אל תפרוש מן הציבור חלק א | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 31.08.2023, שעה: 15:40
- - - אין זה תמלול הדרשה, אלא עיקרי הדברים מספר 'דרכי אבות' פרק ב' משנה ה' עמודים רכו-רכח - - -
משנה ה אל תפרוש מן הצבור האיסור לפרוש מן הציבור הוא דוקא מן ההולכים בדרך הטוב והישר אך מן הרשעים מצוה לפרוש כתב רבינו יונה דהאיסור לפרוש מן הציבור הוא דוקא כשהם עוסקים בתורה ומצוות שהוא כתר הבורא וכבוד ממשלתו ית' מפני שכאשר מתאספים אנשים רבים לקיים את מצוותיו ית' מתקיים ברוב עם הדרת מלך ואין ראוי לפרוש מהם כיון שעי"ז מתמעט כביכול הדר גאונו ית"ש אך ציבור הנוטים לדרך רעה ומעשיהם מקולקלים הפורש מהם ה"ז משובח ועל מין ציבור שכזה אמר הנביא ירמיהו ט א מי יתנני במדבר מלון אורחים ואעזבה את ערי ואלכה מאתם כי כולם מנאפים עצרת בוגדים וודאי שצריך לפרוש מהם ולא להשאר בחברתם הפורש מן הציבור בעת צרתם לא יזכה לראות בנחמתם הרע"ב פירש שקאי על הציבור שמתאספים בעת צרתם לבל יפרוש היחיד מהם אלא ישתתף עמהם בצרתם וכדאי' במס' תענית יא ע"א
רכו מסכת אבות עואי אפעזר לעזמוע עוסופו להעומע ואל תיאמר לכשאפנה אשנה שמא לא תפנה י ר ו ל וי ל גיסיך' רבינו עובדיה מברסנורא תאמר דבר שאי אפשר לשמוע וסופו להשמע כלומר לא יהיו דבריך מסופקים שאי אפשר להבינם בהחלה ובעיון ראשון והסמוך שאס יעמיק השומע בהם לבסוף יבינם ט זה יביא בני אדם לטעוח בדבריך שמא יטעו דצאו למינות על ידך פירוש אחר לא חגלה סודך אפילו בינך לבין עצמך וחאמר שאיןכאן מי שישמעך לסי שסופו להשמע ט עוף השמים יוליך אח הקול והגירסא היא לפי פירוש זה שסופרו להשמע אבל רש"י גורס ואל תאמר דבר שאפשר לשמוע שסוסו להשמע ובדבד תורה מדבר אל תאמר על דבר מורה שאמה יכול לשמוע עכשיו שתשמע אותו לבסוף אלא הט אזניך ושמע מיד לכשאפנה מעסקי אעסוק בתורה שישראל שרויים בצער ופירש אחד מהם באים שני מלאכי השרת המלוין לו לאדם ומניחים את ידיהם על ראשו ואומרים פלוני זה שפירש מן הציבור אל יראה בנחמת ציבור ובמדרש שמואל הוסיף בדבר שיש לנו ללמוד דבר זה מן הקב"ה שגם הוא מצטרף עמנו כביכול בעת צרותינו וכדאמר הקב"ה ליעקב אנכי ארד עמך מצרימה וכן כתיב גם על כל איש ישראל השרוי בצרה רח"ל שאומר הקב"ה עמו אנכי בצרה וע"כ גם אנו צריכים להשתתף עם
יש מפרשים מדר"ש יכין ובועז ילקוט מעם לועז וענף עץ אבות את דברי המשנה על ענין תפלה בציבור שצריך האדם להתפלל עם הציבור יחדיו ולא יפרוש מהם להתפלל ביחידות וכדאמרו חז"ל בברכות ח' ע"א מאי דכתיב ואני תפלתי לך ה' עת רצון אימתי עת רצון בשעה שהציבור מתפללים א"ר נתן מנין שאץ הקב"ה מואס בתפלתם של רבים שנא' הן אל כביר ולא ימאס וביאר בילקוט מעם לועז כי כאשר האדם מתפלל ביחידות אזי בכדי שהתפלה תתקבל ברצון בשמי מרום צריכה התפלה להיות בכוונה עצומה ובלא שום פגם וכן כאשר האדם עומד בתפלה לפני בוראו מפשפשים במעשיו ובודקים מי הוא זה השופך שיח לפני בוראו ובהיות שבעת שהאדם
פרק ב משנה ה רכז רח"ל מכריזים המלאכים בשמים בקול כי אדם פלוני עשה עבירה פלונית במקום פלוני וכל דרי מעלה שומעים הכרזה זו הנה כאשר תפלתו עולה למעלה עלולים המלאכים להביאו לידי סכנה ברוב חרונם על עוונותיו אכן זהו רק כשהאדם מתפלל ביחידות אבל אם הוא מתפלל יחד עם הציבור מובטח לו שתעלה תפלתו ותתקבל ברחמים מפני שהקב"ה אינו מואס בתפלת הרבים אף אם יש ביניהם עבריינים וכן כתב גם הרמב"ם ז"ל הל' תפלה פ"ח ה"א תפלת הצבור נשמעת תמיד ואפי' אם היו בהם חוטאים אין הקב"ה מואס בתפלתם של רבים לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הצבור ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם הצבור עכ"ל ובספרים איתא רמז נאה לדבר זה שתיבת צבור הוא ר"ת צדיקים בינונים ורשעים והיינו שתפלת הציבור מתקבלת אף אם יש ביניהם מכל סוגי האנשים וגם בינונים ורשעים ותפלתם עולה יחדיו אל הקב"ה והוא ית' מקבלם באהבה וברצון והדה"ק רבי שמחה בונם מפשיסחא זי"ע המשיל הענין למטבע שחוקה שנפחתה מערכה שאם ירצה האדם לקנות בה דבר מה או להכניסה בבנק לא ירצו לקבלה אבל אם יניח את המטבע בין הרבה מטבעות טובות לא יבחינו שמטבע אחת מהם פחותת ערך ויקבלו את כולם כאחד כן הוא גם כאשר האדם כולל את עצמו עם
בתפלתו מן הציבור והיינו שלא יתפלל רק על עצמו אלא גם בעד כל עם בנ"י ועי"ז תתקבל תפלתו וכמו שכתב רש"י ברכות ל ע"א ד"ה לישתף וז"ל אל יתפלל תפלה קצרה בלשון יחיד אלא בלשון רבים שמתוך כך תפלתו נשמעת והוא מפני כי אמרו חז"ל המתפלל על חבירו והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה ובזה פי' את מאמר אסתר המלכה אסתר ד טז לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי היינו שמטרת הצום של כל היהודים יהא עבור הצלת אסתר ולא עבור עצמם גם אני ונערותי אצום כן שגם מטרתינו תהא בדומה לזה לא להצלת עצמנו אלא בעבור הצלת היהודים וכך כשכל אחד יכוין על זולתו ולא על עצמו תהא הישועה
רכח מסכת אבות לחיות בפרישות ובהתבדלות מבני אדם אינו טוב לאדם לגוף ולנפש במדרש שמואל כתב בשם ר"י שם טוב בן שם טוב ענין נפלא כי הנה לכאורה בהשקפה ראשונה נראה כי האדם היושב בדד ואינו משתתף עם שאר בני אדם אלא עסוק בעבודת ה' שלו הוא נקרא איש אלקים החי חיים אלקיים א געטליכער לעבען כי ע"י שהוא פרוש מבני אדם לא יחטא ולא יעשה שום רע לבני אדם ולא יכשל בגניבה וגזלה ודיבורי לשה"ר וכדר אלא יוכל לעסוק כל ימיו בתורה ועבודה בלא שימנעוהו אחרים מכך ויהיה עובד ה' באמת וע"כ יסברו רבים כי הפרישות הוא ענין קדוש וראוי ועוד יביאו ראיה לדבריהם כי כל הדברים הרעים שבאו על האדם נגרמו מחמת שיתוף אנשים יחדיו וכמו שנראה מתחילת בריאת העולם כי חטא אדם הראשון נעשה כאשר נבראה חוה וכאשר נולדו קין והבל נולדה הקנאה ועי"ז נגרם העון החמור של רציחה ואח"כ כאשר החל האדם לרוב על פני האדמה ונתערבו אלו עם אלו החלו לחטוא בקנאה תאוה וכבוד ומכ"ז יוכיחו שהפרישות הוא דבר חשוב וטוב והגון ביותר אמנם האמת היא כי הפרישות וההתבודדות אינה טובה לנפש האדם מפני שהקב"ה ברא את האדם שיהא בטבעו מעורב בין הבריות וכמאמר הכתוב בראשית ב יח לא טוב היות האדם לבדו ודבר זה
שהתחברות האדם עם סובביו נצרכת הן עבור שלימות גופו והן עבור שלימות נפשו סיבה נוספת יש בדבר כי כאשר ישב האדם בדד ויהיה פרוש ונבדל אזי תתגבר עליו השחורה היינו מרה שחורה וכמו שאירע לאנשים החלושים בדעתם היושבים לבדם וע"כ אדם הפורש מן הצבור אין לכנותו ולתארו לא בשם צדיק ולא בשם רשע אלא יכונה בשם פרא אדם כי הוא דומה יותר לבהמה מאשר לאדם וע"כ הזהיר התנא ואמר אל תפרוש מן הציבור כדי שתקבל את כל הטובות המרובות האלו שאפשר לקבל מן הרבים.
לכבוד הרב. ב"ה רציתי לספר על הניסים. ב"ה אני מחתנת את הבן עם בת למשפחה שכרגע אוכלים מהכשרויות בחוץ (תעשייתי...) והייתי מוכנה לשלם לבד על הכשרות קפז' (עם הצוות של יונה) למרות שהמשכורת נעה בין כ-500 ל-2000 ש"ח (תלוי בהפסדת ימי עבודה). וזאת לאחר שקבעו כבר באולם אחר ושילמו 4000 מקדמה! ב"ה הם הסכימו לעבור ל: בלו קאסל שמחיר המנה עלה מ- 180 ל-240 ובתנאי שאשלם את תוספת המחיר על הכשרות והסכמתי - פשוט תליתי בטחוני בהשי"ת. החתונה מתקרבת ופשוט אמרתי לבורא עולם: 'השם! השתדלתי בענין הכשרות, אין עלי כסף, תעזור לי!' כיומיים אחרי מתקשרים ואומרים: שמכניסים סכום כסף שמכסה את הכשרות ומעבר!! לאחר מכן , דיברתי עם איתן ואשתו הי"ו אנשים נפלאים, לגבי הקייטרינג לשבת חתן, כשרוב הכסף הקודם אזל כמעט, עזרתי גם לבן ברהיטים ועוד. וכשבדקת מה אפשר להוריד, לבטל ולהוזיל, כדי שאוכל לעמוד בתשלום של הקייטרינג, התקשרו מ: 'שופר' - ארגון להפצת יהדות ידעתי שזה לתרומה ואני משתדלת לתרום לשופר, בלי נדר. הפעם אמרתי: 'יש הרבה הוצאות על חתונת בני לבד! איך אתרום עכשיו?!' תוך כדי, פשוט אמרתי: 'מפה תבוא הברכה!' עניתי ותרמתי לקמפיין (שופר גדול) 3,600 ואחרי כשעתיים קיבלתי שוב פלאפון שהועבר לחשבוני סכום כפול מהפעם הראשונה! כך שזכיתי לשלם על הכשרות בחתונה והקייטרינג לשבת חתן כ-40,000 מזומן! גם לעזור לבני החתן וגם לתרום ברוך השם 10,200 ש"ח לקמפיין של כבוד הרב. וחשוב שאנשים ידעו, מה הזכות שמקפידים בכשרות המאכלים ומה הזכות לתרומה לקמפיין ובכלל מה הזכות הגדולה של כל מה שקשור לפעילות של כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א. ובנוסף, האולם הקודם ויתר לבני על המקדמה! וחשוב שידעו גם מה הזכות בביטחון בהשי"ת, כפי שהרב מלמד אותנו. וב"ה זה משפיע עלינו מאד. (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
כבוד הרב, ערב טוב, אשמח לשתף, היום היה לי כאב בטן חזק (ל"ע) והיה לא כל כך טוב בבטן... וב"ה התחלתי לשיר: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) והכאב עבר לגמרי! ישתבח שמו. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ביקשו ברכה להריון: 'היה דופק מעולה מים מקוניאלים ולא היו תנועות בכלל (ל"ע) הגענו לבדיקה ב: מעייני הישועה ותודה לאל הכל תקין! פתאום התינוק ערני מאוד, שוקלת לחזור איתה לבית' הרב שליט"א: 'בהצלחה!' השואל: 'תודה רבה! כבוד הרב! לפני ארבע שעות ברחנו משם!! מסתבר שהיחס לאשה שלא מקשיבה להם ומסרבת לזרוזים - הוא מאוד לא מכובד! ולא נעים!! תודה לאל נולד בבית בן בריא ושלם! תודה לרב וברכותיו'. (לידה shofar.tv/videos/17445).
כבוד הרב, יה"ר שהשי"ת ישמרכם אמן. רציתי להודות לכם ב"ה הבדיקות של אמא יצאו תקינות לחלוטין! תודה לכם על ברכתכם הטהורה.
שלום כבוד הרב, ב"ה כעת זמן קצר אחרי שתרמנו מטר (לקמפיין שופר גדול) אמי מורתי התקשרה ואמרה היום שהיא קבלה החזר מס על דירה שמכרו לסבא וסבתא שלי זיכרונם לברכה, בעזרת השי"ת תעביר לנו סכום של 10 אלף שח, תודה להשם יתברך. (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
בלימוד בספר: ליקוטי עצות, ב"ה אני פוגש בזה (כדלהלן) ואני מרגיש: שזה כבוד הרב שליט"א! שמוכיח את הדור, מכתת רגליו מעיר לעיר וגם לחו״ל, בכדי להשיב יהודים טועים לכור מחצבתם. ולהבדיל מנגד יש את הכוחות של הערב רב (רח"ל) שמתנגדים לכבודו אך הם לא ינצחו. כי מעט אמת דוחה המון מן השקר!!! שיהיה לכבוד הרב יום טוב ורפואה שלימה בתוך שאר חולי ישראל 🙏 (אמן). [ציטוט מספר: ליקוטי עצות, מאמר: מחלוקת ומריבה, אות ט וזה לשון קדשו: 'ט. מוֹכִיחֵי הַדּוֹר שֶׁהוֹלְכִים וּמוֹכִיחִים הַדּוֹר, כְּדֵי לְהַחֲזִירָם לְמוּטָב, הֵם מַמְתִּיקִין הַדִּינִים וּמַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם, וְהֵם עוֹשִׂים שָׁלוֹם בֵּין יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם.']
כבוד הרב שליט"א חשוב לנו לשתף שכולם ידעו, שמנסיון קודם, כל פעם שהיינו צריכים ללכת עם הילדה לבית חולים (ל"ע) שאלו אותנו תמיד: 'האם היא מחוסנת...?' ומיד ענינו שכן! (כיוונו בלב, שב"ה היא מחוסנת טבעית מהקב"ה...!) וב"ה לא עשו לנו שום בעיות, הבנו: שהם לא בודקים את זה וכנראה שגם אין להם איך לבדוק. בעזרת השי"ת שנהיה תמיד בריאים ולא נצטרך להגיע למקומות כאלה... (אמן). [ראה ספר: קיצור משפטי השלום, מאמר: שקר לתועלת, עמוד קסד]
ב"ה כבוד הרב שליט"א הזכיר בהרצאה (קרית עקרון 7.10.24) שהשי"ת "נֹשֵׂא עָוֹן" (שמת לד, ז)... - כלומר את המשחיתים (רח"ל)... היום בהשגחה פרטית קראתי על זה בפרק כח' בספר נדחי ישראל (למרן החפץ חיים זיע"א) גודל העונש של מאכלות אסורות, שם כתוב בענין המשחיתים שלמרות שנבראו ע"י האדם, השי"ת שומר אותם באוצרותיו שלא יזיקו! שנאמר: "הֲלֹא הוּא כָּמֻס עִמָּדִי חָתֻם בְּאוֹצְרֹתָי" (דברים לב, לד). [שיעור: מאכלות אסורות 06.06.2014, shofar.tv/lessons/3932].
כבוד הרב ב"ה בשורה משמחת! גב' מ. האחות שעובדת איתי, הגיעה להרצאת הרב באילת (shofar.tv/lectures/1583) בטיסה חינם. סיפרה כרגע, שהאשה שרצתה לעשות הפלה (ל"ע) והרב בירך אותה בהרצאה: 'שלא יהיו לה חרדות!' ושלא תעשה הנ"ל ב"ה ילדה בן! בשעה טובה!! לפני כחצי שעה... 'צדיק גוזר וה' מקיים'. [נ.ב. לכתבה הפצת דיסקים הפלות = רצח! shofar.tv/articles/14682].
שלום לכבוד הרב ב"ה ברכתך פעלה באופן מיטבי!!! וסוכמתי לתפקיד שמאוד רציתי. התפקיד לא הופיע באופציות שהצגתי בזמנו לרב. ונפתח במפתיע!!! מקווה מאוד שאצליח בעזרת השי"ת תודה לכבוד הרב! יה"ר שתכתבו בספר החיים ובספר הזיכרון ובספר מחילה וסליחה וכפרה (אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות