טוען...

פרשת ויקהל: הנשיאים

מאמר נפלא! מהספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א

  פורסם בתאריך: 04.03.2024, 09:00 • מערכת שופר

חדש! ניתן לקריאה והורדה המאמר המעוצב מהספר - לחץ כאן.

הנשיאים

א] מהם ג' (3) הפירושים הנפלאים למילה: 'נשיאים'? 

ב] מדוע הוזכרו: "אַבְנֵי שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים" (שמות כה, ז) אחרונים ברשימה? והלא אבנים אלו הן החשובות והיקרות ביותר! 

ג] מדוע בפרשת נשֹׂא האריכה התורה כל כך בכל קרבנות הנשיאים! "וְקָרְבָּנוֹ קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת..." (במדבר ז, יג) "כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב מְלֵאָה קְטֹרֶת: פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר..." (שם יד-טו) הלא אותם הפסוקים ממש חוזרים על עצמם! שנים עשר (12) פעמים!! 

ד] אימתי נענשים ישראל בכך שמופיעים בשמים עננים אפורים המבשרים על גשם רב שעומד לרדת אך לבסוף האכזבה רבה ואפילו טיפה איננה יורדת? 

ה] מנין הגיעו אַבְנֵי השוהם? 

ו] מדוע הביאו הנשיאים דווקא אבנים שניתנים על החושן על לב אהרן?

[התשובות לשאלות]

הנשיאים הביאו נדבתם למשכן אחרונים; 

באור החיים הקדוש הקשה בסדר הדברים שתרמו למשכן: "זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת: וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן" וכו' (שמות כה, ג) ו: "שֶׁמֶן לַמָּאֹר" (שם ו) וכו' ולבסוף כתוב: "אַבְנֵי שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים" (שם ז). 

ותמוה: הלא אבני החושן היו היקרים ביותר מכל הדברים האחרים, עד כדי כך שבמסכת קידושין (דף ל"א) מבואר: שעם ישראל קנו מדמא בן נתינה אבן אחת (1) בשישים ריבוא (600,000) דינרי זהב! ואם כן, תמוה: למה הוזכרו רק לבסוף? 

ותירץ האור החיים: שהטעם הוא מפני שהנשיאים הביאו אותם באחרונה - לאחר שכל ישראל הרימו כבר את תרומת ה'! 

שכן במדרש (רבה במדבר יב, טז) מבואר: שכאשר ציווה משה רבנו: 'להביא תרומה למלאכת המשכן!' היה רע בעיני הנשיאים על שלא ביקש מהם! 

אמרו הנשיאים: 'יביאו העם מה שיביאו - ומה שחסר אנו נשלים!'

אבל עם ישראל שמחו כל כך! והביאו הכל בזריזות רבה!! עד שנאמר: "וַיָּבֹאוּ הָאֲנָשִׁים עַל הַנָּשִׁים" (שמות לה, כב) כלומר, היו דוחקים זה את זה ובאו כולם בערבוביא וכך בתוך יומַים (2) בלבד - השלימו נדבתם! 

וכאשר באו הנשיאים ורצו לתת את חלקם, אמרו להם: שכבר ציווה משה: 'לא להביא עוד!' 

על כן חיסר הקב"ה אות יו'ד משמם, שנאמר: "וְהַנְּשִׂאִם" (שמות לה, כז) וכפי שכתב רש"י: 'על שנתעצלו מתחילה'. 

הנשיאים דומים לעננים שלא נותנים גשם; 

ומנין הביאו הנשיאים אֵת אַבְנֵי הַשֹּׁהַם וְאֵת אַבְנֵי הַמִּלֻּאִים? 

במסכת יומא (דף ע"ה) דרשו חז"ל: 'נשיאים' מלשון עננים, שנאמר: "נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן" (משלי כה, יד). 

וכן הביא בעל הטורים בשם תרגום ירושלמי: שהאבנים היקרות הגיעו אל הנשיאים על ידי עננים. ובתרגום יונתן בן עוזיאל הובא איך בדיוק התרחש המעשה: העננים דלו מנהר פישון את אבני השוהם והניחו אותם במדבר ומשם נטלו נשיאי ישראל את האבנים.

ולפי זה חידש האור החיים תירוץ נוסף לקושיה: מדוע נמנו אבני השוהם ואבני המילואים אחרונים - כיון שהם היו משולחן גבוה, מאת ה' יתברך, בנס גלוי. וְהַנְּשִׂאִם הֵבִיאוּ אותם ללא טורח ויגיעה וללא חסרון כיס כלל! 

ועל כן בתורה מרומז ענין אבני השוהם במילה: 'נשיאים' להורות: שבאו על ידי העננים ועל ידי נשיאי ישראל. 'נשיאים' תרתי (2) משמע. 

אלא שתמוה, מדוע בגמרא בחרו להביא ראיה מהפסוק: "נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן" שעוסק דווקא בענן שלא מביא גשם? 

ועומק הענין מתבהר במסכת תענית (דף ח.) שרבי יוחנן הביא את אותו הפסוק לענין אחר ואמר: 'שגשמים נעצרים בעוונו של מי שאמר ברבים: 'שיתן צדקה!' ולבסוף לא נתן – שנאמר: "נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן אִישׁ מִתְהַלֵּל בְּמַתַּת שָׁקֶר!" הפסוק מלמד אותנו שכאשר אדם מתהלל כאילו הוא מרים נדבה הגונה, אבל באמת הוא לא נותן לבסוף מאומה - הרי הוא בדיוק כמו ענן אפור, שמראה לכולם כאילו ירד גשם לרוב, אבל לבסוף - מאומה ואם כן. העונש מפליא 'מדה כנגד מדה!'

ואם כן בסוף הפסוק כבר מבואר היטב במה דומים הנשיאים לעננים הללו: "אִישׁ מִתְהַלֵּל בְּמַתַּת שָׁקֶר" וזאת למען נדע ונשכיל, שאין הדרך לתרום למשכן בכזו עצלות. ולכן בחרו דווקא בפסוק כזה, לבאר שהנשיאים הם כעננים שלא נותנים גשם! 

כאשר מתעצלים נחסרת אות אחת (1) בתורה וכשמזדרזים נוספים מאות מילים! 

בספר שיחות מוסר (עמוד כ"ח) לגאון רבי חיים שמואלביץ, מבאר על פי תירוץ האור החיים, שמחמת אותה עצלות של הנשיאים שהביאו אחרונים ולא זכו להביא משלהם אלא מהעננים נתנו - נענשו ונחסרה משמם האות יו'ד. 

ואין לחשוב שאות אחת היא דבר של מה בכך – 

שכן מצינו גם אצל עפרון שכתוב: "עֶפְרֹן" (בראשית מט, ל) בלא וא'ו! על שהיה רע עין – בגימטריה: עֶפְרֹן! 

וכן מצינו באות יו'ד של שרי, שנתפצלה לשתי (2) אותיות ה'א וניתנו אותיות אלו לאברהם ושרה. ואף על פי כן, הלכה האות יו'ד לקב"ה וצווחה: 'מה יהא עלי?' עד שנתנה הקב"ה אצל יהושע.

וכן במכילתא מבואר, שיתר הוא שמו האמיתי של יתרו והוסיפו אות וא'ו - על שהיטיב דרכיו ויתר פרשה בתורה. 

צא ולמד, עד כמה חשובה אות אחת בתורה! 

ועל פי זה ביאר החפץ חיים באופן נפלא! כיצד ומדוע פרשת נשא היא הארוכה ביותר... 

כיון שבחנוכת הנשיאים, חוזרת התורה על אותם פסוקים, באותם המילים ממש! שתים עשרה (12) פעמים בזה אחר זה! "וְקָרְבָּנוֹ קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת..." (במדבר ז, יג) "כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב מְלֵאָה קְטֹרֶת: פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר..." (שם יד-טו) בדיוק את אותם המילים כופלת התורה שתים עשרה פעמים. ומדוע? 

אלא שבחנוכת המשכן הנשיאים כבר למדו מנסיון העבר ולכן מבואר במדדש דבה שהזדרזו להיות הראשונים! ואצו רצו במהירות רבה להקריב קרבן. ואז, מדגישה התורה את מעלתם בכפל כפלַים! 

שאם כשנתעצלו - החסירו אות אחת מכל הנשיאים גם יחד. הרי שכשנזדרזו - כפלה התורה ששה (6) פסוקים לכל נשיא ונשיא בפני עצמו, ביחד שבעים ושנים (72) פסוקים, מאות מילים ואלפי אותיות - כל זה כדי להדגיש את חביבותם של העושים בזריזות את דבר ה'! 

עם ישראל רצו ודחפו זה את זה כדי לזכות לתרום למשכן; 

וזאת למדו הנשיאים מעם ישראל - בשיעור מאלף! שכאשר יש הזדמנות לבנות בית לקב"ה, בית של השראת השכינה - לא עושים חשבונות, לא מחכים לראות מה יחסר בסוף, אלא רצים לתת! 

וכדברי הבן איש חי (אדרת אליהו): "וַיָּבֹאוּ כָּל אִישׁ אֲשֶׁר נְשָׂאוֹ לִבּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אֹתוֹ" (שמות לה, כא) שני (2) ענינים נאמרו פה; 

"נָדְבָה רוּחוֹ" - הרי זו נדיבות הלב, הצדקה הרגילה. 

אך לא רק זאת היה כאן, אלא הרבה יותר מכך: "נְשָׂאוֹ לִבּוֹ" - נתינה מכל הלב, נתינה של כל הלב! לא רק פעולה יבשה של נתינת ממון, אלא כל אדם ואדם מישראל, את כל ליבו וישותו נתן לה'. כל כולו חש שהלוואי והיה לו יותר ואילו רק היה לו עוד, היה נותן הכל לכבוד הקב"ה. וכזו נדיבות הלב, כשכולם רצים בהתרגשות עצומה ודוחפים זה את זה, למען מטרה אחת קדושה ונעלה - לזכות לתרום לבית המקדש, למשכן ה', הרי זה שיעור מאלף שלמדו הנשיאים מעם ישראל!

ומוסיף הרמב"ן על פסוק זה ומבאר: שבעצם 'נשיאות הלב' - אין הכוונה לאלו שתרמו את הכסף, אלא לעושים במלאכה. שהרי תמוה: כיצד הצליח עם ישראל, שעד לא מכבר היה עבד למצרים, לעסוק במלאכות של אריגה, ציור, חריטה ושאר יצירות אומנות לכלי המשכן? 

אלא, שהבינו מיד כולם, שבעצם כל המשכן הוא נס אחד גדול! ומיד "נְשָׂאוֹ לִבּוֹ" של כל אחד ואחד להיות שותף במפעל הקדוש הזה, כל איש בישראל אמר לעצמו: 'אני אנסה! מעבר לכוחותי' "וַיִּגְבַּהּ לִבּוֹ בְּדַרְכֵי ה'" (דברי הימים-ב יז, ו) ורוח מרוממת זו, היא שבנתה את המשכן לה'! 

עם ישראל הביאו יותר מדי; 

ועל פי זה מבאר האור החיים ביאור נפלא! שכן בפסוק כתוב: "וְהַמְּלָאכָה הָיְתָה דַיָּם לְכָל הַמְּלָאכָה לַעֲשׂוֹת אֹתָהּ וְהוֹתֵר" (שמות לו, ז) וקשה: אם היה די, כלומר בדיוק, כיצד יתכן שכתוב: שהיה יותר? והלא אלו הם שני (2) דברים הפכיים זה מזה, אם דַיָּם אינו וְהוֹתֵר. ואם הותר אינו דַיָּם? 

אלא, באמת בזריזותם הרבה, הביאו עם ישראל יותר ממה שהיה צריך. וכיון שכה מחבבים היו את מלאכת ה' וזריזים כל כך לצורך המלאכה,  אין זה ראוי להחזיר להם את מה שהביאו וכי יבוא משה למאן דהוא ויגיד לו: 'קח בחזרה, אין מה לעשות עם זהבך!' ?!

עשה הקב"ה נס! והמותר נכנס גם הוא אל תוך כלי המשכן. ונמצא: ששני הדברים "אֱמֶת צָדְקוּ יַחְדָּו" (תהלים יט, י); גם הביאו יותר ממה שנצרך וגם הזהב הספיק בדיוק למלאכה! 

הא למדנו, שהכל בעצם היה בנס! שכן במלאכת המשכן עסקינן ודבר זה נעלם מעיני הנשיאים בתחילה! 

שורש חטא הנשיאים היה שנתגאו כעננים; 

ולפי זה יתבאר להפליא! מדוע זיכה אותם ה' לבסוף להביא בדווקא את אבני השוהם - דווקא אבנים לחושן ולאפוד? 

במדרש הגדול: 'אמר רבי שמואל: 'בשעה שציווה משה רבנו: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ" (שמות כה, ח) 

אמרו לו הנשיאים: 'משלנו נעשה את המקדש! ואל ישתתפו בו עם ישראל!!' 

אמר להם משה: 'לא כך ציווני ה', שנאמר: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה" (שם ב) 

מיד פירשו ולא נשתתפו עם הציבור! 

וביארו במדרש: שלמילה 'נשיאים' יש פירוש שלישי (3) מלשון גיאות!

"וְהַנְּשִׂאִם הֵבִיאוּ" שנתגאו והתנשאו על עם ישראל כעננים, בזה שרצו רק הם לתת, הם ולא אחרים, כביכול רק הם ראויים לבנות משכן לה', שנאמר: "מַעֲלֶה נְשִׂאִים מִקְצֵה הָאָרֶץ!" (תהלים קלה, ז) 

ועל כן מבואר בזוהר הקדוש (ויקרא כ"ג.): 'רבי יהודה אמר: 'מפני מה הביאו דווקא אבנים לחושן? 

אמר הקב"ה: 'יביאו אבנים יקרות שיהיו על לב אהרן - לכפר על גבהות ליבם וגסות ליבם שחטאו בו!'. 

על ידי הבושה נתכפר חטא גבהות הלב; 

ועל פי זה מבאר המגיד רבי שלום שבדרון זצ"ל (בספר לב שלום) עומק נפלא! 

לכאורה יש ענין שעדין טעון בירור: מה חיפשו הנשיאים במדבר? כיצד הגיעו למדבר כדי להביא את אבני השוהם? 

אלא, יבואר על פי תרגום יונתן בן עוזיאל, שנאמר בו: שירד להם מן במדבר! ועם המן מצאו את האבנים!

והנה במסכת יומא (דף ע"ה) מבואר: 'שלצדיקים ירד מן ליד פתח הבית! ואילו לרשעים שבעם לא ירד מן בסמוך לבית ונאלצו ללכת למרחק להביא לחמם...' ולפי זה יאירו הדברים, שבאותו יום שנתעצלו מלתרום למשכן ה' - גם לנשיאים ירד המן הרחק-הרחק במדבר! 

איזו בושה! איזו כלימה! 

אך על ידי בושה זו נתכפר להם אותו החטא של גבהות הלב! 

ולפיכך זכו כשתיקנו את חטאם, להביא לאפוד אבנים הנתונות על הלב!

 

[קרדיט: גם מאמר זה על פרשת ויקהל מתוך הספר הנפלא! 'תורת חסד'

באדיבות המחבר הרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו!

למאמר הקודם: 'פרשת ויקהל – 'בּוֹאִי כַלָּה שַׁבָּת מַלְכְּתָא' - לחץ כאן].

 

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 19.05 05:25

    כבוד הרב, איזה שיעור מדהים!!!!! התעלות 'בנבל עשור זמרו לו' (shofar.tv/videos/17172) מרגש כל קטע! השירה כמה היא גבוהה ממש נותן מוסר השכל רק לזמר ולשיר לה' וחס ושלום לא לדבר לשון הרע ולהיות במחלוקת שזוהי השנאת החינם עכשיו מובן למה השירה הצילה את דוד המלך ומצילה מהאויבים ומקרבת אותנו לה' יתברך ביותר אני כל כך מודה לרב עוד פעם שזכיתי להגיע לכותל ולשיר לה' 3 ימים רצוף מתוך ספר התהילים שיותר מכל ישועה זו התעלות רוחנית ועכשיו אחרי השיעור הזה מובן הערך והמשמעות הגדולה לנו ולעם ישראל חזק וברוך💪

  • 18.05 21:56

    תודה כבוד הרב על השיעורים והדברי תורה ב"ה מתחילים להרגיש את עונג שבת כבר מלשמוע את הרב שבת שלום כבוד הרב.

  • 18.05 21:55

    כבוד הרב ב"ה שיעורים מהממים מרגישים רוחניים✈️ אתה שר ואנחנו שרים איתך אנו מסדרים שולחן ותוך כדי השיעור איתך יחד... בזריזות ושמחה. נהנים כל פעם מחדש... שמחה אמיתית ואת פניתך לצבא: 'גלנט - תבקש שישירו 'שירת הים' 😂😂😂!' ואי הרב איזה מצחיק וכיף לשמוע אותך שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן) אין עליך☀️✨🌸🌻💐.

  • 18.05 21:54

    כבוד הרב שיעור חזק ביותר💪 'לך אכול בשמחה לחמך' (shofar.tv/videos/17171) החידושים על עניין האכילה בשמחה והסיפור על רפואת אימו ז"ל בזכות הברכה שבזכותו גם זכיתי ללמד הורי לברך על השתיה מדהים שבת שלום ומבורך🌹

  • 17.05 11:15

    לרבינו הקדוש שלום וברכה. אני אשת נ. א. הי"ו מודה לה' יתברך ששלח לנו אותך שליח נאמן ועבד נאמן של בורא עולם. על העצה ששלחת לנו "לשמוח לשמוח לשמוח" בזמן הכי קריטי עם הבן שלנו בבית חולים בזמן ניתוח בעין ואחרי ניתוח (לתפ"ץ). מאז ב"ה אנחנו משתדלים יותר להתחזק באמונה בטחון ובשמחה ולא מפסיקים לשיר את השיר: "עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה". מאז המקרה אני לא מפסיקה לספר את העצה של רבינו לעוד הרבה אנשים במושב וכל מי שסובב אותנו אנחנו רואים את ההשגחה הפרטית של ה' יתברך הטוב ואב הרחמן ששומע תפילה וברכה של צדיק כמו רבינו הקדוש אנחנו משפחת אברהם מברכים את רבינו ומשפחתו והמורחבת לו: יה"ר שכל השפע הטוב ירד עליכם מעולמות עליונים ושהאור הגנוז יאיר בביתכם כל הברכות יחולו על ראשכם תבורכו בחזרה מפי עליון (אמן) שמחים ומאושרים בכל מה שאנחנו יונקים מההרצאות המחזקות תודה אלפי פעמים ויה"ר שיהיה בשורות טובות לכל עם ישראל (אמן).

  • 17.05 10:10

    בוקר אור לרב היקר! תודה רבה על הכל בדגש על כיווץ ההרצאות 2022-2023 האחרון שהופץ (shofar.tv/videos/17157). באופן אישי, אני מאוד רגיש ללקטי ההרצאות וברוך השם יתברך שמו לעד זכיתי לשמוע את כלל הלקטים במעלה הדרך שמופיעים באתר ׳שופר׳, וללא ספק יש לכולם ערך עצום בקבלת מנה עשירה - על אף שהיא מצומצמת יחסית לתכנים המלאים (קיימת נגישות ואפשרות לכל אדם שמעוניין להעמיק)!!! יישר כח עצום ושוב תודה מעמקי ליבי לרב היקר ולכל העוסקים בעשייה הנפלאה והקדושה הזו!!! שבת שלום ומבורך לרב היקר!!!

  • 17.05 10:09

    שלום כבוד הרב. בזכות הדרשות של הרב על השמחה, ברוך השם התחלתי להיות בשמחה, משתדל מאד! הלכתי לקניות לכבוד שבת בשמחה, רואה אותי אחד המוכרים שאני הולך וחוזר ואני שמח - הוא כל כך שמח לראות אותי שמח, אז הוא שבח אותי שאני שמח, ואז הוא שאל אותי: 'איך שאתה כזה שמח?' אמרתי לו: 'זה בזכות הרב אמנון יצחק שבשעורים של עכשיו מדבר על השמחה!' (shofar.tv/videos/17167) אז הוא לקח את המספר (02-3724787) והתחיל להקשיב. תודה רבה לרב על השמחה!!

  • 16.05 15:33

    כבוד הרב, ב"ה התחלתי לראות את הדקות הראשונות של המיקס קליפים 2023 מדהים! (shofar.tv/videos/17157) מתרגשת להמשיך לראות ולשמוע את זה ולהקרין לילדים ותוך כדי להכין את שבת קודש!

  • 16.05 14:06

    פרסום הנס של חברה מהקהילה ל. ד. כבוד הרב, אני כבר 4 שנים נטו שומעת לשיעורים מכבוד הרב שליט"א וב"ה מוסרת נפש לעבוד את השם יתברך בשמחה ובבטחון וכמות הניסי ניסים העצומים - לא איחרה לבוא: מעברי דירות, ליד כבוד הרב כנגד כל הסיכויים במחירים שפשוט לא קיימים בכלל! ויש חוזים חתומים עם עדים מהקהילה שנכחו במעמד החתימה, תמיכה מהקהילה הקדושה הזו בכל מכל כל עם ליווי צמוד, עיקולים בהוצל"פ על נכסים שלא קיימים כגון: נכסים שלא קיימים, רישיון נהיגה שלא קיים, רכב שלא קיים, חשבונות בנק סגורים, צד שלישי עם חסכונות שלי שברשותו כשלא היה לי כסף אצל אף אחד חחח התעלפנו מצחוק לא האמנו למכתבים שכל פעם הגיעו, חובות של עשרות אלפי שח שנסגרו בצורה לא הגיונית!!! - הבנק שילם לי את המינוס וסגר את החשבון שהיה גם מעוקל חחח הסדר עם הוצל"פ שאושר בהנחה בשיעור של 75 אחוזים!!! על סכום קטן!!! וסגירת התיק, זה שולם ע"י תורמות מדהימות כששמתי רק סכום סימלי, יש מסמכים להכל למי שרוצה לראות הוכחות. ובכל הזמן הקצר שאני בב"ב אני ממשיכה לתחזק חזק אמונה ובטחון בהשי"ת וב ש מ ח ה ואין איןןן מאושרת ממני, חיה: בשמחה, בשמחה, בשמחה! ובעזרת השי"ת בקרוב בירושלים הבנויה. א.כ.י.ר.

  • 16.05 08:59

    כבוד הרב, איזה שיעור מדהים - מתנה משמים! ובכלל הסדרה על השמחה (shofar.tv/videos/17167) בפרט בתפילה ועל החשיבות של קבלת עול מלכות שמים בקריאת שמע בקשר עם השי"ת ובהתבוננות ובהודיה להשי"ת - שככה מנצחים במלחמה! ומה שהרב אמר על אותיות משיח - שיביא שמחה לעולם יהי רצון שנזכה לקיים את מה שהרב מסביר ונזכה ע"י זה לעשות נחת רוח לאבינו שבשמים (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים