טוען...

הילולת ציס''ע רבי יצחק אבוחצירא זצוק''ל (תר"ך-תרע"ב)

  פורסם בתאריך: 23.01.2024, 17:06 • מערכת שופר

בס"ד

האדמו"ר רבי יצחק אבוחצירא זיע"א

יום ההילולא: י''ד שבט

ר' יצחק אבוחצירא הוא בנו הד' והקטן של ה'אביר יעקב' רבי יעקב אבוחצירא זיע"א, דודו של הבבא סאלי זיע"א.

רבי יצחק נקרא על שם האר"י ז"ל, ת"ח גדול שהתגורר בעיר תאפיללת שבמרוקו. הפיוט המפורסם שכתב הוא "אעופה אשכונה".

רבי יצחק אביחצירא נולד בשנת ה'תרל"ו, נודע כבעל מופת ובמעשי ניסים, והעריצהו בני ברית וגם שאינם בני ברית כאחד. פעל רבות למען יהודי מרוקו ולמען ישיבת אביו. גלה ממקום למקום כדרכו בקודש והיה גאון בנגלה ובנסתר.

אך בי"ד בשבט ה'תרע"ב, בעת שעסק באיסוף כספים לישיבת "אביר יעקב". במהלך פשיטה של שודדים נהרג - הי"ד!

גם לאחר פטירתו רבים ראו ישועות בזכותו, מפורסמת הקבלה לקנות בקבוק עארק ולבקש: 'שבזכות הצדיק - יזכו לישועה שאותה צריכים!' ובשנה שיקבלו הישועה יפתחו הבקבוק ביום ההילולא. ואכן, רבים סיפרו שנושעו בזכות סגולה זו.

להלן הפיוט ''אעופה אשכונה'' שחיבר ר' יצחק אבוחצירא זיע"א:

'אָעוּפָה אֵשְׁכּוֹנָה. וְאַרְחִיקָה נְדֹד. בַּמִּדְבָּר אָלִינַה. וְאוּלַי אֶמְצָא דּוֹד: / נֶשֶׁק אַהֲבָתוֹ. בְּלִבִּי בּוֹעֵרָה. מִיּוֹם פְּרֶדַתוֹ. נַפְשִׁי עָלַי מָרָה:

יְדִיד מְנֵי בָּרַח. הָלַךְ עֲזָבַנִי. אֵיזוֹ דֶּרֶךְ אָרַח. וְאֵלְכָה גַּם אֲנִי: / יָצָאתִי לְבַקֵּשׁ. דּוֹדִי בֵּין חֲבֵרִים. נִלְכַּדְתִּי בְּמוֹקֵשׁ. הִכּוּנִי הַשּׁוֹמְרִים:

צִפִּיתִי לְדוֹדִי. מָתַי יָבוֹא אֵלַי. יַלְבִּישֵׁנִי עֲדַי. וִירַחֵם עָלַי: / חָשׂף זְרוֹעֲךָ. לְקַבֵּץ פְּזוּרִים. גַּלֵּה קֵץ יִשְׁעֲךָ. וְדִגְלֵךָ הָרֵם:

קוּמִי יְחִידָתִי. וְשׁוּבִי בִּתְשׁוּבָה. אֲחוֹתִי רַעְיָתִי. הִנֵּה גוֹאָלֵךְ בָּא: / חֲמוּדָה יְקָרָה. רַבַּת הַמַּעֲלוֹת. גַּם מִפָּז נִבְחֲרָה. צְאִי נָא בִּמְחוֹלוֹת:

זָכַרְתִּי לְךָ חֶסֶד. נְעוּרָיִיךְ נְעוּרִים. הֵיכָלֶךָ אֲיָּסֵד. בְּאַבְנֵי סַפִּירִים: / קוֹל דּוֹדִי הִנֵּה בָּא מְדַלֵּג עַל הֶהָרִים. קוּמִי לָךְ אֲהוּבָהּ. כִּי בָּא קֵץ דְרוֹרִים:'

לידתו:

לפני כ-100 שנה, התגלה בחלום הלילה האר"י הקדוש זיע"א (שנפטר לפני 450 שנה בצפת) בלילה למרן רבי יעקב אבוחצירא זיע"א והודיעו: "עתיד להיולד לך בן משורש נשמתי, שמו יהיה "יצחק" בשנת ה'תר"ך (1860) בעיר רסאני (מרוקו) נולד בנו ויקרא שמו בישראל: "יצחק" על שם האר"י ר"ת ה'רב א'דוננו ר'בי י'צחק.

חיבוריו:

חוץ מהפיוט המפורסם "אעופה אשכונה" זכה בגיל 16 לערוך וחיבר הקדמות לספרי אביו הקדוש מרן 'האביר יעקב' ועוד.

קידוש לבנה:

במוצאי כיפור תרכ״ח, כשרצו לקדש הלבנה ועננים כיסו את השמים והסתירו הלבנה לאחר זמן המתנה ארוך, קרא האביר יעקב זיע״א לבנו שהיה אז כבן ח' שנים, וביקשו שיורה ללבנה שתתגלה. וכך עשה ציוה על הלבנה להתגלות. ומיד התפזרו העננים והלבנה התגלתה במלוא הדרה. 

לימוד ממושך ללא התעייפות:

בשנים הבאות, התגלה כוחו העצום במכמני התורה, וסייע בהנהגת ישיבת ״אביר יעקב״ – ומידי פעם יצא להתרים נדיבים להחזקת הישיבה.

גם הבבא סאלי זיע״א הרבה לשאת את שמו על שפתיו. למרות שבאותה תקופה כיהן כבר הבבא סאלי כראש הישיבה, הרבה להתרועע עם דודו האהוב ולשרתו בשימוש ת"ח, כשמאציל מהודו עליו ומדריכו בנתיבי הנהגה. במשך כמה שנים למדו מידי לילה, וסיימו את הש״ס בלימוד גפ״ת עם מהרש״א. וציין הבבא סאלי, שלמד ממנו גם שלא להתעייף בשעת הלימוד. למרות היותו עמוס וטרוד בתלאות ההנהגה בשעות היום, מעולם לא נראתה בו עייפות ולאות בשעה שישבו ללמוד, וכלשון הבבא סאלי: "אני הייתי מתעייף והוא לא היה מתעייף, למרות שהיה מבוגר ממני..."

ראה האושפיזין:

בחג הסוכות נהג לערוך סעודה גדולה לכבוד האושפיזין, ביום השני, האושפיזין יצחק אבינו ע״ה, ובאחת מהסעודות, כשהזמין האושפיזין ונטל ידיו, אחז רבי יצחק זיע״א בפת בשתי ידיו, ולא בצע. כל זאת כשבת שחוק מרחפת על שפתיו במשך דקות ארוכות. ואח"כ בצע על הפת ואכל.

אח"כ הסביר: "ומה אעשה, שראיתי את שבעת האושפיזין מגיעים לבקר אותנו בסוכה, כשעל פניהם ארשת שמחה וחיוך בהביעם שביעות רצון מסעודתנו... לא יכולתי שלא לחייך יחד עמם... רק שהפסיקו לחייך, הצלחתי לגשת אל הברכה..."

הסגולה שמיוחסת לצדיק:

בקונטרס "וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה" (עמוד ה) מובא: ביום י"ד בשבט טוב לקנות בקבוק עראק, ולכתוב עליו את הישועה לה זקוקים בנוסח הבא: "קניתי בקבוק זה לכבוד הצדיק רבי יצחק בן רבי יעקב דמן תולאל ובעזרת ה' כשאוושע (מפרט לאיזו ישועה בדיוק זקוק) אפתח את הבקבוק בהילולת הצדיק לשנה הבאה".

את הבקבוק שומרים בבית, עד ליום ההילולא של הצדיק בשנה הבעל"ט, ובזכות כך רואים ישועות גדולות! לאחר שזוכים לישועה, פותחים את הבקבוק בהילולא של הצדיק ומפרטים את הנס הגדול לה זכו בזכות הצדיק.

בספר "מעשה ניסים" (לר' אברהם מוגרבי מהדורת תשע"ו חלק ה' עמוד רצ) מובא סגולה באופן אחר, ביום ההילולא (י"ד שבט) למלאות בקבוק מים מהברז ולהזכיר את שם הצדיק (ר' יצחק בן ר' יעקב אבוחצירא זצוק"ל) בעת מילוי המים, ולשתות במשך כמה ימים ממים אלו ובעזרת השי"ת יראה ישועות.

ומבאר: שאומנם סגולה זו מועילה לכל דבר, ובפרט למצוקת דיור, דהיינו; לשלם חוב על הדירה או למציאת דירה.

 

נצלו את היום הקדוש הזה והדליקו נר לזכות הצדיק ויהי רצון שזכותו תגן עלינו – אמן!

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 09.05 18:01

    תודה רבה לכבוד הרב ב"ה יש התרגשות להיות סביב השמחה במהלך היום במיוחד בקיום המצוות היום לפני ההלל (ראש חודש אייר) שרתי בשמחה גדולה: "עבדו את ה' בשמחה!" והכל פשוט נפתח! הלב הוציא מעצמו פירושים לכל מילה משתדלים להקרין בבית והחוצה בכל דבר אתמול בטבריה (8.5.24) הרגשנו את השמחה בעצמותינו בריקודים הילדים לא זזו מהכיסא כשעתיים כל הדרשה:)

  • 09.05 17:38

    כבוד מורנו ורבנו הצדיק והחסיד מלך ישראל! בתאריך ט''ו אייר יום שני 20/05/19 הרצאה בבית שאן (shofar.tv/lectures/1246 מארגן הערב מתן מלכה) ראיתי את אבא שלו ובישר שב"ה מתן התחתן! ויש לו כבר 2 ילדים!! באופן אישי לא ידעתי שמתן מימן הערב להביא את הרב עד ההרצאה האחרונה בעיר (בית שאן) ו' באב 24/07/23 (shofar.tv/lectures/1536) ידידי ר' דניאל שמסור לך מאוד ושעובד עם הרב שאל אותי עליו - הבטחתי: שאם אדע משהו אעדכן. מעדכן, בשורות טובות! (אמן) מעבדך מבית שאן.

  • 09.05 17:17

    מורינו ורבינו! היום לקחנו את הרכב לטסט. חששתי מאוד כי היו בעיות בעבר... במהלך כל הטסט כשישבנו ברכב, שרתי כל הזמן: "עבדו את השם בשמחה" שוב ושוב, עד שבעלי ביקש שאפסיק כי הוא לא שומע את ההוראות מבחוץ חחח. בסוף ב"ה הרכב עבר את הטסט במהירות! וכמעט בלי תור! וכמובן ששרנו שוב ביחד מרוב שמחה! ישתבח ויתעלה שמו לעד!! תודה רבה לרב היקר שמאיר את דרכינו תמיד!

  • 09.05 17:16

    "עבדו את ה' בשמחה!" גם בהובלת D9...!

  • 09.05 17:16

    הרב, אתה פשוט האור של הדור ב"ה הרצאה בטבריה (8.5.24) חזקה! כל הנשמות - רקדו באולם כששמעו את קולך שר: "עבדו את השם בשמחה!" 💥⭐️ זה כמו טיל לנשמות ופוגע מושלם.

  • 09.05 11:04

    שלום כבוד הרב. חודש טוב ומבורך. תודה רבה על כל החסד שעשית איתנו. ב"ה אתמול הרצאה היתה מחזקת מאד! (טבריה 8.5.24) כמה חשוב לעבוד את השם בשמחה, השמחה לא ירדת ממני תודה רבה.

  • 09.05 11:04

    כבוד הרב אני חושב שהשיחה בטבריה - חייב כל יהודי לשמוע (טבריה - עבדו את השם בשמחה 08.05.2024 shofar.tv/lectures/1600) (מלבד שאר השיחות) ממש הפסד גדול! למי שלא יזכה לשמוע. אשריכם! איזה שמחה יש בשמים שמזכים יהודים לשמוח ולצאת מהצרות. ו: 'מגלגלים זכות על ידי זכאי!'.

  • 09.05 11:03

    ב"ה השירים והריקודים בהרצאות - מרוממים את הנפש ממש! (shofar.tv/videos/17141)

  • 09.05 11:02

    שלום כבוד הרב, רציתי לומר לכם תודה רבה על הספר: 'בטחוני בצורי הוא אוצרי' (shofar.tv/articles/14809) ב"ה זה רומם לי את הנפש ומשמח אותי וגם השירים שלך: 'ושמחת בימיך' (shofar.tv/videos/15558) והשיעורים שלכם על נושא השמחה (shofar.tv/videos/17144) תודה כבוד הרב...

  • 09.05 00:59

    מורנו ורבנו היקר יה"ר שהשי"ת ישמרך (אמן) תודה רבה-רבה-רבה על הרצאה כזו (טבריה 8.5.24) מרוממת ומחזקת בדיוק בזמן הנכון ב"ה כמה כוחות ואנרגיות הכנסת בנו חזרנו כל המשפחה פשוט שמחים ומאושרים, מודים להשי"ת הטוב שזכינו בך וששלח לנו שליח טוב איש אמת יחיד ומיוחד בדורו, מודים לך על כל השיעורים וההרצאות שמחזקים ומרוממים את הנפש ב"ה כל מילה חודרת פנימה יה"ר שהשי"ת הטוב ישמור לנו עליך מכל משמר (אמן) האוצר של הדור!!! נסיעה טובה ובטוחה (אמן) מחכים כבר להרצאה הבאה בעזרת השי"ת משפחת ש...

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים