העשיר מתבקש לא לתת | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 10.02.2014, שעה: 08:00
"הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט מִמַּחֲצִית הַשָּׁקֶל לָתֵת אֶת תְּרוּמַת השם לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם" (שמות ל טו)
כתב הרמב"ן: "הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה - זה לא תעשה לעשיר שלא ירבה ממחצית השקל. מצוות לא תעשה שהיא לעשיר, שלא ירבה לתת יותר ממחצית השקל. ולכאורה: איך נוכל להבין את הלא תעשה הזה? הרי כל מצוות התורה הן תבלין ליצר, במקום היצר והניסיון - שם הן מצוות התורה. מצוות התורה הן באות במקום שיש יצר ויש ניסיון. ונשאלת השאלה: איזה ניסיון הוא לכאורה שלא להרבות? ואיזה תבלין יש ליצר במצווה אי נתינה? הרי זה בדיוק מתאים עם התכונות של האדם 'לא לתת!' אז מה יש פה ניסיון? מה יש פה יצר לא לתת? האופי של האדם לא לתת, וזה מצוות לא תעשה לעשיר שלא להרבות?!
אבל אחרי התבוננות אנחנו נראה: שהשאלה הזאת נולדה לנו מזה שאין אנחנו מכירים את עצמנו! בלי מוסר - אי אפשר להבין את התורה הקדושה!! אדם שאינו יודע את עצמו ואינו מכיר את כוחות נפשו - אי אפשר לו להבין את התורה הקדושה. צריך אדם להכיר את עצמו צריך להכיר את כוחות נפשו, כל משא ומתן של התורה - זה בכוחות הנפש, שהתורה עם האדם הם אחד "חד הוא" כשהאדם מכיר את עצמו ואת כוחות נפשו ואת גופו הוא מכיר מכוחות נפשו את התורה הקדושה כיוון שהתורה וישראל חד הוא מכיוון שהתורה היא כל המשא ומתן שלה היא בכוחות הנפש של האדם - אז אם אדם מכיר את כוחות נפשו הוא מכיר גם את התורה!
נצייר לנו ציור נאמן: אוספים כסף לבנין בית המקדש, וכל אחד ואחד נתחייב להתנדב לזה בשווה; אם אמנם העני שנתחייב לתת את הסכום הקצוב - ודאי שהוא מנוסה בניסיון גדול! כי העני חייב למכור את כל אשר לו כדי לקבץ פרוטה לפרוטה, ולא פעם ימנע אוכל מפיו!! עד שיעלה בידו לסלק את כל הסכום שהתחייב, וזה ניסיונו של העני. אבל ודאי שזה כאין וכאפס לעומת הניסיון של העשיר, גם הוא נתחייב לתת אותו סכום כמו העני "מחצית השקל" ותו לא. וצריך הוא לתת מתת שווה עם העני והמדוכא שבעירו! הן בודאי יחפרו פניו של העשיר מבושה וכלימה! בחרפה כזו להשתוות עם האביונים הכי גדולים לתת רק מחצית השקל?! זה פוגע בו,
- 'מה, אני כאחד העניים הפחותים? שאני אתן רק מחצית השקל?!'
טבעו של העשיר הוא לשלוט על כל סביבותיו! ואמנם לקחו העשירים את כל העולם לעצמם, והינם הראשים ובעלי הדעות בכל השאלות הכלליות; בכל אשר יפנו - ידם תקיפה! דבר זה גם מוטבע בחוקי ממשלה, בהרבה דעות ציבוריות, דעת העשיר יותר מכריעה מדעת העני, ובמה באמת כבשו את שוק העולם אם לא בעשירותם? בפיזור נדבותיהם במקום שישווה להם לתת! בנתינתם מכל יושבי עירם, ובאמת הם רוצים לתת. הגם שאמרו בחולין מו': 'העשירים מקמצין!' זה רק במקום שהם לא ירוויחו מנתינתם.
אבל בעד כבוד - יתנו בכל אשר להם ביד רחבה! וניסיון גדול הוא לעשיר ליתן רק ככל יושבי עירו! שזה הפך מידת העשיר, שזה מורה שהעשיר והעני שווים ואין חילוק ביניהם!! ואין לך ניסיון גדול לעשיר כניסיון זה להיות שווה לכל העניים מבלי שיבדל מהם בכלום. הון ושלטון; ממון ושלטון - הולכים ביחד. לכן דואגים לעשירים תמיד! ולא מטילים עליהם גם מיסים!! ולעניים מטילים מיסים וגזרות והכל ולא מתחשבים בהם כלום!! כי 'בעל המאה הוא בעל הדעה'. אז התורה מצווה הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה, ודאי תכונתו של העשיר להיות 'קופץ בראש!' ולהראות עשירות,
אבל נאמר לו: "אל תרבה" ואל תבוא עם העשירות שלך, אלא תהיה שווה לדלת העם! והכלל הזה הוא אינו רק ברכוש גשמי, אלא גם ברוחני, הכלל הזה שולט גם בזה. חכמה היא גם כן רכוש גדול, וכטבע העשיר גם טבע החכם, והניסיון מעיד על זה. החכמים בכל מקומות מושבותיהן הינם בעלי הדעה, וגלגל העולם מתנועע על ידם, החכם רוצה להיות נבדל מכל כמו העשיר, לא פחות ממנו, ושכל שאלה תוכרע על ידו. חכמים זכרונם לברכה אמרו בברכות סג': 'אם ראית דור שהתורה חביבה עליו –פזר! ואם לאו – כנס'. אם אתה רואה שהדור התורה חביבה עליו - פזר את דברי התורה שלך, את דברי החכמה שלך לרבים, כי הם רוצים.
אבל אם הם לא רוצי ם- כנס. כנס; היינו שלא תחפוץ לתפוס מקום בחוכמתך, ולא תעשה אותה קרדום לחפור בה תהילה וכבוד. אל תשתמש עכשיו בחכמה בשביל לחפור בה תהילה וכבוד, ואחרי כל חכמתך - יהיה שווה בעיניך כיתר המון העם הפשוטים ותקבלה רק בכדי ללומדה. כמו שאמר רבנו יונה: "שמור את החכמה - שמירת נדיבים!" כמו שהנדיבים שומרים על הכסף תשמור על החכמה, לא לבזבז אותה, במקום שלא נצרך, היינו; שתראה לתת את החכמה למי שצריך! למי שאתה מחויב לתת אותה, ואל תפזר אותה במקום שאין צריכין לה.
זוהי אזהרה לחכם: שיזהר שמעלת חכמתו לא תגרום לו שירצה לרכוש על ידה את שוק העולם ולהיבדל משאר העם, אלא שלמרות חכמתו יהיה שווה בעיניו לכל בני אדם שאינם יודעין 'צורתא דשמעתתא!'. זו הנקודה הכי קשה בעשירות, בזה שרוצה אדם לקחת לעצמו, כי בזה שהוא נותן הוא לוקח לעצמו; כבוד מעמד שררה. כמו כן גם בחכמה, גם היא ניסיון גדול עד למאוד! שלא יעלה במחשבתו לרכוש בעדו, דבר מה על ידי חוכמתו.
מסופר מפי רבי נפתלי מאמסטרדם זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה על רבו הגאון רבי ישראל סלאנטר זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה: נודע לו שאשתו לקחה לה שטר הגרלה, קנתה שטר הגרלה, הוא שמע את זה רבי ישראל,
תכף כתב "סילוק" נכסי בפני עדות, ביראתו שמא תזכה אשתו בגורל, יהיה לו מזה 'קנין פירות' והוא ייעשה עשיר. וחרד פן לא יעלה בידו לעמוד בעניין של עשירות, שמא לא יוכל לקיים את כל המצוות והחיובים שפטור הוא מהן כשהוא עני, ובחר שלא לקיים מצוות אלה מאשר לעמוד בפני ניסיונן.
אה! כמה אנשים מתפללים: 'שהם יהיו עשירים והם יחלקו ויתנו'.
ואם כל המטרה שיהיה לך שתחלק - הקב"ה כבר מחלק למי שהוא חושב אז בשביל מה אתה צריך להתערב, מה אתה נכנס? אלא זה דמיונות! שהוא יחלק ויתן ויעשה וכו'. והניסיונות הם גדולים של העשירים! לא רק לתת אלא גם שלא לתת במקום שלא צריך. כמו שראינו פה לא תעשה שלא יוסיף, לֹא יַרְבֶּה.
לכאורה: אילו היו באים ומציעים לנו 'שיפתחו לנו את כל שערי החכמה כמו משה רבנו!'
מישהו מאיתנו היה מסרב לקבל מתנה זו? מי לא רוצה להיות חכם כמשה? ומה כתוב במשה? "וַיַּסְתֵּר מֹשֶׁה פָּנָיו" (שמות ג ו) זאת אומרת הבורא יתברך הציע למשה חכמה, "וּתְמֻנַת השם יַבִּיט" (במדבר יב ח) היה יכול להביט בתמונת ה'. בחינה רוחנית של ראיה הכי גבוהה שיכול אדם לראות להכיר ולהבין את ה'. ומשה רבנו עליו השלום כתב על זה "סילוק" {כמו שאמרנו שרבי ישראל כתב סילוק רק בדרך משל} כאילו כתב על זה סילוק שכתוב בו "וַיַּסְתֵּר מֹשֶׁה פָּנָיו" לא רצה להביט בשכינה! והוא משום שמשה שדרגתו שגם אחרי רוממותו, גם אחרי כל מה שהוא השיג והגיע – לא רצה אלא מתנת חינם. הוא פחד מהחכמה - שמא לא יעמוד בניסיונה!
אז להיות עשיר ולהיות חכם - זה לא פשוט. לא פשוט בכלל, אז אם כבר זכה אדם להיות עשיר; יש עליו חובות גדולים! הוא צריך ללמוד טוב טוב מה עליו לעשות ואיך להשתמש בממון שהוא זכה בו. ואם הוא חכם - גם צריך לגעת להשתמש בחכמה ולא לפזר אותה בכל מקום. אלא צריך כמו שאומר רבנו יונה "שמור את החכמה שמירת נדיבים"; במקום שמבקשים תורה - אז אמרו לנו חכמים, במקום שהתורה חביבה – פזר! אבל אם לאו - כנס. אז צריך חכמה גם איך להתנהג עם החכמה. וצריך גם עניות במקום עשירות; במקום שהתורה אומרת לֹא יַרְבֶּה! - לא ירבה.
אה! אתה נותן בדיוק כמו העני?
לך תשכנע עשיר: 'שילך כמה ימים שבוע ימים בבגדי עני!' הוא מסוגל? לא מסוגל!
- 'מה, אני ועני אותו דבר?! הוא יקנה משוק הפשפשים נעליים {חוץ מכבודכם}?'
הוא לא יכול להעיז לחשוב להיכנס שמה שלא יחשדו שהוא קונה שמה. זאת אומרת העשיר יש לו בעיה, הוא חייב לתת בשביל להראות שהוא עשיר, כי אם הוא לא יתן במה הוא עשיר? "השופוני" אבל התורה אומרת: לא! מצוות לא תעשה לֹא יַרְבֶּה וזה ניסיון גדול. רק מי שמבין את כוחות הנפש - מכיר את התורה. ובלי מוסר אי אפשר לדעת את כל זאת.
רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא אוֹמֵר: רָצָה הַקָּב"ה לְזַכּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל, לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: השם חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר".
הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]
לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!
ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏
בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!
כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).
כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.
מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות