פרשת משפטים - מכה אביו ואמו מות יומת | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 10.02.2024, שעה: 18:43
- - - לא מוגה!!! - - -
נציב יום אלעד בן יינון בימית דורב יזכה לבנות בית נאמן בישראל עם אשת חי ליראת השם קפז אמן ויזכו לבניין עדעד דורות ישרים מבורכים שמחה ואושר ישוב דעת ייעלה במעלות התורה וירה לשקוד על דתי התורה במתיקות ימשיך לעשות נחת רוח לאורו יתמיד בדרך האמת פרנסה בשפע ויזכה לקבלת פני משח צדקנו עם כל ישראל חנו במהרה בימינו אמן אמן לעילוי נשמת רבי שכר בן מרים מנוחתו עדן אממן
פרשת משפטים ומכה אביו ואמו מות יומת
בעולם הזה אנחנו מתנקים ומתפטרים מכל עו על ידי פרוטות ממש כל העולם הזה הוא בגדר מפה גיאוגרפית שנקודה ממנה זה הרים וגבעות כשמסתכלים במפה רואים שם הנקודה זה מסמן הר רואים איזה פס כחול זה נהר ענק ככה העולם הזה נקודות נקודות אבל נקודות בעולם הזה קטנות הם עולמות שלמים למעלה שאתה מסתכל על המפה זה גודל המפה זה a4 וזה יכול להכניס בתוכו את כל העולם כולו אבל זה עולם ענק לפי זה מתבהל לנו יסוד הרמבם בפרק שלישי מלכות תשובה אומר שהעולם נידון לפי זכויות ועוונות האדם הפרטי עיר מדינה בעולם נידונים לפי זכויות ועוונות אבל איך נקבע השיקול שיקול זה אינו לפי מניין הזכויות ועוונות אלא לפי גודלם זאת אומרת לא סופרים כמה עוונות כמה זכויות אלא לפי גודל של כל זכות ועוון ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות מי יכול לשקול באמת כמה שווה כל דבר כל עוון או כל זכות רק הקדוש ברוך הוא שהוא אל דעות כתב הרמבן כ אבי ואמו מות יומת על הפסוק הזה כבר למדו חכמים שמיטת של מי שמכה את אביו ואו את אמו מות יומת באיזה מיטה חנק מקלל אביו ואמו איך יומת בסקלה מה יותר חמור סקלה סקלה זה החמורה במיתות והחמיר במיטת המקלל יר ממיטת המכה למה מפני שחט הקללה מצוי יותר שהכיל כאשר יכעוס להתקף קילל במלכו ובאבי באמו תמיד כל היום והעבירה כפי מציאותה תמיד צריכה יסור גדול למה יותר חמור מקלל הרי פיזית הוא לא פגע באביב ואמו מכה עשה בהם חבורה זה ביזיון גדול זה חמור מאוד זה כואב מאוד זה נזק למה הוא במיטה יותר קלה והמקל במיטה הכי חמורה אומר כיוון שחטא הקללה מצוי יותר ובדרך כלל כסילים כשהם כועסים ומתקצרים הם מקללים גם את המלך גם את האבא גם את האמא כל היום כל היום קללות מצויות עכשיו בשביל לייסר מי זה תלוי במה אם העבירה מציאותה רבה צריך לייסר אותו יותר אפילו שחטא ההכאה הוא גדול יותר מחט של מקלל בכל זאת החמיר הכתוב במיטת המקלל יותר ממיטת המכה מפני שחטא המקלל מצו יותר רואים שמדינת החטא אינה לפי הכמויות אלא לפי המצב שנעשה בו החטא כיוון שראה כתוב שחטא הקללה מצוי יותר אם כן קל יותר לעבור עליו היות והוא קל בעיני האנשים מה עשיתי בסך הכל אמרתי כמה מילים לכן ניתן על זה עונש יותר גדול מעונש המקל אף על פי שחטא המכה לפי הכמות הוא חטא הרבה יותר גדול על פי זה מתברר היסוד של דברי הרמבם כיוון שנתבעה לנו שכל הטבעת העולם הזה הוא כמו מפה גאוגרפית והיות בעניין המשפטים בדינים זה לנקות ולהתפטר מהחטא כדי שאדם יבוא לעולם הבא נקי נמצא שעבירה שהעונש חמור יותר בעולם הזה אז העונש עליה בעולם הבא הוא גדול יותר כמו מפה גיאוגרפית אמר אם כן כשעונים המקלל גדול יותר בעולם הזה הרי שבאמת העוון הזה הוא גדול יותר אף על פי שמכה אביו חמור יותר וזאת משום שאין עבירה נמדדת לפי כמות אלא לפי המצב ומפרשת משפטים אנחנו לומדים יסוד איך מודדים עבירות יתכן ששניים עוברים על אותו איסור לא תגנוב ואפשר שהעבירות בכמות שווה אבל אם האחד נתב והשני לא נתב אחד גנב שור ואחד גנב סה הכמות אותה כמות אחד ואחד הרי הם כבר חלוקים בעונש אחד משלם ארבע והשני חמש למה הביזיון של הגנב משנה את המצב גם התורה מתחשבת אפילו בגנב אם הוא נתבס בשעת הגניבה כי בסה הוא נושא אותו על כתפו אז הוא משלם פחות והעבירה נמדדת בכנה מידה אחר לגמרי אם יש שינוי תבזה או לא תבזה אם כן מודדים את העבירות לפי מצבים וזה אין בכוח אנוש למדוד במדויק ולכן אומר הרמבם ואין שוקלי נותן את העבירות והמצוות אלא בדעתו של אל דעות על הפסוק ויבכו העם בלילה הוא אמר להם הקדוש ברוך הוא אתם בכיתם בכייה של חינם אני אקבע לכם בכיל הדורות ומאותה שעה נגזר על בית המקדש שיהיה חרב ועם ישראל גו לו בין הגלויות אלפי שנים איך מודדים עבירות לפי דקות המצבים לפי דברי חכמים אם לא היייתה בכייה של חינם לא היה בית המקדש חרב ומי גרם בכייל הדורות מי גרם לחורבן הבית מי גרם לגלויות בכייה של חינם מזה אנחנו עומדים על הערה נוראה אם לא היו באים באותו חטא של המרגלים שבאו וסיפרו שלא ניתן לכבוש את הארץ כמו שאומרים השמאלנים שאי אפשר לכבוש את עזה אם לא היו באים באותו חטא של המרגלים לידי מצב של חמימות עד כדי בכייה לא היה בית המקדש חרב רואים איך בשמיים מודדים את העבירות ועד היכן הדברים מגיעים חילוק דק כזה בין מצב של בכייה של חינם לבכה שהיא לא של חינם ולאי בכייה בכלל זה מכריע במשקל העבירה עד כדי חורבן הבית 2000 שנה ומכאן מקור לדברי הרמבם אין כוח בשום נברא להשיג מדידה ושיקול של עבירות ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות משום דזו הבורא יתברך אין בכוח שום נברא למדוד בדקות שכזו יש הרבה אנשים שעושים תשובה ובוכים ויש כאלה בוכים בגלל הפחד מה מחכה להם יש כאלה בוכים באמת על מה שהם עברו ומצטערים אבל כמה אנשים שמענו שברגע שהם בכו הם נפטרו מן העולם וזכו מיד להיכנס בלי דין בלי משפט לעולם האמת רבי אלעזר בן דורדה בכה בכי כזה נתן ראשו בן ברכה וגעה בבכיה עד שיצאה נשמתו ויצא בת קול והכריזה עליו רבי אלעזר בן דורדה מזומן לחיי העולם הבא בלי דין בלי משפט בעוד קראו לו רבי רבי אלעזר מי יכול למדוד מה המשקל של בכי מספרת הגמרא שהייתה אישה אחת שבעלה נפטר והיא עמדה ליד הקבר והיא בכתה בכתה בכתה בכתה בכתה והיה שמה מישהו שריחם עליה וניגש אליה ועודד אותה ועד כדי כך הגיע איתה למצב שעל הקבר הם עשו מה שעשו מה אומרת הגמרא בסוף על מה היא בכתה על אובדן תאוותה מי יודע להבחין על מה בוכים אנשים רק ל דעות זאת אומרת אנחנו לא יכולים לשקול מעשה בני אדם אפילו שאנחנו רואים אותם בגלוי יש רקע יש מצבים רק השם שהוא חופש כל חד רבתן רואה חליות בלב הוא יכול לדון כל אחד בדיוק פה זה נראה נקודה קטנה נכון אתה רואה הר אתה לא רואה את כל האבנים והסלעים במפה הגיאוגרפית אבל כשאתה מתקרב מקרוב פתאום אתה רואה זה לא נקודה בואנה יש פה תראה תראה תראה בשמיים מה שנרא נראה פה נקודה קטנה אתם ראיתם את הגלובוס כן העגול לא כמו של חניה שטוח ו ורואים את הגלובוס הזה נראה יפה כזה עיגול כזה עם הרבה כזה כזה וכזה אבל מלמעלה רואים את זה פתוח בהגדלה כמו שצריך לתוך תוכות של כל דבר לא רק במקרו אלא גם במיקרו ד מיקרו זה יודע רק הקדוש ברוך הוא לעשות נחזור על דברי הרמבם הקדוש בשיקול זה של זכויות עבירות אינו לפי מניין הזכויות ועוונות לא לפי מניין אלא לפי גודל לפי גודלם ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות סדום ועבורה חרבו ולקה 50 שנה 52 שנה היו התראות 25 שנה ו לא שמעו לא הבינו לא השכילו ובסוף שרפו אותם מבול כי מל ארץ חמס בזימה בכל דבר רע בסוף מגיע הרגע שגדש השאה באותו רגע זהו אז בכל מצב בין אדם פרטי בין מדינה בין העולם הקדוש ברוך הוא שוקל בפלס הצור תמים פעו לו ככל דרכו משפט אל אמונה ואין עבל צדיק וישר הוא והוא שוקל אל דעות בדיוק כל אחד לפי מה שהוא ב בדיוק אז לכן מכה אביו ואמו מות יומת זה בחנק אבל המקלל זה בסקלה למה ריבוי העבירות מראה את הזלזול ואת השאת נפש לעבור על ציווי השם אפילו בדברים קלים יותר מהחמורים אבל הריבוי גורם לאיסור יותר גדול וזה צריך להבין אם ככה בביטול תלמוד תורה שכשזה עבירה שכתוב דיברת בם ככל שאדם יותר מבטל תורה אפילו שזה נראה לא עבירות מהעבירות הקשות כאילו הוא לא עושה איזה פעולה רעה או משהו הוא רק מתבטל אז ככל שזה חוז על עצמו וכולי וכולי אז לא נרחיב כי אתם צריכים להבין אני מודה לכם על הקשב ישמחו במלכותך שומרי שומרי שומרי שבת וקוראי עונק שבת תשמחו במלכותך שומרי שומרי שומרי שבת קור ש מקדש מקדש מקדש שביעי שבת מקדשם מקדשם מקדש שבי שמ תשמחו במלכותך שומר שומר שומר שבת כעו שבת ישמחו במלכותך שמר שמר שמר שבת קור שבת ע מקדש מקדש מקדש שביעי שבת מקדש מקדש מקדש ש שבת שבת שלום
ראשית רצינו לומר תודה להשי"ת ולכבוד הרב שליט"א ולפרסם הנס שלא הרגשנו טוב עם כאבים חוזרים ונשנים (ל"ע) וביקשנו דרך 'שופר' (ארגון להפצת יהדות) ברכה מהרב: 'שיעבור ולא יחזור' וברוך ה' מאז עבר ולא חזר!
אני שומעת הרבה פעמים בהרצאות שלך על זמרים פסולים ושירים שאסור לשמוע. ...ודרך אגב אחרי ששמעתי את ההרצאה שלך היום ביוטיוב - מחקתי את כל השירים הפסולים! אני כל כך אוהבת את ההרצאות שלך אתה באמת אומר דברים נכונים ואמיתיים שרבנים לא מדברים על זה.
כבוד הרב, איזה שיעור בוקר יפה רבינו הקדוש! קודם כל לזכות לשמוע את קולו מפיו של הצדיק אח"כ לראות איך הכותרת של השיעור 'ברית מילה' (shofar.tv/videos/17111) הופכת להיות עוד רבדים של מוסר ויראת שמים במצווה החשובה הזו וההסברים על שאר האותות השבת והתפילין ומה זה מסמל בהשגחת ה' עלינו והשיא זה שהרב שר את השיר האהוב: 'אנא אנא עבדא דקוב"ה..'. איזה נחת לראות ולשמוע עבד ה' זרע אברהם אבינו קודש קודשים מורינו ורבינו ממש משמח ומאיר בחשכת הגלות
תודה רבה רק רבנו יודע לגרום לנו לצחוק ככה:)
רבנו הקדוש, כמה צחקתי בסוף השיעור, כשהזכרת את מירב מיכאלי "שהיא אומר" פשוט צחקתי והרועצת המשפטית:) שוב צחקתי. (shofar.tv/videos/17088)
שיעור משמח מאוד רבנו, תודה רבה! ומחזק אותי בפרט שלדעת שכמה לפעמים קשה פתאום לשמוע את השיעור הזה ולהבין שזכינו הנשים לעשות את רצון השם ויה"ר שרק נמשיך כך לעשות נחת רוח ליוצרנו אמן כן יהיה רצון.
תודה רבנו תודה על השיעור, יה"ר שנזכה להרבה בריתות בעם ישראל ובפרט בקהילה (קפז), בזכות רבנו הקדוש והיקר שלנו (אמן).
שיעור מעלף ותענוג לשמוע ואכן 'בשכר נשים צדקניות נגאלנו ובזכות נשים צדקניות נגאל' (מהרה אמן).
רבנו הקדוש לילה טוב. איזה שיעור מדהים על הילודה (shofar.tv/lessons/17088) כמה זה מחזק אותנו לדעת שכל ילד שאנחנו מביאים לעולם גם אם טיפה קשה או מתיש - עדין שווה כל רגע ורגע! כמו שאמרת: לראות אותם בשולחן ליל הסדר, כולם ביחד כמה שמחה זה עושה! ברוך השם, השי"ת זיכה אותי ב-3 בנים ובת וזה אושר אין סופי! למרות הקושי, אני פונה לכל אשה ואשה: להביא ילדים לעולם עם כל הקושי, כי השכר על כך הוא ענק לאין שיעור! מעבר לזה שהיא מקיימת את מצוות התורה היא עושה נחת להשם יתברך מי יתן והשם יזכה אותי לעוד ילדים (אמן) רק המחשבה הזו זה אושר עילאי.
כבוד הרב, חייבת לומר אתה מדהים אין כמוך!! השיעור של הבטחון (shofar.tv/lessons/17088) דיבר הרבה על ההולדה, שאישה יש לה ביטחון מכך שהיא הביאה ילדים לעולם. ועוד מה שנאמר - ב"ה רומם את ההרגשות שהיו לי משמים הוצאת לי בלב, כמו שמשוחחים עם נפשי בשיעור הזה ממש הבנת את מה שהרגשתי ונתת תשובה ברורה ומדויקת משמים!! עושה גיבוי לשיעור הזה הוא שמור בלב! ואמרת הכל בכזה דיוק בכזאת חכמה!!! תודה על הכל.
© 2024 כל הזכויות שמורות