טוען...

האם הויסקי כשר או יין נסך?

כתבה מרוכזת על כשרות הויסקי.

  פורסם בתאריך: 29.12.2019, 09:05 • מערכת שופר

ראיתם פעם בקבוק ויסקי עם חותמת כשרות? אז זהו שאין דבר כזה.

למרות שבמציאות המחמירה של מדינת ישראל גם על אקונומיקה וניירות טואלט ישנה חותמת בד"ץ (פרווה), על בקבוקי הויסקי אין ציון כי המוצר כשר.

יצאנו לחקור את הסיבה, מדוע אין ציון כשר על אף בקבוק ויסקי בעולם?

בשיחה עם נציגים מבד"ץ העדה החרדית הם אומרים כי מכיוון שאין הם משגיחים על ייצור הויסקי הם אינם יכולים לתת לו כשרות. אחרי התשובה הזו, אמרנו לעצמנו, בטח עוד חומרה של הבד"ץ, אז פנינו גם לרבנות הראשית וגם שם קיבלנו את התשובה "הרבנות לא מאשרת כשרות על בקבוקי ויסקי".

אחרי תשובה כזו הסקרנות שלנו דווקא גברה, מה כבר יכול להיות בויסקי שמונע ממנו לקבל אישור כשרות?

הויסקי הוא משקה אלכוהולי המיוצר מלתת של דגנים (על פי רוב שעורה) המבושלים בצורה מספר פעמים ומזוקקים לאחר מכן למיכלים מיוחדים. לאחר ההכנה הראשונית מיישנים את הבקבוקים בחביות העשויות מעץ אלון במשך מספר שנים (לפחות שלוש) עד שהוא מגיע לבשלות ואז הוא מועבר לבקבוקים ונמכר בחנויות.

נו, אז אם מדובר רק בשעורה ומים, איפה יכולה להיות הבעיה?

בגדול יש להבדיל בין שני סוגים עיקריים של ויסקי – סינגל מאלט (ויסקי ממזקקה אחת) או בלנדד (מעורב) ויסקי המכיל עירוב של מספר סינגל מאלט.

חלוקה שנייה נעשית בין סוגי הויסקי במדינות השונות: בארה"ב יישון הויסקי נעשה בחביות חדשות ואילו בסקוטלנד היישון נעשה בחביות ששימשו בעבר לחביות יין, כדי שהויסקי יצבור טעם וארומה משאריות היין.

וכאן מתחילה הבעיה.

אין השגחה על ויסקי

המומחה מספר אחד כיום לכשרות של מוצרי אלכוהול הוא הרב שמואל זמלמן מירושלים, מי שמשמש כמנהל מחלקת משקאות חריפים במחלקת הכשרות של המועצה הדתית בירושלים.

בשיחה איתו הוא מספר על בעיות הכשרות שיש בויסקי, וגם על ההיתרים השונים להרים כוסית לחיים.

נתחיל הרב מהסוף, איך זה שאין חותמת כשרות על אף בקבוק ויסקי?

קודם כל אני בטוח שאם נפגש בעוד עשר או עשרים שנה, אז אנחנו כן נראה ציון כשרות על בקבוקי ויסקי, השוק ידרוש את זה.

ולמה היום אין?

את כל הויסקי מייצרים כיום בחו"ל ושם ליהודים בחו"ל אין אמצעים צרכניים כדי לדרוש את ההשגחה על תהליך הייצור.

בוא ונפתח סוגריים, ההשגחה הכי מחמירה כיום בחו"ל לא מגיעה ברמה שלה לרמה הנמוכה ביותר של כשרות בארץ ישראל. על פי רוב בחו"ל לא מדובר על השגחה רצופה של משגיחים, אלא על אישור המוצרים על פי המרכיבים.

כלומר אין ויסקי שיש עליו השגחה?

נכון. כמו רוב המוצרים שנעשים בחו"ל. אין משגיחים במפעלים, אלא המפקחים מקבלים את רשימת הרכיבים במוצר ולפי זה מפרסמים כי המוצר כשר. רק הOU, מעמיד משגיחים מטעמו על מוצרים.

אז איך אני יודע שהויסקי באמת כשר?

כאן דווקא, יש לנו סיבה טובה להאמין כי המוצר כשר. ברוב המדינות ישנם חוקים כיצד מותר להכין את הויסקי מה מותר להוסיף וכמה. בסקוטלנד למשל אם מפעל מסוים ישנה את התרכובת של הויסקי, בעל המפעל צפוי להכנס לכלא לכמה שנים.

אגב, מבדיקה שעשינו, הבד"ץ אינו נותן כשרות על וויסקי היא שאין לכך דרישה מצד המפעלים בחוץ לארץ, ובארץ כידוע אין מפעלים המייצרים וויסקי. מתברר שהבד"צ אינו פונה מיוזמתו לחברות בכדי להציע את שירותי הכשרות שלו.  לדברי מקור בבד"צ אם תבוא דרישה, הבד"צ ישקול את הנושא על פי העניין, כאמור ישנם סוגי וויסקי שאינם דורשים כשרות וישנם כאלו שדורשים כשרות, לכן הכול על פי העניין.

מדינות שהויסקי שלהן אסור

הרב זמלמן מספר כי במדינות בהן אין חוקים ברורים לגבי הויסקי, קרוב לודאי כי המשקה אינו כשר. ויסקי צרפתי וויסקי יפני מכילים בוודאות חומרים לא כשרים ולכן אסורים בשתייה. לגבי ייצור במדינות אחרות – צריך לבדוק את האפשרות לשנות את מרכיבי הויסקי ולפי זה לקבוע.

גם באירלנד שנחשבת לאחד ממעוזי הויסקי בעולם ישנה בעייה. עד לפני כשבע שנים, גם באירלנד היה קיים החוק האוסר על הוספת מרכיבים לויסקי. אלא שאז שונה החוק והמזקקות החלו להוסיף חומרים אסורים, בעיקר יין, מה שהוביל להוראה כי גורפת של בית הדין בלונדון האוסרת להשתמש בויסקי אירי. למרות האיסור כמה מבשלות רציניות הודיעו כי הן אינן מערבבות חומרים נוספים ולכן יש להתיר את הויסקי שלהם, כמו בושמיילס ואחרות.

בשנה האחרונה שוב שונה החוק, וחזר למצב הישן, אך עדיין מסתובבים בשוק מספיק בקבוקים של ויסקי אסור. אולי בעוד שלוש או חמש שנים, כשיתחילו לצאת הבקבוקים מהתקופה שאחרי שינוי החוק, יחזרו ויתירו את הויסקי האירי.

הבעיות ההלכתיות

בעיה הלכתית שלא קיימת בויסקי היא "חדש" כלומר שימוש בדגן מהיבול החדש, לפני היום הראשון של חול המועד פסח. "מכיון שהויסקי מוכן לשימוש רק לאחר שלוש שנים, אין בו בעיה של חדש", מסביר הרב זמלמן. גם בעיה של חמץ בפסח, היא לא בעייתית משום שבכל התהליך, הויסקי נמצא אצלו גויים. הבעיה מתחילה כשהבקבוק מגיע למשווק יהודי, או אצל הצרכן בבית, ואז צריך לגמור אותו לפני פסח, או למכור אותו במכירת חמץ. שתי הבעיות שכן קיימות בויסקי הן כאמור, עירוב של חומרים לא כשרים ויישון בחביות של יין נסך.

בסוגיה הזו, יש הבדל גדול בין הויסקי האמריקאי לבין הויסקי הסקוטי. בסקוטלנד אסור לערב שום חומר בויסקי אבל הם מיישנים הויסקי בחביות יין. בארה"ב לעומת זאת, היישון נעשה בחביות חדשות, אבל מותר לערב עד 2.5% של חומרים שונים בויסקי בלא חובת דיווח על התווית. במלים אחרות – בויסקי הסקוטי יש בעיה עם החביות ובארה"ב עם עירוב חומרים אסורים.

יישון הויסקי דווקא בחביות יין, אינו בשביל הטעם, מטרת היישון בחבית משומשת הוא כדי שהמשקה לא יספוג כמה שפחות את טעמו של העץ. בדרך כלל משתמשים בסקוטלנד, בחביות ששומשו ליישון ויסקי במזקקות בארה"ב אך לעיתים נעשה שימוש גם בחביות של יין רגיל.

"האגרות משה (ר' משה פיינשטיין) והמנחת יצחק (ר' יצחק וייס), שניים מגדולי האחרונים התחבטו בנושא ואישרו את הויסקי." אומר הרב זמלמן ומוסיף: "גם כאן צריך להבדיל בין שלוש רמות של כשרות, מה שלא התיישן בכלל בחביות של יין אין איתו בכלל בעיה. גם מה שכן ייושן בחביות, על פי רוב מדובר בחביות של ויסקי ולא של יין, וגם על המיעוט אפשר לומר שהוא בטל בשישה".

למרות שאנחנו רגילים לומר בטל בשישים, יין של גויים נחשב ליין נסך מדרבנן, ולפי חלק מהאחרונים הוא בטל בשישה במים, כשמטרתו לא לתת טעם. היתר נוסף עליו נשען הפסק הוא שאין כאן 'ביטול איסור' על ידי עירבוב של איסור והיתר, משום שאת פעולת האיסור עשה הגוי לעצמו ולא עבור היהודי.

ההיתר המקורי לביטול יין נסך הוא דווקא במים, אבל כאן שמדובר בערוב של יין נסך באלכוהול, לא ברור שיחול היתרו של הט"ז. כדי לצרף קולא נוספת, אומרים כי רוב החביות בסקוטלנד הם מארה"ב ולא שימשו ליין, אלא לוויסקי מה שמוריד עוד קצת את החשש מנתינת טעם של יין נסך. במאמרו ההלכתי כותב הרב באחד ההיתרים כי "הנח להם לישראל למנהגם" לשתות את הויסקי, כשנראה שהפוסקים ניסו למצוא קולות כדי לא לגזור על הציבור גזרה שהוא לא יכול לעמוד בה.

"על פי הרב פיינשטיין, כמעט כל סוג של ויסקי סקוטי הוא מותר, אך לפי המנחת יצחק, סוגי ויסקי שיושנו במיוחד בחביות כדי לתת להם טעם של יין, אסורים כי פעולת היישון נעשתה בכוונה באיסור".

ויסקי אמריקאי

"בויסקי האמריקאי צריך להבדיל בין הסינגל מאלט ובין הבלנדד. בסינגל מאלט, אני מאשר רק פירמות שגוף כשרות רציני בארה"ב אומר שהם כשרות. בבלנדד יש לנו יותר אפשרויות להקל, כי ישנם סוגי בלנדד שיש בהם ארבעים ואולי חמישים סוגים שונים של סינגל מאלט, שמקורם לא ידוע, כי היצרן לא מוכן לגלות את הסוד של עשיית הויסקי שלו".

"מה שכן, רוב הבלנדד זולים משמעותית ביחס לסינגל מאלט בשיעור של 40% כמעט. זה אומר שבתוך הבלנדד לא מערבבים רק סינגל מאלט, אלא מערבבים ויסקי בסיסי וזול (PURE GRAIN), שאין איתו בעיה, שהוא המרכיב העיקרי של הבלנדד."

"ככל שרמת הויסקי עולה, כך יורד השיעור של ה-PURE GRAIN ורמת החשש עולה".

גם כאן משתמשים בהיתר של בטל בשישה, כשגם עם ערבו ויסקי שעורב עם יין, שיעור היין האסור בטל בשישה ולעיתים בשישים ביחס להיתר שנמצא בחבית.

אז מה מותר לשתות?

לפי מה שלי נראה, כל הבלנדד ויסקי הפשוטים של ה-3 שנים, הם מותרים בלי חשש שערבבו בהם וויסקי שיושן בחביות יין. ככל שהויסקי ישן יותר (ויקר יותר) יש יותר סיכוי שערבבו בו סינגל מאלטים שייושנו בחביות יין. בדירוג הכשרות שעשה הרב זמלמן הוא מחלק בין כשר למהדרין (למשל ג'וני ווקר רד לייבל), לא למי שנוהג מהדרין, מותר על פי רוב הדעות, יש היתר על פי פוסקים חשובים ואסור לגמרי.

ויסקי שיושן בתהליך כפול, מצויין על התווית בכיתוב כגון Double Maturation, או Double Wood או Double finish הוא בעייתי כמו שאמרתי, כי ליצרן יש רצון שטעם היין ייקלט בויסקי. בנוסף לכך כל סוגי הויסקי שכתוב על התווית כי הם יושנו בחביות יין אסורים, כי אם היצרן ציין זאת, סימן שבוודאות הוא מעוניין בטעם היין.

ויסקי תוצרת הארץ

אז אם נחזור לשאלה הראשונה, למה אין על ויסקי חותמת כשרות?

אין השגחה על תהליך ייצור הויסקי, וכל ההיתרים מסתמכים על החוקים במדינות השונות המקפידים על תהליך הייצור. ככל שהויסקי הוא פשוט יותר כך הוא נחשב כשר יותר, כשחששות בדבר יישון בחביות יין פוחתים. ויסקי יקר יותר מכיל בעיות כשרות רבות יותר, והיתרים דחוקים יותר. במקומות בהם אין פיקוח על ייצור הויסקי הוא אסור בשתיה.

לסיום, שאלנו את הרב: למה אין ויסקי תוצרת הארץ?

"אם זה תוצרת הארץ, זה כנראה לא ויסקי", ענה הרב בחיוך

 

 

 

בעניין כשרות הוויסקי
מבוא
לאחרונה התעוררה בעיית כשרות הוויסקי ובאתי לדון במספר סוגיות הלכתיות מהקל אל הכבד.
בפרק א' נברר בע"ה אם אפשר להתיר וויסקי שהתיישן בחביות של בורבון (סוג וויסקי אמריקאי).
בפרק ב' נדון על עצם כשרות הוויסקי, ונתמקד בע"ה בדין של וויסקי, שלפי כל הנתונים שבידינו, לא התיישן בחבית של יין ונברר אם אפשר להתירו לכל הדעות.
בפרק ג' נדון בע"ה בבעיית הסקוטש בלנדד וויסקי.
בפרק ד' נדון בוויסקי שהתיישנו בחביות יין באופן שיש הרבה צדדי היתר.
פרק א' דין של וויסקי סקוטי שהתיישן בחבית של בורבון
הוויסקי בעצמו כשר כמו שיתבאר לקמן בפרק ב, אלא ש- 90% מהוויסקי הסקוטי מתיישן בחביות של בורבון (סוג וויסקי אמריקאי)
הבורבון מתישן אך ורק בחביות עץ אלון ולאחר היישון החבית תימכר לסקוטים, אלא שלפי החוק האמריקאי אפשר להוסיף עד 2.5% של בלנדד לבורבון (תערובת של יין או חומרי טעם לא כשרים), ובאתי לדון האם הוויסקי הסקוטי שהתישן בחבית שבה חשש שערבבו "בלנדד" אסור, כשר או לא.

 

 

טעמים לצידוד ההיתר
1. על אף שהתוספת היא של סתם יין או תמציות של טעם לא כשרות ,אין לטעון שתוספת זו היא לצורך טעם ובאלף לא בטל (בהמשך נדון בדין התוספת הזו האם היא בטלה ובכמה),כי הטעם הוא בשביל הבורבון האמריקאי. לכן אותו בורבון הוא אולי אסור, אבל הסקוטי הקונה חבית אמריקאית אינו מעונין בטעם האיסור הספוג בדופן של החבית אמריקאית ,ולכן הוא שוטף אותה, או אפילו שורף את החבית לפני השימוש בה, ובוודאי שיש לנו ההיתר של בעל המנחת יצחק (עיין שו"ת מנחת יצחק חלק ב ס' כה') שסובר שכשיש כמה גורמים ליישון החבית אפשר להתיר בביטול רגיל מדין זה וזה גורם.
2. בש"ע ס' קי"ד סע' ה יש מחלוקת בעניין ביטול יין נסך.הש"ך גורס שיין נסך בטל בששה רק במים והט"ז פוסק שאפילו בשאר משקים ביטולו בששה ולא צריך ששים כהש"ך. בעל המנחת יצחק זצ"ל ובעל האגרות משה זצ"ל פסקו שהלכה כהט"ז (ברור ש- 2.5% הוא יותר קטן מ 1/6 שזה 15% ויותר גדול מ 1/60 שזה 1.5% וגם ברור שאין שישים בכלי נגד הבלוע בדפנות שלו אבל לכאורה יש פי שש ולכן הטעם בטל לפי הט"ז) .

 

3. אפילו נחמיר כמו הבעל האגרות משה שכותב שבעל נפש יחמיר בזה, יש הבדל תהומי בין הבלנדד וויסקי המדובר שיודעים שיש תוספת (או ספק) איסור ורוצים לסמוך על ביטולו לבין המקרה שלנו מהטעמים הבאים.

 

• במדינותTENNESSEE, KENTUCKY אסור לפי החוק להוסיף שום תוספת.נראה שהבורבון של מדינות אלו הוא הנמכר ביותר( אם לא הרוב). בהסתמך על כך שבמדינות אחרות יש רק ספק ,אולי אפשר לומר כל דפריש מרובא פריש, ולכן יש לפנינו חבית בלי בליעת איסור.
• הרבה סקוטים אינם מעונינים בטעם הבורבון (קשה לעמוד על המציאות המדויקת) ולכן שורפים את החביות לפני שימושן ואולי יש להסתמך על זה בתור ליבון .
4. יש לטעון שבתערובת שלנו דנים באיסור דרבנן (יין נסך) שבו הרבה ספקות. ואולי ניתן לומר שבספק איסור דרבנן, בלח בלח, בשאר איסורים ,ולא דרך בישולו כמובא בט"ז ס' צ"ב ס"ק ט"ו, אין לומר חנ"נ ובפרט שהרמ"א בס' צ"ב סוף ס' ד' פוסק שכלי הנאסר מבליעת איסור אין אומרים חנ"נ ובמקרה כזה יש לנו בשופי בוויסקי הסקוטי שישים נגד בליעת אסור(אם בכלל היתה) הספוגה בחבית האמריקאית אור כל זאת נראה שלפי כל הדעות בין למרן הבית יוסף ובין לרמ"א יש להתיר וויסקי סקוטי המיושן בחבית בורבון שיש בה ספק שהיה פעם ערבוב איסור.

 

 

פרק ב' בדין של וויסקי, שלפי כל הנתונים בידינו, לא התיישן בחבית של יין
כהקדמה נביא מאמר אחר שפורסם על ידי במדריך הכשרות תשס"ו
כשרות הוויסקי
א. הויסקי מורכב בדרך כלל מן החומרים דלהלן: 1. אחד מסוגי הדגן (חיטה, שעורה, וכדומה), 2. לתת שעורה, 3. שמרים על בסיס סוכר, 4. מים, 5. קרמל מסוכר או גלוקוזה. בחומרים אלו אין בעיות כשרות (אין חשש "חדש" בחיטה או בשעורה, כי הויסקי מתיישן כמה שנים), כך שמכוח חומרי הייצור של הויסקי, אין סיבה לאוסרו.
ב. עם זאת, כחלק מתהליך הייצור של הויסקי, מיישנים אותו בחביות. בעבר היה מקובל להשתמש בחביות ששימשו לפני כן לאכסון יין, והויסקי קלט לתוכו טעם מן היין הבלוע בדפנות החבית. כיום רק בחלק קטן ממבשלות הויסקי משתמשים בחביות שהכילו יין.
ג. בשו"ת מנחת יצחק (ח"ב סי' כ"ח), מצדד להתיר ויסקי שהתיישן בחביות שהכילו יין, כיון שהיין בטל בששה חלקים, או אפילו בששים (ואף שיש לדונו כמעמיד, האוסר אף אם יש ששים כנגדו, יש לדון את היין כגורם אחד, ואת החבית כגורם שני, וזה וזה גורם מותר). אמנם גם לדבריו שם עולה, שיש בזה גם צדדי איסור (מדברי שו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' ס"ב עולה שדעתו להתיר בזה ראה להלן בסוג ד'). לכן בהכשר מהדרין ראוי להימנע משימוש בויסקי שהתיישן בחביות יין.
ד. ישנם סוגי ויסקי המכונים - "בלנדד ויסקי", שמורכבים מתערובת של סוגי ויסקי שונים, וקשה לדעת על כל אחד מן הסוגים, אם התיישן בחביות של יין.
ה. יש סוגי ויסקי, בדרך כלל היקרים יותר, שלאחר גמר הייצור משהים אותם בחביות יין, כדי שיקלטו טעם יין, ובסוגים אלו, בוחרים דווקא יין מסוים, והמומחים יכולים לזהות איזה יין הוסיפו. אופן זה חמור יותר מנדון בעל המנחת יצחק (כיון שבאופן זה אי אפשר להקל מדין זה וזה גורם, שהרי מעונינים דווקא בטעם היין), וראוי לאוסרו גם לכשרות רגילה (אמנם גם באופן זה מתיר בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' ס"ב, כיון שעכ"פ יש ששה חלקים כנגד היין).
נביא גם כמה ציתותים מתוך מחקרו של הרב עקיבא אשר פאדווע שליט"א נכדו של אב"ד לונדון
1. עיקר הסיבה להשתמש בחביות משומשות הוא כדי למנוע קלקול של השרף שבעץ חדש, ובמשך הזמן עברו יותר ויותר לשימוש בחביות ויסקי אמריקאיות עד שמשערים היום שקרוב ל- 90% של ויסקי סקוטי משהים כהיום בחביות אלו ולא בחביות יין.
2. יש כמה סוגי ויסקי יוקרתיים שהחברות מתגאות שהם מיצרים את הויסקי שלהם בתהליך מקורי ואף משהים הויסקי בחביות יין.
3. הבהרה בעניין כשרות הויסקי
1.
אולם מצד שני הזהרתי שהתחדש בשנים אחרונים תופעה חדשה שלא היתה קייםת בכלל בעת שדנו גדולי הדור הקודם בנושא לפני ארבעים וחמישים שנה. הפטנט החדש הוא שלוקחים ויסקי מוכן וגמור שכבר התיישן די צרכו וגם ערבבו אותו כדי לקבל את הטעם הרצוי, אז מכניסים את הוויסקי שוב לתוך חבית של יין שהכינו במיוחד לצורך זה וכך מוסיפים לוויסקי טעם יין. באופן הזה טעם היין מורגש היטב וניתן לזהות בדיוק איזה סוג יין היה בחבית שהשתמשו לעיבוד הסופי ובאמת רושמים את סוג היין על התווית.
יש הרבה אופנים איך שמפרסמים על התווית אודות העיבוד המיוחד, ביניהם SPECIAL FINISHאו DOUBLE MATURED וכן TWO WOOD וכו', הצד השוה שבכולם היות ועיבוד המיוחד הזה עולה הרבה כסף אין ספק שהיצרנים יודיעו ללקוחותיהם ש"השביחו" את הוויסקי שלהם ובאיזה סוג יין, ולכן אם לא מופיע שום דבר בנוגע לסוג יין כלשהו אין צריכים לחשוש שעשו את העיבוד המיוחד. לכאורה קשה מאד להקל לשתות ויסקי שהוסיפו לו טעם יין בפטנט הזה.
לסיכום
בחומרים המרכיבים את הוויסקי אין בעיית כשרות
תשעים אחוז של וויסקי סקוטי מתישן בחביות אלון ולא בחביות יין.
אצל חובבי הוויסקי יישון בחבית יין נחשב לטעם יותר מעודן ומשובח ,והחברה מעונינת לפרסם שהוויסקי מיושן בחבית יין

 

 

ברוב הפרסומים של החברות, או מדריכי וויסקי המקצועיים מצוין שהיישון נעשה בחבית של שרי מסוים או מתחילת יצורו או בסוף יצורו כדי לשבח את המוצר.בנוסף יש מספר טועמים מקצועיים שמעידים שבוויסקי הנ"ל מרגישים טעם חזק או חלש של שרי (יין) . ברוב הפעמים מצאנו שחוות דעתם תואמת לפרסומי החברה. במעוט של מקרים חוות דעתו של הטועם המקצועי העלתה שיש טעם של יין ונתון זה לא היה מצוין בפרסומי החברה. ורק לאחר שכתבתי אליהם התברר אכן שהוויסקי התיישן בחביות יין.
באתי לדון האם כאשר החברה בפרסומיה לא מציינת שהוויסקי התיישן ביין וגם בחוות דעתם של "הטועמים המקצועיים" השונים לא מוזכר שיש טעם יין בוויסקי (וגם מספר "מומחים" מאמתים את הנ"ל). האם ניתן להסתמך על נתונים אלו ולהתיר הוויסקי?
נימוקים להיתר
• אנחנו מדברים על וויסקי שבכלל לא מוזכר שהתישן בחבית יין אי לכך הסיכון הוא נמוך ביותר (הרב פדווה גורס שב 90% של הוויסקי אין בעיה של יישון בחבית של יין) ובאיסור דרבנן עסקינן

 

 

• מעיקר הדין מקילים כהט"ז כמו שפסקו בעל המנחת יצחק ובעל האגרות משה ולכן כל
וויסקי מותר, אלא שחוששים לשיטה חדשה כמבואר לעיל ע"י הרב פאדווע שליט"א אבל הוא בעצמו טוען שבמקרה זה האינטרס של החברה הוא לפרסם דבר זה. לכן נראה לי שאפילו נחשוש שבכל זאת, הסקוטי יישן הוויסקי שלו בחבית יין בלי לפרסם זאת.עובדה זו מהווה גילוי דעת שלא איכפת לו באיזה סוג חבית הוא מיישן את הוויסקי (אלא שהוא רגיל לצורה זו של עבודה) ובנוסף לעצם הספק ,אפשר שוב להסתמך על בעל המנחת יצחק ובעל האגרות משה ולכן הוויסקי כשר ממה נפשך, אם הפרסום נכון הנה מה טוב, ואם לא יש לנו מספיק צדדי היתר.
• ראינו שהאינטרס של החברה הוא לפרסם העובדה שהוויסקי התישן בחבית יין. בנוסף לפרסום של החברה שנבדק בהצלבה עם מספר מדריכים מקצועיים כמובא לעיל, יש גם החוות דעת של הטועמים המקצועיים השונים.נשאלת השאלה: מה דין של קפילא המסיח לפי תומו בזמן הזה?
רוב האחרונים בס' צ"ח פוסקים (לפי הרמ"א) שבזמן הזה אין לסמוך על קפילא אפילו באיסור דרבנן אלא רק על יהודי, אבל כמה פוסקים רוצים להתיר איפה דאפשר להתגלות, ובפרט באיסור דרבנן. יש גם שסוברים שהטעם שלא סומכים על קפילא הוא שפוסקים להלכה כשיטת רש"י.ולכן בפחות מששים אין להתיר בכלל, וביותר מששים כבר אין לנו צורך בקפילא. ולפי זה בנידון שלנו שמעיקר הדין פוסקים כהט"ז, ובודאי שבדופן יש פחות מפי שש ובאנו לסמוך על הקפילא לחומרה רק כדי לצאת כל השיטות נראה לי שאולי יש לנו על מה לסמוך (עיין רעק"א וערוך השולחן במקום)
אמנם בס' ס"ט ס'י, בעובד כוכבים שמשמש בבית ישראל ונתן הבשר בקדירה ואין ידוע אם הדיחו (מקודם) פוסק הרמ"א שאפשר להסתמך על גוי בזמן הזה במסיח לפי תומו באיסור דרבנן. כל המפרשים עומדים על הסתירה עם ס' צ"ח.
מתוך עיון בדברים נראה לחלק בין הוחזק איסורו ללא הוחזק איסורו. ואיילו הש"ך ס"ק מ"ג והבאר היטב אחריו בס"ק לו מחלקים בין עדותו של גוי שנעשה באופן ישיר כשהוא בא לטעום והוא יודע שהאיסור וההיתר תלוי בו, ובין עדותו שנעשה באופן עקיף. ובמקרה שלנו וודאי שהטועם מקצועי לא יודע שחוות דעתו ישפיע כי הוא זה על שתיית הוויסקי של היהודים.
אמנם בס' ס"ט מדובר כשיש יהודי נכנס ויוצא (עיין שם) אולי יש לטעון (וכך זכור לי שראיתי באחד האחרונים) דמרתת ודבר דעתיד להתגלות יש להם אותו דין וצ"ע.
וכן פסק הבעל אגרות משה בי"ד ב ס' לו שמסל"ת יש להאמין מאחר שסתם יינם הוא רק איסור דרבנן ולא אתחזק איסור.
עוד צריך להעיר שבש"ע מובא או גוי שמסיח לפי תומו או קפילא ובנידון שלנו מדובר בקפילא שמסיח לפי תומו וצ"ע.
אני חייב לציין שחוות הדעת של המומחים היא לא בצורה מפורשת שאין נוכחות יין, אלא בהדגשה שיש יין וציון של שם היין ,או באי הצגת העובדה שיש טעם יין עם נימה ביקורתית על הטעם הכבד (של העץ) המורגש בוויסקי זה.
לאור כל זאת נראה שכל וויסקי שעבר את כל הבדיקות האלו, ופורסם על ידי במאמר אחר מותר לשתיה אפילו למהדרין.

 

 

פרק ג' בדין הבלנדד וויסקי
בפרקים הקודמים דננו בדין של ויסקי סינגל מאלט והנה יש סוג נוסף של ויסקי הנקרא בלנדד וויסקי.
נביא קודם שתי הקדמות:

 

 

1. ההבדל בין בלנדד וויסקי אמריקאי לבלנדד סקוטש וויסקי
בסקוטלנד יש גם כן סוג הנקרא בלנדד וויסקי וכדי לעשות הבדלה בינו לבין הבלנדד האמריקאי קראתי לו בכל המאמר "סקוטש בלנדד וויסקי". המוצר הוא ערבוב של כמה סוגי וויסקי שונים וקשה לדעת על כל אחד מן הסוגים אם התיישן בחביות של יין או לא.
בעל האגרות משה דיבר על בלנדד וויסקי שהיה בעייתי בארה"ב דהיינו כמו שמובא בפ"א שבארה"ב מותר להוסיף עד 2.5% של "בלנדד" דהיינו תערובת של יין או חומרים אחרים .בזה דן בעל האגרות משה והתירו. אפשר וכל אחד רשאי לדמות מלתא למלתא וללמוד מן הפסק של בעל אגרות משה אבל אי אפשר לומר שהוא התיחס לבלנדד סקוטש וויסקי.
2. הבדל בין מילוי ראשון FIRST FILL ובין מילוי שני SECOND FILL
צוטט מתוך מחקרו של הרב עקיבא אשר פאדווע שליט"א נכדו של אב"ד לונדון.
מקדמת דנא היה ויכוח בין המומחים איזה תועלת יש בשימוש בחביות של יין שרי.היו כאלה שטענו שהמטרה היא להשתמש בחבית ששהה בה משקה חריף ולא להשתמש בחביות עץ חדשות, וסיבת הדבר, כי אם משהים משקה חריף לאורך זמן בתוך חביות העשויים מעץ, יונק המשקה החריף שרף מהעץ, וזה מזיק ומקלקל את טעם המשקה. אולם אם כבר השתמשו בחבית הללו ליין או למשקה חריף אחר, כבר נתקן העץ ויצא ממנו השרף המזיק, ושוב לא יקלקל את ויסקי שמשהים בתוך החבית.
לפי דבריהם אין היין הנספג בחבית מוסיף טעם, וגם אינו משביח טעם הוויסקי כלל, ובאמת המטרה היחידה הוא להשתמש בחביות משומשות, והיות וחביות יין שרי, היו מצויים לרוב באנגליה ובסקוטלנד, לכן השתמשו ע"פ רוב בחביות של יין שרי. וראיה לכך ממה שהשתמשו בחביות אלו ומילאו בהם ויסקי פעם אחר פעם, הנקרא בלשונם SECOND FILL- מילוי שני וכדומה.
לעומתם יש הטוענים שהיין משביח ומרענן את המשקה, ואם כי אף הם הודו שקשה לזהות ולהרגיש טעם היין עצמו. בעלי דעה זו אכן מקפידים להשתמש בחביות שהתרוקנו זה עתה מיין, היינו FIRST FILL מילוי ראשון דווקא, ולא משתמשים בחביות למילוי שני.
שני הצדדים מסכימים, שיותר מדי יין או טעם יין חזק באופן שמורגש טעם היין, מקלקל את הוויסקי
נחזור בע"ה לבעיית הבלנדר וויסקי.כמו שהוסבר לעיל הסקוטש בלנדד מורכב ממספר לא ידוע (כי המזקק לא רוצה לגלות) של סינגל מאלט. ולכן על כל אחד ואחד יש ספק שמא התיישן בחבית של יין. לפלא הייתה בעיני שרוב הבלנדד יותר זול ב- 30% עד 50% מסינגל מלט של אותו איכות. ועובדה זאת אמרה לי דרשני.
האיר הקב"ה את עיני ואחר עיון התברר לי שכל בלנדד וויסקי מכיל בין 40% ל 80% של סוג של ויסקי מסוג
PURE GRAIN. (פיור גריין)
לא נכנס לפרטים מיותרים, אבל PURE GRAIN הוא סוג של וויסקי המיוצר בצורה שונה ויותר זולה . מוצר זה פחות משובח כי למעשה הוא מיוצר אך ורק כדי להיכנס לסוגי הבלנדד, והטעם המשובח מגיע מהסוגSINGLE MALT. אפשר לומר כמעט בוודאות שהPURE GRAIN לא מיושן בחבית יין, ואם כן במיעוט מהמקרים, רק בשיטת מילוי שני SECOND FILL (שהובאה לעיל).
גם אפשר לומר שכמות ה- PURE GRAIN היא ביחס הפוך לטיב הוויסקי ככל שהוויסקי משובח יותר כך יורדת כמות ה- PURE GRAIN(מ 80% ל 40%) ועולה כמות ה-SINGLE MALT(מ 20% ל 60%).
נימוקים להיתר
• מעיקר הדין וויסקי שהתיישן בחבית של יין מותר אלא שחוששים לשיטה החדשה,כמו שהובאה מספר פעמים במאמר זה,וחוששים שא' או יותר מהמרכיבים יושנו בשיטה החדשה ושוב יש לומר שבאלף לא בטיל.
אלא שנראה לטעון שהיות שהבלנדד מורכב מכמה סוגים, ובפרט שלא מציינים שמם של כל סוגי הוויסקי השונים, ורק האיזון העדין בין כל המרכיבים הוא שנותן את המוצר הסופי, אז שוב שיש לנו את ההיתר של זה וזה גורם, ואפשר להסתמך על המנחת יצחק אפילו אם יש בתערובת וויסקי, אחד או יותר שהתיישנו בשיטה החדשה .
• 40% לפחות מהתערובת היא מסוג PURE GRAIN ובוודאי יש לנו עוד 10% של SINGLE MALT ללא חשש איסור.לכן ב 50% מהתערובת אין לנו בעיה, ועל השאר יש רק ספק כדלעיל,ובאיסור דרבנן עסקינן.
• לולא דמיסתפינא הייתי מוסיף עוד היתר אם נסמוך על השיטות שלא אומרים חנ"נ בלח בלח באיסור דרבנן וביין נסך, כי אין לתא דבשר וחלב.
לפי זה אפשר לטעון שאם יהיה לנו יחס של 1/6 בתערובת, ז"א חמשה סוגי וויסקי ללא חששות נגד סוג וויסקי אחד עם חשש איסור,ובאותו וויסקי יש רק חשש שספג בערך 1/10 של איסור (אחוז של נפח עובי החבית ביחס לנפח של כל החבית), אז יש לנו ששים נגד האסור (ואז ההיתר הוא לכל השיטות). היחס הזה של1/6 לא נראה סביר אם כי אפשרי. אבל היות שלפחות 50% של התערובת מכיל התערובת ללא חשש אנחנו צריכים רק 1/3 וזה נראה סביר וצ"ע גדול.
וכן פסק בעל האגרות משה בי"ד ב ס' לו שבתערובת לח בלח לא אמרינן חנ"נ וז"ל ולכן יש לסמוך ע"ז אף בלא הפסד כלל כיון שכן הוא עיקר הדין וסתם יינם הוא רק איסור דרבנן.
אפילו נחשוש לשיטות שכן אומרים חנ"נ בלח בלח, סביר לומר שיש שלשה סוגי וויסקי ללא חששות נגד סוג וויסקי אחד עם חשש איסור כדלעיל.ואז יהיה לנו לפחות ביטול 1/6 לפי שיטת הט"ז וצ"ע.
(במקרה שיש רק 40% של PURE GRAIN,נצטרך יחס של 1/3.6 במקום יחס של 1/3 וההבדל לא משמעותי )
נראה להשלים או להוסיף באופן אחר שתערובת של וויסקי, היא תערובת מין במינו ולכן מדאו' ביטולה חד בתרי אלא שמדרבנן אנחנו צריכים ששים. ובס' צ"ח סע' ב' פסק מרן "אבל אם נשפך בעניין שאין יכולין לעמוד עליו, אם נודע שהיה רובו היתר מותר"
למעשה נראה שאפשר לחלק את הבלנדד וויסקי לארבע קבוצות.

 

 

• 1. הבלנדד הזולים מאוד בלי שם מסחרי מוכר.
יש ספק בכלל אם זה וויסקי, ובוודאי אין חשש ליישון בחבית יין .
2. בלנדד רגיל כמו ג'וני ווקר רד לבל, וכן וכל הסוגים בלי כתיבת מספר על התווית
המספר המופיע על התווית מראה לנו כמה שנים התיישן אותו וויסקי.אם לא מופיע מספר,זה מלמד שוויסקי זה התיישן רק לפי הדרישות הבסיסיות של החוק ואז אין חשש שערבבו סינגל מאלט משובחים שעברו יישון לפי שיטה החדשה. ובצירוף של הנימוקים דלעיל יש להתיר אותו לכל הדעות.
3. בלנדד דה לוקס כמו שיבס 12 או 18 , בלק לבל של ג'וני ווקר
המספר הגדול מראה שוויסקי זה מורכב ממספר סינגל מאלט, שכולם התיישנו לפחות במספר השנים שמופיע על מדבקה. לכן יש ספק סביר שערבבו בבלנדד זה סינגל מאלט א' או יותר מסוג המשובחים שעברו יישון לפי שיטה החדשה.
.אלא שבי"ד חשובים בחו"ל וכן רבנים חשובים מתירים או

 

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים