מצוות צריכות כוונה - חלק יד | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 13.03.2023, שעה: 11:41
(ע"פ הספר 'כאשר ציוה השם' לכתבה על הספר - לחץ כאן)
[חידוש מהרב אביתר בענין מהו ירא שמים בנקודת זמן 23:14]
(ע"פ הספר 'כאשר ציוה השם' לכתבה על הספר - לחץ כאן)
[חידוש מהרב אביתר בענין מהו ירא שמים בנקודת זמן 23:14]
(אין זה התמלול, אלא עיקרי הדברים ע"פ הספר 'כאשר ציוה השם' עמודים מו-מט לכתבה על הספר - לחץ כאן)
ו) מצוות שבין אדם לחבירו
א] במצוות שבין אדם לחברו כגון; צדקה וחסד צריך גם כן לכוון: 'שעושה זאת לשם מצוה!' (כ) ואם לא כיון - לא קיים מצוה (כא).
מקורות ועיונים:
(כ) ועיין עוד בספר יסוד ושורש העבודה (שער הגדול פרק ח') שכתב: 'נמצא כשאדם מקיים מצות עשה של: "ואהבת לרעך כמוך" למשל ששומע שנולד בן לרעהו ושמח שמחה ממש כאילו נולד לו אותו בן ושמח שמחה זו כדי לקיים מצות עשה של: "ואהבת" וגו' ושמח גם כן בלבו שמחה עצומה על שבא גם כן להבורא יתברך נחת רוח גדול שנולד מי שיעשה לו יתברך שמו נחת רוח כשיגדיל בלמוד תורתו ובקיום מצוותיו הקדושים נמצא מזאת השמחה של זה האדם מכל הנ"ל מגיע להבורא יתברך נחת רוח גדול וזה ששמחים על שמחתו נמצא בשמחה זו עובד האדם להבורא יתברך שמו עבודה גדולה ועצומה לאין קץ ותכלית.
עתה אבאר שנים ושלשה דברים מענין מצות עשה זו של: "ואהבת לרעך כמוך" ומהם יקיש האדם אל כל פרטי הדברים מעצמו וזה הוא; כשרואה אדם את בן חברו שעשה או שדיבר דבר שאינו הגון יוכיח אותו וקודם שיוכיחו על זה יכוין במחשבתו: 'קיום מצות עשה של: "הוכח תוכיח את עמיתך" ויכוין גם כן לקיים מצות עשה של: "ואהבת לרעך כמוך" כי בודאי רצונו גם כן שמי שרואה את בניו בדבר שאינו הגון שיוכיח אותם וראוי שקודם שיוכיח אותו יאמר בפה מלא: 'הריני מוכן ומוזמן לקיים שתיה(2) מצוות עשה מן התורה שצוני בוראי יתברך שמו; מצות עשה של: "הוכח תוכיח את עמיתך" ומצות עשה של: "ואהבת לרעך כמוך".
גם אם שמע שיגיע לחברו איזה היזק אם לא ישמור את עצמו מדבר אחד אז חיוב גדול עליו במצות עשה זו של: "ואהבת" וגו' להגיד לחברו ולזרזו שישמור עצמו מדבר ההוא שיוכל להגיע לו ההיזק מזה וקודם שיאמר ויזרז אותו יאמר בשמחה עצומה! 'הריני מוכן ומזומן לקיים מצות עשה מן התורה של: "ואהבת" וגו' ובזה יש שורש גם כן מענין מצות עשה של: 'השבת אבדה' כי כל אלו המצות מענין אחד וטעינה ופריקה ודומיהם ויזהר האדם מאד שלא ימנע עצמו מדיבורים כאלה וכיוצא.
ובכלל מצות עשה זו הוא גם כן אם רואה בגד חברו מונח על הארץ יגביהו מעל הארץ ויאמר בפה מלא: 'הריני מוכן ומזומן לקיים מצות עשה של: "ואהבת" וגו' וגם 'השבת אבדה' כאמור שצוני יוצרי ובוראי יתברך' כי בודאי אם היה בגד שלו מונח על הארץ היה מגביהו בכדי שלא יפסד ומדברים שהצגתי לפניך יקיש האדם לכל הענינים'.
(כא) כתב בספר אהבת חסד (חלק ב' פרק כג בהגה"ה): 'אין לומר דלענין צדקה וחסד כיון שהעני מקבל הטובה לא בעינן כוונה כלל. עוד כתב שם: 'שמצות צדקה צריכה כוונה בזמן שנותן. גם החיי אדם כתב (בכלל סח סעיף יח): 'שיעשנה מיראה ואפילו מצוות המושכלות כמו צדקה וכיבוד אב וגזל ועריות שהן דברים שהשכל מחייב לא יעשנה או יעזבנה מחמת שהשכל מחייב אלא יעשנו או יעזבנו עבור יראת ה' שהוא צוה על זה'.
וכתב במדרש תלפיות (אות א ענף אב ואם): 'ידוע דכבוד אב ואם הם ממצוות השכליות כנודע אמנם צריך האדם לקיים המצוה בעבור שהקדוש ברוך הוא צוה עליה לא בעבור שהדעת מחייבו לזה שאם עושה כן - אין לו שכר כלל'.
וכן הוא גם בספר יסוד ושורש העבודה (צוואה סימן מה וזה לשונו שם): 'הנה ענין מצות עשה של: "ואהבת לרעך כמוך" – 'שהוא כלל גדול בתורה' כבר הזכרתי כמה ענינים ממצוה זו בחבורי (שער הראשון פרקים ז-ח) ומה שעלתה על דעתי עוד להציג לפניכם בני אהובי! דברים פרטיים בקיום מצות עשה זו שמהם תקישו אל שאר דברים וזה הוא כשראיתי ביודעי ומכירי קריעה קטנה בבגדו הזהרתי אותו שיתקן קריעה זו ומקודם אמרתי בפה מלא ובשמחה עצומה! בזה הלשון: 'יוצרי ובוראי יתברך שמך אני מוכן ומזומן לקיים מצוה של: "ואהבת לרעך כמוך" שציותני בתורתך הקדושה' עד כאן. אחר זה אמרתי לו בזה הלשון: 'אחי ורעי! הלא ידעת מקריעה קטנה נעשה קריעה גדולה הלא טוב לך לתקן הקריעה הזאת מיד בטלאי קטנה, שלא תצטרך אחר כך להניח עליה גדולה!'.
וכן היא דעתו של הרה"ג ר' חיים קניבסקי (מובא בספר הליכות חיים חלק ב אות תז): 'שאלה: אם אמרינן מצוות צריכות כוונה גם במצוות שבין אדם לחבירו כגון; כיבוד אב ואם, תשלומי שכר שכיר, השבת אבידה, פריעת בעל חוב וכדומה או הוי רק במצוות שבין אדם למקום?'. תשובה: 'יש לו זכות אבל יש לומר דהמצוה לא יצא'.
ב] אף על פי שאם לא כיון בעשייתה הפסיד את המצוה מכל מקום אינו מחויב לחזור ולעשותה (כב).
ג] אף על פי שמן המובחר הוא שיכוון רק לשם מצוה (כג) מכל מקום אם מכוון גם לצרכו כגון; שבזכות מצות הצדקה יזכה לרפואה או לעשירות וכדומה כיון שכיון גם לשם מצוה קיים את המצוה (כד).
ד] מי שאינו יכול לפעול בעצמו לעשות צדקה וחסד לשם מצוה לא ימנע משום כך מעשיית המצוה שיש לו שכר גם על זה (כה) ומכל מקום יזהר שלא לעשות את המצוה כדי להתפאר - שבזה הוא מקלקל את המצוה לגמרי! (כו) .
ה] ויש אומרים שבמצוות שבין אדם לחבירו אין צריך כלל לכוון לשם מצוה (כז) ולכתחילה בודאי יש לכוין גם לשיטתם (כח).
מקורות ועיונים:
(כב) קובץ שיעורים (חלק ב סימן כג אות ו) והיינו: כגון; פריעת בעל חוב שאם לא נתכוון בפריעתו לקיים מצוה אף על פי שהפסיד את המצוה מכל מקום אינו מחויב לחזור ולפרעו והיינו מטעם שבמצוה זו ובדומה לה עיקר המצוה היא התכלית שיהא החוב נפרע ולא גוף המעשה ואינה כתקיעת שופר למשל שעיקר המצוה היא שמיעת התקיעה.
(כג) אהבת חסד (חלק ב פרק כג בהגה"ה בשם ספר יש נוחלין), שכשמקיים את המצוה רק לשמו יתברך פועלת קדושת המצוה מעלה מעלה בכל העולמות וכו'.
ועיין עוד בשו"ת בצל החכמה (חלק ה סימן כה) שמביא דעת כמה פוסקים שכל זה רק כשמכוון לטובת עצמו לרפואה ועשירות וכדומה אבל אם מכוון בעשייתו לעילוי נשמת אביו ואמו אין בזה כלל חסרון של 'שלא לשמה' שכיון שצותה התורה לכבד אב ואם חשובה כוונה הזאת כלשמה ועולה לנחת רוח לפניו יתברך שמו.
(כד) אהבת חסד (שם מ"ב סימן ס ס"ק ט') ואם כוונתו בעשיית המצוה לשום איזה ענין וגם לצאת בה ידי מצוה יצא.
(כה) כדברי הגמרא (בבא קמא לח): 'אין הקב"ה מקפח אפילו שכר שיחה נאה!'.
(כו) כן כתב בספר אהבת חסד (שם סוף אות ג') וזה לשונו: 'אך זה צריך ליזהר שלא יעשה הצדקה וחסד כדי להתפאר אחר כך בזה נגד אחרים כי בזה מקלקל המצוה לגמרי'.
(כז) עיין בספר אהבת ציון (מבנו של הנודע ביהודה דרוש י' עמוד ט"ז סע"ד) שכתב: 'ואמר אדוני אבי הגאון בעל נודע ביהודה ז"ל הטעם: למה בכל המצוות צריך לעשות המצוה לשם שמים ולא 'על מנת לקבל פרס' מה שאין כן בצדקה? משום שכל מצוות ה' אם אינו עושה לשם מצוה אין בו ממש! ואינו עושה כלום שהרי אם נטל לולב או הניח תפילין וציצית לולא שיש בזה מצות הבורא יתברך שציונו לעשות כן אין במעשה הזה שום תועלת מצד עצמו ורק מפני שמקיים מצות הבורא שציונו לעשות כן קיום המצוה גורם חשיבות ויקר תפארת המעשה לפיכך אם אינו עושה לשם מצוה אין בו ממש אבל בנתינת צדקה אף שאין בו מחשבת מצוה אפילו הכי יש תועלת ופעולה בעשייתו דהא העני נהנה ממנו ואין חילוק להעני אם מקבל אותה צדקה לשמה או לא'.
ועיין גם בילקוט יוסף (סי' ס סעיף ו ובהערה ו).
(כח) בספר לרעך כמוך (חלק ב' עמוד 297) כתב: 'גם פוסקים אלו הסוברים שבמצוות בין אדם לחברו אין הכוונה מעכבת היינו; שאם לא כיוון יצא אבל מודים שלכתחילה צריך לכוון גם במצוות שבין אדם לחברו שהרי: "לעבדו בכל לבבכם" כתיב וכן כתב בספר אהבת חסד וכן משמע בחיי אדם וביסוד שורש העבודה לכן למעשה יש להשתדל מאד לכתחילה לכווין, שהרי מסתימת שאר הפוסקים משמע שלא חילקו וסבירא להו שבכל המצוות יש לכווין וגם לסוברים שבמצות שבין אדם לחברו אין הכוונה מעכבת אולם הם מודים שלכתחילה צריך לכווין וכנ"ל.
כבוד הרב, ב"ה התחלתי לראות את הדקות הראשונות של המיקס קליפים 2023 מדהים! (shofar.tv/videos/17157) מתרגשת להמשיך לראות ולשמוע את זה ולהקרין לילדים ותוך כדי להכין את שבת קודש!
פרסום הנס של חברה מהקהילה ל. ד. כבוד הרב, אני כבר 4 שנים נטו שומעת לשיעורים מכבוד הרב שליט"א וב"ה מוסרת נפש לעבוד את השם יתברך בשמחה ובבטחון וכמות הניסי ניסים העצומים - לא איחרה לבוא: מעברי דירות, ליד כבוד הרב כנגד כל הסיכויים במחירים שפשוט לא קיימים בכלל! ויש חוזים חתומים עם עדים מהקהילה שנכחו במעמד החתימה, תמיכה מהקהילה הקדושה הזו בכל מכל כל עם ליווי צמוד, עיקולים בהוצל"פ על נכסים שלא קיימים כגון: נכסים שלא קיימים, רישיון נהיגה שלא קיים, רכב שלא קיים, חשבונות בנק סגורים, צד שלישי עם חסכונות שלי שברשותו כשלא היה לי כסף אצל אף אחד חחח התעלפנו מצחוק לא האמנו למכתבים שכל פעם הגיעו, חובות של עשרות אלפי שח שנסגרו בצורה לא הגיונית!!! - הבנק שילם לי את המינוס וסגר את החשבון שהיה גם מעוקל חחח הסדר עם הוצל"פ שאושר בהנחה בשיעור של 75 אחוזים!!! על סכום קטן!!! וסגירת התיק, זה שולם ע"י תורמות מדהימות כששמתי רק סכום סימלי, יש מסמכים להכל למי שרוצה לראות הוכחות. ובכל הזמן הקצר שאני בב"ב אני ממשיכה לתחזק חזק אמונה ובטחון בהשי"ת וב ש מ ח ה ואין איןןן מאושרת ממני, חיה: בשמחה, בשמחה, בשמחה! ובעזרת השי"ת בקרוב בירושלים הבנויה. א.כ.י.ר.
כבוד הרב, איזה שיעור מדהים - מתנה משמים! ובכלל הסדרה על השמחה (shofar.tv/videos/17167) בפרט בתפילה ועל החשיבות של קבלת עול מלכות שמים בקריאת שמע בקשר עם השי"ת ובהתבוננות ובהודיה להשי"ת - שככה מנצחים במלחמה! ומה שהרב אמר על אותיות משיח - שיביא שמחה לעולם יהי רצון שנזכה לקיים את מה שהרב מסביר ונזכה ע"י זה לעשות נחת רוח לאבינו שבשמים (אמן).
מה שרבנו שנים רבות אמר: 'שהאנטישמיות תעלה בארצות הברית ויש לעלות לארץ עכשיו! כי מה שהיה בשואה (לתפ"ץ) - הולך לחזור (רח"ל)!!'
היום שתים מבנותינו היה להן קצת קשה לסדר את הסלון ואמרו: 'אוף! אין לי כוח, אני עייפה...' פתאום הגדולה בניהן התחילה לשיר: "עבדו את ה' בשמחה!" ולסדר וכל הילדים הצטרפו אליה וב"ה תוך כמה דקות הבית היה מסודר. יה"ר שהשי"ת ישמח אותכם כמה השמחה שהרב הכניס בנו ע"י השיעורים שינתה את חיינו בכל המובנים!
בוקר טוב כבוד הרב ב"ה כותבים בהודיה עצומה על שמיעת שיעורי השמחה (shofar.tv/videos/17152) אשר פותחים את שערי השמים עבורינו. אנו ממש מרגישים את השגחת השם יתברך עלינו וכיצד נוהג הוא איתנו באותה המידה...בדיוק כמו שכבוד הרב מוסר בשיעורים... בזכות השמחה האמיתית הבית לובש חג, והישועות זורמות בקצב מסחרר כל השבוע שעבר השגחתי בכוונת תחילה על מאורעות הבית ונוכחנו לגלות שכל יום היה יותר מוצלח... והביא עמו בשורות טובות יותר... מקודמו! והודנו להשי"ת על כך בשולחן השבת.. כשהארתי עניי המסובים לתופעה המופלאה הזו. ממש כל השבוע נושענו בישועות שונות מפרנסה - ספורי ניסים ממש... כסף שבשום אופן לא היה יכול בדרך הטבע להגיע אלינו, הגיע... ובמלוא הדרו... עם ריבית מה שנקרא. ואולי אפרט רק בשביל להמחיש את גודל הנס? מערכות חשמל סולאריות, שלא עבדו כשנתיים! ולא יכלו לספק חשמל לחברת החשמל, בשום דרך שהיא, כי הכבלים מתחת לאדמה היו קרועים!!! במשך כשנתיים!!! ובכל זאת השם סידר אחרת, והם טענו: 'שהוזרם חשמל לחברת חשמל!' והעבירו מעל 100 אלף כתשלום עבור החשמל שכביכול סופק... עבור כל התקופה המדוברת... אחורה רטרו... זה פשוט נס מעל הטבע. דרך רפואה - מיחוש קל של פחות מיממה! בזמן שמסביבנו כולם חולים בשפעות שונות עקב מזג האויר. ועד שלום בית והצלחה בלימודי הילדים (בתקופת המבחנים והבגרויות) ובשורות טובות ממשרד השיכון (שאישר נגד כל הסיכויים המשך סיוע בשכירות). בקיצור... ישועות ישועות וישועות והכל בזכות - השמחה🙂 מודים לכבוד הרב על ריפוי לבבנו ממש חיינו התחדשו וליבנו מתרפא בכל פעם שאנו שרים עם הרב (במטבח אפילו). בעלי צחק ואמר: 'שאפילו השקשוקה יצאה לך יותר טעימה בזכות שאת שמחה בעקבות האזנה לשיעורי הרב...!' תודה ובהערכה רבה.
וואו כבוד הרב איזו הרצאה מחזקת (אור יהודה 12.5.24) שמעתי מהבית שלחתי את בעלי והילדים להרצאה ובבית רקדתי ושמחתי אתכם וב"ה נכנסה בי שמחה ותקווה ענקית ללב, כששמחתי ורקדתי להשי"ת כ"כ כבר שכחתי מתי פעם אחרונה רקדתי כך, תודה רבה-רבה הרב ועוד דבר כבוד הרב ביום שישי הייתי כאובה ולא הרגשתי טוב (ל"ע) בקושי תפקדתי אבל במהלך ההכנות שרתי: "עבדו את השם בשמחה!" וגם בהדלקת נרות החלטתי שאני מודה להשי"ת ולא בוכה, ופשוט שרתי וב"ה נכנסה בי שמחה ותקווה ענקית: שהכל יהיה בסדר! וב"ה קמתי בבוקר כמו חדשה!!! תודה רבה להשם יתברך ולכם הרב!
ואוו כבוד הרב איזה הרצאה איזה שמחה, איזה ריקודים🥳 ובנוסף ברכה שווה לכל האנשים שהשתתפו בריקוד, ממש נהניתי מכל רגע 🤗 לילה טוב כבוד הרב ונסיעה טובה 🙏🏼 (אמן)
תודה רבה על הכול כבוד מורנו ורבנו גדול הדור מחיה את עם ישראל ישר כוחכם! ויה"ר שנזכה כך לקלף את כל הקליפות ולראות מיהו מבשר הגאולה העומד למולנו (אמן). תודה רבהה💫💫.
ישתבח הבורא שזכינו להיות בדורך!!! איזו זכות לא מובן מאילו תודה רבה שאתה דואג להכניס בנו שמחה, יה"ר שהשי"ת יתן לך את כל הטוב שבעולם🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻 (אמן)
© 2024 כל הזכויות שמורות