח ממדרגה שנייה וכו. בארץ יש רצח ויש הריגה. לא לא לא. עם הלשון אפשר להרוג. לא רק עם הלשון גם עם האף. כתוב ''כי באפם הרגו איש'' איך? מה אתה אומר על פלוני? אמממ. אמממ. עושה עם האף ככה הרג אותו. לא יקנו אצלו לא ... הוא אדם ישר? אהרב. נגמר. לא צריך יריות בלי יריות. אז לא תרצח זה לא כמו שחושבים ככה, גם אנשים טובים, טובים יכולים להיות רוצחים גדולים גדולים גדולים. למה מוייסר אין לו חלק לעולם הבא? מוייסר מוסר לשלטונות אנשים? מלשין. היום יש מלשינון מלשין עליהם וכו וכו . למה, כי הוא גם כן מסוג הרוצחים המודרנים. חידוש עצום משמיע אותנו האבן עזרא שמי שיכול למנוע אסון ולא מנע אינו עובר רק על לא תעמוד על דם רעך אלא עובר ב'לא תרצח' וזה לא נחשב גרמא, אלא ממש לא תרצח. זה לא נגרם על ידי שאתה.. אתה לא רצחת ביידים בפועל. לא לא לא חביבי התביעה היא פה שזה רציחה, לא גרמא. עכשיו תשמעו עוד דבר, לא תאמינו מישהו מכם שמע לאחרונה שמישהו לא מרגיש טוב חולה נכנס לבית חולים קרוב משפחה ידי חבר או משהו בטח שמעתם באחרונה. כל מי שאינו מבקר את החולה כאילו שופך דמים וגורם לו שימות. שמעתם? זה גמרא בנדרים מ'.
כל מי שאינו מבקר את החולה החולה צריך תמיכה צריך עידוד הוא צריך תקווה.מה? זה מדבק? לא צריך ללכת עד אליו. לא חייבים נשיקות. אפשר במרחק שיראה ואם יש ממש סכנה אפשר לצלצל ואם לא נותנים אותו אפשר להעביר לו מסר אפשר מישהו אחר שיגיד, דאגו לך צלצלו אפשר לשלוח פרחים עם כתוב. אפשר לשלוח מברק אפשר לעשות הרבה דברים אם רוצים. ''כל מי שאינו מבקר את החולה כאילו שופך דמים ואינו גורם לצרכיו וגורם לו שימות'' הוא חולה לבד, אני גרמתי שהוא ימות? היית יכול להתפלל עליו. התפללת? לא ביקרת אותו. התפללת לקחת תהילים אמרת שאתה עושה את זה לרפואת פלוני בן אלמונית.לא עשית. אז ז''א יש תביעה גם על זה ולא אומרים שזה גרמא. אלא תביעה כאילו שופך דמים וגורם לו שימות. אתם שומעים?
יש דין של עגלה ערופה. מה זה דין עגלה ערופה? אם הייתה עיר ובקרבת העיר נמצא חלל אדם מת שוכב בקרבת העיר. מה קורה אז? בית דין באים אל החלל מביאים עלה ועורפים אותה בנחל ואומרים ''ידנו לא שפכו את הדם הזה'' מי זה הבית דין? זה יכול להיות אנשים זקנים בני תשעים מבדרים זקנים קדושים, והם באים ואומרים ידינו לא שפכו את הדם הזה.
שואלת הגמרא ''וכי עלתה על לב שזקני בית דין שופכי דמים הם'' מה מישהו חשוב שהבית דין הם רוצחים? אלא מה הכוונה שהם אומרים לא שפכו את הם הזה, שלא ראינוהו ופטרנוהו בלא מזונות ובלא ליווי. זה נקרא שפיכות דמים. אדם הגיע אורח לעיר, אדם זר, לא מוכר בעיר. נכנס לעיר שהה בעיר והערים פעם לא היו כמו היום, מעיר לעיר הם מחוברות כמעט בכל מקום וגם יש רכים יש אוטובוסים יש תחבורה. פעם זה היה עיר מנותקת מעיר וזה היה דרכים רק חול והיו פוחדים לצאת בלילות והיו נוסעים רק בשיירות ביחד כי זה סכנה היו שודדים והיו ליסטים והיו כל מיני דברים קשים. היה פחד בנ''א אם צריך לעזוב עיר אוי ואוי זה מסוכן. לא ילך אדם יחידי בלילה וכו.
טוב עכשיו הוא הייה פה בעיר והוא צריך לצאת מהיער ולחזור לעירו ומצאו אותו רצוח בקרבת העיר ז''א איך שהוא יצא מהעיר, לא מרחק רב רצחו אותו שדדו אותו וכו. באים כל הבית דין ואומרים ידינו לא שפכו. מה זה לא שפכו? שלא ראינו אותו בעיר ופטרנו אותו, נתנו לו ללכת בלי מזונות לא ציידנו אותו באוכל שהוא לא ימות. ובלא ליווי .יש מצווה ללוות את האורח. אז בשמים רואים שאכפת, לא מתפטרים ממנו. לא פטרנוהו, יאללה ב''ה שהלך כמה נתקע לנו פה יאללה שילך. לא, צריך ללוות אותו. אז הם אומרים אנחנו לא שפכנו את הדם הזה, אם היינו שולחים אותו בלי ללוות אותו בלי לתת לו מזון זה נקרא שאנחנו חייבים כרוצחים. אתם שומעים?
לכן עד היום אלה שיודעים את הדין הם קמים ומלווים עד הדלת, יש כאלה 4 אמות. אבל בגלל שהיום זה ערים כבר והכול זה מיושב ויש זה אז כאילו המצוות היא לא כזאת, בכל אופן המצווה של לוויה היא מאוד מאוד חשובה, מאוד. המעלה שלה גדולה מאוד מאוד מאוד.
עכשיו תשמעו יותר גרוע מזה לא יאומן כי יסופר עד כמה יכולים לחייב אותנו בלא תרצח. תשמעו. אומר הקב''ה לדוד המלך 'עד מתי יהיה עון זה טמון בידך' איזה עוון? על ידך, ז''א בגללך נהרגה נוב עיר הכוהנים, על ידך ניטרד דואג האדומי ועל ידך נהרגו שאול ושלושת בניו רצונך שיכלה זרעך או שתימסר ביד האויב?
אומר לו הקב''ה לדוד המלך. בגללך קרו דברים קשים ונוראים. דוד המלך ברח מפני שאול. שאול נתקנא בדוד המלך. אתם זוכרים את השיר שלמדו אותנו בבית ספר יסודי? ''הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו, בן יש חי וקיים'' זוכרים?
הוא הרג דוד המלך את גוליית מה שאף אחד מבני ישראל לא היה מסוגל לעשות. ובנות ישראל שרו את השיר הזה שהכה שאול אלפים ודוד הכה רבבות. ורוח עבעים שרתה על שאול המלך והתקנא בדוד המלך ורדף אותו. וגם הוא חשד שהוא רוצה לקחת ממנו את המלכות ועוד. דוד המלך ברח, הגיע לאחימלך הכהן ושמה נתנו לו לאכול ולשתות, היה לו לשאול המלך עוזר, קראו לו דואג האדומי, הוא היה ראש הסנהדרין הוא היה אביר הרועים והוא היה שונא לדוד, גם כן קנאי מקנא בדוד המלך. למה, כי דוד המלך בהתחלה היה אהוב מאוד על שאול המלך והוא הלשין עליו. מוייסר. הלשין עליו והלשין על אחימלך שקיבל אותו. והוא היה בנוב עיר הכוהנים ואז שאול אמר לו שיהרוג אותם בגלל שעזרו לדוד המלך והוא הרג שמונים וחמישה כוהנים מתו והגבעונים שהיו שם ושאול בגלל זה בסוף נהרג הוא ושלושת בניו במלחמה, אז ה' שואל את דוד המלך ''עד מתי יהיה עוון זה טמון בידך'' על ידך, הכוונה בגללך נהרגה נוב עיר הכוהנים, על ידך ניטרד דואג האדומי, אין לו חלק לעולם הבא, ועל ידך נהרגו שאול ושלושת בניו. כי דואג כמו שאמרנו סיפר לשון הרע על דוד, והוא מתקנא בו שאול. הלשין למלך שאול שאחימלך קיבל את דוד בנוב ואמר לו שאול ''סוב ופגע בכוהני ה'' ובחטא הזה נהרגו שאול ושלושת בניו במלחמת פלישיתים. אז ה' שואל את דוד המלך, תגיד לי, מה אתה רוצה, אתה רוצה שיכלה זרעך העונש שלך יהיה שלא יהיה לך זרע אחריך. או שתמסר ביד האויב? דוד המלך בסוף ביקש להימסר ביד האויב, אז כותב בספר 'באר שבע' הרב ישכר בער איילנבורג לפני 400 שנה בערך שהוא כותב במקום שהתוספות לא כתבו בגמרא בכמה מקומות בכמה חלקים 'באר שבע' על שבע מסכתות. הוא כתב כהה על המעשה הזה שה' אמר לו מה אתה רוצה שיקרה, אז הוא אמר לו ככה, מכאן פסקתי על מעשה שהיה, יהודי אחד שלך את חברו בשליחות בשכירות, חוץ לעיר ובלכתו בדרך נהרג השליח פסקתי שראוי ונכון שהמשלח יקבל עליו תשובה מאחר שעל ידו נהרג.
שמעתם? אתה שלחת מישהו שיעשה לך שליחות, גם שילמת לו שכר בדרך הייתה לו תאונת דרכים והוא נהרג. יש עליך איזה עוון? הוא אומר כן. אתה המשלח צריך לעשות תשובה על זה מאיפה הוא למד? מדוד המלך. שה' אמר לו 'עד מתי עוון זה טמון בידך'' שבגללך מתו כך כך הרבה אנשים.
וכי דוד אשם שדואג היה מתקנא בו? מה הוא אשם?
הוא אשם שהוא רדף אותו, הוא אשם שהוא הלשין על כוהני נוב בגללו?
האם הוא אשם בכך שדואג בגלל זה נטרד מעולם הבא וששאול המלך מת בגלל שהחליט להרוג את כוהני נוב?
ומה עם כל החודשים שברח מפני שאול והיה לו פחד מוות במערות שהוא התחבא וסכנת מוות בבית אחיש מלך גת ובציקלג?
כל אלא לא מועילים ולא מספיקים לכפר?
מפחיד מפחיד. מה פרוש זאת אומרת שיכול להסתובב שאנשים יענשו בגלל שהם בעצמם גרמו שהם יענשו. אבל אם אתה היית הסיבה יכול להיות שתהיה עליך תביעה גם כן.
כתוב שלושה מתים בעוון לשון הרע, המספר השומע וזה שמספרים עליו. מה אשם זה שמספרים עליו? אז יש אומרים שאם הוא היה סיבה שיספרו עליו אבל יש אומרים שאפילו בלי סיבה כמו במקרה של דוד.
מעשה נוסף. נחום איש גם זו פעם אחת רכב בדרך ועצר אותו עני וביקש ממנו האכילני, אמר לו המתן עד שארד מהחמור, עד שירד מהחמור מת העני, נחום איש גמזו גהר עליו ובכה ובכה ולא התנחם עד שביקש מה' שיגדע את ידיו שלא מיהרו להגיש לו את המזון , יקטע את רגליו שלא רצו במהירות. יסמא את עיניו ושיהיה כל גופו מלא שחין. .וכך היה נשאר לו רק הבטן והראש, זה היה צדיק יסוד העולם שכל העולם חי בזכותו. נחום איש גמזו היה הרב של רבי עקיבא 22 שנה.
למה? מה קרה, מה אתה אמרת שלא תיתן לו, אמרת המתן עד שארד מהחמור? אומר הסבא מקלם שהוא כעס על עצמו למה לא הכין מזון בידו למקרה שאם יהיה עני יוכל להגיש לו מיד.
ויש מעשה כזה בגמרא שהיה אחד מן החכמים שהיה הולך כל הזמן עם היד בתוך הכיס. למה, הוא החזיק שמה מטבעות, למה הוא עשה זאת, שאם יבוא לפניו עני בן טובים. מה זה עני בן טובים אחד שהיה עשיר וירד מנכסיו ונהיה עני, ויש לו בושה לבקש כסף ולעמוד מול מישהו ולעשות ככה כשכולם מכירים אותו שהיה פעם עשיר זה בושה שאין כדוגמתה זה לא כמו עני רגיל שהוא רגיל, אין לו בושה כבר אז הוא היה מחזיק בכיס שאם יראה אחד כזה ישר יעשה לו ככה כאילו נותן לו שלום וישחיל לו את הכסף ולא יתבייש. אז אם חכם בזמן התלמוד היה יכול לעשות כזה דבר, נחום איש גמזו אומר הסבא מקלם חשב שהוא לא נהג כהוגן ולא הכין את עצמו למקרה קטסטרופלי יחיד במינו היה צריך לקחת בחשבון שיתכן שיהיה ציור כזה.
יש אנשים בבתים שיש להם כוס עם מטבעות הם יודעים שמידי פעם דופקים אז הם פותחים יש נותנים. יש כאלה שפותחים ואומרים תמתין והולכים לחפש בארנק והולכים לחפש בתיק ויורדים למטה ועולים למעלה ועושים זה וההוא בסוף התייאש והלך ויש כאלה לא פותחים בכלל וכן הלאה אז ז''א רואים מפה שבשמים מסתכלים על כל אדם ואדם לא באו מובן שאנחנו תמיד מצטדקים, מה אתה רוצה ממני מה נאי עשיתי לו מה אני פעלתי מה אני אמרתי, מה? מה אני חייב מה? מה אנחנו רואים מפה? אוי ואוי זה לא הולך כמו שאנחנו חושבים
טוב זה דיברנו על דברים קטנים. אבל מי שבגללו ובעוונותיו חרב בית המקדש וואו וואו וואו כשחרב בית המקדש מתו מיליונים. מתו מיליונים. מי גרם? העוונות גרמו, של מי? של כל אחד ואחד מהדור ההוא, עכשיו תחשבו כל דור שלא נבנה בי המקדש בימיו כאילו חרב בימיו. אם היה בנוי היה נחרב כי אם היה לנו מצוות היינו בונים אותו. אז עכשיו כל אחד שיש לו עונות לא תובעים אותו רק על מה שהוא חיסר בעבודת ה' או מה שהוא עבר על מצוות ה' גם על ההשלכות של המעשים שלו כלפי הציבור. וואי זה לא פשוט.
ואז תובעים את האדם במלא החומרה.
עכשיו נחזור להתחלה, אתם זוכרים את ההתחלה, מה הייתה ההתחלה, מי זוכר מה הייתה ההתחלה, מה?
-תשובות בקהל-
עליה לארץ ישראל של מי? של הרב, השלה הקדוש נכון? מי סיפר למי את הסיפור? הסטייפלער סיפר למי? לרבי יעקב גלינסקי זכרונו לברכה ומה אמר לו, אני ימכור לך סיפור תמכור אותו ואני לא רוצה אחוזים. נכון? מה הסיפור? שהוא נדר נדר והוא נדר נדר וכל תושבי בעיר פרנקפורט היו מוכנים לממן. .ואז הוא אמר לו זה הסיפור תלמד, הקב''ה נדר נדר הוא רוצה להביא גאולה לעם ישראל אבל צריך מממנים, המממנים זה אנחנו על יד תורה ומצוות אנחנו נביא את הגאולה ויבנה הבית השלישי, אז כל מי שלא תורם את התורה והמצות שלול והמעשים הטובים שלו לקופה של עם ישראל לממן את קיום הנדר של הקב''ה אז הוא מהמחריבים ולא מן הבונים. אתה יכול להיות מהבונים אפילו אם בזמנך לא יבנה בית המקדש. אבל את כל מה ששמת בקופה של הזכויות של עם ישראל ה' ישלם לך בגדול בגדול על זה שתמכת בקיום הנדר שלו. נו יש לנו זכות כזאת גדולה גם עושים מצוות גם מקבלים שכר בעולם הזה פרות קרן קיימת לעולם הבא, מקבלים על זה הון תועפות, הון. הון תועפות. למה לא לעשות? וה' יהיה לו נחת רוח שהבנים שלו דואגים רוצים לראות כבר בגילוי השכינה וה' ישרה בתוכינו בנין בית המקדש השלישי ולא היה לנו מלחמות ולא מחלות ולא צרות כמו המלחמה שעומדת בפתח מסביבנו הכול נחרך הכול אש דם יזע דמעות,תראו כמה נהרגים כל יום מסביבנו מאות מאות בני אדם. זה לא מפסיק זה רק מתרחב ואנחנו פה בנתיים בתוך האי הזה ממתינים מתי הדלקה הזאת תגיע פנימה והיא תיגע. אין ברירה כי גוג ומגוג חייב להיות אבל אם זכו אחישנה. אם לא זכו בעיתה. הגאולה יכולה לבוא בשתי אופנים. אם הנחנו נקדים ועל ידי התשובה של עם ישראל נביא את הגאולה ירד בית מהקדש בנוי מהשמיים כמות שהוא ישר נוחת על ירושלים . אם אנחנו לא נזכה ויגיע הזמן שאי אפשר לעבור אותו זה הזמן הקצוב אז תהיה מלחמה קשה ביותר שלא הייתה כדוגמתה שליש הצרות שכל העולם סבל במשך ששת אלפים שנה יהיו בדור הזה, שליש. כל הצרות. כל המלחמות כל האסונות הכול הכול הכול תאספו תחלקו אז זה לשלוש חלקים השליש שיכיל את כל מה שהעולם סבל במשך שלושת אלפים שנה יש שבדור האחרון. כמה ימותו? 4 וחצי מיליארד בני אדם. תוך כמה זמן? 7 שנים.
כמה מתו עכשיו בסוריה בשבע שנים? 400 אלף חצי מיליון, הורגים הורגים הורגים כמה הרגו? 400 אלף חצי מיליון. אתם יודעים מה זה 4 וחצי מיליארד, לא מיליון מיליארד. שני שליש מהעולם ימותו. אז לא כדאי שאנחנו נקדים את התשובה ויגרום לנו רק אושר וטובה במקום חורבן ותוגה?
אז בואו נממן את הקב''ה ביותר תורה ביותר מצוות ביותר מעשים טובים ובעזרת ה' נזכה לגאולה השלמה במהרה בימנו אמן
למי שיש שאלות בבקשה
כן תן לבחור פה מצד שמאל
שואל: ערב טוב כבוד הרב לגבי מצוות תוכחה שהרב דיבר לפעמים כאילו או שבנ'א לא יקבל את זה או שאתה יודע שזה יגרום לפעמים לשנאה איך אפשר לעשות גבול בין הדברים?
ודבר שני שאומרים שאם אתה מוכיח מישהו בעצם אתה נגוע בזה וזה גם דבר שכביכול קשה אז איך אתה עושה את זה בצורה מתקרב למושלמת?
הרב: אז קודם כל מצוות תוכחה היא חובה על כל יהודי ויהודיה שנאמר ''הוכח תוכיח את אמיתך ולא תישא עליו חטא'' אם לא תוכיח אותו אתה תיתפס בחטא שלו ויאשימו אותך. האבן עזרא אומר שאם אדם רואה גנב והוא לא מונע אותו מגניבה, גם הוא גנב. עכשיו אין מצות להוכיח כל אחד, יש דין ערבות, גדין ערבות זה למי שעושים תורה ומצוות מקימים תורה ומצוות, מי שהוא מנותק מזה לגמרי, דהיינו אדם שהוא מחלל שבת בפרהסיה אין דין תוכחה להוכיח אותו. אבל זה חסד להוכיח אותו, לא חובה. חסד, להציל אותו אם אתה יכול להציל יהודי למה לא, אבל לא חובה, אבל יהודי שומר תורה ומצות חובה להוכיח
שואל: איך אפשר לדעת? יש כאלה זה כמו תחפושת, אני הולך לבתי כנסת..
הרב:לא לא אם אתה רואה אותו דתי ובבית כנסת זה נקרא שצריך להוכיח אותו אפילו שהוא רשע במעשיו אבל בכל מקרה הוא עדיין שייך לעם ישראל, הוא בא להית הכנסת הוא מקיים מצות אז עדיין. אבל אתה אומר הם לא מקבלים. רוב ישראל לא מקבלים תוכחת הרי נאמר עלינו דור עיקש ופתלתול, זה לא עם קל. גם למשה רבנו היה קשה להוכיח את העם. עוד מעט וסקלוני הוא אמר, הנביאים הוכיחו וזה לא עזר כלכך אבל חייבים.
עכשיו אבל אם אתה אומר לו בסבר פנים יפות ואתה אומר לו את זה לטובתו והוא מרגיש שאתה באמת אומר לו את זה לטובתו ולא תפסת אותו בקלקולו והנה אתה הופה, אז הסיכוי הוא יותר גדול אם זה יבוא כך. על זה אמר שלמה המלך ''אל תוכח לץ פן ישנאך'' אם תגיד לו שהוא לץ שהוא רשע, באנה מה אתה עושה? אז הוא ישנאך. ''הוכח לחכם ויהבך'' אם תגיד לו אתה חכם לא מתאים לך, לא חבל אתה עושה כלכך הרבה דברים טובים עוד משהו קטן עוד זה תזכה וזה וזה וזה יש סיכוי שזה יתקבל. לא עזר, עוד פעם בהזדמנות נוספת בעדינות וכו אפילו כבר הסתכלות אחר כך עליו כבר הוא קולט שאתה מזכיר לו וכן הלאה. זה לגבי השאלה הראשונה.
מה הייתה השנייה?
שואל: שאומרים שמה שאתה מוכיח או אומר למישהו זה אומר שאתה נגוע בזה
הרב: או. זה נכון. כתוב ''קושט עצמך ואח''כ קשוט אחרים'' וכך ראוי בשביל שיתקבלו הדברים כי אם אתה תאמר לו טול קיסם מבין שיניך הוא יאמר לך טול קורה מבין עינך. מה אתה אומר לי שיש לי קיסם בשיניים אתה יש לך קורה במצח. מה אתה בא אלי, אתה בעצמך יותר גרוע אז לכן עדיף שאתה תהיה מנוקה ממה שאתה הולך להוכיח
אבל יש מעשה ברבי ינאי שפעם בהא אלי ואדם ושאל אותו, אמר לו רבי, יש לי אילן שענפיו נוטים מעבר לגדר לרשות הרבים מה הדין? אני חייב לקצוץ את הנופים שלא יפריעו לאנשים ההולכים ושבים במדרכה או לא? אמר לו, תבוא למחר אשיב לך תשובה למחרת בא אמר לו אתה צריך לקצוץ? אמר לו אז למה אתהה לא קצצת? את האילן שלך שהוא נווטה לרשות הרבים. אמר לו לך ותעשה מה שעשיתי באילן שלי, הלך וראה שהוא קצץ. כשהוא אמר לו אז הוא נשכר בעצמו שיש לו בעיה כזאת אצלו, אז הוא אמר לו אני לא אשיב לך היום אשיב לך מחר. הלך הביתה קצץ אח''כ הוא אמר לו את הדין. ואז הוא התנפל עליו אהה, תפסתי אותך אמר לו בקשה תעשה כמוני לך. עכשיו הוא צריך לקבל. הבנת?
שואל: חזק וברוך
הרב: תהיה בריא
שואל: בבקשה רפואה שלמה לתינוק אליאב בן עדי
הרב: אליאב בן עדי ה' יזכה אותו לרפואה שלמה מהרה
שואל: ואימי מורתי שרה שוריה בת אסתר
הרב: שרה שוריה בת אסתר רפואה שלמה
שואל: אמן תהיה בריא
שאלה נוספת..
אין שאלות אני הולך הביתה, רפואות אני בעזרת ה' אברך תכף. מי עוד שאלה? אני רואה בשוהם כולם יודעים הכול ברוך ה'.
כן תן לו
שואל: ערב טוב
הרב: ערב טוב
שואל: שאלה קצרה, כבודו אמר שבמהלך שבע שנים 4 וחצי מיליארד ילכו נכון?
הרב: זה לא אני אמרתי זכריה הנביא בפרק י'ג.
שואל: אז השאלה שלי איך היגיעו לחישוב הזה, איך כאילו שבע שנים, למה שבע שנים?
הרב: כתוב בפסוקים, הנביא אומר שזה יהיה השבע שנים, המדרש אומר שהמלחמה תארך שבע שנים. אתה רוצה שאני יקריא לך את הפסוקים?
תביא לי את התנ''ך רגע. בזכריה י'ג קודם כל כתוב ככה: הנה יום בא לה' וחולק שלך בקרבם ואספתי את כל הגויים לירושלים למלחמה ונלכדה העיר ונשסו הביתים והנשים תשכבנה ויצא חצי העיר בגולה ויתר העם לא יכרת מן העיר ויצא ה' ונלחם בגויים ההם כיום הלחמו ביום קרב ועמדו רגליו ביום ההוא בהר זיתים אשר על פני ירושלים מקדם ונבקע הר הזיתים מחציו מזרחה וימה גאי גדולה מאוד ומש חצי הר צפונה וחציו נגבה, ונסתם גאי הרי כי יגיע גאי הרים אל אצל ונסתם כאשר נסתם מפני הרעש בימי עוזיה מלך יהודה ובא ה' אלוהי כל קדושים עמך והיה ביום ההוא לא יהיה האור יקרות וקפאון והיה יום אחד הוא יודע לה' לא יום ולא לילה והיה לעת ערב יהיה אור.והיה ביום ההוא יצאו מים חיים מירושלים חציים אל הים הקדמוני וחציים אל הים האחרון בקיץ ובחורף יהיה. והיה ה' למלך על כל הארץ היום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. יסוב כל הארץ כערבה מגבע לרימון נגב ירושלים בראמה וישבה תחתיה ומשער בנימין עד מקום שער הראשון, עד שער הפינים ומגדל חננאל עד יקבי המלך. וישבו בה וחרם לא יהיה עוד וישבה ירושלים לבטח. וזאת תהיה המגפה אשר יגוף ה' את כל העמים אזר צבאו על ירושלים המק בשרו והוא עומד על רגליו ועיניו תמקנה בחוריהן ולשונו תימק בפיהם והיה ביום ההוא תהיה מהומת ה' רבה בהם והחזיקו איש יד רעיהו ועלתה ידו על יד רעהו'' ז''א יהיה נמק מי שימשוך את היד של השני היא תשאר לו ביד.
''וגם יהודה תלחם בירושלים'' אתם יודעים מה זה נמק? אדם שי לו נמק האיברים מדולדלים אז את מושכת לו את היד היא הולכת איתך
''וגם יהודה תלחם בירושלים והוסף חיל כל הגויים סביב זהב וכסף ובגדים לרוב מאוד וכן יהי ה מגיפת הסוס הפרד הגמל והחמור וכל הבהמה אשר יהיה במחנות המה כמגיפה הזאת'' זה בפרק יד. בסוף פרק יג כתוב ''חרב עורי ועל גבר אמיתי נאום ה' צבאות, הך את הרועה ותפוצנה צאן והשיבותי ידי על הצוערים והיה בכל הארץ נאום ה''' שבועת ה'. ''בי שניים בה יכרתו יגוועו והשלישית יוותר בה'' שני שליש יכרתו יגוועו ורק השלישית יוותר בה והבאתי את השלישית באש וצרפתים כצרוף את הכסף ובחנתים כבחון את הזהב, הוא יקרה בשמי ואני אענה אותו אמרתי עמי הוא והוא יאמר ה' אלוהי'' מי ישארו, רק הצדיקים. עכשיו תקשיב מה יהיה בסוף ''והיה כל הנותר מכל הגויים הבאים על ירושלים ועלו מידי שנה ושנה להשתחוות למלך ה' צבאות ולחוג את חג הסוכות והיה אשר לא יעלה מאת משפחות הארץ אל ירושלים להשתחוות למלך ה' צבאות ולא עליהם יהי הגשר, ואם משפחת מצריים לא תעלה ולא באה ולא עליהם תהיה המגיפה אשר יגוף ה' את הגויים אשר לא יעלו לחוג את חג הסוכות, זאת תהיה חטאת מצרים וחטאת כל הגויים אשר לא יעלו לחוג את חג הסוכות'' ז''א כל העולם יכיר במלכות ה' יתברך כולם יחוייבו על פי הכרתם להגיע לירושלים להשתחוות לפני מלך מלכי המלכים הקב''ה. אלה שלא יעשו מהנפלטים, מתוך השליש האחרון הם פשוט מאוד לא יהי להם גשם והם יסבלו בארצותם עד שהם יגיעו לארץ ישראל ויעלו לבית המקדש להשתחוות לפני מלך מלכי המלכים כמו שהיה בזמן שבית המקדש היה קיים שגם הנוכרים היו באים לבית המקדש כמו שראית את מיסטר אובמבה ומיסטר טראמפ שבבאו לכותל המערבי וכל מיני אנשים שבאים לכותל, של החומה שזה לא בית המקדש. אז תאר לך אם היה בית המקדש מה יקרה.
זהו זה בקיצור, תעיין בפנים עם המפרשים תהנה
שואל: תודה רבה
הרב: תהיה בבריא שאלה נוספת
כן תן לבחור מאחור.
שואל: כבודה רב כתוב שבלעם נתן את העצה ש
הרב: הבה נתחכמה לו
שואל: כן
אז הוא נהרג בחרב ואיוב שתק והוא נענש בייסורים נכון?
הרב: נכון
שואל: אז כביכול בלעם יותר חמור אז איוב השאירו אותו בחיים שיסבול ייסורים כי זה יותר טוב. בגלל שכמו שדוד אמר ''יסור יסרני יה ולמות לא נתנני'' נכון?
הרב: נו
שואל: אז למה איוב נענש בייסורים כדי להראות לנו שהחיים יותר טובים מהמוות כביכול בסופו של דבר?
הרב: זה ברור אבל הוא נענש בגלל ששתק אבל אם אתה שומע שיש גזרה שרוצים לרצוח ילדים קטנים ולהטביע אום בתוך היאור ואתה שותק אז אתה תצעק מייסורים. אם אתה לא צועק שאתה שומע שהולך להיות ייסורים לאנשים אחרים אתה תצעק מידה כנגד מידה.
שואל: אוקי ושאלה שנייה שנשאלתי שנתבקשתי לשאול, מה ההבדל בין קנאביס, האיסור לעשן את זה לבין אלכוהול?
הרב: תראה, אני לא יודע להגיד לך בדיוק אבל ככה, אם אתה שותה אלכוהול במידה מוגבלת אז יין ישמח לבב אנוש. אבל יש גם כמות מופרזת וזה ''תנו שיכר לעובד ויין למרי נפש'' ז''א אדם שהולכים להרוג אותו נותנים לו הרבה לשתות יין בשביל שלא ירגיש בכלל שתולים אותו.
אז ז''א היין יש בו שבח ושי בו גנות, אם זה במידה אין בעיה, עכשיו קנאביס אני לא מכיר אבל ממה שנאי שמעתי אז יש אומרים שיש בו קצת רפואה יש בו קצת הרגעה מייסורים מכאבים מדברם כאלה ולכן קוראים לו היום קנאביס רפואי וכו וכו וכו. אבל אם זה רק למלא תאווה ז''א שאדם אותה להיות מעונן, מעונן ככה רוצה לרחף קצת למעלה ולרדת ופה שום אז זה מסוג התאוות האסורות.
שואל: אוקי תודה כבוד הרב
הרב: תהיה בריא
יש קוקו? איפה יש קוקו? איפה מורי מורי? כן
עוד אחת אם יש..
אני מודה לכם על הקשה אני מקווה שתעזרו לממן את הקב''ה על ידי התורה והמצוות שלכם והמעשים הטובים ושתזכו לראות בבנין בית במקדש במהרה במינו אמן ואמן.
אני נותן לכם ספרים ודברים טובים בחינם למי שרוצה.