טוען...

מצוות צריכות כוונה עלון 68 'כאשר ציוה ה'' מלחמת היצר ועוד...

מלחמת ועצת היצר, מצות חינוך הילדים, כבוד חכמים וזקנים קידוש הכהנים

  פורסם בתאריך: 17.03.2024, 20:30 • מערכת שופר

מצוות צריכות כוונה עלון 68

מלחמת היצר

מרן השולחן ערוך זיע"א פוסק (סימן ס' סעיף ד') שאדם מחויב שתהיה לו כוונה לפני עשיית מצווה.

הכוונה 'כאשר ציווה השם', יכולה להפוך את הפעולות השגרתיות ביותר למצוות מן המניין!

עדיף לומר בקול את מילות הכוונה, כפי שכותב חובות הלבבות: 'המחשבה נמשכת אחר הדיבור' (שער חשבון הנפש, פרק ג).

 

עצת היצר

הרב הגאון ר' מרדכי ליכטנשטיין זצ"ל הוא המחבר של הספר 'מצוות הלבבות' בנושא כוונת המצוות. בהקדמה, ר' ליכטנשטיין מסביר למה אנשים מזניחים את הכוונה לפני עשיית המצוות:

בתורה כתוב (דברים פרק ל, פסוקים: יא, יד): "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: ... כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ".

במילים אלו התורה הקדושה מונעת שתי (2) טעויות אפשריות שאדם עלול לעשות;

הטעות הראשונה היא שיחשוב שעבודת ה' דורשת כוונות נשגבות שרלוונטיות רק לצדיקים גדולים: 'וודאי שלעולם לא אגיע לרמה הזאת' אדם עלול לחשוב: 'אז למה שאטרח לנסות?'.

עם הגישה הזו, בסופו של דבר הוא יוותר... והתוצאה תהיה: 'יתרשל מעבודת המצוות ויפול משמים לארץ, ח"ו!'.

הטעות השניה היא שיחשוב: 'שהמצוות לא דורשות שוםמחשבה כלל ורק הפעולותחשובות!' אם אדם מאמין בכך, בסופו של דבר הוא ישכח! שהוא מקיים את המצוות עבור ה' ועבודת ה' תהפוך להיות נטל עבורו.

לכן, הפסוק האומר: "לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא" מלמד אותנו: שאדם לא צריך להיות במדרגה גבוהה כדי לקיים את המצוות. והפסוק האומר "כִּי ...בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ" מלמד אותנו: שאנחנו רק צריכים להוסיף את הכוונה 'לשם מצות השם' למצוות שלנו – ולא חובה יותר מזה.

כמובן, שאם אדם מוסיף עוד מחשבה למצוות, המצוה שלו וודאי תשיג השפעה גדולה יותר, אבל אין הדבר מעכב.

בנוסף, הרב ליכטנשטיין כותב שיש אפשרות שיהיו שני אנשים, שניהם מתפללים, מניחים תפילין, אומרים קריאת שמע, נוטלים ידיים, מברכים ברכת המזון וכו'. ההבדל היחידי בין השניים הוא שאחד מהם מכוון 'לשם השם' לפני המצוה והשני לא.

האדם המכוון - יצא ידי חובת המצוות! ועבודתו תערב לו!! מאחר והוא יודע שהוא מקיים את מצות מלך מלכי המלכים הקב"ה. המצוות שלו יהיו יקרות בעיניו כיהלומים.

אבל לא כך האדם השני, יכול להיות שהוא ביצע את אותן הפעולות, אבל הוא לא קיים את המחויבות שלו ועבודת השם שלו מרגישה כעול כבד!

לפיכך, עלינו לראות את החשיבות העצומה של הוספת כוונה לכל המצוות שלנו; לעשות לה' נחת רוח ולהוסיף טעם לחיינו!

מצות חינוך הילדים

זוהי מצוה מדברי קבלה לחנך את הילדים כראוי. ה'חיי אדם' (כלל סו, ס' א) כותב: 'אם יש לו בנים קטנים יחנכם במצוות והיא מצות עשה מדברי קבלה כמו שכתוב: "חֲנוֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַּרְכּוֹ" (משלי כב, י).

ה'משנה ברורה' אומר שהחינוך שייך גם לבנות (ס' שמג, ס"ק ב).

לפיכך, כאשר אדם מחנך את ילדיו לקיים המצוות (ולקיימן עם כוונה) מלמד אותם תורה, להיות בעלי אמונה ומידות טובות וכשהוא משוחח איתם על השגחה פרטית ויראת שמים, עליו לכוון תחילה:

הריני מכוין לקיים מצות חינוך הילדים כאשר ציוה ה'

מצות כבוד חכמים וזקנים

זוהי מצווה מדאורייתא לקום בפני זקן הנכנס לתוך ד' אמותיו, כמו גם לחלוק כבוד בדרכים אחרות כמו לפנות עבורו מקום ישיבה, או לאפשר לו לעבור ראשון בפתח הדלת. אנחנו לומדים זאת מהפסוק: "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן" (ויקרא יט, לב).

את זאת אנו חייבים לעשות עבור גבר או אישה בני למעלה מ-70 (יש הטוענים למעלה מגיל 60). אם אדם לא בטוח בגיל העומד מולו, ההלכה דורשת לעמוד מכיוון ש'ספק דאורייתא לחומרא' (פסקי הגרי"ש, דף קמא-ב).

המצווה היא גם כלפי תלמיד חכם, אפילו אם הוא צעיר מגיל 60, כמו גם כלפי אשתו של תלמיד חכם.

אדם נדרש לעמוד גם בפני מי שמקיים מצווה כגון; אנשים המלווים את המת. (טורי זהב יורה דעה סימן שסב' סעיף קטן ב).

(יכול להיות שזה המקור לעמוד בפני חתן וכלה כשהם הולכים לחופה, כשהם הולכים לקיים את מצוות הקידושין.)

באופן דומה, אדם נדרש לעמוד בפני אדם הידוע כגומל חסדים כמו מתנדבי 'הצלה' או 'חברים' או מישהו המנהל גמ"ח.

מאחר וזה מנומס להראות כבוד לאדם המבוגר או המכובד יותר, זה לא יהיה גלוי לעין שאדם עושה זאת לשם המצווה. ולכן, אדם לא מקיים את המצווה אלא אם יכוין לפני כן:

הריני מכוין לקיים מצות כבוד חכמים \ זקנים כאשר צוה השם

מצות קידוש הכהנים

זוהי מצוה לתת לכהן קדימות לכל דבר קדושה, כמו כאשר הגבאי קורא לו ראשון לתורה, או כאשר מכבדים אותו להוביל את הזימון.

באופן דומה, זוהי מצוה לכבד או לשרת כהן, לדוגמא לתת לו את המנה הראשונה בארוחה, למזוג לו לשתות או להושיב אותו במקום כבוד. (עיין ספר מצוות הקצר, עשה נ')

כלול במצווה זו הוא כיבוד הכהן במילים ואפילו במחשבה! (האבן עזרא ויקרא כא, ח)

זה כולל את המצוה דאורייתא 'מקדש את הכהן' וזאת אנו לומדים מהפסוק בויקרא: "וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי אֶת לֶחֶם אֱ-לֹקֶיךָ הוּא מַקְרִיב" (ויקרא כא, ח).

כשאדם מקיים כל אחת מצורות הכבוד הללו, עליו לכוין לפני: 

הריני מכוון לקיים מצות 'וקדשתו' כאשר צוה השם

ידוע שכשהרב הגאון ר' חיים קנייבסקי זצ"ל הגיב למכתבים שנשלחו אליו, הוא נתן עדיפות למכתבים שנשלחו ע"י כהנים.

א גוט שבת!

 

 

המאמר תורגם מאנגלית שנשלח ע"י מחבר הספר 'כאשר ציוה השם' - ישר כוחו!

(לכתבה על הספר לחץ כאן).

להורדת המאמר באנגלית - לחץ כאן.

להורדת המאמר המתורגם לעברית - לחץ כאן.

לכתבה הקודמת: מצוות השבת בכוונה 'כאשר ציוה השם' - לחץ כאן

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים