טוען...

עושים סדר בעירק

כ-1500 חיילים יהודים בצבא האמריקאי יסבו לליל הסדר על האדמה הבוערת בעירק חמוש בחבילת מצות וצנצנת גפילטע פיש דולק הרב הצבאי האורתודוקסי קרלוס הוארטה, אחרי אחרון החיילים היהודים בצבא האמריקאי כדי לזכות גם אותו בליל סדר כהלכתו ה`צ`פליין` של המכללה הצבאית האמריקאית היוקרתית משחזר מיני-מסע אל תולדות עם ישראל בעירק * פסח עם מצות ויין בסורא ובפומבדיתא * דביזית `נבוכדנצר` סמוך לבבל וערב יום כפור בנינוה * מיוחד

  פורסם בתאריך: 27.12.2019, 12:51 • מערכת שופר
הרב (קפטן) קרלוס הוארטה לא ישכח את סופת החול שנשבה בפאתי בגדד בערב פסח.
הרוחות העזות איימו לעקור את האהל הצבאי הרעוע יחד עם הדגל בצורת שני לוחות הברית שהתנופף מעליו, הסמל הרשמי של בית כנסת צבאי בצבא ארה``ב.
לאתר הנדח הזה הוא הגיע אחרי מסע חתחתים שהתחיל שבועים קודם לכן בגבול כווית, שם המתין יחד עם לוחמי הדיביזיה המוטסת מספר 101 לאות שיבשר על תחילת המתקפה האמריקאית על עירק. מתוקף תפקידו כצ`פליין (איש דת צבאי) בצבא ארה``ב הוטל על הוארטה ללוות את החיילים אל תוך האש. הימים הבאים עברו עליו באנדרלמוסיה של קולות ומראות בלתי נשכחים. היה זה מיני-מסע ששחזר את תולדות עם ישראל. טור השריון האמריקאי פרץ מכיוון דרום, חולף על פני חורבות אוּר, מקום לידתו של אברהם אבינו, מתקדם לעבר המקום בו נצבו הישיבות התלמודיות המפורסמות סורא ופומבדיתא ועצר לבסוף בסמוך לעיר בבל, עירו של הנביא דניאל, שם ערכה דיביזית השריון `נבוכדנצאר` של הצבא העירקי נסיון נפל אחרון לבלום את ההתקדמות האמריקאית.
הלחימה נמשכה עד פאתי בגדד לשם נמלטו חיליו המובסים של סדאם חוסיין ושם מצא את עצמו לבסוף הוארטה כשהוא מותש, מלוכלך ונתון בקרב חסר סכוי מול סופה מדברית רבת עצמה שאיימה לקבור את תכניתו לקיים ליל סדר כהלכתו מתחת לטונות של חול צחיח. היתה גם בעיה נוספת: טור האספקה שהיה אמור להביא את מאכלי הפסח עבור הוארטה הלך לאבוד במרחבי דרום עירק והוא התחיל להרהר באפשרות שיאלץ לקיים סדר מאולתר ללא ציוד מינימלי.
הישועה באה מכיוון בלתי צפוי כאשר מסוק צבאי נחת בקרבת מקום ופרק מטען של מצות, יין ומנות קרב כשרות לפסח. מסתבר שאחד מעמיתיו של הוארטה ששמע על מצוקתו דאג לשלוח לו תגבורת מכווית. רק המרור נשכח אי שם בדרך ובתור תחליף השתמשו החיילים היהודים בבקבוק של רוטב `טבסקו` חריף...
מאוחר יותר, כאשר השמש נטתה לערוב והרוח שככה, החלו להגיח מתוך האובך חיילים יהודים שחפשו את בית הכנסת ואת ליל הסדר. ``האהל הקטן והפשוט התמלא בחיילים``, מספר הוארטה ל`שופר ניוז`. ``סילקנו את החול, העמדנו שלחנות ופתאם היינו כולנו משפחה אחת, יהודים שבעיצומה של מלחמה מבקשים לקיים את מצות החג ולחוש מעט את חמימות הבית. כאשר קראנו בהגדה על פרעה הרשע חשבנו על משטר העריצות של סדאם חוסיין שמיגרנו. המושג חירות קבל בעינינו משמעות עמוקה יותר מאי פעם``.


בית הכנסת כוסה בעיי אשפתות

ליל הסדר בלב המדבר לא היה ההרפתקה היחידה לתוכה התגלגל הוארטה במהלך שהותו בעירק. חדשים אחדים אחר כך, לקראת יום כפור, הוא הגיע לנינוה (מוסול). מלווה במתורגמן הוא יצא לחפוש אחר שרידי הרובע היהודי. ``רבים מהאנשים שפגשתי טענו שמעולם לא היה בעיר רובע יהודי``, הוא מספר, ``אולם הקשישים שבהם הודו שהיה בית כנסת עתיק, בתי מדרש ובית עלמין אלא שמקומם המדויק נשכח מלב``.
יום אחד תוך כדי סיור בסמטאות העיר העתיקה הוא נתקל בבנין מט ליפול שמחצית מגגו היתה חסרה. המבנה היה מלא באשפה מצחינה שחסמה כמעט לגמרי את פתח הכניסה. למרות התאורה האפלולית הוא הבחין בכתב עברי על הקירות והבין כי גילה את בית הכנסת העתיק של נינוה - מוסול. ``טיפסתי על ערימות האשפה שמלאו את החדר שממנו, במשך מאות שנים, יהודים נשאו את תפילותיהם השמימה וחשתי איך הלב נשבר. הבנתי שאני כנראה היהודי הראשון מזה חמישים שנה שנכנס למקום הקדוש הזה``.
סקרנים מקומיים התגודדו סביבו ורצו להבין מה הוא מחפש. הוארטה הורה למתורגמן שלו להסביר שהצבא האמריקאי מתענין באתרים ארכיאולוגים עתיקים מכל הסוגים. ``בקשתי מהם שיספרו לי מה היה במקום הזה והם כולם אמרו שזהו מקום התפילה היהודי. אחר כך הם לקחו אותי לסיור מקיף בסביבה והראו לי את חורבות בתי המדרש ובתי המגורים של הקהילה היהודית שהיתה ואיננה. דמעות צצו בעיני אבל הייתי צריך להתאפק כדי שלא להעמיד את עצמי ואת החיל שליווה אותי במצב מסוכן. עשיתי את עצמי כאלו אני מגלה ענין קל בלבד בדברים שהם הראו לי``.
בהזדמנויות אחרות שב הוארטה למקום בליווי חיילים וקצינים יהודים ויחד הם גילו עוד חמשה בתי כנסת חרבים.


רב יהודי, צבא אמריקאי

את עבודתו כרב צבאי בצבא האמריקאי התחיל קפטן הוארטה בשנת 1994, אבל בנגוד לרוב קציני הדת את מסלולו הצבאי הוא התחיל כחיל מן השורה. יליד ברוקלין, הוא הצטרף לצבא האמריקאי כקצין ארטילריה ושרת בקוריאה, טורקיה, איטליה וגרמניה. בתום הקריירה הצבאית הוא עלה לארץ, למד במספר ישיבות בירושלים, הוסמך לרבנות ואז החליט לשוב לצבא האמריקאי, הפעם על תקן קצין דת.
``רק מי שחווה את השרות הצבאי מנקודת מבטו של החיל הפשוט מסוגל להבין עד כמה נוכחותו של רב צבאי חיונית``, הוא אומר כבעל נסיון. המשמעת הצבאית הקשוחה והלחץ שבו נתונים החיילים מכביד על כולם במדה שוה, אבל עבור החיל היהודי הבודד הקושי גדול שבעתים. הנתוק מסביבה יהודית תומכת והצורך להתמודד מול סביבה מנוכרת ולעתים אף עוינת הופכים את תפקידו של הצ`פליין היהודי לחשובה במיוחד.
כמה יהודים יש היום בצבא ארה``ב? לאיש אין מספר מדויק. באופן רשמי אין הצבא האמריקאי אוסף מידע על מצבם הדתי של חיליו ובמקרים מסוימים, בפרט בעירק, מעדיפים החיילים היהודים להצניע את זהותם הדתית מטעמים בטחוניים. משמעות הדבר שהרבנים הם אלו שצריכים לצאת ולאתר את החיילים היהודים בכחות עצמם. להערכתו של הוארטה ביחידות השוהות בעירק יש היום בין אלף לאלף חמש מאות חיילים יהודים. אם מוסיפים לנתון הזה גם את זרועות הצבא האמריקאי בשאר חלקי העולם ניתן להכפיל את המספר. היהודים הללו פזורים במאות בסיסים גדולים וקטנים בכל חלקי הגלובוס – מאלסקה ועד יפן.
יש היום 28 צ`פלניים יהודיים בשרות פעיל בחילות היבשה הים והאויר של צבא ארה``ב. רשויות הצבא אינן מבדילות בין רב אורתודוקסי לרפורמי, מבחינתם כולם שוים. ואכן רק מספר מזערי של צ`פליניים הם שומרי מצוות והלכה, סבה נוספת לתחושת השליחות המיוחדת שמלווה את הוארטה. למעשה הצבא גם לא תמיד מבדיל בין הדתות השונות. הוארטה מספר בחיוך על מקרים שבהם פנו אליו צ`פלניים בני דתות אחרות ובקשו ממנו שימלא את מקומם. יש גם פניות רבות מצד חיילים שאינם בני ברית הנמשכים לחיוכו הכובש של הצ`פליין היהודי ומתייעצים איתו בנושאים אישיים. ``בעקרון הצ`פליין צריך להיות נגיש בפני כל חיל``, הוא אומר. ``את ההזדמנויות האלו ניתן לנצל לצורך עשיית קדוש ה`, אבל המטרה העיקרית היא לשמש עוגן רוחני עבור היהודים המשרתים בצבא``.


בלי כיפות בחוץ

אחרי שהוא מוצא קבוצה של חיילים יהודים יש לצ`פליין שני תפקידים: לקיים שיחות אישיות עם כל אחד מהם כדי לברר את צרכיו הדתיים ולארגן תפילות עבור החיילים המעונינים בכך. כל צ`פליין מצויד בערכה הכוללת ספר תורה, 20-30 סדורי תפילה, כמה זוגות תפילין, כיפות, טליתות ושאר תשמישי קדושה. בית הכנסת הוא אהל בגודל בינוני עליו מונף דגל שבו מופיעים שני לוחות הברית ומגן דוד. בבסיסי הצבא האמריקאי באזור המפרץ הפרסי ובפרט בערב הסעודית קיימת הנחיה כללית האוסרת על חיילים להסתובב מחוץ לשטח בית הכנסת כשעליהם סמלים יהודים כמו כיפות ומגני דוד או מסמכים הכותבים בעברית.
תפקיד רגיש נוסף המוטל על הצ`פלניים הוא לדאוג לקבורתם ההולמת של החללים היהודים. מספרם המדויק של החיילים היהודים שנהרגו בעירק מאז תחילת המלחמה אינו ידוע אבל מעריכים שמדובר ביותר מעשרים חללים.
הוארטה מספר כי למרות מספרם המועט יחסית של החיילים היהודים בכירי הצבא משתדלים להיות קשובים לצורכיהם. מלחמת עירק היתה המלחמה הראשונה שבה סיפק הצבא האמריקאי לחיליו מנות קרב כשרות. קודם לכן נאלצו חיילים שומרי כשרות להסתדר בכחות עצמם. לקראת חג הפסח דואגים הצ`פלניים בשתוף ארגונים יהודים לשלוח לחיילים ערכות פסח הכוללות מצות, גפילטע פיש, קופסת מרק עוף עם קניידלך, מיץ ענבים והגדות. אלף ערכות כאלו ישלחו השנה לעירק.


קדיש בבית קברות עירקי

בזמנים שבהם הוא איננו מתרוצץ בפינות נדחות של כדור הארץ הרב הוארטה הוא הצ`פליין של מכללת `ווסט פוינט` – בית הספר לפקוד ומטה של צבא היבשה של ארה``ב. זוהי המכללה הצבאית הותיקה והיוקרתית ביותר של בארה``ב ובין בוגריה נמצאים רבים מהגנרלים הנערצים ביותר בצבא האמריקאי. ``ממלכתו`` של הוארטה מקיפה את הקמפוס הענק של המכללה המשתרע על פני 65 ק``מ רבועים (זהו אחד הקמפוסים גדולים ביותר בעולם) באזור פסטורלי הטובל בירק על גדות נהר ההדסון, כשמונים ק``מ צפונית לניו יורק סיטי.
הוארטה מספר על האזן הקשבת שהוא מוצא אצל מפקדי המכללה וזאת למרות שרק 90 מתוך 4,000 הצוערים הלומדים בה הם יהודים. בשנות הארבעים, כאשר התקנון הצבאי חייב כל חיל להשתתף בתפילה שבועית אחת, נדרשו החיילים לבחור בין השתתפות בתיפלה קתולית או פרוטסטנטית, אפשרות אחרת פשוט לא היתה. כיום יכולים הצוערים לבחור מתוך מגוון פעילויות יהודיות המתקימות בבית כנסת מפואר ומרשים שהוקם בהשקעה של 7.5 מליון דולר, בית הכנסת הקבוע הראשון שהוקם בבסיס אמריקאי.
אני מבקש ממנו שיספר על חויה מרגשת במיוחד שהיתה לו.
אחרי מחשבה קצרה הוא מחזיר אותי למוסול, שם שהה בעיצומה של מלחמת המפרץ. אחרי שגילה את בית הכנסת העתיק בעיר, הוא ניסה ללא הצלחה לחשוף גם את בית העלמין היהודי העתיק. ``התחושה שלי שהוא נמצא בקרבת מקום, אבל במהלך ששים השנה האחרונות קרוב לודאי שהוא חולל ונמחק. אחד המקומיים שאיתו דברתי טען שסללו עליו כביש מרכזי``.
במקום זאת, בפאתי העיר העתיקה הוא מצא את בית הקברות הישן של הצבא הבריטי, או יותר נכון מה שנותר ממנו. חלקו הארי של בית העלמין הפך למגרש כדורגל, בכל היתר שלטה העזובה. פזורים בכל שטח בית העלמין היו שברי מצבות. לפתע רכן עוזרו של הוארטה והרים פיסת אבן שבקושי בצבצה מעל פני הקרקע. על האבן היו חקוקות שלש אותיות עבריות שיצרו את השם: ``זאב``.
``היתה זו תגלית מרגשת ועצובה כאחת``, הוא מספר, ``עמדתי שם בבית הקברות העירקי, מוקף מצבות שבורות ואחזתי בידי את השריד האחרון שנותר מחיל יהודי גלמוד שנהרג אי פעם במדינה רחוקה ואף לא זכה להגיע לקבר ישראל. הטמנתי מחדש את שבר המצבה באדמת בית הקברות ואמרתי קדיש עליו ועל כל יתר נשמות היהודים שאולי קבורים שם``.





  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים