טוען...

המלך אחשוורוש

מאמר נפלא! ע"פ הספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א

  פורסם בתאריך: 20.03.2024, 09:00 • מערכת שופר

המלך אחשוורוש 

א] מדוע אחשוורוש ערך משתה רהבתני ומופרז וארוך כל כך במשך חצי שנה תמימה? בזבוז ממון שאין לו אח ורע! ללא תועלת, ללא תכלית! 

ב] לשם מה הוסיף משתה שני במשך שבוע ימים? מה חסר במשתה הראשון? 

ג] מדוע קבע מלכותו בעיר שושן? 

ד] מה פשר השינוי במגילה בין 'ושתי המלכה' לבין 'המלכה ושתי'? 

ה] מה באור השם 'אחשוורוש'? 

ו] ומה צפון בשמות: 'בגתן ותרש'? 

ז] מתי התחיל המשתה ומתי הסתיים? 

ח] באיזה תאריך בשנה תלו את ושתי? 

ט] מהו היום היחיד שבו ישראל סרבו להשתתף בסעודה של אחשוורוש? ומדוע?

[התשובות לשאלות:)]

 המלבי"ם זכר צדיק וקדוש לברכה (הקהל: אהבה ויראה!) מציב יסוד נפלא! בביאור המגילה ומבאר במהלך מרהיב ביופיו: מה פשר הסעודה הרהבתנית המופרזת שערך אחשוורוש? מה התכלית? ולשם מה כילה את ממונו? הלוא מלך גוי שחצן ואנוכי מעולם לא היה חשוד על "שפיכת" דמים?! אלא, יש להעמיק ולגלות להיכן חתר אחשוורוש? מה היא הקנוניה והמטרה הזדונית שהשיג במשתה הלא שגרתי שערך? 

יש שני (2) סוגי מלכות; 

א] מלך מוגבל. 

ב] ויש מלך לא מוגבל. 

המוגבל - מוגבל בסמכויותיו, אדם שהעם הסכימו למלכו עליהם למלך כמו היום נשיאים, ראשי ממשלות המצויים בעולם שעומדים לבחירות ובאים מכוח העם. מלך כזה הוא אמור להיות משרת של העם כפוף לעמו ולא יכול לעשות מה שברצונו! אלא כפוף לחוקי המדינה והויעמשי"ת... (יועצת...) אם ירשיע – יחקר! ואם יפשע - יעמוד לדין על ידי שומרי החוק!! והוא מלך מוגבל עד מאוד! מעין שומר של המדינה! 

- חוץ מהשביעי באוקטובר... (07.10.2023)

וכפוף לעיר המלוכה! ואפילו האוצרות שבמדינה לא שייכים לו אלא למדינה! והוא שומר ואחראי לכספם ולשלומם ובטחונם של אנשי מדינתו.

 - לזה חתר אחשוורוש ברוב עורמתו וחכמתו להוכיח: שהוא מלך לא מוגבל! זה מוגבל, למדנו עכשיו. הוא רוצה להוכיח: שהוא לא מוגבל! אדם שכבש את העולם ובעל כורחם הוא מושל עליהם בעריצות - זה מלך לא מוגבל! מלך כזה משנה כל חוק כרצונו כאוות נפשו - מה שקוראים היום: 'דיקטטור!' הוא למעלה מן החוק!! החוק כפוף לו... מלך שכמותו האוצרות של המדינה שייכים לו! כמו ברוסיה... כמו אצל סדאם... כמו אצל לוב... כמו בהרבה מדינות; סוריה, אסד, מוברק... וכן הלאה כל אלה עשרות עד מאות מיליארדים! יש להם, 'היה להם!'... 

מלך שכמותו - האוצרות של המדינה שייכים לו וכל המדינה לרבות התושבים משועבדים לו! מלך אדיר כזה יכול לבחור: איזו עיר תזכה להיות עיר המלוכה ולעשות כאוות נפשו ככל העולה על רוחו. 

נכנסים למגילה עכשיו; 

"בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ" (אסתר א, ג) - היה לו חשש לאחשוורוש: אף על פי שהוא מולך על כל העולם! מאה עשרים ושבע (127) מדינות!! הוא עדיין לא שליט אמיתי אלא מלך מוגבל! והחל להרהר בליבו: 'שמייחסים לו את המלכות רק בזכות שנשא את ושתי לאשה כי היא היתה מלכה מיוחסת מגזע תרשישים! והיא נינה של נבוכדנצר הרשע שמלך בכיפה!!' 

ואז יאמרו כולם: 'נבוכדנצר היה מלך אדיר! וכל העולם רעדו מפניו!! אחשוורוש? אֶה! מלך מוגבל!!' 

בפרט לפי הדעות ששהובאו בחכמים זכרונם לברכה (הקהל: אהבה ויראה!) במסכת מגילה ומדרש רבה: שאחשורוש לא היה בנם של מלכים! אלא הדיוט מן השורה שביום מן הימים שפר עליו מזלו התעשר ונשא את ושתי לאשה. בוודאי חשש: שכל כל תוקף מלכותו - מלכות מוגבלת היא! זה לדעת מספר חכמים במגילה ובמדרש. 

אלא, אפילו לדעת רבותינו (בילקוט שמעוני תתרמט') שסוברים: שכורש הוא בנו של דריוש, עדיין היה חפץ אחשוורוש לבסס ולאשש מלכותו ולהעמידה על תוקנה! 

מעתה מבאר המלבי"ם: כיצד אחשוורוש קובע עובדות בשטח בשלטון ללא עוררין! הכל למטרה העליונה: ש: "מַלְכוּתוֹ מַלְכוּת עוֹלָם...!" (דניאל ג, לג) יא בא בי... 

א] קודם כל הוא משנה את עיר המלוכה וקובע אותה בשושן! למה? - כי הוא המלך! הוא מחליט איזה עיר תהיה הבירה. 

ב] שתיים: אחשוורוש מפזר את כספו בבזבוז משווע במשך 180 יום! המטרה: להראות הכסף שלי! ולא של המדינה!! זו תחבולה גדולה ביותר שעשה אחשוורוש, שהראה: שכל הכסף של המדינה הוא רכוש פרטי שלו! וזה כתוב במילים ברורות במגילה: "בְּהַרְאֹתוֹ אֶת עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ" (אסתר א, ד) זאת אומרת הוא בא להראות: שכל הכסף וכל הכבוד - זה שלו! של מַלְכוּתוֹ!! לא של המלכות, מַלְכוּתוֹ. 

ועוד התחכם ג] לאסוף את כולם למשתה! "לְמִגָּדוֹל וְעַד קָטָן" (שם ה) להראות: כולם שווים בעיניי! שר גדול וילד קטן - זה בשבילי בדיוק אותו דבר, כולם משועבדים לי! 

עכשיו נבין: למה הוא עשה משתה שני? מה היה חסר במשתה הראשון? 

במשתה הראשון מפורש במגילה: "עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל שָׂרָיו וַעֲבָדָיו חֵיל פָּרַס וּמָדַי הַפַּרְתְּמִים וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת לְפָנָיו" (שם ג) נמצא: במשתה הראשון השתתפו שרי מלכות בלבד! מולם היה חסר לאחשוורוש דבר מה במשתה הזה, לכן ערך משתה שני עם ילדים קטנים! שנאמר: "וּבִמְלוֹאת הַיָּמִים הָאֵלֶּה עָשָׂה הַמֶּלֶךְ לְכָל הָעָם הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה לְמִגָּדוֹל וְעַד קָטָן מִשְׁתֶּה שִׁבְעַת יָמִים בַּחֲצַר גִּנַּת בִּיתַן הַמֶּלֶךְ" (שם ה) זו עורמה גדולה! במשתה השני הוא פשוט השווה בין ילד קטן ושׂרים חשובים! להורות: שכולם לפניו כקליפת השום!! וכעצים ואבנים. נמצא: שבמשתי השני הוא בסס את מלכותו עוד יותר! 

תארו לכם: שביבי מכנס את הקבינט ואומר להם: 'לבוא עם הילדים גם!' או 'סתם ילדים מהשכונה!' והוא מתייעץ עם אייזנקוט ועם גנץ ועם גדעון סער ועם כולם - וגם הילדים! 

- 'מה אתה אומר? מה אתה אומר?' 

הם היו נשארים שמה?! אז הוא מקטין אותם! עושה אותם שווים. 

מוסיף המלבי"ם דבר נפלא! ביום האחרון למשתה התחכם אחשוורוש ביקש לעשות את התחבולה הגדולה ביותר! באותו יום הוא ציווה: 'להביא לפניו את וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה - בְּכֶתֶר מַלְכוּת!' (אסתר א, יא) 

א] למה פה הלשון התהפך? מ: הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי ל: וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה? 

ב] ומה העניין לְהַרְאוֹת אֶת יָפְיָהּ לעיני הָעַמִּים? 

אלא, בסיום המפואר של המשתה הרהבתני והמרהיב ביותר שנראה אי פעם! חפץ להעביר מסר חד כתער לכל העולם! דעו לכם, אני לא נשאתי את ושתי לאשה כדי להשתלט על המלוכה, לא התחתנתי עמה בגלל שהיא יורשת העצר ונינה של נבוכדנצר, אני נשאתי אותה רק בסיבה אחת: "כִּי טוֹבַת מַרְאֶה הִיא" (שם).

ומעתה, הוא לא נשא את המלכה! שהיא קודם מלכה 'המלכה ושתי' שהיא מזרע המלוכה! אלא אני נשאתי את וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה שהיא היפה בנשים! ולכן היא זכתה להיות מלכה בזכות זה, היא מלכה לא בזכות השורשים שלה... 

אולם, וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה השכילה להבין את התוכנית הזדונית והערמומית! וברגע אחד מוטטה ושיבשה לו את התוכנית!! שנאמר: "וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי" (שם יב) – 'אני מלכה! אני לא וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה אני הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי! "וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי לָבוֹא בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ" אז מפורש: תחילה מלכה ואחר כך וַשְׁתִּי לרמז: על מה שהיא טענה כלפיו בשצף קצף: שהיא מזרע המלוכה! והוא לא!! 

מה אמרה לו ושתי? 

תשמעו מה היא אמרה לו: 'שומר הסוסים של אבא היית! ואתה לא מתקרב לקרסולי קרסוליו של נבוכדנצר סבא שלי!! שהיה מלך אמיתי על כל העולם. ובלשצר, אבא שלי אפילו כששתה יין כנגד אלף (1,000) איש! לא נעשה שוטה גמור כמוך!! ואתה לגמת כמה טיפות - ותראה איזה מסטול אתה!!' 

ולכן נאמר: "וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ" (שם) - יצא לו כבר קצף מרוב העצבים! לא זו בלבד שהושפל לעיני כולם!! אלא, כשהיא סרבה – היא הורידה לטמיון את כל החצי שנה! את כל הבזבוזים... כל התוכנית מתמוטטת לעיניו והכל נפל לבור עמוק. 

אחשוורוש החל להתהלך כסהרורי! כמעט מט ליפול בחוסר אונים מוחלט. בליל רגשות של אכזבה וכעס מבוכה ותדהמה התערבבו בליבו שהוא לא עמד בעומס! בצר לו כנס את הקבינט להתייעצות דחופה!! 

מבאר המלבי"ם: זאת הנקודה שהתפרץ המן הוא מְמוּכָן שהוא היה השביעי (7) והזוטר משבעת הַסָּרִיסִים! (אסתר א, טז) ממנו יצא משפט: 'טיפש! הדיוט קופץ בראש!!' 

אמר לו המן: 'תהרוג אותה! אתה לבד תחליט, אל תתייעץ עם אף אחד!' הרי אם אתה רוצה להוכיח שאתה מלך בלתי מעורער, מה אתה צריך קבינט?! תחליט לבד! תהרוג אותה' אומר לו: 'אתה תהרוג! "יֵצֵא דְבַר מַלְכוּת" (שם יט) ללא התערבות של שרים! "יֵצֵא דְבַר מַלְכוּת" אתה המלכות! כי אתה המלך על כולם ואתה יכול הכל בלי להתערב! שום שרים. 

ואז חוזר אחשוורוש מסתער על התוכנית המקורית! ביתר שת ביתר עוז ולהוכיח לכל: שהוא כל יכול! ואפילו את המלכה הוא יהרוג בלי להניד עפעף!! אפילו שהוא אהב את ושתי מאוד בכל ליבו והתענג על יופיה עד מאוד - אבל יצר הכבוד סימא את עיניו עד שההין להרוג את אשתו היפה בנשים במשפט מעוקל ללא דין וללא דיין!! יצר הכבוד גבר על יצר התאווה. 

וכך כרה המן - המן כרה בור לעצמו! בעצה הזאת - המן כרה לעצמו בור; שכן בבוא היום, אחשוורוש השתמש באותה שררה, באותה גדולה כנגד המן! ובלי משפט יאמר: "תְּלֻהוּ עָלָיו" (אסתר ז, ט) בלי התייעצות של הקבינט...! 

מעתה, מגלים לנו רבותינו: באותו יום החלו כל העמים לפחד ולרעוד מאחשורוש הרשע! מה זה?! לא שמעו דבר כזה! קודם כל הבקשה תמיהה: 'שהיא תבוא רק עם כתר על הראש?! לעיני כולם!' והיא לא מסכימה לדבר מעוות כזה! אז הוא מחליט: 'להרוג אותה!' בין רגע! בלי משפט?! בלי כלום? בלי לתת לה לדבר? בלי להסביר? בלי שום דבר? בלי?? אין סנגור? אין קטגור? אין כלום?! 

בשעה שהרג את ושתי המלכה חיל ורעדה נפל על כל העמים! מאימתו של המלך אחשוורוש! וזה פשר השם: 'אחשורוש' המעם לועז מביא בשם 'ספר יוסף לקח' מה זה אחשוורוש? כל הרואהו - חש בראשו! מי שהעלה על דל שפתיו את שמו - מיד חש בראשו! כאב ראש, מיגרנות. 

המהרש"א דורש בנוטריקון: אחשוורוש - אח של ראש! הוא היה אח של הראש נבוכדנצר הרשע!! שהוא הנקרא: 'ראש' ועתה כולם חלים ויראים לעמוד לפניו כמו שפחדו מנבוכדנצר הרשע. לא היה אדם שפחדו ממנו בכל העולם כולו כמו נבוכדנצר!! 

אמרנו כבר בעבר, שהזוהר הקדוש אומר: שבשעה שהוא הגיע לגיהנם - הרשעים עשו הפגנה: 'לא רוצים אותו פה! לא רוצים אותו'... 

הרד"ק מבאר: שכל השם מורה על לשון גדולה! אחש - זה בארמית גדול, ראש – פירושו: גדול בלשון הקודש. 

אז התוכנית הצליחה מעל ומעבר למשוער! כולם החלו רועדים ורוטטים ממנו!! זאת אומרת הגויים קראו לו: אחש. והיהודים קראו לו: ראש. גדול! גדול-גדול מלשון גדול! גדול אחש וראש הוא גם אחש וגם וראש. והתוכנית הצליחה מעל ומעבר למשוער כולם רעדו ורטטו ממנו. במקום שיקראו לו בשם: "אַרְתַּחְשַׁסְתְּא" (עזרא ז, א) שזה השם המקובל של כל מלכי פרס מאז ומעולם! כמו שבמצרים היו קוראים לכל אחד 'פרעה' והיה לו שם פרטי, אבל הוא נקרא: 'פרעה', הפרעונים - זה שם המלוכה! אז שמה היו קוראים "אַרְתַּחְשַׁסְתְּא" ולא קראו לו ככה, קראו לו: 'אחשוורוש' מלשון גדולה! אחש - גדול בארמית וראש בלשון הקודש. 

עכשיו נעמיק ונתבונן: מתי נערך המשתה הראשון? ומתי החל השני? 

רש"י הקדוש מביא דברי רבותינו: שהמשתה השני החל ביום ראשון בשבוע ונמשך שבעה ימים עד שמתה ושתי ביום שבת! וכך מבואר במסכת מגילה ובתרגום ירושלמי. 

באותו היום התפללו כולם לשם יתברך! ובזכות יום השבת נתקבלה תפילתם. השם יתברך גלגל שושתי תמות דווקא בשבת משום המנהג המרושע שאמצה לעצמה משחר נעוריה: לאלץ את בנות ישראל לחלל את השבת!! באה השבת ותבעה את עלבונה!! 

- כמו ששמחת תורה תבעה את עלבון ראש השנה ויום הכיפורים באסון ביזוי הדת! (7.10.23)... 

וכך מבאר בספר 'מנות הלוי': שאותם היהודים שהיו מתגוררים בשושן - פחדו לבוא לסעודת השבת! פן יאלצו לחלל שבת בסעודה זו!! ובזכות השבת - הם ניצלו! 

הגאון רבי יונתן אייבשיץ זכר צדיק לברכה (הקהל: אהבה ויראה!) (יערות דבש חלק ב' דף טו') מביא חידוש עצום! אותו היום שמתה ושתי - היה יום הכיפורים! והוא חל בשבת קודש!! 

מגלה לנו רבי יונתן: באיזה תאריך בדיוק החל המשתה ומה היה סדר האירועים; 

המשתה הראשון - החל בא' ניסן הסתיים לאחר מאה ושמונים (180) יום בד' תשרי. 

המשתה השני - החל בד' תשרי והסתיים ביום כיפור! וזה היה המשתה המצומצם לעיר שושן, עיר הבירה שאחשורוש בחר לעצמו לבד! 

ובילקוט (שמעוני תתרנז') ובמדרש (רבה ז, יג) אמרו רבותינו: 'שרוב היהודים שגרו בשושן השתתפו באותו משתה! ומניינים שמונה עשר אלף וחמש מאות וארבעים וארבע (18,544) איש!' 

מעתה יאיר לנו: מדוע הסכימו יהודי שושן להשתתף בסעודה כל הימים? לבד מהיום האחרון שבו סרבו להשתתף בסעודת אחשוורוש - כי היה זה יום שבת קודש שחל בו יום הכיפורים! וביום זה הם לא היו במשתה כי היו שרוים בתענית!! ושבו בתשובה שלמה!!! והתפללו לשם יתברך לכן דווקא אז התבטלה הגזירה והישועה נזרעה והחלה להתנוצץ. 

עכשיו יואר לנו: מדוע נקרא 'פורים כיפורים'? פורים כיפורים! - משום שגם פורים החל ביום הכיפורים - הנס הזה של פורים הוא החל מיום הכיפורים! ואז באמת החלה הישועה לבוא כאשר ביום הגדול הזה ושתי מתה

מוסיף החת"ם סופר (בדרשות קצח, א) לכן הישועה והנס הגדול ממשיכים דווקא כאשר מרדכי מציל את אחשוורוש מבגתן ותרש! ובא לרמוז על עניין נפלא! שנתחייבו 'כליה' משום שהם סעדו ישראל בפת ויין 'שנהנו מסעודתו של אותו רשע' מה הם סעדו? פת ותירוש יין בפת ויין. בגתן ותרש הם מעין האותיות פת ותירוש = יין. והם רצו: להרעיל את אחשוורוש בפת ובתירוש! אז כפי שעם ישראל ניצלו בזכות שצמו ביום כיפור ולא סעדו מפת ותירוש ושמעו למרדכי שהזהיר מהתחלה: 'לא להשתתף בסעודה של אחשוורוש בפת ויין!' לזכר זה אנחנו עורכים כל שנה סעודה עם פת ויין - כמו המשתה שעשה אחשוורוש!! ושמה הוא נפל. 

עכשיו יאיר לנו עוד אור גדול! 

מבאר רבי יונתן איבשיץ (ביערות דבש דרשות כו, א) הנס הגדול וביטול הגזירה לא היה בשעה שצמו שלושה (3) ימים מעת לעת בפסח! זאת אומרת שבעים ושתים (72) שעות רצופות - זה היה בפסח. כי אפילו גויים רשעים כמו נינווה בשעה שלבשו שק ואפר וחזרו לשם יתברך בתשובה - מיד נתקבלה תשובתם במרומים! אז קל וחומר שהשם יענה לעתירה של עם ישראל שצמו והתפללו שלושה ימים רצופים! בצער בבכי ובתחנונים. 

אלא, הנס הגדול היה בהתחלה! אחד עשרה (11) שנה קודם לכן!! בשעה שעם ישראל השתתפו בסעודה של אחשורוש במשך 180 יום!! סעודה שהיא האדרת ובסוס מלכותו - וזה גרם לחילול השם נורא ואיום!! לאחר מכן עוד משתתפים יהודי שושן?! בניגוד לדעתו של מרדכי הצדיק! במשתה השני במשך שבוע נוסף!! ועוד ב: 'עשרת ימי תשובה!' לכן נגזרה גזרת: 'שמד!' - רחמנא לצלן. 

ובעיצומו של החושך הנורא! בשעה שירדו לבאר שחת החלו להתנוצץ סימני חרטה! ולכל הפחות ביום כיפור שחל להיות בשבת קודש - צמו והתפללו לשם יתברך! ואז הם בחרו בשם ועזבו את אחשוורוש. מאז החל לנס הגדול שבעיצומו של חילול השם בשעה שעם ישראל לא היו ראוים לנס, השם יתברך קיבל ברוב רחמיו וחסדיו את התפילות ביום הכיפורים. והתחיל תהליך שהוא פלא גדול! ואחשוורוש משתגע!! וגם ושתי מדברת אליו בקיצוניות יתרה... והוא גוזר עליה גזר דין אכזרי במשפט מעוקל! והכל הכל בשביל עם ישראל להצילם בזכות אותו יום קדוש! שבת וכיפור. 

גם בשיא החושך! מספיקה תפילה אחת (1) בכדי לזרוע את תחילת הישועה! ולכן ושתי מתה ואחרי ארבע (4) שנים מגיעה אסתר להיכל המלך והישועה מתקרבת קדימה-קדימה! 

אז אל תחשבו... שאנחנו צמנו שבעים ושתים (72) שעות (ראה שיעור: תענית 3 ימים רצופים להצלה מהסדר העולמי החדש 21.02.2021) ולא ראינו מיד את הישועה! ואל תחשבו שעשינו 'סעודה הודיה על הקבלת פני משיח!' (ראה: אשדוד - סעודת ההודיה על גאולת ישראל 20.12.2022) - שזה היה בחינם?! יש דברים שזורעים והתוצאות מגיעות אבל הם נזרעו! אתם רואים? אחד עשרה (11) שנה לפני! הזרעים התחילו עד שבאה הגאולה!! זאת אומרת אדם צריך לדעת: שום תפילה לא הולכת בחינם! שום מעשה, שום דבר, בפרט כשעם ישראל ביחד כולם מקבלים עליהם דברים גדולים! וכולי - הקדוש ברוך הוא...! תראו: מתפילה אחת! של יום אחד!! 

אבל 180 יום חיללו שם שמים! ישבו עם הגויים!! ישבו עם כולם והיה שם דברים - שאני לא רוצה לדבר! נו, איזה כעס וחרון אף זה עושה! הבנים 'העם סגולה!' הכל תראה-תראה תראה! מה הם עושים... איזה קטרוגים יש למעלה! 

באה תפילה אחת! 

והם סרבו לאחשוורוש - סכנת נפשות! הוא רוצה להוכיח: שהוא שולט בכל! את אשתו הוציא להורג בשנייה!! אז אם הם לא באים ביום שבת האחרון של הסעודה - בודאי שהוא יכול לגזור עליהם: 'להרוג אותם!' הרי הוא הסכים לתת את העם הזה במידה ולא ישלמו מיסים וזה... - להרוג אותם! אין לו בעיה. 

ועם ישראל בחרו בשם ביום הכיפורים ולא הלכו למשתה - בזכות זה נזרעה הגאולה! 

אתם רואים מה? ככה צריך לזה! 

אז לכן יהודים יקרים! אנחנו נסיים פה לרגע קט ונתחיל שיעור נוסף: 'למה העץ היה גבוה 50 אמה?' המן דקדק: שיהיה העץ 50 אמה! למה הוא דקדק כל כך 50 אמה? תכף נדע...! (ראה שיעור: עץ גבוה חמשים אמה)

בינתיים... 

כבוד הרב שליט"א שר עם הלומדים הי"ו: 'יִשְׂמְחוּ בְמַלְכוּתָךְ שׁומְרֵי שַׁבָּת וְקורְאֵי עֹנֶג שַׁבָּת עַם מְקַדְּשֵׁי שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי שַׁבָּת'

- תודה רבה!

 

[קרדיט: גם מאמר זה על פורים ע"פ הספר הנפלא! 'תורת חסד'

באדיבות המחבר הרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו!

למאמר הקודם: "עֵץ גָּבֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה" - לחץ כאן].

 

לצפיה בשיעור מפי כבוד הרב שליט"א: 'המלך אחשוורוש'

 

לחוברת הלכות מאת הרב מרדכי אליהו זצוק"ל - לחץ כאן

 

ב"ה ניתן להשיג במשרדי 'שופר' ארגון להפצת יהדות ספרים על חג הפורים:

א. לכתחילה - פורים חודש אדר.

ב. ישראל והזמנים - מאמר על פורים.

ב"ה כבוד הרב שליט"א מסר 2 שיעורים מהספר הנפלא הזה!

1. פורים: 'מי האיש אשר המלך חפץ ביקרו' - באזכרה לע"נ ר' חיים נגר ז"ל.

2. 'בראותם יחד תכלת מרדכי'.

ג. 'כאשר ציוה ה'' - המצוות שמקיימים בחג הפורים (ראה כתבה על הספר, ועל החג: 'פורים בכוונה כאשר ציוה ה'')

 

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 21.04 14:23

    תודה רבה לעמותת 'בצדקה תכונני' (shofar.tv/videos/17059) על הסל השופע מלא בכל טוב! בזכותכם אנחנו זוכים להדר את החג עם עופות משובחים ועוד הרבה דברים טובים שנמצאים בארגז הגדול. יה"ר שהשי"ת יברך אתכם שתמיד תזכו להיות מהנותנים ולשמח יהודים (אמן). תודה רבה!

  • 21.04 14:22

    מורי ורבי אלופי ומיודעי יה"ר שהשי"ת ישמרך על דברי תורה מתוקים מדבש ונופת צופים כל פעם התרגשות והתפעמות מחדש על הדברי מוסר שחודרים עמוק עמוק לנשמה כמה טוב השי"ת ששלח לנו אותך שליח נאמן איש האמת ותודה שזכינו בכך זה ממש לא מובן מאליו תודה על הכל ותודה שלזכותך כל הטובות האלו. שוב, יה"ר שהשי"ת ישמרך אורך ימים ושנים בטוב ובנעימים פסח כשר ושמח (אמן) ושוב תודה.

  • 21.04 14:21

    כבוד הרב רציתי לשתף אותך, ביום שלישי בקשתי מהשי"ת: 'בבקשה! השם אני מבקשת בזכות הרב אמנון יצחק לא בזכותי' חזרתי על זה מספר פעמים, שבחור מסויים ידבר איתי ונפגש, ואחרי שבקשתי כך בזכותך, שייכתי את הבקשה רק בזכותך וזה פעם ראשונה שעשיתי זאת, ב"ה הוא יתקשר באותו יום ונפגשנו. תודה לך כבוד הרב אנחנו לא יכולים לשער את גדולתך בעיני הבורא, אי אפשר. הכבוד שמגיע לך הוא פי מליון אין מספר לתאר כמה אתה גדול ומכובד בעולם 🙂 אני מודה להשי"ת שזכיתי לראות את זה. אחר כך יצא לי לבקש כך בשביל עוד דבר וגם בזה ישר ראיתי ישועה.

  • 20.04 21:07

    שלום עליכם כבוד הרב אתמול בלילה ב: 'אושר עד' יצא לי לדבר עם יהודי והגענו לנו''ט (נבלות וטרפות, ראה כתבה 'בכור היתוך' shofar.tv/articles/14830) הוא אומר לי: 'אתה אומר כמו שהרב אמנון יצחק אומר!' אמרתיו: 'בדיוק' הוא אומר לי: 'הרב החזיר אותי בתשובה! אבל אי אפשר בלי רבנו' חחחח ב"ה השם יתברך זיכה את הרב להגיע לכולם להציל מהנו''ט כמו שאר הצלות אבל נו''ט זה בסיס יום יומי יה"ר שהשי"ת יציל כל זרע ישראל ואותנו אמן ואמן שבת שלום ברוך תהיה אמן ואמן

  • 19.04 14:33

    תודה רבה לכם על כל השפע ב"ה יה"ר שתבורכו מפי עליון! שיהיה בעזרת השי"ת פסח שמח וכשר 🙏🏼 (אמן).

  • 19.04 14:32

    תודה והערכה רבה רבה על הסל הגדוש בטובה וברכה יה"ר שיתן ה' לך וכה יוסיף שתזכה להרבות חסדים למעלה למעלה להחיות ולשמח משפחות עם ישראל וימלאו כל משאלות לבך לטובה וברכה באושר ועושר ברוחניות וגשמיות ונזכה במהרה לאכול מן הזבחים והפסחים בבנין ירושלים אכי''ר.

  • 19.04 14:32

    ערב שבת הגדול שלום לכבוד הרב היקר! תודה לקב"ה שזיכנו להיות שליחים לשמח בניו ובנותיו הדחוקים (כולל לשמח אלמנה) לכבוד חג הפסח הבעל"ט! המון יהודים יקרים תרמו בעין יפה ובזכותם זכינו לעסוק בעמל רב ויגיעה במלאכת הקודש בסלים גדושים (וכבדים מאד!) לכבוד החג, רוב מצרכי המזון כשר לפסח המצויים לקפ"ז (כולל תבלינים), תלושי קניה, מצות ויין בשפע, עופות, וכמובן גם רוחני - עלונים והגדות מיוחדות שלנו. הכל קצת יותר מ-50 אלף ש''ח ברוך השם והיד עוד נטויה בלי נדר שבוע הבא בחול המועד... תודה גדולה לכבוד הרב על הכל, בזכות הרב זוכים לאסוף זכויות, לשמח ולעזור ליהודים רבים ולקרב הגאולה עם טונות של מצוות צדקה ביחד עם כל התורמים! מאחלים חג פסח שמח וכשר בתכלית לכבוד הרב ולמשפחתו ולכל קפ"ז ועם ישראל ושנזכה עוד השנה להקריב הפסח כהלכתו אמן ואמן! מאור וארז, עמותת בצדקה תכונני 💛

  • 19.04 14:31

    באמת שמודים לכם על הכל ישר כוח! גם על הדף שמסביר על מניעת השליטה של החיצונים במצוות ב"ה כבוד הרב שליט"א לימד אותנו זאת וכך בעזרת השי"ת נוכל לקיים את המצווה ב-100% ממש זכינו אשריכם!

  • 19.04 14:30

    תודה רבה רבה על כל העזרה יה"ר שהשי"ת יחזיר לכם בכפל כפליים, תבורכו מפי עליון תזכו לשפע פרנסה ולהיות תמיד מהנותנים אכי"ר.

  • 19.04 14:29

    יישר כוח! תודה לכם יה"ר שהשי"ת יברך אותכם (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים