טוען...

מצוות השבת בכוונה 'כאשר ציוה השם'

  פורסם בתאריך: 21.02.2024, 18:09 • מערכת שופר

מצוות צריכות כוונה עלון 67

מצוות שבת

מרן השולחן ערוך זיע"א פוסק (סימן ס' סעיף ד') שאדם מחויב שתהיה לו כוונה לפני עשיית מצווה.

הכוונה, 'כאשר ציווה השם', יכולה להפוך את הפעולות השגרתיות ביותר למצוות מן המניין!

עדיף לומר בקול את מילות הכוונה, כפי שכותב חובות הלבבות: 'המחשבה נמשכת אחר הדיבור' (שער חשבון הנפש, פרק ג).

 

שבת קודש

שבת היא שביעית – 14% - מחיינו, וישנן הרבה מצוות מיוחדות שאנחנו מקיימים בשבת. אבל, למצער, יש אפשרות שיעברו הרבה שנים מבלי שתהיה לנו כוונה אפילו פעם אחת! אבל עם מעט מחשבה בלבד, נוכל לשנות את שבת!

בואו נראה מה כותב חפץ חיים זצוק"ל בספר 'אהבת חסד' על ההבדל שהכוונה עושה: 'וכבר אמרו חז"ל (נזיר כג, ב) שאין הקדוש ברוך הוא מקפח אפילו שכר שיחה נאה, מכל מקום יש נפקא מינה רבה בין העושה הפעולה שלא לשם מצוה, ובין העושה לשם מצוה, שאז מגיע גודל התיקון הנעשית מהמצוה למעלה מעלה...' (אהבת חסד חלק ב' פרק כג).

שבת היא הכתר המהולל של כלל ישראל. בואו נהיה בטוחים שאנו מקיימים את מצוותיה עם כוונה ומשיגים את השכר המדהים הזה!

 

כבוד שבת

המצוה של כבוד שבת היא מצוה מדברי נביאים אשר מתחילה הרבה לפני כניסת שבת.

המצוה כוללת כל דבר הנעשה לכבוד שבת, או לשיפור ההנאה בשבת, לדוגמא; קניות, בישול, טעימת המאכלים, ניקיון, מקלחות הילדים, עריכת השולחן, הדלקת הנרות, הדלקת האורות, שירת זמירות, להתלבש לכבוד שבת בבגדים נאים, ועוד. ואדם אפילו מקיים את המצוה הזו כשהוא אוכל סעודת מלוה מלכה!

עבור כל אחד מהמצוות הללו, זכרו לכוון: הריני מכוין לקיים מצות כבוד שבת כאשר צוה השם.

 

תוספת שבת

ישנה מצוה מן התורה להוסיף על שבת. הגמרא אומרת (יומא פא) שישנה מצוה להוסיף מימות החול אל הקודש. אנו לומדים זאת מהלשון בה התורה משתמשת: 'מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם' (ויקרא כג, לב).

לכן, על האדם לקבל את השבת כמה דקות לפני שקיעה. על האשה לקבל תוספת שבת כשהיא מדליקה את נרות השבת.

בסוף השבת, הזמן המתאים ביותר למצוה זו הוא מיד לאחר 'צאת הכוכבים'.

בשתי הפעמים הללו על האדם לומר או לחשוב: הריני מכוין לקיים מצות קבלת תוספת שבת כאשר צוה ה'.

 

שביתת שבת

בתורה כתוב: "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת" (שמות כג, יב) אנחנו מתחילים מצוה זו כאשר אנחנו מפסיקים לעשות מלאכה ביום שישי ומקבלים את השבת.

בספר 'אור השנים' כתוב שבדיוק לפני שאנו אומרים 'מזמור שיר ליום השבת' האדם צריך להצהיר: הריני מכוין לקיים מצות שביתת שבת כאשר צוה השם.

אם זמן זה כבר חלף, אדם עדיין יכול לכוין כל עוד שבת, מכיוון שזו מצוה נמשכת.

הערה: המצווה לא רק מתחילה בכניסת שבת! בכל פעם שאנו מונעים מעצמנו מלעשות מלאכה אסורה בשבת, אנו מקיימים את המצוה של שביתת שבת. לכן, כל פעם שאנחנו עוברים ליד מתג אור או כל הזדמנות לבצע מלאכה בשבת, אנחנו יכולים לכוין למצוה זו.

 

זכירת שבת

זוהי מצוה מדאורייתא לזכור את השבת, כפי שכתוב בפסוק "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" (שמות כ, ז).

המצווה מתקיימת בכל זמן במהלך השבוע, אבל בואו נתמקד ברגעים והזדמנויות מסוימים אשר מובילים לקיומה.

1. כל יום בשחרית אנו אומרים "היום יום ____ בשבת". בדרך זו אנו מזכירים את שבת ומקיימים מצוה זו (עיין רמב"ן פרשת יתרו פרק כ, ח).

2. ה'מרגניתא טובא' כותב: שכאשר אדם עושה מלאכה במהלך השבוע, זהו זמן מתאים להיזכר שאסור לעשות זאת בשבת. בדרך זו האדם יקיים את המצוה של זכירת שבת (עיין 'מרגניתא טובא' אות ל').

ידוע שכאשר יוצאים מבית המדרש בכל יום, אנו אמורים לעצור אל מול לוח השנה התלוי על הקיר ולבדוק באיזו שעה שבת נכנסת השבוע. בדרך זו אני מוודא לקיים את המצוה הזו בכל יום.

השל"ה הקדוש, כפי שמובא ב'משנה ברורה', כותב שאנו אומרים 'גוט שעבס', (שבת שלום, שבת טובה) כדי לקיים את המצוה "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ". אדם אומר 'גוט שעבס' הרבה פעמים בשבת. עם מעט כוונה, ברכות שלום אלו יהפכו למצוות!

בואו ננסה לאמץ ולהרחיב רעיונות אלה, ולהפוך את ה'קש' לזהב עם מעט כוונה: הריני מכוין לקיים מצות זכירת שבת כאשר צוה השם.

 

קידוש היום

כשאדם עורך קידוש בשבת הוא מקיים בנוסף את המצוה של זכירת שבת. עליו ועל כל היוצאים ידי חובה לחשוב: הריני מכוין לקיים מצות קידוש היום כאשר צוה השם.

 

עונג שבת

בסעודת שבת, או כאשר נמים תנומת שבת או כאשר נהנים ממעדני שבת (למשל מסיבות שבת) אדם מקיים את המצוה מדברי נביאים של עונג שבת, כפי הכתוב בישעיהו (נח, יג) "וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד". עבור כל אלו, זכרו לכוין: הריני מכוין לקיים מצות עונג שבת כאשר צוה ה'.

 

סעודת שבת

זוהי מצווה מן התורה לסעוד שלוש סעודות בשבת. כפי שהפסוק בשמות (טז, כה) משתמש במילה 'יום' שלוש פעמים. בהתבסס על כך, הגמרא במסכת שבת (קיז) מלמדת אותנו שאדם חייב לסעוד שלוש סעודות בשבת (עײן טורי זהב (ט"ז) סימן תרעח סעיף קטן ב, וגם בחרדים פרק יז אות ט).

כאשר אדם יושב לסעוד כל סעודה בשבת, עליו לכוון: הריני מכוון לקיים מצות סעודת שבת כאשר צוה השם.

 

הבדלה

על כל המשתתפים בהבדלה לכוין: הריני מכוון לקיים מצות הבדלה כאשר צוה השם.

 

א גוט שבת!

המאמר תורגם מאנגלית שנשלח ע"י מחבר הספר 'כאשר ציוה השם' - ישר כוחו!

להורדת המאמר באנגלית - לחץ כאן.

להורדת המאמר המתורגם לעברית - לחץ כאן.

לכתבה: "שבת קודש" - חשיבות התפילות והקידוש - מאמר נפלא! מתוך הספר 'פורים דיליה' על שבת קודש - לחץ כאן.

לכתבה: סיקור שבת תרומה במחיצת כבוד הרב שליט"א בירושלים עיר הקודש תובב"א - לחץ כאן.

ב"ה ניתן להשיג במשרדי 'שופר' ארגון להפצת יהדות את הספרים הקשורים למצוות השבת:

 1. כאשר ציוה ה' (לכתבה על הספר לחץ כאן).

2. שמירת שבת כהלכתה.

3. ישמחו במלכותך (לכתבה על הספר לחץ כאן).

4. לכתחילה - שבת הנהגת היום.

לכתבה על הספר 'פורים דיליה' לחץ כאן

לשמיעת השיר מכבוד הרב שליט"א: 'ישמחו במלכותך' לחץ כאן

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 19.05 05:25

    כבוד הרב, איזה שיעור מדהים!!!!! התעלות 'בנבל עשור זמרו לו' (shofar.tv/videos/17172) מרגש כל קטע! השירה כמה היא גבוהה ממש נותן מוסר השכל רק לזמר ולשיר לה' וחס ושלום לא לדבר לשון הרע ולהיות במחלוקת שזוהי השנאת החינם עכשיו מובן למה השירה הצילה את דוד המלך ומצילה מהאויבים ומקרבת אותנו לה' יתברך ביותר אני כל כך מודה לרב עוד פעם שזכיתי להגיע לכותל ולשיר לה' 3 ימים רצוף מתוך ספר התהילים שיותר מכל ישועה זו התעלות רוחנית ועכשיו אחרי השיעור הזה מובן הערך והמשמעות הגדולה לנו ולעם ישראל חזק וברוך💪

  • 18.05 21:56

    תודה כבוד הרב על השיעורים והדברי תורה ב"ה מתחילים להרגיש את עונג שבת כבר מלשמוע את הרב שבת שלום כבוד הרב.

  • 18.05 21:55

    כבוד הרב ב"ה שיעורים מהממים מרגישים רוחניים✈️ אתה שר ואנחנו שרים איתך אנו מסדרים שולחן ותוך כדי השיעור איתך יחד... בזריזות ושמחה. נהנים כל פעם מחדש... שמחה אמיתית ואת פניתך לצבא: 'גלנט - תבקש שישירו 'שירת הים' 😂😂😂!' ואי הרב איזה מצחיק וכיף לשמוע אותך שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן) אין עליך☀️✨🌸🌻💐.

  • 18.05 21:54

    כבוד הרב שיעור חזק ביותר💪 'לך אכול בשמחה לחמך' (shofar.tv/videos/17171) החידושים על עניין האכילה בשמחה והסיפור על רפואת אימו ז"ל בזכות הברכה שבזכותו גם זכיתי ללמד הורי לברך על השתיה מדהים שבת שלום ומבורך🌹

  • 17.05 11:15

    לרבינו הקדוש שלום וברכה. אני אשת נ. א. הי"ו מודה לה' יתברך ששלח לנו אותך שליח נאמן ועבד נאמן של בורא עולם. על העצה ששלחת לנו "לשמוח לשמוח לשמוח" בזמן הכי קריטי עם הבן שלנו בבית חולים בזמן ניתוח בעין ואחרי ניתוח (לתפ"ץ). מאז ב"ה אנחנו משתדלים יותר להתחזק באמונה בטחון ובשמחה ולא מפסיקים לשיר את השיר: "עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה". מאז המקרה אני לא מפסיקה לספר את העצה של רבינו לעוד הרבה אנשים במושב וכל מי שסובב אותנו אנחנו רואים את ההשגחה הפרטית של ה' יתברך הטוב ואב הרחמן ששומע תפילה וברכה של צדיק כמו רבינו הקדוש אנחנו משפחת אברהם מברכים את רבינו ומשפחתו והמורחבת לו: יה"ר שכל השפע הטוב ירד עליכם מעולמות עליונים ושהאור הגנוז יאיר בביתכם כל הברכות יחולו על ראשכם תבורכו בחזרה מפי עליון (אמן) שמחים ומאושרים בכל מה שאנחנו יונקים מההרצאות המחזקות תודה אלפי פעמים ויה"ר שיהיה בשורות טובות לכל עם ישראל (אמן).

  • 17.05 10:10

    בוקר אור לרב היקר! תודה רבה על הכל בדגש על כיווץ ההרצאות 2022-2023 האחרון שהופץ (shofar.tv/videos/17157). באופן אישי, אני מאוד רגיש ללקטי ההרצאות וברוך השם יתברך שמו לעד זכיתי לשמוע את כלל הלקטים במעלה הדרך שמופיעים באתר ׳שופר׳, וללא ספק יש לכולם ערך עצום בקבלת מנה עשירה - על אף שהיא מצומצמת יחסית לתכנים המלאים (קיימת נגישות ואפשרות לכל אדם שמעוניין להעמיק)!!! יישר כח עצום ושוב תודה מעמקי ליבי לרב היקר ולכל העוסקים בעשייה הנפלאה והקדושה הזו!!! שבת שלום ומבורך לרב היקר!!!

  • 17.05 10:09

    שלום כבוד הרב. בזכות הדרשות של הרב על השמחה, ברוך השם התחלתי להיות בשמחה, משתדל מאד! הלכתי לקניות לכבוד שבת בשמחה, רואה אותי אחד המוכרים שאני הולך וחוזר ואני שמח - הוא כל כך שמח לראות אותי שמח, אז הוא שבח אותי שאני שמח, ואז הוא שאל אותי: 'איך שאתה כזה שמח?' אמרתי לו: 'זה בזכות הרב אמנון יצחק שבשעורים של עכשיו מדבר על השמחה!' (shofar.tv/videos/17167) אז הוא לקח את המספר (02-3724787) והתחיל להקשיב. תודה רבה לרב על השמחה!!

  • 16.05 15:33

    כבוד הרב, ב"ה התחלתי לראות את הדקות הראשונות של המיקס קליפים 2023 מדהים! (shofar.tv/videos/17157) מתרגשת להמשיך לראות ולשמוע את זה ולהקרין לילדים ותוך כדי להכין את שבת קודש!

  • 16.05 14:06

    פרסום הנס של חברה מהקהילה ל. ד. כבוד הרב, אני כבר 4 שנים נטו שומעת לשיעורים מכבוד הרב שליט"א וב"ה מוסרת נפש לעבוד את השם יתברך בשמחה ובבטחון וכמות הניסי ניסים העצומים - לא איחרה לבוא: מעברי דירות, ליד כבוד הרב כנגד כל הסיכויים במחירים שפשוט לא קיימים בכלל! ויש חוזים חתומים עם עדים מהקהילה שנכחו במעמד החתימה, תמיכה מהקהילה הקדושה הזו בכל מכל כל עם ליווי צמוד, עיקולים בהוצל"פ על נכסים שלא קיימים כגון: נכסים שלא קיימים, רישיון נהיגה שלא קיים, רכב שלא קיים, חשבונות בנק סגורים, צד שלישי עם חסכונות שלי שברשותו כשלא היה לי כסף אצל אף אחד חחח התעלפנו מצחוק לא האמנו למכתבים שכל פעם הגיעו, חובות של עשרות אלפי שח שנסגרו בצורה לא הגיונית!!! - הבנק שילם לי את המינוס וסגר את החשבון שהיה גם מעוקל חחח הסדר עם הוצל"פ שאושר בהנחה בשיעור של 75 אחוזים!!! על סכום קטן!!! וסגירת התיק, זה שולם ע"י תורמות מדהימות כששמתי רק סכום סימלי, יש מסמכים להכל למי שרוצה לראות הוכחות. ובכל הזמן הקצר שאני בב"ב אני ממשיכה לתחזק חזק אמונה ובטחון בהשי"ת וב ש מ ח ה ואין איןןן מאושרת ממני, חיה: בשמחה, בשמחה, בשמחה! ובעזרת השי"ת בקרוב בירושלים הבנויה. א.כ.י.ר.

  • 16.05 08:59

    כבוד הרב, איזה שיעור מדהים - מתנה משמים! ובכלל הסדרה על השמחה (shofar.tv/videos/17167) בפרט בתפילה ועל החשיבות של קבלת עול מלכות שמים בקריאת שמע בקשר עם השי"ת ובהתבוננות ובהודיה להשי"ת - שככה מנצחים במלחמה! ומה שהרב אמר על אותיות משיח - שיביא שמחה לעולם יהי רצון שנזכה לקיים את מה שהרב מסביר ונזכה ע"י זה לעשות נחת רוח לאבינו שבשמים (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים