הוי רץ למצוה קלה - ב | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 30.08.2019, שעה: 17:59
- - - אין זה תמלול הדרשה, אלא עיקרי הדברים מהספר 'משנת אלשיך' ליקוט מפרושיו על התורה - למסכת אבות, באדיבות המחבר שליט"א - - -
אבות ד ב
שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלהיך נתן לך לשבטיך ושפטו את העם משפט צדק. לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תקח שוחד כי השוחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים. צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ אשר ה' אלהיך נותן לך. לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה' אלהיך אשר תעשה לך. ולא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלהיך. לא תזבח לה' אלהיך שור ושה אשר יהיה בו מום כל דבר רע כי תועבת ה' אלהיך הוא. כי ימצא בקרבך באחד שעריך אשר ה' אלהיך נותן לך איש או אשה אשר יעשה את הרע בעיני ה' אלהיך לעבור בריתו. וילך ויעבוד אלהים אחרים וישתחו להם ולשמש או לירח או לכל צבא השמים אשר לא צויתי.
על דרך פשט הכתובים יהיה הסמוכות במה שנמשך סדר הכתובים מראש הפרשה, שאומרת התורה הנני מלמדך להועיל כלל גדול בכל ענייני התורה, והוא אשרי הגבר המתחיל להחזיק בכשרון מעט ויבטח בה', כי קו לקו יהיה עוזר לו הוא יתברך עד העלתו ממדרגה אל מדרגה מעלה מעלה עד בלי די. ואוי למתחיל להתפתות ביצרו אף גם בדבר מועט, כי יצרו הלוך ילך ועוקר אותו מעבודת שמים עדי אובד.
ובראשון היחל ואמר כמדבר אל ראשי עם גדולי ישראל ראשי שבטיהם, ואומר להם שופטים ושוטרים תתן לך שהוא שופטים לשפוט שורת הדין, ושוטרים להכות את הסרבנים בדין, אך התחלה זו תוכל אתה ראש העם לסובלה, כי אם יחייבוך בדין תעבור במסורת הברית ותקבל מה שיחייבוך בסבר פנים יפות, וזהו אומרו שופטים ושוטרים לכפות על שורת הדין תתן לך אתה הגדול הממנה שידינוך השופטים ויכפוך השוטרים כי עשיר אתה, כי עיקר שעריך הם אשר אני נותן לך לשבטיך שאתם הראשים ומחלקים לשבטיכם, אך לא כל המון העם יכולים לסבול שיקוב הדין את ההר, על כן ממדת הדיינות לשורת הדין יהיה נמשך עוד דרך חסידות לעשות משפט צדק הוא פשרה, על דרך מאמרם ז"ל (סנהדרין ו ב) על פסוק (שמו"ב, ח טו) ויהי דוד עושה משפט וצדקה, שאמרו ז"ל זה הביצוע, הנה כי התחלת הטובה מביאה אל טובה גדולה הימנה.
וכן הרעה, כי הנני אומר לך הדיין לא תטה משפט, שהוא ככתוב למעלה שאם לא ירצו פשרה לא תאמר מפני השלום לא אעשה המשפט אך אטנו מעט קרוב לדין לעשות ואומר להם שהדין כך מפני השלום, לא תטה משפט, כי אין היצר הרע חפץ רק תתחיל לעשות אשר לא טוב, כי מעט מעט יגרשך מעבודת ה', כי תתחיל להטות מפני השלום, ואחר כך תטה מפני הכבוד כי תכיר פנים, ועוד מעט מפני המעות כי תקח שוחד, וזהו לא תטה כו' לא תכיר פנים ולא תקח שוחד, לומר השמר מהתחלה ולא תעשה השנית, ומבלתי עשותך השנית גם לא תעשה השלישית.
ואל הבעל דין אמר, הנה אתה תוכל לעשות יותר מהשתי הדרגות טובות שאמרתי אל הדיינים שהוא משפט ואחר כך משפט צדק, עוד תוסיף גם אתה, והוא כי לא בלבד משפט צדק, כי אם צדק צדק תרדוף, שאינו צדק מעט עם המשפט, אלא צדק כפול שהוא לפנים מן השורה הרבה, באופן שאפילו דיינים לא תצטרך, כי תניח מזכותך עד תשלים עם בעל דינך בייתור וחסידות, כי תאמר גם כי אלך אל הדיין יעשה לי משפט צדק שהוא פשרה מפני השלום, אם כן טוב לי אוותר גם מהפשרה הראויה ואעשה צדק צדק ועל ידי כן תחיה, כי הוא יתברך מנהל אותך כשאתה בא ליטהר מעט מעט עד הטיב אותך, כי אינו עוזר לך רק למען תחיה וירשת כו'.
כלל הדברים כי בא ליטהר מסייעין אותו, בא ליטמא יצר סמוך מסירו מעל ה' עד האבידו, כמדובר שמתחיל בהטות משפט מפני השלום, וממשיכו לעשות מפני הכבוד, ואחר כך מפני המעות, ולכן ראוי יהיה אדם רץ למצוה אפילו תהיה קלה כי תגרור לו רבות, וכן יברח מן העבירה אפילו קלה כי תגרור לו עד האבידו אותו.
והנה בחמלת ה' עליו ובחמלת תורתו על עם בני ישראל, הוסיפה להראות לנו דרכו של יצר הרע, למען נברח ממנו בל יתחיל ללכדנו במצודה רעה, אפילו בדבר בלתי חמור, כי יגורנו בחרמו יאספנו במכמרתו קו לקו, ולו לא היה רק עד קחת שוחד כמדובר למעלה, כי אם גם עד העבידו עבודה זרה מעט מעט, כי כך הוא דרכו של יצר הרע מתחיל והולך עד שנעשה בעל הבית להביאך עד סוף קצה הרעה הוא עבוד אלהים אחרים.
כי הלא יתחיל במעט לא כביר, והוא כי לא יאמר לך עבוד אלהי נכר, רק נטע לך אילן יפה ענף וחורש מצל לנוי אצל מזבח ה', לא לעולה ולא לזבוח, בלתי לה' לבדו על מזבחו, כמאמר הרמב"ן ז"ל כי אומרו לא תטע לך אשרה הוא אילן לנוי ולכבוד לפני מזבח ה', ולא נאסר רק להיות כמעשה הגוים ההם לפני אליליהם, כי הלא יאמר לך יצרך כי אין זה רע, ואדרבה כבוד ותפארת לה' אלהיך.
ועוד מעט יטך גם לעשות שינוי במזבח עצמו, כי יפתך לעשות מצבה אשר שנא ה' אלהיך להקריב בה, כי ממה שאצל המזבח, יביאך עד תגע במקום ההקרבה שגם זו היה מעשה הגוים להקריב לטעותם, וזהו לא תטע וכו' ולא תקים לך מצבה כו'.
ואחר החטיאך במקום ההקרבה יביאך לחטא גם בדבר הנקרב, שתקריב לה' בעל מום כאשר יעשו הגוים שלא ימנעו מהקריב בעל מום אם לא שיהיה מחוסר אבר, וזהו שסמך ואמר לא תזבח לה' אלהיך שור ושה אשר יהיה בו מום.
ועוד מעט יעשה שגם המקריב הזבח יקריבנו לעבודה זרה, וזהו שסמך כי ימצא כו' איש או אשה כו' וילך ויעבוד אלהים אחרים כו'.
הנה כי היצר הרע היחל מאשר אצל המזבח עצמו, ואחר כך נגע בקרבן הנעשה בו, ואחר כך במקריב עצמו, על כן טוב מאד מאד צריך אדם לברוח מהתחלת אחיזת היצר הרע, כי מעט מעט יגרשנו מאלהי אמת ועד הבלי נכר יוליכהו להאבידו, והוא ענין כתוב אצלנו במשנת בן עזאי (אבות ד ב) באומרו הוי רץ למצוה קלה כאשר נכתוב בס"ד פרשת קדושים. (דברים טז יח-כב יז א-ג)
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
שלום! רציתי להודות לרב אמנון יצחק, לפני כחודשיים (29.9.2018) שאלתי את הרב לגבי הבן שלי: 'האם לאשפז אותו בכפייה בגהה?'. בעקבות עישון סמים הוא נכנס למאניה פסיכוטי (ל"ע) הרב אמר: 'לשאול את הרב קנייבסקי' וברך אותו. הבן היה חודש ושבוע בגהה וב"ה חזר לעצמו. (זאת פעם ראשונה שזה קרה ו מקוה שאחרונה).
בוקר טוב רציתי להודות לרב, השבוע ראיתי בהרצאה שהרב דיבר על תולעים בסלמון. ב"ה בדקתי את הדג סלמון... -ומצאתי בו תולעים לבנות תודה לרב שמציל את משפחתי מאכילת תולעים בשבת. מש' ג. מושב ברקת. (לכתבה: בדיקת חרקים ותולעים במאכלים shofar.tv/articles/12056).
ישר כח! רבנו על כל הלימוד, המוסר, החסד והנתינה במסירות נפש עילאית! לעם ישראל ללא תנאי וגבול אשרינו שזכינו שבורא העולם ברחמיו הרבים שתל בדורנו את כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א.
רבנו הקדוש בוקר טוב. ב"ה אני מורה בצהרון חב"ד, בשעת צהרים הילדות לקחו את האוכל שלהם וילדה אחת שלא לקחה, שאלתי אותה: 'אם היא לא רעבה?' ענתה: 'שכן, אבל אסור לה לאכול את האוכל הזה בגלל הכשרות!' כל כך שמחתי ואמרתי לה בשקט: 'איזה יופי! איזה ילדה צדיקה את!!' (ילדה בכיתה א) הבאתי לה את הפירות שלי והתקשרתי לאמא לראות: איך זה קרה? כי זה נדיר בבית ספר חב"ד נתיבות והאמא אמרה: 'אנחנו אוכלים שחיטה פרטית בלבד!' שאלתי: 'של כבוד הרב אמנון יצחק?' ענתה: שכן ,:) יה"ר שיפוצו מעיינותיך אמן! ברוך השם. (הרב מרדכי גלאי - "השחיטה של הרב אמנון יצחק מפוארת, הכי טובה שאני מכיר!" shofar.tv/videos/11139).
מתפללי קפז בכותל המערבי על מאור בן משה גוזי בדרך לכתל מבני ברק🚍 אין על קפ"ז🥰😍 עם ישראל חי איזה מרגש בהתראה של רגע לעזוב הכל וללכת להתפלל על יהודי יה"ר שיהיו בשורות טובות אכי"ר הנשים הצדקניות בכותל לרפואת מאור בן משה (shofar.tv/videos/17470).
© 2024 כל הזכויות שמורות