הזן את הכל | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 10.12.2013, שעה: 16:56
"ויברך את יוסף ויאמר, האלהים הרועה אותי מעודי עד היום הזה יברך את הנערים". התרגום מתרגם את המילים "הרועה אותי מעודי עד היום הזה" - ה' דזן יטי מדאיתני עד יומא התין. ז"א, יעקב אבינו מוצא לנכון דוקא עכשיו להזכיר את השם ולהגיד שבחו על מה שזן אותו, אפילו שהזכיר האלהים אשר התהלכו אבותי לפניו, או המלאך הגואל אותי מכל רע, אבל הוא מזכיר כשבח מיוחד את האלהים שזן אותו, הוא שיברך את הנערים, ז"א הרועה אותי זה הזן אותי, מעודי עד היום הזה. למה הוא מזכיר את השבח הזה יותר מהשבחים הקודמים?
לכאורה מה ראה על ככה? הרי אנחנו רואים בברכת המזון רק שם מזכירים שבח של ה' שזן ומפרנס אותנו, אבל חוץ מברכת המזון, כגון בתפילת הלחש ושאר התפילות לא מזכירים את ה' על ענין המזון. עוד יותר מורגש בתפילות בימים נוראים, אז לכאורה לא מודאגים בענין הפרנסה והמזון, ובכל זאת כל תפילותינו עוסקות רק בגדלות ה', יתקדש שמך, תן פחדך ה' אלקינו, תן כבוד לעמך, צדיקים יראו וישמחו, ולא מתפללים כלל על המזון, על הצרכים הגשמיים, אם כן מדוע מצא לנכון יעקב אבינו להזכיר את הענין הזה כאן?
רבי שמחה זיסל היה אומר שמעולם לא שמע אדם אומר ברוך ה' היום לא היה חסר לי אוכל, מתביישים אפילו להזכיר זאת, וכאן יעקב אבינו לא מצא איך להדגיש את גדלות ה' רק ע"י ה מזון, שזן אותי מעודי ועד היום הזה. אבל כשמתחנכים להשגחה ובטחון בה', וגם נותנים זמן ללמוד מוסר להרגיש הרגשות נעלות, רואים בכל זאת כמה רחוקים עדיין אנחנו מלהרגיש באמת את השגחת ה' בכל צעד ושעל. מדברים עם הקב"ה בלשון נוכח, "ברוך אתה ה'", ה' לפנינו - ברוך אתה, גוף ראשון בנוכח, אך לא מרגישים כמה ה' קרוב אלינו ומצוי איתנו לידינו, מה הסיבה לכך?
בסוף שער הבטחון מביא בעל חובת הלבבות את מפסידי הבטחון באלהים, אחד מהם זה שאנחנו רואים תמיד רק את הסיבות הקרובות. למשל, ילד קטן בתחילתו הוא בוטח על שדי אמו, כשמתחזקת הכרתו הוא בוטח על אביו, כשיגדל הוא יסמוך ויבטח על זרועו, אדם רואה תמיד רק את הסיבות שהוא מרגיש בחוש, ולא מגיע ישר עד לסיבת הסיבות - הקב"ה.
רבי ישראל לוביצ'נסקי היה תמה, מדוע אדם לא בא בהקפדה ישר לקב"ה שחסר לו, ופונה אליו שכואב לו, במקום זה הוא תמיד מלא הקפדות על החברים שלו, על כל אדם, על המשפחה שלו. הוא יודע בדיוק מה עשה לו כל אדם והוא כועס עליו, מדוע לא יכעס על הקב"ה שהוא מקור כל הסיבות? לא שצריך לכעוס, רק אם אתה כבר כועס אז המקור והסיבה שהיא בגללך זה הקב"ה. אלא זה בגלל שאין האדם רואה את הסיבות הרחוקות, ה' יתברך כביכול רחוק ממנו, והוא אינו רואה אותו וזו הטעות. וכן מסביר רבי חיים זייצ'יק זצ"ל, מה שחכמים ז"ל אומרים, שבשכר מה שאמרו אחי יוסף "אנא שא נא לפשע אחיך", זכו שכהן גדול מתפלל על עם ישראל בכל שנה "כפר לעמך ישראל".
השבטים טעו במה שמכרו את יוסף, כי מקודם לא העריכו את יד ההשגחה כראוי, ואח"כ באו להודות ולומר, "אנא שא נא לפשע אחיך", כך עתיד כהן גדול לומר על בני ישראל "כפר נא". הכוונה בזה שכל הטעויות והשגיאות, החטאים והעוונות שאדם עושה בחיים, המקור שלהם באי הכרה בהשגחה. מזה שהוא לא מכיר שהוא מושגח בכל רגע. ועל זה צריך הכהן הגדול לכפר על בני ישראל, כדי להדגיש את ההשגחה שהכל בידו יתברך, וזהו התיקון, השגחה של ה' יתברך בכל עת ובכל רגע, וצריך להדגיש את זה וזהו התיקון.
יעקב אבינו רצה בזה שאמר "ויברך את יוסף ויאמר האלהים הרועה אותי, הזן אותי, מעודי עד היום הזה הוא יברך את הנערים", למה בחר דוקא בברכה זו? ולמה הזכיר את השבח של הקב"ה שהוא זן? יעקב אבינו רצה בזה למסור את המפתח לכל הברכות, והסגולה להמנע ממכשולים בחיים, וגם איך להתרחק ממידות רעות, ולחיות רק על פי התורה מצוותיה וחוקותיה, מה העצה לכך? שהאדם ירגיש בכל מהלך חייו את השגחת ה' יתברך, ואיך שהבורא יתברך מרחם על האדם מכל מרחם, וכל רחמים וחמלה שיש מזולתו עליו הכל מרחמי האל וחמלתו. כל הרחמים והחמלה, אם אתה רואה שמישהו ריחם עליך, הלוה לך, עזר לך, עשה לך, הכל זה מרחמי האל וחמלתו. זה לא שהאדם הזה התעורר לבד סתם ככה, הקב"ה נותן גם בליבם של אנשים, לפי מה שמגיע לאנשים שייוושעו על ידם, שיזכו לסיוע מידם, הכל זה מאפשר הקב"ה בהשגחתו, ואין התועלת והנזק ביד הנברא בלי רשות הבורא, אפילו אם בן אדם ירצה לעזור לחברו וה' לא מסכים, יימנע ממנו לפגוש אותו, לתת לו וכו', או שמישהו יספיק לפניו וכן על זה הדרך. אין התועלת ואין הנזק ביד הנברא בלתי רשות הבורא. אם האדם מבין זה ומשתדל לחיות על פי חינוך זה, כמה ינעם לו בחיים, כל בקשותיו הוא פונה רק לה' יתברך, אם הוא מבין את זה והתחנך על פי זה עכשיו - כל הפניות יהיו לה', וזו הברכה הגדולה בחיים, ואת זה כיוון יעקב אבינו ע"ה למסור ליוסף ולבניו, לבטוח בה' בלבד ולדעת שהוא משגיח עלינו. זו היתה מדרגתו של יעקב אבינו ע"ה, אין שום מחיצה מפרידה בינו לבין קונו. הסיבות אינם מבדילים ואינם חוצצים בעדו מלהבין את יד ה', שום סיבה, שום מניעה, שום דבר לא מהווה מחיצה בינו לבין ה', הוא לא מסתכל על זה כאילו מישהו יכול למנוע ממנו? מישהו הבטיח לו? מישהו מנע ממנו? מישהו איים עליו? מישהו אמר יפגע ויעשה? כל המחיצות האלה הוא מוריד אותם יעקב אבינו בשניה הוא מסתכל ישר במקור, לא מעניין אותו, כל זה דמיונות. בלי רשות הבורא לא יתרחש שום דבר, ממילא אם הוא בקשר עם הבורא ישירות, הוא מדבר איתו, מה שהוא הצליח לשכנע את ה' ולפי זכויותיו זה מה שהוא יקבל, מה שלא יצליח ולא כלום לא יעזור שום דבר. זו היתה מדרגתו של יעקב אבינו ע"ה, אין שום מחיצה מפרידה בינו לבין קונו, הסיבות הקרובות אינן מבדילים ואינם חוצצים בעדו מלהבין את יד ה', כל פרנסתו באה אך ורק מה' יתברך בהשגחה פרטית. אנשים שואלים מה יקרה אני יעזוב את העבודה, מאיפה יהיה לי עבודה, אני יודע שזה כרך בכל מיני בעיות ובעיות כאלה, מה פירוש? הקב"ה נותן לך לנשום, נותן לך לחיות, אז הוא יתן לך מזון, מאן דיהב חיי יהב מזוני, לא עבודה הזאת עבודה אחרת, אם אתה תתחיל לחשבן מאיפה אתה תביא אז אתה תולה בעצמך, אם אתה תולה בעצמך זה סיבה להסיר את ההשגחה ממך, אל תתלה בשום דבר, תעשה מה שנכון, לא צריך לעבוד פה - לא עובדים פה, לא צריך לעשות ככה - לא עושים, קודם כל לא עושים, נעשה ונשמע, קודם כל נעשה, מה שצריך לעשות על פי התורה עושים. לא עושים חשבון, אם עושים חשבון אז כאילו אנחנו מנועים מלקבל מהקב"ה סיוע מכל סיבה שהיא, אנחנו מחפשים, נו, אז איך הוא יעזור לי? אז איך הוא יביא לי? אז מאיפה יהיה לי? אז איך יכול להיות? אז מה פתאום? אז מישהו ינקוש לי בדלת ויגיד לי, אתה חיפשת עבודה לא? מה זה? מי ביקש ממך לחשבן בכלל? הקב"ה זן את כל העולם, ביליוני ביליונים של ברואים מכל הסוגים, לכולם הוא נותן מזון בעיתו, ואתה עכשיו צריך לחשבן מאיפה הוא יביא מה הוא יביא?
זה קטנות דמוחין של האדם חסר הבטחון. אדם שמחובר לכוחי ועוצם ידי וחכמים אמרו "אל בנתך אל תשען" כי הבינה שלך זה גם כן מושאל אליך, ברגע הוא יכול לקחת לך את זה ואתה יכול להיות שוטה בין רגע, לאבד את השכל בין רגע, זה שעדיין השכל עוד עובד אצלך זה לא בשביל שתגיד שאתה צריך לפעול בשביל עצמך, השכל צריך להיות בשביל להתבטל בפני הקב"ה, זה נקרא בעל שכל, בעל שכל מתבטל בפני הקב"ה. כמו יוסף הצדיק, מה יוסף הצדיק אומר? בלעדי האלהים יענה את שלום פרעה, אני? מה אני? יש אלקים בשמים הוא מנהל את הכל, אם הקב"ה ימסור לי מה להגיד לך אני אגיד לך, אין בעיה, לא ימסור לי אז אני מצטער, אני לא פותר חלומות, זה מה שסיפרו לך זה סיפרו לך, אני לא אמרתי את זה, זה הם אמרו.
אדם צריך להבין, שכל פרנסתו באה אך ורק מה' יתברך בהשגחה פרטית, לדוגמא, כשרואים שהדוור מביא חבילה לאיזה מישהו, היעלה על הדעת שזה מתנה טובה שבאה מצד הדוור? וכי הוא הנותן? יש דוור הוא מביא לך בדואר, צ'קים, מתנות, חובות גם, הכל הוא מביא, נו, אז זה הוא? אתה מאשים אותו או מודה לו על זה שהוא נתן? על השליחות אתה יכול להודות לו, להגיד לו יישר כח, יישר כח, אבל על עצם זה שהוא הביא? הוא לא הביא שום דבר, מה הוא הביא? מה הוא הביא, זה שלו? כל מי שמביא לך הוא בבחינת דוור. הקב"ה שלח את זה, ההורים שלחו לך חבילה, הדוור רק מסר אותה, אבא בשמים שלח לך חבילה, צריך להודות לו, לא לדוור, לא לאיש שנתן, אמנם צריך להכיר טובה אבל לא הוא הנותן, זה הכל מאיתו יתברך, ברשותו של הבורא יתברך.
אז לכן יעקב אבינו הבין שהכל בא ישירות מאיתו יתברך, ולא תלה בשום סיבות לא קרובות ולא רחוקות. על כן עלינו להתחזק ברגש ההשגחה והבטחון, שהכל מאיתו יתברך עלינו, ולא לתלות יהבנו ובטחוננו על שום בריה, על מי כן? על ה' יתברך, "השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך", אם אתה משליך הכל עליו אז יש לך הבטחה שהוא יכלכל אותך, אם אתה משאיר חלק עליך - תסתדר.
רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.
רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.
© 2024 כל הזכויות שמורות