טוען...

סיקור ברוקלין - כחה של מצוה אחת בשלמות

  פורסם בתאריך: 06.03.2024, 17:26 • מערכת שופר
 

סיקור ברוקלין - כחה של מצוה אחת בשלמות

בס"ד הרצאה 2 מסבב הרצאות בארה"ב חורף תשפד'

לסיקור ההרצאה הראשונה לונג איילנד - לקחת את הקב''ה שותף 04.03.2024 (לחץ כאן)

בזכות אותם תורמים יקרים הע"י החפצים בהגדלת שמו של הקב"ה בעולם כדי שכל עם ישראל יזכו לחיי העוה"ב! בזכות קיום מצוה 1 בשלימות!!

 

הקדשת הרב שליט"א לתורמים הנכבדים הע"י (00:00:21)

כהכרת הטוב, לעשות נחת רוח לבורא עולמים, רפואה שלימה מהרה, בריאות איתנה, הצלחה בכל, נחת מהילדים וישוב הדעת. ללכת בדרך ה', תשובה שלימה, זיווגים הגונים, צאצאים קדושים ודבקות בהשי"ת בעוה"ז ובעוה"ב, אושר, פרנסה וכל טוב, בתוך כלל ישראל!

ולזכות קבוצת 'שערי תשובה' (ראה כתבה קרן ההסעות להרצאותיו של הרב שליט"א – אשר ב"ה עושים חיל! ברחבי הארץ ובעולם!!)

וכמובן כבוד הרב שליט"א מקדיש לע"נ הוריו מנוחתם עדן! (ראה כתבה: האתר החדש! לזכרם של הרב זכריה יצחק זצ"ל והרבנית רומיה ע"ה)

 הדרשה: כחה של מצוה אחת בשלמות! (00:02:05) הינה מאמר נפלא! 'מצוה אחת וכוחה' מהספר 'דרך עץ החיים' מאת הרב פנחס ארלנגר שליט"א (חומש ויקרא, פרשת שמיני, עמודים 97 עד 131)

 

והקושיא הגדולה: איך צדקותם של בני אהרן – בקיום מצוה בודדת?! (00:02:07) כאשר ביקש ר' טרפון לנחם את ר' ישמעאל ששיכל את בניו (ל"ע) אז דרש את הפסוק: "וַאֲחֵיכֶם כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל יִבְכּוּ אֶת הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף ה'" (ויקרא י, ו) בקל וחומר: ומה נדב ואביהוא שלא עשו אלא מצוה 1 שכתוב: "וַיַּמְצִאוּ בְּנֵי אַהֲרֹן אֵלָיו אֶת הַדָּם" (ויקרא ט, יב) כך, בניו של ר' ישמעאל – על אחת כמה וכמה!'

והרי זה טעון ביאור! שהרי משה שיבח את בני אהרן שהם גדולים ממנו ומאהרן אחיו!

אלא, התשובה היא: שאחיזה במצווה אחת, המובילה להספד כללי! כך ביאר ר' יצחק רפפורט בספרו 'עיני יצחק' (00:04:46) שכיון שהתורה מעידה עליו שקיימו מצוה 1 ומבקשת שכל עם ישראל יספידו אותם הרי שע"י מצוה 1 כתיקנה ראוי שכל ישראל יתאבלו עליו בפטירתו!

 חיי עולם הבא - בזכות מצוה אחת כְּתִקְנָהּ (00:06:30)

וזהו המאמר הידוע של 'רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא אוֹמֵר: 'רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְזַכּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל, לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיהו מב, כא): "ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר":

וביאור דברי הרמב"ם זיע"א שע"י ריבוי המצוות אי אפשר שלא יעשה אדם 1 מהן כהוגן לשם שמים וללא שיתוף כוונה אחרת וע"י כך יזכה לחיי העוה"ב!

ובאמת מאיפה למד הרמב"ם זיע"א (כנ"ל) שע"י מצוה 1 בשלימות - זוכים לחיי העולם הבא? 

מהתנא הקדוש ר' חנינא בן תרדיון שהיה מעשרה הרוגי מלכות! (00:12:18) שבזמן שעת השמד למרות כל גדלותו בתורה וכו' שאל את חברו: מה אני לחיי העוה"ב? עד שהשיב במעשה 1 שעשה לשם שמים בלי שום פניה!

וכאן מזכיר הרב שליט"א את ה-17 תנאים שהציב הילקוט מעם לועז זיע"א לקיום מצוה 1 בשלימות! (00:15:36) לכתבה – לחץ כאן.

וכך מבאר הספר חרדים: שהנאחז בענף - אוחז בכל האילן! (00:16:33) וזה לשונו: 'להחזיק במצוה 1 בשלימות בכל עוז. ואע"פ שחייב אדם להזהר בכל המצוות, מכל מקום, יש לו להחזיק ב-1 מכל המצוות בכל גדול והתמדה, שלא יעבור עליה כל ימי חייו, לפי שכללות התורה שהם תריג (613) מצוות נקרא 'עץ חיים' כדכתיב: "עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ" (משלי ג, יח) והאוחז ענף 1 מן האילן יפה – אוחז בכולו, שכל שאר הענפים נמשכים אחר אותו ענף, שכולם גוף אחד, אבל אם יבוא לאחוז בכל הענפים יחדיו – לא יוכל לאחוז כלום!' עד כאן לשונו.

 בדרך רבותינו נלך! וכך מבארים גם ספר הברית והרשב"ץ (00:19:44) 'מצוה 1 שיחזיק אותה תמיד וידקדק בה ויקפידה עליה מאוד ולא יעזבנה מכל סיבה בעולם!'

וכך 'כל החסידים הראשונים בוררים לעצמם מעשה טוב יותר על שאר המעשים והיו משתדלים יפה לקיימו תדיר אותו מעשה מצוה מהמצוות או מידה מהמידות'.

וכאן עובר הרב שליט"א לחלק המעשיות והסיפורים – מרתקים ביותר!

 מדוע נתגלה הקצב ההרוג לפני רבי בעריש? סיפור מזעזע! על המסירות נפש של הקצב, למרות היותו בור ועם הארץ! בנטילת ידים לאכילה. והשאלה שירד בגינה מעולם העליון ערב חג השבועות, לשאול את ר' בעריש האם כשהקצב הנ"ל נרצח ע"י ליסטים בזמן שחיפש מים לנטילה נקרא: נהרג על קידוש השם! או ח"ו לא? (00:21:16) 

אמנם ר' בעריש בתחילה היה קשה לו לקבל שמדובר בנפטר השואל מבית דין של מעלה, עד שהקצב תירץ לו קושיא חמורה במסכת חולין מעולם העליון תשובה הגונה ומבוררת שאותה רשם ר' בעריש בשולי הגמרא תחת הכותרת: 'שמעתי מן ההרוג'.

נ.ב. ר' בעריש הינו חתנו של הפני יהושע!

וכידוע מעלת הרוגים וטבוחים על קידוש השם – שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם!

 השיעור שעיכב את מלאך המוות! סיפור מרבי משה טיקוצ'ינסקי זצוק"ל (00:38:05) משגיח דישיבת סלבודקא, שמעולם לא ויתר על שיעורו הקבוע במשך שנים ארוכות, אך כשאשתו חלתה (ל"ע) את חוליה האחרון ורצה להיות בשעת יציאת הנשמה – ביקשה ממנו שימסור את השיעור בלי להתעכב בהבטחתה: שכיון שזו מצוה שמחזיק בה בקביעות – היא דוחה את מלאך המות ובכך יספיק בעלה למסור את השיעור ולחזור להיות לידה.

וכך אכן היה, מיד לאחר השיעור פקחה את עיניה ואמרה: מלאך המוות המתין בסבלנות! לא היתה לו ברירה!! הוא לא יכול מול השיעור הקבוע שלך. 

 לקשור נעלים ולהינצל ממוות. מעשה בחייל קרבי שניצל מאסון המסוקים (73 חיילים נספו) בליל כט שבט תשנו' (18.02.1996 למנינם) (00:44:16) סיפור מיוחד! על אברך בני ברקי שאסף את החייל בערב שבת והצילו מחילול שבת והראהו את נועם השבת בשלחן השבת ואת התמדת תלמידי הישיבות הקדושים ברחבי העיר הלומדים בשקידה מופלאה! כשלאחר השבת מפציר בו לקבל על עצמו קבלה שיתמיד איתה לאורך זמן...!

וכך היה, שבתאריך הנ"ל התעכב וחזר שוב לאהל הצבאי כדי לקיים את ההלכה בנעילת הנעלים ימין ואח"כ שמאל וסדר השרוכים שמאל תחילה ואח"כ ימין – ובזכותה ניצל מהאסון הנורא! 'אסון המסוקים' בו נספו 73 חבריו ליחידה בהתנגשות איומה! רק הוא שרד אוד מוצל מאש נס מהלך בזכות נעילת נעלים כהלכה בדבקות במצוה עד כלות במסירות נפש ממש!

וכאן ממשיך הרב שליט"א לחלק ב' של המאמר: 'מצוה אחת וכוחה' בו מפרט ביאורים מדברי רבותינו למה נקטו בלשון הווה 'עושה מצוה' ולא בלשון עבר 'עשה מצוה'? (00:58:42)

שכן התנא 'רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר: 'הָעוֹשֶׂה מִצִוָה אַחַת, קוֹנֶה לוֹ פְּרַקְלִיט אֶחָד; וְהָעוֹבֵר עֲבֵרָה אַחַת, קוֹנֶה לוֹ קָטֵיגוֹר אֶחָד. תְּשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, כִּתְרִיס בִּפְנֵי הַפֻּרְעָנוּת.' (אבות ד, יא)

ועוד שאלה: למה מפרט 'מִצִוָה אַחַת' הרי כיון שנקט לשון מצוה ביחיד ולא ברבים מצוות אז לא צריך לכפול במילה 'אַחַת'.

 העשייה התמידית והפרקליט המופלא (01:00:28)

והתשובה לכך ביאר ר' אליהו לאפיאן זצוק"ל בשם המקובלים: שהכוונה 'הָעוֹשֶׂה' שבמשך כל ימי חייו הוא תפוס בעשיית מצווה מסויימת שמקפיד על קיומה ואינו מניחה מידו ויהי מה.

והפְּרַקְלִיט דהיינו סנגור! והוא מלאך מיכאל שמסנגר עליו לפני הקב"ה!

 לייחד מצוה - ולזכות באריכות ימים (01:03:12)

וכך מבואר במשנה: 'כָּל הָעוֹשֶׂה מִצְוָה אַחַת, מְטִיבִין לוֹ וּמַאֲרִיכִין לוֹ יָמָיו וְנוֹחֵל אֶת הָאָרֶץ!' (קידושין א, י)

 ברור לך מצוה! (01:04:37)

ושוב ממשיך ר' אליהו לאפיאן זצ"ל להוכיח שע"י מצוה 1 זוכים לכך, מדברי דוד המלך ע"ה: "פִּקּוּדֵי ה' יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב מִצְוַת ה' בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם" (תהלים יט, ט) שלמרות שפתח בלשון רבים פִּקּוּדֵי מדבר בלשון יחיד מִצְוַת ולא המשיך שוב בלשון רבים 'מצוות' כדי לרמז שכאשר מיחד מצוה 1 ודבק בה המצוה הזו מאירה את עיניו ומשמשת כסנגור מיוחד!

 המכנה המשותף לאריכות ימיהם של רבותינו (התנאים: ר' זכאי, ר' אלעזר בן שמוע, ר' פרידא זיע"א ועוד...) (01:06:02)

שכל אחד מהם הקפיד על דבר 1 בצורה מיוחדת! קידוש היום, לא לכנות שם לחבר, לא לעשות קיצור דרך מהבית כנסת, הקדים לבית כנסת לפני כולם, לא הקפיד בתוך ביתו. דהיינו; שגם באופנים המותרים - הם הקפידו לקיים מצווה זו בשלימות!!

 הרב שליט"א שואל: 'מה המכנה המשותף?' (בתנאים הנ"ל) והבת תחי' עונה: 'מימי!' (01:09:58)

דבקות ומסירות - סגולה לאריכות ימים! 

דהיינו; שכל אחד מהחכמים שעמד על מעלה אחרת קיבל על עצמו להחזק בהנהגה הטובה ולא נטשוה בשום פנים ואופן! בלי לחפש היתר וכדומה... וע"י כך מסגל לעצמו סנגור עצום בשמים!

וכבוד הרב שליט"א מביא דוגמא למעשה: לברך על השלם! (01:10:25) שבכך שבחו של השי"ת גדול יותר מאשר לברך על דבר שאינו שלם.

 על מה ייחלו רבותינו לקבל את שכרם? 

שרבותינו במסכת שבת השתבחו שקיימו מצוות 3 סעודות, עיון תפילה, לא ללכת 4 אמות בגילוי ראש, מצות תפילין או מצות ציצית.

וכבוד הרב שליט"א מביא דוגמא למעשה: כיפה בבריכה או בים או בדרך לאמבטיה (01:13:22) דהיינו; לצמצם למינימום ההכרחי את הדקות שהאדם יהיה כל הזמן עם כיסוי ראש!

 סגולתם המופלאה של יוסף ומרדכי (01:16:53)

בהשגחה פרטית – לקראת חג פורים הבעל"ט! שנאמר: "וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ" (אסתר ב, יא) וביארו במדרש (אסת"ר) שיוסף ומרדכי ניסם ושכרם שווה שיוסף הצדיק גם הוא עמד בנסיון יום יום מול אשת פוטיפר המרשעת ולכן זכו שניהם לכבוד וגדולה! [ראה כתבה לדוגמא מאמר על פורים...]

וממשיך לחלק ג' מהמאמר: תיקון האדם בעולם - בהקפדה על מצוה מן המצוות 

וכבוד הרב שליט"א מביא דוגמא למעשה: תפילת שחרית בהנץ החמה! (01:20:09)

והחיזוק האחרון: לתפוס את הרגע! 

מעשה בבחור בעיר וולוז'ין שלא בירך ברכת המזון (01:24:04) כאשר גילה שנעלמו ממנו דברי התוספות המפורשים ונכנס מיד לפני ברכת המזון במשך 7 שנים רצוף בלימוד תורה בבית מדרש בעיר אחרת וכך הפך לגאון של ממש!

וביאר ר' חיים מוולוז'ין שאמנם לא עשה כהוגן שלא בירך ברכת המזון אך אם היה ממתין לאחריה – היה מתקרר! ולא היה נטמן 7 שנים כנ"ל ולא היה מגיע לאן שהגיע.

לקראת סיום הדרשה כבוד הרב שליט"א מודה לקהל על ההקשבה (01:27:50)

 מעבר לחלק השאלות ותשובות (01:28:18)

 שואלת 1: איך אפשר להרים 100$ בשבת? ומספרת על יהודי שראה שטר בשבת על הכביש ונעמד לידו והשוטר כעס שלא זז מהמקום נתן לו סטירה... ומחמת הכאב 'ראה כוכבים' והגביה השטר.... (01:28:32)

 שואלת 2: מודה לכבוד הרב שליט"א על השיעור! 

אך מיד כבוד הרב שואל: איזו מצווה לקחה? 

מבקשת ברכה לשידוך – 

והרב שליט"א מציע את הקבלה הידועה והמפורסמת: 1/2 שעה שערי תשובה 90 יום רצוף! (01:30:02) (ראה כתבה 'סיפור הישועה שלך')

 שואל 3 מודה על שלפני כשנה קיבל הצעת הרב שליט"א לברך 'אשר יצר' בכוונה וב"ה ניצל מניתוח על 5 פריצות דיסק! (01:31:28)

 וממשיך בסיפור כואב! ושואל: האם הורים שלא דאגו לילדיהם לאכול - יש מצווה לכבדם? 

והרב שליט"א נותן גם עצה טובה: לכבד את ההורים ובפרט לבקש מחילה - וכך יתרפא!! (01:32:16)

 שואל 4 בעל תשובה מאוקראינה, מבקש עצה לרפואת בנו: יעקב בן מזל – ושוב, הקבלה: לימוד שעתים תורה בתענית דיבור 90 יום רצוף! (01:37:09)

 שואלת 5 מספרת שלפני כ-10 חודשים הרופאים אבחנו בעיה ניורולוגית (ל"ע) – 

והרב שליט"א מבקש שתקבל על עצמה: לחזור בתשובה ב-100%! ואכן מיד שמה כיסוי ראש ומברכת 'שהחיינו' לרפואתה השלימה מהרה - אמן! (01:39:57)

 שואל 6: איך שייך שמשיח יבוא בהסח הדעת? הרי כל הזמן מחכים לו! ('ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו!') – ומביא תשובה חדשנית! והרמז: מה שציוו חז"ל בפורים: 'עד דלא ידע...' (01:43:09)

 כבוד הרב שליט"א מודה לקהל שהגיע! 

וקם על רגליו לחלק באהבה גדולה מתנות יקרות ליהודים היקרים לרקע שירי מחרוזת קפז' (01:43:42)

להתראות בעזרת השי"ת בסיקור הרצאה קווינס - הבדידות מול חבורת אמת.

 

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 12.05 10:40

    שבוע טוב. לרב אמנון יצחק היקר תודה רבה על השיעורים שלך, בעיקר אני אוהבת ת'שאלות והתשובות שלך.

  • 11.05 21:46

    ב"ה תבורך🙏🏻תבורך🙏🏻הרב שבת שלום ומבורך 🌹🌹🌹🌹 ממש מרגש כמה אנשים יודעים להעריך את כל העזרה שאתה עושה לעם ישראל. השם יתברך 🙏🏻 יזכה אותך ואת כל הקרובים אליך לישועות וברכות מהשם יתברך🙏🏻 ויה"ר שכל משאלות לבכם יתגשמו לטובה אמן.

  • 11.05 21:46

    שלום לכבוד הרב! בהמשך לשיעורי כבוד הרב על השמחה (shofar.tv/lessons/17147), כשלוש שעות לפני כניסת השבת נתקענו ללא חלב לילדים ולנו הסתובבתי למעלה מחצי שעה לחפש חלב ברחבי איזורינו בבני ברק מסתבר מכמה סוחרים בחנויות שיש חוסר רציני בחלב בכשרות עדה חרדית של תנובה בלבד שרק זה מה שאנחנו שותים בקפ"ז. שרתי בדרכי עבדו עבדו.. לא התייאשתי ועשיתי סיבובים בשמחה! בסופו של דבר אכן מצאתי מינימרקט אחד שנשאר לו כמה שקיות אחרונות שהוא גם היה האחרון באיזורנו שאני מכיר לפני החזרה הביתה! ב"ה קניתי מספיק חלב לכמה ימים טובים "בשמחה ובטוב לבב" כפי שכבוד הרב לימד אותנו תודה רבה לרב על הלימוד הנפלא שבין דבר גדול, בין דבר קטן שאנחנו צריכים כמו חלב סך הכל, ניתן להשיג אם רק נהיה בשמחה גמורה ונשיר! שבת שלום ומבורך לכבוד הרב ומשפחתו דוד ביטון.

  • 11.05 21:45

    כבוד הרב, שיהיה שבת מבורכת (אמן) בעודי שומעת את השיעור של השמחה (shofar.tv/lessons/17147) לפתע היתה אזעקה בעירנו - התחלתי לרקוד משמחה! הילדים שהיו רגילים להיות חיוורים - החלו לצחוק ושמחו בממ"ד פעם ראשונה בחיים!

  • 11.05 21:44

    שלום עליכם רבנו, ב"ה היום מוקדם יותר ירד החום לתינוק והוא מרגיש טוב יותר, שרנו סביבו: "עבדו-עבדו-עבדו את השם בשמחה!" והנה ברכת הרב ויישום לימודי קודשו - פעלו ישועה. תודה רבה רבה שבת מבורכת ושמחה.

  • 10.05 16:14

    ישתבח שמו לעד מלכנו איזה כיף להיות יהודי 🙏🏼 תודה רבה כבוד הרב שאתה מלמד אותנו תורה ומסייע לנו להבין את הזכות שזכינו לה שאנחנו הילדים של הקדוש ברוך הוא ויש לנו אין סוף סיבות לשמוח 😃😁 יהי רצון שהשי"ת יברך אותכם בכל הברכות כולם בשמחה בבריאות בשפע ובטוב לבב אמן שבת שלום ✨

  • 10.05 16:12

    כבוד הרב הרב אמנון יצחק שליט"א שבת שלום שמחה ומבורכת (אמן) לפני שעה נפל החשמל ברחוב שלי (ל"ע) ב"ה מיד זכרתי את דברי רבנו על היצר הרע שרוצה לעצור אותי מהכנות שבת מיד קמתי ושרתי: "עבדו את ה' בשמחה!" ורקדתי לא עבר מספר דקות והחשמל חזר תודה להשי"ת על הזכות להיות שייכים לצדיק אמת תודה רבה כבוד הרב.

  • 10.05 15:29

    שלום כבוד הרב, יש סיסמא חדשה בביתנו בזכות כבוד הרב, הבת שלי התלוננה בפני שאחותה נותנת לה "גבסות", אמרתי לה יש לי רעיון, מהיום כשהיא נותנת לך גבסות, את אומרת "אי" וקופצת משמחה ושרה: "עבדו את ה' בשמחה". היא סיפרה לי הבוקר, שאחותה נתנה לה גבסה והיא רקדה ושרה "עבדו את ה' בשמחה", וזה עבד ועוד איך עבד, במקום שתתפתח מריבה וויכוח כמו תמיד, נהיה הפוך, ברוך הוא וברוך שמו, שזכינו בעצות ורעיונות מכבוד הרב, שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן), תודה רבה רבה על הכל.

  • 10.05 15:29

    אין ספק שהדגש שהרב היקר מייחס חשיבות עליונה לנושא השמחה, זהו שובר שוויון שמסייע לכל אדם לצלוח את כל אתגרי החיים. במקרים רבים שמעתי את הרב היקר מעביר מסרים על חשיבות השמחה לציבור. בסדרה הנוכחית נושא זה הוא מרכזי. בנוסף, הרב היקר מעביר את המסר לתפיסתי בשליחות שמושפעת מגורמים שונים (אמת, שליחות ועוד). יישר כח עצום! בהזדמנות זו אני מאחל לרב היקר: המשך הצלחה וברכה גדולה בהמשך. 🌹שבת שלום ומבורך לרב היקר🌹 (אמן).

  • 10.05 15:28

    רבנו אתה עושה כל כך טוב על הנשמה אני פשוט "מת" עליך כן יותר נכון ב"ה חי בזכותך ומקשיב לך יום ולילה יה"ר שהשי"ת יתן לך שנים ארוכים שנוכל להנות מחוכמתך עוד שנים רבות 🙏❤️ (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים