המתפלל על חברו נענה תחילה - חלק ג | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'שלום רב' באדיבות הרב המחבר שליט"א - - -
כֵּיצַד מְעוֹרְרִים עֵת רָצוֹן בַּשָּׁמַיִם?
וְעַל פִּי זֶה בֵּאֵר הָרה"ק רַבִּי שָׁלוֹם מִבֶּעלְזְא זִיעָ"א בֵּאוּר נִפְלָא, מַדּוּעַ כַּאֲשֶׁר מִתְפַּלְּלִים בִּימֵי שֵׁנִי וַחֲמִישִׁי (לפי נוסח ספרד), אוֹמְרִים אֶת תְּפִלַּת "אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַשְּׁרוּיִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה וְכוּ' הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה", וְאֵין מַקְדִּימִים לוֹמַר לְפָנָיו, יְהִי רָצוֹן מִלִּפְנֵי אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם וְאִלּוּ בַּתְּפִלּוֹת הַסְּמוּכוֹת אֵלֶיהָ, מַקְדִּימִים אָנוּ תָּמִיד לוֹמַר בִּתְפִלָּתֵנוּ, אֶת בַּקָּשַׁת יְהִי רָצוֹן מִלִּפְנֵי אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם?
וְהַהֶסְבֵּר לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר מִתְפַּלְּלִים וּמְבַקְּשִׁים עַל עַם יִשְׂרָאֵל, מִיָּד מִתְעוֹרֶרֶת עֵת רָצוֹן גְּדוֹלָה מְאֹד בַּשָּׁמַיִם, וְאֵין אָנוּ צְרִיכִים לוֹמַר כְּלָל יְהִי רָצוֹן, כִּי תְּפִלָּתֵנוּ זוֹ מְקֻבֶּלֶת מִיָּד וּרְצוּיָה לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
וְזֶה גַּם הַטַּעַם לְכָךְ, שֶׁכַּאֲשֶׁר הַכֹּהֲנִים הָעוֹבְדִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ נִפְרָדִים מֵחַבְרֵיהֶם, בְּסִיּוּם הַמִּשְׁמֶרֶת שֶׁלָּהֶם, כְּשֶׁהֵם מְבָרְכִים אֶת חַבְרֵיהֶם אֵינָם אוֹמְרִים יְהִי רָצוֹן, אֶלָּא אוֹמְרִים מִי שֶׁשִּׁכֵּן שְׁמוֹ בַּבַּיִת הַזֶּה הוּא יַשְׁכִּין בֵּינֵיכֶם אַהֲבָה וְאַחְוָה שָׁלוֹם וְרֵעוּת.
וְהַטַּעַם שֶׁאֵינָם פּוֹתְחִים בְּרָכָה זוֹ בִּ'יהִי רָצוֹן', אַף הִיא מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי תְּפִלָּה זֹאת בָּהּ הָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ, נַעֲשֵׂית מִיָּד עֵת רָצוֹן בַּשָּׁמַיִם וְאֵינוֹ צָרִיךְ לְהַקְדִּים וְלוֹמַר יְהִי רָצוֹן.
וְזוֹהִי הַתְּפִלָּה הַחֲבִיבָה וְהַחֲשׁוּבָה בְּיוֹתֵר לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עַד שֶׁבְּפָנֶיהָ נִפְתָּחִים כָּל הַשְּׁעָרִים בַּמָּרוֹם. וְלָכֵן גַּם כַּאֲשֶׁר הָאָדָם נִמְצָא בְּצָרָה וּמְצוּקָה חַס וְשָׁלוֹם, וְהוּא צוֹעֵק לְהַשֵּׁם וְאֵינוֹ נַעֲנֶה, עַד שֶׁהוּא מַרְגִּישׁ שֶׁנִּנְעֲלוּ בְּפָנָיו כָּל שַׁעֲרֵי הַתְּפִלָּה – יֶשְׁנָהּ עֵצָה לִפְתֹּחַ אֶת כָּל שַׁעֲרֵי מָרוֹם וְהִיא עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם יִתְפַּלֵּל וִיבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל עַם יִשְׂרָאֵל.
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה סה): כְּשֶׁאַתָּה רוֹצֶה לִשָּׂא תְּפִלָּתְךָ, כְּלוֹמַר שֶׁתִּתְקַבֵּל תְּפִלָּתְךָ, תִּתְפַּלֵּל קֹדֶם בְּעַד יִשְׂרָאֵל, כִּי עַל יְדֵי כָּךְ תִּתְקַבֵּל תְּפִלָּתוֹ אַף הִיא לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּעֵת רָצוֹן גְּדוֹלָה זוֹ.
כָּל הַתְּפִלּוֹת בִּלְשׁוֹן רַבִּים – חֲבִיבוֹת לִפְנֵי הַמָּקוֹם;
וְכָתְבוּ הָרִיטְבָ"א וְעוֹד רִאשׁוֹנִים, שֶׁלָּכֵן תִּקְּנוּ אַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה לוֹמַר אֶת כָּל הַשָּׁלֹשׁ תְּפִלּוֹת בִּלְשׁוֹן רַבִּים, וְכֵןכָּל הַתְּפִלּוֹת שֶׁתִּקְּנוּ אַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה נֶאֶמְרוּ בִּלְשׁוֹן רַבִּים, וְזֹאת כְּדֵי שֶׁהָאָדָם יְכַוֵּן לִכְלֹל עַצְמוֹ עִם כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, וּבִזְכוּת כָּךְ בְּוַדַּאי תְּקֻבָּל וְתִשָּׁמַע תְּפִלָּתוֹ בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן לִפְנֵי אֲדוֹן כֹּל.
כִּי כָּל הַתְּפִלּוֹת הַנֶּאֱמָרוֹת בִּלְשׁוֹן רַבִּים, אֲשֶׁר בָּהֶם הָאָדָם כּוֹלֵל אֶת עַצְמוֹ עִם כְּלַל יִשְׂרָאֵל, הֵם רְצוּיוֹת וַחֲבִיבוֹת לִפְנֵי הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא, וַעֲלֵיהֶם נֶאֱמַר הַפָּסוּק (איוב לו) "הֶן אֵל כַּבִּיר וְלֹא יִמְאָס", וְדָרְשׁוּ חֲזַ"ל עַל כָּךְ (ברכות ח), שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְקַבֵּל תָּמִיד אֶת תְּפִלַּת הָרַבִּים, כִּי תְּפִלַּת הָרַבִּים אֵינָהּ נִמְאֶסֶת.
וּכְפִי שֶׁכָּתַב הָרָמָ"ע מִפָּאנוֹ זִיעָ"א, שֶׁהָרַבִּים נִקְרָאִים תָּמִיד בִּלְשׁוֹן 'בָּנִים לַמָּקוֹם', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "בָּנִים אַתֶּם לַד' אֱלֹקֵיכֶם", אֲבָל הַיָּחִיד תָּלוּי לְפִי מַעֲשָׂיו, וּכְפִי שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (מסכת אבות): חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְּצֶלֶם - בִּלְשׁוֹן יָחִיד, חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל - בִּלְשׁוֹן רַבִּים שֶׁנִּקְרָאִים בָּנִים לַמָּקוֹם, כִּי הָרַבִּים נִקְרָאִים תָּמִיד בִּלְשׁוֹן בָּנִים לַמָּקוֹם, וּתְפִלָּתָם רְצוּיָה בַּמָּרוֹם.
הַמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל – יָכוֹל לְבַטֵּל מֵעֲלֵיהֶם אֶת הַגְּזֵרוֹת;
וְכֵן כָּתְבוּ חֲזַ"ל (ברכות יב), שֶׁכָּל מִי שֶׁיָּכוֹל לְהִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ וְאֵינוֹ מִתְפַּלֵּל עָלָיו נִקְרָא חוֹטֵא. וּמַסְבִּירִים הַמְפָרְשִׁים, שֶׁהַטַּעַם שֶׁמִּי שֶׁלֹּא מִתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל נִקְרָא חוֹטֵא, מִפְּנֵי שֶׁכָּל יְהוּדִי בִּתְפִלּוֹתָיו, יָכוֹל לִמְנֹעַ אֶת הַגְּזֵרוֹת וּלְהַמְתִּיק אֶת כָּל הַדִּינִים, מֵעַל חֲבֵרוֹ וּמֵעַל כָּל יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי תְּפִלּוֹתָיו וּבַקָּשׁוֹתָיו. לָכֵן אִם אֵינוֹ מִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם הוּא נִקְרָא חוֹטֵא, כִּי הָיָה יָכוֹל לִפְעֹל בִּתְפִלּוֹתָיו לְטוֹבַת עַם יִשְׂרָאֵל וּלְהַצִּילָם מִכָּל רַע, וְאַף עַל פִּי כֵן הוּא הִתְרַשֵּׁל מִלְּהִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם, וְלָכֵן הוּא נִקְרָא חוֹטֵא, בְּכָךְ שֶׁלֹּא הִצִּיל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מִכָּל רַע בִּתְפִלּוֹתָיו וּבַקָּשׁוֹתָיו. וּמִכָּאן לוֹמְדִים אָנוּ אֶת כֹּחָהּ שֶׁל הַתְּפִלָּה שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, עַד כְּדֵי כָּךְ שֶׁמִּי שֶׁלֹּא מִתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל עָתִיד לִתֵּן אֶת הַדִּין עַל כָּךְ.
הַמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל – מַרְוִיחַ כִּפְלַיִם;
זֹאת וָעוֹד, כַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל כְּלַל יִשְׂרָאֵל, אַף הוּא זוֹכֶה וּמְקַבֵּל אֶת כָּל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ, כִּי אַף הוּא כָּלוּל בִּכְלַל יִשְׂרָאֵל, וּמִמֵּילָא כַּאֲשֶׁר הוּא מִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם הוּא מִתְפַּלֵּל גַּם עַל עַצְמוֹ. נִמְצָא שֶׁהַמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל מַרְוִיחַ בְּכִפְלַיִם, כִּי גַּם הִתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל וְהִמְשִׁיךְ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים וִישׁוּעוֹת, עַל יְדֵי תְּפִלָּתוֹ וּתְחִנָּתוֹ, וְגַם לֹא הִפְסִיד לְעַצְמוֹ כְּלוּם בְּכָךְ שֶׁלֹּא הִתְפַּלֵּל בְּאוֹתוֹ זְמַן עַל עַצְמוֹ וְעַל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ, מִפְּנֵי שֶׁאַף הוּא נוֹשַׁע מִמֵּילָא בְּכָל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ, כִּי גַּם הוּא כָּלוּל בִּכְלַל יִשְׂרָאֵל, וּמִמֵּילָא אַף הוּא יִוָּשַׁע בְּכָל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ עַל יְדֵי תְּפִלּוֹתָיו וּבַקָּשׁוֹתָיו עַל כְּלַל יִשְׂרָאֵל.
כּוֹס תֵּה בַּנָּהָר הַקָּפוּא;
וּמַעֲשֶׂה הָיָה עִם הַגָּאוֹן רַבִּי מֵאִיר חָדָשׁ זַצַ"ל, שֶׁכִּהֵן כְּמַשְׁגִּיחַ בִּישִׁיבַת עֲטֶרֶת יִשְׂרָאֵל, שֶׁפַּעַם כַּאֲשֶׁר סִפְּרוּ לוֹ בַּחוּרִים מֵהַיְּשִׁיבָה שֶׁהֵם חוֹזְרִים מִבִּקּוּר חוֹלִים אֵצֶל חֲבֵרָם הַחוֹלֶה, שְׁאָלָם הָרַב, הַאִם הִתְפַּלְּלוּ עַל הַחוֹלֶה שֶׁיַּבְרִיא שֶׁהֲרֵי עִקַּר מִצְוַת בִּקּוּר חוֹלִים הִיא, כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי שֶׁיִּרְאֶה הָאָדָם אֶת הַחוֹלֶה מִצְטַעֵר, יִתְעוֹרֵר לְהִתְפַּלֵּל עָלָיו וּלְבַקֵּשׁ עָלָיו רַחֲמִים, וְעַל יְדֵי כָּךְ יִתְרַפֵּא הַחוֹלֶה מֵחָלְיוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ (יורה דעה סימן שלב).
מָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה, לְאָדָם שֶׁרָאָה אֶת חֲבֵרוֹ טוֹבֵעַ בַּנָּהָר. הוּא נָסַע אֵלָיו בְּסִירָה וְאָמַר לוֹ בְּוַדַּאי קַר לְךָ בְּמֵי הַנָּהָר הַקְּפוּאִים, קַח כּוֹס תֵּה כְּדֵי שֶׁתְּחַמֵּם מְעַט אֶת גּוּפְךָ. הֲרֵי בְּוַדַּאי שׁוֹטֶה הוּא אָדָם זֶה, אֲשֶׁר הָיָה לוֹ לִמְשׁוֹת אֶת חֲבֵרוֹ מֵהַנָּהָר וּלְהַצִּילוֹ מִמָּוֶת. וּלְכָךְ דּוֹמֶה הָאָדָם שֶׁמְּבַקֵּר אֶת חֲבֵרוֹ הַחוֹלֶה וּמְשַׂמֵּחַ אוֹתוֹ בִּדְבָרִים וְכַדּוֹמֶה, אֲבָל אֵינוֹ מִתְפַּלֵּל עָלָיו שֶׁיַּבְרִיא. כִּי כַּאֲשֶׁר הוּא יִתְפַּלֵּל עָלָיו שֶׁיַּבְרִיא, הוּא יָכוֹל לְרַפֵּא אוֹתוֹ מֵחָלְיוֹ לְגַמְרֵי וּלְהָשִׁיבוֹ לִבְרִיאוּתוֹ וְאֵיתָנוֹ הָרִאשׁוֹן כְּבַתְּחִלָּה, סִיֵּם הָרַב אֶת דְּבָרָיו לְבַחוּרֵי הַיְּשִׁיבָה.
הַסְּגֻלָּה הַגְּדוֹלָה – שֶׁל הַתְּפִלּוֹת עַל עַם יִשְׂרָאֵל;
סְגֻלּוֹת וּמַעֲלוֹת רַבּוֹת יֶשְׁנָן לַתְּפִלּוֹת עַל עַם יִשְׂרָאֵל, הֵן לְכַפָּרַת כָּל עֲווֹנוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם, וְהֵן לִזְכּוֹת לִישׁוּעוֹת רַבּוֹת וַעֲצוּמוֹת בְּכָל הַתְּחוּמִים וְהַמִּישׁוֹרִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זִיעָ"א בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה סג): "מִי שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְכַפֵּר לוֹ עַל כָּל עֲווֹנוֹתָיו".
וְעַל יָדָהּ זוֹכֶה הָאָדָם לְכָל הַיְשׁוּעוֹת שֶׁהוּא זָקוּק לָהֶן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (אות עה): "מִי שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ, עַל יְדֵי זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כּוֹפֵל לוֹ טוֹבוֹתָיו".
כְּמוֹ כֵן עַל יָדָהּ זוֹכֶה הָאָדָם שֶׁיִּתְקַבְּלוּ כָּל תְּפִלּוֹתָיו בְּכָל מָה שֶׁצָּרִיךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה סה): כְּשֶׁאַתָּה רוֹצֶה לִשָּׂא תְּפִלָּתְךָ תִּתְפַּלֵּל בְּעַד יִשְׂרָאֵל.
וְהִיא סְגֻלָּה לִזְכּוֹת לְמִדַּת הָעֲנָוָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת [ענוה א]: מִי שֶׁמְּשַׁתֵּף עַצְמוֹ עִם צָרוֹת יִשְׂרָאֵל וּמִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם, עַל יְדֵי זֶה בָּא לַעֲנָוָה.
וְעוֹד כָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (גאוה יא): "סְגֻלָּה לְבַטֵּל גַּאֲוָה לְהִשְׁתַּתֵּף בְּצָרָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל".
וְזֶה נֶחְשָׁב לָאָדָם כְּמוֹ שֶׁהוּא נָתַן צְדָקָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (צדקה נב): "מִי שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ נֶחְשָׁב לוֹ כִּצְדָקָה".
וְהִיא סְגֻלָּה לָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה אָהוּב עַל הַבְּרִיּוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (אהבה ה): "מִי שֶׁמִּתְפַּלֵּל עַל יִשְׂרָאֵל בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ הַכֹּל אוֹהֲבִין אוֹתוֹ".
וְהַמִּתְפַּלֵּל וּמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל בְּנֵי דּוֹרוֹ, זוֹכֶה לִדְרָגוֹת גְּבוֹהוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה ח"ב ג): "מִי שֶׁמְּבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל בְּנֵי דּוֹרוֹ זוֹכֶה לְגִלּוּי שְׁכִינָה".
וְכָל כָּךְ חֲשׁוּבָה תְּפִלָּה זוֹ לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, עַד שֶׁאֲפִלּוּ אִם מְדַבֵּר שֶׁלֹּא כַּהֹגֶן אֵינוֹ נֶעֱנָשׁ, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה ח): "כָּל הַמֵּצֵר בְּצָרוֹת יִשְׂרָאֵל וּמִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם אַף עַל פִּי שֶׁמַּטִּיחַ דְּבָרִים כְּלַפֵּי מַעְלָה אֵינוֹ נֶעֱנָשׁ".
וְאִם הוּא מְלַמֵּד זְכוּת עַל עַם יִשְׂרָאֵל, הוּא מְעוֹרֵר עַל יְדֵי כָּךְ יְשׁוּעָה לְעַם יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (תפילה נט): "כָּל הַמְלַמֵּד זְכוּת עַל יִשְׂרָאֵל מְעוֹרֵר יְשׁוּעָה וְהַיְּשׁוּעָה תָּבוֹא עַל יָדוֹ".
וְאִם הוּא מִתְפַּלֵּל עַל הַחוֹלֶה שֶׁיַּבְרִיא מֵחָלְיוֹ, מְקַיֵּם בָּזֶה מִצְוַת בִּקּוּר חוֹלִים (יו"ד סימן שלד), שֶׁהִיא מִדְּבָרִים שֶׁהָאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא.
רוֹאִים אָנוּ מִכָּל הַמַּאֲמָרִים הָאֵלּוּ, כַּמָּה חֲבִיבָה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַתְּפִלָּה עַל עַם יִשְׂרָאֵל, שֶׁאֲפִלּוּ הָאָדָם שֶׁמַּטִּיחַ דְּבָרִים שֶׁלֹּא כַּהֹגֶן, אֵינוֹ נֶעֱנָשׁ, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְכַפֵּר לוֹ עַל כָּל עֲווֹנוֹתָיו שֶׁחָטָא עַד עַכְשָׁו, וּבִזְכוּת זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְקַבֵּל כָּל תְּפִלּוֹתָיו, וְכוֹפֵל לוֹ אֶת טוֹבוֹתָיו, וְהוּא זוֹכֶה לְגִלּוּי שְׁכִינָה, שֶׁזּוֹ קִרְבַת הַשֵּׁם בַּמַּדְרֵגָה הַגְּבוֹהָה בְּיוֹתֵר אֲשֶׁר יָכוֹל הָאָדָם לִזְכּוֹת בְּחַיָּיו.
שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם נִפְתָּחִים;
וְהַטַּעַם וְהַסִּבָּה לְכָךְ שֶׁהָאָדָם זוֹכֶה עַל יְדֵי הַתְּפִלָּה עַל יִשְׂרָאֵל לְמַדְרֵגוֹת גְּבוֹהוֹת שֶׁל קִרְבַת הַשֵּׁם וּלְקַבָּלַת כָּל תְּפִלּוֹתָיו וְלַעֲנָוָה וְכוּ' וְכוּ' – מִפְּנֵי שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִצְטַעֵר תָּמִיד בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "בְּכָל צָרָתָם לוֹ צָר", וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (ברכות ג), שֶׁכַּאֲשֶׁר יְהוּדִי מִצְטַעֵר שְׁכִינָה מָה אוֹמֶרֶת, קַלָּנִי מֵרֹאשִׁי קַלָּנִי מִזְּרוֹעִי, וּמְפָרֵשׁ רַשִּׁ"י דְּהַיְנוּ שֶׁזְּרוֹעוֹתָיו כְּבֵדִים עָלָיו כִּבְיָכוֹל, כְּאָדָם אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ חָשׁ בְּטוֹב וְרֹאשׁוֹ וּזְרוֹעוֹתָיו כְּבֵדִים עָלָיו, וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהָזִיז אֶת רֹאשׁוֹ וְיָדָיו. כָּךְ הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה מִצְטַעֶרֶת בְּצַעֲרָם שֶׁל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁיְּהוּדִי מִשְׁתַּתֵּף בְּצָרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וּמִתְפַּלֵּל בַּעֲדָם, בְּכָךְ הוּא מִשְׁתַּתֵּף עִם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעַצְמוֹ כִּבְיָכוֹל - אֲשֶׁר מִצְטַעֵר תָּמִיד בְּצַעֲרָם, אֲשֶׁר זוֹהִי הַמַּדְרֵגָה הַגְּבוֹהָה בְּיוֹתֵר, וְלָכֵן הוּא זוֹכֶה עַל יְדֵי כָּךְ לְמַדְרֵגוֹת רָמוֹת וְנִשְׂגָּבוֹת מְאֹד מְאֹד.
וְכָתַב בַּסֵּפֶר יֵיטִב לֵב (פ' ויחי), בְּשֵׁם הַחוֹזֶה מִלּוּבְּלִין זִיעָ"א, שֶׁשָּׁמַע מִצַּדִּיק אֶחָד שֶׁקִּבֵּל מִפִּי אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא זָכוּר לְטוֹב, עַל מָה שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (סנהדרין צז): אֵין בֶּן דָּוִד בָּא עַד שֶׁתִּכְלֶה פְּרוּטָה מִן הַכִּיס, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ הוּא שֶׁלֹּא יָבוֹא מָשִׁיחַ עַד שֶׁתִּכְלֶה הַפְּרָטִיּוּת מִלִּבּוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְלֹא יִתְפַּלֵּל כָּל אֶחָד רַק עַל חֶסְרוֹנוֹ הַפְּרָטִי בִּלְבַד, אֶלָּא יִתְפַּלְּלוּ כֻּלָּם וִיבַקְּשׁוּ רַחֲמִים עַל הַכְּלָל כֻּלּוֹ וְעַל גְּאֻלָּתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל.
בִּטּוּחַ חַיִּים עַל יְדֵי תְּפִלָּה עַל חֲבֵרוֹ;
כַּאֲשֶׁר אָדָם מִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ וּמְבַקֵּשׁ עָלָיו רַחֲמִים, זוֹהִי סְגֻלָּה בְּדוּקָה שֶׁהוּא עַצְמוֹ יִנָּצֵל מֵאוֹתָם דְּבָרִים. וּכְפִי שֶׁמְּסֻפָּר עַל הָאַדְמוֹ"ר בַּעַל הַ'שְּׂפַת אֱמֶת' זַצַ"ל, שֶׁחָלָה בְּאַחֲרִית יָמָיו בְּמַחֲלָה מְאֹד נְדִירָה, וְהָרוֹפְאִים נִלְאוּ מִלִּמְצֹא לוֹ תְּרוּפָה, וּכְשֶׁשָּׁמַע עַל כָּךְ בַּעַל הָ'אַבְנֵי נֵזֶר' זַצַ"ל הֵגִיב וְאָמַר: כֵּיוָן שֶׁבַּעַל הַ'שְּׂפַת אֱמֶת' הָיָה רָגִיל לְהִתְפַּלֵּל בְּכָל יוֹם עַל מְאוֹת אֲנָשִׁים שֶׁהָיוּ דּוֹפְקִים עַל פִּתְחוּ וּמְבַקְּשִׁים מִמֶּנּוּ שֶׁיַּעֲתִיר בַּעֲדָם עַל כָּל מִינֵי צָרוֹת שׁוֹנוֹת וָחֳלָאִים רָעִים, לָכֵן כְּשֶׁנִּגְזַר בַּמְּרוֹמִים שֶׁיֶּחֱלֶה אוֹתוֹ צַדִּיק הָיָה הוּא צָרִיךְ לַחֲלוֹת בְּמַחֲלָה נְדִירָה מְאֹד, שֶׁכֵּן עָלֶיהָ עֲדַיִן לֹא הִתְפַּלֵּל, וְאִלּוּ עַל שְׁאָר הֶחֳלָאִים כְּבָר נָשָׂא תְּפִלָּה בְּעַד הַבָּאִים אֵלָיו שֶׁבִּקְּשׁוּ שֶׁיִּתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם, וּכְבָר אָמְרוּ שֶׁהַמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ נַעֲנֶה תְּחִלָּה, וְלָכֵן חָלָה הַ'שְּׂפַת אֱמֶת' בְּמַחֲלָה נְדִירָה שֶׁעָלֶיהָ בְּוַדַּאי עֲדַיִן לֹא הִתְפַּלֵּל וּבִקֵּשׁ רַחֲמִים.
וּמִכָּךְ לוֹמְדִים אָנוּ, שֶׁכַּאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל, בְּכָךְ קוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ "בִּטּוּחַ", שֶׁהוּא בְּוַדַּאי יִנָּצֵל מֵאוֹתָהּ בְּעָיָה אוֹ מֵאוֹתוֹ חֹלִי, כִּי עַל יְדֵי שֶׁהִתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ - בְּכָךְ כְּבָר בִּטֵּחַ אֶת עַצְמוֹ שֶׁהוּא יִנָּצֵל מֵאוֹתָהּ צָרָה וּמְצוּקָה.
הַתּוֹרָה וְהַתְּפִלָּה בְּכַוָּנָה זוֹ – חֲבִיבוּת בַּמָּרוֹם;
וּכְשֶׁאָדָם מֵצֵר בְּצָרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, אַף תּוֹרָתוֹ שֶׁלּוֹמֵד וְהַמִּצְווֹת שֶׁמְּקַיֵּם, הוּא מְקַיֵּם הַכֹּלבְּכַוָּנָה זוֹ, שֶׁבִּזְכוּת כָּךְ יָשׁוּבוּ כֻּלָּם בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, וְיִתְרַפְּאוּ כָּל חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, וְיוֹשִׁיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת כָּל הַצְּרִיכִים לִישׁוּעָה בְּכָל הָעִנְיָנִים, בְּזִוּוּגִים וּבָנִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם. וְאַף בַּעֲבוֹדָתוֹ אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּפְרִישׁוּת וְסוּר מֵרָע מֵהַבְלֵי תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה – בַּכֹּל הוּא מְכַוֵּן שֶׁיִּהְיֶה לִזְכוּתָם שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל, שֶׁבִּזְכוּת כָּךְ יִוָּשְׁעוּ בְּכָל הַיְשׁוּעוֹת הַצְּרִיכוֹת לָהֶם.
וְזוֹ הָעֲבוֹדָה הַחֲבִיבָה בְּיוֹתֵר לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כִּי הַלּוֹמֵד וּמִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה זוֹ, נִקְרָא לִמּוּדוֹ 'תּוֹרָה לִשְׁמָהּ' בְּתַכְלִית הַמַּעֲלָה הָעֶלְיוֹנָה, כִּי עַם יִשְׂרָאֵל הֵם הֵם לְבוּשֵׁי הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה. וְהַמִּתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה זוֹ בְּוַדַּאי לֹא תָּשׁוּב תְּפִלָּתוֹ רֵיקָם, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת: "כָּל מִי שֶׁתְּפִלָּתוֹ אֵינָהּ אֶלָּא בִּשְׁבִיל הַשְּׁכִינָה לֹא יִהְיוּ לוֹ שׁוּם מַחְשָׁבוֹת זָרוֹת".
דַּרְכֵי הָעֲלִיָּה;
וְהִנֵּה עַל הָאָדָם לְהִתְפַּלֵּל שֶׁיִּזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ אֶת צַעֲרָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְכוֹתֵב עַל כָּךְ רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב (שיחות הר"ן), שֶׁעַל כָּל אָדָם לְהַרְגִּישׁ בְּצָרוֹת יִשְׂרָאֵל, וְאִם אֵינוֹ מַרְגִּישׁ עָלָיו לִדְפֹּק אֶת רֹאשׁוֹ בְּקִירוֹת לְבָבוֹ וּלְהַפְצִיר הַרְבֵּה בִּתְפִלָּה לִפְנֵי הַשֵּׁם, שֶׁיַּרְגִּישׁ אֶת הַכְּאֵב שֶׁל צָרוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁהִתְרַבּוּ כַּמַּיִם, הַשֵּׁם יַצִּילֵנוּ.
וּמֵעִיד רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב עַל עַצְמוֹ, שֶׁאַף הוּא הִתְפַּלֵּל עַל זֶה הַרְבֵּה, עַד שֶׁזָּכָה לְכָךְ, שֶׁכַּאֲשֶׁר בָּא לְפָנָיו אָדָם וּמְסַפֵּר לוֹ אֶת צָרָתוֹ, הוּא מַרְגִּישׁ זֹאת יוֹתֵר מִמֶּנּוּ בְּעַצְמוֹ, כִּי אָדָם זֶה יָכוֹל לְהַסִּיחַ דַּעְתּוֹ מִצָּרָתוֹ בְּעֵת שֶׁהוּא אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה וְכַדּוֹמֶה, אֲבָל הוּא אֵינוֹ יָכוֹל לְהַסִּיחַ דַּעְתּוֹ מִכָּךְ אֲפִלּוּ רֶגַע אֶחָד.
וּמוּבָא מִצַּדִּיקִים, שֶׁזֶּה הַפֵּרוּשׁ "הַמִּתְפַּלֵּל עַל חֲבֵרוֹ וְהוּא צָרִיךְ לְאוֹתוֹ דָּבָר הוּא נַעֲנֶה תְּחִלָּה", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שֶׁאִם אָדָם מַרְגִּישׁ שֶׁהוּא צָרִיךְ לְאוֹתוֹ דָּבָר, דְּהַיְנוּ שֶׁמַּרְגִּישׁ אֶת צָרַת חֲבֵרוֹ כְּאִלּוּ הוּא שֶׁלּוֹ מַמָּשׁ, עַל יְדֵי כָּךְ תְּפִלָּתוֹ מִתְקַבֶּלֶת לְמַעְלָה וְזוֹכֶה לִפְעֹל יְשׁוּעָה לַחֲבֵרוֹ.
וּמַעֲשֶׂה הָיָה בְּאַחַד הַצַּדִּיקִים שֶׁרָאוּ אוֹתוֹ תַּלְמִידָיו שֶׁבּוֹכֶה בְּכִיּוֹת עֲצוּמוֹת, וּכְשֶׁשְּׁאָלוּהוּ עַל כָּךְ, סִפֵּר לָהֶם שֶׁשָּׁמַע שֶׁבְּנוֹ אֵינֶנּוּ חָשׁ בְּטוֹב, וְהִנֵּה כְּשֶׁשָּׁמַע עַל כָּךְ הִתְבּוֹנֵן וְרָאָה שֶׁהוּא מִצְטַעֵר עַל כָּךְ, יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר עַל צָרוֹת שֶׁל יְהוּדִים אֲחֵרִים – וְעַל כָּךְ הוּא בּוֹכֶה וּמִצְטַעֵר, כִּי אָמַר, חָשַׁבְתִּי כְּבָר שֶׁיֵּשׁ לִי אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל שֶׁאֲנִי אוֹהֵב כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל כְּמוֹ אֶת בָּנַי, וְעַכְשָׁו אֲנִי רוֹאֶה שֶׁלֹּא הִגַּעְתִּי לְכָךְ, וְעַל כָּךְ אֲנִי בּוֹכֶה וּמִצְטַעֵר.
וְאָמְרוּ צַדִּיקִים שֶׁהַיּוֹם יֵשׁ לָדוּן לְכַף זְכוּת, כִּי מֵחֲמַת רִבּוּי הַצָּרוֹת שֶׁשּׁוֹמְעִים בְּכָל יוֹם וָיוֹם, הַשֵּׁם יְרַחֵם עַל עַם יִשְׂרָאֵל מֵעַתָּה וְיִגְדֹּר אֶת כָּל פִּרְצוֹת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, כָּהַה הָרֹשֶׁם לְגַמְרֵי, וְאֵין הַלֵּב מַרְגִּישׁ בְּצָרוֹת יִשְׂרָאֵל. וּכְמוֹ שֶׁמּוּבָא בַּסְּפָרִים שֶׁלְּאַחַר שֶׁנֶּחְרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ יָרְדָה אַכְזָרִיּוּת לָעוֹלָם, וְזֹאת בִּשְׁבִיל שֶׁיּוּכְלוּ לִסְבֹּל לִשְׁמֹעַ כָּל כָּךְ הַרְבֵּה צָרוֹת שֶׁיֶּשְׁנָן בָּעוֹלָם, הַשֵּׁם יְרַחֵם.
כִּי מִיּוֹם שֶׁנֶּחְרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, אֵין לְךָ יוֹם שֶׁאֵין צָרָתוֹ מְרֻבָּה מֵחֲבֵרוֹ כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל. וְאִם לֹא הָיָה כֵּהֶה הָרֶגֶשׁ, הֲרֵי שֶׁיִּשְׂרָאֵל שֶׁהֵם רַחְמָנִים בְּנֵי רַחְמָנִים, לֹא הָיוּ יְכוֹלִים לִסְבֹּל לִשְׁמֹעַ צָרוֹת כָּאֵלּוּ, הַשֵּׁם יַצִּילֵנוּ. אֲבָל אַף עַל פִּי כֵן מֻטֶּלֶת עַל כָּל אָדָם חוֹבָה לְעוֹרֵר אֶת לִבּוֹ וּלְהִתְפַּלֵּל, לִזְכּוֹת לִהְיוֹת מֵצֵר בְּצָרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל.
זְמַן מְיֻחָד בַּיּוֹם;
וְכָתַב מוֹהַרְנָ"ת זִיעָ"א בְּמִכְתָּבוֹ לִבְנוֹ (עלים לתרופה לג), שֶׁגַּם עַל צָרוֹת יִשְׂרָאֵל צָרִיךְ לְהִתְפַּלֵּל רַק בְּפֶרֶק זְמַן מְיֻחָד בַּיּוֹם, וְלָכֵן שֶׁיִּבְחַר לוֹ זְמַן בַּיּוֹם, שֶׁבּוֹ יִתְפַּלֵּל עַל עַם יִשְׂרָאֵל, וְאִלּוּ כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ יִהְיֶה בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, וְלֹא יִצְטַעֵר כָּל הַיּוֹם בְּצָרוֹת יִשְׂרָאֵל חַס וְשָׁלוֹם, אֶלָּא יַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם בְּשִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה", כִּי כָּל הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה הִיא רַק עַל יְדֵי שִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל: אֵין הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה אֶלָּא מִתּוֹךְ שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה.
וְכָתַב עוֹד מוֹהַרְנָ"ת זִיעָ"א, שֶׁגַּם הַשִּׂמְחָה שֶׁל הָאָדָם תִּהְיֶה בְּשִׂמְחָתָם שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁיַּחְשֹׁב הָאָדָם שֶׁבְּוַדַּאי בִּרְגָעִים אֵלּוּ, יֶשְׁנָם הַרְבֵּה יְהוּדִים שֶׁשְּׂמֵחִים בְּשִׂמְחַת הֻלֶּדֶת בְּנֵיהֶם לְמַזָּל טוֹב, אוֹ בַּחֲתֻנַּת צֶאֱצָאֵיהֶם, אוֹ בְּסַיְּמָם אֵיזוֹ מַסֶּכֶת וְכַדּוֹמֶה, וּבְוַדַּאי יֶשְׁנָם הַרְבֵּה יְהוּדִים בְּכָל רַחֲבֵי הָעוֹלָם, שֶׁבְּרֶגַע זֶה נוֹשְׁעוּ מִשָּׁמַיִם בְּכָל מִינֵי יְשׁוּעוֹת בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, וְעַל הָאָדָם לִשְׂמֹחַ בְּכָל עֵת וּלְהִשְׁתַּתֵּף תָּמִיד בְּשִׂמְחָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וּבְכָךְ עַל הָאָדָם לְשַׂמֵּחַ אֶת עַצְמוֹ בְּכָל הַיּוֹם כֻּלּוֹ, וּבִזְכוּת זֶה אַף הוּא יִוָּשַׁעבְּוַדַּאי בְּכָל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ, כִּי "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ".
וְלָכֵן צָרִיךְ כָּל אָדָם לִקְבֹּעַ לוֹ שָׁעָה מְיֻחֶדֶת בַּיּוֹם, בָּהּ יִתְפַּלֵּל וִיבַקֵּשׁ עַל צָרוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִתְגַּבְּרוּ מְאֹד בְּעִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא רַחֲמָנָא לִצְלַן. אֲבָל כָּל הַיּוֹם לֹא יִהְיֶה בְּעַצְבוּת וּמָרָה שְׁחֹרָה חַס וְשָׁלוֹם מִצָּרוֹת יִשְׂרָאֵל, אֶלָּא כָּל הַיּוֹם יִהְיֶה בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה בְּשִׂמְחָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל.