הוי רץ למצוה קלה - ד | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 02.09.2019, שעה: 08:04
- - - אין זה תמלול הדרשה, אלא עיקרי הדברים מהספר 'משנת אלשיך' ליקוט מפרושיו על התורה - למסכת אבות, באדיבות המחבר שליט"א - - -
ויתן אל משה ככלותו לדבר אתו בהר סיני שני לוחות העדות לוחות אבן כתובים באצבע אלהים.
[חטא העגל] הנה מהשני דברים אשר ייעדנו לדבר בם, האחד מה שעל ה' יפלא כי למה לא הקדים רדת משה מן ההר לבל יצא העגל ההוא, והשני איך יצאת תקלה כזאת מתחת יד גוי צדיק כישראל גוי אחד אשר שמע קול אלהים מדבר מתוך האש. וטעם האחד הנה בא.
ועל השנית נאמר כי הנה אין ספק כי התערבות דעת והתחר במרעים מביא חטא. וכן דוד הוא אומר (תהלים לז א) אל תתחר במרעים אל תקנא בענושי עולה, כי מההתחברות אליהם יבא לקנא בעושי עולה. וכן שלמה בנו אומר (שיר השירים ב ב) כשושנה בין החוחים כן רעיתי וכו', והוא כמבואר אצלנו במקומו כי בשבחו יתברך את רעיתו ישראל כי טובה היא מכל העמים וירא והנה נגד פניו יתברך את אשר עשו את העגל הנותן דופי בכל טוב מדותיה ונותן קיא תחת יופי כל מעשיה, על כן אמר אל ירפו ידיך מדאגה מדבר פן תקע נפשי ממך על עון העגל, כי הלא כשושנה בין החוחים אשר הקוצים ישרטו וינקבו בה נקבים עד השחיתה וישיתוה בתה כמושה וכסוחה סחי ומאוס, אל תאשם השושנה כי לא ממנה היו נקביה וכריתותיה אליה, כי על כל שכניה הרעים כי כל סביבותיה פחים קימוש וחוח והמה היו בעוכריה, כן רעיתי ישראל בין הבנות הם האומות, כי אם אינך כפורחת ועלתה נצך ונכרתה לארץ בהעותך מאת כל שכניך, זאת לך כי נתערבת בגוים ולמדת מעשיהם במצרים, כמאמרם ז"ל (שמות רבה מג ז) שאמר משה רבנו ע"ה להקב"ה על רגל העגל אל נא אדוני תתמה על החפץ כי אמשול לך משל למה הדבר דומה, לחכם שהיה לו בן בחור ופתח לו חנות של בשמים בשוק של זונות ויצא לתרבות רעה וכעס עליו אביו, אמר לו פדגוגו אתה עשית את כל אלה כי שמתו בקרב זמה באומנות המרגיל לה, כן אתה ה' כי הלא בימים ההם עודנו נער ישראל ותתנהו במצרים כי שם מקום זמה ועבודה זרה נתערב בהם וילמד מעשיהם. וזה יאמר כשושנה וכו' כן רעיתי בין הבנות. כי גוים רבים שיחתו את כרמה, בוססו את צדקתה, היסבו רעתה ועותתה, עד המיר כבודה בתבנית שור אוכל עשב. ומה גם כאשר יבא בס"ד כי גם בצאת ישראל ממצרים לא שקטו ולא נחו מחברת פועלי און הם ערב רב עלה אתם, כי המה היו בעוכרם כאשר יבא בס"ד. הנה כי גדלה מאד רעת חבורות פשעי אויבי ה' הנלוים אל הצדיקים, כי המה היו במורדי אור לשמור לעשות ישלחו הצדיקים בעולתה ידיהם.
ובזה נבא אל הקושי הגדול אשר כל שומעו תצלנה אזניו, השמע עם קול אלהים חיים מדבר מתוך האש כעם בני ישראל ועד שהמלך במסיבו כחשו בו ויאמרו לא הוא, וימירו את כבודם, והמה חכמים מחוכמים, ואיך נסרחה חכמתם לעשות המעשה הרע ומר ההוא. והנה מאמרם ז"ל להשיב על זה. הלא הוא (עבודה זרה ד ב) לא היו ישראל ראוים לאותו מעשה ולא היה דוד ראוי לאותו מעשה, אלא שאם חטא יחיד אומרים לו כלך אצל יחיד, ואם חטאו רבים אומרים להם וכו', שהוא לבל יתייאשו מן התשובה כי לא ירצם ה', אך עתה יתנחמו בטובים מהם כי לא עצרו כח לבלתי חטא לה' וישובו אל ה' יתברך וישוב אליהם, כאלה כי שבו ויתוקנו. והלא כמו זר נחשב החטיא הוא יתברך יחיד או רבים להכין דרך לעוברי דרך ה'. ועוד כי אם כן איפה אל יאשמו ישראל ודוד, והלא נגד עינינו כי לולא משה בחירו יתברך עמד בפרץ לפניו כלה היה עושה הוא יתברך. ואף גם עתה מתו אנשים כי רבים חללים הפילו בני לוי, ועצומים כל הרוגי מלכותו יתברך כי הלא ויגוף ה' את העם וכו' (לקמן לב לה) וגם המתים במשקה אשר השקה משה. ועוד ידו יתברך נטויה, כי אין לך פקידה ופקידה שאין בה מעון העגל (רש"י במדבר יט כב ד"ה למשמרת) וכן בדוד, לולא התודה מיד ואמר חטאתי (שמו"ב יב יג) היה מת בחטאו, כי כה ענה לו הוא יתברך ביד נתן הנביא גם ה' העביר חטאתך לא תמות, יורה כי אם לא התודה היה מת, וגם הבן הראשון מת גם על זה, וגם כל ימיו היה בתשובה וצום ובכי ומספד, ועוד מה ענין אומרו לא היה דוד ראוי לאותו מעשה, אחר כי הכל תלוי בבחירה.
אמנם הוקשה לו לבעל המאמר, כי אחר שדרכו יתברך הוא כי אפילו לבהמתן של צדיקים אין הקב"ה מביא תקלה על ידם, צדיקים עצמם לא כל שכן (חולין ז א) ואם כן איפה תחת מה לא הפליא לעשות הוא יתברך להרחיקם מן החטא, כי הרבה דרכים למקום להרים מכשול מתחת ידם. או כמאמרם ז"ל בגמרא (קידושין פא א) שאמר השטן לרבי עקיבא וכן לרבי מאיר אלמלא דמכרזי עלך ברקיעא הזהרו בפלוני ובתורתו הייתי מחטיאך. והאם כל עם ה' נביאים אשר שמעו את דבר ה' מפי הגבורה פנים בפנים כולם קדושים ובתוכם ה' וכן בדוד, והאם חסרו שלמות כתנאים ההם ודומיהם, שיגן ה' בעדם לבלתי יחטאו.
והנה הדרך הראשון אשר יפול לב אדם להשיב הלא הוא, כי הנה לעומת זה נצב לריב כלל אחר אשר למדונו רבותינו ז"ל, הלא הוא, כי עבירה גוררת עבירה, ואפילו קלה תספיק לגרור חמורה כמאמרנו שם בלשון המשנה. וגם החוטא בשגגה במאמר שלמה באומרו (משלי יט ב) גם בלא דעת נפש לא טוב, ללמדנו דעת כי גם אשר יחטא שוגג בלא דעת אל יקל הדבר בעיניו, כי הלא היא הוראה כי נפש לא טוב, כי אם נפשו לא מטומאה מתחלה לא באת תקלת שגגה זו מתחת ידו. ועל כן יצא עתק מפי איש לדבר ולומר אין זה כי אם שאיזה חטא גדול או קטן היה תחת יד ישראל אשר העבירה ההיא גררה עבירת העגל, שעל כן לא מצא מקום הוא יתברך להרחיקם מן החטא. וכן בדוד אולי איזה חטא היה בו שמנעו מהציל אותו הוא יתברך מן החטא. באופן כי אשמת דבר אשר היתה בם מקודם לכך, כי ראוים היו לחטא לו יתברך, מפאת רוע הכנתם. על כן להסיר מלב ראשי עם הארץ הסברא הזאת, אמר לא היו ישראל ראויים וכו' לא היה דוד ראוי וכו', שהוא כי לא היו ראויים מחמת קדימת חטא או עון לבא תקלה זו מתחת ידם שעל כן לא תמך אשורם הוא יתברך לבלתי יחטאו, כי אם למה לא שמר רגלי חסידיו. אלא מפני שאם יחטא יחיד אומרים לו וכו', ואם יחטאו רבים וכו'. והנה יספיק הטעם ההוא לבלתי הרחיקם מן החטא בקום עשה, רק להניחם בבחירתם משוללי עזר משדי.
וגם על זאת אחשבה התלונן דוד באומרו (תהלים יז ד-ו) לפעולות אדם בדבר שפתיך וכו' תמוך אשורי וכו' אני קראתיך וכו'. והוא, כי אמר כמתנצל על חטאו ומתלונן על מה שלא סמך ידו להצילו מן החטא על דבר שאם יחטא יחיד וכו'. והוא כי אמר הנה באומרי לך (תהלים כו ב) בחנני ה' ונסני, ואמרת לי לא תעמוד בנסיונך, הנה ידעתיך כי בשביל פעולות אדם אם יחטא יחיד היה מה שחטאתי. שנית בדבר שפתיך שאמרת שלא אעמוד בנסיוני. והוא מאמר ספר הזוהר (משפטים קז א) על פסוק (תהלים נא ו) למען תצדק בדברך תזכה בשפטך, שאומר יתברך שלא יעמוד בנסיון עשה רושם לחטא שאם לא כן לא הייתי ראוי לאותו מעשה. ועל הראשון אמר אוי לי כי אני שמרתי ארחות פריץ. כי לשמור ארחו נזקקתי לחטא בל יתייאש מן אורחות תיקונו, ולא שאחשוד אותך חלילה שקרבתני לידי חטא, רק שלא תמכתני בימין צדקך להצילני מן החטא. כי הלא אם היית תומך אשורי במעגלותיך לא היו מטים פעמי מדרכך מעשות רצונך. וזהו תמוך אשורי וכו' בל נמוטו פעמי. ועל השנית שאמרתי בדבר שפתיך שאמרת לי לא תעמוד בנסיון שעשה רושם, למען תצדק בדברך, אל תאמר אלי כי אנכי הסיבותי כי שאלתי נסיון, כי הנה לו הונח שכן הוא, לא תבצר ממני תלונה. והוא כי הלא העולה על רוחי היה תעשה לי כאשר עשית לאברהם, כי אמרת לו (בראשית כב ב) קח נא את בנך וכו' והעלהו לעולה וכו', כן חשבתי תאמר אלי עשה דבר פלוני או השמר אל תעשה דבר פלוני, כי אז הייתי נשמר בכל נפשי ובכל מאודי לבלתי עבור מאמרך. אך לא עשית כן, כי אם אמרת לא תעמוד בנסיון. שעל כן למען תצדק נצחני יצרי. וזהו אומרו אני קראתיך לאמר שתבחנני ותנסני כדי שתענני אתה האל ותאמר לי הט אזנך לי שמע אמרתי לקיים המצוה אשר אצוך לנסותך, אך לא לומר שלא אעמוד בנסיון.
והנה על פי הדברים האלה אשר אמרו רבותינו ז"ל, תקל אשמת ישראל, גם כי נאמר כי הם עשו את העגל .
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
© 2024 כל הזכויות שמורות