לייקווד - האחדות תגאל אותנו
- - - אין זה מוגה!!! - - -
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח שם עלינו ברחמיו ירוויח הערב יהיה להצלת כל עם ישראל ישועה מהרה לחטופים להגנה על לומדי התורה ועל הלוחמים אליהו בן ליזה דקלה בת אילנה וכל יוצא חלציהם גדעון בן שרה ואילנה בת נעומי יפתח בן גדעון וילדיו ליאור ומוריה קדם וילדיהם ליזה בת שונמית וילת בת גאולה יזכו לרפואה שלמה הצלחה רבה בכל מעשה ביראת שמיים מעשים טובים ושפע בכל אמן זיווג הגון לאלעד בן אילנה בלחש ברפואה שלמה בריאות הנפש והגוף מאוצר מתנות חינם זיווג הגון מהרה ו שכל משאלות ליבה יתגשמו לטובה לעילוי נשמת סיגל בת רועי ובת שבע יפתח בן גדעון ואילנה שירלי בת מרים זת בת סהלה וכי דנו ברק בן זיתה ולעילוי נשמת הוריים נו חתם עדן
נדבר היום מדבר שלא רגילים כל כך לדבר אומרים אותו כסיסמה אבל לא מבינים כנראה את המשמעות ו הכל תלוי בעצם בזה אחדות עם ישראל מה זה אומר כשבני ישראל בנו את המשכן נאמר ותכל כל עבודת משכן אוהל מועד ויעשו בני ישראל ככל אשר ציווה השם את משה אז מה כתוב כתוב שבני ישראל עשו את כל אשר ציווה השם את משה ואנחנו יודעים שלא כל בני ישראל עשו אלא אנשים מיוחדים לא כל ישראל ביניהם היו חכמי לב נבוני מדע צלל בן הורי בן חור למתה יהודה אור החיים הקדוש עומד על הנקודה הזאת ויישב זאת ידוע כי התורה הקדושה ניתנה לנו מאת הבורא יתברך ויש בה רמח מצוות עשה ושסה מצוות לא תעשה
ועל ידי התורה והמצוות אנחנו מתקנים בשלמות את הגוף והנפש שלנו ויש לנו בדיוק כנגד רמח המצוות יש לנו רמח איברים וכנגד שסה מצוות לא תעשה יש לנו גידים האיברים שלנו נועדו לנוע ולפעול ובזה אנחנו מתקנים את האיברים על ידי מצוות עשה הגידים התפקיד שלהם בגוף האדם לקשור את האיברים וגוד אותם שלא יתפרקו והתיקון שלהם הם במצוות לא תעשה מצוות לא תעשה מונעות קושרות אותו מלעשות פעולות מסוימות ועכשיו נשאלת שאלה האם כל אחד יכול לקיים את כל הטריגמינלי יש למעסיק יש לעובד יש מצוות בזמן בית המקדש איך אדם וכל להשיג שלמות נפשו וגופו ברמח מצוות ושסה
אם הוא לא יכול לקיים אותם וגם נשים הם פטורות מהרבה מצוות אז איך הם ישלימו את נפשם וגופם אור החיים הקדוש אומר התורה הקדושה ניתנה לכלל ישראל והקיום ע להתבצע בצירוף כל ישראל כהנים לבאים ישראלים נשים וגברים גם יחד כשעם ישראל מקיימים את כל המצוות הכוונה שכל אחד מקיים את המצוות הנוגעות לו ושייכות אליו אז התורה מתקיימת בשלמות כשכל ישראל שותפים ב ריג המצוות באים לתיקון שלם של הנפשות על זה נאמר ויעשו בני ישראל ככל אשר ציווה אדוני את משה נכון לא כולם עסקו בהכנת המשכן בכלים ובגדי הכהונה אבל כל אחד עשה ככל אשר הוא יכול לסייע במ לכת הקודש אחד תרם זהב אחד תרם כסף אחד הרים נדבת נחושת אחד סייע בגיזה צמר בסמנים וכן על זה הדרך כולם נמצאו עוסקים במלאכה עד שהמשכן היה בנוי ומתוכן הרי שכל בני ישראל עשו ככל אשר ציווה אדוני את משה זה מעורר אותנו להבין מה היא אחדות זה לא סגולה אחדות זה תנאי לקיום התורה הקדושה בתיקון נפשותינו בפרשת יתרו לגבי מעמד מתן תורה כתוב וייסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני ויחנו במדבר סיני ויחן שם ישראל נגד ההר רשי אומר למה התחיל בלשון יחיד ויחן שם ישראל כי איש אחד בלב אחד ובשאר החניות היה בתרעומת ובמחלוקת כתוב וייסעו ויחנו לשון שזה היה תמיד במחלוקת תמיד היה תרעומות אבל פה זה המקום היחידי שכתוב ויחן שם ישראל כאיש אחד בלב אחד המקור של רשי במדרש הואיל ונאו ישראל את המחלוקת ואהבו את השלום ונעשו חניה אחת הרי השעה שאתן להם את תורתי לפי ביאורו של אור החיים הקדוש המדרש כשאמר שהקדוש ברוך הוא ראה בישראל מעלת אחדות וסגולת שלום על כן עלה רצון מלפניו להעניק להם את התורה זה לא רק זה הרבה מעבר לכך בני ישראל לא היו מקבלים את התורה אילולי היו מאוחדים באותו רגע למה משום שלא היו יכולים לקיים אותה אם הם לא מאחדים בקבלתה ממילא הם לא יוכלו לקיים את התורה כי התורה מתקיימת על ידי כולם ביחד ואם הם לא מקבלים אות אותה היות ויש 60 ריבו אותיות בתורה כנגד 60 ריבו נפשות אז אם אחת מהם תחסר ולא יסכים לקבל את התורה לא תוכל להתקיים התורה אז זאת אומרת קיום תריג מצוות ניתן על ידי צירוף כלל ישראל לכן אנחנו מקפידים להגיד תמיד וכך כתוב בשם המקובלים לשם יחוד אומרים תמיד לפני כל מצווה ואומרים בשם כל ישראל זאת אומרת באחדות גמורה עם כל ישראל מפרש המשך חוכמה ויענו כל העם יחדיו ויאמרו כל אשר דיבר אדוני נעשה רק ענו ישראל כולם יחד באחדות מופלא ניתן את היכולת לעשות את כל אשר דיבר השם כתוב ויענו כל העם יחדיו ויאמרו כל אשר דיבר השם נעשה איך נוכל לעשות בגלל שהם ענו יחדיו כל אחד יש לו את המצוות השייכות בו אנחנו אומרים הרי ותן חלקנו בתורתך לכל יהודי ויהודי יש חלק בתורה הקדושה שהוא מיוחד לנשמתו כל אחד צריך קיים את שלו ואז באחדות יכולים לקיים זה מסביר את מה שאמר רבי עקיבא ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה מה הוא אומר לנו אומר לנו מצוות אהבת הרע זה לא מצווה פ ששייכת רק בין איש לרעהו זו מצווה כללית שנוגעת ביסוד קיום התורה כולה על ידי כלל ישראל המצווה של אהבת ישראל משמשת בסיס ויסוד אמיתי לקיים את כל מצוות התורה בלי אחדות אי אפשר שיתקיימו כלל המצוות לכן אהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה בהמשך אנחנו נראה שמה זה ריע למה ואהבת לרעך מי יודע מה שורש המילה ריע מישהו יודע מה שורש המילה ריע חבר חבר שורש המילה רה שורש המילה ריע זה להתרועע דבר שהוא מעורער שבר שבר ריע זה שבר אתה שבר והוא שבר וביחד מלקים את השברים ואהבתה לרעך כמוך החידה בספרו אהבת דוד מאיר נקודה נוספת מתי ניתנה התורה בחודש סיבן מה המזל של חודש זה תאומים להורות שכל איש מישראל צריך לראות שהוא תאום של יהודי אחר אנחנו לא בודדים לא פרטים אנחנו ים אחד לשני בעצם אנחנו נפש אחת אחדות ישראל מתבטאת במזל תאומים מזל שהוא מסמל אחדות ואחווה מרחם וזה קשור בקשר אמיץ עם נתינת התורה שכן רק על ידי אחדות אפשר לבוא לידי קיו התורה בשלמות תורת ישראל שייכת לא רק בכלל ישראל ורק בצירוף כל ישראל זה לזה כשכל אחד מקיים את המצוות השייכות בו כל אחד ואחד צריך לקיים את המצוות של התורה בשותפות ובאחדות וזה רמוז בדברי דוד המלך בתהילים אדוני עוז לעמו יתן אדוני יברך את עמו ושלום עוז זה התורה הקדוש ברוך הוא אומר תנאי לקיום התורה זה שלום מתי אדוני עוז לעמו יתן מתי שאדוני יברך את עמו בשלום למה כי רק על ידי שלום באחדות יש מציאות לנתינה התורה לישראל כשכולם שרוים באחדות ובאהבה זה עם זה אז כל המעשים של כל אחד ואחד מצטרפים למעשים של אחרים וכולם שותפים במעשה כולם ואז נחשב שכל אחד קיים את כל התורה כולה אמרנו שבתורה יש 60 ריבו אותיות ויש ריבו נשמות ולכן ספר תורה מורכב מכל נשמות ישראל שהם הנשמות השורשיות ה60 ריבו הם הנשמות השורשיות של עם ישראל בהמשך הז ספר תורה לא כשר אם חסר בו עוד אחת ולכן כל היהודים צריכים להיות מחוברים יחדיו קיום התורה והמצוות אם יהודים שרויים במחלוקת בפירוד בסכסוך אין שלום אין שלמות אין שלמות סובלים גלויות צרות לא נזכיר את השביעי וכולי כל זה בגלל שעם ישראל [מוזיקה] בפירוד הגאון מוילנה בפירוש למשלי עומד גם על יסוד קיום התורה באחדות ישראל בקשר לדברי התנא שאומר שהתורה נקנית ב-48 קניינים המשנה אומרת גדולה תורה יותר מן הכהונה ומן המלכות שהמלכות ת ב30 מעלות והכהונה ב-24 והתורה נקנית ב-48 דברים ומפרט התנא את כל הקניינים שאלה האם אפשר שאדם אחד יזכה ב-48 קנייני התורה כמעט ולא כמעט ולא אז איך תיקנה התורה התורה נקנית ב-48 קניינים אז אין קניין אם אתה לא מצליח לקנות ב-48 ולא כל אחד זוכה לדבר זה אומר הגאון מוילנה רבות בנות עשו חיין ואת עלית על כולנה אומר אי אפשר שבכל אדם מישראל יהיו 48 קניינים אבל אם כל אחד זוכה למידה אחרת וקניין אחר ובין כלל ישראל נמצאים 40 ושמונה קניינים הרי שכל אחד מזכה ממעלותיו בנייניו לחברו והדבר נחשב כאילו כולם אוחזים ב-48 קניינים ואומר זה רמוז בפסוק פה רבות בנות אלו התלמידי חכמים עשו חיל חיל זה 48 ח זה 8 י זה 10 ול 30 ביחד 48 רבות בנות כל התלמידי חכמים ביחד עשו חיל עשו את ה-48 קניינים ואת את זה התורה עלית על כולנה זכות זה עולה התורה על ידי כולם ומתקיימת בזה שמזכים ממעלות הם אחד לשני דרך אגב רבי חיים מוולוז'ין זכר צדיק קדוש לברכה אמר שכל ה-48 קניינים היו בגאון עצמו וככה הוא כותב הוא באמת כי לא נפלט בעיניי כי כל מעשיו ענייניו הנפלאים וגילויו הנפלא לפי אשר נפשי יודעת עיני ראו שכל המחת דברים שתורתו הקדושה נקנית בהם כולם נתקיימו ברבנו הגדול והקדוש מפרשים אחרים המליצו את היסוד הזה שאי אפשר שיהיו 48 האלה בכל אחד המליצו את זה על פסוק אחר בפרשת וזאת הברכה תורה ציווה לנו משה מורשה קהילת יעקב האם אפשר שכל ישראל יקיימו את כל מצוות התורה שניתנה על ידי משה לא אבל על ידי אחדות של קהילת יעקב אם כולנו באחדות אחד מזכה לשני ובזה המורשה הזאת מזכה אותנו בכל התורה כולה ידוע כשאדם רוצה להשיג מעלה רוחנית יצר הרע משתדל למנוע ממנו את ההשגה הזאת לכן כל פעם שעם ישראל עמדו לפני קבלת תורה יצר הרע ביקש למנוע אותם היות באחדות ישראל זה תנאי הכרחי אז מה עושה יצר הרע פירוד ומחלוקת קודם שהגיעו ישראל למעמד הר סיני הם היו במחלוקת וייסעו מרפידים ויחנו במדבר סיני הזוהר הקדוש אומר רפידים זה מלשון פירוד הם היו במחלוקת גם בימי אחשוורוש קודם שחזרו ישראל וקיבלו עליהם את התורה מחדש ברצון ובאהבה עמד המן קטרג לפני החשו והזכיר ישנו עם אחד מפוזר ומפורד כמו בארץ ישראל עכשיו מחלוקות פוליטיקה וכולי וכולי כל הזמן פירוד פירוד פירוד זה העבודה של יצר הרע להפריד בין היהודים לעשות מחלוקות כי באחדות אנחנו יכולים להביא את הגאולה מזה הוא שש כי זה היה הסוף שלו רבותינו מפרשים המן כפל את לשונו בדווקא לומר למלך ישראל מפוזרים בין האומות אבל גם בינם לבין עצמם הם לא שרוים באחדות מפורדים ומחולקים מעניין בסופו של דבר קיבלו ישראל את התורה בימי אחשוורוש והיו שרוים באהבה ואחווה ומרמז על זה הפסוק קימו וקיבלו היהודים אבל איך כתוב קימו וקיבל היהודים במגילה כתוב וקיבל קוראים וקיבלו למה כתוב וקיבל לומר לך שאם היו מאוחדים כאדם אחד ולכן כמו כמו שכתוב במעמד הר סיני ויחן שם ישראל לא ויחנו כי הם היו כאיש אחד בלב אחד גם פה בקבלת התורה פעם שנייה שקיבלו הפעם באהבה לא ביראה כתוב קיבל בלשון יחיד וקוראים וקיבלו גם בימי רבי עקיבא שהייתה התגלות של התורה שבעל פה כשעמדו ישראל בפני קבלת התורה פעם שלישית תורה שבעל פה ביקשה סתר אחרה למנוע השגה זו שוב פעם על ידי פירוד ומחלוקת והעדות לכך הכואבת זה 24,000 תלמידי רבי עקיבא שמתו בזמן קצר בין פסח לעצרת ושוב מנגד רבי עקיבא שסימל את מסירת התורה והתעלות הדירה של בני אותו דור הוא שקבע באהבתה לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה והוא שידע מה הכוח הטוב של אחדות ואהבה וחווה על בשרו את טעם הנורא של המחלוקת ולכן חזר ואמר ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול גדול בתורה כי הסתרה אחרה תמיד משתדלת להפריד בינינו לסכסך על שטויות והבלים אז אמרנו בלי אהבת איש לרעהו בלי אחדות התורה לא תוכל להתקיים ולכן חיייבים להיות ערבים זה לזה ובכך אחד עוזר לשני ולכן יש מצווה וכיח תוכיח את עמיתך כל אחד שרואה דבר מה שלו כהוגן אצל חברו צריך להוכיח אותו למה כדי שתתקיים התורה אתה עושה חסד ומצווה איתו כדי לעורר אותו כי הוא מפסיד לכל ישראל לא רק לעצמו כל ישראל הם חטיבה אחת עכשיו נשאל את השאלה איך נעשה את הש פות הזאת כיצד כשאחד מקיים מצווה וחברו מצווה אחרת והם באחדות איך הם נעשים שותפים במצוות האם יש פה דין מדיני שותפות כל יהודי הוא גוף נפרד עומד בפני עצמו מה מקשר מה מחבר שיחשב שמצוות שלך יתחברו עם מצוות שלי איך פועלת אחדות ואהבה בעניין זה כדי לעמוד על עומק העניין של האחדות נעלי [מוזיקה] תמיהה חכמים אמרו וי חנ שם משראל כאיש אחד בלב אחד מפה יוצא מעלת האחדות אבל מצינו מקום נוסף שכתוב גם כן בלשון יחיד ל ב רבים ולא אצל ישראל לאלף אלפי הבדלות אצל המצרים המצרים הרשעים הם עמדו בשי רשעת ואכזריות רודפים אחרי ישראל על שפת ים סוף וכתוב ופרעה הקריב וישאו בני ישראל את עיניהם וייראו והנה מצרים נוסע אחריהם אומר רשי נוסע אחריהם בלב אחד כאיש אחד וואי לא המצרים רודפים אחריהם מצרים נוסא אחריהם בלב אחד כאיש אחד מה זה יכול להיות שהייתה אחדות במצרים כמו בישראל במתן תורה מה אתם אומרים אתם שמתם לב לאיזה שינוי ברשי לראשי לא שמתם לב אצל ישראל מה נאמר כי איש אחד בלב אחד אצל המצרים מה הוא אומר בלב אחד כי איש אחד הפוך מה ההבדל אצל ישראל כאיש אחד בלב אחד אצל המצרים בלב אחד כאיש אחד אצלהם אין אחדות אמיתית יש אחדות של מטרה המטרה שלהם הייתה לרדוף אחרי ישראל להחזיר את הכסף את מה שלקחו את כל הזה היייתה להם מטרה משותפת הם היו אחודים במטרה אבל הם לא היו הם לא היו באחדות זה לא אחדות הם התאספו לרדוף אחרי ישראל במשאלת לב משותפת והם דהרו בלב אחד ואז זה נחשב כאילו הם איש אחד עם אותה כוונה אבל אחרי כן הם חזרו להיות נפרדים פרטים אבל אצל ישראל זה לא כך האחדות נובעת משורש הנשמה בעולמות העליונים אנחנו איש אחד ממש קומה אחת כל ישראל זה קומה אחת שיש בה איברים רבים אבל אנחנו איש אחד איש אחד ואין צורך ברצון משותף או מניע מסוים להחשיב כאומה מאוחדת כאיש אחד וכיוון שהיו ישראל כאיש אחד אומה מאוחדת שכל הבנים מקושרים בשורש הנשמה אחד אם רעהו על כן כשעמדו למרגלות הר סיני בלב אחד היו רואים לקבל את התורה שתתקיים בין כולם כי זה איש אחד אז ממילא מה שאתה עושה ומה שאני עושה זה כאילו איברים של אותו גוף אנחנו קומה אחת וכל מה שעושים בעצם מתחבר ביחד לאותו איש אחד שזה עם ישראל כלל האומה הישראלית לעומד ז לעומת זאת תשמעו צוואה מוזרה של כנען במסכת פסחים קיג כתוב חמישה דברים ציוה כנען את בניו אהבו זה את זה אהבו את הגזל אהבו את הזימה ינאו את [מוזיקה] אדוניך ואל תדברו אמת וואי וואי וואי איזה [מוזיקה] צבא כנען מצווה את הבנים שלו לעשות את כל התועבות שיש בארץ לאהוב את הגזל להיות גנבים שודדים ליסטים הכל תאהבו את זה הוא אומר תאהבו זימה עריות הכל מה שאתם רוצים תאהבו את זה תשנאו אדונים כי הם עבדים כנען עבד עבדים יהיה לאחו תשנאו את האדונים תאהבו השקר אבל לפני כן הוא הקדים אהבו זה את זה האם החטא הגדול הזה שמצווה עליהם רק דברים רעים מה הוא אומר להם כמו רבי עקיבא ואהבת לרעך כמוך לא הוא לא מכוון לשום מצווה לשום טובה אלא אומר איך תוכלו להיות שודדים מצליחים אם לא תאהבו אחד את השני בשביל להשיג את המטרות האלה אז אתם צריכים לאהוב אחד את השני בשביל שתצליחו כי אם יהיה בניכם פירוד לא תצליחו לעשות את כל מה שני מצווה אז זאת אומרת זה לא אהבת אמת אלא אהבת המטרה איפה טמון הכוח של האחדות בפרשת בלק מסופר שמזמין את בלעם לבוא לקלל את ישראל בלק מזמין אותו וכתוב ויאמר מואב אל זקני מדיין עתי לחכו הקהל את כל סביבות כלחוך השור את ירק השדה ורשי מקשה והלא מעולם היו שונאים זה את זה שנאמר המקה את מדיין בשדה מואב שבאו מדיין על מואב למלחמה אז איך זה שם חברים יחדיו אומר רשי אלא מראתן של ישראל עשו שלום ביניהם כמו החמס והחסה וכמו האחרים מתי הם מתחברים שהם יראים מישראל אז האחדות הזאת בין האומות נוצרת רק למען מטרה מסויימת ומה טוב אם קרוך בשנאת ישראל אולם אין בה מהות אמיתית ופנימית בואו נעצור רגע נחשוב יש 57 מדינות מוסלמיות בעולם עם שטחים אולי רבע מהאנושות יש להם מקום לכמה פליטים מעזה אף אחד לא מזמין אותם מצרים בסמוך אליהם אתם רואים מה הם סובלים והכל סיני לא מיושבת יש לכם מקום בלי סוף קחו אותם אחים שלכם לא לא רוצים אותם וכל העולם רוצה שאנחנו בתוך מדינת קטנטונת נשים עוד מדינה של מי של רוצחים ואנסים נאצי ממש ואף אחד לא עומד ואומר הבוס יש לכם בני משפחה תלכו לשם אנחנו באנו מארצות ערב חלק מתימן חלק מעיראק חלק מסוריה חלק מפה פליטים גם אנחנו זרקו אותנו נו מישהו טען תישבו אותנו בחזרה שמה אנחנו פליטים תחזירו אותנו תנו לנו מה שלקחתם מה ש גנבתם שום דבר כלום עולם שקרן כולם בני כנען כולם בני כנען אוהבים זימה אוהבים שקר אוהבים גזל אוהבים את כל מה שאמר כנען זה בדיוק מה שאתם רואים היום בעולם היחידים שמתאים אחד בשביל השני זה היהודים זה תופעה שנמצאת רק אצלנו המאור ושמש מתרץ קושייה של רשי בכוח האחדות והוא מסביר על פי האחים הקדושים רבי זושה מאניפולי ורבי אלימלך מליז'נסק פעם שאל רבי זוש את אחיר רבי אלימלך בכוח מה אתה פועל ישועות כל רבות איך אתה מצליח לעשות מופתים גדולים ונפלאים מה הוא אמר לו דע לך כי עם חיבור באחדות אפשר לפעול ישועות גדולות שמעתם לא אמר לו בזכות התורה שאני לומד לא מוסר לא תעניות לא שום אומר לו בזכות חיבור ואחדות אפשר לפעול ישועות גדולות זאת אומרת הוא מרגיש שהוא מחובר חוד עם כל יהודי ויהודי ממ הוא יכול להשפיע עליו ובכך מתרץ המאור והשמש את קושיית רשי למה התחברו מואב ועמון זה לזה כי הם ידעו שאחדות יכולה לפעול ישועות גדולות והם ביקשו להתאחד עם מדיין שאחדות תסייע בידיהם לפעול נגד ישראל אבל לא ידעו בני מואב כי טעות חמורה בידו בעוד שהאחדות של ישראל הי אמיתית מתחילה ועד סוף אצלם זה לא כך אומר אליהו זוטא יא צדיקים תחילתם מריבה וסופם שמחה אפילו אם אצל הצדיקים יש בהתחלה מריבה מה הסוף שמחה ברשעים תחילתם שמחה וסופם מריבה מדוע משום שאחדות היא אחדות תלויה בדבר והם מתחברים רק בגלל הדבר כש מתבטל הדבר הם חוזרים להיות מופרדים כמו שהיו מקודם אנחנו מוצאים את השינוי הזה אצל עשו ויעקב אצל עשו מצינו בכתוב ויקח עשו את נשו ואת בניו ואת בנותיו ואת כל נפשות ביתו אצל יעקב אבינו מה כתוב ויהי כל נפש יוצאה ירך יעקב 70 נפש אצל יעקב זה נפש אחת כל השבעים זה נפש אחת ואצל עשו הכל מפורט אצלו זה נפשות ואצל יעקב זה נפש הרב סבע בספרות צרור המור לפני כלף שנה ממגורשי ספרד הוא עומד על זה ואומר אצל יעקב אצל עשו נחשב כל אחד אדם יחיד בפני עצמו כי אין קשר בין הנשמות אבל אצל יעקב אבינו כל הנפשות קשורות בשורש אמיץ אחד לכן וה כל נפש יוצאי ירך יעקב שוב פעם אנחנו רואים שאנחנו בעצם קומה אחת בשעבוד מצרים עומד משה רבנו על הבחנה דקה בין השורש של נשמות ישראל לנשמות הגויים משה רבנו רואה שני יהודים מתקוטטים אחד מרים יד אומר לו למה תכה רעך מה הוא עונה לו בחוצפה מי שמך לשר ושופט עלינו הלהרגני אתה אומר כאשר הרגת את המצרי מיד כתוב וירא משה ויאמר אכן נודע הדבר רשי אומר וירא משה דאג לו על שראה בישראל רשעים דילטורין בעלי לשון הרע אמר מעתה שמה אינם ראויים להגאל לא מובן אכן נודע הדבר נודע לי הדבר שהייתי טמע עליו מה חטאו ישראל מכל 70 אומות להיות נרדים בעבודת פרך אבל רואה אני שהם רואים לכך לא יאומן כי יסופר משה רבנו מסתובב עם תמיהה למה מכל 70 אומות העולם עם ישראל משועבדים בעבדות כזאת במצרים והורגים להם ילדים ועושים להם דברים איומים למה מה הם עשו שמגיע להם הוא רואה אחד שאומר לשון הרע הוא אומר אה עכשיו אני מבין איך איך אחד משפיע שכולם יסבלו מיליונים סבלו אחד אומר לשון הרע איך יכול להיות באור הדבר בגלל שעם ישראל הם חטיבה אחת שורש אחד אז אם אחד עושה משהו לא בסדר כולם לוקים כמו סה סה אתה נותן לה מכה כל הגוף מרגיש סה פזורה ישראל אנחנו נקראים סה אם אתה מכה את השה באחד מן האיברים כל הגוף מרגיש אם אחד עושה משהו שלא יעשה הרי תמיד זה היה ככה כשיהודי אחד נתפס על משהו מאשימים את כל היהודים למה לא תגיד שזה מקרה אם פולני עשה ככה יוגוסלבי עשה ככה אמריקאי עשה ככה מישהו מאשים את כל האומה האמריקאית לא אבל אם יהודי עשה משהו אומרים כל היהודים הם כאלה זאת אומרת גם אומות העולם יודעים שאנחנו בשונה מהמהם טיבה אחת אז כמו שאמרנו במצוות ואהבת לרעך כמוך רבי יצחק הוטנר מבאר את שורש המילה ריע שהיא מלשון שבר כמו בית נוטה ליפול רעוע או כמו תרועה של שופר שזה שברים כל אחד זה שבר ריע וצריך לחבר את כולם לנשמה אחת מיוחדת וזה מה שאמרה התורה אומר רבי יוסף אלבו בספר העיקרים ואהבת לרעך כמוך כלומר האהבה שלך כמו שאתה אוהב את עצמך בלתי אחר ככה אהבתך תהיה לחברך שלא תחשוב שהוא דבר אחר אלא ממש כמוך כמוך אתה חייב להתאחד אוהב עם אהוב לכן גימטריה של אהבה אחד מה הגימטריה של אהבה 13 כמה אחד 13 כי אין אהוב זולת עצמו כלל אז זה נובע מאיחוד שלם בשורש הנשמה אומר התומר דבורה הרמקול כלל ישראל הם שאר בשר אלו עם אלו מפני שהנשמות כלולות יחד ויש בזה חלק של זה בזה וחלק של זה בזה לכן אחד שעושה תשובה הוא מתקן בכל ישראל למה כשהוא קלקל הוא קלקל בכל ישראל עכשיו עשה תשובה הוא תיקן את אותם חלקים שהוא קלקל בהם כי כולנו חטיבה אחת בעל התניה מסביר באופן נפלא את הגוי שבא להתגייר אצל שמאי ושמאי דחה אותו הוא אמר לו תגיר אותי על מנת שאני אלמד את כל התורה על רגל אחת אבל הלל קיבל אותו ואמר לו כלל מה ששנו עליך אל תעשה לחבר שלך זה כל התורה הנה ראייתם זה כל התורה וכל שאר החוקים הם בגדר פירוש לך ותלמד מה אומר לו בעצם ואהבת לרעך כמוך כי התורה לא נאמרה לאחד אלא לכלל ישראל נו ואיך באמת ניתן לומר שהמצווה הזאת שהוא אמר לו מה ש שנוי עליך לא לא תעשה לחברך אך היא פותרת את המצוות של שעת נז בשר בחלב ושאר איסורים אומר בעל התניה כל ישראל אחים מצד שורש הנשמה והם רק בגופים מחולקים והנה מי שעושים את הגוף שלהם עיקר והנפש תפלה הם מפרידים ממעיטים מהאחדות וככה הם מפרידים גם המצוות אבל איחוד אמיתי צריך להבליט את הצד המחת שזה הנשמה רוחנית ובזה יש את קיום כל המצוות כי זה מהות התורה להגביה אותנו למעלה ככתוב לא ניתנו מצוות אלא לצרב בהם הבריות כשהלב אומר לגוי ואהבת לרעך כמוך אומר לו לא תוכל לבוא לידי אהבה ואחדות אמיתית עם כל ישראל רק אם תתחבר איתם בחיבור רוחני מצד שורש הנשמה שלך ועכשיו אני אומר לכם כל הדרך אני במשך שעתיים מתוך השעתיים חצי של הנסיעה קראתי מה קראתי בשנת תרעב נערך בכיב ברוסיה משפט שעורר הדים רבים ברחבי העולם וברחבי רוסיה בפרט אתם זוכרים את המשפט מישהו יודע איזה משפט היה מפורסם היה משפט של היהודי מנדל בייליס האשימו אותו בעלילה מופרכת וזדוני את עלילת דם הטובעים במשפט טענו נחרצות שהנאשם רצח תינוק נוצרי כדי ללוש בדמו מצות של חג הפסח וגזר דין מוות ריחף הראשו של היהודי האומלל בויקיפדיה יש את כל מה שהיה שמה שעתיים קריאה לא יאומן איך עם תמונות והכל יעוד וארכיונים והכל מדהים לא ראיתי אף פעם מידע כזה שמופיע שם איזה עלילות איזה שקרים איזה תפירת עדים שמשחים מאיימים על אנשים מביאים כל מיני פתולוגים שיגידו שבגופה היה ככה ועשו ככה מחליפים זה ומחליפים את ההוא ומי שהולך לכיוון הנכון ורוצה לגלות את האמת ווואי וואי וואיי אפילו המושבעים שמים בתוכם שני שוטרים שהם כאילו משמשים להם שומעים מה הם חושבים הולכים קטגורי אומרים להם הם לא מאמינים לזה תשנו ואז הם משנים בהתאם כדי להשפיע על המושבעים מה זה מה זה מה זה מה זה מה זה מה זה לא יאומן כי סופר מרתק אבל אם היה יוצא פסק דין שהוא חייב כבר כתבו בכל העיתונים ברוסיה להרוג יהודים לעשות בהם שמות לעשות ככה הם עושים את זה תמיד תמיד תמיד תמיד כל העולם היהודי עקב בדאגה בתפילה ו בזעקה אחר ניהול המשפט תקראו שמה תיאורים מה עשו היהודים בשביל זה לא יאומן מה שעושים היום הפרו פלסטינים בשביל עזה אפס אפסים מה שעשו במשפט הזה יהודים בכל העולם ואפילו היה עיתון פלסטין בישראל שכתב בעד היהודי תארו לכם מרוב שהעלילה היייתה לא שייכת בכלל טוב כולם עמדו כנגד והסנאים של בייליס הלכו לבעס עם הגאון רבי מאיר שפירה מלובלין איך לנהל את המערכה מערכת ההגנה אחת הטענות שהייתה התבססה על רבי שמעון שון בר יוחי שאומר בדין טומאת מת שהיא אינה שייכת בגוי משום שנאמר בטומאת מת לשון אדם אדם כי ימות באוהל והנביא חסקל אומר ואתן צוני צון מרעיתי אדם אתם אתם קרועים אדם ואן אומות העולם קרוים אדם טענו הקטגור בתלמוד יהודי כתוב במפורש היהודים הם בני אדם ואילו הגויים הם חיות ומותר לשפוך דמם כמים ככה טענו הקטגורי ואז מה הורה רבי מאיר שפירה ל הסנגורים איך התמודדו עם הטענה ה מסולפת אמר להם תגידו ככה אתם קרוים אדם פירושו עם ישראל קשורים ומאוחדים זה עם זה בקשר המיץ ווה הדוק עד כדי כך שהם דומים לאדם אחד רק בעל איברים מפולגים וכשם שאם תכאב ידו של אדם יחוש בכך בכל הגוף ככה גם ישראל אם אתה מזיק ליהודי כולם כואבים ודובים אבל לא כך גויים כל אחד חי את חייו לעצמו לא מתעניין במה שעובר על זולתו לכן הם לא קרוים אדם כי אינם חשובים אגודה אחת ואדם אחד וזו המעלה רמוזה במילה אדם שנאמרת בלשון יחיד ולא בלשון רבים תראו יש כמה שמות לזכר יש איש מה הריבוי שלו אישים יש אנוש מה הריבוי שלו אנשים מה עוד יש מה עוד יש גבר והריבוי שלו גברים יש אדם מה הריבוי שלו אין ריבוי אדם זה אדם אדם זה אחד עם ישראל קרועים אדם אין ריבוי אין פרטים הם כולם כמו אדם אחד זה תסבירו לשופטים מה שנאמר אדם אתם ואומר הראיה פשוטה המשפט עכשיו מתנהל נגד בייליס בעקבות הצרה על ראשו של היהודי האחד כל יהודי העולם חרדים ודואגים מתפללים ומייחלים לזיכוי מוחלט מה קורה כשגוי עומד לדין כמה שיהיה חמור אולי אנשי העיר מתעניינים קצת אנשי המדינה בקושי ומדינות אחרות לא מעניין אותם בכלל אבל יהודי כל העולם איפה שיש יהודים כולם דואגים מתפללים צמים מקבלים עליהם כל מיני דברים וכולי אשתי חלתה לפני כשנתיים מה זה בעם ישראל צומות תעניות שלושה ימים ומה זה ושיעורים והרצאות וומה לא תהילים מה לא עשו לא מכירים אותה אפילו למה זה יהודים ו יצאה מסכנה ממשית ממשית חסד השם תודות לכל אלה שעשו עשינו שתי סעודות הודיה והזמנו את כל אלה שעשו אז זאת אומרת זה יהודי עכשיו האחדות שלנו תקשיבו היא יותר מהמלאכים מלאכים יש ביניהם מחלוקת הם רבים הם מסוכסכים יש בהם שנאה עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל אז הם דוגמה לא אז מי יותר ישראל או הם בואו נראה במסכת חולין כתוב צא מלאכי השרת אינם אומרים שירה למעלה עד שיאמרו ישראל שירה למטה שנאמר ברון יחד כוכבי בוקר ויריעו כל בני אלוהים בהתחלה ישראל ולאחר מכן ויריעו כל בני אלוהים המלאכים למה למה תלוייה השיירה של המלאכים בשירת ישראל צריך להבין מה זה תפילה בציבור כדאי שתקשיבו טוב כל אלה שלא מתפללים בציבור מה זה תפילה בציבור צירוף של ערה אנשים מתפללים יחד בקורת גג אחת איך פועלת השהות המשותפת הזאת מה הסוד בכוח ואיך משתנה מעמד התפילה כשכמה יהודים עומדים זה לצד זה הרי בסופו של דבר כל אחד אומר את התפילה שלו לבד וכל אחד מבקש בתפילה שלו דברים אחרים את התשובה לכך נתן רבי חיים מבריסק זכר צדיק לברכה הוא מבאר מה המושג תפילה בציבור שהוא שייך רק אצל ישראל רה יהודים עומדים מתפללים יחד הם לא 10ה יחידים שמתפללים אחד לצד השני לא זה צירוף ואיחוד רוחני שנובע משורש הנשמה שלהם שהמקור הוא אחד וכך אומר התומר דבורה אינו דומה מרובים עושים את המצווה וכל זה מפני כללות שהם כלל גם הארי הקדוש יורד לשורש העניין ו אומר שהאדם צריך לכלול את עצמו עם כל השוהים עמו לכן לפני שמתפללים מה צריך להגיד הרי אני מכוון לקיים מצוות באהבתה לרעך כמוך להתאחד עם כלל ישראל קודם כל אז קודם שיסדר תפילתו בבית הכנסת מפרשת העקידה והילך צריך לקבל עלי מצוות ואהבתה לרעך כמוך הוב כל אחד מבני ישראל כנפשו ובזה עולה תפילה כלולה מתפילות כולם עושה פרי זה מוכיח שהאיחוד הוא לא גופני אלא רוחני עשרה שעומדים ומתפללים יחד הם מקושרים בנשמה ובשורש ואפילו שכל פעם המניין הוא שונה אנשים אחרים לדוגמה תקשיבו טוב אם אתם הייתם לוקחים את הרב משה פיינשטיין והייתם לוקחים את הרב מבריסק והייתם לוקחים את איסר זלמן מלצר ולוקחים את הרב קנייבסקי ולוקחים ולוקחים ולוקחים את כל תשעה מגדולי הדור וחשה להם עשירי ועובר שמה יהודי פשוט יהודי פשוט ואומרים לו הצטר הסנטר עשירי צריכים עשירי הוא נכנס הוא מצטרף יש פה תשעה גאוני עולם יש פה יהודי פשוט שלא יודע צורת אות אפילו והוא מצטרף איך הוא מצטרף מה לא צריך להיות נגיד יש שופטים שופטים של בית המשפט העליון נגיד צריך שלושה הגיעו שתיים אחד חולה יכולים לקחת אחד מהציבור להגיד לו בוא בוא שב פה תהיה אתה השלישי אין דבר כזה אז איך יכול להיות כי כולם נשמה אחת שמעתם גדולי ישראל והפשוטים שבישראל הם כולם נשמה אחת לא יאומן כי יסופר זאת אומרת אבל אצל המלאכים הם אפילו שהם רבבות ואלפים לאין שיעור הם בגדר יחידים אין שום דבר רוחני מאחד ומחבר אותם אצל ישראל התפילה המעמד מאחד ומקשר כי שורש נשמתם אחד ערה נמצאים בקורת גג אחת זה כאילו עומד אחד ומתפלל לכן זה נקרא ציבור תפילת ציבור על פי זה מ באר הגאון רבי חיים מבריסק ה מלאכים צריכים להמתין בקדושה עד שישראל יגידו קדושה רק אחרי שאנחנו אומרים קדוש קדוש קדוש הם יכולים להגיד למה אסור לומר קדושה לא במניין בלי מניין לא אומרים קדושה אז הם לא יכולים לומר קדושה כי הם לא מצטרפים הם לא יכולים להצטרף אין להם חיבור אין להם שורש אחד כל אחד מהם הוא פרט אבל כשיהודים מצטרפים בעולם התחתון ואומרים קדושה אז יכולים להצטרף גם המלאכים למניין של היהודים ולהגיד גם הם זה אומר הגאון רבי חיים מבריסק הוא אומר זה רמוז בקדושת כתר בתפילת מוסף כתר יתנו לך אדוני אלוהינו מלאכים המונ מעלה עם עמך ישראל קבוצה מטה יחד כולם קדושה לך ישלשו מה כתוב כתר יתנו לך אדוני אלוהינו מי מלאכים מה הם המונה הם המונים המונה מעלה הם לא ביחד הם המונים הם לא מקובצים מאוחדים אבל ישראל עמך הם קבוצה קבוצה מתה הם קבוצה אחת הם עומדים קבוצה אחת מקושרת ומאוחדת ורק כאשר המלאכים שהם המונה מעלה מאזינים לכל ישראל כווצי מטה שהם משבחים לבורא בקדושה אז יחד כולם קדושה לך ישלשו עכשיו יכולים אז זאת אומרת גם בקדושת יוצר כשאנחנו מטהרים את האמיר ש לקדושה על ידי מלאכים מה כתוב ונותנים באהבה רשות זה לזה להקדיש ליוצרם בנחת רוח קדושה כולם כאחד עונים ואומרים ביראה קדוש קדוש קדוש בנוסח הקדושה בחזרת השליח ציבור כתוב ככתוב על יד נביאך וקרא זה אל זה ואמר קדוש קדוש קדוש מה אנחנו רואים שהם צריכים לתת רשות זה לזה למה וקרה זה אל זה למה הם צריכים לתת רשות אומר רבנו חיים מבריס פשוט המלאכים לא מצטרפים זה לזה גם כשהם עומדים ביחד לומר קדושה הם יחידים לכן הם נוטלים רשות אחד מהשני אבל אנחנו כשאנחנו עומדים לפני השם יתברך אנחנו גוף אחד נשמה אחת באיחוד ודבקות ולא צריכים לבקש רשות אחד מהשני ואנחנו יכולים להגיד את זה באחד טוב נעבור להבין את הסגולות שאחדות רבותינו עמדו על זה במקומות רבים רבי עקיבא איגר בפסוק המתאר את מעמד הר סיני מתן תורה ויחן שם ישראל נגד ההר הוא אומר יצר הרע משול להר לעתיד לבוא ישחט הקדוש ברוך הוא יצר הרע עתידים הצדיקים לבכות משמחה איך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה רומזים לנו שבכוח האחדות אפשר לאדם להתמודד עם יצר הרע איך ויחן שם ישראל באחדות נגד ההר נגד יצר הרע הכי גדול שהוא כמו הר אם אנחנו באחדות יכולים לנצח את יצר הרע יש לנו כוח אדיר כשאנחנו מתחברים אמר השם בראתי את רע בראתי לו תורת תבלין התורה שאתה לומד ואני והוא והם ביחד נותן לנו את הכוח להתמודד נגד יצר הרע ולכן חשוב מאוד שנהייה כל הזמן באחדות ולחפש כל הזמן איך להתחבר ואיך לדאוג אחד לשני ואיך ליתן דעתנו על השני ואהבת לרעך כמוך אומר הרמבן שתשמח שיהיה לו מה שיש לך יש לך רכב יפה שיהיה לו יש לך בית יפה שיהיה לו תשמח תאהב את רעך כמוך ומה שיש לך שיהיה לו גם תברך אותו תשמח בו וכן הלאה זה נקרא אהבה כתוב ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה מתחיל ראה אנוכי ביחיד מסיים נותן לפניכם ברכה זאת אומרת אנחנו צריכים להתבונן יש ברכות ויש קללות אבל אם אנחנו נהיה באחדות נזכה לברכה בברכת כהנים הברכה מתחילה בלשון יחיד נכון יברכך וישמרך וחונק למה מברכים ציבור למה לא אומרים בלשון של רבים אלא זה בא גיד שכולנו איש אחד ולכן מברכים אותנו כאחד מתחילים בברכה יברכך שזה מעלת השלום ומסיימים במילה שלום כמה מילים יש בברכת כהנים 60 כנגד 60 ריבון נשמות של ישראל אז אנחנו מתברכים בלשון יחיד כתוב וה בישורון מלך מי זה מלך מלכו של עולם מתי בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל אם אנחנו רוצים לזכות להשראת שכינה עלינו והכל דבר פשוט אנחנו צריכים להיות יחד במסכת סוכה נוו כתוב שהיו מתחלפות המשמרות של הכהנים משמר יוצא היה עושה תמיד של שחר משמר נכנס תמיד של בן הערביים הגמרא אומרת שכה משמר יוצא מקדמים פני כהני משמר נכנס ומה מברכים אותם מי ששיכן שמו בבית הזה הוא ישכין בניכם אהבה וחווה בשלום ברעות אתם שומעים בלי שלום בלי רעות בלי כלום אין השראת שכינה אייי איי איי איי אי מה היייתה הצוואה של יעקב אבינו כשהוא שוכב על מיטתו תרם נאסף אל עמיו הוא אומר האספו ואגיד לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים רוצה לגלות להם את הקץ ונסתלקה שכינה ממנו כותב השל קדוש אומר האספו ואגיד לכם אתם צ שלדעת מה יהיה בקץ האספו אי אפשר שיבוא הקץ כבני יעקב יהיו בשנאת חינם לכן האספו צריכים להיות באספה אחת באגודה אחת לכן היום משתמש הסתרה אחרה בשמאל הקיצוני להפריד ולהגיד אנחנו לא אחים שלכם ואנחנו נעשה מדינת תל אביב ולא מדינת יהודה וכן הלא ולכן הגיע מה שהגיע אסון ביזוי הדת מה שהם עשו אתם זוכרים בראש השנה וביום הכיפורים בבתי כנסיות וכולי וזה המטרה כי אנחנו קרובים לסוף אומר לנו יעקב אבינו אתם רוצים לגאל האספו ואז אני אגיד לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים בקודם פטירתו ביקש להביא לפניו חבילת אגד את הקנים ונתן לגיבור בבנים אמר לו תשבור את זה לא יכול לשבור אמר לו עכשיו תוציא אחד תוציא אחד תשבור אותו שבר אותו אמר לו כשאתם ביחד אפילו שאתם כולכם חלשים כל אחד בפני עצמו חלש אבל כשאתם ביחד אי אפשר לשבור אותכם האחדות לא תיתן לשבור אותכם אבל אם אתם חס ושלום אחד אחד בפני עצמו אפילו אם אתם חזקים יהיה קלש בור לכן הרבה אומרים היום יחד ננצח יחד יחד פתאום כולם מבינים את המושג אחדות יחד אבל יש עדיין שרוצים להפריד אבל רואים שכשהיא ללחימה וכשנמות באותו טנק אנשים בעלי דעות שונות מגוון פוליטי שונה מבינים שזה החיים שלנו שונאים אותנו כי אנחנו יהודים זה מאז ומתמיד בידוע הלכה עשו שונא ליעקב אתם יודעים מי זה עשו מי זה עשו united states of amica yes בידן is עשו נו כן זה עשו מלכות אדום ששולטת כבר 2000 שנה מאז שהחריבה את בית מקדשנו והם שונאים לנו רק מה מסיבות שלהם הם מחזיקים בישראל כמו כלב עם רצועה מספיק לך תפסיק תורידו לא תקבלו נשק נעשה לכם ככה זה מה די הגזמתם לא רפיח פם פם הם מחליטים מה מה כאילו אנחנו איזה עוד כוכב שמה אצלהם אבל תזכרו ה אחדות שלכם פה ואתם צריכים פה אחדות בארצות הברית מאוד מאוד להיות מאחדים ולא רק פה עם עצמכם גם איתנו ואנחנו איתכם האחדות הזאת תגן עלינו זה מה שאומר יעקב אבינו שהביא את בני ישראל הם הבנים שלו 12 השבטים זה הבנים של ישראל מהם יצאנו והוא ציווה אותנו האספו ואז אגיד לכם את אחרית הימים אז הכל תלוי באחדות והאחדות הזאת היא הצלה גדולה אתם זוכרים היייתה ישיבת מיר בזמן השואה והם ברחו והגיעו לשנ חי ורבים מהם ניצלו אתם יודעים מי לא ניצלו מי שלא שמרו על הסדרים ומי שלא הלכו כמו שהישיבה אמרה לא עברו את השואה כל אלה שהיו מחוברים לישיבה ועשו בדיוק מה שראש הישיבה אמר כל א נשארו לא נפל מהם אחד תארו לכם עד כמה זה אז לכן אנחנו צריכים לדעת אומר הירושלמי אם בן אדם נתן מכה בטעות בפטיש על האצבע שלו כשד על מסמר האם הוא ינקום עכשיו ביד שקטה בו יקח את הפטיש ביד שקיבלה את המכה ויתן מכה לזאת ברור שלא נכון אז איך אנחנו נוקמים נ ליהודים אנחנו גוף אחד אז מה צריך להיות ותרן טרן איך מגיעים לאחדות בוויתורים ואני אומר לכם את הצבע האחרונה של רב דודל איי איי איי א א בשכונת בית וגן בירושלים בבית חולים היה קשיש בשם רבי דודל הוא שהה במחלקה סיעודית בבית חולים הרצוג בירושלים רב דודל היה תלמיד חכם כשהיינו מגיעים לבקר אותו שקוע בלימוד תורה שמחה גדולה הייתה כשרואה אותנו והיה מרצה לנו מהחידושים שלו והגיגים וכל פעם נפשו מתחדשת בעת הביקור יום אחד מצאתי אותו יושב עם פנים מהורהר ברצינות שפוכה עליהם ישבתי לידו והוא אמר יקירי אתה עוד ילד כל החיים לפניך אני זקן לא יודע את יום מותי ברצוני לומר לך דבר תיקח עמך למשך כל ימי חייך לי זה כבר לא יעזור בבליע הנחה אחר כך אמר האם יודע אתה מדוע בסיום תפילת 18 קודם שאומרים עושה שלום במרומיו פוסעים לאחור שלוש פסיעות אתה יודע למה מבלי להמתין לתשובה הוא אמר האם ראית פעם פקק תנועה בטבור של עיר כלי רכב נסעו לתוך צומת ועכשיו הם עומדים בצפיפות אף אחד לא יכול להתקדם איך משחררים פקק יש דרך אחת אחד יזוז אחורה ויניח לשני להתקדם ואז כולם ישתחררו תדע לך אמר בכל נרגש כדי לזכות בברכת שלום באחדות מוטל על אדם לפסוע אחורה לא לצפות שהשני יוותר ושוגה תוותר תעשה זאת בעצמך תכניע את תחושת האגו ותניח לשני עכשיו אתה מבין למה פוסעים אחורה קודם אמירת עושה שלום כדי להזכיר לעצמנו אי אפשר לזכות לשלום בלי לפסוע אחורה ולותר לשני תזכור את זה יקירי לכל ימי חייך ודע לך רק אם תוותר תזכה לשלום הדברים הותירו עליי רושם עז קודם שנפרדנו היייתה לי תחושה מעיקה רב דודל החז ביד והתבונן בעיניי העיניים עצובות האחיזה היייתה כמו אדם שטובע ונאחז בקש וחזר ואמר אני כבר זקן לי זה לא יעזור אין לי מה לעשות עם זה אבל אתה תזכור ותזכיר לכולם רק לוותר רק לוותר ועוד פ אמר רק לוותר ולוותר לי זה כבר לא יעזור נפרדתי וחזרתי הביתה מהורהר ביום שלישי חזרתי לרב דודל וביום חמישי ניגשתי למחלקה הסיעודית לפגוש את הדמות הנפלאה אבל לא מצאתי אותו לא בחדר ולא במקום אחר ניגשתי לאחות איפה הוכל למצוא את רב דודל ואז היא ב בכתה ואמרה לא שמעת רב דודל נפטר לעולמו מתי שאלתי ביום שלישי עם דמדומי חמה הפנים שלי החבירו כאחת כמו אגרוף ברזל בלב דמעות מלוחות זלגו מעיניי השפתיים רטטו מבכי ודבר יחיד צף לנגד עיניי דמותו שרב דודל יושב על הכיסא עיניו עמוקות עצובות לוחש מתחנן צבע אחרונה תרם תיפרד נפשו ותשוב למקורה עליון לוותר לוותר ושוב לוותר לסיום אנחנו אומרים אם אחדות זה דבר מעולה למה בישראל יש אין ספור מחלוקות בהלכה במנהגים שונים ומשונים נוסח תפילה וכדומה אז תדעו לכם דבר אחד אחדות זה לא אחידות אחדות ישראל אינה תלוייה במנהגים אחידים ושווים אחדות ישראל היא תחושת שותפות ואחדות רוחנית משורש הנשמה אחד שמקשר בינינו לתפקידים של המנהגים יש עניינים נשגבים עוד מימי אבותינו כל שבט היה לו דגל אחר כל אחד חנה במקום אחר כל אחד עבוד דה מיוחדת לכל עדה לכל שבט יש תפקיד מיוחד לפי תכונות הנפש והכוחות של כל אחד ואחד כל אחד צריך לעשות את תפקידו בשלמות ולהשלים את המארג הנפלא והמיוחד שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחותם לבית אבותם במספר שמות כל זכר לגולגול איו כל יהודי הוא מתואר ונקרא בשני תערים שם ומספר במספר שמות מה ההבדל מס מספר מסמל פרט מן הכלל כש העיקר זה הכלל ולפרט יש תפקיד משני להשלים את המניין ולהגיד למספר מסוים אבל שם לעומת זאת זה ייחודיות של כל פרט שכן השם מסמל את המהות המיוחדת והאישית של האדם אבא קורא לבן שלו בשמו כיוון שהוא בשבילו יחיד ומיוחד ואלף אנשים לא לא ימלאו את מקומו אבל לים הם נקראים במספר שכן התפקיד המהותי הוא מילוי מכסת חיילים גדו חטיבה דיוויזיה וכולי כל אחד מישראל קיבל תפקיד כפול מצד אחד הוא בעל שם פרטי מוגדר לבדו יש לו תפקיד בניסיונות את מקומו בעבודת הבורא איש לא יוכל למלא אבל מצד שני הוא מספר מתוך הכלל בסופו של דבר הוא מתכלל עם כלל ישראל למטרה אחת נשגבה לקדש שם שמיים בעולמו של הבורא עם ישראל משולים לכוכבי שמיים ולחול הים מצד אחד כל אחד הוא כוכב מאיר לבד בפני עצמו מצד שני אנחנו כמו גרגירי חול שמתאחדים נקראים אדמה עפר ביחד כוחם אתם יודעים מה כוח העפר מה הכוח של העפר לבלום את גלי הים על ידי האחדות של העפר של החול שמתי חול גבול ים אז אנחנו יכולים נגד כל ה מהים הזדונים של אומות העולם שרוצים נגדנו מה אנחנו בסך הכל חול שטוח בשפת הים רוצים לשטוף אותנו לא יכולים שמתי חול גבול לים כשאנחנו באחדות אז אנחנו יכולים לבלום את כל העולם העומד כנגדנו כוחנו באחדותנו יהי רצון שנבין את מה שאמרנו ושנוכל באמת להסתכל סביבנו לא כפרטים אלא ככלל כיחידה אחת יהודי ליהודי אתם יודעים ביידיש אומרים יהודי יד ואייך אומרים י ח ט י יד תרי ידים זה יד ויד מה זה שם השם שם השם שני יהודים ביחד זה ממש שם השם וסיפרנו סיפור באחת ההרצאות האחרונות פה בארצות הברית שהעלילו על יהודי אחד עלילה והביאו אותו לטליה ופתאום שמעו אחד צועק לא לא לא לא עיצרו והוא הגיע לתליין אמר זה לא הוא זה אני והוציא ממנו את החבל שמה על הראש והייתה אתה מבוכה בזה שהסירו ממנו את החבל אמר מה פתאום זה לא הוא זה אני והחזיר בחזרה זה מושך ווזה מושך היה שמה המלך ושרים הוא ביקש לקרוא אותם אליו ה אמר להם אני מבטיח שאני לא עושה לכם כלום תספרו לי את האמת מה היה אז הם אמרו לו האמת העלילו עלילה לא אני השם ולא הוא השם אבל אנחנו שני החברים יהודים אוהבים שאנחנו לא ולים אחד בלי השני אם הוא ימות לא שווה לי החיים גם אני מוכן למות אז מה אכפת לי למות במקומו למה אני צ הוא כל כך התפעל המלך מהמהם ניגש אליהם בלחישה ואמר להם אני מבקש להצטרף לאהבתם שגם אני איתכם ביחד באותה אהבה על זה אומרים את הפסוק שימו לב לא תאמינו באהבתה לרעך כמוך אני אדוני אומר הקדוש ברוך הוא אם אתם תקיימו ואהבת לרעך כמוך אז גם אני אדוני ביחד באהבה אתכם שומר עליכם משרי שכינתי עליכם רק תאהבו אחד את השני תודה רבה על הקשבה ברוכים תהיו כן [מוזיקה] אם יש אם יש שאלות אני מוכן לענות [מוזיקה] בבקשה אם אין שאלות יש לי מה לתת כן בזלי בוא