פרשת יתרו - מילה ע"י גוי וכבוד הורים | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 08.02.2024, שעה: 08:53
- - - לא מוגה!!! - - -
נציבי יום אלעת בן ג'ניס יזכה ל בלחש אמן באמן אמן אמן יהודה אבי חי בן גאולה גילה וינצל מהניתוח והטיפולים המזיקים אמן בלחש אמן ואמן אמן.
פרשת יתרו מילת גוי
האם גוי יכול להיות מוהל בכיבוד אבם האדמור רמד מבו בוב אמר בשם זקנו בעל קדושת ציון בני יעקב יתנו עם שכם ואמרו לו אך בזאת נאות לכם אם תהיו כמונו למול לכם כל זכר יש להבין בני יעקב לא קיימו את התנאי אנשי שכם קיימו מה שקיבלו עליהם ומלו כל זכר ובני יעקב לא עמדו בדיבורם בעוד דקדוק ודקדק הדי היה דיי לומר אם תמול הו כל זכר למה הוסיפו אם תהיו כמונו שזה מורה באצבע כי לא די במה שימול הו אלא רק אם גם תהיו כמונו אבל לא פרשו להם מה זה תהיו כמונו ב במנחות מב כתוב מני למילה בעקום שהיא ולה מנין ש עובד כוכבים ומזלות אם הומל המילה פסולה אמר רבי יוחנן נמול ימול פירש רשי כרבה המל ימול רק מי שמול כשר למול אחרים המול ימול המל ימול מי שמל את עצמו המהול הוא יכול למול חק מלן ד מילת גוי פסולה או להלכה הזו התכוונו בני יעקב כשאמרו אם תהיו כמונו שתמו ו עצמכם כמו שאנחנו נימולים על ידי מישהו [מוזיקה] ו אז אנחנו נאות לתת לכם את בנותינו וכולי אבל בלבכם לא תעשו ככה אין זה בכלל מילה עוד הוסיפו בכפל תנאי ואם לא תשמעו אלינו למול אם לא תבינו את הדרשה של התיבה המול שלומדים ממנה שדווקא על ידי מהולים אפשר למהול אז אפילו אם תחתכו עורלת עדיין לא קיימתם את התנאי וממי ולקחנו את ביתנו והלכנו לפי זה היה בזה חוכמה נפלאה מחוכמת התורה אנשי שכם לא ידעו דרכה והם נימולו על ידי ערלים ואיין זו מילה כשרה על פי דין תורה אם כן לא קיימו את התנאי ולא עוד אלא הם ביטלו אותו גם כי אי אפשר להם שוב לקיים על כן בני יעקב כדין עשו ולקחו את דינה והכל היה לפי התנאי ויבואו עליהם בטח וייקחו את דינם מבית שכם כמו שיתנו ביניהם וזה מדויק מה שתרגמו התרגומים בעורמה בחוכמה שם עשו הכל בחוכמת התורה ושפתיים משק נח היה הראשון שכיבד את אבי אביו את הסבא בתנא דו אליהו פרק טוס מובאים דברים נפלאים במצוות כיבוד א של אב כיבוד אב אביו סבא מספר אליהו הנביא פעם אחת הייתי יושב בבית המדרש הגדול בירושלים ובא תלמיד אחד הוא שאלני דבר כמו בן שהוא שואל את אביו ואמר לי מפנימה השתנו דורות הראשונים מכל הדורות כולם שרבו ימיה הם והעריכו ימים ושנים אמרתי לו בני בשביל ככה העריכו שנים כדי שיוכלו לעשות גמילות חסדים זה עם זה מנין לך שתדע שכך הוא צ אולמד מעשרה דורות ראשונים אדם שת אנוש קנן מהללאל ירד חנוך מתושלח למך נוח אדם בא לעולם בא שת בנוח אריב אמרו לו לשת עבודת אביך היה זנו ומפרנס ו מכלכל באשת לעולם בא אנוש בנו אחריו אמרו לו לאנוש עבוד את אביך היה זנו מפרנס ו מכלכל אמרו לאנוש עבודת אבי אביך אמר להם אנו שאין אני חייב בו לא רוצה לשמש את הסבא בא אנו שלעולם בא קנן בנו אחריו אמרו לו לקנן עבודת אביך היה זנו פרנסו מכל כלו אמרו לו לקנן עבוד את אבי אביך אמר להם קנן אין אני חייב בו וכן היה עד נח בא נוח לעולם אמרו לו עבוד את אביך היה זנו נסו ומכל כלו אמרו לו לנוח עבוד את אבי אביך קיבל עליו ויה זן את אבי אביו בכל אבותיו שהיו באותה שעה כל מי שהיה חי אז מקודם ולא עוד אלא היה יוצא ו ממחה בדברים כל אותן 120 שנה עד שלא בא המבול לפי כך בא הכתוב ויגיד עליו לדורות שהוא היה צדיק שנאמר כי אותך ראיתי צדיק לפניי בדור הזה ומכאן אמרו מגלגלין זכות על ידי זכאי חובה על ידי חייו וכן במידה הזאת לכל משפחות האדמה בין בישראל ובין באומות אז צריך לדאוג גם לסבא נוח ניצל בטבע בזכות כיבוד אביו וסבא כולם חסדים מובא במשנה פאה פרק א' משנה א' אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא ביניהם כיבוד אוהם בהבטחה זו של חכמים זכרונה לברכה נתקיימה במלואה אצל דמה בן נתינה אפילו שהיה גוי חכמים הבטיחו וזה פעל גם בגוי במסכת קידושין לא אמר רב יהודה אמר שמואל שאלו את רבי אליעזר עד היכן כיבוד בהם אמר להם צאו ראו מה עשה עובד כוכבים אחד לאביו באשקלון בדמה בן נתינ שמו ביקשו ממנו חכמים אבנים לאפוד ב60 ריבו שכר ורב קהנ מתנה 80 ריבו והיה מפתח מונח תחת מראשותיו של אביו ולא ציערו אבא שלו ישן במפתח מתחת לכרית והוא לא רצה לצער אותו הפסיד לאבא שלו מיליונים שנה אחרת נתן הקדוש ברוך הוא שכרו שנולדה לו פרה אדומה בעדרו נכנסו חכמי ישראל אצלו אמר להם יודע אני בכם שאם אני מבקש מכם כל ממון שבעולם אתם נותנים לי אלא אין אני מבקש מכם אלא אותו ממון שהפסדתי בשביל כבוד אבא אותו אז שלא רציתי לצער אותו ורואים מזה מה גדול שכרו של המכבד אב ום ששני דברים יקרים ונחשבים ביותר אצל עם ישראל פרה אדומה ואבן החושן נזדמנו אצל הגוי הזה דווקא שהיה מכבד אביו ואמו יש עוד מעשה נורא בכיבוד אבם של אותו דמה בן נתינה בירושלמי מסכת פאה פרק א' הלכה ה גם הלכה א' סליחה זה הלשון רבי אבהו בשם רבי יוחנן שאלו את רבי אליעזר עד היכן הוא כיבוד אוהם אמר להן ולי אתם שואלין לכו ושאלו דמה בן נתינה דמה בן נתינה ראש פרטה חולה היה פעם אחת היייתה אמו מסתר תו בפני קלקולי שלי ונפל קור דקון שלה מידה והושיט לה שלא תצטער פרש הפני משה ראש פרת חולה ולשון חשיבות הוא היה שר העיר בראש החילות וחשוב שבהם היה ואמא שלו מסרטו היייתה סותרת לו בפנים בפני כ שלו בפני כל אנשי הצבא שלו ולא עוד אלש נפל לה הקורדון שלה מידה שהייתה סותרת לו איתו בפנים אז הוא הרים לה את זה שההיא לא תצטער להתכופף שהיא תוכל להמשיך לתת לו סתירות זה כיבוד הבם מסימת הגמרא ואמר רב חנינא ומה מי שאינו מצווה ועושה כך מצווה ועושה על אחת כמה וכמה אז אם אנחנו שמצווים בכיבוד ה והם ואנחנו מכבדים אותם וואי וואי וואי כמה שכר כמה אריכות ימים ועכשיו תשמעו דברים דברים לא יאומן כסופר בתוספות מסכת קידושין לא דיבור המתחיל רבי טרפון מובא בשם הירושלמי דברים נפלו על אופן כיבוד אב ום של התנאים רבי טרפון ורבי ישמעאל וזה לשונה יש בירושלמי אומרים ב לי התוספות פעם אחת אמ דרבי טרפון איבדה פזמק דידי בחצרה הנעלי בית עבדו לה ו יצתה ממיטתה לבקשו יצא החוצה לבקש את ה נעלי בית ושם רבי טרפון ידו תחת רגליה על הקרקע ש לא טנף את רגליה והייתה דורסת על ידיו וככה התקדמה בתוך החצר להביא איזה כיבוד אב ואם לרבי טרפון כשהוא היה רבי טרבון ועוד מובא בירושלמי זה אתם כבר לא תאמינו אמ דרבי ישמעאל כל שעתה ושעת דאווה את רבי ישמעאל מבי מדרשה בכל שעה שהיה בא מבית המדרש היייתה רוחצת את רגליו ושותה את המים כששמע רבי ישמעאל שהייתה עושה כך היה מסרב בדבר עד שהיא באה לפני חכמים והייתה קובל על רבי ישמעאל בנה שהוא לא מקיים מצוות כיבוד אב ם ונבהלו חכמים בדבר ושאלו לרבי ישמעל סיפר להם את המעשה למה הוא נמנע שהיא תשטוף לו את הרגליים כי היא שותה את המים וציוו לו שינחה לעשות רצונה ובעניין זה הוא מקיים מצווה כיבוד אבים שמעתם דבר כזה פעם וואי וואי וואי וואי הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשם הכל יודוך הכל ישבחוך והכל ייאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשה ישמחו במלכותך שומר שומר שומרי שבת וקורא עונג שבת ישמחו במלכותך שמר שמרי שומרי שבת וקורא עונג שבת
ו בברית מילה שאנחנו עכשיו זוכים להיות סנדק עם מוהל כשר הרב שמעון חי רחמים
בוקר טוב כבוד הרב היקר... תודה על כל השיעורים וההרצאות המיוחדות והמדויקות לכל תקופה... וגם אלו של פסח. החג הזה נראה אחרת בזכות השיעורים הללו. רדפנו אחרי כל פירור וב"ה זכינו לעשות מכירת חמץ אצל הרב שמעון רחמים הי"ו . תודה רבה רבה שאתם מעלים אותנו בקודש!
כבוד הרב, חזק וברוך על השיעור! כבר עולה מפלס ההתרגשות לקראת הדרשות על השמחה☺️
ראשית רצינו לומר תודה להשי"ת ולכבוד הרב שליט"א ולפרסם הנס שלא הרגשנו טוב עם כאבים חוזרים ונשנים (ל"ע) וביקשנו דרך 'שופר' (ארגון להפצת יהדות) ברכה מהרב: 'שיעבור ולא יחזור' וברוך ה' מאז עבר ולא חזר!
אני שומעת הרבה פעמים בהרצאות שלך על זמרים פסולים ושירים שאסור לשמוע. ...ודרך אגב אחרי ששמעתי את ההרצאה שלך היום ביוטיוב - מחקתי את כל השירים הפסולים! אני כל כך אוהבת את ההרצאות שלך אתה באמת אומר דברים נכונים ואמיתיים שרבנים לא מדברים על זה.
כבוד הרב, איזה שיעור בוקר יפה רבינו הקדוש! קודם כל לזכות לשמוע את קולו מפיו של הצדיק אח"כ לראות איך הכותרת של השיעור 'ברית מילה' (shofar.tv/videos/17111) הופכת להיות עוד רבדים של מוסר ויראת שמים במצווה החשובה הזו וההסברים על שאר האותות השבת והתפילין ומה זה מסמל בהשגחת ה' עלינו והשיא זה שהרב שר את השיר האהוב: 'אנא אנא עבדא דקוב"ה..'. איזה נחת לראות ולשמוע עבד ה' זרע אברהם אבינו קודש קודשים מורינו ורבינו ממש משמח ומאיר בחשכת הגלות
תודה רבה רק רבנו יודע לגרום לנו לצחוק ככה:)
רבנו הקדוש, כמה צחקתי בסוף השיעור, כשהזכרת את מירב מיכאלי "שהיא אומר" פשוט צחקתי והרועצת המשפטית:) שוב צחקתי. (shofar.tv/videos/17088)
שיעור משמח מאוד רבנו, תודה רבה! ומחזק אותי בפרט שלדעת שכמה לפעמים קשה פתאום לשמוע את השיעור הזה ולהבין שזכינו הנשים לעשות את רצון השם ויה"ר שרק נמשיך כך לעשות נחת רוח ליוצרנו אמן כן יהיה רצון.
תודה רבנו תודה על השיעור, יה"ר שנזכה להרבה בריתות בעם ישראל ובפרט בקהילה (קפז), בזכות רבנו הקדוש והיקר שלנו (אמן).
שיעור מעלף ותענוג לשמוע ואכן 'בשכר נשים צדקניות נגאלנו ובזכות נשים צדקניות נגאל' (מהרה אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות