גאולתן של ישראל - חלק ג | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'שלום רב' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה;
טַעַם אַחַד עָשָׂר: אֶחָד מִיסוֹדוֹת כְּלָלֵי הַבְּרִיאָה הוּא, שֶׁהַנְהָגַת הַבּוֹרֵא עִם כָּל אָדָם הִיא מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה, כְּמוֹ שֶׁחֲזַ"ל אוֹמְרִים (סוטה ח): מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה לֹא בָּטְלָה, כְּלוֹמַר שֶׁכְּפִי שֶׁהָאָדָם מִתְנַהֵג לְזוּלָתוֹ כָּךְ אַף בַּשָּׁמַיִם יִתְנַהֲגוּ עִמּוֹ מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה, וְכַאֲשֶׁר יִתְנַהֵג עִם חֲבֵרוֹ בְּמִדַּת הַחֶסֶד וְהָרַחֲמִים יִתְנַהֲגוּ אִתּוֹ גַּם בַּשָּׁמַיִם כָּךְ בְּכָל הָעִנְיָנִים.
וְכָתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁזֶּה רָמוּז בַּפָּסוּק (תהילים קכא): "ה' צִלְּךָ", כְּלוֹמַר שֶׁכְּפִי שֶׁהַצֵּל מִתְנַהֵג וְעוֹשֶׂה כָּל מָה שֶׁאָדָם עוֹשֶׂה, כָּךְ ה' הוּא כִּבְיָכוֹל כְּמוֹ הַצֵּל הַזֶּה, וּכְפִי שֶׁהָאָדָם מִתְנַהֵג לְזוּלָתוֹ כָּךְ יִתְנַהֲגוּ אַף עִמּוֹ מִשָּׁמַיִם.
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁזֶּה רָמוּז בַּפָּסוּק "וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ", כְּלוֹמַר שֶׁה' מִתְנַהֵג עִם הָאָדָם כְּפִי שֶׁהוּא נוֹהֵג עִם רֵעֵהוּ, וְלָכֵן מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁהָיָה אוֹהֲבָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְהִתְנַהֵג עִמָּם בְּאַחְוָה וְרֵעוּת, זָכָה שֶׁה' יְדַבֵּר עִמּוֹ פָּנִים אֶל פָּנִים. וְכָל זֹאת בִּזְכוּת שֶׁהוּא הָיָה אוֹהֲבָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, כְּפִי שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת.
מַדּוּעַ יִרְמְיָה הַנָּבִיא בִּקֵּשׁ מֵה' שֶׁיַּמְצִיא לְיִשְׂרָאֵל עֲנִיִּים לֹא הֲגוּנִים?
וְכֵן כָּתַב בַּעַל הַשּׁוֹמֵר אֱמוּנִים זִיעָ"א, שֶׁמִּי שֶׁנּוֹתֵן צְדָקָה לְכָל מִי שֶׁצָּרִיךְ, וְאֵינוֹ מְדַקְדֵק אַחֲרָיו אִם הוּא עָנִי הָגוּן אוֹ לֹא, גַּם ה' אֵינוֹ בּוֹדֵק אַחֲרָיו וְנוֹתֵן לוֹ כָּל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, אֲפִלּוּ כַּאֲשֶׁר אֵינוֹ הָגוּן וְאֵינוֹ רָאוּי לְכָךְ עַל פִּי מַעֲשָׂיו.
וְעַל פִּי זֶה בֵּאֵר הָרה"ק רַבִּי זוּשָׁא מֵאֲנִיפּוֹלִי זִיעָ"א, אֶת מַאֲמַר חֲזַ"ל עַל הַפָּסוּק "וְיִהְיוּ מֻכְשָׁלִים לְפָנֶיךָ בְּעֵת אַפְּךָ עֲשֵׂה בָהֶם" (ירמיה יח): אָמַר יִרְמְיָה לִפְנֵי הַקב"ה רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם אֲפִלּוּ בְּשָׁעָה שֶׁהֵם כּוֹבְשִׁים אֶת יִצְרָם וּמְבַקְּשִׁים לַעֲשׂוֹת צְדָקָה, הַכְשִׁילֵם בִּבְנֵי אָדָם שֶׁאֵינָם מְהֻגָּנִים.
וְלִכְאוֹרָה כֵּיצַד יִרְמְיָהוּ שֶׁהָיָה נְבִיא ה' וְאוֹהֲבָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, יְבַקֵּשׁ מֵה' שֶׁיַּכְשִׁיל אֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁיִּתְּנוּ צְדָקָה לַעֲנִיִּים לֹא הֲגוּנִים, וְלֹא יִזְכּוּ לְעוֹלָם לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה וְיִשָּׁאֲרוּ בְּלִי תִּקּוּן לְנַפְשָׁם חַס וְשָׁלוֹם.
אֶלָּא הַבֵּאוּר לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁבְּמִדָּה שֶׁאָדָם מוֹדֵד בָּהּ מוֹדְדִים לוֹ, וְאִם אָדָם נוֹתֵן צְדָקָה רַק לַעֲנִיִּים הֲגוּנִים, אָז גַּם בְּשָׁעָה שֶׁיֵּשׁ עָלָיו דִּינִים וּמְקַטְרְגִים חַס וְשָׁלוֹם, בַּשָּׁמַיִם מְדַקְדְּקִים אַחֲרָיו וּבוֹדְקִים אִם הוּא רָאוּי אִם לֹא.
וְלָכֵן כְּשֶׁרָאָה יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא שֶׁיֵּשׁ לְעַם יִשְׂרָאֵל עֲווֹנוֹת רַבִּים, וְרָאָה אֶת גֹּדֶל הַקִּטְרוּג שֶׁיֵּשׁ עֲלֵיהֶם בַּמָּרוֹם, בִּקֵּשׁ מֵה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיַּמְצִיא לָהֶם דַּוְקָא עֲנִיִּים שֶׁאֵינָם הֲגוּנִים, וְעַל יְדֵי שֶׁהֵם לֹא יְדַקְדְּקוּ בְּכָךְ וְיִתְּנוּ צְדָקָה לַעֲנִיִּים אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָם הֲגוּנִים, גַּם השי"ת יְקַבְּלֵם בִּתְשׁוּבָה לְפָנָיו אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָם רְאוּיִים לְכָךְ עַל יְדֵי מַעֲשֵׂיהֶם.
מסופר שאֶל הַגָּאוֹן הַצַּדִּיק רַבִּי צָדוֹק הַכֹּהֵן מִלֻּבְּלִין זִיעָ"א פָּנָה יְהוּדִי בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה לִפְנֵי תְּקִיעַת שׁוֹפָר, וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ לְהָשִׂיחַ אֶת צָרָתוֹ הַקָּשָׁה לְפָנָיו, שָׁעָה אֲרֻכָּה גּוֹלֵל הַיְּהוּדִי אֶת צָרָתוֹ לִפְנֵי הַצַּדִּיק, וְרַק אַחַר כָּךְ נִכְנַס הַצַּדִּיק לִתְקִיעַת שׁוֹפָר. לְאַחַר הַתְּפִלָּה אָמַר הַצַּדִּיק לְתַלְמִידָיו, בָּרֶגַע הָרִאשׁוֹן חָשַׁבְתִּי לִדְחוֹתוֹ לְמָחָר, אֲבָל אַחַר כָּךְ חָשַׁבְתִּי לְעַצְמִי, אִם אֲנִי אֶדְחֶה אוֹתוֹ לְמָחָר, גַּם כְּשֶׁאֲנִי אֲבַקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁיִּשְׁמַע אֶת תְּפִלָּתִי בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, יֹאמַר לִי ה', גַּם אֲנִי רַק מָחָר אֶשְׁמַע אֶת תְּפִלָּתְךָ וַאֲקַבֵּל אֶת תְּחִנּוֹתֶיךָ.
וְהִנֵּה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה הַמָּקוֹם אֲשֶׁר בּוֹ הָיְתָה הִתְגַּלּוּת הַשְּׁכִינָה לְעַם יִשְׂרָאֵל, וּבוֹ הֶרְאָה ה' אֶת אַהֲבָתוֹ הַגְּדוֹלָה לְעַם יִשְׂרָאֵל, עַל יְדֵי שֶׁבּוֹ הִתְכַּפְּרוּ כָּל עֲווֹנוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְעַל יְדֵי כָּל הַנִּסִּים הַגְּדוֹלִים שֶׁהָיוּ שָׁם כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל, וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר יִשְׂרָאֵל בְּאוֹתוֹ דּוֹר לֹא נָהֲגוּ בְּאַהֲבָה וְאַחְדוּת אֶחָד עִם רֵעֵהוּ וְהָיוּ שׂוֹנְאִים זֶה אֶת זֶה, עַל יְדֵי כָּךְ מִמֵּילָא אַף הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִתְנַהֵג עִמָּם כָּךְ מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה, וְלָכֵן עַל יְדֵי כָּךְ הִפְסִיקָה הִתְגַּלּוּת הַשְּׁכִינָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, וְנֶחְרַב בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ.
הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ עַל יְדֵי אַחְדוּת יִשְׂרָאֵל;
טַעַם שְׁנֵים עָשָׂר: הִנֵּה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה מְקוֹם הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה לְעַם יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים קלב): "עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַה' מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב", וְעִקַּר הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה בְּיִשְׂרָאֵל הִיא עַל יְדֵי שֶׁכָּל עַם יִשְׂרָאֵל מִתְאַחֲדִים יַחְדָּו בְּאַהֲבָה וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (דברים לג ה): "וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל", וּפֵרְשׁוּ חֲזַ"ל (ספרי לג) שֶׁבֵּאוּרוֹ שֶׁל הַפָּסוּק הוּא, שֶׁכַּאֲשֶׁר מִתְאַסְּפִים כָּל יִשְׂרָאֵל יַחַד וְיֵשׁ שָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם, ה' הוּא מַלְכָּם וְהוּא נִמְצָא עִמָּם, וְכַאֲשֶׁר יֵשׁ מַחֲלֹקֶת בֵּינֵיהֶם אֵין הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה בֵּינֵיהֶם.
וּבֵאֵר מוֹהַרְנָ"ת זִיעָ"א, שֶׁהַטַּעַם לְכָךְ הוּא מִפְּנֵי שֶׁאוֹר הַשְּׁכִינָה הִנּוֹ גָּדוֹל וְעָצוּם מְאֹד, וְאֵין עַם יִשְׂרָאֵל יְכוֹלִים לְהָכִילוֹ וּלְקַבְּלוֹ, אֶלָּא כַּאֲשֶׁר כֻּלָּם מִתְאַסְּפִים יַחַד בְּשָׁלוֹם וְאַחְדוּת, כִּי עַל יְדֵי כָּךְ מִתְחַלֵּק הָאוֹר בֵּין כָּל יִשְׂרָאֵל, וְלָכֵן אֵין הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה בְּיִשְׂרָאֵל אֶלָּא כַּאֲשֶׁר הֵם שְׁרוּיִים בְּאַחְדוּת וְשָׁלוֹם.
וְזֶה הַטַּעַם שֶׁכַּאֲשֶׁר לֹא הָיָה שָׁלוֹם וְאַחְדוּת בֵּין כָּל יִשְׂרָאֵל נֶחְרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וּפָסְקָה הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה מִיִּשְׂרָאֵל, כִּי עַל יְדֵי כָּךְ לֹא הָיוּ לָהֶם כֵּלִים לְהָכִיל וּלְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הַשְּׁכִינָה, וְלָכֵן הִסְתַּלְּקָה הַשְּׁכִינָה מִבֵּינֵיהֶם וְנֶחְרַב הַבַּיִת, וְעַל יְדֵי שֶׁיָּשׁוּבוּ כָּל יִשְׂרָאֵל וְיִתְאַחֲדוּ יַחַד בְּאַהֲבָה וְשָׁלוֹם, תָּשׁוּב הַשְּׁכִינָה לִשְׁכֹּן בְּיִשְׂרָאֵל, וְיִבָּנֶה בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ, אָמֵן.
כַּפָּרַת יוֹם הַכִּפּוּרִים תְּלוּיָה בְּתִקּוּן שִׂנְאַת חִנָּם;
טַעַם שְׁלוֹשָׁה עָשָׂר: הריא"ף בְּפֵרוּשׁוֹ עַל עֵין יַעֲקֹב בֵּאֵר אֶת דִּבְרֵי חֲזַ"ל (יומא פו): עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ הוּא שֶׁכָּל עוֹד שֶׁלֹּא פִּיֵּס הָאָדָם אֶת חֲבֵרוֹ אֲשֶׁר פָּגַע בּוֹ, אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר לוֹ כְּלָל אַף עַל מָה שֶׁחָטָא בֵּין אָדָם לַמָּקוֹם. (וכן כתב הגר"ח פלאגי, והחיד"א חלק על כך).
וְלָכֵן כָּל הַכַּפָּרָה בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים תְּלוּיָה בְּתִקּוּן חֵטְא שִׂנְאַת חִנָּם וּמַחְלֹקֶת שֶׁבֵּינוֹ לְבֵין חֲבֵרוֹ, וְעַל פִּי זֶה אֶפְשָׁר לְבָאֵר שֶׁכֵּיוָן שֶׁבְּאוֹתָהּ שָׁנָה שֶׁנֶּחְרַב הַבַּיִת לֹא תִּקְּנוּ יִשְׂרָאֵל אֶת חֵטְא שִׂנְאַת חִנָּם וְלֹא פִּיְּסוּ אֶחָד אֶת חֲבֵרוֹ לִפְנֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁנִּכְשְׁלוּ יִשְׂרָאֵל שֶׁהָיוּ בְּאוֹתוֹ דּוֹר בְּחֵטְא שִׂנְאַת חִנָּם, לָכֵן בְּאוֹתָהּ שָׁנָה לֹא הִתְכַּפְּרוּ לָהֶם עֲווֹנוֹתֵיהֶם וְנֶחְרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ (מכתב לחזקיהו).
כָּל הַגְּדֻלָּה שַׁיֶּכֶת לְעַם יִשְׂרָאֵל;
טַעַם אַרְבָּעָה עָשָׂר: הִנֵּה כַּאֲשֶׁר אָנוּ מִתְבּוֹנְנִים בְּסִבַּת יְרִידַת יִשְׂרָאֵל לְמִצְרַיִם, לִכְאוֹרָה קָשֶׁה מְאֹד מַדּוּעַ כַּאֲשֶׁר עַם יִשְׂרָאֵל הָיוּ בְּגָלוּת מִצְרַיִם, וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ רָאָה שְׁנֵי יְהוּדִים מַכִּים אֶחָד אֶת רֵעֵהוּ, אָמַר מֹשֶׁה: "אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר", וּפֵרְשׁוּ חֲזַ"ל: עַכְשָׁו נוֹדַע הַדָּבָר אֲשֶׁר הָיִיתִי תָּמֵהַּ מְאֹד, בַּמֶּה חָטְאוּ יִשְׂרָאֵל יוֹתֵר מִכָּל הָאֻמּוֹת שֶׁנִּגְזְרָה עֲלֵיהֶם הַגָּלוּת הַזֹּאת בְּמִצְרַיִם, אֲבָל עַכְשָׁו כְּשֶׁאֲנִי רוֹאֶה שֶׁהֵם רָבִים וּמִתְקוֹטְטִים אֶחָד עִם חֲבֵרוֹ אֲנִי רוֹאֶה שֶׁהֵם רְאוּיִים לְכָךְ.
וְלִכְאוֹרָה זֶה תָּמוּהַּ מְאֹד כִּי אֻמּוֹת הָעוֹלָם מְלֵאִים קְטָטוֹת וּמְרִיבוֹת הַרְבֵּה יוֹתֵר מֵעַם יִשְׂרָאֵל, וּמַדּוּעַ רַק אֵצֶל עַם יִשְׂרָאֵל, כַּאֲשֶׁר שְׁנֵי יְהוּדִים רָבִים בֵּינֵיהֶם, אָמַר מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁהוּא מֵבִין כְּבָר אֶת כָּל סִבַּת הַגָּלוּת שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל כֻּלּוֹ לְמִצְרַיִם.
אֶלָּא מְבָאֵר מוֹהַרְנָ"ת (הלכות חובל בחבירו ג), שֶׁהַטַּעַם לְכָךְ הוּא מִפְּנֵי שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל הִנָּם הָעָם הַנִּבְחָר אֲשֶׁר בִּשְׁבִילָם וּלְמַעֲנָם בָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת כָּל הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ, וְלָכֵן כָּל הַכָּבוֹד וְהַגְּדֻלָּה שַׁיֶּכֶת רַק לָהֶם כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "לִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו", וְעַם יִשְׂרָאֵל הֵם הַמַּטָּרָה וְהַתַּכְלִית שֶׁל כָּל הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ וְלָכֵן כְּבוֹד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְלֻבָּשׁ בָּהֶם, וְכָל הַמְכַבֵּד אֶת יִשְׂרָאֵל מְכַבֵּד כִּבְיָכוֹל אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
וְכֵיוָן שֶׁכָּל הַגְּדֻלָּה וְהַכָּבוֹד בָּעוֹלָם שַׁיֶּכֶת לְעַם יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם הָעָם הַנִּבְחָר, לָכֵן כַּאֲשֶׁר יְהוּדִי אֶחָד פּוֹגֵעַ בִּכְבוֹד חֲבֵרוֹ, בְּכָךְ הוּא מַפִּיל אֶת כָּל הַכָּבוֹד שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הַמְלֻבָּשׁ בַּחֲבֵרוֹ, לַגָּלוּת וְלַקְּלִפּוֹת שֶׁהֵם אֻמּוֹת הָעוֹלָם, וְעַל יְדֵי כָּךְ כָּל הַכָּבוֹד מַגִּיעַ לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם וְהֵם לוֹקְחִים אוֹתוֹ וּבְעֶזְרָתוֹ הֵם שׁוֹלְטִים עַל עַם יִשְׂרָאֵל.
וְלָכֵן אֲפִלּוּ כַּאֲשֶׁר יְהוּדִי אֶחָד בִּלְבַד פּוֹגֵעַ בִּכְבוֹד חֲבֵרוֹ בְּאֵיזוֹ קְטָטָה אוֹ מְרִיבָה, בְּכָךְ הוּא פּוֹגֵם בִּכְבוֹד הַשֵּׁם אֲשֶׁר מְלֻבָּשׁ בְּאוֹתוֹ יְהוּדִי, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא מַפִּיל אֶת הַכָּבוֹד לַגָּלוּת וּלְאֻמּוֹת הָעוֹלָם, וְעַל יְדֵי זֶה כָּל עַם יִשְׂרָאֵל סוֹבְלִים בַּגָּלוּת אֵצֶל הָאֻמּוֹת.
וְזֶה הַטַּעַם שֶׁעֲווֹן שִׂנְאַת חִנָּם וּמַחְלֹקֶת הִנּוֹ כֹּה חָמוּר בַּמָּרוֹם, כִּי עַל יָדוֹ הוּא פּוֹגֵם בִּכְבוֹד הַשֵּׁם הַמְלֻבָּשׁ בְּכָל יְהוּדִי וִיהוּדִי, וְעַל יְדֵי כָּךְ שׁוֹלְטִים אֻמּוֹת הָעוֹלָם עַל יִשְׂרָאֵל, וְכַאֲשֶׁר מְכַבְּדִים יִשְׂרָאֵל אֶחָד אֶת חֲבֵרוֹ בְּכָךְ הֵם מַעֲלִים אֶת כְּבוֹד הַשֵּׁם מֵהַקְּלִפּוֹת וּמֵאֻמּוֹת הָעוֹלָם, וְעַל יְדֵי כָּךְ הַכָּבוֹד חוֹזֵר לְעַם יִשְׂרָאֵל, וְהֵם זוֹכִים לְהִגָּאֵל מִגָּלוּתָם. יְהִי רָצוֹן שֶׁנִּזְכֶּה לַגְּאֻלָּה הַשְּׁלֵמָה בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן.
שִׂנְאַת חִנָּם סִימָן עַל דַּרְגַּת הָאָדָם;
טַעַם חֲמִשָּׁה עָשָׂר: טַעַם נוֹסָף לְחֻמְרַת עָווֹן שִׂנְאַת חִנָּם, הוּא עַל פִּי דִּבְרֵי בַּעַל הַתַּנְיָא (פרק לב), הַמְבָאֵר שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל בְּשָׁרְשָׁם מִתַּחַת כִּסֵּא הַכָּבוֹד הִנָּם נְשָׁמָה אַחַת גְּדוֹלָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל, וְלָכֵן מִצַּד נִשְׁמָתָם כָּל עַם יִשְׂרָאֵל הִנָּם תָּמִיד מְאֻחָדִים יַחְדָּו לְלֹא שׁוּם פֵּרוּד, וְאִלּוּ מִצַּד הַגּוּפוֹת כָּל יִשְׂרָאֵל הִנָּם נִפְרָדִים לְגַמְרֵי אֶחָד מֵחֲבֵרוֹ.
וְלָכֵן כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מַחְשִׁיב אֶת נִשְׁמָתוֹ לְעִקָּר, וְעִקַּר עִסּוּקוֹ הוּא בַּתּוֹרָה וּמִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, עַל יְדֵי כָּךְ גּוּפוֹ טָפֵל לְנִשְׁמָתוֹ וְנִשְׁמָתוֹ הִיא הָעִקָּר אֶצְלוֹ, וּמִמֵּילָא הוּא יָכוֹל לִזְכּוֹת לְמִדַּת אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל בְּנָקֵל וּלְלֹא שׁוּם טֹרַח, כִּי כָּל יִשְׂרָאֵל בְּשָׁרְשָׁם וּמִצַּד נִשְׁמָתָם הֲרֵי הֵם אֶחָד מַמָּשׁ.
וְאִלּוּ כַּאֲשֶׁר הָאָדָם עוֹשֶׂה אֶת גּוּפוֹ לְעִקָּר, וְזֹאת כַּאֲשֶׁר הוּא נוֹטֶה בְּמַעֲשָׂיו אַחַר הַחֹמֶר הֶעָכוּר וְאַחַר כָּל תַּאֲווֹת וְהַבְלֵי הָעוֹלָם הַזֶּה הַמְדֻמּוֹת, הֲרֵי כֵּיוָן שֶׁמִּצַּד הַגּוּפוֹת כָּל אֶחָד הוּא נִפְרָד לְגַמְרֵי מֵחֲבֵרוֹ, לָכֵן עַל יְדֵי כָּךְ קָשֶׁה לוֹ לְהִתְאַחֵד עִם חֲבֵרוֹ וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהַגִּיעַ לְאַהֲבָה אֲמִתִּית לַחֲבֵרוֹ, כִּי בְּמַעֲשָׂיו וּבִפְעֻלּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּהֶם הוּא נוֹטֶה אַחַר הַחֹמֶר וְהַגּוּף, הִנּוֹ יוֹצֵר פֵּרוּד וְחִלּוּק בֵּינוֹ לְבֵין חֲבֵרוֹ.
וּמִפְּנֵי כָּךְ אָמַר הִלֵּל הַזָּקֵן לְאוֹתוֹ גֵּר שֶׁבָּא לְהִתְגַּיֵּר, וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ שֶׁיְּלַמֵּד אוֹתוֹ אֶת כָּל הַתּוֹרָה עַל רֶגֶל אַחַת, שֶׁמִּצְוַת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" הִיא כְּלָל גָּדוֹל שֶׁעָלָיו עוֹמֶדֶת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ (שבת לא), כִּי עִקַּר עֲבוֹדַת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה הִיא לְהַגְבִּיר אֶת נַפְשׁוֹ עַל גּוּפוֹ וְעַל יְדֵי כָּךְ לְהִדָּבֵק בְּהַשֵּׁם בֶּאֱמֶת, וְלָזֹאת זוֹכֶה הָאָדָם עַל יְדֵי אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל כִּי בְּכָךְ הוּא מַגְבִּיר אֶת נִשְׁמָתוֹ אֲשֶׁר שָׁם כָּל יִשְׂרָאֵל הִנָּם אֶחָד וּמִמֵּילָא הוּא זוֹכֶה בְּקַלּוּת לְהִתְגַּבֵּר עַל כָּל תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה הַבָּאוֹת מִצַּד גּוּפוֹ. וְאִלּוּ כַּאֲשֶׁר נִכְשָׁל הָאָדָם בְּשִׂנְאַת חִנָּם וּבְפֵרוּד מֵחֲבֵרוֹ בְּכָךְ הוּא מַגְבִּיר אֶת אֲחִיזַת הַחֹמֶר הֶעָכוּר עַל נִשְׁמָתוֹ וּמִמֵּילָא הוּא מִתְרַחֵק מִבּוֹרְאוֹ.
שִׂנְאַת חִנָּם מְנַתֶּקֶת אֶת הָאָדָם מִשָּׁרְשׁוֹ;
וְזֶה הַטַּעַם שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (יומא ט) שֶׁשְּׁקוּלָה שִׂנְאַת חִנָּם כְּמוֹ שְׁלוֹשׁ הָעֲבֵרוֹת הַחֲמוּרוֹת בְּיוֹתֵר בַּתּוֹרָה, כִּי עֲבֵרָה זֹאת הִיא הַמַּרְחִיקָה אֶת הָאָדָם הֲכִי הַרְבֵּה מִבּוֹרְאוֹ, מִפְּנֵי שֶׁעַל יָדָהּ נוֹצָר הַפֵּרוּד הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר מִנִּשְׁמָתוֹ שֶׁל הָאָדָם, כִּי בְּכָךְ מִתְרַחֵק וּמִתְנַתֵּק הָאָדָם מִשָּׁרְשׁוֹ, אֲשֶׁר שָׁם הוּא אֶחָד עִם כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, וּמִמֵּילָא הוּא נוֹפֵל לַחֹמֶר הֶעָכוּר וּלְכָל תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה הַמְדֻמּוֹת אֲשֶׁר שָׁם כָּל יִשְׂרָאֵל הִנָּם נִפְרָדִים אֶחָד מֵחֲבֵרוֹ.
וְלָכֵן בִּזְמַן בַּיִת שֵׁנִי כַּאֲשֶׁר נִכְשְׁלוּ יִשְׂרָאֵל בְּשִׂנְאַת חִנָּם, הָיָה זֶה סִימָן וְאוֹת עַל רִחוּקָם הַגָּדוֹל מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְעַל כָּךְ שֶׁהִתְגַּבְּרָה עֲלֵיהֶם אֲחִיזַת הַחֹמֶר הֶעָכוּר עַל יְדֵי נְטִיָּתָם אַחַר תַּאֲווֹת הָעוֹלָם הַזֶּה, כִּי הַסִּימָן הַגָּדוֹל לְכָךְ הָיָה הַפֵּרוּד הַגָּדוֹל שֶׁשָּׂרַר בֵּינֵיהֶם אֲשֶׁר הִוָּה סִימָן גָּדוֹל בְּיוֹתֵר עַל רִחוּקָם הַגָּדוֹל מִנִּשְׁמָתָם וּמִשָּׁרְשָׁם שֶׁשָּׁם כֻּלָּם אֶחָד, וְהָיָה בְּכָךְ אוֹת עַל שְׁקִיעוּתָם הַגְּדוֹלָה בְּזֻהֲמַת הַבְלֵי תַּאֲווֹת הָעוֹלָם הַזֶּה וְהִתְגַּבְּרוּת הַחֹמֶר הֶעָכוּר עֲלֵיהֶם.
וּמִפְּנֵי כָּךְ בַּעֲווֹן שִׂנְאַת חִנָּם בִּלְבַד נֶחְרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כִּי הָיָה בְּכָךְ אוֹת וְסִימָן שֶׁהִתְגַבְּרוּ עַל עַם יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ בְּאוֹתוֹ דּוֹר כָּל תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה, עַד שֶׁהֵם נָפְלוּ לַעֲווֹן שִׂנְאַת חִנָּם, וְהָיָה בְּכָךְ אוֹת עַל רִחוּקָם הַגָּדוֹל מֵאוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְעַל כָּךְ שֶׁהֵם שָׁקְעוּ בְּיוֹתֵר בַּחֹמֶר הֶעָכוּר וְהִתְרַחֲקוּ מִנִּשְׁמָתָם, וְלָכֵן הֵם לֹא יָכְלוּ לְקַבֵּל אֶת הֶאָרָתוֹ הַגְּדוֹלָה שֶׁל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ אֲשֶׁר שָׁם מֵאִיר אוֹר הַשְּׁכִינָה לְכָל יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר הֵם זוֹכִים לְכָךְ עַל יְדֵי מַעֲשֵׂיהֶם, וְלָכֵן בַּעֲווֹן זֶה בִּלְבַד נֶחְרַב בֵּית מִקְדָשֵׁינוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ.
סְגֻלַּת הַצּוֹם לְהַמְשִׁיךְ אֶת אוֹר הַשָּׁלוֹם;
וְעַל פִּי זֶה מְבָאֵר מוֹהַרְנָ"ת זִיעָ"א (בה"ר ד), אֶת הַטַּעַם שֶׁגָּזְרוּ חֲזַ"ל לָצוּם אַרְבָּעָה צוֹמוֹת בְּכָל שָׁנָה עַל חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וְזֹאת עַל פִּי מָה שֶׁמְּבֹאָר בְּלִקּוּטֵימוֹהֲרָ"ןשֶׁסְּגֻלַּת הַתַּעֲנִית הִיא לְבַטֵּל אֶת הַמַּחְלוֹקוֹת וְלַעֲשׂוֹת שָׁלוֹם בֵּינוֹ לְבֵין חֲבֵרוֹ, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁבְּיוֹם הַצּוֹם נִכְנָע הַחֹמֶר שֶׁל הָאָדָם עַל יְדֵי שֶׁמְּמַעֲטִים בּוֹ בַּאֲכִילָה, וּמִתְגַּבֵּר בּוֹ אוֹר הַנְּשָׁמָה שֶׁל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, וּמִמֵּילָא נִמְשֶׁכֶת הֶאָרַת הַשָּׁלוֹם בְּעַם יִשְׂרָאֵל.
וּמִפְּנֵי כָּךְ כַּאֲשֶׁר נֶחְרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בַּעֲווֹן שִׂנְאַת חִנָּם אֲשֶׁר נִגְרַם רַק עַל יְדֵי הִתְגַּבְּרוּת הַחֹמֶר עַל הַנְּשָׁמָה שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הוּא הַגּוֹרֵם לְהַפְרִיד בֵּינוֹ לְבֵין רֵעֵהוּ, גָּזְרוּ חֲזַ"ל אַרְבָּעָה צוֹמוֹת לַאֲבֵלוּת עַל הַחֻרְבָּן, וְזֹאת כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי הַצּוֹמוֹת הָאֵלּוּ יִכָּנַע הַחֹמֶר הֶעָכוּר, וְתִתְגַּבֵּר הֶאָרַת נִשְׁמָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְעַל יְדֵי כָּךְ מִמֵּילָא יִזְכּוּ כָּל יִשְׂרָאֵל לְאוֹר הַשָּׁלוֹם, וִיתַקְּנוּ אֶת חֵטְא שִׂנְאַת חִנָּם אֲשֶׁר הוּא הָיָה כָּל סִבַּת הַחֻרְבָּן, וְיִזְכּוּ מִמֵּילָא לְבִנְיַן בֵּית מִקְדָשֵׁינוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ, בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן.