מצוות צריכות כוונה - חלק יא | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 10.03.2023, שעה: 10:05
(אין זה התמלול, אלא עיקרי הדברים ע"פ הספר 'כאשר ציוה השם' פרק ו עמודים לה-לח. לכתבה על הספר - לחץ כאן)
הכוונה היא עיקר במצוה;
א] מסקנת הפוסקים שהכוונה היא חלק עיקרי במצוה ומבלעדיה לא קיים כלל את מעשה המצוה ואינה כדבר הנלוה אל המצוה שצריך לעשותו יחד עם המצוה. (א)
(א) כתב הגאון ר' שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל (הליכות שלמה מועדים ראש השנה ויום הכפורים פרק שני אות כ) וזה לשונו: 'ודע דהכוונה בכל מצוות התורה לצאת ידי חובה היא עיקר בעצם קיום מעשה המצוה ואין זה כתנאי צדדי אלא בלעדיה חשיב לגבי דידיה כאילו לא עשה מעשה המצוה דאי לאו הכי מי שתקע בשופר בלא כוונת מצוה איך מועיל מה שחוזר ותוקע הרי לכאורה היה לנו לחושבו כאילו בפעם השנית הוא רק מכוין ולא תוקע כיון שלמעשה כבר תקע בלי שום חסרון בעיקר קיום המצוה ואי אפשר כלל לומר דבשני הפעמים עשה מצוה אלא שהראשונה בלא התנאי דכונה והשניה עם התנאי והרי זה דומה במקצת לנטל לולב ואחר כך נזדמן לו לולב יותר נאה דמעיקר הדין נטילת אותו לולב לאו כלום הוא כי אם חיבוב מצוה בלבד כאנשי ירושלים.
ולכן אית לן למנקט שבלי כוונה אין זה רק חסרון בקיום חובתו ומה שצריך לחזור ולעשות בכוונה הוא רק כדי לצאת גם ידי חובתו אלא חשיב לגמרי כאילו לא עשה כלל מצוה וכמו שכתב רש"י (עירובין צב ד"ה תנא קמא) ועיין גם בהקדמה לספר אגלי טל דמסיק נמי הכי דלאו מצוה היא כלל' עד כאן לשונו.
וכן מבואר בספר אהבת ציון (דרוש י עמוד טז סעיף ד) שכתב: 'ואמר אדוני אבי הגאון בעל נודע ביהודה ז"ל הטעם: למה שבכל המצות צריך לעשות המצוה לשם שמים! ולא 'על מנת לקבל פרס' מה שאין כן בצדקה? - משום שכל מצות ה' אם אינו עושה לשם מצוה אין בו ממש! ואינו עושה כלום!! שהרי אם נטל לולב או הניח תפילין וציצית לולא שיש בזה מצות הבורא יתברך שציונו לעשות כן אין במעשה הזה שום תועלת מצד עצמו ורק מפני שמקיים מצות הבורא שציונו לעשות כן קיום תפארת ויקר חשיבות גורם המצוה המעשה לפיכך אם אינו עושה לשם מצוה אין בו ממש'.
ועיין עוד בערוך השולחן (סימן ס סעיף ח) שכתב: 'ואין לשאול; דאם כן למה צריכות מצות כונה? וכי עדיפי מקדשים?! דגם סתמא כשר! דאין זה דמיון, דהתם הבהמה כבר הוקדשה לפיכך גם בסתמא עומדת בקדושתה מה שאין כן בשארי דברים שהם צריכים עתה להתקדש בקדושת המצוה ואם לא יכוין עתה לשם מצוה אינו כלום'.
וכן מוכח מדברי המשנה ברורה (סימן שא סעיף קטן כו) שכתב על דברי השולחן ערוך שאומר: 'לא יצא בתפילין בשבת' וכו' - משמע שבביתו אין איסור להניח תפילין בשבת ודוקא במניחן שלא לשם מצוה אבל לשם מצוה אסור הרי שהנחת תפילין ללא כונה אינה נחשבת למצוה כלל'.
וכן כתב גם הביאור הלכה (סימן קכח ד"ה דזר) שיש ראיה להא דקיימא לן 'מצוות צריכות כוונה' ממנהג העולם שישראל מברך את חברו בפסוקים של ברכת כהנים וכיון דמדאורייתא יוצא בברכה בעלמא כשמברך אותם אפילו שלא בשעת תפילה ועל זה אמרה התורה: "אתם" – 'ולא זרים' האיך מותר לזר לברך אחד לחבירו בלשון זה?! ועל כרחך צריך לומר: כיון שמצוות צריכות כוונה והוא אינו מכוין בשעת ברכתו לקיים את המצוה אינו עובר על איסור זה.
ועיין עוד בספר אור לציון (עמוד קצג) שכתב: 'כתב רבינו בחיי (בספר חובות הלבבות שער עבודת האלקים ריש פרק ד) וזה לשונו: 'והציווי מתחלק לשני (2) חלקים; אחד (1) מהם מצוות הלבבות והם הדברים אשר יתכנו באמונת הלב כיחוד האל והיות הלב שלם עמו ובטוח עליו וכו' (2) ומהן מצוות הלבבות והאברים יחדיו כיחוד הלשון עם ולימודו התורה ספר וקריאת הלב והתפילה הצום והצדקה והשביתה מן המעשים בשבתות ובמועדים ועשיית סוכה ולולב וציצית והדומה לזה'.
נתבונן; שרבינו בחיי לא חילק את המצוות לשלשה (3) דברים; 1] מעשה לבד 2] מעשה ומחשבה 3] ומחשבה לבד, אלא מעשה לבד לא החשיב כלל! מכיון שבמעשה לבד לא עשה עבודת ה' וכגדר שאמרו: 'מצוות צריכות כוונה' זאת אומרת שבעשיית המצוות צריך לצרף את כוונת הלב.
ב] כתב החיי אדם (בספרו קיצור חרדים): 'העושה מצוה בלי כוונה מלבד מה שלא קיים את המצוה! הרי הוא עובר על מצות עשה של: "ולעבדו בכל לבבכם" (ב) לדעת כמה פוסקים לפעמים עובר עבירה נוספת! כגון; הלובש ציצית ולא נתכוין 'לשם מצוה' נחשב לו הדבר כמי שלבש בגד שיש לו "ארבע כנפות" בלי ציצית. (ג)
(ב) וזה לשונו (פרק א אות י): 'נראה לי דלכולי עלמא על כל פנים העושה איזה מצוה מן המצות בלא כוונה ביטל עשה זו ("ולעבדו בכל לבבכם"), שהרי לכולי עלמא נאמר מקרא זה על כל המצוות! ואף למאן דאמר: 'מצוות אינן צריכות כונה' היינו; שעל כל פנים יוצא ידי המצוה ומכל מקום עבר על עשה זו'.
(ג) כן מבואר בביאור הלכה (סימן ס ד"ה ויש אומרים) וזה לשונו: 'אם קראוהו לתורה ולוקח טליתו או טלית הקהל לעלות לבימה שאז זמנו בהול ומסתמא אינו מכוין אז בלבישתו לקיים המצות עשה של ציצית ממילא עובר בזה על המצות עשה אם לא כשמכוין לשם מצוה!' ועיין בספר מצווה ועושה (עמוד תקפב) שכתב: 'החפץ חיים כתב (שם) דברים מבהילים! דלשיטתו מי שלא כיוון בהנחת טלית לקיים מצות ציצית לא רק שלא קיים מצות ציצית אלא הוה ליה כאילו מניח בגד של ארבע כנפות בלי ציצית!' עיין שם ותראה חומר הדברים והוסיף: 'שאף שדברי החפץ חיים הם מרפסין איגרא! מכל מקום שמעתי מידידי הרה"ג מוה"ר משה מרדכי קארפ שליט"א (מירושלים עיר הקודש, בעל מחבר ספר משמרת מועד): 'שמרן החזון איש זצ"ל החשיב מאד את הפסק של הביאור הלכה לענין מצוות צריכות כוונה!'.
ובספר מקראי קודש מהגאון ר' צבי פסח פראנק פסח (חלק ב עמוד קכח) כתב: 'בשם הגאון האדר"ת, שבמצוה שיש עבירה בעשייתה כגון; תקיעת שופר שנאסרה ביום טוב משום 'שבות' ולא הותרה בראש השנה רק לצורך מצוה גם מאן דאמר 'מצוות אין צריכות כוונה' מודה: שצריך כוונה בעשייתה!'.
ג] וכן מה שנאמר: 'שעשה דוחה לא תעשה' היינו; רק כשמקיים את העשה בכוונה לשם מצוה אבל אם אינו מכוון בעשייתו לשם מצוה אינו דוחה את הלאו ונמצא שמלבד מה שלא קיים את המצוה עבר גם על לאו! (ד).
(ד) עיין עוד בספר תורה לדעת (פרשת תצוה) על הפסוק (שמות כח, ח): "ועשו בגדי קדש לאהרן אחיך ולבניו לכהנו לי" שכתב: 'מה פירושו של: "לי"? הג"ר נתן אדלער זצ"ל אמר: 'דהנה בבגדי כהונה היה כלאים! ופסק הרמב"ם (הלכות כלאים פרק י הלכה לב): 'דכהנים שלבשו בגדי כהונה שלא בשעת עבודה - לוקים מפני האבנט שהוא כלאים! ולא הותרו בו אלא בשעת עבודה משום 'עשה דוחה לא תעשה'; העשה של לבישת בגדי כהונה שהוא מקיים רק בשעת העבודה דוחה הלא תעשה של שעטנז. והא דאמרו חז"ל (פסחים נ): 'לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה' זהו בשאר מצוות אבל במצוה שיש בה עבירה וניתרת רק משום עשה דוחה לא תעשה מוכרחים לקיימה רק 'לשמה' דאם אינו מכוון לשם מצוה נשארת רק העבירה!
ולכן כתוב כאן: "ועשו בגדי קדש לאהרן אחיך ולבניו לכהנו לי" יש לכוון במצוה זו: 'לשם שמים'; "לי" – 'לשמי' שהרי כתוב אחרי זה: "והם יקחו את הזהב ואת התכלת ואת הארגמן ואת תולעת השני ואת השש" ויש בגדים שמורכבים מכלאים לכן צריכים לכוון לשם המצוה כדי שהעשה תדחה את הלא תעשה' עד כאן לשונו.
קשה יותר לומר: 'לשם יחוד קודם השיעור' מלהכין את השיעור;
לתושבי שכונת בית וגן בירושלים היה שיעורו הקבוע של מרן הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל בשבת קודש שעה של קורת רוח מופלגת שיעורו סחף אחריו מאות איש שבאו ליהנות מנופת הצופים שנטפה מפיו של אותו גאון.
מיד לאחר שעלה ארצה מלונדון שם כיהן כאב"ד העיר והתיישב בשכונה הירושלמית ניגש הגר"י אברמסקי אל המרא דאתרא וביקש רשות: 'לומר שיעור' רב השכונה הגר"י אליעזרוב התפלא! ואמר: 'גדול הדור בא אלינו לשכונה ומבקש רשות לומר שיעור?!'
משניתנה לו הרשות החל למסור שיעור עם כמה אנשים בודדים אלא שבתוך תקופה קצרה התמלא בית המדרש על גדותיו ומאות איש הציפו את כל מבואות ההיכל היו אנשים שרכשו דירה בבית וגן אך ורק כדי שיוכלו לשמוע את שיעורו של הגאון בשבת.
הגר"י אברמסקי התכונן היטב לקראת השיעור והיה חוזר על החומר כמה פעמים לפני אמירתו בלכתו לומר את השיעור היה אומר נוסח מיוחד של: 'לשם יחוד קודשא וכו' הריני מכוון לעבוד את השי"ת במצוה ללמד תורה "וללמדה לבני ישראל"'.
והנה למרות שכאמור ההכנה לשיעור עלתה לו במאמצים רבים! העיד על עצמו: שקשה לו יותר להוציא מפיו את נוסח 'הלשם יחוד' הנ"ל מאשר ההכנה בת השעות לפני השיעור! הרב אברמסקי לא הסביר את הדברים אבל נראה שכוונתו היתה: שאמירת שיעור לפני מאות איש מצריכה כוונה טהורה! וצריכה להיות כולה בבחינת: "שמן זית זך" ולהגיע לכוונות שכאלו אין זה מן הדברים הפשוטים. (אנשי שם טז, ב).
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.
רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.
© 2024 כל הזכויות שמורות