טוען...

טכניקות שונות לבישול בריא יותר

אוהבים את האוכל שלכם שרוף? מטגנים את הצ'יפס עד שהוא קריספי מדי? ייתכן שאתם מגבירים את הסיכון לנזק בריאותי בטווח הארוך. הנה הדרכים הכי בריאות לבשל את האוכל שלכם (קרדיט: וואלה! בריאות)

  פורסם בתאריך: 30.12.2019, 02:30 • מערכת שופר
צילום: Pixabay
צילום: Pixabay

כשאנחנו במטבח, לרובנו יש מטרה מרכזית אחת – לגרום לכל הסועדים להתענג מאושר כשיאכלו את המנה. אולם, במקרים מסוימים השאיפה להשיג את הטעם המושלם יכולה לבוא על חשבון השמירה על בריאות תקינה – בייחוד אם האורחים או בני המשפחה אוהבים את האוכל שלהם שרוף, קריספי או ספוג בשמן. הנה הדרכים הבריאות ביותר להכין אוכל בהקפצה, בטיגון, על האש, ובטכניקות נפוצות נוספות.


1. הקפצה

הטכניקה האהובה הזאת שמקורה במדינות המזרח, דורשת לחמם את השמן לטמפרטורות גבוהות, מה שעשוי להיות מזיק בעבודה עם שמנים מסוימים. האדים שעולים מחימום יתר של השמן עלולים לגרום לייצור תרכובות הידועות כאמינים הטרוציקליים (HCAs), ופחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAHs). תרכובות אלו עלולות, על פי מחקרים בתחום, להגביר את הסיכון לסרטן.

בנוסף, כששמני הבישול מתחממים יותר מדי, הם עלולים להתחמצן ולשחרר רדיקלים חופשיים, שעלולים לגרום למוטציות בדנ"א, ולהתפתחות דלקות בגוף. חשוב לדעת שגם אם השמן עומד יותר מדי זמן בטמפרטורת החדר, עלול להתרחש תהליך החמצון הזה.

איך לבשל בריא יותר? אם הצלחנו להבהיל אתכם, חשוב להבהיר שלא חייבים לזנוח את טכניקת הבישול הזאת כדי לשמור על הבריאות. מספיק לבחור בשמנים בריאים שמתאדים בטמפרטורה של 200 מעלות צלזיוס ומעלה. בקטגוריה הזאת תמצאו שמן אבוקדו או שמן אגוזים.

 

2. בישול במים

יש סיבה שמרקי העוף נחשבים לבחירה הבריאה ביותר למי שסובל משפעת או הצטננות. הטכניקה הזאת נחשבת בריאה ביותר, ומשום מה זוכה לפחות פופולריות במסעדות בגלל שהיא נחשבת "פשוטה" יחסית. אולם, חשוב לזכור כי גם כאן, אם מבשלים את העוף או הדגים עם שמן, מסתכנים בהוספת כמות גבוהה מאוד של קלוריות למנה.

איך לבשל בריא יותר? כשמבשלים בשר בסיר, חשוב להכיר את הטמפרטורות המתאימות, שיעזרו להפיק את מרב היתרונות הבריאותיים ממנו. עוף מומלץ לבשל בטמפרטורה של 75 מעלות צלזיוס, כאשר בשר בקר יהיה אידאלי בטמפרטורה של כ-60 מעלות בלבד.

 

3. טיגון

כולנו יודעים שטיגון זו לא הדרך הבריאה ביותר לבשל. טיגון יתר של מאכלים מהצומח כמו תפוח אדמה, עלול לגרום לייצור כימיקל בשם אקרילמיד, הנחשב כגורם המעלה את הסיכון לסרטן. בצ'יפס האהוב על ילדים ובחטיפי תפוח אדמה יש את הרמות הגבוהות ביותר של כימיקל זה. על פי החברה האמריקאית לסרטן, ייתכן כי הכימיקל נוצר ברמות נמוכות גם בטיגון דגים, בשר ומוצרי חלב.

איך לבשל בריא יותר? אי אפשר להימנע לחלוטין מצריכת אקרילמיד, ועל פי כמה מחקרים שנערכו בזמן האחרון, אי אפשר לקבוע בוודאות שרכיב זה גורם לסרטן. בכל זאת, אם רוצים לצמצם את הצריכה שלו, מומלץ שלא לשרוף את תפוחי האדמה או הלחם בטיגון, ולוודא שהם יהיו בצבע זהוב. ככל שהמזון המטוגן יהיה שרוף יותר – כך הוא יהיה פחות בריא.

 

4. אידוי והרתחה

בישול בטכניקות אידוי או הרתחה של מים נחשב לדרך מצוינת להכין בשר מסוגים שונים, בגלל שהוא מבוצע בטמפרטורות נמוכות יחסית לאפייה ולצלייה. גם למי ששומר על המשקל, טכניקה זו נחשבת דרך טובה לא להוסיף עוד קלוריות למנה, בגלל שהיא לא מצריכה שימוש בשמן או חמאה.

איך לבשל בריא יותר? כשמכינים ירקות, אידוי עדיף על הרתחה, מכיוון שהוא משמר את הרכיבים המזינים שבהם, כמו קרוטנואידים ופיטוכימיקלים. כך עולה מסקירה של כמה מחקרים גדולים בתחום, שפורסמה בכתב העת International Journal of Gastronomy and Food Science. בהרתחה, קיים סיכון שוויטמינים מקבוצת B ו-C ייאבדו בתהליך.

 

5. אפייה בתנור

זוהי אחת משיטות הבישול הנפוצות ביותר, אולם אם לא מבצעים אותה בזהירות, עלולים לשרוף את המזון, בצורה שתעצים את כמות האקרילאמיד, חומר שכאמור עלול להגביר את הסיכון לסרטן.

איך לבשל בריא יותר? אפיית הבשר עם לימון, חומץ וצמחים כמו טימין ורוזמרין יכולה להפחית את הסיכון להיווצרות האקרילאמיד. בנוסף, מומלץ לחתוך בשר לחתיכות קטנות, שיידרשו פחות זמן בתנור ובכך יפחיתו את הנזק האפשרי לבריאות.

 

6. הכנת בשר על הגריל

אין ספק שזוהי הדרך המועדפת להפקת הטעם הטוב ביותר מהבשר שלכם. עם זאת, בצלייה על הגריל קיים סיכון מוגבר להיווצרות חומרים שמגבירים את הסיכון לסרטן. מחקר שנערך באוניברסיטת מיניסוטה מצא כי אנשים שאכלו סטייק במצב "Well Done" היו בסיכון מוגבר ב-60 אחוזים לחלות בסרטן הלבלב, בהשוואה לאלו שאכלו בשר פחות עשוי.

איך לצלות בריא יותר? אם אתם בדרך כלל נצמדים לתפריט בריא ומבעירים את המנגל רק בסוף השבוע, אתם ממש לא חייבים לוותר על ההרגל הזה. מומחים מעריכים שאכילת בשר על האש על בסיס שבועי לא תסב נזק רב לבריאות, אולם מומלץ שלא לשרוף את הבשר, להסיר ממנו חתיכות שחורות יותר ולהפוך אותו כמה פעמים במהלך הצלייה.

 

קרדיט: וואלה! בריאות
http://healthy.walla.co.il/item/3079405

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים