טוען...

לאהוב את המוכיח | הרב אמנון יצחק

 יביע אומר, בני ברק
 תאריך פרסום: 21.09.2012, שעה: 07:20

הורדת MP4 הורדת MP3


"והשבות אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' אלהיך שמה ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקולו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלהיך שמה". בפסוקים האלו מוזכר ארבע פעמים הרעיון שבני ישראל ישובו בתשובה לה'. למה הצריכה התורה לומר זאת ארבע פעמים? לא מספיק פעם אחת לומר שישובו בתשובה וישיגו את השכר? והלא כבר נאמר שישובו בכל לבבם ונפשם, למה חזרה התורה ואמרה עוד כמה פעמים "ושבת" אחר שאמר "והשבות אל לבבך" והתורה גם כפלה ענין זה של השגת שכר, למה? נחזור על הפסוקים, "והשבות אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' אלהיך שמה ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקולו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלהיך שמה" וכן הלאה. אפשר לומר כי בכל פעם שהתורה חוזרת ומזכירה את רעיון התשובה אין הכוונה בכל פעם לאותה דרגה של תשובה, לאותה רמה של מח ולב והשגה בענין התשובה, אלא בכל פעם יש תשובה מעולה מהראשונה, יותר מזוככת, יותר השגה ויותר מדרגה עמוקה וגדולה יותר, כל פעם היא תשובה נוספת ומדרגה מעולה ועליונה, מפעם לפעם התשובה משתפרת ומתקרבת אל ה' יתברך יותר ויותר, כל פעם מתרחב ההיקף ובא התיקון על מה שלא תוקן בתשובה הקודמת.

בעל העקידה מפרש על הפסוק "יעזוב רשע דרכו וישוב אל ה'" הוא מקשה, מה זה וישוב אל ה'? אלא שהתשובה הראשונה שנעשית בעזיבת דרכו היא נעשית בקושי ובחולשה, התשובה השניה "וישוב אל ה'" היא נעשית ביותר התחזקות והתקרבות אל ה' יתברך, וזה הענין עצמו שכתב משה רבינו בענין התשובה "ושבת עד ה' אלהיך" וסמוך לו גאולה, באמרו "ושב ה' אלהיך את שבותך", ואחרי גאולה התשובה, עוד פעם, כמו שכתוב "ואתה תשוב ושמעת בקול ה'" ואחרי התשובה השניה תוספת של טובה במה שאמר "והותירך ה' בכל מעשי ידיך", אח"כ תשובה יותר חזקה במה שאמר "כי תשוב אל ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך" כפי שאמרנו שהתשובה של ישראל תתעלה לאט לאט מדרגה לדרגה, מפעם לפעם למעלה יותר מובחרת. והמאוחר בפסוקים זוהי התשובה היותר חשובה והיותר מעולה. אז לכן ארבע פעמים מוזכר בפסוקים תשובה והבטחות תשובה והבטחות, כל תשובה מעולה יותר מהקודמת ומקיפה יותר.

ואפשר לפרש זאת באופן נוסף, התשובה הראשונה הינה רק הכנעה לפני הקב"ה בתיקון המעשים שבין אדם למקום, אבל עדיין זה לא תשובה שלמה, כי טרם נכנע וטרם כופף עצמו בפני עובדי ה', עדיין לא התקין את נפשו לשמוע ולעשות כדבר עבדי ה' הנביאים ותלמידי חכמים שבכל דור ודור. הוא לא ריכך את ליבו, ועדיין לא כרת אזנו לשמוע דברי התוכחה של אלו היושבים וממיתים עצמם באהלה של תורה חכמה ומוסר, שזהו אחד מתאני התשובה כמו שכתב בחובת הלבבות וזה לשונו:

וכאשר תמצא יד נביא דורו או מורה צדקה או קורא על הדרך הטובה, יכנע לו וישפל לפניו, וכן כשיפגע חכמים בדעת אלהים ובתורתו והחסידים הקרובים אל האלהים, כמו שכתוב "יהלמני צדיק חסד ויוכיחני" אז צריך לקבל את דברו, אומר רבינו בחיי שחובה על כל אחד ואחד שימצא נביא בדורו אם הוא לא בדור שיש נביאים - מורה צדק, או אם זה קורא על הדרך הטובה, דהיינו מחזיר אנשים בתשובה, צריך להכנע לו וישפל לפניו וכן כשיפגע חכמים בדעת אלהים ובתורתו אם הוא פוגש חכמים שיש להם דעת אלקים ותורתו, וחסידים שקרובים אל האלהים, אז הוא צריך לקבל את דעתם ולהשפל בפניהם, ולהכנע בפניהם, כמו שכתוב "יהלמני צדיק חסד ויוכיחני" מה שהצדיק הולם בי ואומר לי דברי תוכחת זה חסד, ויוכיחני, זה חסד, צריך לשמוע לו. לכן התשובה שבני ישראל יעשו באחרונה "כי תשמע בקול ה' אלהיך לשמור מצוותיו" תשובה זו היא גם על החלק של שמיעה בקול תלמיד חכם ומוכיחיו - אלה שיוכיחו אותו, והיא תשובה נוספת המשלימה את התשובה הראשונה, יש בעלי תשובה שלא מקבלים תוכחת מאף אחד, אני חזרתי לבד, עזוב אותי אני יודע מה לעשות ... לא מקבלים. אומר זה עדיין לא תשובה שלמה, תשובה שלמה זה עד שיגיע לידי כך שישמע את המוסר מפי אלה שמוכיחים אותו.

תשובה היא גם על החלק הזה של שמיעה בקול תלמיד חכם ומוכיחיו והיא תשובה נוספת המשלימה את הראשונה, ומצאתי יסוד זה בבעל הטורים פרשת נצבים ל' י'. כתוב, "כי תשמע בקול ה' אלהיך" בגימטריא זהו לקול של התלמיד חכם. מה זה כי תשמע בקול ה' אלהיך? אומר בעל הטורים, זהו לקול של התלמיד חכם. וכשם שהשונא תוכחת הוא מ-24 דברים המעכבים את התשובה, מי ששונא תוכחת לא יכול לחזור בתשובה, זה מעכב אותו מלחזור בתשובה, כן המבקש חכמה ואוהב תוכחות מקרב את התשובה, ומביא גאולה לעצמו ולכל העולם.

כמה קשה לאדם להמשך אחר האמת ולקבל את האמת ממישהו, והמתעקש לא לשמוע תוכחה זו מכה שאין לה רפואה. כל המכה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך, תשמעו פירוש מדהים. כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך, שאלו חכמים, וכי מאחר שלא שם המחלה, רפואה למה? אם הוא אומר כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך, אין מחלה, למה הוא אומר כי אני ה' רופאך, למה צריך רפואה? אין מחלה לא צריך רפואה. תירצו - אם תשמע לא אשים, ואם לא תשמע אשים מחלה, אעפ"כ כי אני ה' רופאך. אמר על זה הגאון הרש"ז הסבא מקעלם זצ"ל, מחלת מצרים נקראת מכה, למה מכה יען אין ממנה תועלת, כי פרעה הכביד את לבו ונתוסף חטא על פשע, ונמצא היה מחלה בלי רפואה, אבל מכת ישראל תמיד מכה שמביאה רפואה, כמו בדורו של המן, יען שנהפך מן הצרה לתשובה, מצרה נהיה רצה, אז המכה הזאת הביאה רפואה, זה מה שכתוב, כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך, שמה זה היה מכה בלי תרופה, כי היתה מכה ומחלה יותר אנושה, כי מי שלא שם ליבו להתחרט ולהכנע ולשוב מחטאו זו מכה שאין לה תרופה. אז לכן אומר ה', כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך, כי לך אני נותן מכה על מנת שיהיה רפואה, לא מכה על מנת שתהיה מכה, אבל כל זה במי שמוכן לשמוע את התוכחות, אבל מי שלא שומע את התוכחות ה' ירחם.

אז למדנו שיש תשובה ואח"כ עוד תשובה ועוד תשובה ועוד תשובה, צריך להשלים להרחיב ולהוסיף בתשובה עוד חלקים וחלקים שעדיין לא טופלו, עד החלק של להיות שומע בקול המורים והמוכיחים ולהכנע בפניהם ולהשפל בפניהם כדי לקבל את דבריהם, כי השונא את התוכחות מעוכב מן התשובה, וזה כמו פרעה הרשע, מכה שאין לה תרופה. אז לכן חייב לשמוע בקול המוכיח. וערפכם אל תקשו עוד, זה לא תעשה, וצריך לשמוע בקול המוכיחים, ואומר הסמ"ק שצריך גם לאהוב אותם, ז"א מצות עשה לאהוב את המחזירים בתשובה. למה? כי הם הביאו אותך לחיי העולם הבא, והרי כתוב במפורש, שרבו ואביו מי קודם לפדייה אם יש לו כסף לפדות רק אחד? מי שמביאו לחיי עולם הבא, אביו מביאו לחיי עולם הזה, והוא מביאו לחיי עולם הבא.

אז לכן צריך לדעת גודל החשיבות להיות נכנע ושומע מפי המוכיחים. אז ללמוד הרבה מוסר, לפחות שעה ביום זה חובה, כבר עמדנו על זה מספר פעמים, וגם לשמוע ממי שיודעים, ומי שלא יודעים לא לשמוע, שלא יבלבלו להם את המח כי יש כאלה 'אובר חכם', הם מקילים. כמו שאתמול הזכרנו שהיה חזן שהיה מחלל שבת, והוא אמר שלבן שלו, שרב התיר לו, אמר זה שאתה חזן זה לחוד זה אתה עושה את העבודה, מה שאתה עושה אחרי זה - לא מעניין אותנו. אז יש גם כאלה שנקראים רבנים רח"ל. או כמו שהיה שו"ת באיזה אתר של כאילו דתיים, בענין בן אדם שחוטא באיזה דבר, אז אמרו לו טוב, תחטא פחות, תעשה את זה כל ששה שבועות, משהו כזה. כן, דברים איומים. בקיצור, לא כל אחד הוא בר הכי לדבר בנושאים כאלה ובודאי אלה שבעצמם לא עשו תשובה עדיין לא יכולים לדבר. אז מכל מקום תשובה ועוד תשובה לפי כל תשובה רואים גם שה' מיטיב יותר, עושים תשובה יותר, מרחיבים אותה - מטיב יותר, עושים תשובה יותר הוא מרחיב יותר.

אני ממליץ לשמוע את השיעור שאתמול נתנו במודיעין עילית לגבי שני ימים של ראש השנה, שיעור חזק שמסביר בדיוק מה ההבדל בין היום הראשון ליום השני ומה ההבדל בין מי שעובד את ה' לשמה ומי שלא, ומה דינם.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל...

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.12 10:25

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!

  • 15.12 12:32

    בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.

  • 15.12 12:30

    כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).

  • 12.12 16:27

    בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!

  • 10.12 16:59

    אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.

  • 02.12 13:32

    לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..

  • 02.12 11:32

    ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.

  • 02.12 11:30

    שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 02.12 11:28

    כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.

  • 02.12 11:27

    רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים