מהות השבת והשמחה בה - חלק כב | הרב אמנון יצחק
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מהספר 'ישמחו במלכותך' עמ' 145-155 - - -
בִּגְדֵי שַׁבָּת;
הִנֵּה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הָיוּ הַכֹּהֲנִים צְרִיכִים לִלְבֹּשׁ בִּגְדֵי כְּהֻנָּה לִפְנֵי כְּנִיסָתָם לַעֲבוֹדָה, וְהָיוּ לַכֹּהֲנִים מַלְבּוּשִׁים מְיֻחָדִים בָּהֶם שֵׁרְתוּ וְעִבְדוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, וְכֹהֵן שֶׁשִּׁמֵּשׁ בְּבִגְדֵי חֹל הָיְתָה עֲבוֹדָתוֹ פְּסוּלָה, וְאַף בְּשַׁבָּת חַיָּב הָאָדָם לִלְבֹּשׁ בְּגָדִים מְיֻחָדִים לִכְבוֹדָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁנִּפְסָק בַּ"שֻּׁלְחָן עָרוּךְ" (אור"ח סימן רסב סעיף ב).
וְכָתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תיקוני זוהר ג), שֶׁבִּגְדֵי שַׁבָּת הִנָּם כְּנֶגֶד שְׁמוֹנַת בִּגְדֵי כֹּהֵן גָּדוֹל.
וְכֵן כָּתַב הָאֲרִיזַ"ל (שער הכוונות ענין קבלת שבת), שֶׁבְּשַׁבָּת צָרִיךְ לִלְבֹּשׁ אַרְבָּעָה בִּגְדֵי לָבָן. וְאַרְבַּעַת בִּגְדֵי הַלָּבָן בְּשַׁבָּת הִנָּם כְּמוֹ אַרְבַּעַת בִּגְדֵי לָבָן שֶׁהָיָה לוֹבֵשׁ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל. וְכֵן כָּתַב רַבִּי צָדוֹק מִלּוּבְּלִין זיע"א בְּסִפְרוֹ "פְּרִי צַדִּיק", שֶׁבִּגְדֵי הַשַּׁבָּת חֲשׁוּבִים כְּמוֹ בִּגְדֵי הַכְּהֻנָּה, וְלָכֵן כְּמוֹ שֶׁכֹּהֵן הָיָה חַיָּבלִלְבֹּשׁ בִּגְדֵי כְּהֻנָּה כְּדֵי לַעֲבֹד בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ - כָּךְ רַק עַל יְדֵי שֶׁלּוֹבְשִׁים אֶת בִּגְדֵי הַשַּׁבָּת יְכוֹלִים לְקַבֵּל אֶת הֶאָרָתָהּ הַגְּדוֹלָה שֶׁל הַשַּׁבָּת.
וְכָתַב הַ"שֵּׁם מִשְּׁמוּאֵל" (פרשת יגש), שֶׁאוֹתוֹ טַעַם יֶשְׁנוֹ לְחִיּוּב לִלְבֹּשׁ בִּגְדֵי כְּהֻנָּה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וּלְחִיּוּב לִלְבֹּשׁ בְּגָדִים מְכֻבָּדִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.
שִׂמְחַת שַׁבָּת;
בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הָיוּ הַלְוִיִּים עוֹמְדִים בְּדוּכָנָם וְשָׂרִים וּמְזַמְּרִים בְּשִׁירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
וּמוּבָא בַּסְּפָרִים שֶׁבְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ, מִגֹּדֶל קְדֻשַּׁת הַיּוֹם, כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל הֲרֵי הוּא כְּמוֹ הַלְוִיִּים בְּדוּכָנָם, וְלָכֵן כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל שָׁר וּמְזַמֵּר בְּשַׁבָּת זְמִירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל הֲרֵי הוּא חָשׁוּב בַּשָּׁמַיִם כְּמוֹ הַלְוִיִּים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, וְכֵן שִׁירָתוֹ נֶחְשֶׁבֶת כְּשִׁירַת הַלְוִיִּים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ.
אֲפִיַּת חַלּוֹת;
בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הָיוּ אוֹפִים הַלְוִיִּים בְּכָל שָׁבוּעַ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה חַלּוֹת לְלֶחֶם הַפָּנִים, וְכָתַב הַיַּעְבֵּ"ץ שֶׁלָּכֵן אוֹפִים בְּכָל שַׁבָּת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה חַלּוֹת, כְּנֶגֶד שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה הַחַלּוֹת שֶׁל הַלֶּחֶם הַפָּנִים, כִּי הַחַלּוֹת שֶׁבּוֹצְעִים עֲלֵיהֶן בְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת, הֵן מַמָּשׁ כְּמוֹ הַלֶּחֶם הַפָּנִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ.
וְכָתַב הָאֲרִיזַ"ל, וּמְקוֹרוֹ בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (זוהר חדש), שֶׁמִּשּׁוּם כָּךְ יֵשׁ לִבְצֹעַ בְּכָל סְעוּדָה בְּשַׁבָּת עַל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה חַלּוֹת, כִּי הַחַלּוֹת שֶׁל שַׁבָּת הֵן כְּנֶגֶד הַחַלּוֹת שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וְהֵן חֲשׁוּבוֹת מַמָּשׁ כְּמוֹ לֶחֶם הַפָּנִים שֶׁהָיָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ.
וְכֵן כָּתַב הָאֲרִיזַ"ל, שֶׁצָּרִיךְ בְּשַׁבָּת שֻׁלְחָן שֶׁל אַרְבַּע רַגְלַיִם כְּמוֹ שֶׁהָיָה הַשֻּׁלְחָן בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ.
בִּטּוּל הַמְּנִיעוֹת;
כַּאֲשֶׁר בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם הָיָה יָכוֹל הָאָדָם לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְלֹא כָּל הַפְרָעָה וּמְנִיעָה בְּמֶשֶׁךְ כָּל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ, וְזֹאת מִפְּנֵי שֶׁכָּל הַמְּנִיעוֹת וְהַהַפְרָעוֹת שֶׁיֶּשְׁנָן לְכָל אֶחָד מֵעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בָּאוֹת וּמִשְׁתַּלְשְׁלוֹת מִשְּׁלִיטַת הַקְּלִפּוֹת וְהַחִיצוֹנִים הַשּׁוֹלְטִים בִּימוֹת הַחֹל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ.
וְכַאֲשֶׁר בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, לֹא הָיְתָה לַקְּלִפּוֹת שְׁלִיטָה כְּלָל, וְלָכֵן הָיָה יָכוֹל כָּל אָדָם הֶחָפֵץ לְהִתְדַּבֵּק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, לַעֲבֹד אוֹתוֹ וּלְהִתְקָרֵב אֵלָיו לְלֹא כָּל מוֹנֵעַ וּמְעַכֵּב.
וּלְאַחַר שֶׁנֶּחֱרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, קָשֶׁה מְאֹד לָאָדָם לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מֵחֲמַת רִבּוּי הַמְּנִיעוֹת וְהַהַפְרָעוֹת שֶׁמְּקוֹרָן מֵהִתְגַּבְּרוּת כֹּחַ הַחִיצוֹנִים וְהַקְּלִפּוֹת.
וְהִנֵּה כַּאֲשֶׁר מַגִּיעָה וּבָאָה שַׁבָּת הַמַּלְכָּה, אַף לְאַחַר הַחֻרְבָּן אֵין שְׁלִיטָה וְכֹחַ לַחִיצוֹנִים וְלַקְּלִפּוֹת, כַּמְבֹאָר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פ' תרומה): כַּד עָיֵיל שַׁבְּתָא לֵית שׁוּלְטָנָא אַחֲרָא בְּכוּלְּהוּ עָלְמִין בַּר מִנַּהּ. וּפֵרוּשׁוֹ - כַּאֲשֶׁר נִכְנֶסֶת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה אֵין שְׁלִיטָה לְכֹחוֹת הַחִיצוֹנִים וְהַקְּלִפּוֹת, וְכָל הַשְּׁלִיטָה חוֹזֶרֶת לְכֹחוֹת הַקְּדֻשָּׁה.
וְלָכֵן בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ יָכוֹל כָּל אֶחָד הֶחָפֵץ בְּכָךְ לְהַתְחִיל לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְלֹא יִהְיֶה לוֹ אַף מוֹנֵעַ וּמְקַטְרֵג לְהִתְקַדֵּם וְלֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַקְּדֻשָּׁה.
וְדָבָר זֶה רָמוּז בְּפָסוּק (ישעיה נח יג) "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ - שֶׁבְּשַׁבָּת מְשִׁיבִים וְנוֹתְנִים לָאָדָם אֶת כֹּחוֹת הָרַגְלַיִם וְהַהֲלִיכָה בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם, וְכָל אָדָם הֶחָפֵץ וּמִשְׁתּוֹקֵק לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יָכוֹל לְהִתְקָרֵב אֶל הַקְּדֻשָּׁה לְלֹא כָּל מוֹנֵעַ וּמְעַכֵּב. (ליקו"מ קלט).
וְכָתְבוּ מוֹהֲרַנַ"ת וּבַעַל הַ"תּוֹרַת אָבוֹת" שֶׁהַשַּׁבָּת הִיא "תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קֹדֶשׁ", מִפְּנֵי שֶׁכָּל הֶחָפֵץ לְהַתְחִיל לַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עָלָיו לְהַתְחִיל בְּיוֹם שַׁבַּת קֹדֶשׁ, כִּי בּוֹ יוּכַל לִזְכּוֹת לְהִתְקָרֵב אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְלֹא כָּל מוֹנֵעַ וּמְעַכֵּב.
שְׁלֵמוּת הַשִּׂמְחָה;
כַּאֲשֶׁר בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, הָיוּ זוֹכִים כָּל יִשְׂרָאֵל לְשִׂמְחָה עֲצוּמָה בְּכֹחוֹ שֶׁל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וּמִטַּעַם כָּךְ נִקְרָא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ "מְשׂוֹשׂ כָּל הָאָרֶץ", וְכָל מִי שֶׁהָיָה מֵכִין אֶת לִבּוֹ לְכָךְ, יָכוֹל הָיָה לִזְכּוֹת לְדַרְגַּת רוּחַ הַקֹּדֶשׁ מִכֹּחָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל הַשִּׂמְחָה הָעֲצוּמַה שֶּׁהָיְתָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל עַל יוֹנָה בֶּן אֲמִתַּי שֶׁזָּכָה לְדַרְגַּת הַנְּבוּאָה עַל יְדֵי הַשִּׂמְחָה הָעֲצוּמַה שֶּׁהָיְתָה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ בְּשִׁבְעַת יְמֵי הֶחָג בְּשִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה. וְהַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁבְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ הָיְתָה שׁוֹרָה הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁהִיא נִקְרֵאת שִׂמְחָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל.
וְכָךְ הוּא גַּם בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ, כַּמְבֹאָר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פיקודי רנז), שֶׁכַּאֲשֶׁר נִכְנֶסֶת וּבָאָה הַשַּׁבָּת, כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל זוֹכֶה לִנְשָׁמָה יְתֵרָה אֲשֶׁר עַל יָדָהּ הוּא זוֹכֶה לְשִׂמְחָה עֲצוּמָה, וְעַל יְדֵי כָּךְ יָכוֹל לִזְכּוֹת כָּל אָדָם הַמֵּכִין אֶת לִבּוֹ לְכָךְ לְמַדְרֵגוֹת גְּבוֹהוֹת וַעֲצוּמוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם. וְהַטַּעַם לְכָךְ הוּא, מִפְּנֵי שֶׁבְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ שׁוֹרָה הַשְּׁכִינָה עַל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, וְהַשְּׁכִינָה נִקְרֵאת שִׂמְחָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְלָכֵן בְּהַשְׁפָּעָתָהּ שׁוֹרָה שִׂמְחָה עֲצוּמָה עַל הָאָדָם.
וְכָתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (בראשית מח), שֶׁזֹּאת מִפְּנֵי שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִזְכּוֹת לְהַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה אֶלָּא עַל יְדֵי שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה, לָכֵן אַף בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ זוֹכֶה הָאָדָם לְשִׂמְחָה עֲצוּמָה אֲשֶׁר עַל יָדָהּ הוּא זוֹכֶה לְקַבֵּל אֶת הֶאָרָתָהּ וּקְדֻשָּׁתָהּ הָעֲצוּמַה שֶּׁל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
ה' יְזַכֵּנוּ לְאוֹרָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה, אֲשֶׁר בִּזְכוּתָהּ נִזְכֶּה לְבִנְיָן בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ שֶׁיִּבָּנֶה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, אָמֵן.
פרק ט"ז: בּוֹאוּ וְנֵצֵא לִקְרַאת שַׁבָּת; הַהֲכָנוֹת הָרוּחָנִיּוּת לְשַׁבַּת קֹדֶשׁ;
בְּפֶרֶק זֶה נַעֲסֹק בַּהֲכָנוֹת הָרוּחָנִיּוֹת שֶׁל הָאָדָם לִקְרַאת יוֹם הַשַּׁבָּת אֲשֶׁר עַל יָדָן זוֹכֶה הָאָדָם לְהֶאָרַת נֹעַם מְתִיקוּתָהּ הָעֲצוּמַה שֶּׁל הַשַּׁבָּת וּלְתוֹסֶפֶת נְשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
כִּי יֵשׁ לָדַעַת, שֶׁהַהֲכָנָה הָרוּחָנִית לְשַׁבָּת הִיא הַדֶּרֶךְ וְהַנָּתִיב אֲשֶׁר עַל יָדוֹ יָכוֹל כָּל אֶחָד וְאֶחָד בְּכָל דַּרְגָּה שֶׁהוּא נִמְצָא בָּהּ לִזְכּוֹת לְהֶאָרַת הַשַּׁבָּת וּלְתוֹסֶפֶת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁמְּגַלֶּה הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פרשת בשלח), שֶׁבִּזְמַן הַגָּלוּת הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה אֵינָהּ יְכוֹלָה לִשְׁכֹּן בְּעַם יִשְׂרָאֵל, אֶלָּא בְּשַׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים אֲשֶׁר בָּהֶם בָּאָה הַשְּׁכִינָה וְשׁוֹרָה בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵעַם יִשְׂרָאֵל, וְצָרִיךְ הָאָדָם לְהָכִין לָהּ מָקוֹם אֲשֶׁר תּוּכַל לִשְׁרוֹת בּוֹ, וּכְפִי שֶׁיָּכִין לָהּ מָקוֹם - כָּךְ הִיא תִּשְׁכֹּן בְּתוֹכוֹ.
וּמְבָאֵר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תיקו"ז מח), שֶׁלָּכֵן צָרִיךְ הָאָדָם לַעֲשׂוֹת דִּירָה נָאָה לַשְּׁכִינָה וּלְהָכִין לָהּ מָקוֹם בְּלִבּוֹ, כְּלוֹמַר שֶׁיְּטַהֵר אֶת לִבּוֹ מִכָּל מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת.
וְכֵן צָרִיךְ לְהָכִין כֵּלִים נָאִים לַשְּׁכִינָה, שֶׁזֶּה הֲכָנַת אֵיבָרָיו, כְּלוֹמַר שֶׁיִּתְרַחֵק מִמַּעֲשִׂים רָעִים וְיַעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה לִפְנֵי הַשַּׁבָּת עַל מַה שֶּׁחָטָא בְּאֵיבָרָיו, וְכֵן יָכִין עַצְמוֹ בְּמַחֲשָׁבוֹת קְדוֹשׁוֹת וְיִשְׁתַּדֵּל גַּם בְּשַׁבָּת לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה וּבִתְפִלָּה מִתּוֹךְ כַּוָּנַת הַלֵּב. וְזֶה הַהֲכָנָה הָעִקָּרִית לְשַׁבָּת, כִּי עִקַּר מִשְׁכָּנָהּ שֶׁל הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה הוּא בַּמֹּחַ.
וְעַל יְדֵי שֶׁיַּעֲשֶׂה זֹאת יִזְכֶּה לְהַשְׁרָאַת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת, כִּי הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה הִיא נִיצוֹץ מֵאוֹר הַשְּׁכִינָה הַבָּאָה לִשְׁכֹּן בָּעַם יִשְׂרָאֵל בְּשַׁבָּת הַמַּלְכָּה, וְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי הֲכָנָתוֹ שֶׁיַּעֲשֶׂה לִפְנֵי שַׁבָּת כְּדֵי לִזְכּוֹת לְכָךְ - כָּךְ יִזְכֶּה לְהֶאָרַת הַשַּׁבָּת וּלְתוֹסֶפֶת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת.
הַמֵּכִין עַצְמוֹ לְשַׁבָּת זוֹכֶה לִנְשָׁמָה קְדוֹשָׁה כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ;
וְכָתַב עַל כָּךְ בַּעַל הָ"רֵאשִׁית חָכְמָה" (שער הקדושה פרק ז אות ק"ז), שֶׁמִּי שֶׁעוֹשֶׂה זֹאת וּמֵכִין עַצְמוֹ כָּרָאוּי לִכְבוֹד שַׁבָּת וְעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה לִפְנֵי שַׁבָּת עַל מַה שֶּׁחָטָא בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ וְאַחַר כָּךְ מֵכִין עַצְמוֹ בִּטְבִילָה בְּמִקְוֵה טָהֳרָה לִכְבוֹד הַשַּׁבָּת, עַל יְדֵי כָּךְ יִהְיֶה בּוֹ כֹּחַ לְקַבֵּל אֶת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת.
וְעַל יְדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לַנְּשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת, יִהְיֶה לוֹ כֹּחַ לְהִתְגַּבֵּר עַל יִצְרוֹ בְּכָל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, וְעַל יְדֵי כָּךְ יִהְיֶה יְרֵא שָׁמַיִם זָרִיז וְעָנָו.
כִּי הַסִּבָּה שֶׁהָאָדָם לֹא מַצְלִיחַ לְהִתְגַּבֵּר עַל יִצְרוֹ הִיא מִפְּנֵי שֶׁאֵין לוֹ נְשָׁמָה, כִּי הָאָדָם אִבְּדָהּ עַל יְדֵי חֲטָאָיו וַעֲווֹנוֹתָיו. אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, בְּרֹב רַחֲמָיו וַחֲסָדָיו הַגְּדוֹלִים עִם עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, הִקְדִּים תְּרוּפָה לַמַּכָּה וְנָתַן מַתָּנָה לְעַם יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת אֲשֶׁר בָּהּ יוּכְלוּ כָּל יִשְׂרָאֵל לְקַבֵּל נְשָׁמָה חֲדָשָׁה, שֶׁהִיא הֶאָרַת הַשַּׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל (שבת י): מַתָּנָה טוֹבָה יֵשׁ לִי בְּבֵית גְּנָזַי וְשַׁבָּת שְׁמָהּ, וּבֵאֵר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁהַמַּתָּנָה שֶׁל שַׁבָּת הִיא הֶאָרַת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה שֶׁזּוֹכִים לָהּ כָּל יִשְׂרָאֵל בְּשַׁבָּת.
וְלָכֵן כָּל מִי שֶׁיָּכִין עַצְמוֹ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לִפְנֵי הַשַּׁבָּת, וּבִטְבִילָה בְּמִקְוֵה טָהֳרָה אַחֲרֶיהָ, וְיָכִין מָקוֹם שֶׁתּוּכַל הַשְּׁכִינָה לִשְׁרוֹת בּוֹ, יִזְכֶּה בְּשַׁבָּת לְקַבֵּל נְשָׁמָה חֲדָשָׁה אֲשֶׁר עַל יָדָהּ יוּכַל כָּל הַשָּׁבוּעַ לְהִתְגַּבֵּר עַל יִצְרוֹ וְיִזְכֶּה לִהְיוֹת יְרֵא חֵטְא וְעָנָו וְחָסִיד וְיִהְיוּ בּוֹ כָּל הַמַּעֲלוֹת שֶׁמָּנָה רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר בַּמִּשְׁנָה: זְהִירוּת, חֲסִידוּת וְכוּ'. עַד כָּאן דִּבְרֵי בַּעַל הָ"רֵאשִׁית חָכְמָה".
בְּשַׁבָּת זוֹכֶה כָּל אֶחָד לְכֶתֶר קָדוֹשׁ וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ;
כִּי הִנֵּה כַּאֲשֶׁר הָאָדָם זוֹכֶה לְקַיֵּם אֶת כָּל דִּבְרֵי הַמִּשְׁנָה – "זְהִירוּת מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת" וְכוּ', הוּא מִתְעַלֶּה בְּסֻלַּם הַמַּעֲלוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם עַד שֶׁהוּא זוֹכֶה לְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם
וְהִנֵּה בְּשַׁבָּת אֵין צָרִיךְ לְהִתְיַגֵּעַ כְּדֵי לִזְכּוֹת לְכָךְ, כִּי בְּשַׁבָּת זוֹכֶה כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לפי מַדְרֵגָתוֹ לְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁשּׁוֹרָה עָלָיו כָּל יוֹם הַשַּׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (זוהר חדש בראשית דף כא), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: אָמַר רַב נַחְמָן, נֶפֶשׁ יְתֵרָה נִתּוֹסֶפֶת בָּאָדָם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת,וְהִיא רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁשּׁוֹרָה עַל הָאָדָם בְּשַׁבָּת וּמַכְתִּירָה לָאָדָם בְּכֶתֶר קָדוֹשׁ כְּכִתְרֵי הַמַּלְאָכִים. שֶׁפֵּרוּשׁוֹ, שֶׁכָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל זוֹכֶה בְּשַׁבָּת לְרוּחַ שֶׁל קְדֻשָּׁה שֶׁמֻּכְתָּרִים בָּהּ הַמַּלְאָכִים - וְהִיא כְּאוֹתָהּ רוּחַ שֶׁעֲתִידָה לִשְׁרוֹת עַל הַצַּדִּיקִים לֶעָתִיד לָבוֹא. עַד כָּאן דְּבָרָיו.(על פי ביאור המתוק מדבש).
אֶלָּא שֶׁעַל אָדָם לַעֲשׂוֹת הֲכָנָה גְּדוֹלָה לִפְנֵי הַשַּׁבָּת כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה רָאוּי לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הָרוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁמַּגִּיעָה וּבָאָה לְכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל בְּשַׁבָּת.
וְלָכֵן כָּתַב בַּעַל הָ"רֵאשִׁית חָכְמָה", שֶׁעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם יַעֲשֶׂה הֲכָנָה רְאוּיָה לַשַּׁבָּת, יִזְכֶּה לְמַדְרֵגוֹת עֲצוּמוֹת - לִהְיוֹת יְרֵא חֵטְא וְעָנָו וְכוּ', וּלְכָל הַמַּעֲלוֹת שֶׁמָּנָה רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר בַּמִּשְׁנָה, אֲשֶׁר בִּימוֹת הַחֹל צָרִיךְ יְגִיעוֹת עֲצוּמוֹת לַעֲלוֹת מַדְרֵגָה אַחַר מַדְרֵגָה בְּכָל סֻלַּם הַמַּעֲלוֹת שֶׁמָּנָה רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר כְּדֵי לִזְכּוֹת לְכָךְ.
וְזוֹ הִיא הַמַּתָּנָה הַגְּדוֹלָה שֶׁל הַשַּׁבָּת, אֲשֶׁר כָּל מִי שֶׁיַּעֲשֶׂה הֲכָנָה רְאוּיָה לְפָנֶיהָ, יָכוֹל לִזְכּוֹת עַל יָדָהּ לְכָל הַמַּדְרֵגוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם.
וְכֵן כָּתַב מוֹהֲרַנַ"ת (הלכות שבת ה), עַל דִּבְרֵי חֲזַ"ל שֶׁכָּתְבוּ שֶׁ'בְּכָל יוֹם וָיוֹם יִצְרוֹ שֶׁל הָאָדָם מִתְגַּבֵּר עָלָיו, וְלוּלֵא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזְרוֹ אֵינוֹ יָכוֹל לוֹ', שֶׁעִקַּר הָעֵזֶר וְהַסִּיּוּעַ שֶׁעָשָׂה הַשֵּׁם נֶגֶד הַיֵּצֶר הָרָע הִיא מִצְוַת הַשַּׁבָּת, וּכְפִי שֶׁיְּקַדֵּשׁ הָאָדָם אֶת הַשַּׁבָּת - כָּךְ יוּכַל לִגְבֹּר תָּמִיד עַל יִצְרוֹ, וְכָךְ יִזְכֶּה לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם בֶּאֱמֶת.
הַדֶּרֶךְ לִזְכּוֹת לְנֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת;
וְהִנֵּה, כַּאֲשֶׁר נִכְנֶסֶת וּבָאָה שַׁבָּת הַמַּלְכָּה, זוֹכֶה כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לִנְשָׁמָה יְתֵרָה הַבָּאָה אֵלָיו בְּשַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ חֲזַ"ל (ביצה טז).
וּמְגַלֶּה הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (תיקוני זוהר תיקון כב), שֶׁנִּשְׁמָתוֹ שֶׁל הָאָדָם מֻרְכֶּבֶת מִשְּׁלֹשָׁה חֲלָקִים, שֶׁהֵם: נֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה, וְהֵם שְׁלֹשֶׁת חֶלְקֵי הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה שֶׁמְּקַבְּלִים יִשְׂרָאֵל בְּשַׁבָּת, וְכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל מְקַבֵּל בְּשַׁבָּת נֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה חֲדָשִׁים לְפִי דַּרְגָּתוֹ הָרוּחָנִית וּלְפִי הֲכָנָתוֹ לְשַׁבָּת הַמַּלְכָּה.
הַחֵלֶק הָרִאשׁוֹן הוּא חֵלֶק הַנֶּפֶשׁ -וְהוּא כְּנֶגֶד הַמַּעֲשִׂים שֶׁל הָאָדָם. וְכָתַב הָאֲרִיזַ"ל (שער הכוונות שער השבת) שֶׁלָּכֵן צָרִיךְ הָאָדָם לִפְנֵי הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל מַעֲשָׂיו הָרָעִים אֲשֶׁר עַל יָדָם הוּא פָּגַם בְּנַפְשׁוֹ וְקִלְקְלָהּ, וְעַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה מְנַקֶּה הָאָדָם אֶת כָּל הַפְּגָמִים אֲשֶׁר פָּגַם בְּנַפְשׁוֹ, וּמֵסִיר מִמֶּנָּה אֶת חֶלְאַת זֻהֲמַת הַחֲטָאִים אֲשֶׁר נִדְבְּקָה בָּהּ.
וְאַחַר כָּךְ צָרִיךְ הָאָדָם לַעֲשׂוֹת מִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בְּגוּפוֹ לִכְבוֹד הַשַּׁבָּת, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא מְתַקֵּן אֶת נַפְשׁוֹ וּמַשְׁלִים אוֹתָהּ, וְעַל יְדֵי כָּךְ זוֹכֶה לְקַבֵּל נֶפֶשׁ יְתֵרָה בְּשַׁבָּת, כִּי עַל יְדֵי כָּל הַמַּעֲשִׂים שֶׁהָאָדָם עוֹשֶׂה בְּגוּפוֹ לִכְבוֹד הַשַּׁבָּת, הוּא זוֹכֶה לְנֶפֶשׁ יְתֵרָה בְּשַׁבָּת אֲשֶׁר הִיא כְּנֶגֶד הַמַּעֲשִׂים שֶׁל הָאָדָם.
וְלָכֵן הָאָמוֹרָאִים הִקְפִּידוּ לַעֲשׂוֹת בְּגוּפָם הֲכָנוֹת לִכְבוֹד הַשַּׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁמְּסַפֶּרֶת הַגְּמָרָא (שבת קיט) שֶׁרַב חִסְדָּא הָיָה חוֹתֵךְ אֶת הַיְרָקוֹת לִכְבוֹד שַׁבָּת, וְרַבָּה וְרַב יוֹסֵף הָיוּ מְבַקְּעִים עֵצִים, וְרַבִּי זֵירָא הָיָה מַדְלִיק אֶת הָאֵשׁ, וְרָבָא הָיָה מוֹלֵחַ אֶת הַדָּג, וְרַב נַחְמָן הָיָה מְתַקֵּן וּמְסַדֵּר אֶת הַבַּיִת לִכְבוֹד הַשַּׁבָּת, וְזֹאת כְּדֵי לִזְכּוֹת לְהֶאָרַת הַנֶּפֶשׁ יְתֵרָה בְּשַׁבָּת אֲשֶׁר הִיא תְּלוּיָה בַּהֲכָנַת הָאָדָם בְּגוּפוֹ לִקְרַאת הַשַּׁבָּת.
וְלָכֵן צָרִיךְ הָאָדָם בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לַעֲסֹק בְּגוּפוֹ בַּהֲכָנוֹת לִכְבוֹדָהּ שֶׁל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה, הֵן בִּקְנִיַּת צָרְכֵי הַשַּׁבָּת וְהֵן בַּהֲכָנַת הַנֵּרוֹת לִכְבוֹד הַשַּׁבָּת - לְהָכִין וּלְהֵיטִיב אֶת הַנֵּרוֹת, וְכֵן צָרִיךְ הָאָדָם לִרְחֹץ פָּנָיו יָדָיו וְרַגְלָיו לִכְבוֹד הַשַּׁבָּת. כִּי עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם עוֹשֶׂה בְּגוּפוֹ הֲכָנוֹת לִכְבוֹד הַשַּׁבָּת, הוּא מַשְׁלִים אֶת נַפְשׁוֹ וּמְתַקְּנָהּ, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא זוֹכֶה לְחֵלֶק הַנֶּפֶשׁ שֶׁבַּנְּשָׁמָה הַיְתֵרָה בְּשַׁבָּת.
הַחֵלֶק הַשֵּׁנִי הוּא חֵלֶק הָרוּחַ - וְהוּא כְּנֶגֶד הַדִּבּוּר. וְלָכֵן לִפְנֵי הַשַּׁבָּת צָרִיךְ הָאָדָם לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל כָּל פְּגָמֵי הַדִּבּוּר אֲשֶׁר פָּגַם בְּדִבּוּרִים אֲסוּרִים וּבְלָשׁוֹן הָרָע וְכַדּוֹמֶה, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא מְתַקֵּן אֶת חֵלֶק הָרוּחַ שֶׁבּוֹ, וְאַחַר כָּךְ צָרִיךְ לְהַשְׁלִים אֶת הַדִּבּוּר, וְזֹאת עַל יְדֵי שֶׁיְּדַבֵּר בְּפִיו דִּבְרֵי תּוֹרָה וּתְפִלָּה.
הַהֲכָנָה בְּלֵיל שִׁשִּׁי;
וְזֶה מַתְחִיל כְּבָר בְּלֵיל שִׁשִּׁי עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם עֵר בּוֹ וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה וּתְפִלָּה. וְאָכֵן חֲסִידִים וְאַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה הָיוּ מַתְחִילִים אֶת הַהֲכָנוֹת לְשַׁבָּת כְּבָר בְּלֵיל שִׁשִּׁי, וְנָהֲגוּ לִהְיוֹת עֵרִים בְּלֵיל שִׁשִּׁי מֵחֲצוֹת לַיְלָה וְלַעֲסֹק בּוֹ בַּתּוֹרָה וּבִתְפִלָּה, כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי עִנְיָנוֹ, כְּדֵי לְהָכִין עַצְמָם לְשַׁבָּת הַמַּלְכָּה הַקְּרֵבָה וּבָאָה.
וְכָתַב בְּסֵפֶר "זִכְרוֹן שְׁמוּאֵל" לְהָרַהַ"ק מֵאוֹסְטְרַאוְוצָא זיע"א שֶׁצָּרִיךְ לְהִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה מְיֻחֶדֶת אֶת תְּפִלַּת עַרְבִית שֶׁל לֵיל שִׁשִּׁי, כִּי בִּתְפִלָּה זוֹ מֵכִין הָאָדָם עַצְמוֹ לִקְרַאת שַׁבָּת הַמַּלְכָּה, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: שָׁמַעְתִּי מֵהרה"ק ר' מֵאִיר אֲבַ"ד אַפְּטָא בַּעַל "אוֹר לַשָּׁמַיִם", שֶׁהַתְּפִלָּה שֶׁל עַרְבִית אוֹר לְיוֹם הַשִּׁשִּׁי הִיא הֲכָנָה לְשַׁבַּת קֹדֶשׁ, וְזֶהוּ הֲכָנָה דְּרַבָּה לִקְרַאת הַשַּׁבָּת שֶׁחֹל מוּכָן לְשַׁבָּת.
כְּמוֹ כֵן, עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם עוֹסֵק בַּתּוֹרָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי, וְהָעִקָּר הוּא עַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם קוֹרֵא אֶת הַפָּרָשָׁה שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם בְּיוֹם שִׁשִּׁי דַּוְקָא, עַל יְדֵי כָּל זֶה הוּא מְתַקֵּן אֶת חֵלֶק הָרוּחַ שֶׁבְּנִשְׁמָתוֹ, וְעַל יְדֵי כָּךְ הוּא יָכוֹל לְקַבֵּל אֶת חֵלֶק הָרוּחַ שֶׁל הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה שֶׁל שַׁבָּת.
וְהַחֵלֶק הַשְּׁלִישִׁי הוּא חֵלֶק הַנְּשָׁמָה - וְהוּא כְּנֶגֶד הַמַּחֲשָׁבָה שֶׁל הָאָדָם. כִּי הַנְּשָׁמָה נִמְצֵאת בְּמֹחוֹ שֶׁל הָאָדָם,וְהִיא הַחֵלֶק הַגָּבוֹהַּ בְּיוֹתֵר, וְלָכֵן צָרִיךְ הָאָדָם בְּיוֹם שִׁשִּׁי לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל כָּל מַחְשְׁבוֹתָיו אֲשֶׁר לֹא טְהוֹרוֹת הֵנָּה, כִּי צָרִיךְ לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה בְּיוֹם שִׁשִּׁי עַל חֵלֶק הַמַּחֲשָׁבָה, וְעַל יְדֵי כָּךְ מְתַקֵּן הָאָדָם אֶת מַה שֶּׁפָּגַם בְּחֵלֶק הַנְּשָׁמַה שֶּׁבּוֹ וְיוּכַל לִזְכּוֹת לְחֵלֶק הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת.
וְאַחַר כָּךְ צָרִיךְ הָאָדָם לְהַשְׁלִים אֶת חֵלֶק הַנְּשָׁמַה שֶּׁבּוֹ, וּלְכָךְ זוֹכֶה עַל יְדֵי שֶׁהוּא שָׂמֵחַ לִקְרַאת בּוֹאָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת וְעַל יְדֵי שֶׁהוּא עוֹשֶׂה אֶת כָּל הַהֲכָנוֹת לְשַׁבָּת מִתּוֹךְ שִׂמְחָה וְטוּב לֵבָב.
וְכָתַב הַחִידָ"א בְּסִפְרוֹ "מוֹרֶה בְּאֶצְבַּע" (קלה), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וְכָתְבוּ גּוּרֵי הָאֲרִי זַצַ"ל, כִּי הַטּוֹרֵחַ בְּצָרְכֵי שַׁבָּת בְּעַצְמוֹ בְּשִׂמְחָה, מִתְכַּפְּרִין לוֹ עֲווֹנוֹתָיו.
וְכָתְבוּ הַ"בֶּן אִישׁ חַי" (פרשת לך לך) וְהַ"חִדּוּשֵׁיהָרִי"ם", שֶׁלָּכֵן נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה בַּפָּסוּק הַמְדַבֵּר עַל הַהֲכָנוֹת לְשַׁבָּת (שמות ט"ז ה): "וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי וְהֵכִינוּ אֵת אֲשֶׁר יָבִיאוּ", וְכָתְבוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁיֶּשְׁנוֹ כְּלָל, שֶׁהֵיכָן שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה "וְהָיָה" - זֶה מִלְּשׁוֹן שִׂמְחָה, וּבְכָךְ הַתּוֹרָה מְרַמֶּזֶת שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת אֶת הַהֲכָנוֹת לְשַׁבָּת מִתּוֹךְ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה, וְכֵן לִקְרֹא אֶת הַפָּרָשָׁה שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם מִתּוֹךְ שִׂמְחָה וְלִשְׂמֹחַ לִקְרָאתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת, וְעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם שָׂשׂ וְשָׂמֵחַ לִקְרַאת הַשַּׁבָּת, הוּא זוֹכֶה לְקַבֵּל אֶת חֵלֶק הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה שֶׁל שַׁבָּת.
וְכֵן כָּתַב הַ"שְּׂפַת אֱמֶת" בְּשֵׁם הַ"חִדּוּשֵׁיהָרִי"ם" (בשלח תרל"א), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: הַחֵשֶׁק וְהַשִּׂמְחָה בְּעֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ לְקַבֵּל שַׁבַּת קֹדֶשׁ, זֶה הַהֲכָנָה לְשַׁבָּת. וְכָתַב עוֹד הַ"שְּׂפַת אֱמֶת" (פסח תרל"א): שֶׁכְּפִי שֶׁמְּקַבְּלִים שַׁבָּת בְּאַהֲבָה וּתְשׁוּקָה גְּדוֹלָה - כָּךְ זוֹכִים לְהַמְשִׁיךְ הֶאָרָה מִמָּקוֹם גָּבוֹהַּ יוֹתֵר.
וּמוֹסִיף הַ"שְּׂפַת אֱמֶת" (חיי שרה תרמ"ו), שֶׁעַל יְדֵי הָאֱמוּנָה בִּקְדֻשָּׁתָהּ שֶׁל הַשַּׁבָּת וְעַל יְדֵי שֶׁמְּקַבְּלִים שַׁבָּת בְּשִׂמְחָה, יוֹצֵא הָאָדָם מִכְּלַל אָרוּר וְזוֹכֶה לִהְיוֹת בָּרוּךְ, וְעַל יְדֵי כָּךְ זוֹכֶה לְבִרְכָתָהּ הָעֲצוּמַה שֶּׁל הַשַּׁבָּת.
הַהֲכָנוֹת לְשַׁבָּת מַתְחִילוֹת בְּיוֹם רְבִיעִי;
וְהִנֵּה מְגַלֶּה הָאֲרִיזַ"ל (שער הכוונות שער השבת), שֶׁהַהֲכָנָה לִקְרַאת הַשַּׁבָּת מַתְחִילָה כְּבָר בְּיוֹם רְבִיעִי, כִּי בּוֹ מַתְחִילָה לְהָאִיר כְּבָר הֶאָרַת הַשַּׁבָּת הַבָּאָה, וּבוֹ צָרִיךְ לְתַקֵּן אֶת חֵלֶק הַנֶּפֶשׁ לִקְרַאת הַשַּׁבָּת, וְלָכֵן בְּיוֹם רְבִיעִי יַרְבֶּה הָאָדָם בְּמִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בְּגוּפוֹ.
וּבְיוֹם חֲמִישִׁי צָרִיךְ לְתַקֵּן אֶת חֵלֶק הָרוּחַ לִקְרַאת הַשַּׁבָּת, וְלָכֵן יַרְבֶּה הָאָדָם בְּיוֹם חֲמִישִׁי בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה.
וּבְיוֹם שִׁשִּׁי צָרִיךְ לְתַקֵּן אֶת חֵלֶק הַנְּשָׁמָה לִקְרַאת הַשַּׁבָּת, וְלָכֵן יַרְבֶּה הָאָדָם בְּיוֹם שִׁשִּׁי בְּשִׂמְחָה לִקְרַאת הַשַּׁבָּת. וְעַל יְדֵי כָּךְ יִזְכֶּה הָאָדָם לְקַבֵּל אֶת כָּל חֶלְקֵי הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה בִּשְׁלֵמוּת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.
לִכְבוֹד שַׁבָּת הַמַּלְכָּה;
כָּתַב הָאֲרִיזַ"ל (פע"ח שער השבת פ"ב), שֶׁעַל כָּל מַה שֶּׁהוּא קוֹנֶה אוֹ עוֹשֶׂה לִכְבוֹד שַׁבָּת, יֹאמַר "לִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ", וְכֵן בְּעֵת עֲרִיכַת הַשֻּׁלְחָן יֹאמַר "לִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ". (כף החיים רסביט), וְלִפְנֵי שֶׁהוּא נִכְנָס לַמִּקְוֶה בְּעֶרֶב שַׁבָּת יֹאמַר "לִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ" (מקור חיים רסב), וְלִפְנֵי שֶׁהוּא קוֹרֵא אֶת הַפָּרָשָׁה שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם יֹאמַר "לִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ", וְכֵן בִּשְׁעַת הַסְּעוּדָה יֹאמַר "לִכְבוֹד שַׁבָּת הַמַּלְכָּה" (חיד"א). וְלִפְנֵי כָּל דָּבָר שֶׁהוּא עוֹשֶׂה לִכְבוֹד שַׁבָּת, יֹאמַר בְּפֶה מָלֵא: "לִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ", שַׁבָּת הַמַּלְכָּה. וְכֵן נָהֲגוּ צַדִּיקִים. וְאָמַר הָרַהַ"ק רַבִּי מִיכְל מִזְּלוֹטְשׁוֹב זיע"א, שֶׁמִּכָּל פַּעַם שֶׁאוֹמְרִים "לִכְבוֹד שַׁבַּת קֹדֶשׁ" נִבְרָא מַלְאָךְ קָדוֹשׁ (שיש"ק).
וְכָתְבוּ הַסְּפָרִים, שֶׁסְּגֻלָּתָהּ שֶׁל אֲמִירָה זוֹ הִיא, שֶׁעַל יָדָהּ שׁוֹרָה קְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת עַל כָּל הַדְּבָרִים שֶׁהוּא עוֹשֶׂה, וּמְקוֹרוֹ בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (פרשת תזריע דף נ), שֶׁכָּתַב עַל הַפָּסוּק "וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב בְּיָדֶיהָ טָווּ", שֶׁחָכְמָתָן הַגְּדוֹלָה שֶׁל הַנָּשִׁים שֶׁטָּווּ לַמִּשְׁכָּן הָיְתָה בְּכָךְ, שֶׁלִּפְנֵי כָּל דָּבָר שֶׁהֵן עָשׂוּ לַמִּשְׁכָּן, הֵן אָמְרוּ: לִכְבוֹד הַמִּשְׁכָּן! לִכְבוֹד הַפָּרֹכֶת! וְכוּ', כִּי הַדִּבּוּר בִּסְגֻלָּתוֹ לְהַשְׁרוֹת אֶת הַקְּדֻשָּׁה עַל אוֹתוֹ הַדָּבָר, וְעַל יְדֵי אֲמִירָתָן שָׁרְתָה הַקְּדֻשָּׁה עַל כָּל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶן וְהִתְקַדְּשׁוּ כָּל הַחֲפָצִים בִּקְדֻשַּׁת הַמִּשְׁכָּן.
הַסּוֹד הַגָּדוֹל שֶׁל תְּפִלַּת מִנְחָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת;
אַחַת הַהֲכָנוֹת הַגְּדוֹלוֹת בְּיוֹתֵר לִזְכּוֹת לִקְדֻשָּׁתָהּ הַגְּדוֹלָה וְהָעֲצוּמַה שֶּׁל הַשַּׁבָּת הִיא בִּתְפִלַּת הַמִּנְחָה שֶׁל עֶרֶב שַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ הָאֲרִיזַ"ל (שער הכוונות ערב שבת), שֶׁבִּתְפִלַּת מִנְחָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת מְאִירִים כְּבָר כָּל הָאוֹרוֹת שֶׁל שַׁבָּת, וְהָעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים מַתְחִילִים כְּבָר לְהִכָּלֵל זֶה בָּזֶה וְלַעֲלוֹת לְמַעְלָה לְעוֹלַם הָאֲצִילוּת, וְעַל יְדֵי שֶׁהָאָדָם מִתְפַּלֵּל תְּפִלָּה זוֹ בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה, הוּא זוֹכֶה לָאוֹר הַגָּדוֹל שֶׁל שַׁבָּת הַמַּתְחִיל כְּבָר לְהִתְגַּלּוֹת בְּשָׁעָה זוֹ.
וְכָתַב הַמַּגִּיד מִמֶּעזְרִיטְשׁ זיע"א (אור צדיקים ליקוטי אמרים), שֶׁבִּתְפִלַּת מִנְחָה שֶׁל עֶרֶב שַׁבָּת וּבְקַבָּלַת שַׁבָּת מַעֲלִים אֶת כָּל הַתְּפִלּוֹת וְאֶת כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, כִּי אָז הוּא עֲלִיַּת הָעוֹלָמוֹת.
וְכֵן כָּתַב הָרַהַ"ק רַבִּי מֵאִיר מִזִּיטוֹמִיר זיע"א (אור המאיר בשלח), שֶׁבִּתְפִלַּת מִנְחָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת עוֹלות כָּל הַתְּפִלּוֹת שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, וְכֵן כָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁהָאָדָם דִּבֵּר בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, וְלָכֵן כֹּחָהּ שֶׁל תְּפִלַּת הַמִּנְחָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת הוּא גָּדוֹל וְעָצוּם מְאֹד עַל אֲשֶׁר עַל יָדָהּ זוֹכֶה הָאָדָם לְתַקֵּן אֶת כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, וְכַאֲשֶׁר הָאָדָם מִתְפַּלֵּל תְּפִלָּה מִנְחָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה, הוּא מְתַקֵּן אֶת כָּל הַמַּעֲשִׂים שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ.
וְזֶה מְרֻמָּז בְּפָסוּק "וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי וְהֵכִינוּ אֵת אֲשֶׁר יָבִיאוּ", וְכָתְבוּ חֲזַ"ל שֶׁ"וְּהָיָה" זֶה לָשׁוֹן שֶׁל שִׂמְחָה, וְהַשִּׂמְחָה הַגְּדוֹלָה הִיא כִּי בְּיוֹם שִׁשִּׁי בִּתְפִלַּת הַמִּנְחָה, שֶׁהִיא מְהַוָּה הֲכָנָה לְשַׁבָּת, בָּהּ מְתַקֵּן הָאָדָם אֶת כָּל הַמַּעֲשִׂים שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ וּמַעֲלֶה אֶת כָּל צֵרוּפֵי הָאוֹתִיּוֹת שֶׁל הַדִּבּוּרִים מֵא' וְעַד ת'.
וּמוֹסִיף בַּעַל הָ"אוֹר הַמֵּאִיר", שֶׁזּוֹ הָעֵצָה לַאֲנָשִׁים בַּמַּדְרֵגוֹת הַנְּמוּכוֹת, שֶׁלְּפָחוֹת בְּיוֹם שִׁשִּׁי יִתְפַּלְלוּ אֶת תְּפִלַּת מִנְחָה בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה וִיתַקְּנוּ עַל יְדֵי כָּךְ אֶת כָּל מַה שֶּׁהֵם קִלְקְלוּ כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ. עכ"ד
שְׁעַת רָצוֹן הַמְסֻגֶּלֶת לַעֲלִיָּה גְּדוֹלָה;
וְכָתַב הָאֲרִיזַ"ל (פרי עץ חיים, שער השבת פרק ח), שֶׁבְּעֶרֶב שַׁבָּת אֲפִלּוּ הַנְּשָׁמוֹת הַפְּחוּתוֹת בְּיוֹתֵר הַטְּבוּעוֹת בְּעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת יְכוֹלוֹת לִזְכּוֹת לַעֲלִיָּה גְּדוֹלָה, כִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם עם שאר הצדיקים מִשְׁתַּדֵּל בְּכָל עֶרֶב שַׁבָּת לְהַעֲלוֹת אֶת כָּל הַנְּשָׁמוֹת הַטְּבוּעוֹת בְּעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת וְשֶׁאֵינָן יְכוֹלוֹת לַעֲלוֹת מִשָּׁם בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ, או שאין להם זכות לעלות, בין נשמות המתים ובין נשמות החיים, וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ מִשְׁתַּדֵּל לְהַעֲלוֹת אוֹתָן מִשָּׁם בְּכָל עֶרֶב שַׁבָּת וּלְהָאִיר בָּהֶן אֶת אוֹר הַשַּׁבָּת.
וְלָכֵן צָרִיךְ לְהִתְפַּלֵּל אֶת תְּפִלַּת הַמִּנְחָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת, וְכֵן לוֹמַר אֶת מִזְמוֹרֵי קַבָּלַת שַׁבָּת בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה, כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לְהִתְעַלּוֹת בְּשָׁעָה זוֹ הַמְסֻגֶּלֶת מְאֹד לִזְכּוֹת לַעֲלִיָּה גְּדוֹלָה.
יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ;
וּמוּבָא מִצַּדִּיקִים קַדְמוֹנִים (עטרת צבי – תרומה, וכתר נהורא), שֶׁמִּפְּנֵי כָּךְ תִּקֵּן הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זיע"א לוֹמַר בְּעֶרֶב שַׁבָּת אֶת מִזְמוֹר ק"ז בִּתְהִלִּים – "הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב", לִפְנֵי תְּפִלַּת מִנְחָה, כִּי מִזְמוֹר זֶה מְרַמֵּז עַל עֲלִיַּת כָּל הַנְּשָׁמוֹת אֲשֶׁר תָּעוּ בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָּׁבוּעַ בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ, וְהֵם הוֹלְכִים בְּמִדְבַּר שְׁמָמָה וְהֵם נִמְצָאִים בְּעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת, וּבְשָׁעָה גְּבוֹהָה זוֹ יֵשׁ לָהֶם עֲלִיָּה גְּדוֹלָה, וַאֲמִירָתוֹ מְסֻגֶּלֶת מְאֹד לִזְכּוֹת לִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה בְּשָׁעָה זוֹ הַמְסֻגֶּלֶת מְאֹד לַעֲלִיָּה גְּדוֹלָה, וְעַל יְדֵי כָּךְ "יִרְאוּ יְשָׁרִים", שֶׁהֵם הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים, "וְיִשְׂמָחוּ" בַּעֲלִיָּתָן לַקְּדֻשָּׁה. "וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ" מְרַמֵּז, שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ יִהְיֶה נְפִילָה לְכֹחוֹת הַקְּלִפָּה וְהַסִּטְרָא אַחֲרָא.
וְכֵן אָמַר הָרַהַ"ק רַבִּי מְנַחֵם מֶנְדְּל מִוִּיטְבֶסְק זיע"א, שֶׁבְּעֶרֶב שַׁבַּת קֹדֶשׁ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת הוּא זְמַן עֲלִיַּת הַתְּפִלּוֹת שֶׁל כָּל הַשָּׁבוּעַ כֻּלּוֹ.
[וְהוֹסִיף הָאֲרִיזַ"ל, שֶׁלָּכֵן צָרִיךְ לְכַוֵּן בְּמִזְמוֹר "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" בְּפָסוּק "ה' לַמַּבּוּל יָשָׁב", שֶׁזֶּה רָאשֵׁי תֵּבוֹתיל"י, שֶׁהוּא שֵׁם קָדוֹשׁ מֵע"ב שֵׁמוֹת הַקְּדוֹשִׁים, וְעַל יְדֵי שֵׁם זֶה עוֹלוֹת הַנְּשָׁמוֹת הַטְּבוּעוֹת בְּעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת בִּימֵי הַחֹל. וּמִי שֶׁיּוֹדֵעַ שֶׁשֹּׁרֶשׁ נִשְׁמָתוֹ הוּא מִקַּיִן, יְכַוֵּן גַּם בְּפָסוּק "יָחִיל ה' מִדְבַּר קָדֵשׁ" וְגַם בְּפָסוּק "קוֹל ה' יָחִיל מִדְבָּר", שֶׁהוּא בְּרָאשֵׁי תֵּבוֹת בְּגִימַטְרִיָּה קַיִן, וְעַל יְדֵי כָּךְ תִּהְיֶה לוֹ עֲלִיָּה גְּדוֹלָה בְּשָׁעָה זוֹ וְיִזְכֶּה לְאוֹרָהּ הַגָּדוֹל שֶׁל שַׁבָּת הַמַּלְכָּה.]
קְרִיאַת שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם;
הִנֵּה עִקָּר וִיסוֹד גָּדוֹל וְחָשׁוּב כְּדֵי לְקַבֵּל אֶת תּוֹסֶפֶת הַנְּשָׁמָה בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ, הוּא קְרִיאַת הַפָּרָשָׁה שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם בְּיוֹם שִׁשִּׁי לִפְנֵי הַטְּבִילָה בְּמִקְוֶה, כְמוֹ שֶׁכָּתַב האריז"ל (שער הכוונות דף ס"ב) שעַל יְדֵי קְרִיאַת הַפָּרָשָׁה שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם יִזְכֶּה הָאָדָם לְתוֹסֶפֶת נְשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת.והביאו זאת בַּעַל הַ"כַּף הַחַיִּים" (סימן רס אות ז), והבאר היטב (סימן רסס"ק א),
וְכֵן כָּתַב רַבִּי מֵאִיר מפּפּרישׁ זיע"א בְּסִפְרוֹ "אוֹר צַדִּיקִים": יִזָּהֵר שֶׁלֹּא לִטְבֹּל אֶלָּא אַחַר שֶׁיִּקְרָא הַסִּדְרָה שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם, שֶׁאִם לֹא כֵן - אֵין בּוֹ כֹּחַ לְקַבֵּל הֶאָרַת שַׁבָּת, וְגַם יִשְׁתַּדֵּל לְהַעֲבִיר הַסִּדְרָא בְּעוֹד הַתְּפִלִּין עָלָיו.
וְכָתַב הָרַהַ"ק רַבִּי מֵאִיר מֵאַפְּטָא זיע"א בַּעַל הָ"אוֹר לַשָּׁמַיִם", שֶׁמִּי שֶׁיִּקְרָא אֶת הַשְּׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם בְּיוֹם שִׁשִּׁי לִפְנֵי חֲצוֹת וְיִקְצֹץ צִפָּרְנָיו לִפְנֵי חֲצוֹת, מֻבְטָח לוֹ שֶׁיִּנָּצֵל כָּל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ מֵעֲבֵרוֹת חֲמוּרוֹת.
וּמְבָאֵר הָאֲרִיזַ"ל (שער הכוונות סדר השבת פרק ג), שֶׁהַטַּעַם לְכָךְהוּא, מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי קְרִיאַת שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם, הָאָדָם מַפְרִיד אֶת הַקְּלִפּוֹת מֵהַקְּדֻשָּׁה וְכֵן מַעֲלֶה אֶת קְלִפַּת נֹגַהּ שֶׁתִּכָּלֵל בַּקְּדֻשָּׁה, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא זוֹכֶה לְתוֹסֶפֶת הַנֶּפֶשׁ רוּחַ נְשָׁמַה שֶּׁל שַׁבַּת קֹדֶשׁ.
וְעַל יְדֵי קְצִיצַת הַצִּפָּרְנַיִם הוּא מַעֲבִיר מִמֶּנּוּ אֶת זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ וּמֵסִיר אֶת הַטֻּמְאָה שֶׁבָּאָה עַל יָדָן (פע"ח שבת ג). וְעַל יְדֵי כָּךְ גּוּפוֹ נָקִי וְטָהוֹר לְהַשְׁרָאַת קְדֻשַּׁת הַשַּׁבָּת (מנחת שבת סימן עב ס"ק ס"ד).
טְבִילָה בְּמִקְוֵה טָהֳרָה;
וְאַחַר שֶׁיִּקְרָא אֶת הַפָּרָשָׁה שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם יִטְבֹּלבְּמִקְוֵה טָהֳרָה, כִּי רַק עַל יְדֵי הַטְּבִילָה בְּמִקְוֶה יוּכַל לְקַבֵּל תּוֹסֶפֶת הַנְּשָׁמַה שֶּׁל שַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ (ויקהל ר"ד), שֶׁבִּכְנִיסַת הַשַּׁבָּת צָרִיךְ הָעָם הַקָּדוֹשׁ לִרְחֹץוְלִטְבֹּל עַצְמָם כְּדֵי שֶׁיִּשְׁרֶה עֲלֵיהֶם הָרוּחַ הָעֶלְיוֹן הַקָּדוֹשׁ שֶׁל הַשַּׁבָּת. וּמְבָאֵר הָאֲרִיזַ"ל (פע"ח שבת ג), שֶׁעַל יְדֵי הַטְּבִילָה בְּמִקְוֶה הָאָדָם מַעֲבִיר מִמֶּנּוּ אֶת זֻהֲמַת הָרוּחַ שֶׁל יְמוֹת הַחֹל, וְזוֹכֶה לְקַבֵּל אֶת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה שֶׁל שַׁבָּת.
עַל יְדֵי טְבִילָה בְּמִקְוֶה יְקַבֵּל תּוֹסֶפֶת נְשָׁמָה יְתֵרָה;
וְכָתַב בַּעַל הַ"פֶּלֶא יוֹעֵץ" (ערך טהרה) וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וְאִם לְעוֹלָם הַטָּהֳרָה בְּמִקְוֶה הִיא טוֹבָה, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה בְּעַרְבֵי שַׁבָּתוֹת וְעַרְבֵי יָמִים טוֹבִים וְעֶרֶב רֹאשׁ חֹדֶשׁ שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת הֲכָנָה וְלִהְיוֹת כְּלִי מוּכָן לְקַבֵּל הֶאָרָה וְתוֹסֶפֶת קְדֻשָּׁה הַיּוֹרֶדֶת לְמַטָּה בְּיָמִים אֵלּוּ.
וְכָתְבוּ הַמְקֻבָּלִים, כִּי לֹא יוּכַל הָאָדָם לִזְכּוֹת לְתוֹסֶפֶת נֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה הַבָּאִים בְּשַׁבָּת אִם לֹא יִטְבֹּל בְּמִקְוֵה טָהֳרָה. וּמִי פֶּתִי יְאַבֵּד טוֹבָה הַרְבֵּה מֵחֲמַת עַצְלוּת שֶׁלֹּא לִטְבֹּל, הֲלֹא לְפִי גֹּדֶל הַשָּׁעָה רָאוּי וְנָכוֹן לָאָדָם לִשְׁבֹּר אֶת הַקֶּרַח בַּנָּהָר וְלִטְבֹּל. עכ"ל.
וְכֵן כָּתַב בַּעַל "יְסוֹד וְשֹׁרֶשׁ הָעֲבוֹדָה" (שער העליון פ"א), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: מִצְוָה גְּדוֹלָה לִטְבֹּל בְּעֶרֶב שַׁבָּת, וְהִיא מוֹעִילָה לְקַבֵּל נְשָׁמָה יְתֵרָה בְּשַׁבָּת, וּבִלְתִּי טָהֳרַת הַמִּקְוֶה וַדַּאי לֹא יַשִּׂיגֶנָּה.
וְלָכֵן כָּל אָדָם יֵלֵךְ לִטְבֹּלבְּמִקְוֶה מִתּוֹךְ שִׂמְחָה עֲצוּמָה, שֶׁכָּעֵת הוֹלֵךְ לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה הַמַּגִּיעָה לְכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵעַם יִשְׂרָאֵל בְּעֵת טְבִילָתוֹ.
תְּשׁוּבָה בְּעֶרֶב שַׁבָּת;
מוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁעַל הָאָדָם לַעֲשׂוֹת בְּעֶרֶב שַׁבָּת תְּשׁוּבָה וְחֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ עַל כָּל מַה שֶּׁחָטָא וְהִתְנַהֵג שֶׁלֹּא כַּהֹגֶן בְּמֶשֶׁךְ כָּל יְמוֹת הַשָּׁבוּעַ הַחוֹלֵף, וְרַק עַל יְדֵי כָּךְ יִזְכֶּה הָאָדָם לְקַבֵּל אֶת הֶאָרַת הַשַּׁבָּת וְאֶת תּוֹסֶפֶת הַנְּשָׁמָה יְתֵרָה הַבָּאָה בְּשַׁבָּת הַמַּלְכָּה. וְיֶשְׁנָם כַּמָּה טְעָמִים נִפְלָאִים בְּכָךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתְבוּ גְּדוֹלֵי הַדּוֹרוֹת.