אשקלון - הטוב והמטיב
[הדרשה ע"פ הספר תורת חסד באדיבות הרב אליהו אילן חנן שליט"א לכתבה: 'מאמר: הטוב והמטיב וכן על טו' באב' - לחץ כאן]
ערב טוב! בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח
הערב יהיה לאקמא שכינתא מעפרא לעילוי שכינת עוזנו במהרה בימנו אמן [קהל: אמן!] לרפואת רחל בת שושנה מהרה [קהל: אמן!] לעילוי נשמת: משה בן פנינה מנוחתו עדן [קהל: אמן!] ולע"נ הורי מנוחתם עדן [קהל: אמן!]
אנחנו נלמד היום נושא חשוב מאוד שאנו מזכירים אותו בברכת המזון ואנחנו לא יודעים אולי למה זה נמצא שם? - ברכת 'הטוב והמטיב';
[א] יש שלוש (3) ברכות ראשונות שהן דאורייתא והאחרונה (4)היא דרבנן. מה היא עושה שם? איך היא הגיעה לשם?
[ב] מי תיקנו לנו את השלוש (3) הברכות הראשונות?
[ג] למה הוסיפו את הברכה אחרונה (4): 'הטוב והמיטיב'?
[ד] מה גורם לגוף האדם להירקב בקבר? למה לא שלט ריקבון בגופותיהם של אנשי ביתר במשך שבע (7) שנים?
[ה] מה הקשר המופלא לששת (6) הטעמים שהובאו בחכמים זכרונם לברכה (חז"ל) על המעלה של יום 'ט"ו (15) באב' כיום מועד ושמחה?
[ו] מדוע יום ט"ו באב הוא יום ההודאה הגדול?
[ז] מי הוא זה שהודה לה' יתברך בשלמות ומה השכר שקיבל עבור זה?
פתרון לשאלות? - תכף ומיד...
[כותרת: משה יהושע דוד ושלמה תיקנו את נוסח ברכת המזון.]
התורה אומרת (ח, י): "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ".
מכאן למדו חכמים זכרונם לברכה (חז"ל) במסכת ברכות (דף מח, ב): 'יש חיוב לברך ברכת המזון', זו היא הברכה היחידה שלדעת הפוסקים מצוותה מן התורה. וכך פוסק מרן השולחן ערוך (קפד, ד) ומטעם זה אם אדם שמסופק אם בירך או לא ברך - הוא חוזר ומברך, כיוון שספק דאורייתא לחומרא.
הוא לא יודע הוא לא זוכר; 'כרגע ברכתי? לא ברכתי...?' כיוון שזה מצווה מן התורה אז אפילו אם יש לך ספק אתה חייב לחזור ולברך.
מי תיקן את הברכות?
את (1) 'ברכת הזן' - תיקן משה רבינו, בשעה שהקב"ה הוריד המן מן השמים וזו היא הודאה, להודות לקב"ה על המזון המופלא שירד מן השמים!
הברכה השניה (2) - 'נוֹדֶה לְּךָ' - יהושע בן נון תיקן בשעה שזכו להיכנס לארץ ישראל ולכן מודים לקב"ה 'עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמָּזוֹן'.
ברכת (3) 'בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם' – החצי (1/2) הראשון חיבר דוד המלך: 'עַל יִשְׂרָאֵל עַמָּךְ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ'.
ובשעה ששלמה המלך בנה את בית המקדש - הוסיף את חציה השני: 'וְעַל הַבַּיִת הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ'.
בגמרא מבואר: 'שיש חיוב להזכיר את ארץ ישראל ואת בית המקדש בברכת המזון – מה הטעם? - בפסוק: כתוב: "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ" זה רמז לברכת הזן 'הזן את העולם כולו'. "אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ" - זה רומז על הברכה השניה על הארץ ועל המזון "הַטֹּבָה" – זה כנגד הברכה השלישית שהיא נאמרת על ירושלים ועל בית המקדש.
מקשה הרשב"א: מאחר ושלושת הברכות הם מן התורה, כיצד נבין שהברכה הזו השתנתה וגדלה במשך הדורות?
אומר הרשב"א שבאמת גוף הברכה והנוסח השתנו מזמן לזמן – אבל עצם החיוב להודות על המזון – זו היא חובה מן התורה, בכל נוסח שיהיה.
ומעתה, חכמים זכרונם לברכה (חז"ל) הוסיפו ברכה רביעית וזו ברכה מדרבנן: זאת ברכת הטוב והמיטיב וזו ברכה על שהרוגי ביתר באו לקבורה.
מה ענין שהרוגי ביתר... שתכף נבין מה היה שם, מה ענין שנבין, בסוף שקברו אותם אחרי שבע (7) שנים, מה זה קשור לברכת המזון? למה שמים את זה בברכת המזון? שלושת הברכות הראשונות על המזון ועל ארץ ישראל ועל בית המקדש וירושלים זה טוב - אבל לקבורת של הרוגי ביתר מה הקשר והשייכות לברכת המזון?
נהרות של דם זרמו בביתר
במדרש רבה (איכה ב, ד) ובמסכת גיטין (דף נז, ב) רבותינו מספרים מה קרה בעיר ביתר והם אומרים לנו: 'על שקא דריספק חרבה ביתר' - שקא דריספק זה גלגל של עגלה, בגלל גלגל של עגלה - חרבה ביתר. ביתר מנתה מיליונים יהודים. וכל העיר חרבה ושחטו שמה כשמונה מיליון (8,000,000) יהודים.
המעשה שהיה כך:
בת הקיסר נסעה במרכבה סמוך לעיר ביתר. היה זה חמישים ושתים (52) שנה אחרי חורבן בית שני (2). באמצע הדרך נשבר הגלגל ודופן המרכבה.
חיפשו עץ חזק לתקן את התקלה - ומצאו עץ ארז תמיר וחסון, קצצו אותו כדי לא לעכב את הנסיכה הזועמת.
אולם תושבי ביתר לא אהבו את מה שהם עשו, כי מבחינתם הם התגרו במנהג שהיה נהוג בביתר...
מה היה המנהג? - בעת לידתו של בן - שתלו עץ ארז שהוא החזק בעצים. כשנולדה תינוקת – שתלו על שמהּ עץ שיטה.
וכשבאו בברית נישואים - היו בונים מהעצים הללו את החופה וראו בזאת סימן טוב ומזל טוב.
זאת אומרת לקחו את העץ ששתלו לתינוק הזה ואת העץ שיטה ששתלו לבת הזאת וכשהם התחתנו קצצו אותם על מנת לעשות מזה את החופה. ואנשי ביתר שראו שהם לקחו עץ אלון וקצצו אותו - זה היה ממש פגיעה "במנהג המקודש" - והחלו לריב עם יושבי המרכבה והיכו את אנשי הנסיכה במסע המלכותי.
כשהגיעו לארמון המלוכה, סיפרו לקיסר מה עשו היהודים והודיעו לו: 'היהודים מרדו בך!'
ועל גלגל של עגלה - חרבה בֵּיתֶר!
ועל כך דרש רבי יוחנן את הפסוק במגילת איכה (ב, ג): "גָּדַע בָּחֳרִי אַף כֹּל קֶרֶן יִשְׂרָאֵל" - אלו היו שמונים אלף (80,000) קרני מלחמה, זאת אומרת ראשי גייסות שלכדו את ביתר והרגו אנשים נשים וטף והלך דמם ונפל לים הגדול שהיה במרחק מיל! - קילומטר, גובה נהרות הדם הגיע לגובה צוואר הסוסים...!!!
אדריאנוס המלך זעם על אנשי ביתר ולכן סירב לקבור את הגופות.
מקום היה ליד ביתר ושמו: 'בקעת ידיים' ושני (2) נחלי מים זורמים שם. שיערו חכמים: 'שהנחלים הכילו שני שליש (2/3) מים ושליש (1/3) דם!!!
המהרש"א הוסיף ואמר: 'דוד המלך בתהילים (עט, ג): "שָׁפְכוּ דָמָם כַּמַּיִם סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלָ͏ִם (היא ביתר) וְאֵין קוֹבֵר" על שאדריאנוס הרשע סירב לקברם.
ומעתה ממשיך דוד מלכנו ואומר (שם פסוק ד): "הָיִינוּ חֶרְפָּה לִשְׁכֵנֵינוּ לַעַג וָקֶלֶס לִסְבִיבוֹתֵינוּ"
והוסיפו חכמים לומר: 'במשך שבע (7) שנים בצרו הגויים הארורים את הכרמים שלהם מהדשן שנוצר מדמם של הרוגי ביתר...!'
מדוע זה היה דוקא לשבע שנים?
בירושלמי (ד, ח) ובמדרש רבה (איכה, ב, ד) הוסיפו דבר פלא!
שבע שנים לא קברו את אנשי ביתר! כיון שאדריאנוס קיסר ברשעתו חפץ היה לבזות את אנשי ביתר על שביזו את בתו ולכן לא קבר את ההרוגים אלא עשה מעשה אשר לא יעשה;
היה לו כרם עצום מימדים - שמונה עשר (18) מיל על שמונה עשר מיל, זאת אומרת שמונה עשר (18) קילומטר על שמונה עשר קילומטר - כמו המרחק מטבריה לציפורי!! והוא ציוה את עבדיו: 'שיקחו את הגופות של אנשי ביתר ויציבו אותם זה לצד זה בצפיפות - כך שישמשו מעין "גדר" של גופות סביב הכרם'. גובה הגופות היה שלוש (3) אמות - מטר שמונים (1.80).
מזעזע!
רבבות גופות עומדות בפישוט ידיים מלא קומה סביב לכרם של אדריאנוס קיסר, יש אומרים שזה היה בשכיבה ככה...
והביזיון הנורא הזה נמשך שבע שנים!
עד שמת אדריאנוס והקיסר שנתמנה לאחריו, ביטל את רוע הגזירה תמורת כסף וציוה: 'לקבור את המתים'.
הרי היה שמה נס עצום, כל הגופות של המיליונים - לא הרקיבו במשך שבע שנים! לא הרקיבו ולא הסריחו!! אין דבר יותר מסריח מגופה של אדם; לא כלב ולא חתול ולא עכבר, גופה של אדם זה הדבר הכי מסריח...! במשך שבע שנים – גשם, שמש, שום דבר; לא הסריחו ולא הרקיבו.
מה רואים? - שלא הקיסר מעניש! אלא זוהי גזירה מאת ה' לבזות אותם שבע שנים!! מצד שני (2) היתה שמירה מיוחדת כל אותן השנים; בקיץ ובחורף - לא הרקיבו ולא הסריחו. אז זאת אומרת רואים שזו השגחה אלוקית אין טבע כזה, אין דבר כזה! זאת אומרת ברור שה' גזר את הגזרה, אבל בחלק מסוים הוא הוכיח לכולם, שהגזירה זה לא כמו שאומרים 'אם כבר נותנים מכה נותנים אותה עד הסוף'... לא! למות - הם צריכים למות, אבל להרקיב ולהסריח? – לא! למה לא? - תכף נראה.
ולכן הוסיפו את הברכה הרביעית (4) הזאת ברכת 'הטוב והמיטיב' בברכת המזון.
על מה אנחנו אומרים 'הטוב'? - שהגופות לא הסריחו במשך שבע שנים. זה נס ופלא!
'והמטיב' – זה שבסוף הביאו אותם לקבורה, כי זה גנאי גדול ובזיון לעם ישראל במשך כל השנים. בטח עשו טיולים והביאו אנשים מהרומאים ומאחרים ועמים שונים לראות את גבורתו של אדריאנוס שניצח עם רב והרג אותם ועשה מהם גדר, ביזיון גדול!
הצל"ח (ברכות, מח, א) הוסיף: שיש ענין גדול בקבורה – למה צריך לקבור אנשים? - כי עד שהגוף לא מונח בעפר, אין רוחו של האדם שבה למקומה, כמו שאמר שלמה המלך (קהלת יב, ז): "וְיָשֹׁב הֶעָפָר עַל הָאָרֶץ כְּשֶׁהָיָה וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ". אז קודם צריך לקבור ורק אז יכולה הרוח לשוב אל האלוקים.
ולמה הגופות לא הרקיבו?
מבאר העין אליהו: גוף האדם מרקיב מסיבה אחת (1), שנאמר: "וּרְקַב עֲצָמוֹת קִנְאָה"! (משלי יד, ל) אדם שהוא קנאי - גם עצמותיו נרקבות בקבר.
בביתר היתה אחדות מופלאה! ללא שנאת חינם!! – לכן כשחרב בית המקדש השני (2) על מה הוא חרב? - שנאת חינם! אז למה הם לא מתו? - כי אצלם לא היתה שנאת חינם! אצלם היתה אחדות! מכיוון שלא היה קנאה - אז לא נרקבו הגופות.
יש הרבה צדיקים! שמוציאים אחרי מאות שנים!! אחרי עשרות שנים מוצאים אותם שלמים כאילו שַׂמו אותם עכשיו! כלום לא קורה להם כלום! איך זה? - צדיקים אין בהם חטא, התולעים זה חלק מהתיקון, אבר של אדם שחטא, נגיד אדם חטא בעיניים – אז נעקרות לו העיניים, בשביל שלא יִשאר רושם החטא באיברים האלה. אבל איברים שהוא לא חטא בהם - אז לא קורה להם כלום.
איזבל הרשעה! מרשעת שרצחה את הנביאים - אכלו אותה כלבים!! אכלו אותה כלבים! אבל השאירו לה את הידיים והרגליים. למה? - כי היא היתה משמחת חתנים וכלות ורוקדת לפניהם ומוחא כפיים! כיוון שהיא עשתה בידיים ברגליים מצוות - לא אכלו. מאיפה הם יודעים הכלבים? - מהשמים מחליטים.
אז אדם שלא חטא באיברים או שחזר בתשובה שלמה ותיקן הכל - אין לו דין של תולעים בקבר הוא יִשאר שלם, אם יפתחו יום אחד - יראו.
אז כיוון שאצלהם לא היה שנאת חינם ולא היה קינאה, כי קנאה באה מהשנאה, אז הם נשארו שלמים.
עוד הוסיפו חכמים זכרונם לברכה (חז"ל) בירושלמי (תענית כד) שהמלחמה היתה קשה עד מאוד! כי אנשי ביתר יצאו למלחמה עם המלך שהיה להם באותה עת קראו לו: 'בר כוכבא'.
והוסיף הרמב"ם (מלכים יא, ג, תענית ה, ג) שביתר היתה עיר ואם בישראל, מפוארת ועצומה עד למאוד! עשרות מיליוני אנשים התגוררו בה. וכל חכמי הדור חשבו: 'שבר כוכבא - הוא מלך המשיח!'
וכך אמרו במדרש רבה (איכה ב, ד) שגם התנא האלוקי רבי עקיבא, היה סמוך ובטוח: שבר כוכבא הוא מלך המשיח! כי היה גיבור עצום באופן לא טבעי! ועליו הוא דרש את הפסוק: "דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב" [במדבר כד, יז]
אבל הוא חטא והוא הרג את אלעזר המודעי וה' שלח נחש שיכיש אותו - ואז רבי עקיבא שינה במקום 'בר כוכבא' - בר כוזיבא! שהכזיב.
מתי נפלה ביתר? - בתשעה (9) באב והיתה זו צרה גדולה כחורבן בית המקדש!
אתם לא תאמינו מה שתשמעו עכשיו, לא תאמינו!
שאלו חכמים וחקרו: באיזו זכות ביתר המשיכה לשקוק חיים לאחר שנפלה ירושלים והם נשארו עוד חמישים ושתיים (52) שנה? ולמה היא חרבה בסוף?
המדרש רבה אומר: שאנשי ביתר חיו בטוב ובנעימים - כיוון שלא היתה בהם שנאת חינם!
ובעץ יוסף ביאר: שאנשי ביתר היו אוהבים זה את זה! ונקיים מעוון שנאת חינם!! ולכן אף על פי שירושלים חרבה - אחותה ביתר נותרה בתפארתה.
אז למה היא חרבה בסוף?
במדרש רבה ובירושלמי אמרו: שביתר חרבה על ששמחו לאידה של ירושלים! ובזמן חורבן בית המקדש - אף אחד לא הזיל דמעה...!
שמעתם דבר כזה?!
מיליונים מתו! נשחטו!! נשרפו!! התעללו בהם - וביתר לא הזיל דמעה! ושמחו לאידם של תושבי ירושלים!! לא יאומן.
וזאת למה?
תקשיבו!
אנשי ירושלים היו חריפים וחכמים עד מאוד ובשעה שאנשי ביתר עלו לרגל - הצליחו אנשי ירושלים להסב להם הפסדים מרובים! ובתחכום רב הצליחו להערים עליהם ולנשל אותם מנכסים שהיו עומדים לרשותם בעיר ביתר, זייפו שטרות בתרגילים ערמומיים ומחוכמים והוציאו מהם נכסים, אנשי ביתר זעמו על כך מאוד ובמקום להתאבל על חורבן ירושלים – הדליקו נרות... שמחו! ה' ירחם!! ועל השמחה הזאת נגזר עליהם החורבן הנורא: 'שירצחו את כולם.'
מבואר באבודרהם (הלכות ברכות): 'שבית דינו של רבן גמליאל הזקן ביבנה, הם תיקנו לומר את ברכת 'הטוב והמיטיב' על העיר ביתר - כיון שהיתה עיר גדולה לאלוקים! ומיליונים נטבחו בה!! וכאשר גברה רומי, נשארה נבלתם מאכל לעוף השמים והיתה חרפה גדולה לעם ישראל, עד שבאו רבן גמליאל ובית דינו וישבו ימים רבים בתענית ולבסוף רבן גמליאל בזבז את אוצרות אבותיו על מנת שתינתן להם הרשות לקבור את המתים - ובשעה שניתנה להם הרשות - תיקנו את ברכת הזאת 'הטוב והמטיב'; 'הטוב' - שלא הרקיבו ולא הסריחו 'והמיטיב' - שנתנו בסוף לקבורה.
איפה, איפה בדורנו יש כזה דבר שמישהו ישקיע את כל כספו והונו ומה שאצרו אבותיו בשביל לפדות גופות?...
[כותרת: ברכת המזון מסודר לפי בנין עם ישראל]
אבל עדיין אנחנו רוצים להבין: מה קשור ענין הרוגי ביתר לברכת המזון?
הרא"ש, רבינו אשר (סימן כב) מסביר את עומק העניין:
חכמים זכרונם לברכה (חז"ל) חפצו להגדיל את ההודאה לה' יתברך בברכת המזון. כי זו הברכה היחידה מהתורה! ולכן, לא די להודות לקב"ה 'על הארץ ועל המזון' - אלא יש להודות על טובה כפולה ומוכפלת – ע"ז שהקב"ה בזמן שאנחנו בגלות הקשה והמרה - עושה עמנו נסים גדולים! ועל כך יש תמיד להודות – 'הטוב והמטיב' כשנולד לאדם בן זכר הוא גם מברך: 'הטוב והמיטיב'.
יתר על כן, מוסיף המשך חכמה (דברים ח, י): 'שברכת המזון תקנו אותה בסדר מיוחד במינו – והיא מסמלת את הבניין של האומה הישראלית;
דבר ראשון (1): זה זמן ירידת המן, שה' זן את עם ישראל ארבעים (40) שנה נותן להם 'מַן' מִן השמים. לא 'מן הארץ', אנחנו אוכלים 'המוציא לחם מן הארץ' והוא נותן מן השמים להראות - אני משגיח עליכם אין טבע בעולם. אני קובע ואני מחליט שאתם תאכלו מן השמים לא מלמטה. אני מחליט שאתם תשתו מים מסלע! לא מברז לא מנהר לא מנחל - מסלע! איפה הטבע? - אין טבע! אני קובע!
אז דבר ראשון ירידת המן ועם ישראל קיבלו את התורה מסיני ולמדו אותה מפי אדון הנביאים משה רבינו.
אח"כ נכנסים עם ישראל לארץ ישראל שזה המטרה, למה יצאנו ממצרים? - בשביל להגיע לארץ ישראל לארץ הנבחרת ותחת הנהגתו של יהושע בן נון.
עם ישראל מגיע לשיא התפארת בשעה שדוד המלך מולך בירושלים והשיא - כשנבנה בית המקדש! במשך שבע (7) שנים ע"י שלמה המלך.
עד כאן זה הסדר איך יצאנו מעבדות ועלינו ונבנתה הקומה של עם ישראל עד שליטה בכל העולם כולו.
כל זה הברכה מן התורה.
אבל פה הוסיפו חכמים את החלק של החורבן – אחרי המקדש היה חורבן וזה החלק הסופי כאשר קרן ישראל נגדעה לגמרי בחורבן ביתר ובפרט שהמשיח שקיוו לו בני ישראל וחכמי ישראל - מת ע"י נחש.
אמרתי חידוש ע"ז: 'משיח' ו: 'נחש' זה אותה גימטריא. המשיח הוא יביא את התיקון לקלקול שעשה הנחש; הנחש גרם מיתה לעולם בעצה שנתן לחוה. ומשיח שיבוא יתבטל הנחש הסמ'ך' מ'ם ולא יהיה יותר מיתה בעולם "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח!" (ישעיה כה, ח) אבל כיוון שהוא לא היה משיח אמת - בא הנחש והכיש אותו.
אולם על אף הכל, באותו הזמן של 'הסתר פנים' שהיה נורא ואיום - ה' יתברך עשה נסים ונפלאות לגופות של מיליונים שלא הרקיבו! ולא עוד אלא שבסוף נתנו כולם לקבורה בנס ופלא!!
וע"ז תיקנו שנזכור שהקב"ה הוא טוב ומיטיב גם כשחטאו, גם שהדליקו נרות, שבע שנים נשארו ככה, על השבע שנים שנבנה המקדש, המקדש חרב! במקום שהם יתאבלו ויבכו - הם שמחו?!
אבל הקב"ה עושה חלוקה; על מה שאדם הרשיע - מקבל עונש! ועל מה שהוא בסדר - מקבל שכר!! אין דבר כזה שהקב"ה נותן כבר יותר מידי (ח"ו) הכל בדקדוק כחוט השערה!!!
זה נקרא 'הטוב והמטיב' המושלם, זה שכל האומה הישראלית חיה בניסים מופלאים אפילו בחשכת הגלות הקשה והמרה.
היום היה נס!
מאה (100) מטוסים הקדימו לפני שישגרו אותם לכיוון ישראל והצליחו לבלום את הרוב, זה לא הרבה, פגעו רק בכששת אלפים (6,000) טילים שלהם ככה אומרים, זה בסה"כ לנטרל להם שלושה אחוז (3%) ממה שיש להם. יש להם עוד תשעים ושבע אחוז (97%) מאה חמישים (150) עד מאתים אלף (200,000) טילים, זה טיפה בים! מבצע יפה,
אבל בטח יגידו ש: 'כל הכבוד לצה"ל' נכון...
אפשר להגיד גם כל הכבוד לצה"ל גם על השביעי באוקטובר (07.10.2023)?! (לתפ"ץ) היה הכל צה"ל וכל צה"ל נרדם! מה קרה? לא אמ"ן ולא שב"כ ולא מודיעין ולא שמונה מאתיים (8200) וכל כל הגורמים וכל הכוחות כולם בחופש כולם מטיילים והכל וההם עוברים עם כפכפים בלי רגליים צבאים לגנוב אופניים והכל וכל הדרך עושים כל מה שהם עשו... (רח"ל) - איפה צה"ל (צבא הגנה לישראל...)??
"אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר" (תהלים קכז, א) אבל אם הוא רוצה - אז הצלחה פנומנלית. אין בעיה, הקב"ה - תלוי הוא מחליט להראות לנו זה... אם (ח"ו) ניפול בזה שנגיד: "כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה" (דברים ח, יז) ה' ירחם! פעם הבאה - זה כבר לא יעבוד אותו דבר. למה? - צריך לזכור: שהקב"ה נותן לנו את האפשרות להכיר לדעת וכו'.
אז אנחנו מברכים בכל ברכת המזון, אנחנו לא מברכים את הקב"ה רק על הארץ הטובה ועל כל מה שעשה אתנו מאז שהיינו עבדים במצרים לפרעה, לא! לא רק על זה אנחנו מודים לו, אנחנו מודים גם על הגלות הזאת עם כל הצרות, עם החיזבאללה עם חמאס ועם כולם חותי'ם ופוטין כולם אנחנו מודים לו כי בתוך כל זה הוא עדיין 'הטוב והמיטיב', כי היינו יכולים לעמוד במצב עוד יותר גרוע לאין שיעור.
התוכנית שלהם היתה: שחמאס וחיזבאללה יפעלו ביחד אותו דבר ואם זה היה - מי יודע איפה זה היה נגמר... אבל ה' עזר שהוא השוויץ! עשה לבד וכו' והתגלגל מה שהתגלגל אבל עדיין 'ברחמיו!'.
ואתם יודעים למה אנחנו סובלים? - בגלל מה שחרב הבית שנאת חינם! עדיין אנחנו שונאים בשנאת חינם. כל אחד רואה את השני בעין רעה,
נתתי שיעור לפני שבוע, מה זה שנאת חינם... (המקור לשנאת חינם ופתרונה, חיפה , אולמי בלה צ'ופ, 21.08.2024 https://shofar.tv/lectures/1624 ) תשמעו את השיעור הזה תבינו. שנאת חינם זה מעין רעה ולשון הרע ומחוסר ביטחון בה'. כל אחד רואה את השני בעין רעה, אין כמעט בן אדם שמסתכל על כל שהוא רואה בעין טובה; תמיד מחפשים איזה מומים, בחיצוניות, בהשכלה, בהתנהגות, בבגדים, בכל מיני דברים מחפשים איזה מום: 'יש לו איזה כתם זה ככה... זה האוזן שלו יותר מידי זה... האף שלו ככה, תראה הנעלים קרועות, איך הוא הולך ככה...' מה זה זה... כל הזמן ביקורת, ביקורת שלילית לא חיובית זה אומר שיש לנו עין רעה אחד על השני.
ממילא כל זמן שלא נתקן את זה 'באהבת חינם'... הנה אתם רואים ביתר נשארה עוד 52 שנה בגלל אהבת חינם שהיתה ביניהם היו אוהבים זה את זה! ביניהם היו אוהבים זה את זה. אבל ברגע שהם שברו את זה ולא היה אכפת להם שאחיהם בירושלים נטבחים – גם הם נטבחו.
[כותרת: כשהאדם שבע ודשן השמחה פורצת מאליה]
דברי הרא"ש יאירו! הוא הוסיף ואמר: 'שחורבן ביתר היה שיא החורבן של עם ישראל. והירושלמי (סוכה, כג) אומר: כי אז נגדעה קרן ישראל לחלוטין ולא תחזור עד ביאת משיח צדקנו', זאת אומרת חייבים לתקן את זה.
לכן יאיר האור, שהסמיכו חכמים מיד לאחרי ברכת 'בונה ירושלים' - את חלק של החורבן שהיה בנפילת ביתר. והוסיפו לנו גם, אם אתם לא שמתם לב, ציפיה לישועה ולגאולה השלימה! אנחנו אומרים: 'הוא ייטיב לנו, הוא יגמלנו לעד'! אז הוא לא רק הטיב לנו (בעבר) - הוא גם ייטיב (בעתיד) לנו. לא רק גמלנו - גם יגמלנו. אז אנחנו אומרים בברכת 'הטוב והמיטיב' שאנחנו מצפים לישועה ולגאולה השלמה.
ואיך היא תבוא? - רק באהבת חינם! כמו שהם זכו ב - 52 שנה בזכות זה להמשיך לשגשג והראייה שהם באמת אהבו זה את זה - שהגופות שלהם לא הרקיבו, כי לא היה ביניהם קנאה אחד בשני, ממה נובעת שנאה? – מקנאה: "וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו" (בראשית לז, יא) "וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ" (בראשית לז, ד) יש קנאה? - יש שנאה. למה הם לא הרקיבו? - זה רק מי שיש לו קנאה אז עצמותיו נרקבות בקבר! "וּרְקַב עֲצָמוֹת קִנְאָה!"
לכן עכשיו מובן היטב: למה לא מזכירים את חורבן בית המקדש אלא דוקא את החורבן של ביתר?
זה הרמז הגדול: אחרי שאנחנו מודים לקב"ה על המן, על המזון שהוא נותן על הארץ, על בנין ירושלים - באה ברכת 'הטוב והמיטיב' ללמד אותנו: איך יגיע המשיח? - רק אם נעמול להסיר את השנאת חינם מלבנו. והגאולה העתידה מיוחדת לבוא עם הודאה גדולה לה' יתברך שהוא מציל אותנו בכל עת בניסים גלויים ונסתרים! בגלות אדום – ביידן (נשיא ארצות הברית לשעבר...) וקמלה האריס. זו גלות אדום הקשה, ארוכה ונוראה ולכן הברכה הזו מכונה 'הטוב והמיטיב'.
מתי פורצת הודאה מליבו של אדם?
האבודרהם אומר: בעת שמחה, כשאדם שבע אכל ארוחה טובה דשנה – זה הזמן להודות לקב"ה.
ומוסיף הרמב"ן (ב"ב, קכא, ב) בברכת המזון מברכים על היין – הוא מרמז על שמחה מתפרצת. אבל הוא גם מרמז על עוד דבר: על הכרם של אדריאנוס הרשע שהקיף בגופות של הרוגי ביתר ועל נהרות הדם הדומים ליין! שבהם הוא זיבל את כרמי הגויים במשך שבע שנים. אז לכן גם מברכים גם על הכוס של יין.
[כותרת: ט"ו באב]
עוד חקרו חכמים: באיזה תאריך הרוגי ביתר הובאו לקבורה?
במסכת תענית (דף לא, א) מבואר: שהיה זה בט"ו באב.
הגמרא בבבא בתרא (דף קכא, א) אומרת: שישה (6) טעמים מדוע נקבע ט"ו באב ליום טוב! לא אומרים 'תחנון';
'אמר רבן שמעון בן גמליאל: 'לא היו ימים טובים לישראל כיום טו' באב ויום הכיפורים; שבהם בנות ישראל יוצאות בכלי לבן וחולות בכרמים' רוקדות שם – למטרה של שידוכים הגונים.
מבארים בגמרא: יום הכפורים הוא יום טוב במיוחד זה ברור! – כי הוא יום של 'מחילה וסליחה וכפרה'. אבל למה ט"ו באב הוא טוב?
הגמרא מביאה שישה טעמים;
טעם ראשון (1) - ביום הזה אמרנו הובאו כל המיליונים הרוגי ביתר לקבורה.
דבר שני (2) - ביום זה הותר לשבט בנימין לבוא בקהל - על מעשה פילגש בגבעה [שמופיע בסוף ספר שופטים, תלמדו שם] וזעמו שאר שבטי ישראל ונדרו: 'לא להתחתן עם שבט בנימין!' אבל ביום ט"ו באב תם הדור ההוא ובטל הנדר.
טעם שלישי (3) - ביום זה הותרו השבטים לבוא זה בזה, אחרי ארבעים (40) שנה במדבר, שנאסרו נשים להתחתן עם אדם משבט אחר,
כי אם תמות האשה ובעלה ירש אותה ואז תִסֹּב הנחלה משבט שלה לשבט של החתן (במדבר לו, ז) אבל מיום ט"ו באב ואילך - אפשרויות השידוכים נתרבו, כי הותר לנשים להינשא עם בחיר ליבן מכל שבטי ישראל.
דבר רביעי (4) - ביום ט"ו באב כלו מתי מדבר, נגזר אחרי חטא המרגלים: 'שכל אלה שהאמינו להם ולא מחו בהם - ימותו במדבר! שש מאות אלף (600,000) מתו ולא נכנסו לארץ!'
אז כל 'תשעה באב' שבכו בכייה של חינם, משה רבינו היה אומר להם ערב תשעה באב: 'לחפור קברים!'
שש מאות אלף (600,000) חופרים נכסים בלילה ובבוקר למעלה מחמש עשרה אלף (15,000) לא קמים! שנה הבאה - עוד פעם. הנותרים חופרים קברים בתשעה באב ערב תשעה באב ועוד פעם חמש עשרה אלף ועוד לא קמים. בשנת הארבעים (40) נשארו החמש עשרה אלף האחרונים, אם הם שוכבים הם יודעים הם לא קמים – והקב"ה השאיר אותם בחיים! אז זה היה יום טוב!!
זה היה בטו באב, למה בטו באב הם הבינו שעבר הזמן, כי בתשעה באב הם חשבו: 'איך יכול להיות שהם לא מתו?'
אז הם אמרו: 'אולי טעינו, טעינו!' שכבו עוד לילה עוד פעם: 'אולי טעינו בחשבון?' אל תשכחו לא היה לוח שנה ולא היה פלאפון לא היה כלום היו רואים לפי הירח. בטו' באב הם הבינו: שעבר הזמן! למה? - כי הירח במילואו. אז הם הבינו: שתשעה באב עבר – סימן: שהגזרה בטלה. אז בטו' באב היה יום טוב שהם נשארו בחיים.
יותר מזה נאמר: כשתמו כל אלה שהיו בחטא המרגלים - חזר הדיבור למשה מהקב"ה (דברים ב, טז-יז): "וַיְדַבֵּר ה' אֵלַי לֵאמֹר" מבארים הריטב"א והרשב"ם: בגלל חיבתן של ישראל, הקב"ה חיבב את ישראל לכן נתן דיבור למשה רבינו בשביל ישראל.
בשלושים ושמונה (38) שנה שהם היו נזופים לפני הקב"ה, מחטא המרגלים עד תום השנה הארבעים בט"ו באב - לא יכל משה רבנו לדבר עם הקב"ה בכל עת שרצה. ולכן היתה שמחה גדולה באותו ט"ו באב שאלה כבר לא ימותו - חזרה הנבואה למשה רבינו בחזרה בט"ו באב, אחרי שלושים ושמונה שנה!
טעם חמישי (5) - בט"ו באב פסקו בכל שנה לכרות עצים למערכה – על המזבח היתה מערכה; שלוש (3) מערכות של עצים ששמים עליהם את הקרבנות והקורבנות נשרפים. אז היו כורתים עצים למערכה, מתי היו כורתים? - מחודש ניסן ועד ט"ו באב. למה? - כי בתאריכים האלה השמש זורחת בשיא העוצמה! הרגשתם את זה, נכון? עד טו' באב, עכשיו זה משתנה נכון? אתם כבר רואים נשורת בעצים נכון? רואים עלים כבר יורדים. אז זה היה מייבשת את העצים למה צריך עצים יבשים? - כי עצים מתולעים הם פסולים להקריב עליהם קורבן! ומיום ט"ו באב והלאה - נשארת לחלוחית בעצים שגורמת להם להתליע ולכן בט"ו באב חדלו לכרות עצים. אז מה זה משמח? כיוון שמעכשיו היו פנויים ללמוד תורה כי אין עבודה יותר לכרות עצים ועל כך היתה שמחה גדולה. גם הלילות עכשיו מתארכים מטו באב' 'ולא ניתן לילה אלא לגרס' ללמוד תורה!
והטעם השישי (6) - ביום ט"ו באב נסתלקו השומרים שהציב ירבעם מלך ישראל, שמנעו מעם ישראל לעלות לבית המקדש ומלך אשור סילק את שני (2) העגלים של זהב שהציב ירבעם; בדן ובבאר שבע – וממילא, מאותו היום והלאה - כלל ישראל הורשו לעלות לבית המקדש ולהעתיר תחינה בלב הומה ונרגש.
ירובעם היה מלך רשע! הוא שַׂם עגלים שישתחוו ויחזרו הביתה ולא יעלו לבית המקדש, למה? - כי שם ישב מלך יהודה ומלך יהודה רק הוא יכול בתור מלך לשבת על כיסא! והוא היה מלך ישראל ירובעם הוא צריך לעמוד לידו לא לשבת
ואז יגידו: 'זה מלך! וזה עבד...' והוא לא רצה את הביזיונות וכל מיני חשבונות ולכן הוא עצר את כולם ע"י שעשה עגלים מזהב והם היו באוויר! והם היו אומרים את עשרת הדיברות!! וכולם היו שומעים לו משתחווים שמה וחוזרים הביתה. כל זה שלא יהיה לו כמו שאומרים באידיש 'פאדיחות!...'
אז זה ששת הטעמים.
[כותרת: ט"ו באב הוא יום ההודאה לה' יתברך]
ומעתה אור גדול! מה המכנה המשותף לכל ששת הסיבות שאמרנו שהם מייחדות את ט"ו באב – המכנה המשותף - זה הודאה לה' יתברך. ט"ו בגימטריא: הודה!!! מלשון הודאה. טו' באב, זה יום ההודאה העולמי לקבוצות שלמות בעם ישראל, שראו ניסים מופלאים וטובות גדולות מאת מהקב"ה ביום הזה.
ביום הזה אמרנו: הרוגי ביתר הביאו אותם לקבורה,
ביום הזה חמישה עשר אלף הנותרים מדור המדבר נשארו בחיים.
ביום חזר הדיבור למשה רבנו אחרי שלושים ושמונה שנה.
ביום הזה התרבה לימוד התורה ובכל שנה ושנה.
ועיקר העיקרים ט"ו באב - יום גדול בשידוכין [החילונים קוראים לזה: 'יום האהבה'...]
ועיקר העיקרים ט"ו באב - יום גדול בשידוכין כי הותרו השבטים לבוא זה בזה ושבט בנימין גם הותר לבוא בקהל. ממילא, אמרו חז"ל: שבנות ישראל השכילו להבין שכדאי להן לחולל בכרמים באותו היום המסוגל ותשועת ה' בוא תבוא וישלח זיווג הגון במהרה.
ומי שמודה לה' יתברך מלב הומה ונרגש - הישועה קרובה לבוא והקב"ה מוסיף לו כפל כפליים!
היה אחד שבא מלאך המות להרוג אותו, הגיעה השעה שלו,
אמר לו: 'תשמע אין בעיה שיקח אותו אבל תן לי רגע לדבר עם הקב"ה!'
מה עשה? - התחיל להודות לקב"ה הודאות-הודאות הודאות... ברח מלאך המות ברח! מה, הוא יכול להפריע לו להגיד הודאה לה'?! אם אחד רוצה להגיד הודאה לה' אין לו כח למנוע.
אז לכן אם אתם מודים 'מזמור לתודה': "מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַה' כָּל הָאָרֶץ" (תהלים ק, א) מה ההמשך? – "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה"... [כל הקהל הי"ו שר עם כבוד הרב שליט"א בשמחה ובמחיאות כפים]
אם אתם כל יום תודו לקב"ה, תשירו את השיר הזה רבע שעה (15 דקות) ותרקדו גם, מה שתבקשו - תקבלו! בדוק ומנוסה תשאלו כבר אלפים שעשו זאת... יוצא ספר עכשיו על 'עבדו עבדו' איזה ניסים קראו לאנשים מזה.
אז מי שמודה לה' יתברך מלב הומה ונרגש - הישועה קרובה לבוא והקב"ה מוסיף לו כפל כפליים מידו הרחבה.
אומר הרמב"ן (סוף פרשת בא): 'אין חפץ לה' בברואים, אלא שיודו למי שברא אותם!'. זה מה שהקב"ה רוצה: שאנחנו נודה, נכיר שיש בורא ונודה לו. כל הברכות שאנחנו מברכים 'ברכות השבח, ברכות ההודאה, ברכות הנהנין' כל זה להודות ולהכיר שהקב"ה ברא אותנו הוא מטיב לנו, הוא הטוב והמיטיב.
וזה העיקר אנחנו אומרים ב: 'נשמת כל חי': 'שכן חובת כל היצורים' זה חובה שלנו כולנו להודות להלל לשבח לפאר לרומם וכו' וכו' 'על כל שירות ותשבחות'... של מי? - של דוד המלך! זאת אומרת אנחנו צריכים להלל ולשבח יותר מכל התהילים של דוד המלך, 'חובה על כל היצורים'!
אומר רשב"י (מסכת ברכות דף ז'): 'מיום שברא הקב"ה את עולמו לא היה אדם שהודה לה' יתברך על טובותיו, עד שבאה לאה והודתה על הלידה של יהודה! שנאמר (בראשית כט, לה): "הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'"
והוסיף רשב"י במדרש רבה (בראשית צח, ו): 'לכן בחר הקב"ה לקרוא לעם שלו: 'יהודים!' על שם יהודה שהודה, הוא הבן של לאה שהודתה וגם הוא הודה במעשה תמר ולכן זה מה שה' רוצה: שאנחנו יהודים נודה לו, נכיר בו ונודה לו.
לא נקראים לא 'ראובני' ולא 'שמעוני' - שם משותף לכולם: 'יהודי אני!' על שם ההוראה שפורצת מהלב!
'לאה תפסה פלך הודאה ויצאו ממנה גדולי עולם שהמשיכו בדרכה:
יהודה - (בראשית מט, ח) כתוב: "יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ"
דוד - אמר (תהילים קז, א): "הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב"
דניאל – גם אמר (ב, כג): "לָךְ אֱלָהּ אֲבָהָתִי מְהוֹדֵא וּמְשַׁבַּח אֲנָה דִּי חָכְמְתָא וּגְבוּרְתָא יְהַבְתְּ לִי" – 'לך אלוקי ואלוקי אבותי אני משבח' והיה משבח שה' נתן לו חכמה להשכיל לגלות את חלום נבוכדנצר המלך ופתרונו. הוא גם אמר מה הוא חלם!! וגם פתר לו והוא הודה לקב"ה ע"ז.
[כותרת: ההודאה המושלמת]
עכשיו נשאלת השאלה: מה המיוחד בהודאה שבקעה מפיה של לאה אמנו? וכי האבות הקדושים לא הודו לקב"ה על ניסים ונפלאות?!
המהר"ם שיק (תולדות ישראל) אומר: 'לאה אמרה: "הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'" מה זה "הַפַּעַם"? וכי רק הפעם אני יודה ולא יותר?!
אלא, שנים עשר (12) שבטים יצאו מיעקב, ארבע (4) נשים היו לו, כל אחת צריכה ללדת שלושה (3) בנים. אבל בלידה הרביעית לאה נטלה יותר מחלקה! כי נולד לה יהודה הרביעי אז איך היא יכולה להסתפק בהודאה חד פעמית?! לכן היא קראה לו בשם: 'יְהוּדָה' – למה? - שכל רגע שתקרא לבן שלה ותזכור את ההודאה. איך היא תזכור? 'יְהוּדָה בוא, יְהוּדָה אכלת, יְהוּדָה קום, יְהוּדָה לך...' כל הזמן היא אומרת 'יְהוּדָה' יהודה להודות להודות... כל הזמן היא מזכירה את אהבת ה' בליבה כיון שלעולם ועד כשהיא תעלה על פיה את שם בנה החיא תזכור את החסד של ה'.
רש"י מחדד את זה ואומר: רק הודאה שבאה מהכרה ברורה שה' יתברך העניק לי יותר ממה שמגיע לי - זה הודאה אמתית!
אנחנו מברכים ברכות השחר צי'ק צ'אק... זה לא הודאה אמתית, אדם יש לו עיניים הוא זוכה לראות, הוא 'פוקח עיוורים' אם אדם (ח"ו) נכשל בעיניים חוטא בעיניים - לא היה צריך לראות.
אם ה' נותן לאדם משהו והוא משתמש עם המשהו נגדו - צריך להמשיך לתת לו?! אם אני נותן לבן אדם ביצים הוא זורק אותם עלי אני אביא לו עוד? - לא. אז זאת אומרת אם אנחנו רואים כל יום – אנחנו צריכים להודות בהודאה אמתית וכפולה כי לא מגיע לנו לראות!!
אז איך אומרים: 'פוקח עיוורים', 'מתיר אסורים', תררר תררר תררר... מה זה?!
מה זה הודאה? אומר רש"י: 'הודאה שבאה מהכרה ברורה שה' יתברך העניק לי יותר ממה שמגיע לי!' זה הודאה אמתית.
אם אדם חוטא אצל מלך בשר ודם - הוא הורג אותו! חייב מיתה!! פעם אחת (1) לא צריך פעמיים (2) אין פעמיים פעם אחת! ואצל בורא עולם אדם חוטא ה' ירחם! כמה פעמים בדברים; בלשון הרע וכו' מה לא... וה' משאיר אותנו, אז זה לא הודאה?! מה המילה הראשונה שאנחנו קמים: 'מודה', 'מודה אני' קודם כל 'מודה אני שהחזרת!' לא היה צריך להחזיר בכלל! ועוד פעם החזרת ועוד פעם החזרת ועוד פעם החזרת למה אתה לא מודה?! - לא מגיע לך לחיות! והוא נותן לך עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם...
הודאה שמתפרצת מקרב הלב – זה נקרא: 'יהודי אני'.
החובה שלנו להודות לה' יתברך על חסדיו ונפלאותיו תמיד.
ולכן תקנו חכמים זכרונם לברכה (חז"ל): פרק הודאה בברכת המזון - שכן זוהי הברכה היחידה מהתורה - ואין יותר הגון מלסיים אותה עם 'הטוב והמיטיב'!
הבנתם? – יפה! עכשיו אתם תגידו ברכת המזון כמו שצריך לאט-לאט תמיד מתוך הכתוב ובעזרת השם כשמודים באמת - מקבלים בכפליים. וזה סגולה לפרנסה, אם אדם לקב"ה על כל מה שהוא אכל ושתה ממש כמו שצריך - מגיע לו עוד, עוד יותר מגיע לו! והקב"ה ימציא את כל צרכיו.
הכרת הטוב זה מעלה גדולה מאוד אבל צריך לזכור מי שלא מכיר טובה לבשר ודם - הוא גם לא יכיר טובה לקב"ה! כי אם אדם קיבל טובה ממישהו אז הוא חש שהוא קיבל עכשיו טובה ואם הוא קיבל טובה והוא לא יודע להעריך והוא לא מחזיר הכרה אפילו הכרת הטוב? - זה בעיה חמורה מאוד! זה מידה מאוד גרועה באדם מאוד גרועה באדם, לכן צריך לשים לב למי צריך להכיר טובה ולהכיר טובה.
לדוגמא, מישהו מכם פעם חשב להכיר טובה לדוור, זה שמביא את המכתבים? מישהו פעם אמר לו: 'תודה רבה שהבאת לי את המכתבים...' מישהו אמר: 'תודה' לחנווני או לבעל המכולת שקם מוקדם! בשביל לארגן את החלב והאשל והגבינות והלחם בשביל שיהיה לכם מוכן, אפילו שהוא לא מרגיש טוב הוא בא כי הוא יודע: שאתם לא יהיה לכם מה לתת לילדים! מישהו רגיל להודות בכלל על כל דבר?! אתם מלמדים את התינוקות להגיד: 'תודה' – 'תגיד תודה!'... תגיד תודה... ואתם לא אומרים תודה על כל דבר למה זה בעיה!
אז עכשיו אני רוצה להגיד לכם יהודים יקרים! הגיע הזמן שאתם תכירו טובה, על מה תכירו טובה? - בואו תשמעו שיר שהוצאתי ותבינו על מה תכירו טובה, בבקשה!
שיר הקמפיין:
לפני כארבעים (40) שנה הכל התחיל ארגון 'שופר' כבוד שמים הגדיל מיליון (1,000,000) בעלי תשובה לאביהם חזרו ועתה נדאג לכל אשר נותרו קמפיין גיוס תרומות להשלמת המשימה יוצא דחוף לפני ראש השנה להשלים המהפכה שאנו בעיצומה וכולנו יחד נביא לסיומה
פזמון: זה הזמן לסגור חשבון להכיר טובה על כל ההמון שהם בניהם ונכדיהם זכו להרוויח את חייהם! [2]
כל אחד יקח אחריות לתרום ולהתרים בהתחייבות כולנו נשבענו על הערבות ואין כח גדול יותר מן האחדות בואו נכיר טובה למי שאותנו ברא וממתין לנו למעלה מאלפיים (2000) שנה אם ברצוננו בגאולה השלמה - חובה גדולה להשתתף בהתרמה.
פזמון: זה הזמן לסגור חשבון להכיר טובה על כל ההמון שהם בניהם ונכדיהם זכו להרוויח את חייהם! [2]
כן, אז מי שהבין – הבין,
[מחיאות כפים] ארבעים (40) שנה אנחנו פועלים חילקנו מיליונים של קלטות וידאו סי.די. דיסק און קי, ספרים, טליתות, מטפחות, מה לא עשינו? מהפכה בעם ישראל, אין מקום שלא הגענו עם כל החומרים חינם חילקנו! חינם!! עכשיו אנחנו עברנו לירושלים ואנחנו הולכים להקים פעם ראשונה (1) עד עכשיו היינו בשכירות בזבזנו למעלה מארבע עשרה מליון (14,000,000) שכירות! עכשיו אנחנו הולכים קומפלקס גדול; בית כנסת, בית מדרש, ישיבות וכולי כל מה שצריך בשביל הקהילה הגדולה וזה עולה המון כסף; שטח עולה בירושלים כשבעים מיליון (70,000,000) רק השטח ובנייה זה גם כן עוד איזה 50 מיליון בקיצור סיפור גדול אבל אנחנו עשינו עכשיו קמפיין גיוסים של תרומות וכל אחד יכול לזכות מטר למי שרוצה שיהיה לו בירושלים מטר
החזון איש זכר צדיק לברכה והסטייפלר והרב אברמסקי קנו שטח קטן בארץ ישראל הדירות שלהם לא היו שלהם נתנו להם אותם הם קנו כי האבן עזרא אמר: 'מי שקונה ארבע בארץ ישראל זה שקול כנגד עולם הבא וגן עדן' זאת אומרת חשוב שלכל אדם יהיה חלק בארץ ישראל אבל יש אנשים שקנו דירה אז יש להם חלק בארץ ישראל אבל הדירה לא מניבה להם שום דבר רק כרית ומזרון אבל אם אתה קונה מטר בירושלים שמשם יוצאת הגאולה כמו שאומרים חזרה בתשובה סיום המלאכה שהתחלנו בה - יש לך את כל הזכויות של כל מה שיבוא; כל הבעלי תשובה כל התפילות כל התורה כל הזה הכל שייך בחלק היחסי של מה שקנית.
אז מי שרוצה לקחת מטר שיהיה לו והוא ילך לישון וישכח מהכסף ואחרי זה - זה רק עובד-עובד עובד גם אחרי 120 שנה!! אם רוצה זה 26,000 שק במקום 50 מטר עולה בנייה בירושלים בבית בגן 50,000 מטר 26 אם זה בתשלומים זה 30 אלף אם הוא לוקח חצי מטר ו חצי מזה ואם הוא רוצה את המינימלי? המינימלי זה 5 שקלים ליום יש מישהו שלא יכול לשלם 5 שקלים ביום ולהיות ש זה אומר שהוא כאילו תרם בשחרית מנחה וערבית שקל 70 צדקה אֲנִי "בְּצֶדֶק אֶחֱזֶה פָנֶיךָ" (תהלים יז, טו) חייב לתת צדקה לפני כל תפילה במקום שתיתן סתם באיזה שהוא מקום שזה לא יועיל הרבה פה יש לך זיכוי הרבים בלי הפסקה למשך דורות
אז יעברו ביניכם ומי שרוצה לזכות להיות שותף איתנו לקראת סיום הגאולה – אשריו! יש עוד אפשרות, אדם יכול להחליט שהוא רוצה להיות שגריר מה זה שגריר? תקשיבו טוב מה שאני אומר; שגריר או שגרירה. מישהו שגריר הוא צריך להחתים יש חודש עד ראש השנה הוא צריך להחתים 33 אנשים על 150 שקל לחודש שאמרנו זה 5 שקל ליום זה יוצא בסוף 3600 ב - 24 חודש, בשנתיים! בשנתיים הוא תרם 3600 אם הוא מחתים 33 אנשים כאלה אתם יודעים כמה כסף הוא גייס? 120 אלף! ואתם יודעים מה שכרו חוץ ממה שיהיה לו ברוחניות? הוא יוצא איתי או לפולניה או למרוקו לקבר צדיקים שבוע ימים חינם! אם זה גבר אם זה אשה יהיה הפרדה כמובן אז כדאי לכם להתאמץ כי זה ההזדמנות 'קמפיין גיוס המונים' זה ההזדמנות להיות שותף בדבר שהזכויות לא נפסקות זה נקרא 'שגריר' יש פה עכשיו הנה שגרירים כל אלה שאתם רואים עומדים עם הטפסים אלה שגרירים הם דואגים אז תרימו ידיים מי שרוצה יגשו אליו בבקשה להרים את הידיים כן זה הזדמנות לא כל אחד זוכה אבל אם אתם רוצים הנה פה יש שתיים בהתחלה תמלאו את זה ואני גם אברך אותכם תכתבו לי למטה מה אתם רוצים ברכה אני אברך אתכם
שים להם את השיר עוד פעם שהם יבינו מה אנחנו מדברים...
שיר הקמפיין:
לפני כארבעים (40) שנה הכל התחיל ארגון 'שופר' כבוד שמים הגדיל מיליון (1,000,000) בעלי תשובה לאביהם חזרו ועתה נדאג לכל אשר נותרו קמפיין גיוס תרומות להשלמת המשימה יוצא דחוף לפני ראש השנה להשלים המהפכה שאנו בעיצומה וכולנו יחד נביא לסיומה
פזמון: זה הזמן לסגור חשבון להכיר טובה על כל ההמון שהם בניהם ונכדיהם זכו להרוויח את חייהם! [2]
כל אחד יקח אחריות לתרום ולהתרים בהתחייבות כולנו נשבענו על הערבות ואין כח גדול יותר מן האחדות בואו נכיר טובה למי שאותנו ברא וממתין לנו למעלה מאלפיים (2000) שנה אם ברצוננו בגאולה השלמה - חובה גדולה להשתתף בהתרמה.
פזמון: זה הזמן לסגור חשבון להכיר טובה על כל ההמון שהם בניהם ונכדיהם זכו להרוויח את חייהם! [2]
כל מי ששומע אותנו בחוץ לארץ או בארץ יכול עכשיו גם כן לפנות לטלפון ולתרום ברגע שהוא תורם יגיע אליי הודעה ואני אברך אותו כל מי שרוצה מחוץ לארץ או מהארץ ששומע אותנו כרגע יכול לפנות לטלפון איפה הטלפון? הלו על המסך צריך להיות טלפון לאן פונים? ויכול גם כן לתרום זה הזדמנות שאין כדוגמתה כן
בעל ואשה? מה 'מטר-מטר' ופסח ש... אתה יכול לשתף את הזכות שלך עם אשתך כן מה, נגמר השיר? אין לך איך קוראים לו את לא אמרו לך לשים מה אז למה פה לא רואים? כן מי שרואה על המסך כרגע את השידור יכול לתרום לפי מה שכתוב לו שם. אין בן אדם שאין לו 5 שקלים ביום 'אפילו עני המתפרנס מן הצדקה!' חמשה שקלים מה זה 150 שקל?! זה רבע (1/4) מהמשכורת המינימלית...
אין בן אדם שאין לו חמישה שקלים ביום, במקום ארטיק יש לך עולם הבא! זב... את
רגע אני רוצה לבשר אתכם: היהודי הזה לקח 'חצי מטר' שלוש עשרה אלף (13,000) חוץ מאלף (1,000) שקל קבוע כל חודש! מה השם? שלומי בן בנדה השם יזכה אותך לעשירות בריאות הצלחה ונחת בכל מעשי ידיך ואשתך אסתר בת מוקת תזכה לכל טובה בריאות והצלחה וסבלנות!
מי עוד זכה לקחת מטר? אתה זכית הנה בוא
יש עוד יהודי שלקח 'מטר' אשריך! מה השם? אליהו בן ני תניה, השם יזכה אותך לכל טובה וברכה עשירות מרובה פרנסה ושהילדים יהיו צדיקים, בריאים ויוולדו לך מהרה ובעזרת השם בריאות איתנה
מי עוד לקח מטר? 'מטר' בבניין לקחת? לקחת מטר את לקחת בואי הנה
גם את לקחת? אשרייך! בנ כן מה השם? לא שומע לאט מ מרילי מיה ושלום, תזכו; ברכה עשירות בריאות נחת מהילדים יוצאי חלציכם שלווה נחת ולא יאונה לכם כל רע! אמן. כן שרית מרילי בת מאיה אמא ובתה – אשריה! השם יזכה אותך אריכות ימים בריאות הצלחה זרע חי וקיים אה... קודם זיווג זרע חי וקיים מהרה אמן קהל: אמן אשריה! מי עוד לקח מטר? תדעו לכם: יש אשה אחת שלקחה מאה (100) מטר - שני מליון שש מאות (2,600,000) לקחה על עצמה אחריות להשיג 100 מטר היא כבר עשתה תוך יום אחד (1) שש (6) מטר! מדהים!! אתם יודעים מה זה 'מטר' בירושלים? - איי איי איי איזה אוויר אם תראו את המקום יא בא ביי יא בא ביי השם שלכם מתנוסס בכניסה! לנצח!! זכות.
הנה עוד אשה, אפשר להזכיר את השם? גברת ירימי כרמית היא תרמה גם כן 'מטר' לעילוי נשמת רבקה ריקי בת שושנה תהא מנוחתה בגן עדן ונשמתה צרורה בצרור החיים. אמן. מה עוד? אשריה אשריה אשריה ואשרי חלקה! יפה ברוכה תהיי
כן עוד מישהו זכה קדימה חברים נו אתם אין בן אדם שאין לו חמישה שקלים יש מישהו שאין? מי עוד לא עשה? מי עוד לא זכה? חמשה שקלים, מי לקח על עצמו להיות שגריר? מי רוצה להיות איתנו בפולניה או במרוקו? אשריך! תן לו תן לו תן לו שיהיה תביאו לי את הטפסים לפה
'המרחם על כל בריותיו הוא ירחם על נפש רוח ונשמה של שרה בת שמעה מנוחתה עדן, הצלחה ובריאות פרוספר ושולמית טורג'מן ויבנו ביתם והנכדים והכלות יהיו מבורכים כולם! אשריך טורג'מן אשריך!! לקח עליו 3600'
כן זה הולך ביחד קח תשמור זה הולך ביחד מה דניאל הוא מרכז את כל זהבי הבנתי כן אחרונים יש עוד מישהו שרוצה ולא הספיק?
כרמית בת שושנה תזכה לכל טובה וברכה בריאות הצלחה בכל מעשה ידיה ותזכה לדירה בירושלים מהרה! אמן.
'מטר' - זיווג לעדי עדינור עדיה בת אניטה מהרה, וענבל בת ניתה גאולה שלמה ברחמים ולעלות לארץ ישראל, אילנה בת דינה ומשפחתה יזכו לכל טובה וברכה מהרה אמן!
שלום בית זרע חי וקיים ל... יסכה דורקין... אמן... סמדר סולמן ... לכל צאצאיה מהרה...
זרע חי וקיים ופרנסה טובה לעזיראל מזרחי בן אורה ודוד מהרה.
תשובה שלימה לעיד בן אסתר מהרה.
שלמה בן מרים זהרה בריאות איתנה יזכה לבנות בית זיוג הגון יזכה לכל הישועות.
רחל בת מרים בריאות איתנה , אורית בת רחל חזרה בתשובה. ... מרים בריאות והצלחה וזיוג הגון.. מהרה...
סיבוני בן יצחק ניסים פרנסה.. זיווג הגון... אשרייך! אורית מולא... בריאות פרנסה הצלחה לעילוי נשמת... טקלו... שי בת ירדנה.. בריאות פרנסה וזיוג הגון...שלומי סמני ואשתו בריאות איתנה שלום בית אמיתי ויתחזקו תמיד
שירה איילה בת מרים תזכי לשוב בתשובה וזיווג הגון.
רפואה שלימה... זיווג הגון... בת ליאת בני שרה... בריאות והצלחה... כל טובה וברכה...
בריאות להודיה בת שרית וזיווג לשרית בת מאיה מהרה .... נתן... ה' יזכה את ה...