טוען...

תיקון הכישלון | הרב אמנון יצחק שליט"א

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 22.10.2013, שעה: 08:20

הורדת MP4 הורדת MP3


http://live.shofar-tv.com/videos/3266
22-10-13
"...הנה האש והעצים ואיה השה לעולה".
נאמר חידוש גדול ונכבד בענין העקידה בעזרת ה', בענין העקידה נעשה פה נסיון אשר לא היה כמוהו בכל הנסיונות שנתנסה אברהם אבינו ע"ה, שבכל הנסיונות נתנסה אברהם אבינו בכל מיני צער, הן בגופו והן בנפשו ועמד בכולם, אבל במעשה העקידה לא היה חידוש גדול ונסיון חדש, כי אם תוספת צער גדול שלא טעם טעם כזה בכל הנסיונות שעברו, והיה בזה צער שלא ידמה ולא ישווה לו בכל היסורים שבעולם שאפשר לצייר בדמיון של אדם, זהו צער חילול ה' יתברך. בודאי שכבוד שמים היה לאברהם אבינו הוא יקר וחביב מכל החמודות שבעולם אפילו מאהבתו את יצחק בנו, שכל עמלו וטרחו של אברהם אבינו כל ימי חייו היה לגדל ולהודיע שמו הגדול יתברך בעולם, והנה לעשות דבר משונה ובלתי מתקבל על שכל האדם כזה, להקריב קרבן אדם על גבי המזבח על לא דבר ובלתי אנוס כי אם על פי רצונו הטוב, היה העולם כולו מביטים על זה בגועל נפש וחרפה ובוז ולדבר משונה וסר טעם, והיה אברהם אבינו מוכרח להודות שעשה זאת על פי מצוה ה' יתברך, ודבר זה טוב וישר בעיני אלהים שיקריב האב את בנו יחידו לקרבן, מה שאין הלב והשכל סובל זאת ומתנגד בהתנגדות גדולה מאד. ואם היה טוען את הטענה הזאת ואומר שה' ציווהו, היה מזה חילול ה' שאין כמוהו. ומזה היה צער גדול לאברהם אבינו יותר מהצער על יצחק בנו, צער של חילול שם שמים בעולם אשר היה יקר לאברהם אבינו יותר מכל החמודות שבעולם, ואשר על מזבח כבודו יתברך הוא הקריב את כל ימי חייו, קפץ לכבשן האש, נלחם נגד כולם, היה במערה 13 שנה, מה לא עבר, הכל לכבד את ה', ופתאום יוצא ממעשה שלו חילול ה' כזה גדול. לא היה כזה מכל הנסיונות שנתנסה עד הנה, ובכולם היה קידוש ה' ופרסום שם שמים בעולם, כל נסיון ונסיון קודם. אבל במעשה העקידה מלבד הצער הגדול על בנו, ועל חמודותיו שהלכו ממנו, עוד נתוסף לו צער רוחני גדול ונורא, הוא הצער של חילול כבוד שמים בעולם שלא היה עוד כמוהו. אז זה דבר אחד שבנסיון הזה לא היה דומה לו בנסיונות הקודמים, וזה הנסיון הכי קשה והכי גדול יותר מעצם העקידה.
עוד דבר הראוי לדעת בענין העקידה, שאברהם אבינו לא קרב את בנו לשחוט אותו בדרך אכזרית, הוא לא שכח את היחס שבינו לבין יצחק ואהבתו אותו, ושלא נחשוב שזה כמו איזה שוחט שלוקח בעל חי כדרך העמים הפראים הקדמונים עובדי האלילים שהיו מוסרים את בניהם ובנותיהם הקטנים לשרוף אותם באש והיו מתופפים בתופים לבל ישמע קולם וצעקתם הגדולה והמרה, והיה זה מעשה אכזרי ורציחה כדרך כל רוצחי נפשות, וזה היה מפאת התאוה של הכהנים שלהם לראות איך תצא נפשם של העוללים ואיך יפרפרו ביסורי מוות נוראים כאלה, היה להם עונג גדול מזה.
לא כן אצל אברהם אבינו ע"ה, הוא נצטווה "קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק", אמרו חכמים ז"ל, ליתן שכר על כל דיבור ודיבור. מה השכר שמגיע לאברהם אבינו על כל דיבור ודיבור - אז מתחו את המשפט עוד קצת, אז בשביל זה צריך לקבל שכר, איזה שכר, על כל דיבור ודיבור, מה זה על כל דיבור ודיבור? כל דיבור שאמר לו ה' היה ענין בפני עצמו, "קח נא את בנך" כשאתה לוקח אותו תזכור ואל תשכח אפילו רגע אחד שזה בנך יוצא חלציך, בשעה שאתה הולך לעשות את זה תתמקד בנקודה שאתה עוקד את הבן שלך היחיד שלך, "קח נא את בנך" שלא תשכח אפילו רגע אחד שהוא בנך יוצא חלציך. את יחידך, שלא תשכח שהוא יחידך, אין עוד אחד כזה בעולם. אשר אהבת - שלא תסור אהבתך אפילו רגע אחד ממנו, לא שתעקוד אותו כאילו כבר ויתרת עליו אתה יודע שכבר איננו ועכשיו מבצעים את הפעולה, שבכל רגע אתה זוכר שהוא בנך, שהוא יחידך ושאתה אוהב אותו ורגע אחד לא תפסק האהבה, את יצחק - שלא תשכח כל העת שהוא יצחק הגדול בחכמה ודעת ובעבודת האלקים. ככה במצב הזה על כל דיבור ודיבור לתת לו שכר, כי כשעוקדים את הבן יוצא החלצים ושמים לב לנקודה הזאת, כשיודעים שזה היחיד ואין בלתו בעולם, כשיודעים שזה האהוב שאין כדוגמתו, וכשיודעים שזה היחיד איייי. אז כל זה נותן שכר על כל דיבור ודיבור, זה השכר שהגיע לאברהם אבינו ע"ה בעד כל דיבור ודיבור, שמפאת כל דיבור שנצטווה גדל נסיונו של אברהם אבינו, ועשה את המעשה לא בגדר אכזרי, כי אם בכל מידת הרחמים והאהבה לבנו יחידו, והיה מעורר בקרבו בכל כוחו את רגשי החמלה והאהבה אליו, אבל בכל זאת היה צריך שתתגבר אהבתו לשמו הגדול והנורא יתברך על אהבתו וחמלתו על בנו יחידו. זהו עיקר גדול לדעת בענין העקידה. כמו שיעקב אבינו אחרי 22 שנה שלא התנחם כשידע שיוסף חסר לו, הוא עומד להפגש איתו, אז בפגישה כזאת רצים אחד לקראת השני, הוא עוצר ואומר קריאת שמע, שאת כל האהבה שיש לו לבן שלו הוא מעביר לקב"ה. זה היה האבות הקדושים, והנסיון היה למרות שאתה אוהב אותו בגבורה גדולה כך אתה עושה.
אותו דבר היה עם אברהם אבינו כמו שלמדנו, כשגרש את ישמעאל כשהוא אוהב אותו ואהב אותו כמו יצחק, אשר אהבת - אמר יש שנים שאני אוהב - ישמעאל ויצחק, וכשאמר לו ה' גרש עשה את זה במלוא מידת הגירוש. כמה היה אוהב את הקב"ה אברהם אבינו, אברהם אוהבי, אוהבי, ה' קורא לו אברהם אוהבי, מי זכה עוד לכזה דבר - אברהם אוהבי.
אשר על כן יש לנו לעיקר ויסוד במעשה העקידה, דברי חכמים ז"ל שאמרו שהיה ליצחק בן 37 שנה בעת העקידה, שכבר היה גדול בדעתו, ועשה אברהם אבינו מעשהו בהסכמה גמורה עם יצחק בנו, והיה יצחק משתתף במעשה של העקידה, ועובד ה' במידה ידועה כאברהם אבינו, עוקד והנעקד הולכים ביחד, חזק מאסרי, הוא מבקש מאברהם - תחזק מאד את המאסר שלי שאני לא אזוז ואפסל כקרבן. כמו שכתוב בפסוק "וילכו שניהם יחדיו" בדעה אחת צלולה, הבן להזבח והאב לזבוח, וכל זה אחרי שהודיע לו שהוא יהיה השה לעולה. אז אם כן מעשה אברהם אבינו לא היה אכזרי כי אם נסיון של מעלה שהסכימו שניהם האב והבן שצריך לקיים את ציווי ה' יתברך כמאמרו בלי שום הרהורים, ונעשה כל זה בכל ההרגשים הטובים של אהבה וחמלה ויקרת החיים מפאת שניהם, גם אברהם וגם יצחק.
אז בנסיון הזה רואים שהצער הגדול ביותר שהיה לו אי פעם זה החילול ה' שהיה יכול לצאת מכל העקידה, ואעפ"כ הלך על זה אברהם אבינו, "ואני בתומי אלך" "התהלך לפני והיה תמים" והוא הלך עם ה' בתמימות בלי חכמות, בלי חשבונות, בלי קל וחומר, בלי שום דבר, ה' אמר אז הוא עושה. והדבר השני שבעקידה הזאת זה הכל היה בשיא החמלה, בשיא האהבה, בשיא ההבנה שזה היחיד שבעולם, ושאין זולתו ואפשר שלא תהיה יותר אומה ישראלית, ובזה מסתיים הכל, עם כל זה שום חשבון לא נכנס ושום הרהור אחרי מידתו של הקב"ה למעלה ממשה רבינו. זה אברהם אבינו ובמידות שלו צריך להדבק.
רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר "ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים