טוען...

על פי מחקרים – משקאות הדיאט מעלים את הסיכון לשבץ ודמנציה

האם תהיתם פעם אם משקאות הדיאט מזיקים לכם? יכול להיות שזו נראית אפשרות טובה יותר משתיית משקאות קלים רגילים, אך המדע מראה שנקודת מבט זו כושלת. כעת ישנן יותר סיבות להימנע משתיית משקאות הדיאט. (קרדיט: שיפקה - מגזין בריאות)

  פורסם בתאריך: 29.12.2019, 17:34 • מערכת שופר
צילום: Pixabay
צילום: Pixabay

משקאות הממותקים בממתיקים מלאכותיים, מעלים את הסיכון שלכם ללקות בשבץ מוחי ודמנציה. או במילים אחרות הם מזיקים למוחכם.

חוקרים מאוניברסיטת בוסטון שבארה"ב, עיבדו את הנתונים וגילו שאנשים השותים משקאות דיאטטיים, נמצאים בסיכון של כמעט פי-3 לשבץ מוחי ודמנציה.

 

המחקרים המראים ששתיית משקאות דיאט מעלה את הסיכון לשבץ מוחי ודמנציה

חוקרים בדקו את השפעות שתיית המשקאות הקלים על קרוב ל-3,000 אנשים בוגרים וגילו מספר נתונים מזעזעים על צריכת משקאות הדיאט.

כאשר הם בדקו את קבוצת האנשים בגילאי 45 ומעלה בהקשר לשבץ מוחי ואנשים בגילאי 60 ומעלה בהקשר לדמנציה, הם גילו ששתיית משקאות דיאטטיים על בסיס קבוע, מכפילה כמעט פי-3 את הסיכון לפיתוח שבץ מוחי ודמנציה.

הסיכון הזה נשאר בעינו גם לאחר שלקחו בחשבון גורמי סיכון נוספים כגון אכילת יתר, איכות התזונה, תדירות הפעילות הגופנית ועישון.

"מחקרים אלה הם רק ההתחלה, אך המידע חזק מאוד ומשכנע מאוד. נראה שאין כל כך הרבה יתרון, לשתיית משקאות מסוכרים ותחליפי הסוכר המכילים סוכרים מלאכותיים שלא עוזרים בכלל. כנראה ששתיית המים המיושנת היא משהו שעלינו לשוב להתרגל אליו".

אומרת סודהא סשאדרי בעלת תואר דוקטורט רפואי, מחברת המחקר הבכירה, פרופסורית לנוירולוגיה וחברת הפקולטה באוניברסיטת בוסטון במרכז של מחלת הדמנציה.

אך צוות המחקר של אוניברסיטת בוסטון לא עצר שם. הם גם חקרו את ההשפעות של שתיית משקאות קלים רגילים ובו בזמן שמשקאות ממותקים לא קושרו עם שבץ מוחי ודמנציה, סוג זה של משקאות קלים גורם לבעיות אחרות.

בין אם זה סוכר אמיתי או אם מדובר בסכנות של סירופ תירס עתיר פרוקטוז, הקשורות למשקאות קלים, המדע ברור מאוד. שערוריית תעשיית הסוכר שהייתה בשנות ה-50 וה-60, הכניסה את אסון התזונה לתנועה.

תעשיית הסוכר הפגומה היא בת הבליעל, שמימנה מחקרים ששינו את תפיסת הציבור וגרמו לאנשים לטעות ולחשוב על שומן במקום על סוכר.

היום תודה לאל, אנו יודעים טוב יותר ואנו מבינים ומודעים לכך ששומנים בריאים חיוניים מאוד לבריאותנו הטובה. אך עדיין ישנם יותר מידי אנשים ברחבי העולם ששותים יותר מידי משקאות קלים.

כבר ידוע היטב שיותר מידי סוכר בגוף הוא המניע של מחלות הלב הגורם לנזק מטבולי עצום. אולם החוקרים באוניברסיטת בוסטון רצו לראות כיצד שתיית משקאות קלים, משקאות מוגזים מתוקים ומיצים של פירות (קנויים), משפיעים על המוח האנושי.

בעזרת שימוש בהדמיית MRI (אם.אר.איי), מבחנים קוגניטיביים והנתונים הקיימים, החוקרים גילו ששתיית יותר מ-2 כוסות של משקאות קלים ממותקים ליום, או שתיית יותר מ-3 כוסות של משקאות מוגזים ביום, מובילה לנפח מוח קטן יותר (או פחיות).

מדובר על התכווצות ממשית של המוח, הפחתה של גודל ההיפוקמפוס. מצב זה גם מכניס את המוח למסלול מהיר של הזדקנות המוח והתוצאות הראשונות הן זיכרון גרוע.

אלה הם כל גורמי הסיכון לשלבים הראשוניים של אלצהיימר. אפילו שתיית משקאות דיאטטיים כל יום, מובילה לתוצאה של נפח מוח קטן יותר.

 

מצבים בריאותיים נוספים המקושרים למשקאות דיאטטיים

אוניברסיטת בוסטון חשפה את הקשר הראשון של שבין משקאות דיאטטיים לדמנציה, אך ישנה רשימה ארוכה של מחקרים רפואיים הקושרים משקאות עם ממתיקים מלאכותיים, לרשימה ארוכה של בעיות רפואיות הכוללות:

 

1. דיכאון

שתיית 4 פחיות או 4 כוסות ביום של משקאות קלים או דיאטטיים, קשורה לעלייה של 30% בסיכון לדיכאון.

 

2. נזק לכליות

שתיית משקאות דיאטטיים לטווח ארוך, קשורה לעלייה של 30% בסיכון לירידה בתפקוד הכליות.

 

3. סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (אי סבילות לגלוקוז)

שתיית משקאות דיאטטיים כל יום, מעלה את הסיכון שלכם ללקות בתסמונת מטבולית ב-36%. היא גם מעלה את הסיכון שלכם לחלות בסוכרת מסוג 2 ב-67%, בהשוואה למשקאות קלים שאינם דיאטטיים.

 

3 משקאות בריאים העדיפים על פני שתייה קלה או דיאט

1. תשתו תה

ישנם מחקרים המוכיחים ששתיית תה מאצ'ה ירוק ותה קמומיל (בבונג), מורידים את הסיכון שלכם לחלות באלצהיימר ב-86%. שתיית קפה מורידה את הסיכון שלכם לדיכאון ב-10%.

2. תשתו תה קומבוצ'ה

תה הקומבוצ'ה ידוע כ- 'סם החיים' מפי הסינים, הוא עשיר מאוד בפרוביוטיקה ידידותית למעיים.

3.מיצים סחוטים טבעיים בבית

תסחטו לעצמכם תפוזים, אשכוליות, מנדרינות תכינו לעצמכם לימונדה טרייה ואם יש לכם בבית פוד פרוססור אז אתם יכולים גם להכין לעצמכם מיץ גזר ושאר ירקות. אתם יכולים להוסיף דבש אם המיץ לא יצא מספיק מתוק או אפילו להכין לעצמכם שייקים.

 

קרדיט: שיפקה - מגזין בריאות
http://shifke.com/?p=2412

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים