הולך את חכמים יחכם | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 24.12.2006, שעה: 11:34
ב"ה על שיעור זה פורסם מאמר 'ספר המוסר של הג'ונגל' בעיתון 'ארבע כנפות' גליון מס' 139, ניתן לקוראו בספר 'עולם התשובה' עמ' 123-124, לקריאה במאמר - לחץ כאן.
ב"ה על שיעור זה פורסם מאמר 'ספר המוסר של הג'ונגל' בעיתון 'ארבע כנפות' גליון מס' 139, ניתן לקוראו בספר 'עולם התשובה' עמ' 123-124, לקריאה במאמר - לחץ כאן.
בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח.
בפרשת השבוע: "וְאִם מָאֵן אַתָּה לְשַׁלֵּחַ הִנֵּה אָנֹכִי נֹגֵף אֶת כָּל גְּבוּלְךָ בַּצְפַרְדְּעִים" (שמות ז כז)
רבותינו אומרים: מה זה שכתוב: "וְיִתְרוֹן אֶרֶץ בַּכֹּל הוּא" (קהלת ה ח)? אפילו דברים שאתה רואה אותם כאילו מיותרים בעולם, כגון: זבובים ופרעושים יתושים הם היו בכלל בריתו של עולם!'. זאת אומרת יש להם כוונה ותכלית כשנבראו בבריאת העולם, הם בכלל בריתו של עולם. 'ורבי אחא ברבי חנינא אמר: 'אפילו דברים שאתה רואה אותם כאלו הם מיותרים בעולם! כגון: נחשים ועקרבים הם היו בכלל בריתו של עולם!' זאת אומרת זבובים ופרעושים ויתושים הם מטרידים, ואילו עקרבים ונחשים הם מזיקים, כל אלה היו בכלל בריתו של העולם שאם תאמר: 'מה הנאה יש מהם?' דע שיש להם כוונה ותכלית.
"אמר להם הקב''ה לנביאים: 'אם אין אתם הולכים בשליחותי - אני עושה שליחותי ע''י נחש, ע''י עקרב, וע''י צפרדע! תדע לך שכן שאלולא צירעה היאך היה הקב''ה פורע מן האמוריים?' כשעם ישראל נכנסו לארץ שלח את הצירעה לפגוע באמוריים, ואילולי הצפרדע היאך היה פורע מן המצריים?", עד כאן זה לשון המדרש.
(ש:....
ת: כן, תכף)
הרי שהקב''ה ברא את כל הבריות הללו, מן הזבובים ויתושים ועד הנחשים והעקרבים כדי שישמשו לו שלוחים להיפרע מן הרשעים! וזהו מה שאמר הכתוב: "לְמִשְׁפָּטֶיךָ עָמְדוּ הַיּוֹם כִּי הַכֹּל עֲבָדֶיךָ" (תהלים קיט צא) כל היצורים עומדים מוכנים לעשות רצונו של מקום לבצע את משפטו בעולם, 'משפטו' זה להוציא את דינו של הקב''ה בעולם כנגד החוטאים והרשעים! כל היצורים עומדים מוכנים לעשות רצונו של מקום - לבצע את משפטו בעולם.
בשליחות זו באו הצפרדעים, והארבה וכל החיות הרעות להיפרע מן המצריים במצרים, בשליחות זו באה הצרעה להיפרע מן האמוריים בזמן שבאו משה ויהושע לכבוש את הארץ, בשליחות זו נכנס יתוש לתוך חוטמו של טיטוס והיה נוקר את מוחו מטזטז לו במוח - במשך שבע שנים! תזזז... כל הזמן בראש, אתם יודעים מה זה? תעשו תזזזז... שבע דקות לא 'שבע שנים!' נראה אח''כ שיהיה שקט איך תרגישו...! ובשליחות זו באות כל הבריות והחיות הרעות בכל הזמנים - כדי לעשות רצון של מקום ולהביא פורענות לעולם!
אמרו חז"ל בגמרא (סנהדרין ל): "מיום שחרב בית המקדש, אף על פי שבטלו סנהדרין ארבע מיתות לא בטלו" סנהדרין היו מטילים ארבע מיתות ע''פ הדין, אבל היום אין סנהדרין, וארבע מיתות שהיו מטילים - לא בטלו! חנק, והרג, שריפה וסקילה; מי שחייב סקילה - או נופל מן הגג או חיה דורסתו, או שהוא נופל מן הגג - הוא פוגע בדבר קשה, או חיה דורסתו דבר קשה פוגע בו תאונת דרכים לדוגמא זה עונש של סקילה. מי שנתחייב שריפה או נופל בדליקה או נחש מכישו, כי הנחש שורף בארס שלו, הרי שמתפקידן של החיות לבצע דין ארבע מיתות למי שנתחייב בהם. זאת אומרת הבעלי חיים הם היום במקום הסנהדרין, הם המוציאים לפועל את גזירתו של הקב''ה. ומופלא הדבר! שהחיות מקיימות את שליחותן באמונה ויודעות לדייק להיפרע רק מהחייב ולא ולנגוע במי שאינו חייב, ובזה לא רק שמבצעים 'משפט אמת' אלא גם מלמדים צדק בעולם.
מהו שכתוב: "הִנְנִי מֵבִיא מָחָר אַרְבֶּה בִּגְבֻלֶךָ" (שמות י ד)? בִּגְבֻלֶךָ - ולא בגבול בני חם, בִּגְבֻלֶךָ אז זה צדק לא גולש ארבה כהוא זה לאדמת בני חם או לאדמת כוש, לא גולש! למה? כי ה' אמר: בִּגְבֻלֶךָ. ופרעה בא מתוך זה להכרה, כמה שה' מדקדק במשפטו, אמרו חז"ל: 'מהו זה שאמר פרעה: "ה' הַצַּדִּיק" (שמות ט כז)? שלא היו המכות באות - אלא בארץ מצרים! ולא היו נוגעות בשדה אחר, מחוץ למצרים. לכאורה, היה פרעה להכיר מתוך המכות ולהגיד: 'ה' הוא הגיבור! ה' הוא השליט על כל העולם' כי הוא רואים שהוא שולט בכל העולם, והוא יכול להכות, הוא גיבור, הוא מעניש את בריותיו על כל מעשיהם הנפשעים.
למה פרעה בא לידי למסקנה אחרת ואמר: "ה' הַצַּדִּיק"? למה הוא אמר: "ה' הַצַּדִּיק"? אלא שפרעה לא רק ראה את הדין והעונש בלבד, אלא הסתכל: עד כמה הדין הוא דין צדק! וכמה נזהר הקב''ה להעניש את החייב בלבד ולא נוגע באחרים.
זאת אומרת, בעלי חיים, שיש להם טבעים ואינסטינקטים חייתיים, ואם עוברים בפניהם בני אדם, הם לא אמורים להבחין בין בשר לבשר, בשבילם זה בשר, אז איך כל הערוב פושט "בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם" ועוברים יהודים בתוך האריות והדובים והנמרים והכל - והם לא ניגשים אליהם! זאת אומרת איך יכול להיות שבעלי החיים האלה עושים רצונו יתברך במדוייק? והוא נותן בהם דעת: ללכת רק למי שהוא חפץ שיפגע! זה לא 'במחשבה תחילה' זה לא שהם עברו 'קורס' והסבירו להם: מה ההבדל בין יהודי למצרי? איך זה לבוש, איך זה מדבר... הם הולכים בשליחות ועושים רצונו יתברך! אז רואים: שהקב''ה שולט בכל הבריאה כולה והוא יכול לשלוח אותם כשליחים לעשות את משפטיו.
(ש: זה אומר שאין להם בחירה?
ת: מה זה קשור לבחירה?
ש: אין להם בחירה זה כמו שאני שולט עליו
ת: אז מה? אז מה? נכון
ש....
ת: נכון
ש: שאני שולט עליו אני אם אני רוצה להדליק אם אני רוצה לכבות אני מכבה אבל אדם יש לו שכל של בחירה....
ת: אבל הוא יכול להבחין בין שומר שבת ללא שומר שבת, אין לו בחירה, הוא יכול להבחין בין שומר שבת ללא שומר שבת? האריה יכול להבחין בין שומר שבת ללא שומר שבת? אין לו בחירה! למה שהוא לא יאכל את זה? מה אכפת לו אם הוא שומר שבת, הוא יודע אם הוא שומר שבת? הוא יודע בכלל מה זה שבת? למה את זה הוא אכל ואת זה הוא לא אכל? מי שלח אותו? מי נתן לו עכשיו את ההטיה ללכת לזה ולא לזה, מי עשה לו את זה, הוא? הוא החליט? - לא! מי עשה? ה'!
ש: אז הוא יכול להיות שליח
ת: מה אמרנו?
ש אבל הוא לא יכול לעשות משהו אחר
ת: מה פרוש?
ש אם אני יש לי שלט על איזה מכשיר אני יכול להדליק את המכשיר הזה לא להשתמש במכשיר אחר
ת: הוא יכול, הוא יכול, הוא יכול. האדמה נצטוותה: 'לתת טעם העץ וטעם הפרי - אותו דבר!' והחליטה: 'לא לתת!'
ש....
ת: לא, היא עברה עברה - והיא נענשה! זאת אומרת יש צד שהם יכולים להתנגד לא צד 'בחירה' כמו האדם, אבל יש להם צד לעשות מה שהם חפצים, בלי בחירה, בלי המושג שלנו בחירה שזה דבר עליון יותר מהמלאכים! מלאכים לא יכולים לשנות כלום מתפקידם, למרות זאת יש כאלה שכן תלוי אם הם נפגעו, אם הם ירדו מהעולם העליון ירדו לפה - נתקלקלו מהאוויר של העולם הזה! וכו' אבל יש להם צד לנהוג כך או לנהוג אחרת. אבל זה שאתה רואה שהם הולכים והם מבדילים בין יהודי, בין עברי בין בן ישראל לבין מצרי והם פוגעים רק במצרים! פרושו של דבר: אתה מבין שיש פה שליחות ו: הַכֹּל עֲבָדֶיךָ, זה מה שאומר הפסוק "וְיִתְרוֹן אֶרֶץ בַּכֹּל הוּא" מה פרוש? שכל הברואים עושים את רצונו של הקב''ה! "לְמִשְׁפָּטֶיךָ עָמְדוּ הַיּוֹם כִּי הַכֹּל עֲבָדֶיךָ".
אז פרעה היה צריך להגדיר את הקב''ה: 'שליט, גיבור, תקיף!' הכל, למה הוא אמר 'צדיק'? כי הוא לא ראה רק את העונש אלא הוא הסתכל גם על מידת הצדק, כמה הוא נזהר הקב''ה להעניש את החייב בלבד ולא נוגע באחרים! מתוך כך הוא בא להכרה: שה' הוא הַצַּדִּיק משפטו משפט צדק ואמת, כתוב: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" (דברים לב ד) על מה זה נאמר? על משפטי ה'! הַצּוּר, למה הוא מוגדר הַצּוּר? כמו סלע חזק! צור, זה חזק צור, הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ, בשלימות, מדויק, פיקס! נגיד שאתה היית צור חזק כמו צור
והיו אומרים לך: 'עכשיו אתה צריך למעוך נמלה שמונים ושתים אחוז!'
אתה יכול לעשות כזה דבר? למעוך נמלה כשאתה ענק כמו צור תמעך אותה שמונים ושתים אחוז! אתה יכול לעשות דבר כזה? הקב''ה יכול! זה מה שכתוב: הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ, אפילו שהוא צור! אז כשאחד גדול, חזק נותן כאפה' למישהו - הוא לא יכול לדקדק כמה באמת מגיע לו והוא עושה לו שני סיבובים בראש ככה, כי היד שלו כבדה הוא לא יכול לכוין, הוא לא יכול להיות פתאום עדין ופתאום... זה יד! אבל הקב''ה למרות שהוא צור, "הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ" (מלכים-א ח כז) כל הגלקסיות - זה אפס אפסים!
והקב"ה שמה למטה למטה למטה למטה למטה יש איזה בן אדם כזה, זאטוט כזה שלא 'בא לו' עכשיו לשמור על משהו לא בא לו, לא בא לו... אז הקב''ה צריך לחנך אותו צריך לתת לו טינג קטן כזה, טינג אתה מבין הוא צריך לתת לו בדיוק, על המיליגרם! בדיוק, וגם ולהתחשב: 'שזה לא יפגע בסובבים אותו!' וההשלכות שיהיו מהמעשה הזה - לא יגרמו נזק לחפים מפשע אחרת זה לא יושר, אתה מבין? זה לא יושר זה עוול! אם אתה עושה לשני על חשבון ההוא - זה עוול! לכן אומר וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא.
מכאן אנו למדים: כמה הברואים השפלים ביותר ואפילו החיות הרעות והטורפות ממלאים תפקיד חשוב בבריאה להביא משפט בעולם! ולא עוד, אלא שתוך ביצוע המשפט, להעניש את הרשעים הם כובשים את טבעם ועומדים על קו הצדק בלי לנטות ממנו במשהו!! זאת אומרת מי שצריך להיפגע רק הוא יפגע ולא יותר.
אז מעכשיו נפתח לנו ספר מוסר חדש, יש ספר "שערי תשובה" של רבנו יונה, יש "מסילת ישרים" של הרמח"ל, יש ספרים של מוסר גדולי התורה,"ספר הישר" לרבנו תם, יש עוד ספרים גדולים. הינה ספר חדש מהג'ונגל נפתח לנו ספר מוסר חדש, בג'ונגל, מה הספר החדש? 'צא ולמד ק''ו מברואים: מה הם - שטבעם להשחית ולחבל! והקב''ה שולח אותם לבצע מעשה השחתה, כדי להעניש את הרשעים, בכל זאת, באותו זמן שהם באים לקיים את שליחותו של מקום, הם נזהרים לא לעבור את הגבול שהוקצה להם! ואינם נוגעים באחרים כמלוא נימה, כמלוא שערה!
אפילו עובי של שערה הם לא נוגעים יותר ממה שהם נצטוו. על אחת כמה וכמה שהאדם, מבחר היצורים חייב להיזהר בכל מעשיו, לא להיכנס בתחום חברו ולא לפגוע בזולת, ואם הברואים שומרים כך על כל תנועותיהם. זאת אומרת, בעלי החיים, החיות, והבהמות שומרים כך על תנועותיהם, ומדקדקים לקיים רק מה שההשגחה מטילה עליהם, על אחת כמה וכמה שעל האדם לדקדק בכל תנועה ופסיעה שלו - ולא להניע אבר רק לפי רצונו של מקום!
עוד פעם, 'ספר מוסר גדול מהג'ונגל! שבעלי חיים טובים יותר מבני האדם; כיוון שהם מדקדקים לעשות בדקדוק ולא להיכנס בתחום שלא נצטוו עליו ולא הורשו בכך.
(ש: אבל זה הקב''ה אומר להם...
ת: אבל טבעם להשחית ולחבל! והם צריכים לבלום את ההשחתה והחבלה שבטבעם!! טבע - זה טבע, וטבע פועל אינסטינקטיבית לבד, ואתה מודרך מהטבע
ש:....אין פה התנגדות
ת: כן, הם יכולים לעשות אתה מבין, ההפך! זאת אומרת מצד טבעם, ובכל אופן אפילו שיש לו את הטרף לידו, הוא צריך לבלום את עצמו, אתה מבין: כיון שה' ציווה! כיון שה' ציווה. תכף נראה את הסיפור עם הצפרדעים...
אבל כיוון דאתינא להכא, אז כבר נאמר, שאלת אותי: 'מה עם הפשקווילים שזרקו ברחובות?'
זה בדיוק ההפך מהחיות, זה יותר גרוע מהחיות! החיות עושות הכל ע''פ מידה, ע''פ שליחות, אבל אלה שזורקים פשקווילים ברחובות כנגד אנשים - זה נאמר עליהם פסוק מפורש: "אָרוּר מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן!" (דברים כז כד) זה קללו אותם כל בנ''י, שש מאות אלף איש! משה ואהרן והכהנים במעמד השכינה קללו את מי שזורק פשקווילים: "אָרוּר מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן" אתה יודע מה זה אָרוּר כזה? זאת אומרת, זה דבר איום ונורא! מה שאנשים עושים, אבל זה רק גיהנם בשבילם, זה לא פוגע במי שמוציאים נגדו פשקווילים.
הרב שך זצ"ל הוציאו נגדו פשקווילים, הרבה פשקווילים! כל אחד שלא מצא חן בעיניו מה שהרב שך מחליט, אז הוציא פשקוויל, מה הבעיה? אלה שזה - הם אנשים ארורים! הרי התורה אומרת שהם ארורים, אז ארורים יכולים להוציא נגד גדולי ישראל פשקווילים, אז הוציאו נגדו פשקווילים בכל מיני ענינים, מה הוא היה עושה? שומר אותם במגירה וציווה: 'שכשיקברו אותו - יאספו את כולם בשקית וישימו אותם לידו!' זה מראה שהוא עשה את מה שצריך לעשות, והיו כמה ארורים שיצאו כנגדו, זה התעודה של הכניסה הכי טובה לגן עדן! למה? כי מי שעושה - יוצאים נגדו, מי שלא עושה - אף פעם לא יוצאים נגדו...
אחד מגדולי ישראל בירושלים שהיה קנאי לשי"ת במלחמותיו תמיד היו כותבים עליו בעיתונות נגדו! ומשמיצים אותו והכל. כל יום שהוא לא היה רואה כתבות נגדו, היה אומר: 'לא עבדתי את ה' כראוי היום, אם לא יוצאים נגדי כל יום - סימן שאני לא עובד ה'!' אבל יש אנשים שהם חיים 'חיי פשרה' הם לא נלחמים על האמת, לא אכפת להם, הם רוצים: 'לחיות בטוב עם כולם' אז הם לא אומרים את האמת בכל מקום, עושים חשבונות: 'לא כדאי, יוציאו עלי פשקוויל...' אבל אלה שהם אמיתיים, לא מעניין אותם בכלל מה יוציאו ואדרבה! זה התעודות כניסה לגן עדן.
אי אי אי אי אי אי... פשקוויל, מה היה כתוב בפשקוויל, אתם ראיתם? היה כתוב: 'שיש אתר אינטרנט לארגון שופר', שמעתם? איזה עוון גדול זה... אתר אינטרנט לארגון 'שופר' להציל! להציל אנשים!! בשביל שאנשים יחזרו בתשובה, אלפים ורבבות חוזרים בתשובה דרך האינטרנט, זה 'עוון', אצל מי? אלה שהם ארורים, אלה שמכים בסתר את רעהו! למה?
אספר לכם סיפור, יש בן אדם...
(מה זה מה זה? לכולם יש! ל'מודיע' יש, ל'יתד' יש, לכולם יש! כל מה שמשמש לדבר שהוא חיובי, אם עיתונים מחזיקים - כל שכן דברי תורה! לא?)
אז לדוגמא, כן אדם נכנס ורואה אדם שאוכל, אדם שאוכל ב-AM.PM, בחברה הזו של דודי ויסמן, שיש לו את 'שפע שוק', אחד לדוגמא, ששמה יש טריפות! ויש שם סרטנים וכל מיני דברים כאלה ואדם כזה, פתוח בשבת!! כן, ואדם כזה נכנס לתוך חנות כזאת שאחד הולך לקנות עכשיו סרטנים או לאכול בשר חזיר, ונכנס בן אדם כזה ובשקט ככה נכנס עם חמש קילו בשר בהשגחה מהודרת! כמו שצריך
ואומר לאחד: 'אם אתה לא קונה את הבשר הזה הטרף - אני אביא לך חמש קילו בשר כשר! אתה רוצה?'
אומר: 'כן, למה לא? אם אתה נותן לי חמש קילו, אם טרף אני אוכל, כשר - בטח אני אוכל! ואם זה למהדרין, למה לא? ואם זה בחינם? עוד יותר טוב, אני מוכן'
זה שנכנס ל-AM.PM כן, שזה הרשת של 'שפע שוק', אם הוא נכנס לבפנים ולקח, ונתן למישהו הוא עשה מצווה או עשה עברה? עשה מצווה!! הציל את ההוא מטרף.
אם אחד פתח אתר אינטרנט עם דברי תורה, שבמקום שההוא שעתים יהיה במקום מטונף! יהיה שעתים במקום של דברי תורה ויחזור בתשובה, עשה דבר טוב או לא? אז איך מוציאים על זה פשקוויל? ארורים האנשים האלה! ארורים!!
זה כמו לומר: 'שצריך לסגור את 'מעיני הישועה!' למה צריך לסגור את מעיני הישועה? כי יש שמה רופאים שהם בודקים נשים ותוך כדי בדיקה הם לפעמים נוגעים גם באשה, כי הם צריכים לבדוק! אז צריך לסגור את מעיני הישועה, מה זה? מה זה, בבני ברק, בלב בני ברק, נוגעים בנשים?! מה זה הדבר הזה?'
אבל זה רופא שעוסק במלאכתו וזה מותר ע''פ ההלכה במידה הראויה מה שמותר, והוא עושה מלאכתו, מה זה? זה נקרא שהוא עושה עברה?! אם מישהו חלילה יתבונן אפילו באצבע קטנה של אשה על מנת להנות - זה עברה איומה ונוראה! אבל נוגע בדרך שמותרת ע''פ ההלכה, עוסק במלאכתו, אפשר להוציא עליו פשקוויל?! ארורים האנשים האלה! זאת אומרת, אנשים אבדו את הצפון, צריכים ללמוד מהג'ונגל, החיות יותר נורמאליות מהם.
אי אי אי... בירושלים יצא פשקוויל גם כן, למה? למה? למה? למה אנחנו עושים 'קו חלק; שופר ניוזטל' יש שופר ניוזטל למה אנחנו עושים 'קו חלק למהדרין', הרי יש 'סלולר כשר' למה אנחנו יותר טוב, אנחנו 'חלק',
אז יוצאים בפשקווילים שהרבנים אמרו: 'שאסור להחזיק סלולר שהוא לא כשר'.
נו, אז נשאלת השאלה: לצלצל ללא כשר, מותר? יש חסימה בסלולר הכשר לטלפן לטלפון לא כשר? אין חסימה כזאת!
יש רבנים שאמרו: 'שאסור?' - לא! אפשר את הקו תוכן שלנו של הדברי תורה לשים בקומה כשרה? לא! למה? כי 'הוועדה לעניני תקשורת' – אסרה! אז אנחנו עם דברי תורה לא יכולים לשים ב'קומה הכשרה' כי הוועדה אסרה על דברי תורה, זה 'תוכן' ואין לחלק בין תוכן לתוכן... אז אי אפשר לשים בקומה הכשרה, אז מה הטענה?? להחזיק 'בזק' בבית מותר? בזק - זה לא כשר! אז איך מחזיקים בזק בבית? אז מה הארורים האלה עושים? מכים בסתר בגלל סיבות אחרות בכלל! אבל הציבור רואה פשקווילים ולפעמים מתרשם, לפעמים לא, הרוב מלגלגים! אבל חלק כן, אז זאת אומרת אין פה דברים של אמת, פנינו ל'וועדה', הוועדה אישרה? - לא!
- 'תנו לנו לשים!'
- 'לא! זה תוכן!!'
- אייי אבל לחברות הסלולר עצמן יש 'קו תוכן' בפנים ושמה שומעים רשת ב'! אז מה זה? זה מותר? בגלל שהם חברת הסלולר עצמה??
ש:....
ת: בכשר!!
ש:....
ת: כן הרב יחיאל מויאל נתן לי מספר טלפון דרך 'פלאפון' חייגתי למספר הוא אומר: 'תשמע יש פה שירים של חרדים...! כאילו 'תחרות מצעד כזה של פזמונים' הוא אומר: 'הקש אחד' אתה שומע: 'דרג את השיר' אחר כך: 'תלחץ מספר כך וכך - רשת ב'!' אתה לוחץ ואתה שומע רשת ב' - זה של חילונים! בשביל זה עשו 'סלולר כשר'?!
ש:...
ת: מהכשר!!
ש:...
ת: לא רק שיר, רשת ב'!!
ש:...
ת: ב'כשר'!! אז אנחנו זה טלפון 'חלק', מה לא טוב? עכשיו אני אסביר לך: אתה מחזיק כשר והוא מחזיק כשר אתם יכולים לדבר לשון הרע? יכולים! אתם יכולים לדבר נבלות הפה? יכולים! בטלפון החלק שלנו - אי אפשר לדבר! אתה יכול לדבר על עצמך, אתה יכול רק לשמוע דברי תורה!! יש יותר חלק מזה?
ש:...
ת: אבל זה מפריע כנראה, כי זה 'חלק'. והארורים האלה מוציאים להם פשקווילים, אתה מבין מטעים את הציבור, במקום שיוסיפו קדושה ויגידו: 'אדרבה! צלצלו - תמנעו!'
למה? זה דברי תורה 'חס ושלום! אסור לשמוע דברי תורה...' מהג'ונגל הם צריכים ללמוד, מהג'ונגל, מהג'ונגל.
כשנתבונן נראה: שיש ללמוד מבעלי החיים מוסר עוד יותר נעלה! בעלי החיים אפילו האכזריים ביותר, עוד לא נגמר תפקידם רק בזה שעושים שליחותו של מקום לבצע משפטו בעולם, זה לא מספיק שהבעלי החיים מענישים רק את הרשעים, , כי יסוד הבריאה הוא חֶסֶד, כמו שכתוב: "עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" (תהלים פט ג) וכל הנבראים הם שותפים בבנין הזה ופועלים חֶסֶד, כל הנבראים! בשעה שאותם בעלי חיים נפרעו מן הרשעים והענישו את העושקים, את המצריים, הם הצילו באותה עת את העשוקים מידיהם, את בני ישראל, שהמצרים הפסיקו לשעבד אותם, והטיבו עימם הטבה רבה!
זאת אומרת זה פועל על שני צדדים; הם צריכים גם להטיב, זה לא מספיק מה שהחיות משחיתים ופוגעים ומענישים, הם גם מטיבים מהצד השני, כמו שהיה במצרים; הם ענשו את המצרים והקלו על בנ''י, שלא יכלו לשעבד אותם, הינה לדוגמא: בשעה שהצפרדע והארבה והערוב התפשטו בארץ מצרים להביא מכות על המצרים, הביאו רווח והצלה לישראל ועזרו לשחרר אותם מיד מענהם ומהשעבוד הקשה! מספר בנ"י באותו זמן היו 'ששים ריבוא איש' מגיל עשרים עד ששים, וביחד עם הנשים, הקטנים והזקנים - מנו בוודאי כמה מליונים! ונמצא שאותם הברואים תוך עשותם משפטים עם המצרים, גמלו חסד של הצלת נפשות עם מליוני בני אדם!!
חז"ל מספרים: שמתוך הפורענות הזאת שהביאו על המצרים, הם גם גמלו טובה למצרים עם השכנים. היה סכסוך במצרים עם השכנים שלהם בגבולות: 'עד איפה מגיע הגבול? עד איפה מגיע הגבול, 'קו ששים ושבע, ארבעים ושמונה... איפה, איפה לשים את הגבול?' אז היה בעיות, חז"ל אמרו: שהמכות הביאו לשלום בין מצרים לשכנים! למה? היתה מחלוקת בין כוש לבין מצרים; המצרים אומרים: 'עד כאן תחומנו', והכושים אומרים: 'עד כאן תחומנו'. כיון שבאו הצפרדעים עשו שלום ביניהם! למה? שום צפרדע לא נכנסה לגבול של כוש, אז עד איפה שהיו צפרדעים זה הגבול, למה? כי התורה אמרה: "גְּבוּלְךָ" בגבול שלך ולא גבול של אחרים, הרי שהברואים האלה ממלאים גם תפקידים; לגמול חסד עם הבריות ולהביא שלום בעולם! ממש יותר טוב מזורקי הפשקווילים.
חז"ל אומרים: 'שנח לא רצה לקבל את העורב לתיבה, למה נח לא רצה לקבל את העורב לתיבה? כי הוא לא ראה בו שום צורך לעולם! הוא אמר: 'שהוא אכזרי ומתאכזר על בניו!' כתוב: "לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ" (תהלים קמז ט) מה פרוש? הם קוראים לאבא שלהם: 'שיביא להם אוכל!' לא מביא להם, אין, עוזב אותם נוטש אותם העורב, העורב מביא ילדים ועוזב אותם, למה הוא עוזב אותם?
אומר המהר''ל מפראג: כשהעורב הנקבה יולדת, היא יולדת את העורב בצבע לבן, ואחרי יממה מתחלף הצבע שלו ומשחיר. בא העורב רואה שזה לבן אומר: 'זה לא ממני!' ועוזב אותם, יותר לא בא. לכן כתוב: "לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ" לִבְנֵי מלשון לבן, בגלל שהוא רואה אותם לבנים והם קוראים - אז הוא לא עונה להם: 'זה לא שלי!'.
מכל מקום, אמר לו הקב''ה לנח: "קבלהו! שעתיד העולם להצטרך לו!"
אמר לו: "אימתי?"
אמר לו: "עַד יְבֹשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ" (בראשית ח ז) מה פרוש? עתיד צדיק אחד אליהו הנביא, ליבש את העולם ואני מצריכו לו, אני צריך את העורב בשבילו! למה? כתוב (מלכים-א יז ו) "וְהָעֹרְבִים מְבִיאִים לוֹ לֶחֶם וּבָשָׂר בַּבֹּקֶר וְלֶחֶם וּבָשָׂר בָּעָרֶב" אז העורבים כלכלו את אליהו הנביא שהלך ארבעים יום וארבעים לילה בלי אכילה ושתיה! כמו משה רבנו, והם הביאו לו מזון מביתו של אחאב הרשע, 'גלאט כשר' מביתו של אחאב הרשע! אחאב רודף אחריו להורגו, ואת האוכל העורבים מביאים מהבית שלו לזון אותו, כמו שפרעה גידל את משה רבנו אצלו בבית!!
אתם יודעים, שמכת דם במצרים לא היתה בביתו של פרעה, מכת דם לא היתה בביתו של פרעה - הוא שתה מים, למה? בגלל שהוא השקה את משה רבנו אצלו בבית, והוא גידל אותו והוא השקיע בו קצת ככה, פלוס... בשביל שהוא ישתה ויאכל והכל, אז הקב''ה פרע לו - ונתן לו לשתות בבית מים במכת דם!
מכל מקום, אפילו העורב - אם לא היה בו חסד, לולא החסד שעתיד העורב לגמול אליהו הנביא לא ראו בו זכות קיום! זאת אומרת חייב שאפילו במשחית הכי גדול יהיה צד של חסד. ואע''פ שהעורב הזה לפעמים ממלא שליחותו של מקום להעניש את הרשעים כשאר הברואים, בכל זאת לא די לקיים אותו בעולם משום תפקיד זה בלבד, עם כל הערך שיש בכך שהוא מעניש בשליחות ה', כי תכלית הבריאה היא 'חסד שלם!' ולא כל תערובת של איזה צער שהוא, ורק בזכות זה שהוא עתיד לגמול חסד שלם, ואף שזה רק במקרה אחד בלבד - כבר ראוי הוא לכל המין הזה להתקיים בעולם!
כמו שהקב''ה השאיר את עמון ומואב 'בשביל שתי פרידות שצריכות לצאת משם; רות ונעמה העמונית' אז הוא לא השחית אותם מן העולם, משהו מדהים!!
אז כמה תוכחות מוסר יש ללמוד מכאן, מהג'ונגל; הרי אותם בעלי החיים נבראו מטבעם אכזרים, מוטל עליהם להביא בעולם משפט וצדק, בתוך פעולתם הם גם גומלים חסד, ובגלל זה יש להם זכות קיום. ואם כן האדם שנברא 'בצלם א-לקים' ותכליתו להידמות לקונו במידות הטוב והחסד, כמה מוטל עליו להשתדל כל ימיו: להיטיב עם הבריות, לרדוף חסד שלם! ללא קשר עם איזה פגיעה שהיא אף אם תהיה מחוייבת ומוצדקת.
חז"ל אומרים: 'אלמלא נתנה תורה אפשר היה ללמוד את כל המידות הטובות מבעלי חיים! שנאמר "מַלְּפֵנוּ מִבַּהֲמוֹת אָרֶץ וּמֵעוֹף הַשָּׁמַיִם יְחַכְּמֵנוּ" (איוב לה יא) אלמלא נתנה התורה לישראל, היינו לומדים מן הבהמות ומן העופות; צניעות מחתול, פיוס מתרנגול וכו' וכו' והנה כמה מלאה הבריאה צדק וחסד, וכמה יש לאדם ללמוד ממנה על מעלות עליונות מאוד מאוד!
אמרנו פעם, שכשאחד אמר על 'הנאצים' – 'ימח שמם וזכרם!' שהם היו 'חיות רעות!'
אז אחד מהתנועות בבעלי חיים, לא 'תנו לחיות לחיות' של פה... תנועה עולמית של 'צער בעלי חיים' וכל מיני כאלה התלונן! וביקש: 'שלא לומר יותר שהנאצים היו 'חיות רעות' כי החיות טובות מהם פי כמה! למה? מעליב את החיות
- והוא צודק! למה הוא צודק? משום שחיה טורפת, לצורך, כדי לחיות אבל אחרי שהיא טורפת, אז היא לא טורפת, אריה כשהוא רעב הוא רק טורף, כשהוא לא רעב הוא מסתכל עליך אתה יכול ללכת לידו ושום דבר לא יעשה לך. אבל אם הוא רעב ככה הקב''ה טבע בו, אז הוא רק לצורך. הם הרגו והשחיתו ועינו שלא לצורך, זה 'חיות אדם!' זה לא חיות זה חיות אדם, זה יותר גרוע זה שכל של אדם עם טבע של חיה. זאת אומרת, זה הדבר!!
עוד דבר קטן נלמד: "וַיִּפֶן פַּרְעֹה וַיָּבֹא אֶל בֵּיתוֹ וְלֹא שָׁת לִבּוֹ גַּם לָזֹאת" (שמות ז כג)
משה רבנו שנתגדל בביתו של פרעה, אי אפשר שהוא לא השפיע על פרעה את האוויר הזך שמשה פיזר באותו בית! הרי כבר בתיבה יצא אור מהתיבה בשעה שבתיה משתה אותו מן המים, וכשצדיק נמצא בבית אז זה משפיע על כל האווירה שם, כשצדיק יוצא מהעיר – 'פנה זיוה, פנה הודה, פנה הדרה!' מורגש שהוא חסר. אז בבית של פרעה כשהיה משה רבנו בוודאי שהוא פיזר שמה אווירה של קדושה, משהו מזה בוודאי דבק בפרעה, ועל כן מכח זה כבר היה ראוי פרעה בביתו שלא יענש גם במים. זה עוד טעם למה פרעה היה יכול לשתות מים בביתו.
כמו שהשפעה של יוסף השאירה בו איזה רישומים טובים כלפי עם ישראל, פרעה גם הושפע מיוסף! יוסף היה צדיק גדול, איש אמת, שאפילו שהיה בידו הכל, אפילו שהיה בידו הכל - אז הוא השתמש בכל מה שיש לו רק לצורך מה שהיה צריך, הכל הוא עשה: "עַל פִּי פַרְעֹה" (בראשית מה כא) על פי פרעה, על פי פרעה כמו שכתוב בענין העגלות שהוא שלח לאביו, שלוש פעמים כתוב: עַל פִּי פַרְעֹה, לא יותר, אם פרעה לא אומר - הוא לא עושה אפילו שהוא אמר: 'שהכל, כל אֲשֶׁר יֹאמַר לָכֶם יוֹסֵף תַּעֲשׂוּ (ע"פ בראשית מא נה) אף על פי כן לא! לילדים של אחיו הא נתן לאכול "לֶחֶם לְפִי הַטָּף" (בראשית מז יב)
כמה אתה צריך סנדוויץ? סנדוויץ וחצי? בדיוק! מה? אתה אספת מכל העולם כסף! מכל המצרים, מכל המצריים שעבדת את כולם לפרעה כל מצרים עשירה אדירה! אתה לא יכול לשחרר להם כמה... כמה במבות כמה מה... לא!! נתן להם לֶחֶם לְפִי הַטָּף לא נגע כהוא זה בדבר שלא שייך לו! תצדיק כזה עושה רושם! עושה רושם.
אז פרעה הורידו אותו מהכיסא, למה? אמרו: "הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ" (שמות א י) הוא לא רצה! הוא לא רצה, שלושה חודשים הורידו אותו מהכסא אמרו לו: 'אם אתה לא מסכים לעצה שלנו - אתה לא תמלוך על מצרים!' הורידו אותו שלושה חודשים מהכיסא
והוא אמר: 'איך אני יכול? איך אני יכול להרע מי שהטיב לנו יוסף?! כלכל אותנו בשנות רעב! מי עשה את כל זה? הרי "נָבוֹן וְחָכָם!" (בראשית מא לט) הזה הוא הציל אותנו, אנחנו יכולים לפגוע במשפחה שלו? בעם שלו? איך אנחנו יכולים לעשות דבר כזה?!'
שלושה חודשים התלבט פרעה, היה יכול להפסיד את התפקיד - אבל בסוף הוא נשבר! הכסא, הכסא: "רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ...!" (בראשית מא מ) מה זה, אני אפסיד את 'הקדנציה'? אז הוא החליט לחזור "וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ" (שמות א ח) 'נתחדשו גזירותיו!' לא הכיר אֶת יוֹסֵף, אין יוסף עכשיו חלא'ס, נגמר הסיפור, די! שלושה חודשים אני סבלתי מ'הכרת הטוב' עכשיו אני חוזר להיות כמו שצריך, פרעה - בתפקיד של פרעה האמיתי...
אבל רואים: במשך תקופה מסויימת זה השפיע עליו, הסביבה של הצדיק שהיה אצלו. סתם ככה אדם שנמצא על ציבור, כתוב: 'שיש ארבעה שהדעת אינה סובלתן!' הדעת לא יכולה לסבול דבר כזה 'אחד מהם: זה דל גאה!' דל גאה, אחד תפרן טיכו ומשחק אותה אבו-טנוז' כאילו כל העולם בכיס שלו... מתגאה על כולם וזה... זה נקרא 'דל גאה', יש אחד 'עשיר מכחש' אדם עשיר גדול מלא כסף ומכחיש את ה' - כאילו זה הכל כוחו ועוצמתו ותבונתו והוא עשה...! אדם כזה טיפת מילה כאילו: 'תודה לאל!' - משהו, שום דבר!! 'עשיר מכחש - הדעת לא סובלת!' הגאווה שלו איך הוא מלא גאווה.
'השלישי זה זקן מנאף!' זקן מנאף, זקן... חטייאר' אין שינים רועד ככה מנאף...?! מה זה הדבר הזה? זה דבר - שה' ירחם! זה הדעת לא סובלת. יש עוד אחד: 'פרנס שמתגאה על הציבור' פרנס שמתגאה על הציבור - הוא כמו; דל גאה, עשיר מכחש וזקן מנאף! פרנס שמתגאה על הציבור, למה? הציבור בחר אותך, הוא הרים אותך עלית למעלה אתה מדכא אותם?! לא מחשיב אותם, לא עונה להם שום דבר! מה זה? מה זה?
אתם יודעים, כתוב: למה משה רבנו... תשמעו דבר מדהים! למה משה רבנו בא מזוג הורים שהליקוחין שלהם היו דבר שהתורה עתידה לאסור? עם דודתו! עמרם נשא את דודתו, מה שעתידה התורה לאסור. אמנם באותו זמן היה מותר, למה בא משה רבנו מליקוחין שעתידה התורה לאסור? אתם יודעים למה? מכיון שהוא עתיד להיות 'מלך על ישראל' - 'ואין ממנים פרנס על הציבור אלא אם כן יש לו קופה מלאה שרצים!' למה? 'כדי שלא יתגאה על הציבור!' אז משה רבנו שהוא בזכות עצמו היה "עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (במדבר יב ג) למה הוא צריך אבל?
מילא לאחד שהוא לא היה כזה, אז צריך שיהיה לו 'קופה מלאה שרצים!' לקחת כאלה שיש נגדם 'חקירות' כל הזמן על 'עטים נובעים' על דירות ועל וילות ועל 'בנק לאומי' ועל ג'אדטי... ועל מה שעוד לא יודעים – אז צריך כזה בשביל שיוריד את הפרופיל - ובדיוק הפוך הם עוד מתגאים...! אבל משה רבנו למה היה צריך? ללמד אותך: שאפילו אם אתה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם, עדין צריך 'קופה של שרצים' בשביל שאתה לא חלילה תתגאה על הציבור! לא יאומן כי יסופר, לא יאומן כי יסופר, כמה האדם שמינו אותו צריך לזכור את זה, את החסד הזה, וכל הזמן להוריד לעצמו למטה, לשרת את העם, כן.
והמלך (המשיח) צריך לשים עליו ספר תורה בזרועו! חוץ מספר תורה בביתו אתה מבין, "לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו" (דברים יז כ) צריך לזכור כל הזמן, אבל אתה מלך, מלך ישראל מינו אותך גם מן השמים אין דבר כזה! לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו איי איי איי איי איי...
וכעין זה מצינו אצל אליפז בן עשו שרדף אחרי יעקב במצוות אביו: 'להורגו!' - אליפז היה 'צדיק', הוא היה בחור ישיבה הוא למד אצל יצחק אבינו בישיבה של יצחק אבינו,
והאבא שלו שלח אותו: 'להרוג את הדוד שלו!' את יעקב אבינו,
אז אליפז רץ אחריו 'במצוות כיבוד אב ואם' הוא כל הדרך היה משנן: 'הריני עושה לשם כיבוד אב ואם...' רץ, רץ, רץ, רץ תופס את יעקב בא להרוג אותו,
אז יעקב אבינו אומר לו: 'תשמע! מה אתה? זה אסור להרוג! מה קרה לך: "לא תרצח!"
אומר לו: 'מה, אבל יש לי מצווה! כיבוד אב ואם אבא שלי שלח אותי, גם זה כתוב ב'עשרת הדיברות': "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ" (שמות כ יא) אחר כך כתוב "לא תרצח"... אז כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ! איך אני יכול?'
היתה לו בעיה! מה הוא עושה. מה הוא עושה? אבל בגלל שהוא 'למד בחיקו של יצחק' אז הוא משך ידו ולא הרג אותו בסוף! מה היה פה? איי... עשה לומד'ס (לומדות) עשה לו לומדס, יעקב אבינו ידע שהוא בחור ישיבה אז הוא הבין: שאתו אפשר לעשות לומד'ס,
אמר לו: 'עני חשוב כמת' אתה לא צריך להרוג אותי ממש! אם אתה לוקח לי את כל הכסף שלי - אני נהיה עני ואם אני עני, אני מת, לא צריך להרוג, אפשר עם לומד'ס להרוג... קח את הכסף אתה מבין, 'מתנה על מנת להחזיר' טינג טינג טינג!'
טק שיחרר אותו, אבל זה אם לא היה לו את האווירה של יצחק אבינו - הוא לא היה עושה דבר כזה!
וב'תנא דבי אליהו' כתוב: 'שעמלק אמר אל אליפז אביו: 'מיהו שיורש עולם הזה ועולם הבא?'
אתם שומעים? אליפז הזה, הביא את עמלק לעולם! אליפז הביא את עמלק, עמלק גם כן תלמיד, תשמעו מה הוא שואל,
הוא לא שואל: 'אבא! איפה משחקים? איפה הולכים? איפה יש סרט? איפה יש דיסקוטק...?'
הוא אומר לאבא שלו: 'אבא! מי יורש את העולם הזה והעולם הבא?' עמלק שואל שאלות כאלה!!
אמר לו: 'בני ישראל יורשים העולם הזה והעולם הבא!'
לכן נותן לו עצה אליפז, אומר לו: 'עמלק שלי, תשמע עמלקי, עמלקי, לך וחפור להן בורות שיחים ומערות של מים - כדי לשתות הם ומקניהם והכן להם דרכים, אם תעשה כן - תזכה ותירש ותבחן ותבוא לעולם הבא!' לך תהיה שמש שלהם, תעזור להם, תבנה להם, תתקן להם את הדרכים, תכין להם מים, תסדר להם, תעשה להם כוס קפה, כוס תה, תדאג להם לכל מה שאפשר! אם אתה עמלקי דואג להם בדברים האלה - יהיה לך עוה''ב! בסדר, עמלקוש'?
אז עמלק שואל שאלות את אליפז - שני רשעים, אבל הכי רשעים שהיו! תראו על מה מדברים? עוה''ב! עוה''ז איך משיגים,?איך פה, איך שם - זה היו הרשעים של פעם...
אי אפשר שישמיע דיבורים כאלה ולהתיחס אליהם בכבוד והערכה אלמלא היתה גנוזה בו השפעת זקנו, יצחק 'מפני שהוא גדל בחיקו'. וכן מן הנמנה שהזמן שגדל משה בבית פרעה לא השאיר רושם טוב עליו.
ואומנם אמר פרעה: "ה' הַצַּדִּיק וַאֲנִי וְעַמִּי הָרְשָׁעִים" (שמות ט כז) וזאת גם לאחר רשעות ואכזריות ולאחר שהקשה ה' את ליבו וזה אות: שמכל מקום היה בנפשו הרהור של כניעה, אפילו לרגע אחד! השפיל וביזה עצמו להודות: 'שהוא רשע!'
אתם מתארים לעצמכם שאולמרט היה קם ואומר על עצמו: 'שהוא רשע!' ?! אתם שמעתם מישהו שאומר שהוא רשע? בא פרעה מלך על כל העולם! ועומד לפני כולם ואומר: "ה' הַצַּדִּיק וַאֲנִי וְעַמִּי הָרְשָׁעִים!" הא? הוא באמת היה רשע! הוא הכניס את גם את העם שלו רשעים; אם אני כבר רשע - כולם רשעים! יש אומרים: 'שהוא אמר ככה: ה' הַצַּדִּיק וַאֲנִי, וְעַמִּי הָרְשָׁעִים...!
וזה אות על הרושם הדק שנדבק בו בזמן שמשה התגורר בביתו. וחז"ל שואלים: 'ומה שכר נטל על כך שאמר: 'ה' הַצַּדִּיק'?
לא תאמינו! לא תאמינו, פעם אחת אמר הרשע הזה... פעם אחת אמר הרשע הזה: 'ה' הַצַּדִּיק!' מה קיבל שכר? "לֹא תְתַעֵב מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ" (דברים כג ח) מצווים כל ישראל: לֹא לתעב מִצְרִי! המצרים היו כמו נאצים!! הם לקחו ילדים חפים מפשע, תינוקות והטביעו אותם בתוך המים! הם לקחו ילדים ושמו אותם בתור 'בלוקים' הם שעבדו, והכו ועינו - נאצים!! התורה אומרת: "לֹא תְתַעֵב מִצְרִי" למה? פרעה אמר פעם אחת: "ה' הַצַּדִּיק!" זהו, ככה כתוב ב'מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי'.
משמע שאמירת פרעה: "ה' הַצַּדִּיק!" השפיעה גם על העם במצרים, שבשביל אמירתו נגד הטבע שלו ונגד היועצים הרשעים שלו, לומר: "חטאתי! אני הרשע וה' הַצַּדִּיק!" נמשכה השפעה גם על עמו. עוד יותר, שעם ישראל במידותיהם הטובות ועמידתם החזקה באמונתם אפילו אחרי השיעבוד והנסיונות הקשים, הינה משהו נידבק במצרים, עד שהיו ראויים להיכנס לאחר תקופה מסויימת לאחר שלושה דורות לעם ישראל! יש כאלה שהורחקו בכלל מישראל, יש כאלה עשרה דורות, ויש כאלה שלושה דורות, המצרים יכולים להיכנס ולהתגייר שלושה דורות אחרי.
לסיום: "וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי ... כִּי נִשְׁבָּה (לוט) אָחִיו" (בראשית יד יג-יד)
'רבי בשם קפרא אמר: 'מי זה עוג? עוג הוא הַפָּלִיט, מי זה הַפָּלִיט? זה עוג, "עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן" (במדבר כא לג) עוג, למה נקרא שמו עוג? שבא מצא את אברהם אבינו עוסק במצוות עוגות, אופה מצות לפסח, עוגות, אתם רואים? זה סימן שהמצות היו עגולות! ולכן הוא נקרא עוג על שם ה: 'עוגות מצות'.
אֶה! אם אחד נכנס לאיזה שהוא מקום וראה אחד שעושה חומוס, אז קוראים לו: 'חומוס'? אחד נכנס לאיפה שעושים פלאפל נקרא לו מהיום 'פלאפל'? מה זה? הוא נכנס ראה שעושים עוגות קוראים לו עוג מה זה?
ש...
לא, אם זה היה דומה לעוגה זה לא בגלל שהוא ראה, כתוב: שהוא נכנס וראה - ובגלל זה הוא נקרא עוג.
אלא מה? כתוב בספר "שפתי צדיק": ותמה; לקראתו בשם דבר שראה כמו רגע בבית הצדיק? מה התירוץ? ונראה: שנכנס בו, באותו הפליט התעוררות טובה! כשראה את פעולת הצדיק העושה בהתלהבות בהכנת המצוות של המצות, כשראה איך הוא עושה, נדבק בו ניצוץ אור מעט מהמצווה הזאת! 'והקב''ה לא מקפח שכר שום בריה!' ולכן נקרא בתורה בשם עוֹג, על שם העוגות. זאת אומרת יש דברים שנמצאים בסביבתם של צדיקים, משפיעים על האדם הנמצא בסביבתם.
על זה כתוב: "הוֹלֵךְ אֶת חֲכָמִים יֶחְכָּם וְרֹעֶה כְסִילִים יֵרוֹעַ" מי שהולך את החכמים - הוֹלֵךְ אתם אפילו שהוא טיפש גדול! יֶחְכָּם למה? הוא שומע כל הזמן דברי חכמה בטוח שהוא יהיה חכם, חכמה ועוד חכמה ועוד חכמה ועוד חכמה ועוד חכמה - הוא יהיה חכם! "וְרֹעֶה כְסִילִים יֵרוֹעַ" מי שמתרועע עם הכסילים אפילו שהוא חכם, סופו שיהיה רע, יֵרוֹעַ יתהפך מטוב לרע - בסוף הוא יזרוק פשקווילים...
ה' יצילנו מהם ומהמונם - אמן כן יהי רצון!!
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות