חנוכה - הנס הנסתר שבתוך הטבע - חלק א
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום אמנון בן שלמה מדעי מנוחתו עדן בנימין בן שדרה בריאות שלמה ואתנה לא יצטרך ניתוח בכליות ושפע בקל מכל כל ולכל משפחתו אמן עדן בן טל יזכה לבריאות פרנסה בשפע ותשובה שלמה מהרה אמן יוליה בת ילנה תזכה לבריאות שלמה ואתנה פרנסה בשפע ותשובה שלמה מהרה אמן
חנוכה הנס הנסתר שבתוך הטבע
כידוע שמונת ימי חנוכה נקבעו לימי הלל ושמחה זכר לנס הגדול שנעשה לעם ישראל שפח השמן הטהור והקטן היה אמור להספיק ליום אחד והספיק משמונה ימים והקשה בית יוסף הרי ביום הראשון לכאורה לא היה נס כי פח השמן היה צריך לדלוק יום אחד רק במשך שבעה ימים נעשה הנס מדוע קבעו חכמים לעשות שמונה ימי חנוכה המון תירוצים מאוד אבל תירוץ אחד שתירס הסבא מכלם רבי שמח זיסל זכר צדיק ברכה חכמים קבעו את חג חנוכה שמונת ימים להודיע להראות לנו שגם הטבע בעצם נס עצם זה שמצאו פח שמן טהור שהשמן בכלל דלק זה בעצמו נס אומנם נס נסתר אך זה נס וכך כותב הרמבן מסו פרשת בו ומן הניסים הגדולים והמפורסמים אדם מודה בניסים הנסתרים שהם יסוד התורה כולה שאיין לאדם חלק בתורת משה רבנו עד שנאמין בכל דברנו מקרנו שכולם ניסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם בין ברבים בין ביחיד מה אומר הרמבן אומר כשאנחנו רואים ניסים גדולים ומפורסמים זאת אומרת שזה אומר כאילו שינוי הטבע ממה שאנחנו רגילים לראות בעינינו אז אדם מודה בניסים הנסתרים לא כל נס הוא גלוי יש נס נסתר אבל מכוח זה שיש נסים גדולים ומפורסמים ודאי שיש גם ניסים שהם נסתרים הוא אומר בהם יסוד התורה כולה להאמין לדעת שהכל ניסים מאת השם ואיין טבע בכלל שאיין לאדם חלק בתורת משה רבנו עד שנאמין בכל דברינו מקרנו שכולם ניסים מה זה נאמין כי לא כל דבר אתה יכול לראות שהוא נס עכשיו אני מזיז את היד שהוא חושב זה נס חושבים שזה טבע איך אני נותן הוראה מהמוח להזיז מה זה אני נותן הוראה למוח אני מי זה אני אני זה הנשמה ואני רוצה לעשות ככה אז אני נותן וראה שמה ושמה זה מפעיל את זה לא נס מה זה מחליט לקום אז אני קם אני הולך אני קופץ אני עושה אני אוכל אני זה מה מה זה שאני בולע לפעמים זה סופגניה לפעמים זה דברים איך זה נמשך למטה זה לא אמור לעשות סתימה להתקע איך זה לא משנה מה אתה אוכל בשר קשה בשר זה זה פה שם הכל נמשך ויורד אם זה נתקע הלך הבן אדם זה עובד בלי שאתה תעשה כלום מה זה זה נס לפני שבוע אחד מת נתקעה לו הסופגניה והוא מת זה ניסים הכל ניסים הכל הכל הכל ניסים אז אומר רמבן אין לאדם חלק בתורת משה רבנו עד שנאמין בכל דברנו מקרנו שכולם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם בין ברבים בין ביחיד בין אם זה נעשה לרבים בין אם זה נעשה אין מושג של טבע הכל ניסים יש גלויים ויש נסתרים מה ההבדל ביניהם כל דבר שאנחנו רגילים לראות והוא לא דבר מחודש קוראים לו טבע כל דבר שאינו טבעי קוראים לו נס אב מהאמת שניהם נסים אין טבע יש נס נסתר ונס גלול הגמרא פסחים קיח אומרת קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף מה הדמיון בין קריעת ים סוף לפרנסה של האדם קריאת ים סוף זה נס גמור לקרוע את הים ל1 גזרים בקשת מתאים לכל שבט ושבט וזה ואת כל הדברים שהיו שמה זה כולם מודיעים שזה נס נס גמור אף אחד לא עזר לקדוש ברוך הוא לעשות את זה נכון עניין הפרנסה נראה דבר שהוא טבע גמור אדם עובד משקיע מקבל תמורה ומתפרנס לא עובד לא משקיע אין פרנסה אז זה נראה טבע גמור באים ואומרים חכמים זכרונם לברכה כשם שקריאת ים סוף 100% נס של הקדוש ברוך הוא כך הפרנסה של האדם 100% נס של הקדוש ברוך הוא יש אנשים עובדים ימים ולילות ואיין להם פרנסה יש אנשים לא עושים כלום פרנסה בשפע מי שנותן את הפרנסה הקדוש ברוך הוא בכל עבודתנו זה רק להלביש את ההנהגה של הקדוש ברוך הוא בטבע זה אמנם נראה כטבע אבל זה השגחת השם בכל פרט ופרט וזה נס של הקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא מפעיל ומחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית הגמרא בתענית קפה רבי חנינא בן דוסה ערב שבת באה אלי בתו ובהלה אמרה לו שבמקום לשים שמן היא שמה חומץ הרגיע אותה אבי הגדול ואמר לה מי שאמר לשמן וידלוק יאמר לחומץ וידלוק ודלק מה זה שמן דולק השם אמר לו תדלוק אם הוא לא אומר לו תדלוק הוא לא ידלוק לחומץ הוא לא אמר שדלוק אז הוא לא דולק אבל הצדיק גוזר מי שאמר לשמן וידלוק הוא יאמר לחומץ וידלוק ודלק אז לכאורה מסתכל מן הצד אומר תשמע השמן על פי תבע דולק וחומץ לא דולק אלא האמת היא שהקדוש וש ברוך הוא אומר כל הזמן לשמן לדלוק המחדש בכל יום תמיד מעשה ברשית זה נס נסתר שעושה הקדוש ברוך הוא מלביש את זה בתוך הטבע הטבע זה אלוהים כן ורבי חנינה בן דוסא ידע שכל המציאות זה ניסים ולכן קבע שהחומצה ברוך הוא אומר מחור ג על השמן לדלוק מדוע הוא לא משנה מדי פעם וא אומר למים שהם ידלקו על משקאות קלים שידלקו ואז נראה את השגחת השם שאיין טבע אין דבר טבוע תמיד קבוע הקדוש ברוך הוא בכוונה מנהיג את העולם כביכול בטבע תפקיד שלנו להאמין שזה לא טבע זה העבודה שלנו והשגחת השם מלווה אותנו כל רגע זה יסוד התורה כולה כמו שאומר הרמבן תראו כל דבר מורכב מאטומים אבל האטומים שונים בכל חומר בעץ בברזל במים בזה עכשיו הם נעים כל הזמן אז איך ה השולחן הזה עומד כל הזמן ולא נשפך איך הפלאפון שלנו לא פתאום אייך דבר קשיח נשאר קשיח דבר רע נשאר רך והאטומים נעים כל הזמן למה הם לא מתפרצים זה מי שומר להם על הגבולות מי אומר מי שם לים האדיר גבול חול ברור שזה נס גדול מאת השם לשם כך תקנו לנו חכמים לומר שלוש פעמים ביום בתפילת העמיד ועל ניסיך שבכל יום עמנו ועל נפלאותיך וטובות שבכל עת ערב ובוקר וצהריים אין רגע שהן ניסים ונפלאות וטובות אבל זה מלוב ומוסתר בטבע כל יום בפני עצמו נס אדם חי נושם אוכל הולך זה נס מי מחייב את הריאות לעבוד אה יש פלאפון הוא עובד אבל צריך להטעין אותו כל פעם איך אנחנו מטעינים הולכים לישון בשינה יש הטענה בא יעף קם עירני צלול חזק איפה הטענה איפה הטענת מה איך כל האיברים עובדים שמה בפנים מי נתן את ההוראה איפה הסטארטר מאיפה זה מתחיל איך זה אנשים טבע טבע שהוא נהייה חולה הוא מתפלא שאתה בריא אתה צריך להתפלא מיליונים מיליונים מיליונים של מערכות שעובדות בהרמוניה זה לא נס בלי תקלות עשרות שנים מה זה אמרנו תיקח את המיקסר הכי הכי משוכלל כן אחרי כמה שנים הוא מתחיל לקרטע יש לך פה מיקסר אה יש כאלה שאוכלים הרבה במיקסר שלהם כן וחביבי עובד בלי רעש בלי לשים שמן בלי גריז בלי חשמל בלי כלום מפרק הכל מה שאתה מכניס לו מפרק מה זה מי עשה את זה איך זה עובד רולס רויס נותנים אחריות 25 שנה עבודת יד נו 70 80 90 100 שנה בן אדם חי מה זה מה זה קמים בבוקר ואומרים הנותן ליעף כוח אדם שיישן שינת לילה מספקת אם נשאל אותו האם אתה עייף הוא ישיב שהוא לא עייף קם ערני ישן טוב אבל הוא לא יגיד שהקדוש קדוש ברוך הוא נתן לו את הכוח להיות ערני אלא הוא אומר שהשינה נסכה בו את הכוח אבל מה אנחנו מברכים הנותן ליעף כוח לא השינה נתנה כוח אתם יודעים שיש שיטה לישון 18 דקות ככה בפישוט איברים וזה נחשב כאילו ישן את הלילה איך זה מה תיקנו חכמים נותן לה יעב כוח איפה כתוב על השינה לא כתוב כי השינה לא מביאה את הכוח אלא הקדוש ברוך הוא נותן את הכוח לאדם אבל מה אדם חושב ישנתי אני חייב לישון יש אנשים בזמן הצונמי היה מקרה באחד בצונאמי שהייה בהיתי בן אדם נשאר על קורה שמונה ימים לא אכל לא שתה ניצל איך אפשר להישאר על קורה שמונה ימים מה הוא לא ישן הרי אם הוא ישן הוא יעזוב את הקורה והוא ייפול למים והוא יטבע איך הוא החזיק מעמד על קורה לא על רפסודה לא על כרש שאפשר לנוח עליו קורה איך שמונה ימים תינוק מתחת לתאומים נשאר חי שמונה ימים לא אכל לא שתה כל האבק של כל מה שהיה ששמה בכל לתינוק מה זה מה הבנס אתם יודעים אבק נסתם האב תינוק מאיפה מאיפה ינשום מה מה הוא נשם נשאר ממית ומחיה זה רק הקדוש ברוך הוא למה אנחנו באופן קבוע מותשים ועייפים הולכים לישון בלילה קמים בבוקר כבריאה חדשה כי הקדוש ברוך הוא הלביש את ההנהגה שלו הניסית בטבע אבל האמת זה רק הוא והוא פועל דרך הטבע בכיסוי והוא מבקש ממך להאמין שזה הוא לכן תקנו חכמים שלא תתבלבל הנותן ליעף כוח לא שנה כי יש אנשים קמים בבוקר מרגישים עוד יותר עייפים אתם מכירים את עוד חמש דקות עוד חמש אנחנו קמים בבוקר ואנחנו מברכים פוקח עברים מה זה פוקע עברים מישהו הלך לישון עבר בקם בראיה איך אתה אומר פוקח עברים א לא שמתם לב פוקח עברים מי הלך לישון עו 70 שנה אדם חי רואה לפני שהוא הולך לישון אחרי שהוא קם איפה הנס חכמים רצו להראות לנו את ההשגחה פרטיית של הקדוש ברוך הוא וכל מה שנעשה עמנו נס נסתר מלובש בטבע השינה אחד מ-60 במיטה בכל לילה דנים את האדם באים המקטרגים לפני בית דין של מעלה ואומרים פלוני זה עשה עוון כזה וכזה מגיע לו עונש הוא לא צריך להמשיך לחיות הוא כבר ישן וזה אחד מ-60 במיטה אז תשאיר אותו ככה כנגד מקטרגים באם סנגורים מחפשים עליו זכויות צריכים לעבוד קשה בשביל להביא זכויות על כל בן אדם שלא יענש ויוכל לקום בבוקר כרגיל כאילו העבודה שלהם של הסנגורים קשה בקו עשה לגרום לאדם שהתעורר בבוקר המקטרגים מקטרגים בשבע אל תעשה שישאר ישן לעולם כל בוקר שאדם זוכה לקום צריך לדעת שזו זכות חדשה כל פעם מחדש בשמיים היה דיוון והתאמתו לחפש לו זכויות כדי להשתיק את המקטרג אולי באותו יום הודן את חברו לכף זכות אולי עשה דקה וחסד או יטר או העביר על מידותיו ולכן בבוקר הצליחו הסנגורים למצוא עליו זכויות והקדוש ברוך הוא פקח עיניו שוב ואז הוא צריך להודות פוקח עברים אם חשבנו שזה טבעי אדם מתכנן את כל התכנונים למחר הולך לישון קם בבוקר בלי שום בעיה ראה לנו שאין הדבר כן אם זה היה כך לא היינו יכולים לברך את הברכות האלה תקשיבו טוב אם זה היה כך שהולכים לישון וקמים וזה לא מה שהקדוש ברוך הוא עושה אלא זה טבע אז כל הברכות שאנחנו מברכים הם ברכות לבטלה כי איך אתה יכול להגיד פוקח עברים הוא לא היה עבר איך אתה אומר פוקח עברים זה ברכה לבטלה אתה לא אומר את האמת אתה לא אומר מה שנכון וחכמים קבעו להגיד ככה זאת אומרת זוהי האמת היא לא תישא את שם השם אלוקיך לשו זה אסור כשאדם פוקח את העיניים ורואה זה נס שהקדוש ברוך הוא עושה איתו והעבודה שלנו להאמין בזה בהשגחה פרטיית המלווה אותנו אין טבע הכל נס מלובש בהסתרה בתוך הטב המחבר כותב פעם אחת הגעתי לבית הכנסת ופגש אותי יהודי מבוגר ואמר לי בשמחה רבה ברוך השם היום נעשה איתי נס גדול שאלתי מה קרה אמר לי היה לי משפט גדול וברוך השם יצאתי זכאי התרגשתי איתו ביקשתי שיספר על מה היייתה תביעה אומר בלילה הלכתי לישון ודנו אותי בשמיים המקטרגים טענו שעשיתי עבירות ולא מגיע לי לחיות ביד הסנגורים גברה והנה קמתי בבוקר יצאתי זכא זכאי זכא זה לא בדיחה זו המציאות האמיתית שחובה כל יהודי ויהודי ככה צריך להרגיש להרגיש שכל בוקר כשקמים חיים נושמים פוקחים עיניים זה נס עצום ועל זה אנו מודים ומשבחים ומהללים את השם יתברך הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש כשה הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש כשם הכל יודוך והכל ישבחוך והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יודוך והכל ישבחוך והכל והכל והכל יומרו אין קדוש כשם ישמחו במלכותך שומר שומרי שבת בקורא עוד שבת ישמחו במלכותך שומרי שומרי שומרי שבת בקור עונג שבת ע מקדשם מקדשם מקדש שביעי שבת עם מקדשם מקדשם מקדש שמי שבת שיהיה לכם סוף שבוע נפלא החנוכה מאיר וזורע ניסים ונפלאות ישועות ונחמות הצלחות גדולות ימי החנוכה אמן אמן הרני מכון קבד אדמו ור לעשות נחת רוח לקדוש ברוך הוא לעשות תנו