תשובתו של הרה"ג שלום רוט לתשובתו של מאיר מזוז על מצב השחיטה היום
פורסם בתאריך: 29.12.2019, 23:12 • מערכת שופרצילום מסמך בו נשאל מאיר מזוז על מצב הכשרות בימנו.
תשובתו מופיעה על גבי הדף בכתב יד:
לחצו כאן לשמיעת תגובתו של הרה"ג שלום רוט שליט"א על המכתב
הרב אמנון יצחק שליט"א:
תקשיב תשובה של הרב מזוז שאלו אותו על כל הכשרות והכל
הרב שלום כהן רוט: -עכשיו?
הרב אמנון יצחק: כן אז הוא עונה:
1" יש סוג של סכינים שאינם נפגמים גם אחרי שחיטת אלפי עופות"
"2 מה שאין נוהגין לבדוק בין שחיטה לשחיטה זה מנהג קדום שהובא בספר 'מטה אשר' וכך נהגו בכל השחיטות החרדיות בארץ ישראל כפי שראיתי זה 40 שנה"
"3 הרוצה להחמיר ייסד שחיטה כשרה ומהודרת". הוא אומר 'הרוצה להחמיר' "או יחמיר לעצמו" נא לא לדרוש זאת ברבים כן "ואין צריך להגעיל שום כלים ולעורר רעש סתם" כך הוא אומר "תפנו לרבני ערים" כתובת המדויקת
זה פסק הלכה מה אתה אומר כבוד הרב ?
הרב שלום כהן רוט שליט"א: יראת שמים מדברת מתוך גרונו
הרב אמנון יצחק: נכון? ממש! עכשיו מה אתה אומר על סעיף א'? האם סעיף א' זה הגיוני שיש סכינים שאינם נפגמים?
הרב שלום כהן רוט: אני יכול לשאול אותו
הרב אמנון יצחק: כן 2 ומה אתה אומר על זה ש"נהגו על פי 'מטה אשר' ועל זה סומכים שאין לבדוק" וכו'?
הרב שלום כהן רוט: שאין לבדוק או שאפשר לבדוק
הרב אמנון יצחק: שאין לבדוק, לא, הוא אומר "מה שאין נוהגין לבדוק בין שחיטה לשחיטה זה מנהג קדום שהובא בספר 'מטה אשר' "…
הרב שלום כהן רוט: שלא בודקים
הרב אמנון יצחק: עכשיו "מה שאין נוהגים לבדוק בין שחיטה ל…"
הרב שלום כהן רוט: הן נוהגין עם הא'
הרב אמנון יצחק: אין לא עם הא' עם אין'" מה שאין נוהגין לבדוק בין שחיטה לשחיטה זה מנהג קדום שהובא בספר 'מטה אשר' וכך נהגו בכל השחיטות החרדיות בארץ ישראל כפי שראיתי זה 40 שנה"
הרב שלום כהן רוט: זה הטענה! שב40 שנה האלו קרה שינוים, ובודאי שה'מטה אשר' היה משנה את המנהג, בגלל שנאבד חזקת הסכין, ועל זה אנו מדברים. בשביל זה שווה ימים ולילות לשבת ולהראות: שאין, וזה שיעור הפגימה, ועל זה אין ויכוח. אם כל הויכוח הוא רק אם צריך לבדוק או אין צריך לבדוק, אז איך אני פותח את הקונטרס? זו לא שאלה אם צריך לבדוק או אין צריך לבדוק.
לרבי חיים גרינמן הגיעו, ואמרו: שמשפחת רוט מעוררת, שאם יבדקו את הסכין ביבש בצורה מבריקה, אז זה יותר מהודר, כי יש פגימות שלא מרגישים, וצריכים כך לבדוק.
והשיב: שמן הראוי להחמיר
פה, לא השאלה אם כן לבדוק או לא לבדוק, השאלה היא: אם אתה בודק כך, אתה מוצא. אתה לא בודק כך, אתה לא מוצא. אז השאלה היא, האם הפגימות
הרב אמנון יצחק: השאלה היא: האם צריך למצוא או צריך לא למצוא?
הרב שלום כהן רוט: לא, זה אף אחד לא אומר, בסדר, אני חושב ש…
הרב אמנון יצחק: במשחטות מחפשים לא למצוא
הרב שלום כהן רוט: אם אנו נדע, אנחנו נבין שקרה פה טעות ב40 שנה האלו, ועל זה אנחנו מדברים, ש40 שנה האלו גילו לנו, שהסכין איבד את חזקתו בצורה ברורה, לא שאיבד את חזקתו 'איבד את חזקתו' זה אפילו לא מילה עדינה, זה מילה של שקר!
הרב אמנון יצחק: למה אתה אומר שרק הסכין איבדה, אתה צריך להגיד שהשוחטים איבדו את המושגים, כי מה שאתה הוכחת: שהמושגים הם לא נכונים, לקחו את המילים של 'הרגש' וזה, והלבישו על מה שאפשר להעביר. אז חזקת הידיעה של השוחטים נפגמה!
הרב שלום כהן רוט: כן, אני מסכים.
הרב אמנון יצחק: דבר שלישי, רגע, "הרוצה להחמיר, ייסד שחיטה כשרה ומהודרת, או יחמיר לעצמו. אין צריך להגעיל שום כלים ולעורר רעש סתם" מה אתה אומר על זה?
הרב שלום כהן רוט: יכול להיות שהנירוסטה זה חומר מאוד צפוף ולא כל כך סופח חומר, כמו הסירים של פעם הקדירות של פעם, אז יכול להיות שר' שלמה זלמן ור' גדליה נדל סברו שזה לא בולע, ודאי שאין ס' כנגד, אז לא צריכים הגעלה, אז יכול להיות כזה דבר. אבל בתנאי שינקו את זה טוב, אז כך אני אומר לנשים שמתקשרות.
הרב אמנון יצחק: כן,
הרב שלום כהן רוט: שיעשו עם חומצה, ואפשר היום לסמוך על האמה של 96 או 18, יש בזה חומר חומצתי, אז עד כמה שדבוק אז זה מקבל טעם פגום, ומה שבלוע בתוכו יכול להיות שאפשר להסתמך עליהם.
הרב אמנון יצחק: אבל הפסק שלך לא מספיק, כי זה רק פנימי יגעיל, ולא חיצוני, וחיצוני צריך גם להגעיל?
הרב שלום כהן רוט: למה, את החיצוני אפשר עם סקוטצ'.
הרב אמנון יצחק: לא.
הרב שלום כהן רוט: מה, גם את הבנאדם להגעיל?
הרב אמנון יצחק: אתה צריך 'כשם שבלע כך לפלוט'.
הרב שלום כהן רוט: לא, אנחנו מדברים שלא בולע, בזכוכית יש כלל: שהוא צפוף, ולא בולע, הוא חלק.
הרב אמנון יצחק: כן, אבל בנירוסטה, מי אומר?
הרב שלום כהן רוט: הרב שלמה זלמן, לא נפסק, אז יכול להיות שבסתר אפשר, אבל מדובר פה על טעם פגום. לא, אני חושב שמדובר פה על טעם פגום.
הרב אמנון יצחק: כן, כן.
הרב שלום כהן רוט: טעם פגום זה … אבל כל איסור לכתחילה… ומחשש שמא יזלזלו
הרב אמנון יצחק: אבל כל טעם פגום זה אחד ב60, כן.
הרב שלום כהן רוט: אבל על טעם פגום אנו אומרים קנס, קנס או שמא יזלזלו. אני לא יודע את זה, לא יודע אם היה כזה מצב פעם שיהיה לנו הוראה בנושא הזה, אבל מאוד יכול להיות שאם כן היה בולע, אז טעם פגום יכול להיות שמותר.
אבל מכל הדיבורים האלו זה לא שמותר, זה מדובר על נבילה. איך אנשים שואלים אותי, מי שמבין טוב מה שאני אומר: וגם אם זה היה חזיר היית אומר כך? כן!
הרב אמנון יצחק: בקיצור חונצ'רי באסתרי גמבו
הרב שלום כהן רוט: לא מבין
הרב אמנון יצחק: לא משנה, גם אני לא הבנתי הרבה דברים
הרב שלום כהן רוט: שנים, שנים זה שעשה את השחיטה לרב צבי שבח רוזנבלט, הסוחר
הרב אמנון יצחק: כן
הרב שלום כהן רוט: התחנן לפני: למה אתה לא נותן לי את הכייס? תבוא תעשה את השחיטה אצלנו! וניסיתי להסביר לו: שאם הוא ייתן לי שירות לבד, ולא יחד על הליין, אז אני מסכים. ועוד פעם הוא בא ועוד פעם
אז באתי אליו ושאלתי אותו תגיד לי: חזירונים היית תולה עם הכשר יחד? לא! אז מה אתה רוצה ממני עכשיו?!
אז עכשיו תשאלו: איך אנחנו עושים כך? אז עוד הייתי יכול, אבל היום אני לא יכול אין לקנות עופות במשק, היום זה כבר בדלית, זה כבר לא נקרא מבטל איסור לכתחילה, אבל עוד פעם אני משווה את זה לחזירונים!
הרב אמנון יצחק: וזה לא יכולת להגיד בשיעור? אבל אני הקלטתי אותך! זהו. זהו, שלום.
הרב שלום כהן רוט: זה מוקלט?