הוד השרון - דיסק 64 - הנעליים של שפיגלר
תאריך פרסום: 28.10.1998
64 - הנעליים של שפיגלר
השיר הכל יודוך הכל ישבחוך
מקטע 1 : (04:04)
השיר הכל יודוך הכל ישבחוך
השיר אל תדאג לשוא אחי ברקע "החלוקה"
מקטע 2 : (04:35)
השיר אל תדאג לשוא אחי (ברקע מ' חלוקה)
במה השתנית מאז רה"ש האחרון?
מקטע 3 : (02:54)
ערב טוב. בעזרת השם נעשה ונצליח והשם ברחמיו ירוויח. בואו נעשה חשבון נפש קצר. כחודש ימים וחצי לערך אחר ראש השנה יש מי מאתנו שזכו לחזור בתשובה. יש כאלה שקיבלו על עצמם בראש השנה. ואם מסתכלים חודש וחצי לאחר מכן, האם אנו רואים שהשתנינו כמו שהבטחנו? אם אנחנו לא רואים שהשתנינו משנה שעברה, פירושו של דבר, לא חזרנו בתשובה. ואם כל הכח של הכפרה ביום הכיפורים זה היה עם התשובה, אם אין את התשובה, מה הכפרה? זאת אומרת, לא יתכן שאדם ישאר כמו שהיה בשנה שעברה, ויגיד עשיתי תשובה. מוכרח שאדם יהיה במצב של עליה תדיר. אדם שעומד במקום, פירושו של דבר הוא יורד. אדם שעולה, זה אדם שמתחזק, זה אדם שהגיע לנקודה שהוא שואף להגיע אליה. אבל עמידה במקום, סטנדרט קבוע, פירושו של דבר שהאדם נחלש. אדם שמעמל את השריר שלו, השריר מתחזק. אדם שמפסיק לעשות פעילות, השריר רפוי. וכן על זה הדרך. כל אחד צריך לעשות את החשבון נפש שלו. מה קורה אתו "נכון להרגע". עוברים ימים, אדם חוזר לשגרה, שוכח את אימת הדין של ראש השנה, וחוזר להיות מה שהיה בשנה שעברה. אח"כ מגיעות צרות, מגיעות הבעיות ואדם חשב, שזהו, הוא נקי. ולצערנו הרב אנו שומעים יום, יום גזירות חדשות ומתחדשות, בכללי ובפרטי וכל פעם זה יותר קשה. זה מסוג השמועות שקשה מאוד לסבול. אבל אין מה לעשות. אם עוברת עוד שנה ועוד שנה והבטחות לא שוות כלום, מה יש לנו טענות לטעון.
מצודה פרושה על החיים
מקטע 4 : (07:54)
יהודים יקרים צריך לזכור דבר אחד ברור, ר' עקיבא אומר: מצודה פרושה על כל החיים והכל נתון בעירבון, החנות פתוחה והפנקס פתוח והיד כותבת וכל הרוצה לבוא וללוות יבוא וילווה והגבאים מחזירים תדיר, בכל יום, בין מדעתו של אדם ובין שלא מדעתו. יש להם על מה שיסמכו והדין דין אמת והכל מתוקן לסעודה. מה זה מצודה פרושה על כל החיים? דג זהב קטן, תשים אותו בכוס, הוא מרגיש שהוא כלוא. תוציא אותו לבריכה הוא מרגיש בן חורין. סלטות ימין, שמאל, למעלה, למטה. מה זה דג זהב בבריכה, זה ענק בשבילו. תכניס אותו לאוקינוס, זהו. מה אתם אומרים? הוא משוחרר בתוך האוקינוס? תשובה מהקהל: כן. ר' אמנון יצחק: כן ולא. צריך לשאול את הדג. ובכן, אנחנו מתהלכים חופשיים כאן, כמו הדג באוקינוס. אבל אתם יודעים, לפעמים מתחת הדג באוקינוס יש רשת. הוא שוחה מעל הרשת, הוא לא רואה אותה, לא מרגיש, הוא לא רואה את הסכנה. הוא שוחה להנאתו ועושה עם הסנפירים ככה ופתאום הדייג מחליט להרים את הרשת והדג תפוס בפנים. אומר ר' עקיבא: מצודה פרושה על כל החיים - אנחנו הולכים על רשת, מצודה. אתה נוסע להוד השרון, הולך לפ"ת, נוסע לנהריה, אתה חושב שאתה בן חורין. הנה אני נוסע ממקום למקום, איפה שאני רוצה לנסוע אני נוסע. כן, אבל אתה נוסע על רשת. אתה נוסע על רשת. מגיע הרגע שהדייג רוצה לדוג אותך, הופ!! (צחוק בקהל). אתה בפנים. אמרו לי שהיום הודיעו שבשבוע האחרון עד כרגע 131 תאונות דרכים, הופ!! הרימו את כולם. אז זה יצא עם שן ועין וזה עם רגל וזה ככה וזה פצוע קשה. זה חוץ מהרוגים. אבל הם נסעו, הם נסעו למקומות רחוקים. לצפון, לדרום, למרכז. נסעו. אבל הם נסעו על הרשת. כי אדם לא מבין שהמצודה פרושה על כל החיים. הכל נתון בערבון. אחד נכנס אצל עשיר, רואה שיש לו מקרר, ועל המקרר יש פלומבה. מסתכל על התנור,מכונת כביסה, פלומבה. מיטות, פלומבה. סירים, פלומבה. אומר לו, תגיד, מה זה על כל דבר יש לך פלומבה? מתחיל לבכות העשיר, אומר לו, מה אני אעשה, באו מההוצאה לפועל, שמו לי פלומבה על הכל. הכל נתון בערבון. רבותי, כל מה שיש לנו בחיים, זה עם פלומבה. זה לא שלנו. הילדים עם פלומבה. החיים שלנו עם פלומבה. הרכב עם פלומבה. הדירה עם פלומבה. הגינה עם פלומבה. הכל בערבון. מתי שרוצה לבוא בעל הפיקדון, לוקח. מה הוא רוצה לקחת, את המכונית? לוקח את המכונית. רוצה לקחת לך את הדירה? לוקח את הדירה. רוצה לקחת אותך? בכבוד. אין גיבור לכלוא את הרוח. אין בן אדם יגיד, אתה יודע מה? אני לא נותן לרוח שלי שתצא החוצה. סוגר. אין דבר כזה. ואנחנו לא פוחדים. חיים יום אחרי יום, ראש השנה, יום כיפור, סוכות, הכל, מבטיחים הבטחות, מתעוררים, מתחזקים. עובר חודש "ספר", זהו. אחרי זה חוזרים לשיגרה. בן אדם רגיל. החנות פתוחה. העולם הזה כמו חנות. היום אומרים חנויות גדולות. קניון. וואהו, קניון, 7 דונם, 2 דונם, קניון. ר' עקיבא אומר כל העולם קניון. החנות פתוחה. סע לאן שאתה רוצה, תקנה מה שאתה רוצה, אין בעיה. החנווני מקיף, נותן בהקפה. תיקח, תקנה, אין בעיה. אבל תדע, הפנקס פתוח והיד כותבת. אתם יודעים, שיוצאים בסוף, בקניון, חייבים לעבור דרך הקופה לשלם. כולם ישלמו בסוף. כל אחד יש לו סוף אחר. אחד מוקדם, אחד מאוחר, אבל יש סוף. ומשלמים. ועד שמשלמים, אז יש לקב"ה גבאים. והם מחזירים תדיר בכל יום. כל יום מקבלים שליחות ללכת לפקוד את החייבים. לאחד באים מכניסים לו מחלה, לשני וירוס, לזה שפעת, זה נופל, זה "מדגרדע", זה ככה, זה ככה, פתאום עולה לו חשמל 1,000 שקל, זה לא מבין מה צריך לעמוד בתור בעיריה, ארנונה, מה פתאום התנפלה עליו. בתיבת דואר יש לו גמ"ח – גז, מים, חשמל. בעיות, צרות, מה הוא יעשה. זה גבאים, יש גבאים. השכנים פתאום מתלוננים עליו. זה פה נתקע בעבודה, שמה נתקע לו האוטו. זה גבאים. יש גבאים באים לגבות. אבל בקטנות. מטפטפים לו פה טיפה, פה טיפה. תזכורת. אתה בעל חוב, אתה בעל חוב, אתה בעל חוב, אתה חייב, תבדוק את החשבונות, תסתכל. הריבית עולה, צמודה, שים לב. צמוד ליוקר המחיה. שים לב. אבל בן אדם לא מסתכל, לא מסתכל. איי, איי.
"והגבאים מחזירים תדיר"
מקטע 5 : (08:26)
היה אחד. פעם אחת התיאש כבר מתיבת הדואר, מה פירוש? אמר תשמע, זה לא התיבה של פעם. התיבות של פעם הייתי מקבל מכתבים, קרובים שולחים מכתב. פעם היו משתמשים במכתבים הרבה, לא היה שימוש בטלפון, כמו היום. פלאפון, פלדו, פלתלת, כל הפלאים. לא היה דברים כאלה. בן אדם היה מקבל מכתבים. ראש השנה, מפוצץ התיבה בשנות טובות. עם פיזור של כסף, עם פרחים. מה זה, מחכים לראות מי השנה שלח. היום לא מקבלים שנה טובה אחת. רק אם יש לך פקס, שולחים לך העתק סטנדרטי מהמשרד פלוני. מי שחי ממך, שולח לך פקס שנה טובה. אז הוא החליט זה לא התיבה של פעם, אמר, אני ברוגז עם התיבה. מה זה ברוגז עם התיבה? אמר, תשמע: כל פעם שאני פותח, רק צרות. או חובות, או משכנתא, או מים, או חשמל, או גז, או טלפון, רק חובות, רק כסף. תביא, תביא, תביא. תיבה תובענית. אמר אני עושה אתה ברוגז. אני לא פותח את התיבה. למה אני צריך להיות בדכאון? רק בא מן העבודה, עם כל הצרות, מגיע לתיבה רואה עוד פתקים, עוד חובות, עוד כסף. טוב, החליט שהוא יותר לא יסתכל בתיבה. אחרי כמה ימים הוא עולה במדרגות. שריקות (שורק), מבסוט. השכן רואה אותו צוחק ומבסוט, הרווחת משהו? היום צלצל אלי אחד, אמר לי, אמנון, היום אל תשלח לוטו, אמרתי לו למה? אמר, אני שלחתי לוטו. אמרתי לו, אז מה? אומר, הפרס כבר אצלי אז חבל שתשלח. אני לא שולח גם בלעדיו, אבל אני רוצה רק שתדעו, פירושו של דבר שמח, זה לוטו, זה פיס. מה פתאום שורק? כל יום שורק במדרגות? כשהוא עובר ליד התיבה, רואה הכל מפוצץ, לא מתיחס, ברוגז עם התיבה. השכן שאל אותו, תגיד לי, מה, איך נהיית שמח בתקופה האחרונה? אמר לו תשמע, זה תיבת פנדורה, רק צרות יש שמה, מי צריך את זה? לא מתיחס. אמר לו מה אתה אומר ומאז נהיה לך שמחה? אמר לו בטח, כל יום. פעם הייתי עולה מדרגה, מדרגה. היום שתיים אני עולה. (צחוק בקהל). אמר לו אתה יודע מה? גם אני אעשה ככה, ברוגז. אמר לתיבה ברוגז. אחרי כמה ימים כל הבנין עולים, (שורק). (צחוק בקהל). טוב, השמחה ארכה 3 חודשים אחרי זה ניידות הקיפו את כל הבנין. (צחוק בקהל). למה שלחו מכתבים וצו לפני ועיקולים ולא התיחסו (שורק) (צחוק בקהל). עד שבאו לקחו את כולם, הכניסו אותם. בן אדם הולך בחיים, חושב החיים זה ככה. שורק, מבסוט, אין בורא, אין גבאים, אין בטיח. עד שיום אחד פתאום שומעים את האמבולנס. ווו, וווו. מה קרה? בחור צעיר. עכשיו האמבולנס שורק. קודם הוא שרק. פירושו של דבר, אי אפשר להתחמק מזה. למה? הגבאים מחזירים תדיר בכל יום ויש להם על מה שיסמכו. אנחנו מתהלכים בעולם כאילו לית דין ולית דיין ולית עולם אוחרן. כאילו אין דין ואין דיין ואין עולם הבא. זהו. מטיילים. מה שאתה יכול להרוויח, תרוויח. תעזוב את השאר לאח"כ. צריך לדעת יהודים יקרים, זה לא כך, לא כך. ואומר ר' עקיבא: דעו לכם נפרעים מן האדם בין מדעתו ובין שלא מדעתו. בין אם הוא יודע על מה נפרעים ממנו ובין אם הוא לא יודע על מה נפרעים ממנו, נפרעים ממנו. והדין דין אמת. הדין דין אמת. הקב"ה לא עושה עוול במשפט. הדין דין אמת. והכל מתוקן לסעודה, דהיינו לאחרית הימים כשאדם יפטר מן העולם ויצטרך להגיע לעולם האמת ששם נקרא העולם ההוא, עולם מתוקן לסעודה. איך אדם יכול להתעלם ממצבו? כמה תזכורות בן אדם צריך לקבל עד שיבין שבעצם יש מנהיג לברואים והוא יצטרך לתת דין וחשבון על כל דבר ודבר. אתה דוחה יום, יומיים, חודש, חודשיים ,שנה ,שנתיים, עשר, עשרים שנה, אבל ככל שאתה מצליח לדחות תדע לך שכל רגע עלול להפתיע אותך הגבאי הראשון. אין דבר כזה לעלות בשריקה לאורך זמן, אין דבר כזה. לכן, כל אדם צריך לעשות חשבון נפש ולהתבונן ולראות מה היחס שלו לבין אלוקיו, מה ההתחייבויות שלו, מה הוא עושה, מה הוא עדיין חסר בשביל לתקן. אוי לו לאותו מסכן שלא זוכה לחיות בחשבון נפש וחי חיים ללא בדיקה. ללא חשבון. אדם כזה מסכן, כי כשיגיע אליו החשבון עם כל התוספות לפעמים כבר מאוחר. הרבה ינסו, ישתדלו אולי בעבורו, אבל לפעמים זה כבר לא עוזר. נשאלת השאלה, למה צריך להגיע לדבר כזה? למה לחכות ולמה להמתין? ובפרט אני מדבר על אלה שהיו בראש השנה בבית הכנסת ומן הסתם הרהרו בתשובה. מן הסתם, הבינו את המורא של היום הגדול הזה. הנה, חודש וחצי אחרי, כל אחד יסתכל על עצמו עכשיו במשך 10 שניות ויראה אם הוא שונה מתכלית משנה שעברה, או לא. אם הוא לא השתנה, אחת משתיים: או שהוא לא צריך להשתנות, כי הוא צדיק. או שהוא לא השתנה, למה? כי הוא לא חזר בתשובה. אם הוא לא חזר בתשובה, מובן. אבל אם הוא סובר שהוא לא צריך להשתנות, הוא שקרן. שאין אנו עזי פנים וקשי עורף לומר לפניך צדיקים אנחנו ולא חטאנו. אבל חטאנו, עווינו, פשענו, אשמנו, בגדנו, גזלנו, דיברנו דופי וכו'. מאלף ועד תיו. נו, אז איך אדם יכול להתהלך בעולם הזה, ושנה אחר שנה נותנים לו את הצ'אנס, והוא לא משתנה? אז במה יבוא בטענה ויגיד, למה זה קרה לי?
למה לקחו דוקא את אשתי?
מקטע 6 : (05:08)
פעם היה איזה פרופסור שאשתו נפטרה. ואחד הרבנים ביקש ממני להתלוות אליו, ללכת לנחם. פרופסור מבית החולים תל השומר. נכנסנו. היינו שתי הדמויות השונות והמשונות בתוך קהל המבקרים. כמובן שהפרופסור ישב על הספה, נינוח, הושיט יד ולוחץ לכולם, "שלום, שלום" אומר לכולם. בדיוק הפוך מן ההלכה. משוחחים על הא ועל דא, מה שהיה נכון לאותה שעה. אחרי שהוא התפנה מכל הדוקטורים ומכל הפרופסורים והאחיות והרופאים שהגיעו, אז הוא ככה פונה לעברנו. ופתאום מסתכל עלי ואומר לי: אתה יודע אני אפיקורוס, אני בולגרי. שמעתי מה שהוא אומר. הוא אומר, תראה, לי אין שאלות. אבל אני רוצה לספר לך משהו. אני לפני שמונה שנים, לא, זה היה 10 שנים. לפני 10 שנים, פתאום החלטתי שאני רוצה לצום ביום כיפור. תשאל אותי למה? אין לי הסבר. התחלתי לצום ביום כיפור, בלי הסבר, לא הולך לבית כנסת, לא כלום. הולך לשמוע את התקיעה האחרונה ואוכל. אומר, שמונה שנים עשיתי כזאת, עד לפני שנתיים, שאז התברר שאשתי קיבלה את מחלת הסרטן. מאז אמרתי, אני לא צם יותר. אני יושב שנה וחצי כבר ליד מיטתה של אשתי ואני רואה את כל מה שהיא עוברת. לי אין שאלות, אבל מעניין אותי מה תגיד לי על השאלה שאשתי שאלה. אשתי שאלה אותי שאלה כל הזמן, למה לי זה קרה? לא היתה לי תשובה להגיד לה, הוא אומר. יש לך תשובה להגיד לה? אמרתי לו, אתה לא תכעס על מה שאני שואל? הוא אמר לא, אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה. אמרתי לו, אשתך שמרה שבת? אומר לא, אנחנו לא שמרנו אפילו כיפור. אשתך שמרה טהרה? אומר לא, אמרתי לך, אני אפיקורוס. אז אני הייתי אומר לאשתך, למה זה לא קרה לך קודם? בזכות מה נשארת עד עכשיו? עוברת את כל העבירות נגד מי שמחייה אותך ושואלת שאלות, למה לי זה קרה? כמו אחד, נוסע בצורה פראית בהוד השרון, עולה על המדרכות, דורס ילדים, יורד לכביש, מתנגש במכוניות, נכנס לקניון עם האוטו, נוסע בין המחלקות, הורס את הכל, יוצא בחזרה, פתאום עוצר אותו שוטר. אומר, למה אותי עצרת דווקא? אם אותך לא, את מי כן? עוברים את כל העבירות אחת אחר השניה בשאט נפש, מצהירים בגלוי, אני אפיקורוס ושואלים שאלה. את מי?! "למה לי זה קרה", את מי שואלים? את הד"ר. "למה לי זה קרה". הוא יכול לענות על למה לי? הוא יכול להגיד למה? נכנס לך וירוס, היית שמה, לא היה נקי, היה ככה, הוא יכול להגיד איך קרה. למה קרה, אפשר להפנות רק שאלה כזאת למעלה. אף אחד לא יכול לענות על למה. אבל אם את כבר מתבוננת למעלה בשאלה, אז את צריכה להבין גם מה היית צריכה לעשות לפני השאלה.
"צדיק ורע לו" הסבר מורחב
מקטע 7 : (10:42)
עד כאן. שאלות: איש בקהל: הבעיה לדעתי היא לא באנשים שכופרים וחוטאים, הבעיה היא אם יש דין צדק. למה באמת הצדיק לפעמים רע לו והרשע טוב לו? ולא מעט מקרים קיימים שאנשים שהם יראי שמיים וצדיקים וטובים הם נופלים. הם אלו שנופלים. ואנשים אחרים שמלגלגים להם, אלו שלא קורה להם שום דבר. עכשיו, עצם זה שדבר כזה קורה, גם אם בן אדם רוצה לחזור בתשובה, או חושב על חזרה בתשובה, אומר לעצמו, הנה תראה פלוני אלמוני, ירא שמיים, מתפלל, הולך לבית כנסת, עושה כל מה שאתה צריך, כל המצווה עליו, ופתאום נפלה עליו מחלה כזו או אחרת וההוא שאוכל טריפה ונבלה, עושה כל מה שלא צריך לעשות, חי בחיי עושר, עם כסף וממון. ואלוקים, הקב"ה זורק לו עוד יותר, עוד יותר. ככל שכופר ככה נותן לו עוד יותר. אני לא יודע אם הוא נותן לו, אבל עובדה. אם אנחנו מודדים את זה בכסף ובעושר עצמי, נותן לו עוד יותר. ר' אמנון יצחק: שאלה יפה. אם זו הסיבה שההוא לא חוזר בתשובה, נגיד לו כך: אתה רואה אחד, לא עובד בכלל, יש לו ים כסף. ואתה רואה אחד, עובד יומם ולילה, שתי משמרות, ובקושי גומר את החודש. אחרי שראינו דבר כזה, מה לעשות, ללכת לעבודה, או לא לעבוד? צעקות בקהל: לעבוד, לעבוד. ר' אמנון יצחק: מה אתה אומר? איש בקהל: לעבוד. ר' אמנון יצחק: לעבוד, למה לעבוד? אבל אני רואה בן אדם, לא עובד, יש לו ים כסף וזה שעובד אין לו כסף. אולי בגלל שהוא עובד אין לו כסף. אם לא יעבוד, מן הסתם כמו ההוא, יהיה לו כסף. איש בקהל: מאיפה יהיה לו? ר' אמנון יצחק: מה זה מאיפה וההוא מאיפה? איש בקהל: אולי יש לו ירושה, משהו. ר' אמנון יצחק: הה, אתה מתחיל להאמין. ההוא, אולי נפלה לו ירושה, אולי הוא עשיר בממון עצמי, אולי הוא הרוויח בפיס, אתה כבר מתחיל לתרץ. אתה מבין שזה לא הגיוני, משהו פה לא סטנדרטי, נכון? כי אתה מבין, עובדים, מקבלים כסף. לא עובדים, אין כסף. אז איך יכול להיות, עושים מצוות מקבלים עונש? עושים עבירות מקבלים שכר? איך זה יכול להיות? סימן שמשהו לא סטנדרטי אצל אלה שהם עושים עבירות יש להם כסף. משהו פה לא סטנדרטי. אולי יש להם כבר ירושה. איזה ירושה? שהקב"ה פוקד עוון אבות על בנים ועל בני בנים, על שלשים ועל רבעים לשונאי. כבר פוקד להם את העוון של אבות אבותם גם כן. ירושה. מה אני מתכוון? כל זה מדובר לשונאי, כמו שמסיים הפסוק. רשעים בעולם הזה מקבלים כל שכרם בעולם הזה. על מיעוט מצוות שעשו בחייהם. כי הקב"ה לא מקפח שכר שום בריה. אפילו היטלר, ימח שמו וזכרו, אם אמר פעם אחת ליהודי "דנקן שיין", מגיע לו שכר. כי אפילו על מילה טובה, על שיחה נאה, הקב"ה משלם שכר. נבוכדנאצר, שהיה רשע גדול והחריב את בית המקדש והרג יהודים והכל, בזכות שלוש פסיעות שפסע לכבוד השם יתברך, שלושה מבניו שלטו בכיפת העולם. רשעים מקבלים כל שכרם בעולם הזה. וכל עונשם לעולם הבא. אני אשאל אותך שאלה. אני נותן לך מיליון דולר לשבוע. ואחרי זה אני לוקח את זה בחזרה. זה שכר או עונש? איש בקהל: עונש. ר' אמנון יצחק: עונש. נותנים לרשע שבעים שנה. לא שבוע, שבעים שנה אפילו, מיליוני דולרים שכר, בסוף לוקחים לו את זה. זה נכון, הוא הולך מפה תפרן. אבל לאן הוא הולך? לקבל את העונש. איש בקהל: אבל את זה הוא לא יודע. ר' אמנון יצחק: הוא לא צריך, זה עוד יותר עונש. (צחוק בקהל). אם היה יודע היה חוזר בתשובה ואז היה בורח מהעונש והיה מרוויח גם את הכסף. וגם את העולם הבא. לפעמים יש עונש, זה עונש קשה, זה הכי קשה, אין עונש יותר קשה. אומר הרמב"ם שרשעים גדולים מונעים מהם את התשובה. כמו פרעה. שפרעה הרשע, הקב"ה, כתוב פה, הכביד את לב פרעה. איש בקהל: חזר בתשובה. ר' אמנון יצחק: מי פרעה? אצל נינוה. ואחרי זה? נחרבה נינוה והוא. (צחוק בקהל). עכשיו, זאת אומרת שאדם שהוא רשע גדול, גדול, אז בסופו של דבר הוא מעניש את עצמו מזה שימנעו ממנו את אור התשובה. וכתוב, כל המחטיא את הרבים, אין מספיקין בידו לעשות תשובה. ויש עוד כל מיני גדרים, אבל לא ניכנס. זה דוגמא. עכשיו צדיק, שיהיה הכי גדול, אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא. חטא זה שגגה, בשגגה אדם יכול לטעות. אבל גם שגגה זה חטא וצריך ניקוי אז הוא מקבל ייסורים. ולפעמים אפילו הוא עושה את כל המצוות אבל במצווה אחת היה לו חטא. זאת אומרת, לא היתה בשלמות, חטא זה גם מלשון חיסרון. לא היתה בשלמות. גם על זה צריך לקבל בדרגה שלו, עונש. בהצטבר כל הדברים. יקרה שצדיק בתקופה מסוימת יצטרך לקבל עונש. ייסורים. ייסורים ממרקים. ולמה הוא לא עושה תשובה הצדיק? הרי כל לילה הוא עושה תשובה. יש דברים שהוא לא עלה בדעתו שהוא נכשל בהם אפילו, על מה יעשה תשובה, על דבר שהוא לא יודע? זאת אומרת, שאדם צריך להאמין. צדיקים מקבלים עונשם פה וכל שכרם שם. דע, מתן שכרם של הצדיקים לעתיד לבוא. כשאנחנו מקיימים מצוות אנחנו לא מקבלים שכר על כל מצווה במקום, נכון? למה אנחנו עושים? כי אנחנו יודעים ומאמינים שיש שכר לעולם הבא. אז אנחנו אוספים ואוספים ואוספים וצוברים וצוברים וצוברים, יום אחד אנחנו יודעים שאנחנו נצא מכאן ונקבל את השכר המלא. אז עדיף לקבל עונש תקופת מה בחיים כניקיון בשביל לצאת לנצח נצחים עם שכר אין סוף, מאשר לחיות תקופה קצרה ומוגבלת עם שכר זמני וחולף, אף על פי שהוא גדול, ועונש אין סופי. זה אמר דוד המלך ע"ה בפסוק אחד: איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת, איך זה, בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי אוון, הוא עונה, להשמדם עדי עד. כיוון שהם נשמדים עדי עד זו הסיבה, לכן אומר, אל תתחר במרעים ואל תקנא בעושי עוולה, אחריתם מר כלענה. זאת אומרת, מה שאתה רואה, רשעים מצליחים? אדרבא, אוכלים עולמם בחייהם. בלשון שלילית, זאת אומרת. הם אוכלים את מה שמגיע להם, אבל כאן. אז זה התשובה לשאלה שלך בקצרה. יש על זה אריכות דברים בספרים ואם תרצה תראה שם. יש עוד סיבות, לפעמים מעשירים רשע בשביל בן שעתיד לצאת ממנו שיחזור בתשובה. לפעמים תהיה הצלחתו לאורך ימים כיוון שיפרנס אחרים שראויים לכך וכן על זה יש הרבה חשבונות שמיים למה כאלה יוצאים כביכול נשכרים.
מתי יום הכיפורים מכפר?
מקטע 8 : (04:44)
***כן? שאלה. איש בקהל: יש עניין, אני שמעתי קלטת שלך שאתה מדבר על יום כיפור שבאים חבר'ה ומתפללים בניגון וכאלה. יש עניין שאם הקב"ה נתן זכות לבוא ביום כיפור והוא מוחל וסולח. הוא אמר הקב"ה, נכון? סלחתי כדבריך. ר' אמנון יצחק: זה הוא אמר למשה רבנו לא לך. (צחוק בקהל). איש בקהל: בסדר, אבל יום כיפור מכפר על עוונות, נכון? ר' אמנון יצחק: לא. עם תנאים. איש בקהל: בוודאי, אתה מקבל תשובה באותו יום, מה שתעשה למחרת זה כבר אחרי זה חשבון אתו, נכון? ר' אמנון יצחק: בטח החשבון איתו. איש בקהל: אם הוא קיבל, איך אתה לא מקבל? ר' אמנון יצחק: אני לא מקבל? איש בקהל: כאילו אתה מלגלג על הקטע.. ר' אמנון יצחק: הפוך, אני מצדי שתהיה בגן עדן אפילו שאתה רשע. איש בקהל: חס ושלום. ר' אמנון יצחק: למה, על חשבוני זה? (צחוק בקהל). איש בקהל: אז 4אני אומר, יש עניין שלא ללגלג על העניין הזה. אז הם באים, הם באים היהודים וזה. ר' אמנון יצחק: לבריאות, שיבואו, אבל למה הם דומים? לאחד שבא לאבא שלו, דופק בדלת, בוכה, אומר לו, אבא קבלני. אומר לו, יא איבני, שבע שנים לא היית בבית, עכשיו אתה בא? אומר לו, כן, מה לא טוב אחרי שבע שנים שאני בא? אמר לו, טוב. אתה רוצה להיכנס? אמר לו כן. אמר לו, אתה תהיה אבל ילד טוב? אומר לו, אבא אני מבטיח לך אני אהיה ילד טוב. אומר לו, רק רגע, ואתה לא תרביץ יותר לאמא? אומר, אבא אני לא ארביץ יותר לאמא, אבל שהיא לא תעצבן אותי טוב? (צחוק בקהל). אומר לו, ואם היא תעצבן אותך אתה תרביץ לאמא או לא? אומר, אני לא ארביץ לאמא. אומר לו, ועד מתי תתנהג כך? אומר לו, עד מחר בערב. (צחוק בקהל). הוא יכניס אותו או לא יכניס? יכניס אותו או לא יכניס? איש בקהל: אני אענה לך כמו שאתה עונה. ר' אמנון יצחק: בבקשה. איש בקהל: הקב"ה יודע מחשבות אדם, הוא יודע אם הוא בא באמת או שהוא לא בא באמת. ר' אמנון יצחק: נכון, ואז מה? ואז מה? איש בקהל: אז אם הוא כבר בא אז הקב"ה יודע ... ר' אמנון יצחק: הוא ראה שהוא בא ולמחרת הוא חוזר בחזרה, אז מה יעשה הקב"ה? איש בקהל: הקב"ה ידע, אם אני באתי.. ר' אמנון יצחק: הוא ידע, אז מה? איש בקהל: לקבל תשובה ביום כיפור, תשובה שלמה, הוא יודע.. ר' אמנון יצחק: כן, הוא יודע, יודע, אבל הוא יודע גם שמחר אתה לא תהיה בתשובה שלמה. מה שווה מה שעשית? איש בקהל: שום דבר. ר' אמנון יצחק: שום דבר, אתה ענית. למה אתה מלגלג על אלה שבאו? (צחוק בקהל). איש בקהל: אני לא לגלגתי. ר' אמנון יצחק: אתה אמרת לא שווה. איש בקהל: אני אמרתי לא שווה למי שבא מלכתחילה, כאילו. ר' אמנון יצחק: לא בא לכתחילה בתשובה שלמה ומחר לא עשה תשובה. כמו שאני אומר, חודש וחצי אחרי ראש השנה, מי שיבדוק את עצמו יראה שהמצב שלו כמו שנה שעברה לפני התשובה, אז מה זה מועיל? איש בקהל: אבל זה החשבון שלי עם בורא עולם. ר' אמנון יצחק: ברור שזה שלך אתו, אני לא מתערב, מספיק יש לי חשבון אתו לבד. אבל אני רק מסביר מה יהיה החשבון. את החשבון לא אני המצאתי, הוא כתב בספרים. נכון שלשעתו זה נחמד. אבל הוא כתב, שהאומר אחטא ואשוב, אחטא ואשוב, אין מספיקין בידו לעשות תשובה. זאת אומרת, הקב"ה אמר. לא אני. האומר, אחטא ויום הכיפורים מכפר, אין יום הכיפורים מכפר. זה אני אמרתי? זה משנה? זה הקב"ה אמר למשה רבינו בהר סיני. איש בקהל: אבל עוד כיפור ועוד כיפור ועוד כיפור. ר' אמנון יצחק: עוד יותר גרוע. עוד כיפור ועוד כיפור ועוד כיפור ועוד "מחרת'" ועוד "מחרת'" ועוד "מחרת'". איש בקהל: עשרים שנה לא הייתי והנה נכנסתי ברוך השם. ר' אמנון יצחק: ברוך השם. איש בקהל: נו, אז מה? ר' אמנון יצחק: ואם לא היה נותן לך הקב"ה את ההזדמנות. איש בקהל: הוא יודע מחשבות אדם. ר' אמנון יצחק: כמה אנשים לא בגלל המחשבות אדם. איש בקהל: הוא יודע שביום כיפור.. ר' אמנון יצחק: לא מספיק מחשבות אדם. יגאל ידין חודש ימים לפני שנפטר רצה לחזור בתשובה על פי הנהג שלו. הוא לא זכה. רבין, התחיל ללמוד גמרא ובסוף חזר לסורו. ועוד כהנה וכהנה שרצו, תכננו. ולא זכו. אדם יכול להגיד, רגע, זה שאני כל שנה ושנה כאילו משתדל זה אומר שבסוף אני אזכה? לא.
שיטת הפעולה של יצר הרע
מקטע 9 : (09:27)
איש בקהל: ארך אפיים. *****ר' אמנון יצחק: למה כתוב שוב יום אחד לפני מיתתך, למה שוב יום אחד לפני? וכי אדם יודע מתי ימות? אלא מתי היום הכי מוקדם שהוא יכול למות? מחר. שוב יום אחד לפני, זה היום. מי אמר שנחיה מחר? אל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה. זאת אומרת, החיים לא ביד שלך. אז איך אדם אומר רגע, עברנו יום כיפור. אין דבר, נחכה ליום כיפור הבא. די, כבר אנחנו, עכשיו זה כבר בעיה. אתם יודעים, זה השיטה של היצר הרע. איך היצר הרע עובד? איך יצר הרע אומר? יצר הרע בא לבן אדם ואומר לו, שמח בחור בילדותך, שמח בחור בילדותך, אתה עוד ילד, תעשה חיים, קח הונדה, טטררררררררר. תחרוש בהוד השרון. שופון יא נס. אתה עוד ילד, עכשיו תהנה אח"כ תחזור בתשובה.שלמה המלך אומר: שמח בחור בילדותך - ובסוף הפסוק הוא אומר - כי על אלה יביאך האלוקים במשפט. אה. בהתחלה הוא אומר שמח בחור ואחרי זה יש משפט? איזה מן שמח זה? אומרת הגמרא, לא. תחילת הפסוק אומר אותו יצר הרע. אומר, שמח בחור בילדותך. סוף הפסוק אומר יצר הטוב. אומר, אבל תזכור אם תשמע לו, על כל אלה יביאך במשפט. אתה חושב שכל הבילויים וההנאות האלה זה ילך בחינם? לא. ויש מי מהחכמים שאומר שגם הסיפא דקרא, גם הסוף של הפסוק אומר אותו יצר הרע. איך? משל: היה מלך ששלח את אחד מעבדיו עם טבעת המלך המאשרת לו כניסה בכל מקום. חותם. אמר לו, אתה תלך למלך פלוני, תמסור לו את המכתב תשובה הזה שלי ותחזור אלי עם מה שהוא יתן לך ועליך לבצע זאת תוך שבעה ימים מהיום. לא תאחר, שאם כן אערוף את ראשך. ויצא העבד שש ושמח לדרכו ויאמוד בשכלו כמה מהלך הדרך הלוך ושוב. וימצא? 5 ימים בלבד. שני ימים ומחצה הלוך ושני ימים ומחצה חזור. ויאמר, יומיים ריקים לפני וטבעת המלך על ידי. אהלך ואהנה לי קמעה. נכנס לבית מלון הראשון שנקרה בדרכו אמר שמה לברמן, יש לאכול? אמר לו כן. יש סטייקים? אמר לו כן. יש בירות? אמר לו יש. אמר, יש בילויים גם? אמר לו כן. אכל, שתה, השתכר ונרדם. התעורר בבוקר, ראה את עצמו ככה במקום מוזר. איפה אני? נזכר, בית מלון. אמר בית מלון, אווו. תגידו, יש סטייקים? אמרו לו כן. יש בירות? יש בילויים? אכל, שתה, בילה ונרדם. מתעורר יום שלישי. איפה אני? אמרו לו במלון. אמר אווו. יש סטייקים? אמרו לו יש. יש בירות? אמרו לו יש. בילויים? אכל, שתה ונרדם. ביום הרביעי, אמר, איפה אני? אמרו לו במלון. אמר אווו. אמרו לו אוו, אוו. אווו, עד כאן. מי משלם? מה זה כל בוקר, יש סטייקים, יש בירות. מי משלם? אמר להם, הנה, טבעת המלך. כולם נסוגו אחור, טבעת המלך. לא שאלו שאלות. אבל כשהוא אמר טבעת המלך נזכר שהוא בשליחות. אמר איזה יום היום. אמרו לו רביעי. אמר יווו. איחרתי. לא אוכל להספיק להלוך ולחזור. אם ככה, המלך יערוף את ראשי. תגיד לי, יש עוד סטייקים? יש בירה? יאללה, עד הסוף, תביא. חוזר למלך, המלך רואה אותו ככה מחייך, מסטול מהבירות. אמר לו, הבאת את המכתב תשובה? אמר לו כבוד המלך, היה פה, היה שם. אמר לו, כן? ויתלה את המן, החוצה על העץ. מה הסיפור הזה אומר? בן אדם בא לעולם, אומר, מה בוער? שמח בחור בילדותך. מה אתה בן עשר? לא חייב במצוות. עד גיל עשרים, לא דנים מן השמיים. הונדה, טטרררר. חורש. יש סטייקים, יש בירות, יש בילויים, ממשיך. בגלל השוונג שהוא לקח אז הוא המשיך אותה עד שלושים. בגיל שלושים שמע יש כמה חוזרים בתשובה וזה, אמר, אלה מסכנים, כנראה אין להם מה לעשות בחיים, משהו נדפק, כנראה, השתבש. בגלל זה הם חזרו בתשובה. הוא כבר מזמן עבר ל- ב.מ.וו. הוא קורע את הכבישים, מבסוט. גיל ארבעים, פתאום התחיל לפחד כי חצי רגל כבר בכיוון הסופי. שאל, רגע, מה, אפשר לחזור בתשובה? אמרו לו כן, בטח, אפשר לחזור בתשובה. בא היצר הרע אומר לו, אל תאמין להם. למה? תראה, אתה כבר ארבעים שנה חוטא, עושה עבירות מכאן עד להודעה חדשה. אפילו אם תחיה עוד שלושים שנה, לא תוכל לתקן ארבעים בשלושים. אז שחק אותה, יאללה בירות, עד הסוף. תמשיך, אין מה לעשות. אם היית נזכר לפני עשר, עשרים שנה, נו. אבל עכשיו כבר מאוחר. זה מה שאומר יצר הרע. אומר לך, שמח בחור בילדותך. אחרי שאתה שמח ועושה את כל מה שהוא רוצה כל הזמן, כשאתה כבר רוצה לחזור בתשובה ואתה נזכרת, נכון, קצת מאוחר, אז הוא אומר לך, שמע, לא יעזור לך. על כל אלה יביאך אלוקים במשפט. אבל כידוע היצר הרע שקרן. שקרן גדול, למה? כי ברגע שאתה חוזר בתשובה, ולא משנה באיזה גיל, תשובה אמיתית, לא כמו שהוא אמר, שיום אחרי אנחנו עוד פעם בדיסקוטק. תשובה אמיתית ונשארת? נמחק לך כל העבר. זה כוחה של תשובה. אתם יודעים מה זה? אדם הרג, רצח, שדד, עשה כל העבירות. יום אחד בא. אמר, אני חוזר בתשובה אמיתית. לא כלפי אנשים, כלפי הבורא באמת. והבורא יעיד עליו שאכן תשובתו אמיתית, נמחק לו כל עברו הרע. זה תשובה, זה כוחה של תשובה. אם בורא עולם נותן פרס כזה לבנים שלו והם לא מנצלים, מגיע להם עונש יותר גדול. נותנים לך חנינה ואתה אומר, לא תודה, מוותר. סימן, שאתה לא מפחד מהעונש ואתה לא מפחד מהמעניש. אז אם ככה, העונש לא מספיק. אתם שומעים?
ארבעה חילוקי כפרה לרבי ישמעאל
מקטע 10 : (03:50)
איש בקהל: הרב אמר שבן אדם נגיד שחטא בערך ארבעים שנה ואח"כ חוזר בתשובה, מוחלים לו על הכל. מה זאת אומרת, על ארבעים שנה שהוא חטא הוא לא מקבל על זה עונש? ר' אמנון יצחק: אז יש בזה דרגות. אדם שעבר על מצוות עשה וחזר בתשובה. נגיד, לא הניח תפילין, לא ברך ברכת המזון, לא התעטף בטלית. זה מצוות עשה. והוא חזר בתשובה, נמחל לו באותו רגע במקום. אדם עבר על מצוות לא תעשה, שהן יותר חמורות מעשה, עבר על לא תעשה וחזר בתשובה, חזר בתשובה, אז כתוב שהתשובה תולה, עומדת עדיין בצד, והכפרה תהיה גמורה ביום הכיפורים שיבוא. על זה נאמר, כי ביום הזה אכפר עליכם. אם אדם עבר עבירות שיש בהן עונש של כרת, כמו טהרת משפחה שלא שמרו ואחרות. או שיש עליהן עונש מיתות בית דין, חנק, שריפה וסקילה, כמו חילול שבת ואחרות. והוא חזר בתשובה. תשובה ויום הכיפורים תולין עדיין והכפרה תבוא רק לאחר ייסורים שיקבל בעולם הזה. ואם יצטרף להם לעבירות, חילול השם. לדוגמא, אדם נסע בשבת בפרהסיה בהוד השרון לפני כולם עם מוזיקה, טום בום בום טום בום בום, כמו שאתה שומע ברמזורים, ועישן והכל בפרהסיה, חילל את השם. תשובה ויום הכיפורים וייסורים באים עליו, עדיין אין לו כפרה גמורה. תשובתו מקובלת, אבל עדיין אין לו כפרה גמורה. עד שימות. והמיתה תהיה הכפרה שלו. עכשיו כל זה, זה נקרא, ארבעה חילוקי כפרה של ר' ישמעאל. אבל, רבינו יונה אומר: אם אדם ילך בדרך הזאת, ידבק באמת, וינשא אותה, דהיינו ירים אותה. וישפיל את השקר ויזכה את הרבים בכל מקום, אדם זה אינו עובר ארבע חילוקי הכפרה האלה ומתכפר לו מיד. זאת אומרת, אם אתה תלך ותרומם את האמת בכל מקום ותלחם בעבורה ותשפיל את השקר בכל מקום ותזכה את הרבים, פירושו של דבר שאתה מתקן את עוון חילול השם בקידוש השם. ואז ממילא אתה לא צריך לכל ההמתנות האלה ומתכפר לך מיד. הבנת? זה בקצרה ויש עוד מה להוסיף.
כיצד נדע אם באנו בגלגול?
מקטע 11 : (00:50)
כן. בבקשה. אישה בקהל: יש איזה עניין שאדם חוזר בגלגול או שהוא מקבל עונש מגלגול קודם. איך אפשר לדעת אם אתה באת בגלגול או שאתה לא באת בגלגול? ר' אמנון יצחק: היום לא צריך אפילו לחשוב אם באנו בגלגול או לא. ברור שכולנו מגולגלים. כל הדורות האחרונים כבר אמר האר"י הקדוש כולם מגולגלים ואין נשמות חדשות יורדות לעולם. אישה בקהל: זאת אומרת שאתה יכול לחטוף עונש של גלגול קודם. ר' אמנון יצחק: בדיוק. ובפרט אם הוא פחות מגיל 13, אז זה על גלגול קודם. אישה בקהל: זה הפירוש של ילדים.. ר' אמנון יצחק: בדיוק, ילדים וכו' ועוברים וכל זה.
חומרת המבזה תלמידי חכמים
מקטע 12 : (02:22)
כן, בבקשה. איש בקהל: קראתי וגם סיפרו לי שלפני איזה אלפיים שנה צדיקים היה בכוחם להרוג אנשים ולהקים אותם לתחייה. אתה חושב שיש כאלה דברים היום, בקרב הצדיקים שאתנו שיכולים לעשות את זה? ר' אמנון יצחק: כן. איש בקהל: יכולים? שידור חי לעשות את זה? ר' אמנון יצחק: שידור חי, (צחוק בקהל) אתה רוצה לנסות? אני אסביר לך. ר' שמעון ובנו ר' אלעזר יצאו מהמערה נתנו עיניהם במספר אנשים והפכו אותם לגל עצמות. זה אחד מהמקרים. יש הרבה מקרים כאלה. היום זה לא נראה בצורה הזאת שאדם מסתכל על השני והוא מת. אבל לדוגמא, הקפדה של תלמיד חכם יכולה לגרום למיתתו של השני. דבר נוסף, פגיעה בתלמיד חכם אפילו שהוא לא יודע, עלולה להזיקו עד כדי מוות. למה? כי הקב"ה מקפיד על כבודם של תלמידי חכמים באשר הם הפקידים הנאמנים שלו בעולמו והמבזה אותם כמבזה אותו. לכן כתוב: את השם אלוקיך תירא לרבות תלמידי חכמים. כמו שאתה צריך לירא מהקב"ה כך אתה צריך לירא מתלמיד חכם. איש בקהל: סליחה, למה אני שואל... ר' אמנון יצחק: כן? איש בקהל: בוא נגיד, הלוואי, בעזרת השם, אם הייתי צדיק והייתי יכול לעשות כזה דבר. ר' אמנון יצחק: אל תגיד את מי היית הורג. (צחוק בקהל). איש בקהל: לא, לא. לאו דווקא דבר כזה. אם הייתי כן יכול לעשות משהו, כאילו בהתגלות. ר' אמנון יצחק: אז היית מוכיח לעולם. איש בקהל: יפה, הייתי נותן התגלות, והייתי עושה הרבה עבודה קלה להרבה כאילו, מה זה עבודה קלה? הייתי יכול להחזיר הרבה בתשובה. ר' אמנון יצחק: או, אז אני אראה לך דוגמא כזה עכשיו. איש בקהל: סליחה, דבר אחרון. אומרים שיהודי וזה נכון, יהודי צריך להאמין בלי לראות. ר' אמנון יצחק: נכון. איש בקהל: וזה יהודי אמיתי, צריך להאמין בלי לראות כלום. ר' אמנון יצחק: אם רואים, עוד יותר טוב. איש בקהל: ברור. ר' אמנון יצחק: אז בוא נראה עכשיו משהו. איפה דוד? בוא נראה להם משהו שאפשר לראות. בבקשה.
פרי בטן בזכות כיסוי ראש - סרטון
מקטע 13 : (20:05)
מצוה קטנה בארץ רחוקה ניו יורק, אולמי 'שאטו' ברוקלין. יוני 97 בכבוד, תני לה הנה פה, פה, פה. בבקשה, עוד אחד פה. לברך שהחיינו. האישה (נחמה בן זקן): כבוד הרב, יש לי שאלה. לפני שאני שמה את הכיסוי על הראש. בעלי כנגד לזה, למרות שיש לו כיפה ויש לו ציצית אנחנו שומרים את השבת, אנחנו שומרים את טהרת המשפחה. הוא כנגד זה אני לא יודעת איך להציע לו... היהדות זה דבר נפלא, כוחה של מצוה בארץ רחוקה. ניו יורק, אולמי 'שאטו' ברוקלין. הרב: ובכן, כמה זה חשוב כיסוי ראש לאישה. יהודים יקרים ויהודיות יקרות, דעו לכם שמצוות כיסוי ראש לאישה נשואה, גרושה ואלמנה זה חיוב מן התורה. אישה צריכה לכסות את ראשה כך כתוב בספר במדבר, פרק ה' פסוק 18. בפסוק כתוב "ופרע את ראש האישה", מכאן שבנות ישראל הולכות בכיסוי ראש. יש על זה לימוד גדול שם. ובכל אופן צריך לדעת המצוה הזו מצוה מן התורה כמו שאישה חייבת ביום כיפור לצום, חייבת גם כיסוי בראש. ואם היא שומרת על כיסוי ראש, היא גורמת שתהיה טהרה בבית, עשירות בבית ובניה יהיו גדולים בתורה שנאמר "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך בניך כשתילי זיתים סביב לשולחנך הנה כי כן יבורך גבר ירא ה' " ז"א הרבה... האישה בראיון: ההרצאה הזיזה אותי בצורה מפליאה. מה שהוא אמר, אין, אין לשנות את מה שהוא אמר. באמת. הוא ענה תשובות לשאלות שכולנו רצינו לדעת, קיבלנו תשובות נכונות. הרב בהרצאה: ואני יודע מעשים, שהפריה ורביה של האישה היו תלויים בכיסוי ראש. לצערנו הרב יש הרבה נשים שהן עקרות, ולא זוכות להביא ילדים. ועד היום כמעט כל מי שפגשתי, נשים שהייתה להן בעיה כזאת, וקיבלו על עצמן טהרת המשפחה, וכיסוי ראש נפקדו לאחר מכן. ואני אראה לכם כרגע קטע מאוד מרגש, שהמעשה הזה היה באחת ההרצאות שלי, מאישה אחת שהייתה שם ולא היה לה כיסוי ראש ותראו מה קרה בסוף הענין. אם אפשר לכבות את האור בבקשה. מתוך הקלטת מכבים מול יוונים: האשה: "אני רוצה שתעשה סיבוב ביפו ותראה יהודיות שלנו שנשואות שם לערבים וחיות בדירות פאר ויש להן עשרה וששה ילדים ואני שנשואה כדת משה וישראל ועושה הכל אין לי ילדים.איך אתה מסביר את זה שאלוהים נותן לה ולי לא? הרב: "היא שואלת שאלה: את גרה ביפו? האשה: "לא אני גרה בחולון!" הרב: היא אומרת יש נשים יהודיות ביפו ר"ל שנשואות לערבים עם ששה ועשרה ילדים שגרות בבנייני פאר ואילו היא גרה בחולון והיא נשואה כדת מה וישראל ואין לה ילדים.את יודעת מה,בואי נעשה עסק: אני בלי נדר מוכן לברך אותך פה לפני כל הציבור והציבור יענה אמן אבל אני מבקש ממך בקשה קלה קשה קלה קשה: אם תהיי מוכנה בעזה"י ללכת בכיסוי ראש שאני אתן לך אני אתפלל עליך שה' יפקוד אותך בזרע של קימא! (האשה בוכה) ובעזרת ה' אני מקווה שיהיה לך ילדים יותר מהערביות כולן! תנו לה לחשוב! אני רק אספר לך סיפור: לפני מספר שנים היה סמינר במלון שורש בדרך לירושלים.בסמינר הזה הייתה רבנית שהזמינה את שלשת אחיותיה עם המשפחות על חשבונה בשביל שיבואו להתחזק ביהדות. בסוף הערב הייתה התחזקות גדולה מאוד עשרות של אנשים שמו שמה ציציות ומספר נשים שמו כסויי ראש. פתאום אומרת הרבנית: כבוד הרב אני מבקשת ממך שתשפיע על אחותי אם היא תשים כיסוי ראש שתי אחיותי הנוספות ילכו בעקבותיה.התחלתי לדבר איתה בקשר לכיסוי ראש שזה מחויב על פי התורה, זה מצווה מן התורה שנאמר: "ופרע את ראש האשה" זה מובא בספר במדבר פרק ה' פסוק 18 שבנות ישראל היו הולכות מכוסות ראש! והתחלתי להסביר לה את המעלות על פי הזוהר הקדוש מצד שני הסברתי מה גודל העוון ללכת בלי כיסוי ראש.השפעתי ודברתי ולא עזר.לא עזר. ניסיתי עוד הפעם להסביר ולא עזר פתאום אומרת לי האחות הרבנית תדע לך שהיא עקרה אין לה ילדים.אמרתי לה "תשמעי, מה את מעדיפה? את מעדיפה שתהיה בבית שלך השכנה או השכינה?" היא אמרה "השכינה." אמרתי לה: "אל תעשי חשבון לשכנה!" קשה לך לשים כיסוי ראש כי את מתביישת מהחברה.אבל תזכרי,את יכולה להחזיק ילד ביד שיבכה.מוכנה או לא מוכנה? אמרה לא מוכנה! בינתיים כמה נשים התרגשו מאוד והחליטו הם לקבל על עצמן כיסוי ראש ושמו כיסוי ראש.אחרי מספר דקות היא כבר לא יכלה היא פרצה בבכי ניגשה אלי ואמרה אני מוכנה. אמרתי לה בלי נדר ובעזרת השם אם תבטיחי לי שתלכי עם כסוי ראש חצי שנה לא תורידי בע"ה ובלי נדר ה' יזכה אותך לזרע של קימא וכל הציבור ענה אמן חזק! שמה את הכסוי ראש אחרי שבועיים אני נמצא באולם "אליצור" בנתניה בהרצאה. ניגש אלי אדם בסוף ההרצאה אומר לי אתה מכיר אותי? אמרתי לו לא! אומר לי "אני בעלה של ההיא שברכת במלון שורש." אומר הייתי היום במעבדה בקשתי לקבל תשובת דם.מה התוצאות? הייתי מוכן לשלם 1000$ שיגידו לי עכשיו מה התוצאות! לא הסכימו אמרו רק מחר! אני לא יכול להתאפק באתי לפה תברך אותי שיהיה תשובה חיובית! אמרתי לו תראה הברכה כבר נמצאת למעלה ה' יעזור שיהיה בשורות טובות ותודיע לי מחר מה קרה.למחרת בשתיים בצהרים כל החבריה שלי במשרד רואים אותי רוקד לבד! היא נקלטה! ואחרי תשעה חודשים היא ילדה בת והם קראו לה "הודיה". ואחרי שנתיים נולד להם בן. ברוך הוא וברוך שמו.מה הפריד בינם לבין הילד? – מטפחת מבד! זה מה שהפריד.בורא עולם אומר: "אתה רוצה ממני? – אני רוצה ממך! בא,אני אתן לך ניסיון קטן קח דבר קטן ואני אתן לך דבר גדול! אתה מוכן? אם אתה מוכן אם אני מוכן!" " אם תפתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם" אומר הקב"ה.את רוצה בע"ה שעוד כמה זמן נפגש ונהיה בברית אם ירצה ה'? כבוד הרבנית תשים לך,כן בע"ה.אם יש עוד נשים צדקניות שרוצות גם כן לזכות במעמד הקדוש הזה יש שעת רצון גדולה עכשיו בשמיים.מי שרוצה לשים פה בעזה"י זה שעת רצון גדולה מאוד בשמיים שתבוא לכאן.תזכרו שעת רצון גדולה! ברכת שהחיינו.... רק רגע יהודים יקרים, היום אנחנו חייבים כולנו לברך, הכח של כולנו גדול מאוד בשמיים. מי שברך... ניו יורק, אולמי 'שאטו' ברוקלין. יוני 97 אישה מוסרת מסר לרב: האישה מפחדת מבעלה. היא מפחדת... האישה בראיון: המצב שבכלל הזיז אותה זה שראיתי את הקלטת שהוא דיבר עם הבחורה ושמעתי איך היא הגיבה. וזה הזיז אותי מאוד. רציתי, אני ממש רציתי, אבל פחדתי. ניו יורק, אולמי 'שאטו' ברוקלין. יוני 97 בכבוד, תני לה הנה פה, פה, פה. בבקשה, עוד אחד פה. לברך שהחיינו. האישה (נחמה בן זקן): כבוד הרב, יש לי שאלה. לפני שאני שמה את הכיסוי על הראש. בעלי כנגד לזה, למרות שיש לו כיפה ויש לו ציצית אנחנו שומרים את השבת, אנחנו שומרים את טהרת המשפחה. הוא כנגד זה אני לא יודעת איך להציע לו. אמא שלי בעלת תשובה. הרב: אני מוכן לבוא לדבר איתו. האישה: תודה. שהחיינו... הרב: אשריך, מהיום את הולכת עם כיסוי ראש עד סוף החיים שלך. אפילו אם חלילה תוגבלי, מן השמיים יודעים שהלב שלך לשים ואת שמה כל ימי חייך. אישה מוסרת מסר לרב: תברך אותה בילדים. הרב: רק רגע, רק רגע, היא צריכה ברכה, אני צריך את כולם לענות. מי שברך... האישה בראיון: זה התרגשות וזה אושר וזה הכל ביחד, וידעתי שאם אני לוקחת, אני לוקחת. אין להוריד, אין לחשוב, בע"ה. כעבור 11 חודשים. בית משפחת בן זקן, ברוקלין. האישה: כשהגעתי הביתה הוא אמר לי כל עוד הסמרטוט על הראש אני לא מדבר איתך. וזה היה יומיים של טרור. אנחנו גרנו מתחת לאותו קורת גג, והוא לא דיבר איתי, פשוט. זה היה מאוד קשה, מאוד, מאוד קשה. והחזקתי את עצמי ואמרתי הרב ידבר עם בעלי ויהיה בסדר. הבעל: הייתי בהלם, אני יודע שהיינו דתיים, אבל התקדמנו לאט וזה הכניס אותנו פתאום להילוך גבוה. לא חשבתי שאנחנו מוכנים לכיסוי ראש, עדיין. אבל ברוך השם, היא התעקשה, ואני, למען האמת, גיליתי שטעיתי. אני לא אוהב לומר שטעיתי, אבל טעיתי. זה קשה לאנשים להודות בטעותם אבל טעיתי. אם לא נתקדם בכל המהירות, לעולם לא נגיע. האישה: הוא כל הזמן אומר לי שאני עקשנית, זה הפעם הראשונה שהוא אומר את עקשנית וכל הכבוד לך. כי אני ממש... אומרים, את עושה צעד ואת חוששת ואת לא יודעת והנה מדובר שנה אחרי ודברים באמת הסתדרו, מכל הכיוונים, כמו שהוא אומר, אם זה עבודה ואם זה הילדים ואם זה ב"ה ההריון. ובעלך פתאום נותן לך מחמאה שאת כל הכבוד לך את עשית את זה ואני גאה בך, אני חושבת שהשלום בית שלנו היום התחזק בזכות זה ואני מאחלת לכל בנות ישראל, זה משהו, זה הרגשה עולמית. חבל על הזמן, באמת חבל הזמן. כמו שאומרים זה ימות המשיח ואנחנו בעזרת ה' נגיע לגאולה וכל משפחה אם תיקח על עצמה משהו אם את לא מכסה את הראש, כסי את הראש. אם את לא מדליקה נרות, תדליקי נרות. אבל תעשי את זה מכל הלב. והקב"ה יעזור לך לכל המצב שאת נמצאת בו. היהדות זה דבר נפלא. צריך לקחת אותו מכל הלב. כוחה של מצוה, בארץ רחוקה.
מהפכת הקלטות
מקטע 14 : (04:08)
ר' אמנון יצחק: נו, זה טוב? זה לא להרוג, זה להחיות. דבר כזה, אם תראה להרבה יהודים, יש פה סיכוי לבנות הרבה נשמות. אחרי ביקור שהיינו בארה"ב, הראנו את הסרט הזה שם בכמה הרצאות, למעלה ממאתיים נשים כיסו את ראשן. הוצאנו לא מזמן קלטת שנקראת, היהדות זה עולם נפלא, מי שמע פה קלטת כזאת כבר? הנה, יש פה כבר כמה. בקלטת הזאת יש עוד כמה דוגמאות כאלה. ואחרי שידור בערוץ מכל הלב בירושלים, למעלה משש מאות נשים קיבלו על עצמן לכסות את הראש. אמר הרב אריה דרעי בערוץ עשר, שהרב עובדיה יוסף אמר לו, שאם היה מסתובב בכל חודש אלול והיה מנסה להשפיע על נשים שיכסו את ראשן, לא היה מצליח מה שאמנון יצחק הצליח בשעתיים. (מחיאות כפיים). זאת אומרת, הדברים האלה עושים את הרושם בדיוק כמו שאתה מבין. אתה יודע מה חסר לנו? הפצה. כמה שנפיץ את זה יותר ויראו את זה יותר אנשים, יבינו שתורת ישראל אמת. זאת אומרת, יש דברים שהם נגד הטבע, נגד הטבע. רופאים אומרים לאישה לדוגמא, שהיא לא יכולה להוליד. כרגע, לדוגמא, יש אישה בבית חולים, עומדת ללדת, שלפני פחות משנה גם כן היתה בסיטואציה דומה לזו. היא קיבלה ברכה, קיבלה על עצמה כיסוי ראש, היא הראתה מסמך רפואי שרופאים אומרים שהיא לא תוכל להוליד לעולם. באולטרה סאונד רואים שיש לה ציסטה בשחלה. זאת אומרת, אי אפשר, לפי מה שרואים קובעים, ואף על פי כל היא עומדת ללדת בכל רגע. יהי רצון שתהיה לידה קלה ובשעה טובה. (קהל אומר אמן). זאת אומרת, גם בימינו ברוך השם ניתן לראות דברים כאלה רבים מאוד, רק מה, אתרע. לא אתרע, התמזל מזלנו שאפשר היה לתעד את הדברים. היום עם הטכנולוגיות אפשר לתעד את הדברים ובדיוק תפסו את הקטע הזה ואח"כ התברר הדבר והעלו אותו פשוט מאוד לצפיה. בכל מקרה, מקרים כאלה הם מקרים של יום יום אצל רבנים רבים, גדולים וחשובים, אבל אף אחד לא עושה עם זה שום דבר. זה דבר שיודעים אותו הרבה, אבל זה לא כמו שרואים, או כמו ששומעים ממש. כשמספרים אומרים סיפורים. כשרואים זה כבר אחרת. בכל אופן, היום יש את האפשרות של מה שאתה רוצה, צריך רק, להפיץ כמה שיותר. לפני ראש השנה, ארגון שופר הפיץ 75,000 קלטות וידאו חינם, מאשדוד עד ערד, למה? מהסיבות שאתה מבקש. תוך חודש, חודשיים, בלי נדר, אנחנו הולכים להפיץ מיליון קלטות טייפ חינם, בכל הארץ. זאת אומרת, אנחנו לקחנו לנו למשימה להפיץ יהדות בכל הארץ בחינם, עד כמה שאפשר. ברוך השם, זה עושה השפעה אני חושב. כמה אנשים פה שמעו קלטות טייפ, אם אפשר להרים אצבע? תסתכל. ברוך השם, אתה רואה.
פאה לאשכנזים וספרדים
מקטע 15 : (03:32)
כן, עוד שאלה. בבקשה. (כיסוי ראש וצניעות) איש בקהל: יש לי שאלה בנוגע לנשים, מה ההבדל בין כיסוי ראש, שזה מטפחת, לבין כובע או פאה? ר' אמנון יצחק: מה השוני בין כיסוי ראש, מטפחת, כובע או פאה? מה הדין? מה הדין. אז יש בזה הרבה דברים בין הפוסקים, אנחנו כמובן שלא נכריע ביניהם. לאשכנזיות יש היתר בפאה צנועה קצרה ולא מתנפנפת. לספרדים אין היתר. אם אישה ספרדיה לא תשים בשום מחיר, בגלל שהיא לא מבינה, לא משנה, יש לה מגבלה, חברתית או אחרת, האם נאמר לה שתלך בלי בכלל? או שתלך עם פאה צנועה? אז ודאי שנגיד לה שתלך בפאה צנועה. זה לא מלכתחילה זה בדיעבד של הדיעבד. אבל זה הדין. לכתחילה צריך ללכת עם כיסוי ראש, מטפחת או כובע שמכסה את כל הראש. וגם הכובע שלא יהיה יותר מדי מודרני שמושך תשומת לב. המטרה היא צניעות ולא הפוך. כל מי שמחטיא את זה הוא בעצם לא הרוויח. אפשר להגיד שבגד צריך לכסות את גופה של האישה, כן? אז כמה שהבגד מכסה יותר הוא צנוע יותר? אבל בגד של רקדנית בלט מכסה את הכל אבל מראה את הכל. זאת אומרת, זה לא צנוע. לא כל דבר שהוא בגדר של צנוע, צנוע. צריך לבחון את הדברים. (הערה לא ברורה מן הקהל) מה ההבדל בין אשכנזים וספרדים לענין זה. ובכן, באירופה לפני 200 שנה בערך, היה ההשכלה והתחילו לרדת שמה בכלל מן היהדות, ופרקו עול ופשוט מאוד בכדי לבלום את זה עד כמה שאפשר אז גדרו גדרים עד כמה שאפשר והתירו דברים בגבול של ההיתר והאיסור בשביל שלא ירדו לגמרי. ממילא הדבר הזה נהפך להיות היתר, וכשהוא נעשה ע"פ ההלכה הוא אכן נחשב כצד מה לכיסוי ראש הרי הוא כיסוי, אבל מצד הצניעות זה פחות צנוע מאשר כיסוי ראש ממש שמכסה את השערות של האישה. אבל הם נשארו עם ההיתר ע"פ מנהג רבותיהם, והספרדים שלא הגיעו לזאת כלל וכלל נשארו בחיוב הרגיל. כמובן שיש מצווה והידור יותר שאישה תכסה עם מטפחת, גם לאלו שנהגו לא כך, הן לא חייבות דהיינו לקום ולעשות בדווקא, אשרי מי שזוכה.
מדוע מפחידים בשביל תשובה
מקטע 16 : (04:22)
כן בבקשה. איש בקהל: למה חלק מהשיטה של החזרה בתשובה זה העניין הזה של להפחיד, זאת אומרת, שאם לא תחזור בתשובה. אז יהיה לך ככה וככה וככה. העניין זה כשרוצים להחזיר בן אדם בתשובה, חלק מהדרך זה העניין של האיומים, יהיה לך רע. למה? ר' אמנון יצחק: בן כמה אתה? איש בקהל: שש עשרה. ר' אמנון יצחק: בן שש עשרה, אתה גדלת בבית אצל ההורים, הם חינכו אותך טוב? הם הפחידו אותך לפעמים? איזה מן חינוך זה? למה מחנכים ילד עם הפחדות? שיגידו לו רק דברים טובים ושלא יפחידו. מה זה חכמה להיות ילד טוב עם הפחדות? זה כלי חינוכי, פחד. פחד זה כלי חינוכי. הנה, עובדה שחינכו אותך כך. יש דברים שאדם לא מבין, אם לא מפחידים אותו. דוג' ילד קטן ככל שהוא קטן לא יועיל הסבר לא יועיל הסבר כי אין לו הבנה מספקת אבל פחד הוא מבין שואל: ואנחנו כבר לא ילדים קטנים הרב: זה הבעיה שיש בני שבעים קטנים כמו ילדים בני שלוש הם יודעים רק ארטיק מסטיק סוכריה, אם אחד בן שבעים כל הזמן רוצה ארטיק מסטיק סוכריה הוא ילד קטן או לא? קטן, ואחרי זה הוא רוצה גם קרמבו אצל הגדולים הקטנים האלה מרצדס וילה קוטג' ועוד כהנה וכהנה זה הסוכריה המסטיק והארטיק, הוא חושב שזה העיקר והוא לא מבין מה התכלית. תביא לילד קטן יהלום ותביא לו סוכריה מה הוא יקח? שואל: סוכריה הרב: כי הוא מבין בסוכריות הוא לא מבין ביהלומים, תביא לב"א מרצדס זה סוכריה תגיד לו תניח תפילין זה יהלום הוא לא מבין, עם תפילין הוא לא עושה רושם ברחוב, עם מרצדס הוא עושה, הוא ילד קטן פחות מגיל שלוש, למה? כי אצלנו כבר בגיל שלוש יודעים יותר ממנו כבר אומרים מודה אני לפניך מלך חי וקים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך. קטן בן שלוש אצלנו גדול מבן 70 עם מרצדס הבנת? אז לפעמים צריך הפחדה זה לא שיטה שצריכים וחייבים כמובן שנזקקים לה רק בעתות שאין ברירה לא לכתחילה אבל היא מאד מאד חיובית. אפי' חולה שהוא חולה ואומרים לו שהוא צריך לעבור ניתוח לפעמים הוא לא רוצה לעבור את הניתוח אז הרופאים מתחילים להפחיד אותו אומרים לו תשמע אם אתה לא תעבור את הניתוח אתה לוקח סיכון ואנחנו לא רוצים להגיד לך אבל יש כאלה שנשארו בחיים מזה יש כאלה, אתה מבין הם לא הפחידו אותו ממש אבל אתה צריך להבין, אין להם ברירה פשוט הוא לא רוצה להתנתח לטובתו אז מה הוא אומר? לא מספיק אני חולה עוד אתם מפחידים אותי? איזה מן שיטה זאת? לטובתך מאמי לטובתך, הניתוח פשוט יפתור את הבעיה, הבנת עיוני? יופי בן שש עשרה מתוק. כן, בסוף שם
האם המשיח בפתח?
מקטע 17 : (01:42)
שואל: אני שואל שהדור הזה אומרים זה הדור האחרון לגלות וראשון לגאולה הרב: האם הדור הזה הוא דור אחרון? שואל: לגלות וראשון לגאולה? הרב: אחרון לחרות? לגלות וראשון לגאולה כן שואל: והאם נכונים הדיבורים האחרונים לגבי התגלות משיח בזמן הקרוב הרב: והאם נכונים הדיבורים האחרונים לגבי התגלות המשיח בתקופה הקרובה ובכן אנחנו סוברים כמו שרבים סוברים שאנחנו קרובים מאד מאד מאד מאד מאד מאד מאד מאד מאד מאד מאד לגילוי משיח, נכון, נכון. מתי? אני לא יכול להגיד לך תאריך מבחינתי זה יכול להיות עוד הערב אבל לפי מה שאני מבין כבר אמרתי בקלטות שאנחנו לא רחוקים המרחק הוא ענין של שנים לא עשרות שנים שואל: סבא של החיד"א אומר באלפים הרב: בסדר, ידוע לנו מה אומר החסד לאלפים וידוע לנו מה אומר הרמ"ק וידוע לנו עוד כמה מקורות, אנחנו לא אומרים משום שיתכן שגם שזה לא יתקיים מחמת הדור עצמו אבל אנחנו קרובים זה ברור. כן
כף הקלע והגיהנום מקורות כתובים
מקטע 18 : (02:23)
שואל: מה זה כף הכלח? הרב: מה זה כף הקלע לא הכלח שואל: הקלע הרב: כן, כף הקלע זה עונש שהוא חמור מגיהנום פשוט קולעים את נפשו של האדם מסוף העולם ועד סופו וחוזר חלילה כמו מקלע, רוגטקה באידיש שאתה יורה והוא עף ואח"כ שם מעיפים אותו בחזרה בלי רוגטקה אבל ורודפים אחריו משחיתים וכל זה על דרך משל. שואל: והוא רואה את הנוף מלמעלה? הרב: איזה נוף תצא פעם בלילה שואל: רגע אבל הוא חי שם הרב: צא פעם בלילה בחושך תסתכל למעלה כשאין ירח ותחשוב שאתה למעלה טס ורודפים אחריך משחיתים מפחידים ואתה רץ והם אחריך ונושפים לך בגבך ועומדים לתפוס ואתה עדין רץ וכל פעם זה ונהמות ואחריך ואחריך ואח"כ עד שאתה מגיע לאנשהו מחזירים אותך משם לאנשהו וככה הולך וחוזר חלילה ואין נוף. הערה מהקהל: הוא לא ישן בלילה... הרב: עד מתי? העונש הזה הוא בדר"כ ארוך אבל ברחמיו יתברך מתקצרים הדברים מסיבות כלשהן כגון שאנשים מלמדים זכות עליו פה ועושים למענו ופועלים בשבילו ואם הניח ילדים טובים פה שהולכים בדרך ה' וכו' וכו' מתקצר הזמן ואז הוא סוף סוף מגיע לגיהנום לכן אומרים ה' יצילנו מכף הקלע. כן שואל: יש לי שתי שאלות קודם כל הראשונה כאילו מאיפה אתה יודע את הדברים האלה? הרב: מספר שנקרא נשמות מספרות של ר' יהודה פתיא הנקרא מנחת יהודה מהזוהר הקדוש, מגמ' ועוד כמה מקורות.
הרגעה לשואל מבוהל מגוג ומגוג
מקטע 19 : (02:36)
שואל :עכשיו ושאלה שניה הרבה כאילו מחזירים בתשובה והרבה פעמים כשאתה שומע את הקלטות האלה כולם מדברים בעצם על הנבואה האחרונה ועל כל מה שכאילו עתיד לקרות לדור שלנו בתקופה הזאת וכאילו הם אומרים אין הנבואה ידועה ואין מה לעשות והיה באחרית הימים בוא גוג על אדמת ישראל וכל זה אומרים את כל זה ואומרים ששמונים אחוז מהעם היהודי יכלה ילך לאבדון ואפי' חיות עופות שאפי' לא אוכלות בשר יתחילו לאכול בשר אדם וכל זה בעצם אתה יוצא עם תחושה של יאוש אין לך מה לעשות אתה יוצא מבוהל, אתה יוצא עם תחושה שאין זהו זאת הנבואה הרב: אתה יוצא עם תחושה לאן? שואל: אתה נגיד עכשיו יושב בהרצאה שומע קסטה משהו אתה חוזר אתה בעצם חוזר עוד עם תחושה שאתה מבוהל שאין לך הרב: אתה מבוהל מה אתה עושה? שואל: אין אתה ז"א יש כאלה שלא יודע הרב: לא היתה עצה בקלטת? שואל: מה? הרב: לא היתה עצה? שואל: לחזור בתשובה אבל הרב: לא טוב? שואל: בסדר אבל הרב: עצה טובה או לא טובה? שואל: עצה מעולה הרב: אז למה אתה מבוהל? שואל: אבל שניה אבל זה בכל זאת עדיין הרב: מה עדין? שואל: שמונים אחוז מהאחים שלך ילכו הרב: תהיה מהעשרים קודם שואל: אבל אבל רגע זה בלתי נמנע אז בעצם לא משאירים לנו ברירה הרב: למה משאירים הנה תחזור בתשובה שואל: לא כולם יכולים להיות בין העשרים הרב: מי אמר שלא כולם יכולים להיות בעשרים? שואל: אבל מלכתחילה לא יכול להיות הרב: כ"א יכול רק שמונים לא ירצו שואל: אז אם ידוע מראש ששמונים לא ירצו הרב: מה אכפת לך הם לא רוצים מה אתה נלחם על מי שלא רוצה אני רוצה לתת לו לאכול אומר לא רוצה, קח תאכל אני אומר לך אומר לא רוצה דחילק תאכל נו בשביל מה קניתי לך את הפיתה? אומר לא רוצה לאכול אומר ראית הוא לא רוצה לאכול הוא לא רוצה עזוב אותו תאכל אתה שואל: אז אולי בן אדם יגיד לעצמו אני אחד מן השמונים אחוז האלה הרב: למה שיגיד? תאכל את הפיתה וגמרנו שואל: לא אבל הוא יגיד... נגיד עכשיו ב"א כמוני הרב: אתה קונה פיתה ואומר אולי אני לא רעב? שואל: לא אני אסביר לך הרב: תאכל מה אכפת לך מה הוא? שואל: רגע תן לי רגע, אני לדוג' עכשיו ב"א שקצת מהרהר בהרהורים ואני קצת מתחיל יותר להתחזק ב"ה אז אולי אני אגיד לעצמי בכלל שמה איפה אני עכשיו ישלים את כל מה שעשיתי עד היום הרב: אתה לא צריך להשלים כלום אתה צריך רק לחזור בתשובה ולהתחיל מעכשיו בלי להשלים תתחיל צא לדרך זה הכל, עד היום התלבטת אם תסע לי-ם לא תסע לא תסע כן תסע לא תסע לא תסע אז מה אתה חייב עכשיו אלפי קילומטרים בגלל שחשבת לסוע אתה לא חייב כלום סע וגמרנו
האם מותר לתלות תמונות צדיקים?
מקטע 20 : (01:50)
כן, רגע. הוא הצביע. כן. שואל: יש לי שאלה בכלל לא בנושא הזה. (תמונות צדיקים על קירות מותר או אסור) הרב: כן. שואל: אני רואה בבתים מסויימים ששמים את התמונה של הרב כדורי על הקיר. הרי על עשרת הדיברות כתוב לא תעשה לך וכן הלאה וכן הלאה. הרב: כן. שואל: הבן אדם הזה חי, למה שמים את זה? הרב: זה לא הכוונה של הפסוק לא תעשה לך פסל וכל תמונה. שואל: זה אני מפרש את זה ככה, שבעים פנים לתורה. הרב: אין בעיה, מאה אחוז אבל זה פן שלא כתוב גם בשבעים פנים. למה? משום ששמה נאמר לענין עבודה זרה. ולא לענין תמונה. אז לא היה תמונות כאלה. ממילא לא דיברה התורה בתמונות האלה. לכן אתה צריך להבין שאין את האיסור הזה. נכון שלא ראוי, לא ראוי כאילו שיש מאן דאמר שלא ראוי לתלות תמונות, מסיבות אחרות שהזוהר הקדוש אומר, משום צלם האדם וכו' שמתדבקים בזה חיצונים וכו' אבל זה לא מהסיבה שאתה אומר ואין בזה איסור גמור, והראיה שיש הרבה אנשים שמפיצים את התמונות שלהם ולא מחו בדבר הזה. אני לדוגמא הפיצו תמונה שלי שלא ברשותי וכתבו עליה גם כל הזכויות שמורות, חוצפה אמיתית. ואני מחיתי אבל לא עוזר. ומוכרים אותי בשקל. הערה מהקהל: 10 שקל. הרב: 10 שקל? עלה המחיר? גם הדולר עלה. הרב: כן.
הרב כדורי מדרגתו וגילו?
מקטע 21 : (02:29)
עוד שאלה יש לך? שואל: יש לי הרבה שאלות. הרב: אין בעיה, אני פה. שואל: לדוגמא הרב כדורי, אין לי משהו נגדו הרב: ברור שלא, אני שומע שלא. שואל: הרב כדורי, הוא מקובל. הוא לא היה מוכר לפני 10 שנים. הרב עובדיה יוסף מוכר כמה דורות. הרב אבוחצירא מוכר... מה פתאום בן אדם בן 70, 80 ... 70 שנה לא שומעים ממנו, פתאום 10 שנים אני רואה אותו. איך קורה הדבר? הרב: ובכן, הרב כדורי בן 100 + ואתה צריך לדעת דבר אחד, הרב כדורי היה ידוע בעולם של התורה כזקן המקובלים. והוא למד עם מקובלים גדולים מאוד כמו הרב יהודה פתיא ואחרים מדורות קודמים. הוא כבר עבר 4, 5 דורות. נדמה לי שהוא עוד היה בסוף ימיו של נפוליון. שאלה מן הקהל: מה הוא היה בדורו של הרב יהודה פתייא? הרב: כן. ואתה צריך לדעת דבר אחד. פרסום אדם לא רוצה לפרסם את עצמו. מי שהוא ירא שמים וצדיק הוא לא צריך את הפרסום, פרסום זה למטרות כלשהן... שואל: אני לא אמרתי... הרב: אני לא אמרתי גם, אני רק מסביר. אבל אני אומר יש אנשים שמפרסמים אנשים. לדוגמא יש כאלה שהשתמשו בשם שלו למטרות מסויימות. יש כאלה שגילו פתאום את צדקותו והלכו אחריו. יש כאלה ששמעו שיש אצלו נגיד ישועות והלכו להתברך על ידו, וכן על זה הדרך והשמועה נפוצה. עד זמן מסויים לא היה, מזמן מסויים כן נהיה. מי הכיר את ביבי לפני שהוא נהיה ביבי. שואל: מה הקשר לזה? הרב: הקשר הוא ששלושים וכמה שנה לא ידעו מי הוא, ופתאום ידעו מי הוא. ז"א קורה שבגיל מסויים יודעים גבי מישהו, אצלו זה קרה מאוחר אחרי 90 שנה. יש כאלה יותר מוקדם. כן בבקשה.
המגיד הירושלמי בבביה"כ הרפורמי
מקטע 22 : (07:43)
שואלת: רציתי לשאול אם יש דבר כזה שיש גבול בין גיהנום לג"ע ומהם הדרגות בג"ע הרב: אם יש גבול בין ג"ע לגיהנום ואם יש שואלת: ומהם הדרגות הרב: מהם הדרגות בג"ע, ובכן כמובן שיש גבול בין ג"ע לגיהנום וכמובן שיש דרגות והדרגות הם אין סופיות ז"א יש דרגות ודרגי דרגות כמו שאומרים כ"א לפי כבודו ומעלתו ומעשיו. אני רק אספר לך סיפור שמספרים שממנו תביני קצת. היה אחד הרבנים המפורסמים בי-ם והוא היה מגיד ירושלמי ככה שיודע לדבר חזק, הוא הגיע לארה"ב ובארה"ב הוא הגיע לבית כנסת של רפורמים והוא לא ידע שזה רפורמים בהתחלה הוא נכנס פתאום התברר לו שזה רפורמים וכשהוא ראה את זה החליט להשאר שם וכידוע בדר"כ מכבדים רב שיגיד דברי תורה והם כמובן לא רצו לתת לאורתודוקסי לדבר אצלם בבית כנסת אבל הוא שלא כמנהגו הפציר בהם לדבר זה היה בית כנסת מאד מכובד אנשים שופטים עורכי דין אנשים על רמה ואז הוא הפציר והפציר בגבאי והוא אמר תשמע אתם רק עולים שוכחים להפסיק לדבר א"א להוריד אתכם אנחנו פה יש לנו זמנים לוח זמנים קבוע, אמר לו תשמע אני לא אדבר הרבה אני אספר לכם סיפור קצר ואני יורד, סיפור קצר ואני יורד. הבטחה הבטחה, עלה על הבמה שבת שלום גבירותי ורבותי כי הם יושבים ביחד אמר אני אספר לכם סיפור בין ג"ע לבין גיהנום יש חומה מפרידה, חומה עבה בגיהנום אש לוהטת חם ריח זעה ושריפה ובג"ע קריר וצונן הרשעים בגיהנום התחילו לעבוד על החומה לאט לאט חפרו חפרו חפרו עד שנוצר פתח ואז מה קרה? חלק מן הקור של הג"ע נכנס לגיהנום וחלק מן החום יצא לג"ע, אז הצדיקים תבעו אותם בבית דין של מעלה ואמרו שלא יתכן שהם שמרו מצוות כל החיים ובסוף יכניסו להם חום לבפנים ויקחו להם מהקור, זמנו אותם למשפט הסתכל בשעון אמר עברו שלוש דק' הבטחתי שאני לא אדבר יותר אני יורד ואז כולם התחילו לא תסים תסים מה קרה? תסים אמר תשמעו, אני לא יכול לסים כי אני הבטחתי הבטחה של רב אורתודוקסי זה לא סתם, אם אני אמרתי לא יכול אמרו לו מוחלים לך מחול לך מותר לך שרוי לך דבר עד שתגמור אמר טוב, תוך כדי זה הסביר להם בינתיים שעה למה הצדיקים בג"ע ולמה הרשעים בגיהנום והסביר להם על שבת ועל טהרה ועל תפילין ועל טלית והם נו אבל מה היה במשפט? אמרתם לי שאני אדבר כמה שאני רוצה עד שאני אגמור תנו לי להמשיך אתם רוצים שאני ארד אני ארד טוב תגמור בסוף הוא אומר להם ובכן נפתח המשפט טענות ומענות ואחרי שבוע ימים הוכרע המשפט מה היה התוצאה? אמר להם הרשעים בגיהנום נצחו. אמרו לו איך זה יכול להיות? אמר להם פשוט מאד כולם שם עורכי דין ז"א אדם צריך להבין יש אנשים שחושבים בעוה"ז שהם עורכים את הדין לאחרים והם קובעים גורלם של אנשים והם לא יודעים שיערכו להם משפט וכשהם יגיעו למעלה אין שמה לא מתיחסים לתואר אקדמאי אינטלגנציה וכו' מסתכלים קיימת מצוות או לא קיימת מצוות ידעת שיש בורא לעולם או התכחשת לו, קבלת? מה נתת? זה הכל אתה יכול להיות ב"א פשוט אתה יכול להיות עני מרוד ואתה תהיה בג"ע לנצח נצחים כי עבדת את הבורא בתנאים הכי קשים ואילו ההוא כשהיו לו את כל התנאים הטובים ולא עשה כלום אדרבה, זה מחיב אותו יותר בדין ז"א לא תואר ולא מעמד ולא כסף ולא כבוד קובע בעולם האמת כמה שאתה שווה באמת מצד המצוות זה מה שתקבל. הציור כמובן הוא לא אמיתי אבל בכל אופן הסיפור מדבר בעד עצמו ולאו דוקא על עורכי דין וכו' אבל דעי לך ודאי שיש הפרש עצום בין לבין אם פה אנחנו יודעים להבדיל בין טוב לרע מי שנתן לנו את ההבחנה בין טוב לרע אין לו את המציאות הזאת של נתינת טוב לטוב ורע לרע? פשוט וכי ידמה מי שעושה צדקה פעם אחת למי שעושה חמש פעמים? ודאי שלא וכי ידמה מי שנותן צדקה והוא עני למי שנותן צדקה והוא עשיר? ודאי שלא והדרגות ישתנו ויתחלפו לפי התנאים השונים של כל אחד ואחד, לכן כת' שכל אחד בג"ע נכוה מחופתו של חברו שכל צדיק וצדיק יש לו חופה ולמאן דאמר שבע חופות שהוא נמצא שם וכשהוא רואה שיש מישהו מעליו הוא נכוה מחופתו ואומר יכולתי לעשות עוד קצת בעולם הזה והייתי מגיע לחופה כמו שלו
ללכת מהעולם עם עוד 2 ברכות
מקטע 23 : (01:48)
ורק להסביר לך עד כמה הדברים מגיעים מעשה אמיתי שהיה באדם צדיק כשהיה על ערש דוי כבר גוסס ובני משפחתו הקיפוהו בשעות האחרונות לחייו ביניהם היה ילד קטן שנגס בתפוח אדום ועסיסי ואותו צדיק כשהוא כבר שוכב ימים רבים מתבונן בילד עם התפוח ועיניו זולגות דמעות. כולם לא יודעים מה פתאום נכנסה בו תאוה כרגע לתפוח שהוא מסתכל על הילד מישיר את מבטו אליו ובוכה? אז הוא הבחין בהם ואמר לא על התפוח אני בוכה, על שתי הברכות שבו שלא אוכל יותר לברך, ללכת מן העולם הזה עם עוד שתי ברכות זה דבר שכבר לא ניתן להשגה במצבו ואנחנו שבריאים ב"ה ויכולים כל רגע לברך כל רגע להודות ולשבח ולהלל למי שנתן לנו את הכח להלל, שאני מודים לך על זה שאנחנו מודים לך צריכים להודות להקב"ה על זה שאנחנו יכולים להודות לו ברוך א-ל ההודאות אנחנו לא יודעים לנצל את זה ואם כבר מברכים בחפזון ובמהירות כמי שפורק משאו מעליו אז לכן הדרגות הן שונות לאין סוף. כן, בסוף שם
פשר איסור שרות לאומי לבנות
מקטע 24 : (02:40)
שואלת: רציתי בבקשה לדעת למה אסור לעשות שרות לאומי הרב: למה אסור לעשות שרות לאומי. רבני ישראל פסקו שאסור לבת יהודית לשרת בשרות לאומי, הרבנים הראשיים לישראל דאז כבר פסקו מלפחות בין 30 לארבעים שנה כבר כשעלתה השאלה שאסור לבת ישראל והחזו"א אמר שזה יהרג ולא יעבור, התנאים שנמצאים שם והפרצות שנמצאות שם והידע המצטבר בימינו היום ממה שקורה שם מסבירים ומצדיקים עד כמה צדקו בראיתם אלה שאמרו זאת מאז. כן שואלת: יש שני סוגי דתיים הרב: יש שני סוגים של דתיים שואלת: כן אחד שהאשה עולה גם לתורה וקוראת הרב: אחד שאשה עולה על ספר תורה וקוראת שואלת: איך אפשר להבדיל ביניהם? הרב: ויש אחד שרק הגברים עולים, איך אפשר להבדיל ביניהם? כמו שמבדילים בין גוי ליהודי שואלת: אבל איך? הרב: איך? פשוט מאד אם את הולכת לבית כנסת ואת רואה שאשה עולה לתורה זה לא שייך ליהודים. שואלת: אני הולכת לבית כנסת נניח שאשה שיוצאת עם גבר אני לא יודעת שהיא מדתי כזאת או דתי זה, איך הוא יכול להבדיל? הרב: פשוט מאד תגידי לו רוצה ללכת לבית כנסת לראות לאיזה בית כנסת הוא הולך ואז תדעי. שואלת: ויש צלחות מעופפות זה נכון שיש הרב: אם יש צלחות מעופפות? כמעט בכל בית שואלת: לא, אני אומרת שיש צלחות, בעלי אומר שאין הרב: אין צלחות מעופפות אם יש שלום בית אין צלחות מעופפות כן שואלת: רציתי לשאול אם כבוד הרב מוכן לבוא להרצות אצלנו בבית ספר. הרב: אם אני מוכן לבוא לדבר אצלכם בבית הספר. איזה בית ספר? שואלת: בית בלומה. הרב: בית בלומה. בנים בנות? שואלת: רק בנות. הרב: רק בנות? אני לא מדבר אף פעם רק לבנות. אם יש בנים אני בא, אם אין בנים אני לא בא. הערה מהקהל: למה אבל? הרב: מפחד. הערה מהקהל: לא באמת. הרב: מה אני משקר. הערה מהקהל: רגע, בידיעה שאתה יכול כן לזכות את כל הבנות שם. הרב: שיקחו קלטות וידיאו או שיבואו להרצאות כאלה.
ריבוי כשרויות מדוע? מושגים והלכות.
מקטע 25 : (06:39)
כן. שואלת: יש תורה אחת נכון? הרב: אם את אומרת שואלת: למה כל ההכשרים השונים שיש? רבנות ראשית רבנות של לנדא בד"ץ זה יותר יהודי מזה? לא מבינה את זה. הרב: גם אני לא הבנתי את זה, בצבא שאלתי למה יש שריון, יש צנחנים, יש תותחנים, יש חיל האויר, מה זה לא צבא אחד? בכלל לא הבנתי אבל מה לעשות שרתי שלוש שנים. שואלת: הרבנות, הרבנים של הרבנות הראשית זה לא אותם רבנים שקובעים בד"ץ או לנדא או אני לא יודעת מה? הרב: הקצינים של תותחנים זה לא אותם קצינים שעברו בפו"ם כמו האלה מהצנחנים? שואלת: זה לא אותו דבר הרב: בטח שזה לא אותו דבר שואלת: אתה אומר שזה תורה אחת הרב: ואת אומרת שזה צבא אחד ואני לא מבין למה זה כומתה אדומה וזה אפורה וזאת אחרת שואלת: לא משכנע הרב: מה לא משכנע? שואלת: מה שאתה אומר הרב: גם מה שאת אומרת שואלת: אני לא אומרת אני שואלת הרב: וגם אני, אני גם שואל למה בצבא זה שונה? שואלת: זה תפקידים שונים הרב: תפקידים שונים נכון ורמות שונות, נכון? אותו דבר בכשרות תפקידים שונים ורמות שונות, אחד יש לו תפקיד שקמיסט, אחד יש לו תפקיד שבוע שבוע שמעת על זה? שמעת? עכשיו גם ברבנות יש יש כאלה שבוע שבוע, שבוע הוא בא שבוע לא בא יש כאלה לא שבוע שבוע יום בא יום לא בא, יש כאלה חצי יום בא חצי יום לא בא שואלת: אתה מתבדח? הרב: לא מתבדח רציני, רציני לחלוטין ויש פעמים נמצא שעתים בודק את הטפסים והולך, זה כשרות? אם זה כשרות אני לא סומך עליה אני רוצה שומר ששומר 24 שעות על המולדת לא אחד הלך לצבא שומר שעתים וכל המחנה 22 שעות מיחל שלא יקרה שום דבר, או שמירה או לא, מה זה השגחה? שמירה, אם יש משגיח או אין משגיח, אם המשגיח 24 שעות מה שהרבנות בדר"כ לא נותנת זה השגחה טובה, אבל אם הוא משגיח רק שעתים ואחרי זה בעל האיטליז או בעל החנות יכול לעשות מה שהוא רוצה כשהוא איננו אחרי הבדיקה איזה מן השגחה זאת? שואלת: אז צריך שתהיה השגחה אחת והכי חריפה הרב: מאה אחוז יש תקציב לכל דבר השגחה של 24 שעות עולה לפי השעות, השגחה של שעתים עולה לפי שעתים. הערה מן הקהל: יש הרבה השגחות של שעתים ובמקום הרבה השגחות של שעתים השגחה אחת של 24 שעות. מחיר הכשרות הרב: נכון אבל צריך את זה בכל מקום וזה מיקר את המוצרים, אתה מבין? אם אני צריך לעשות שתי משמרות או שלוש משמרות של משגיחים על מוצר אחד אז מתוסף למחיר שלו המשגיחים שמקבלים משכורות נכון? זה נכנס לתוך התכשיר ואז יש ב"א שלא מוכן לקנות מוצר כזה לדוג' עופות של הרבנות יכולים לעלות נגיד 18 שקל ונגיד של כל הבדצ"ים יכולים לעלות 30 שקל לדוג' זה משמעותי ואז אחד אומר מה זה לא אותו עוף? זה אותו עוף זה אותו משקל אבל מה השקיעו בזה ומה בזה? וכמה בדיקות עושים? לדוג' עוף צומת הגידים יש בהשגחה של רבנות? אין דבר כזה, צומת הגידים יש בהשגחות הטובות מה זה צומת הגידים? אתה יודע שיש לעוף גידים בפרק שאם אחד מהם ניתק העוף טריפה עכשיו איך תדע שזה ניתק אם לא תבדוק? צריך לפתוח, ברבנות סומכים על רוב. קריין: בדיקת צומת הגידים. גידי העוף צריכים להיות לבנים ונוצצים. גיד חולה – מנותק או מקופל, נפוח ועמום. בהסתכלות חיצונית על שוק העוף לא ניתן לקבוע את תקינותם של הגידים. ורק כאשר אנו פותחים את שוק העוף ניתן להבחין בגיד פגום או קרוע הרב: צריך לפתוח, ברבנות סומכים על רוב. רוב שלא ניתק ואילו בהשגחות אחרות לא סומכים בודקים ואז צריך לפתוח אחד אחד ולבדוק אז צריך עכשיו אנשים מיוחדים שיעבדו יחתכו ויבדקו, אני הלכתי לבדוק את הסרט הנע של אלה ושל אלה, בסרט נע אחד ספרתי 17 משגיחים, בסרט נע השני ארבע וסרט נע אם ראית פעם זה נע, זה לא נח זה נע תק תק תק תק אחד אחרי השני, אם לא הספקת לא תפסת לא כלום התפלח לך תרנגול עכשיו אני לא סומך על זה, אתה רוצה לסמוך? זה ענינך, אני רוצה להיות בטוח אני אוכל גלאט חלק חלק בית יוסף, בשר שאין בו ספק שאין עליו שאלה שנבדק ולא נמצא בו שום מום ולו הקטן אפי' שניתן להתירו עפ"י ההלכה, לא רוצה ספקות, אתה תקנה יהלום עם פגם קטנטן שלא רואים אותו? לא רואים אבל אתה יודע שיש בו מום קטן קטן קטן תקנה אותו? לא תקנה בגלל זה יש הבדל במחיר אתה צודק, זה מה שהסברתי הבנת נשמה שלי? זהו, אז לכן צריך לדעת ההבדלים נובעים מההשגחה מטיבה מאיכותה מההשקעה שלה מהשמירה עליה וכן על זה הדרך, הבנת? כן, בסוף
מה קורה לנשמה בלילה?
מקטע 26 : (00:42)
שואלת: ב"א שהולך לשון בלילה הרב: אדם שהולך שואלת: לישון בלילה הרב: לישון בלילה לילה טוב. שואל ת: הנשמה עולה ללמעלה והקב"ה שופט אותו נכון? הרב: לא, עוד לא שופט אותו, הנשמה עולה בלילה מוסרת דין וחשבון ויורדת שואלת: אז רציתי לדעת אם התהליך הזה גם קורה בצהרים הרב: אם התהליך הזה עובר בצהרים? לא שואלת: רק בלילה, אם אני לא ישנה בלילה? הרב: אם את לא ישנה בלילה אז את עולה בצהרים, מחר תתני דין וחשבון על יומיים
מדרגת האדם ביחס למלאכים
מקטע 27 : (02:25)
שואל: במעמד הר סיני שהגענו להתעלות גבוהה מאד הרב: עד שפסקה זוהמתן שואל: והשכינה שררה הרב: שרתה עליהם שואל: והגענו למצב שהיינו מעל מלאכי השרת, איפה בהיררכיה הב"א נמצא מול בורא עולם לב"א עצמו כלומר יש מעלינו, אם התעלינו מעל מלאכי השרת לפרק זמן כלומר יש אנשים בהיררכיה או צורות חיים או לא יודע מה תקרא להם שהם מעל האדם יותר מקורבים לבורא עולם הרב: על מי אתה מדבר על המלאכים שואל: כנראה, אני שואל אותך הרב: יש עשרה סוגי מלאכים כמו שמונה אותם הרמב"ם והקרובים אלינו נקראים אישים ומעליהם יש עוד תשעה סוגים נכון שיש מלאכים שהם מעלינו אבל אדם אם יעשה רצון הבורא כפי שהוא רוצה הבורא יתעלה מעל המלאכים והמלאכים משרתים אותו. כשמשה רבנו עלה למרום נלחם עם המלאכים ויכול להם ואתה כת' עליך כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך, יש לך שני מלאכים שמתלוים אליך בכל דרכיך והם מצווים ע"י הקב"ה להצמד אליך אם אדם לא עושה את רצון הבורא יתברך הוא יורד לדרגה פחותה מבהמה, ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו ישראל לא ידע עמי לא התבונן לא לדומם פחות מבהמה, דומם אין לו דעת. שואל: מה נשאר לפחות מבהמה אם לא דומם הרב: אז אמרתי לא עד דומם, פחות מבהמה כי בכל אופן אתה חי, יש דומם צומח חי מדבר הבנת?
שמירת שבת לעובדי הצלה וחרום
מקטע 28 : (09:31)
רגע יש לי פה שאלה, אני עובדת כאחות בבית חולים אני חייבת לעבוד גם בשישי שבת אני משתדלת עד כמה שאפשר פחות לחלל שבת בבית אנו שומרים אני חיבת לעבוד כי אני... לא ברור לי מה היא כתבה, האם זה עבירה ומה עלי לעשות? ובכן אסור לאחות לחלל שבת, פרושו של דבר אם היא נוסעת לבית החולים וחוזרת משם ודאי שזה איסור גמור, פרנסה זה משמים ולא מתפרנסים מחילול שבת, אם זה פיקוח נפש, לא בדרך שהיא הולכת זה על סמך שיהיה פיקוח נפש, זה איסור גמור, אם נזדמן לה פיקוח נפש נגיד שהיא היתה בבית חולים בהיתר והיה פיקוח נפש וצריך לחלל שבת זה לא רק היא, זה גם הרב הראשי לישראל אבל אם זה לא, והיא עושה מלאכות האסורות בשבת שאין בהם פיקוח נפש, אז היא מחללת שבת ואין שום היתר להתפרנס מחילול שבת, אם רוצה עצות מעשיות במידה והיא תשמור על השבת בכל מקרה מה יהיה מותר לה ובאיזה מקרה תגש לפוסק תגיד לו מה סוג העבודות שהיא מתבקשת לעשות בשבת, מה מותר ומה אסור ועד היכן יסביר לה מא' ועד ת' ואז תדע בדיוק מה היא יכולה לעשות ומה לא. הערה מן הקהל: יפטרו אותה הרב: יפטרו אותה? יותר טוב להתפטר בעוה"ז מלהתפטר מעלמא הדין, יותר טוב. הערה מן הקהל: אם היא הולכת ברגל? הרב: אם היא הולכת ברגל אין בעיה, היא יכולה ללכת ברגל אבל לא זו הנקודה שמה צריך לפעמים לחתוך, לגזור, לעשות כל מיני פעולות שהם איסורי שבת, לכתוב, כל מיני דברים הדומים שיש בהם בעיות חמורות של חילול שבת, לא רק עצם הנסיעה עצם הנסיעה זה זה ברור אבל יש סוג דברים שחושבים. הערה מן הקהל: סליחה אם זה יהיה ככה שאף אחד לא יעבוד בבית חולים אז מי יעבוד בבית חולים? הרב: מי יעבוד בבית חולים? שאלה יפה, שאלה יפה, קודם כל אם כולם יחזרו בתשובה לא יהיו חולים הערה מן הקהל: אבל בינתיים הרב: אומר לך אם יחזרו בתשובה אמיתית לא יהיו חולים הערה מן הקהל: יש גוי של שבת הרב: זה אחד, שתים, אם יהיו כאלה שלא חזרו בתשובה אמיתית יהיו חולים אז מה עושים? קודם כל יכולה להיות האחות שמה בלינה במקום ז"א היא יכולה ללון שם היא תבוא הערה מן הקהל: יש לה ילדים היא לא יכולה הרב: אם יש לה ילדים והיא לא יכולה תחליף עבודה מה לעשות? הילדים שלה בטח יותר חשובים הערה מן הקהל: איך היא תתפרנס? הרב: איך היא תתפרנס? הערה מן הקהל: כן הרב: אשתך אחות? הערה מן הקהל: לא הרב: אז איך היא מתפרנסת? שואל: עובדת במשטרה הרב: אויה אתה רואה יש עצות אחרות הערה מן הקהל: נו הרב: ז"א הערה מן הקהל: היא מחללת ג"כ שבת הרב: אטמה ווטמה הערה מן הקהל: אטמה ווטמה? הרב: אז אם ככה? הערה מן הקהל: פתרון? הרב: בטח שיש לי פתרון הערה מן הקהל: מה היית עושה? הרב: אני אגיד לך הערה מן הקהל: כן מה? הרב: זה שיושב לידך תגיד לי אשתך עובדת במשטרה? הערה מן הקהל: לא הרב: ממה היא מתפרנסת? הערה מן הקהל: מהקב"ה הרב: מהקב"ה הערה מן הקהל: מה הוא נותן הרב: סליחה רגע הערה מן הקהל: רציתי לשאול מה הוא נותן לה? הרב: אוכל הערה מן הקהל: מאיפה? הרב: מן חגול או מן חגק מה אתה דואג אף אחד פה חוץ ממך ומרתק עובדים במשטרה והם לא אוכלים? למה ביבי שוטר? והוא אוכל, אוכל אצל קלינטון אוכל אצל ערפאת הוא אוכל בכל מקום עכשיו צריך להבין חילול שבת מה שלא נוגע לפיקוח נפש אסור בכל הרמות ליהודי, לא משנה מה התפקיד לא משנה מה ומי זהו. הערה מן הקהל: אז מי יעבוד ביום שבת? כל המדינה תשבות? הרב: הקב"ה אמר במפורש לא לעבוד ואתה אומר לו אז מי יעבוד הערה מן הקהל: כן אני שואל מי יעבוד הרב: הוא אומר לא לעבוד הערה מן הקהל: הוא יכול להגיד אבל אני צריך לעבוד הרב: אתה תגיד לי אתה אתה וחגלב תגיד לי הבעל הבית שלך משחרר את כל העובדים ביום שלישי אומר לא לעבוד אז אתה אומר לו אז מי יעבוד? הוא אומר אני לא רוצה שיעבדו הוא אומר אבל מי יעבוד? הערה מן הקהל: אבל עכשיו במצב של היום הרב: כן הערה מן הקהל: במצב של היום הרב: במצב של היום אנחנו לא עובדים מה קרה לא אוכלים? אני נראה לך רזה? לא, אני לא עובד בשבת וגם לא עובד בחול. הערה מן הקהל: אז איך הרב הרב: ב"ה ב"ה כן. שואלת: רציתי לשאול אותך כולנו יודעים שחדר מיון זה מקום שבו עוזרים לאנשים הרב: איפה שואלת: בחדר מיון הרב: בחדר מיון כן (על מי מותר לחלל את השבת) שואלת: באים הרבה אנשים בכל מיני מצבים קשים של כאבים של חוסר נשימה של כל מיני בעיות קשות שהם צריכים עזרה מידית אז מי יטפל בכל החולים האלה שזקוקים לעזרה מידית כשמדובר בשישי שבת? הרב: כל חולה שיש בו סכנה מותר לחלל עליו את השבת, אין בעיה באלה אבל אם בא אחד אם בא אחד שיש לו בעיה שהיא לא נוגעת לפיקוח נפש אסור לעשות בעבורו מלאכות האסורות בשבת, תביני, כל דבר שהוא לא ימות בשבת והוא גם לא ימות במוצאי שבת בגלל שלא טפלו בו בשבת אז לא צריך לטפל בו בשבת, אם הוא ימות תיכף ביציאת השבת בגלל שלא טפלו בו בשבת צריך לטפל בו בשבת אבל זה נקרא גדר של פיקוח נפש, במקום שאין פיקוח נפש אסור לחלל שבת, זה אחד, שתים היום יש הרבה מחמוד ומוחמד ומוסטפה דוקטורים בכל המקומות ואם זה ג'וני וז'קלין וכל אלה מה אכפת לנו? תני להם לעבוד בשבת גויים של שבת והם יטפלו הם לא דוקטורים פחות, מה קורה ליהודי שקרה לו משהו בבוסטון בשבת? מה קרה? אז מטפל בו אדם אחר שקוראים לו כריסטופר, מה יש זה לא טוב חייב להיות יהודי ואשתו מהמשטרה? לא חייב כן יש לו שאלה שואל: אני רוצה להעיר הערה לא מוכן לתת לרב להתחמק הרב: הא עוד התחמקתי שואל: אני אומר לך שוב במצב של היום אין מספיק רופאים אין מספיק אחיות, אין אנשים שיכולים לטפל הרב: מסכים איתך בסדר? שואל: מי יטפל? הרב: שיטפלו, אבל במה? שואל: למה אין הלכה שאומרת הרב: יש הלכה שאומרת מותר לחלל שבת על מי שהוא גובל בפיקוח נפש מותר, לא מותר חייב שואל: אין לי ויכוח איתך הרב: די שואל: הויכוח שלי איתך הוא מה קורה עם העובדים בבית החולים הרב: אמרתי יסדרו להם אכסניה לשבת, יבואו מיום שישי ילונו שם ימלאו את התפקיד כמו שעושים משמרות של מנתחים וכו' שואל: אבל אסור לה לגזור הרב: לא, מותר אם זה לצורך פיקוח נפש שואל: ואם יש לילד שריטה הרב: שריטה מה יקרה לו אם יש לו שריטה אז יכינו פד גזה מוכנה וחתוכה מיום שלישי, לא חייבים מיום שבת או שישימו לו תחבושת שלמה הוא לא יכסוה בשבת, מה קרה? אז יהיה לו שריטה עם תחבושת גדולה חייבים לחתוך?
ערבות הדדית
מקטע 29 : (01:21)
שואל: תגיד לי למה אכפת לי מה אכפת לי ברבנות שלך אני מדבר עכשיו בשאלה אחרת מה אכפת לי אתה עובר עברות? הרב: באמת לא אכפת לך שואל: לא לא אכפת לי הרב: אני יודע שלא איכפת לך. שואל: למה אני צריך לסבול הרב: כי אפי' על העברות שלך לא אכפת לך אז איך יהיה אכפת לך מהעברות שלי? שואל: בהנחה שכן אכפת לי הרב: אכפת לך? מה אכפת לך? שואל: סליחה, בהנחה שאני חוזר בתשובה אני צדיק ישר תם עשר גלאט כושר. הרב: כן שואל: תסביר לי למה אני צריך לסבול אם אתה עובר את העברה הרב: זה באמת שאלה יפה, אני אגיד לך שואל: כן הרב: אני ואתה נוסעים באניה שואל: הא הגעת לאניה אנחנו מכירים את האניה הרב: אתה רוצה ספינה נרד לספינה אני ואתה בספינה, לך יש תא אחד ואני תא אחד אני קניתי אותו טבין ותקילין וגם אתה עכשיו אני עושה לי חור בתא אני לא רוצה לעלות לסיפון לברכה אני רוצה בתא שלי לשחות ליד המיטה אתה מסכים או לא מסכים? שואל: מסכים הרב: לא אכפת לך נכון? שואל: לא הרב: אז תטבע איתי
מדוע עושים מסחרה בקודש?
מקטע 30 : (00:59)
שואל: היום שמעתי באחד ערוצי הקודש הרב: אשריך שאתה מקשיב כן שואל: תקשיב לי היום באמת היום עשו מסחרה מאדם הרב: כן שואל: דבר שאני רוצה שתענה לי באמת הרב: זה כת' במפורש מה שאמרת שתדע, כת' טוב סחרה מסחר כסף שואל: עכשיו שמו דולר באומן על הקבר של איך קוראים לו ר' נחמן מברסלב הרב: כן שואל: רוכלים הרב: הוא נשאר? הוא נשאר? שואל: אלף דולר, תקשיב לי מוכרים אותו באלף דולר אומרים הדבר הזה יתן לך ויתן לך ויתן לך מסחרה הרב: אתה קנית? שואל: לא הרב: אז לא הצליחו שואל: תענה לי לא תענה לי ברצינות הרב: מה לענות? שואל: לא תענה לי ברצינות עכשיו הרב: תראה מדולר לאלף דולר זה לא בעיה כי שלושה אפסים לא מעלים ולא מורידים שואל: דולר שעושים מהדת, זה מרגיז אותי דולר אחד המשך במקטע הבא:
הנעליים של שפיגלר (מסחרה בקודש)
מקטע 31 : (01:17)
שואל: דולר שעושים מהדת, זה מרגיז אותי דולר אחד הרב: רק רגע. שניה, אני שמעתי בתוכנית שהיתה לטובת צה"ל איך קוראים לה ברדיו? להיפי שמכרו את הנעל של שפיגלר בששים ושבע אלף שקל, מסריחה 25 שנה זה לא מסחרה, זה מסחרה שואל: תגיד לי אבל מה עם הדולר? הרב: אדוני יש חנויות שמוכרים אויר של א"י בדולר בקופסאות סרדינים בארה"ב, וכת' שאין אחריות אם תפתח את הקופסא על התכולה כי האויר בורח שואל: תראה בתור בדיחה זה יפה הרב: יהודים מוכרים הכל הכל מוכרים, אפי' אותך ימכרו כן, כן
מדוע הבזיונות אחרי התשובה?
מקטע 32 : (02:45)
שואל: לפני שחזרתי בתשובה כולם התיחסו אלי יפה הייתי הולך עם ג'ינסים קרועים בירושלים במאה שערים כולם מקבלים אותי יפה הדתיים והכל וזה וגם החילונים כי הייתי חי חילוני עם כולם אבל שאני חוזר בתשובה מתיחסים אלי אחרת, יש לי קטע עם החילונים כאילו אתם הדתיים כל הזמן אתם הדתיים חזרנו מאומן אז שוטרות שם במחסום וזה מתיחסים לא יפה אתה מבין? אז יש ענין שאני אומר למה אני צריך לעבור את כל זה, אני לפני זה הסתדרתי עם כולם כולם היו נחמדים אלי גם החילונים וגם הדתיים והרי הם רצו לקרב אותי אז לא היתה בעיה והחילונים אז הייתי זורם איתם והיום אני אני אני אומר לך אני כל פעם חוטף סטירות מחדש למה צריך לעבור את זה? הרב: הבנתי, הוא שואל שאלה בהתחלה כשהוא היה חילוני עם ג'ינסים קרועים ועובר במאה שערים כולם חייכו לו וקרבו אותו ואמרו לו בא בא בא בא בא עכשיו שהוא חזר בתשובה והוא חוזר מאומן אז השוטרות והזה מתיחסות אליו לא יפה והחילונים לא מתיחסים אליו יפה ופתאום הוא מרגיש כאילו הוא הפסיד פעם התיחסו אליו יפה בהיותו חילוני, היום בהיותו דתי לא מתיחסים אליו יפה. היה אחד עני מסכן יושב ברחוב כל מי שעבר התיחס אליו יפה נתן לו שקל, אחר כמה זמן שפר מזלו נהיה עשיר, לא התיחסו אליו יפה לא רק שלא נתנו לו שקל בקשו עשר שקל בגלל שהוא היה עשיר, מה אתה אומר שיחזור להיות עני ויתיחסו אליו יפה יתנו לו שקל או שישאר עשיר ויתן עשר שקל? שואל: חס ושלום אני לא אעזוב לעולם את הקב"ה הרב: פרושו של דבר אתה נהיית מיוחס, עשיר הרבה מקנאים בו, עני אף אחד לא מקנא בו מרחמים עליו בו כשבאת קרוע למאה שערים רחמו עליך מסכן קרוע אין לו מכנסים אין לו כלום בא מותק בא, בא תישן בא תאכל שואל: מכנס ארבע מאות שקל הרב: כן מכנס ארבע מאות שקל קרוע, אתה מבין הם קונים חליפה במאתיים שקל ואתה מכנסיים קרוע בארבע מאות, איך לא ירחמו עליך? אז ריחמו עליך הכניסו אותך, אחרי שנהיית חכם מה יש לרחם עליך? אתה מאה אחוז אתה נורמלי בסדר לא צריך לרחם עליך אז בשביל מה לקרב אותך? אתה קרוב כבר, כשהיית רחוק קרבו אותך כשהתקרבת תקרב אחרים עכשיו עזוב אתה לא צריך שיקרבו אותך יותר הבנת? ברוך תהיה. כן בית ספר בלומה
הסבר לוגי לתופעת מסחרה בקודש?
מקטע 33 : (02:09)
שואלת: לא לא לא בקשר אליו מה שהאדון הזה אמר כאן בקשר לדולר תדע לך יש לי כאן דולר מהצדיק, שלוש פעמים נצלתי ממות בזכות הדולר הזה הרב: וכמה הוא עלה לך? שואלת: אני קבלתי אותו בחינם מהצדיק הרב: בחינם ראית? דולר בחינם ראית דבר כזה? שואל קודם: אבל שלא יעבדו על אנשים אלף דולר הרב: זה נכון, אתה יודע על מי עובדים? אתה יודע על מי עובדים? שואל קודם: בערוצי הקודש הרב: נכון אתה יודע על מי עובדים? על מי עובדים אתה יודע? על מי שמוכן שיעבדו עליו שואל קודם: אבל מי שמשלם זה הרב: מה אכפת לך אם הוא משלם? מה אכפת לך? שואל קודם: אני לא משלם הרב: אתה ברור שלא אתה בחיים לא תשלם אבל אפי' אם תקח לא תשלם רק אני אומר אבל אם ב"א רוצה לשלם מה אכפת לך שהוא משלם שואל קודם: מה אכפת לך הרב: אני שואל אותך מרצדס זה לא מסחרה? מה סוסיתא לא נוסעת? אז למה לוקחים כ"כ הרבה כסף? הנה עוד דולר הוא נותן לי בחינם אתה רוצה לקחת? שואל קודם: כן הרב: בא תראו איזה מסחרה ראיתם? בלי כסף הוא לוקח, אשריך אבל רגע רגע לפני שאתה הולך, אתה יודע כמה עלה הדולר הזה עד שקבלת אותו? שואל קודם: הרבה כסף הרב: שניה, כמה עלתה הטיסה? שואל קודם: אלף דולר הרב: אלף דולר להביא דולר אז סימן שדולר שוה אלף דולר אתם מבינים חושבים שהדולר עולה אלף דולר לא הטיסה עולה אלף דולר, הלכו לשים שמה דולר אז זה עולה אלף דולר, כן. הערה מהקהל: יש עוד כמה דולרים? יש עוד איזה דולר שם? הרב: עכשיו יש פה דולר בשני דולר מי שרוצה כן בבקשה
ההבדל בכשרויות הפרווה
מקטע 34 : (01:29)
שואלת: יש חטיפים של פרוה נגיד כמו הרב: לגבי? שואלת: מזון של פרוה הרב: מזון פרוה שואלת: יש חטיף למשל מה ההבדל בין כשר לבין בד"ץ? הרב: מה ההבדל בין כשר בסתם לבין בד"ץ? שוב פעם בד"ץ או כל הבד"צים ההשגחה פשוט יותר טובה פרושו של דבר שמשך הזמן שמשגיחים וסוג הבדיקות שמקפידים בלי פשרות יש סוג פשרות שהן לא פשרות בעצם הן למעשה היתר נגיד בהלכה אבל זה היתר בדיעבד לא לכתחילה ז"א אם אני יכול לבדוק אני בודק, אני לא צריך לסמוך על כל מיני היתרים של רוב ובטל ברוב וכל מיני דברים שזה מושגים בהלכה, אנחנו לא רוצים לקחת בדיעבד הבנת? את קונה חליפה אם יוצא חוט אחד את אומרת זה עם דפקט נכון? מה אכפת לך? מה אכפת לך יצא חוט, מה שאת קונה חליפה בסוף אחרי שנה לא יצא חוט? גם יוצא חוט אז בגלל זה את לא קונה אז תקני מהתחלה עם דפקט את אומרת לא כשאני משלמת רוצה אותו שלם מהודר, גם אני כשאני קונה הרי בלאו הכי אני אטחן את זה ואני אלעס את זה ואני הכל כן אבל כשאני קונה רוצה מהודר, הבנת? תודה, רגע מי עוד לא שאל הנה צהוב צהוב, תימני צהוב
מה ההבדל בין חלק לגלאט?
מקטע 35 : (02:08)
שואל: יש לי שאלה דוקא לגבי מה שהרב אמר לגבי חלק ולא חלק אני כרגע אני לא צריך, יש אני יודע שהמושג החלק זה בא דוקא בעדות המזרח לגבי בשר, לגבי בעדות אשכנז לפי מה שאני יודע ושמעתי שזה לא היה גלאט הלא כל זה התחיל מעדות המזרח לגבי הריאה שזה כל זה יצא לגבי הריאה שבדקו בעדות המזרח לא היו בודקים את הראה לפי הראה הרב: כולם בודקים את הראה וזה הלכה לכולם אותו דבר שואל: לא אבל מה זה חלק המושג חלק הרב: חלק פרושו שכשאתה עובר על הראה אין בה סירכות אין שום דבר פרושו של דבר היא חלקה, באידיש קוראים לזה גלאט ובעברית קוראים לזה חלק, זה אותו מילה שואל: יופי האם המושג הזה היה קיים הרב: תמיד שואל: לא אני מדבר אצל לא, אצל התימנים אני כן יודע שזה היה אצל המזרח, אני שואל האם זה היה קיים הרב: קיים כל הזמן וזה מעוגן בהלכה זה היה סוג הבדיקה ולא סמכו על הדברים האלה רק יש דינים בענין של הפסד מרובה שיש סירכות מסוימות אז מותר ויש דברים אחרים זה דינים שהיו ידועים בכל מקום בעולם זה לא השתנה יש מסכת חולין צריך ללמוד אותה ולראות שם. המושגים התפרסמו מאוחר פה בגלל שהציבור ב"ה התרחב ומס' אלה שלומדי תורה היום גדול מאד ומס' החוזרים בתשובה עבר את המליון כבר אז ממילא, כן אתה במיעוט אתה לא יודע שואל: מליון? הרב: אתה במיעוט אתה עוד מעט ישארו עוד כמה בודדים ישימו אותם במוזיאון לראות מי היו אלה מפעם. כן.
איך להחליט בין הכשרויות?
מקטע 36 : (04:01)
שואל: אני שואל על שאתה אומר על כל הסיפור של הבשר, הבשר כשר לא כשר זה תגובה על זה שאתה אומר על זה שבחורה הולכת לקנות חליפה או גבר הוא רואה שריטה הוא רואה חוט הוא בא רואה בעיניים שלו אני עם העינים פשוט הולך לסופר לקנות בשר ואיך אני יכול לדעת שהרב מחפוד יותר טוב מהרב לנדא או מהבד"ץ או לא יודע איזה, אני לא יודע מה שאתה אומר ריאה ולא בדקתי אם היה שמה כמו שתביא דוגמאות תביא לי דוג' שאכנס לסופר אתך ביחד נלך תראה לי שלבשר מחפוד יש סרט וידיאו ומראים איך בודקים ליד הבד"ץ איך בודקים אז איך אני אגיד שלא יודע מי בדק? הרב: שאלה יפה, אם אתה רוצה לקנות עכשיו שואל: הכי טוב הרב: הכי טוב אתה רוצה לקנות יהלום לאשתך היא בקשה מתנה לעשרים וחמש שנה איך תדע איזה שואל: לא רוצה דוגמאות לא רוצה דוגמאות אל תביא לי יהלום אני הולך עכשיו איתך לסופר תגיד לי הרב: שמעתי לא איתך אני מדבר עכשיו תרשה לי לדבר עם אחרים, אתה רק תקשיב אל תתערב, רוצה לקנות מתנה לאשה יהלום לא מבין ביהלומים מה אני צריך לעשות? שואל: לא קונה הרב: לא קונה? שואל: לא קונה לה הרב: בגלל שלא מבין שואל: כן, לא מביא אותה הרב: הבנתי, אני מהיום אשתמש בעצה שלך לא יודע חשבון לא משלם חשמל שואל: לא לא לא הרב: אדוני, לא יודע חשבון, לא למדתי לא משלם שואל: לא לא לא זה ביזנס שניה לא זה ביזנס הרב: מה זה ביזנס? שואל: אני אגיד לך זה ביזנס שניה יש הבדל אל תשוה בכלל בין קודש לחול כי יהלום יש פרסומות בטלויזיה זה ככה זה ככה הרב: ואיך אני אדע? שואל: שניה הרב: איך אני אדע? שואל: שניה ומראים לי פרסומות שמאכילים אנשים אני רוצה לדעת אם זה אמיתי או לא אמיתי איך אני יכול להבין אם הרב מחפוד או הבד"ץ יותר טוב אז תביא לי סרט שהרב מחפוד הרב: שמעתי, עוד מעט עושים סרט שואל: יפה הרב: אבל רגע לפני היפה מותר לאכול בינתיים כתוב על המוצר הזה שכת' הרב מחפוד ועל המוצר המקביל שכת' נגיד הרבנות הראשית שמס' הקלוריות 431 למאה גרם, ובשני כת' 357 למאה גרם איך אני אדע שזה צודק וזה צודק שואל: אתה לא יכול לדעת הרב: לא יכול לדעת אז לאכול או לא לאכול? שואל: אני לוקח מה שנראה לי הרב: הו, אז אתה אוכל בסוף שואל: כן הרב: מה שנראה לי שואל: מה שנראה לי הרב: אבל יש עוד אפשרות, הולכים לדיאטט או דיאטטית ושואלים אותם שואל: אתה משווה דיאטט לדת? הרב: בטח דת ודיאטטית זה אותו דבר שואל: אל תשוה אל תעשה צחוק הרב: בא תקשיב שואל: אל תשוה לי בין אל תביא דיאטטית הרב: אסביר לך שואל: זה חשיבה על חוט הרב: ברור ברור תקשיב תקשיב יש משל ויש נמשל זה אתה מבין שואל: תביא לי משל מהדת לא משל מהחילוניות הרב: משל מהדת שואל: לא מה זה יהלום חליפה מה זה שטויות האלה? הרב: שואל אותך משל מהיהדות בסדר? אני רואה ב"א עם כיפה ואני רואה ב"א עם כיפה אחד אומר רב אחד גדול אומר זה לגיהנום וזה לג"ע איך אני אדע שהוא צודק? שואל: בשביל זה עשה לך רב אני רוצה מה שהוא אומר לי אני הולך אחריו הרב: הנה אתה רואה אתה עונה לבד שואל: אני עונה על מה אני עונה הרב: בסוף אתה הולך לשאול את הרב כבוד הרב האם ההשגחה הזאת טובה מההשגחה הזאת כן או לא מה שהוא יגיד לך הרב שלך תעשה שואל: אז אם הרב שלי אמר לי שהרב מחפוד הוא לא אמר ביזנס אבל הוא אמר שהרב מחפוד זה לא חייב ריאה בעופות כי בעופות זה אחד לכמה ושזה חובה אז אני הולך לפיו ופתאום מישהו אחר אומר לי אולי אחד גדול בתורה פתאום יגיד לי יבוא יגיד לי שמע זה אסור רק הרב מחפוד. הרב: שואל אותך שאלה שאלת את הרב שלך? שואל: כן הרב: מה שהוא אמר לך תעשה מה אתה רוצה עוד שואל: אם אני עושה מה שהוא אמר לי אין עבירה הרב: מאה... אם הרב שלך הוא ירא שמים ואמיתי אין פחד שואל: עוד שאלה הרב: כן
איך יודעים מי צדיק ומי רשע?
מקטע 37 : (02:32)
שואל: כת' הגאוה והגדולה הרב: רגע אבל אני עוד במשל שואל: הא הרב: איך נדע שאחד צדיק ואחד רשע? שואל: רק הוא יודע הרב: רק הוא יודע? שואל: פתרונים להקב"ה הרב: שמעתי אבל אני שואל אותך שאלה יש מצוות שצריך לעשות ויש עברות שאסור לעשות, אם אני יודע שפלוני עושה עברות ואלמוני עושה רק מצוות אני יכול להגיד זה רשע וזה צדיק? שואל: לא רשע להוכיח לי שזה לא כהלכה הרב: מי שעובר עברה במזיד נקרא רשע, ראיתי שהוא עובר לא אחת ולא שתים עשרות פעמים אני ראיתי אותו עובר עברה הוא עם כיפה ואת השני ראיתי רק עושה מצוות אני יכול להגיד זה רשע וזה צדיק? יכול. למה? כי יש לי ידיעה בזה ראיתי נוכחתי בדקתי הבנת? אני כשהחלטתי לאכול את מה שאני החלטתי לאכול הלכתי לבדוק נסעתי למשחטה שואל: כל אחד יסע למשחטה? הרב: אל תסע תאכל עם העטיפה שואל: לא אני שואל הרב: מה אתה רוצה ממני? אני מסביר לך עכשיו מי שרוצה לדעת שיבדוק מי שלא רוצה שיאכל, אבל אתה שאלת איך אפשר לדעת אני מסביר לך איך אפשר נוסעים לבדוק שואל: תאורטית זה יפה מעשית אני לא יכול לעשות דבר כזה הרב: למה אני לא יכול? שואל: כי ראינו במדינה הרב: כשאני קונה יהלום אני לוקח איתי מומחה ליהלומים מהמשפחה שאני סומך עליו בשביל שלא יעבדו עלי, כשאני קונה דירה אני הולך לברר עם ב"א מבין מהמשפחה או ידיד או חבר שיגיד לי כמה עלויות ומה יכולים לסדר אותי ומה לא כשאני קונה כל דבר אם אכפת לי אם יש לי כסף כמו חול אני לא בודק זורק וקונה אבל אם אני מעריך את הכסף או שאין לי אמצעים או שאני חושש או כל מיני סיבות אני אבדוק זה עניני, אתה לא רוצה לבדוק אל תבדוק, אני כן רוצה לבדוק מי שמבין שזה קורא לעצמו כך והשני כך משמע זה לא אותו דבר מה השוני? מענין אותך? צא ובדוק, אל תבדוק, תשאל מי שאתה מאמין לו שבדק וכן על זה הדרך אבל אל תגיד לי מה ההבדל ולמה יש הבדל שואל: מה מבין ב"א פשוט ב הרב: לא מבין שואל: בריאות הרב: לא מבין שואל: אתה לא יכול לדעת אם עובדים עליך או לא הרב: מה מבין ב"א בחולי, הוא הולך לרופא והוא אומר לו הוא הולך לרב והוא אומר לו מה אמרתי לך זהו שואל: עכשיו עוד שאלה הרב: רגע הנה ידידנו
(06:16)
זהות כתבי התורה בכל העולם
מקטע 38 :
הרב: רגע הנה ידידנו (שואל: תגיד לי מאיפה אתה יודע יש גיהנום יש ג"ע מאיפה אתה יודע הערה מהקהל: יאלה כל הזמן ג’הנם ותשאלנה מס' הרב: אני דברתי על ג’הנם שעה לא דברתי על ג’הנם הזכרת לי את זה עכשיו אספר לך סיפור הרב: זה הכל? שואל: שואל אותך הרב: אז אני אגיד לך מי שיודע שהתורה ניתנה בהר סיני והקב"ה נתן את התורה הקב"ה ישתבח ויתעלה שמו נתן את התורה שבכתב ותורה שבע"פ לעיני כל ישראל מליונים היו במעמד ראו ושמעו קיבלו את הדברים והמשיכו להעביר אותם דור אחר דור עד אלי, ז"א לא פסק מעולם ההעברה של התורה הקדושה ולא עוד היא העברה בדיוק נמרץ, למה? שואל: לא קרה שום דבר בדרך? הרב: שום דבר, הראיה יהודי מתימן יהודי מפולין ויהודי מאוסטרליה ומכל העולם שנתקבצו עכשיו כאן לפני 50 שנה הגיעו לכאן עם אותה תורה אותם ספרי תורה אותם תפילין אותם ציציות אותן מזוזות הכל אותו דבר אפי' הריאה אותו דבר רק זה קרא לזה חלק וזה קרא לזה גלאט אבל הכל אותו דבר, אלפים שנה נתק בין היהודים בעולם ולמרות זאת ובלי קשר בכל התפוצות מגיעים לכאן אותו דבר אתה מבין? אני יודע במאה אחוז בבטחון גמור שיש ג"ע וגיהנום אני גם בלי זה כת' בתורה אם כת' בתורה במשנה בגמ' בזוהר הקדוש בכל הספרים הקדושים שקבלנו ממעמד הר סיני בגילוי אלוקי לעיני מליונים אני מסביר לך אין לי שום פקפוק כמו שאין לי פקפוק שהיה מעמד הר סיני שואל: אין לי בעיה עם זה יש לי בעיה אחרת כלומר אתה יש אנשים שאומרים ג"ע נראה ככה ו הרב: עזוב נראה לא נראה לא נראה שואל: איפה הם ממציאים הרב: לא נראה בסדר עזוב מה אכפת לי לא נראה לא נראה אתה צריך להבין דבר אחד גם בלי תורה בלי תורה עזוב אני ואתה נפגשנו עכשיו בהונלולו ואנחנו מדסקסים יש גיהנום או אין יש ג"ע או אין אני מסביר לך ואומר תשמע העולם לא הפקר, אנחנו מבינים שלמי שעושה טוב מגיע טוב אנחנו מבינים בשכל, מי שעושה רע מגיע לו רע, עובדה שכל החוקים בעולם מושתתים על זה מי שעושה טוב מקבל טוב או לא מקבל רע ומי שעושה רע מקבל רע שואל: יכול להיות שהוא מקבל טוב בעוה"ז הרב: רגע רגע אני מדבר עכשיו עפ"י חוק שואל: הא הרב: עפ"י חוק ז"א כל המחוקקים בעולם וכל האנשים שתחתיהם מבינים שזה צדק קוראים לזה צדק זה צדק וזה לא צדק ז"א אמת הצדק הזאת נובעת אצל כולם אבסולוטית בלי שישבו להתיעץ ולהחליט, ככה זה מימות עולם עכשיו תקשיב טוב, איך זה יכול להיות שכולנו מתוכנתים כולנו מתוכנתים להגיד זה ישר וזה עקום זה אמת וזה שקר איך זה יכול להיות? אלא מי שנטע בנו את הידיעה הזאת ודאי שיש לו את אמות הצדק האלה נכון? הרי הוא נטע בנו אותם, הנוטע אוזן הלא ישמע אם יוצר עין הלא יביט אחד שיצר לך אזנים הוא לא שומע אדם שיצר לך עינים הוא לא רואה מאיפה יש לו את המושגים של ראיה ושמיעה אם אין בו? אם הוא נתן לך אמת צדק כזאת לא רק לך לכל העולם כולו גם לו ודאי יש את זה נכון? אז אם צריך להעניש ב"א ואני ואתה נגיד שאין דומה אחד שהרג אחד לאחד שהרג עם שלם נכון שנגיד? אין דומה אז נגיד איפה הצדק בעולמנו זה? היכון צדק בעולם זה אם היטלר רצח מליונים מה אתה יכול לעשות לו במקסימום? להרוג אותו כמה פעמים אתה יכול להרוג אותו? פעם אחת וכמה פעמים אתה יכול להרוג אחד שהרג אחד? גם פעם אחת ואם העונש הוא מיתה להורג נפש אחת לא יעזור אם תירה בו אלפי כדורים הוא כבר מת, איפה הצדק? אז אני מבין שלא יתכן צדק בעולם זה עד הסוף אז איך יכול להיות שמי שחנן אותנו במידה זו באמת צדק זאת איפה הצדק שהוא יוציא לאור? מוכרח שזה יהיה במקום כלשהו ששם מי שהרג עם שלם יהרג כמס' הפעמים ומי שהרג פעם אחת פעם אחת ומי שחילל שבת אחת יענש על אחת ומי שחילל שבתות הרבה יענש על הרבה אחרת זה לא צדק, זה עול, אז מוכרח שאם לא נראה זאת בעולמנו זה ימצא זה לאחר עולמנו זה. עכשיו תקרא לזה ג"ע תקרא לזה גיהנום תקרא לזה מקום העונש ומקום האושר, תקרא לזה מקום הסבל והעינוי וזה מקום העונג והזה, מה שאתה רוצה תקרא, מה זה משנה? עזוב את המילים האלה שאתה כבר מכיר ג"ע וגיהנום אבל ברור ומוכרח שחייב לצאת הדין עם כל אדם ואדם על זה נאמר הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט א-ל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא, הבנת מורי אבנט? אשריך שואל: אבנר הרב: אבנר, אתה חגור באבנט
כיצד יודע המגולגל איך ומה לתקן?
מקטע 39 : (04:18)
אתה כן בסוף כן שואל: אני לא מבין אדם שחטא מתגלגל לעולם הזה שוב פעם ע"מ לתקן ולא נכנס ישר לגיהנום? הרב: למה אדם מתגלגל עוד פעם ולא שולחים אותו ישר לגיהנום? יש דינים שמחייבים שאדם יתגלגל וגיהנום לא יועיל לו לדוג' אדם שגזל את חברו לא יעזור לו הגיהנום כי הוא צריך להשיב את הגזלה אשר גזל אז הוא צריך לרדת עוד פעם לעולם זה להשיב את הגזלה, למי הוא משיב את הגזלה? לזה שנגזל ממנו, תאר לך אדם שנגזל ולא מחל על הגזלה יצטרך לרדת לקבל אותה, אבל אדם שמחל לא ירד בגלגול. שואל: מאיפה הוא יודע שהוא צריך להחזיר גזלה? הרב: הו, מאיפה הוא יודע שהוא צריך להחזיר גזלה שואל: זה דבר אחד ודבר שני אם הוא צריך אם הוא צריך בתיקון בעולם הזה רק להחזיר גזלה אז למה לו לחזור בתשובה ולשמור שבת, מה הקשר בין השבת לבין הגזלה? הרב: ובכן אם אדם צריך להחזיר גזלה והוא לא יודע שהוא צריך להחזיר גזלה אז איך הוא יחזיר את הגזילה? לדוג' נגיד מר אבנר גזל בגלגול קודם ועכשיו הוא צריך להחזיר גזלה מאיפה הוא יודע למי הוא חייב? לא אמרו לו, מה עושה הקב"ה גורם שמר אבנר ילך ויהיה לו חור בכיס והדולר ששוה אלף דולר יפול לו ואז יבוא אחד אחר שמגלגול קודם הוא גנב לו דולר בגלל זה הוא מדבר על דולרים הרבה וימצא את זה ואז נמצא שהוא נתן את ממונו לההוא שנגזל בעולם הקודם, עכשיו בואו נבין, זה יתכן רק מתי? מתי שמר אבנר לא הרגיש שאיבד את הכסף כי אם הוא איבד את הכסף הוא התיאש ממנו ואם הוא התיאש מזה הוא אומר אי אי אי אם אבדתי את הכסף בתוך השוק בטח כבר לקחו אותו חבל על הזמן זה נקרא יאוש, ואם אדם מתיאש מהכסף הפך להיות הכסף הזה הפקר וכל מי שהרים אותו הפך להיות שלו, אז אם אבנר אבד את הכסף ונודע לו שהוא איבד את הכסף והוא התיאש זה כבר לא שלו, אז אפי' אם הנגזל ירים את הכסף אז הוא עדין לא קיבל מאבנר את הדולר ואבנר יצטרך לאבד עוד דולר, שואל: עד שההוא ימצא הרב: כן אבל מתי? לפני שאתה תדע למה? כי אז זה עדין שלך ואם הכסף עדין שלך כשאבדת אותו ולא התיאשת הוא מצא את שלך שזה שלו ואז זה חזר אליך שואל: ואיך זה קורה לנפש למשל? הרב: מה זה נפש? שואל: לקחת נפש רצחת מישהו הרב: אם לקחת נפש אז כת' מפורש במשנה פעם אחת הלל הזקן הלך על הנהר וראה גולגולת אחת צפה אמר לה אל דאטפת אטפוך וסוף מטיפיך יטופון מגלגלים את הרוצח שירצח ג"כ, את על שרצחת רצחו אותך וסוף רוצחיך שירצחו ז"א הקב"ה דואג שהדברים יסתדרו בין במודע בין שלא מודע בדר"כ בלא מודע רק מקרים מסוימים מעטים הקב"ה מודיע למגולגל על גלגולו בשביל לפרסם את הדבר בעולם שידעו שאכן אמת הדבר יש דבר כזה ועל זה אני אראה לכם עכשיו סרט שהתגלגל לידי, איפה ר' דוד?
גלגול נשמות מתועד
מקטע 40 : (06:40)
עכשיו תראו משהו מדהים מדהים שהטמבלויזיה הישראלית הראתה. בריז'יס קשטן, פסיכולוגית קלינית: 'גלגול נשמות היא תיאוריה שקיימת בכל המסורות הרוחניות בצורה פחות או יותר נסתרת. יש מסורות רוחניות שבהם התיאוריה הזו גלויה מאד כמו למשל בהינדואיזם ובודהיזם, גם בדת הדרוזית ודתות אחרות כמו בדת היהודית יותר נסתרת. זה שייך לסוד למשל הקבלה ביהדות. בנצרות זה גם היה במאות הראשונות למשל, כך שזה תיאוריה שמאד נפוצה ומחקרים מגלים עכשיו שיש כ70%- מכל האנושות כיום שמאמינים בתיאוריה הזאת.' סיפורו של אדיב (נואהד אבו רוכון ז"ל). קריין חדשות: קציר הדמים בפיגוע חבלני בבית הממשל הצבאי. נוהאד אבו רוכון זכרונו לברכה, איש משמר הגבול בן 38 מעוספיה נטמן בחלקה הצבאית בבית הקברות בעוספיה' מישהו מהמשפחה: תמיד שהיה ילד קטן אנחנו זוכרים, היה, הוא סיפר משהו, מה היה שם בדיוק ברגע האחרון? אדיב: אני נשארתי למטה בכניסה, ליד הדלת, והוא עלה לקומה השנייה, הוא דיבר איתי מהחלון... כלומר התחלנו לדבר. לא הרגשנו כלום, לא ראינו את המכונית, נכנסה מכונית והתפוצצה. שמענו כל חזק וכל הבניין התפוצץ. הוא נפל מהחלון וצנח למטה, לידי. ראיתי שכל האבנים נפלו עליו, וירד לו דם. אמרתי לו: "סעיד, אל תמות, אל תמות..." אח"כ גם אני מתתי. אֵה אני אדיב, אני האיש שהיה בגלגול שעבר נוהד ואני שירתתי במשמר הגבול ונפטרתי בלבנון בצור. קאמל אבועסי: זה התחיל בערך כשהוא היה בגיל שלוש , בן שלוש. היה מבטא שמות בצורה נכונה ואז כל הזמן הוא רצה כביכול לפגוש עז. אדיב: הם לא ידעו מי זה עז, הם חשבו שעז זה השכן שלנו, אבו אל עז. קאמל אבועסי: אז כשבאה אחותה של נביל אלינו וסיפרנו את המקרה הזה וידענו שהיה אירוע בחודש נובמבר, הבן שלי נולד בחודש נובמבר אז היא הבטיחה לבדוק את זה אצל המשפחה של נוהד אבו רוכון זכרונו לברכה שנהרג והבן שלו במקרה קוראים לו גם עז. אדיב: כשהייתי בן שלוש אמרתי להורים שלי שאני רוצה את עז, עז הבן שלי. באנו משפרעם לעוספיה ואני ואמא שלי והדודה שלי הלכנו ברגל לבית שלי שהיה… אמו של אדיב: אני זוכרת שהלכנו ביחד, הוא רצה שהוא יראה לי את הבית של רונת. הוא בא לכאן נכנס כאילו זה הבית שלו, הכיר את המקום למרות שזה היה לא שלו. אבל הוא הכיר את זה פה אז גרו אנשים אחרים והוא התחיל לשאול איפה הדברים האישיים שלו, איפה המדים והוא התחיל לחפש. אשתו הייתה פה גם השכנים פה אנשים הוא רצה לראות… נזי אבו רוכון: יום אחד אני יושב פה, נכנסו אלי אדיב שהיה ילד קטן, אני חושב בגיל שלוש, שלוש וחצי, אבא שלו ואמא שלו. הוא איך שהוא נכנס הוא אומר להם זה נזי, ישבנו פה כמה אנשים וזה. הוא זכר אותי ואמר, זה נזי. אֵה, נוהד, היינו אנחנו כאילו באותו גיל כמעט, הוא קצת מבוגר ממני והוא בן דוד שלי והיחסים בינינו היו אדוקים. אדיב: הטיולים, אני נזכר בהם כשהלכנו לטבריה וישבנו על הדשא… נזים: על הדשא, על החוף… אמו של אדיב: שאל את רונת בפגישה הראשונה, אֵה, אם היא זוכרת אותו.. אדיב: זאת רונת, זאת האישה שלי שהייתה בגלגול הקודם… אמו של אדיב: אנשים חשבו שכן נוהד חוזר, לא ידעו שזה איזה ילד קטן שהוא אומר שזה, שהוא נוהד שהוא בא, הנה זה הבית שלי וזה הדברים האישיים שלי, זאת אשתי זה הבן שלי והוא החזיק ביד שלו ולא נתן לו ללכת. אז התחילו האנשים פה להגיד לו זה לא עז, זה עז, על ילד אחר, להצביע על הילד אחר. הוא לא, לא נתן לאף אחד לשכנע אותו. לי אפילו, אמא אל, אל תאמיני להם. זה הבן שלי, זה הילד שלי, זה שלי, זה עז שלי, אני מכיר אותו טוב, לא נתן לאף אחד לעבוד עליו ולרמות אותו. אדיב: זה בן שלי, עז. עז: אני מרגיש, זה זה אבא ואני מאמין בגלגול נשמות. אֵה וככה אלוקים אמר. בריז'יס קשטן, פסיכולוגית קלינית: 'בשיחה עם אדיב, אני מאד התרשמתי שמזה שמדובר בילד רגיל, אֵה, ילד בן שתים עשרה שיש לו את התחביבים שלו, את הספורט, את הבית ספר, את החברים, החברות גם שמעתי כך שמדובר בילד שמציאותי מאד שחי את ההווה שלו. אֵה, השתכנעתי לחלוטין שלא מדובר בפנטזיות או בדמיון שלו לגבי כל הסיפור הזה על הגלגול שלו, אלא שמדובר בזכרונות אמיתיים'. אדיב: אני צריך לזכור שהייתי גדול, עכשיו אני קטן ויש לי בן. זה משהו ש… סוף הסרט.
עין רעה - סכנה קטלנית
מקטע 41 : (02:32)
עין הרע הגמרא על עין הרע עין טובה מגלגלים זכות ע"י זכאי וחובה ע"י חייב – חשבונות שמיים טוב, לסיום יהודים יקרים הנה עוד שאלה נחמדה פה. שואל: הרבה אנשים ידוע שהם מתים מעין הרע אז עכשיו בא נאמר אותו אדם שגרם לזה בעצם יש לו יד במלאכת ה' בעצם בא נאמר זה עוון אבל יכול להיות שזה נחשב לו חלק מזה לזכות בעקיפין ובנוסף לזאת שאם יש לו כוונות טובות אז איך זה נחשב לו ל הרב: אם יש לו? שואל: כוונות טובות איך זה נחשב לו לדבר רע? הרב: הוא אומר יש אנשים שהורגים בעין הרע יש להם עין הרע והרבה מתים מעין הרע, אכן הגמ' אומרת ש99 מתים מעין הרע וכל השאר מתים משאר חולאים דהיינו מהאחוז אבל כת' שמי שלא חושש מעין הרע לא נפגע מעין הרע בכל אופן צריך לדעת אדם שלא התכוון יש אדם שנברא עם עין רעה פשוט איפה שהוא מסתכל פוגע, ויש אדם שנברא עם עין טובה איפה שהוא מסתכל מתברך יש רגל טובה ויש רגל לא טובה יש אחד נכנס לבית רק הכניס את הרגל נהיה ברכה, יש אחד אחר נכנס מאז נהיה מצב לא טוב, יוסף הצדיק היתה לו רגל טובה כשנכנס אצל פרעה נתברך וכו', עכשיו צריך לדעת דבר אחד, זה שהוא לא מתכוון לפגוע הוא לא אשם אבל מי שמסתכל בעין רעה כשעינו רעה ממש הוא מתכוון להתבונן על האדם מתוך צרות עין מתוך עין רעה אז ודאי שיש לו חלק בנזק שנגרם לשני.
סיבות לעקרות נשים
מקטע 42 : (02:38)
שואלת: בנוגע להריון שאתה אומר, לכיסוי ראש יש כאלה שהם ממש עם כיסויי ראש ודתיים ושומרים מעל ומעבר ואין להם ילדים. הרב: נכון, אני מסביר את זה בקלטת 90 בטייפ שנקראת היהדות זה עולם נפלא, תוכלי להשיג אותה בחוץ אבל יש אנשים שמתחילת ברייתם נגזר עליהם שבגלגול זה לא יביאו ילדים, פשוט מאד, הם לא צריכים לתקן את הדבר הזה, יש כאלה שכן אבל עדין נמנע מהם מסיבות של חטאים או עוונות או שהקב"ה רוצה שיתפללו אליו יותר כת' שהקב"ה מתאוה לתפילתם של צדיקים לכן האבות והאמהות שלנו אברהם יצחק ויעקב שרה וכו' היו עקרים למה כי הקב"ה התאוה לתפילתם ואחרי זה הקב"ה פקד אותם וכן על זה הדרך. שואל: אין אחד שלא רוצה ילדים אבל לפחות משהו הרב: את צודקת אין אחד שלא רוצה ילדים וגם אין אחד שלא רוצה להיות עשיר שואל: זה לא כ"כ נורא הרב: את אומרת שזה לא כ"כ נורא אבל אחרי שיש ילדים רוצים עשיר כי אומרים איך יפרנסו את הילדים שואל: זה מסתדרים הרב: מסתדרים את אומרת שואל: העיקר שיהיו ילדים הרב: העיקר שיהיה ילדים ויש כאלה שיש להם ילדים ואומרים העיקר שלא יהיו כאלה, למה יצא להם ילדים רעים אז מה הם אומרים? הם אומרים שלא כדאי ויש כאלה שיצא להם ילדים בעלי מומים אז הם לא רוצים נכון? אבל הם לא ידעו שיצא ככה וכן על זה הדרך בכל דבר יכול להיות טוב, בכל טוב יכול להיות גם קצת רע, יכול שיהיה גם טוב גמור ויכול להיות גם רע גמור כיון שאנחנו לא יודעים אנחנו מקבלים גזרת ה' יתב' מה שה' בחר לנו הוא היותר טוב לפי מעשינו, אם מעשינו יהיו טובים אז ודאי שנקבל טוב על הטוב, אם לא יהיו כ"כ נקבל כפי השיעור וכן על זה הדרך שואלת: לא, אני אומרת שזו שראיתי בקלטת שאמרת תקחי כיסוי ראש הרב: כן שואלת: אז אני מבטיח לך שיהיה לך ילדים הרב: לא מבטיח אמרתי שאני מוכן לברך ואני גם עכשיו מוכן לברך כל אחד, לא רק בגלל כיסוי ראש על כל דבר, למה לא? לברך יהודי זה מצוה, מברכיך ברוך כל מי שמברך את זרע ישראל מתברך בעצמו, זה רווח על המקום כמה שתברכי יהודים יותר תתברכי, כמובן אלה שהם לא רשעים, אלה שהם רשעים לברך אותם את מוסיפה להם טובה להרשיע, מדובר לברך אנשים שהם בסדר, כן.
שידוכים והכרויות ע"פ ההלכה
מקטע 43 : (02:07)
שואל: נניח שיש בחור שהוא בשלב מאד מתקדם של התשובה אבל הוא במצב שכבר באמת לשמור על העינים לא לבדוק, לא להסתכל על נשים ולא על כלום, אז קודם כל תענה לי בכן או לא הוא חייב להתחתן בשידוך? הרב: לא שואל: עכשיו נניח שהוא מסתובב ברחוב והוא מסתכל כי אולי ימצא יסתכל ויראה את אשתו לעתיד אתה מבין? ואולי יראה בחורה שמצאה חן בעיניו ואחרי הכל הוא לא יודע אם זה השידוך שלו או לא אתה מבין כל אחד כתוב לו השידוך הרב: אז מה הוא יעשה? שואל: אז זהו השאלה אם כן ראה אותה מצא חן בעיניה הרב: אז מה יעשה? שואל: בסוף יצא מזה טוב הרב: איך יצא בסוף טוב איך התחיל הבסוף הזה שואל: מזה שהוא הסתכל עליה הרב: הסתכל ומה קרה אח"כ? שואל: הכיר אותה הרב: זה צנוע? באמצע הרחוב? שואל: אז זה עכשיו בחינה זו השאלה שלי הרב: לא, אם אדם הלך והסתכל וקלט באקראי זה לא נקרא שהוא הסתכל, הוא לא חיפש להסתכל, אבל אם אחד הולך לחפש שידוך ברחוב זה לא צנוע, איפה שמירת עינים? שואל: זה לא, כמו שאתה אומר זה אקראי רואה בחורה הרב: אז בסדר קרה שאדם הלך ברחוב מזה התגלגל נגיד נגיד נגיד נגיד וזה נשמר בדרכי הצניעות המקובלים עפ"י היהדות שואל: נגיד כאילו זה מחר יכול לקרות זה יכול לקרות? הרב: זה יכול לקרות אבל לא נראה לי שזה יכול לקרות בדרכי הצניעות שואל: עוד פעם וזה נחשב פגימה? הרב: אז אני לא יודע מה קרה כי יש פרטים רבים אבל מן הסתם עפ"י רוב זה יהיה יותר פגימה מאשר אחרת שואל: אפי' אם הוא יצא בזה סוף טוב הרב: אפ' אם יצא סוף טוב, יש כאלה שהיו חילונים וחיו שמונה שנים באיסור ר"ל ובסוף יצא טוב הם התחתנו וחזרו בתשובה אז מה? אבל זה ששמונה שנים הם היו באיסור מה זה? אז אומרים ששמונה שנים היו טובות בגלל הסוף? לא הם היו רעות והסוף היה טוב,
מהו עונש כרת?
מקטע 44 : (00:39)
לסיום יהודים יקרים, כן עוד שאלה שואלת: מקבלים כרת ומה זה כרת? הרב: יש 36 כריתות בתורה יש על זה משנה וכת' גם בהרמב"ם עייני שם ומה זה כרת שמתים בלא ילדים דהיינו או גלמודים זה הכוונה ואו שמתים בגיל שלפני ששים זה כרת מן התורה, כן
האם מותר לתקשר עם אוטיסטים?
מקטע 45 : (01:49)
שואלת: בקשר לגלגול נשמות הרב: כן שואלת: יש ספר שיצא שקוראים לו גליה הרב: כן שואלת: יש כאלה שאומרים שזה נכון ויש כאלה שאומרים שזה לא נכון, זה נכון? הרב: ובכן אני לא קראתי את הספר אבל אני בכל מקרה לא מחזיק מן הדברים מסיבה אחת פשוטה, יש דברים בגו, אני גם דברתי בזה אבל אני בדקתי מקרה מסוים והתברר לי שזה לא נכון, ופרסמו גם בשמי דברים שהם לא נכונים, לדעתי יש כמה מהאלה ששואלים שעושים בעצמם את התשובות ולא הנשאל עונה אותם, ועשינו ניסיונות מסוימים שאימתו לנו בינתיים את הדבר הזה, אבל שיש דבר כזה בעיקרון זה נכון. הרבנים אוסרים לשאול בהם, יש מצוה שנקראת תמים תהיה עם ה' אלוקיך שלא ישאל אדם על העתידות, ואין הם נביאים, ודבר נוסף צריך לדעת שנשמה שחוזרת לעולם בגלגול היא גם יכולה להיות נשמה טובה שהיתה פעם, והיא גם יכולה להיות נשמה רעה שהיתה פעם, ואם זו היתה לדוג' נשמה שקרנית היא תשקר גם עכשיו, אז הוא יכול להגיד דברים ולשקר ובגלל שאדם מתפעל יכול להגיד שזה אמת אבל זה לא ראיה, בכל אופן הרב שך אסר באיסור גמור ועוד רבנים מסוימים אמרו שזה איסור, ואין להתיחס לזה ואין לדון מזה ואין לשאול בזה. לדעת שיש תופעה כזאת שהיא נכונה זה נכון.
התשובה כתריס בפני הפורענות
מקטע 46 : (01:28)
לסיום יהודים יקרים, אמרתי לכם בפתיחה אנחנו נמצאים חודש וחצי אחרי ר"ה, דנו אותנו כבר, כת' לכל אחד מה יהיה איתו השנה אבל אפי' אם אדם לא עמד בדבריו וקצת זייף כת' שתשובה כתריס בפני הפורענות, נכון שבעשרת ימי תשובה הקב"ה מצוי וקרוב לכל דורשיו אבל צריך לדעת שהקב"ה מקבל את התשובה של אדם בכל מצב בכל שעה ובכל זמן ואין לך שעה ראויה יותר מהשעה הקודמת ז"א להקדים שעה אחת קודם, מדוע? אף אחד מאיתנו לא יודע מה צופן העתיד בחובו אבל החכם לא יתפעל ולא יתלהב מן הסביבה, יתבונן בנפשו, יעשה את החשבון האישי שלו שיהיה אוגאיסט במלוא מובן המילה כמו שברא אותו אלוקיו, חייך קודמין, תבדוק מה נכון לך, לא מה נכון לסביבתך ותעשה מה שראוי מה שמוטל עליך וכך תמיד תלך בדרך טובים, והקב"ה ילוה אותך לאורך ימים ושנים ותזכה לרב שנים טובות ובריאות אמן כן יהי רצון.
דרכי ההתקשרות עם שופר
מקטע 47 : (01:07)
פרטי ההתקשרות לשופר שופר ארגון להפצת יהדות טלפון: 6777779-03 פקס:6740578 - 03 דואר אלקטרוני : main@shofar.tv אתרנו באינטרנט WWW.SHOFAR.TV
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.
רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.
כבוד הרב היקר מכל שמחים מכל ה- ❤️ לאחל לך את כל הטוב שיש לקב"ה באוצרו הטוב. יה"ר שתזכה בעזרת השי"ת לבנות במהרה ובקלות את הבניין (שופר גדול) בירושלים, שמשם יכריז אליהו הנביא על המשיח עם שופר. ומאחלת לי ולמשפחתי להיות בני בית בבנין זה אמן ואמן. אין דרך שאנו יכולים להביע את גודל ההצלה והזכות שיש לנו. הרבה ממה שאני וממה שיש לי באמונה, בטחון, עבודת המידות, ההתבוננות, לקיחת אחריות - זה בזכות השיעורים, ההדרכה, והדברים שיוצאים מלב טהור ונקי. תודה כבוד הרב מאחלים: שנמשיך להידבק בקב"ה שהוא האמת ובצדיק האמת, בדרך האמת. מאחלים לך שתצליח במשימה המקודשת שנתנה לך ובגדול, שתהיה לך סיעתא דשמיא גדולה לאורך כל הדרך. אוהבים אותך כבוד הרב. אתה כמו אבא שלנו, אכפת לך כמו אבא לילדים שלו, שום דבר לא עוצר אותו. מתרגשים להיות חלק ממפעל התשובה הגדול הזה, ב"ה זכינו... כל הברכות ליום הולדת מבורך, שיתקבלו התפילות שלך על כל עם ישראל, על הקהילה, על משפחתך ועל עצמך שנזכה לעשות נחת לך ולקב"ה (אמן). מכל ה- ❤️ 🌹משפחת א.🌹.
בס"ד. כבוד הרב שליט"א, גדול מזכה הרבים בארץ ובעולם! ברכות לבביות ליום הולדתך 🎁 היום שבו הקב"ה החליט: שהעולם לא יכול להתקיים בלעדיך! ואכן כך - לא היינו יכולים להסתדר בתוך כל השקר והטומאה אילולא נשלח כבודו לעולם לרומם את האמת ולהשפיל את השקר! ולעזור לנו גם כן לגלות את האמת ולהתרחק מהשקר על כל צורותיו וגווניו. כ"כ הרבה נשמות כבודו מציל מבור תחתיות, ומי שמקשיב לדבריך זוכה בעולם הזה ולעולם הבא! תודה!!! ויהי רצון שתזכה לעוד שנים רבות וטובות בבריאות איתנה ועשירות לעבודתו יתברך, תזכה להמשיך במסירות נפש להגדיל תורה ולהאדירה! ולהחזיר עוד רבים מעוונם אל אבינו שבשמים. וה' יתברך ברוב טובו וחסדו ימשיך להשפיע עליך הצלחה בכל מעשי ידיך, ותזכה לנחת ושלווה מכל יוצאי חלציך שילכו תמיד בדרך ה' יתברך, ושכל ברכותיך ימשיכו להתקבל בשמים לרצון ולברכה (אמן), כי עליך נאמר: "וְאִם תּוֹצִיא יָקָר מִזּוֹלֵל כְּפִי תִהְיֶה" (ירמיה טו, יט) אנחנו רואים בחוש אצל הרב שליט"א כבר שנים רבות. מזל טוב כבוד הרב שליט"א 🥳 אוהבים אותך ומעריכים את כל פועלך למען בניו ובנותיו של מי שאמר והיה העולם.
כבוד הרב, המון מזל טוב! שיהיה לך עד בלי סוף חיים נצחיים מאושרים בקרבת ודבקות בהשם יתברך, שתצליח תמיד בכל פעולותיך למען ולטובת ישראל, שיהיה לך ולמשפחתך בריאות איתנה, שפע רב רוחני וגשמי, צאצאים לרוב והצלחה בכל הענינים. יה"ר שבעזרת השי"ת תקים קהילה לתפארת בירושלים בשפע רב (אמן). ותודה... (26 תודות) תודה שהשם יתברך אוהב אותך. תודה על מסירות הנפש הרבה שלך. תודה שהחזרת בתשובה מליונים מישראל. תודה שאתה מביא אותנו לעולם נצחי. תודה שאתה מקדיש מזמנך הרב לכל אחד שצריך עם מיעוט שינה וזמן אישי. תודה על הסבלנות הרבה. תודה על שיעורי התורה הרבים. תודה שאתה מצחיק אותנו כשצריך. תודה שאתה נותן לנו מוטיבציה ורצון לעבוד את השי"ת בשמחה. תודה על הקהילה הנפלאה שהקמת. תודה שאתה מלמד אותנו עבודת מידות. תודה שאתה סולח לנו כשצריך. תודה על חידושי התורה הנפלאים. תודה שאתה מדקדק איתנו. תודה על שירך הנעימים (shofar.tv/videos?cat=467). תודה שנתת בי ניצוץ עוד בתקופה של "האנציקלופדיה הרוחנית" (shofar.tv/threads/3). תודה שהתחזקתי בתשובה בזכותך. תודה שמשפחתי מכירה את פעולותיך הרבים. תודה שהחלמתי ממחלה כרונית בזכותך. תודה שנולד לי ילד בזכותך בזכות עצתך על שעתיים לימוד תורה בתענית דיבור (shofar.tv/articles/14723). תודה על אלפי שעות שאני רואה אותך כל יום. תודה שאני עד עכשיו למשל שנים משתדל ללמוד כל יום שעתיים בתענית דיבור ללא הגבלת זמן. תודה שאני תורם ל: 'שופר' ארגון להפצת יהדות ולקהילה (קהילות פז) בזכותך. תודה שאתה מחזק אותי. תודה שאני אוכל בשר, עופות, תבלינים, טחינה וכו' של הקהילה. תודה כבוד הרב על כל מי שאתה.
© 2024 כל הזכויות שמורות