קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח .
הערב יהיה לזיווג הגון משורש נשמתה והצלחה מרובה לבתאל בת ליאורה יראת שמיים ולימוד תורה לשמה ברכה והצלחה. לנריה סריה בן ליאורה ויאיר בן ליאורה אמן. ברכה והצלחה וישועה בכל התחומים לליאורה בת פנינה וארז בן רחל. לעילוי נשמת רחל בת ימימה זכריה בן זהרה יעקב בן רחל. ולעילוי נשמת הוריי מנוחתם עדן אמן, אמן!
אנחנו קרובים לפסח אז קצת נטעם כמה דברים מענייני הפסח.
למה מרמזות שלושת המצוות פסח מצה ומרור?
מדוע חוצים דווקא את המצה אמצעית?
מפני מה החצי הגדול נשמר לאפיקומן?
מה ביאור המילה אפיקומן?
מנין המנהג הלא שגרתי שלא נזכר בגמרא ובפוסקים לגנוב את האפיקומן?
למה הוא נקרא צפון?
אז ככה במסכת פסחים ק טז מתבאר: עומק גדול בעניין חציה את המצה האמצעית, מנהג ישראל לשמור את החצי הגדול למצוות אפיקומן, ואילו את החצי הקטן מניחים בתווך בין שתי המצות השלמות. הטעם הוא משום שדרכו של עני לאכול פרוסה קטנה לחם עוני, ומגיעים הדברים עד כדי כך שאפילו כשהוא אוכל מצה שהיא כל כולה לחם עוני - כבר ככה היה לחם עוני, פעמים שאינו אוכל אותה בשלמות אלא מחלק אותה ואוכל אותה מחצית ממנה בלבד. לכן משאירים בין שתי המצות השלמות דווקא את החצי הקטן וזה נקרא לחם עוני.
מעתה מאירים דברי רש"י של מעשה שתי המצות השלמות יש להם דין של לחם משנה כמו בשבת כמו ביום טוב שיש במועדים, ואילו המצה שלישית שמוסיפים היא רק באה לרמז על הלחם עוני שהיו אוכלים אבותינו במצרים. בדבר זה גורם חילוק מעניין בהלכה מברכים על המצה שתי ברכות הראשונה ברכת "המוציא" והשנייה הברכה "על אכילת מצה".
דעת הרבה ראשונים רש"י רשב"ם ברא"ש: ברכת "המוציא" חלה על שתי המצות השלמות כמו בשבת וחג, ברכת "על אכילת מצה" זה על הפרוסה שבאמצע כי היא לחם העוני בשלמותו ובה מקיימים את מצוות המצה.
"המגלה עמוקות" בהגדה של פסח מוסיף נדבך נוסף שמבאר את העניין של שלושת המצות: ולצורך כך הוא מבאר בתחילה את הטעם והעומק בדברי רבן גמליאל, שפוסק כל שלא אמר שלושה דברים הללו לא יצא ידי חובתו ואלו הן: פסח, מצה, ומרור. מה זה בא ללמד אותנו ועוד תמיהה הסדר לא נכון ?
בתחילה סבלנו ונתייסרנו בשעבוד מר, אז היינו צריכים להזכיר קודם כל מרור. לאחר מכן אכלנו מצות במצרים בזמן השעבוד, וגם בזמן הגאולה, אז היינו צריכים להזכיר "מרור מצה". ורק בסוף אכלנו את הפסח בשעה שיצאנו ממצרים אז הסדר היה צריך להיות: כל שלא אמר מרור מצה ופסח- לא יצא ידי חובתו למה אומרים הפוך? כל שלא אמר פסח מצה ומרור? אלא יש פה רמז דבר נפלא: פסח- זה כנגד אברהם שאמר לשרה "מהרי שלוש סאים קמח" קמח- בגימטריה פסח. קמח בגימטריה פסח. מי היה ראשון באבות? אברהם, אז מזכירים קודם כל פסח, אפילו שלפי סדר האירועים את הפסח אכלו בסוף כשיצאו ממצרים.
מצה כנגד מי? כנגד יצחק, בשעה שנולד יצחק אבינו היה פסח, וממילא באותה שעה אפו מצות, אז מצה זה כנגד יצחק שנולד בפסח ועשו מצות.
מרור- כנגד יעקב אבינו, הוא סבל מרורים יותר משאר האבות הקדושים ונתייסר עשרות שנים מעשו, מלבן, דינה, יוסף ועוד... אז זה המרור כנגד יעקב. עכשיו הסדר בסדר, פסח מצה מרור לפי סדר האבות, אברהם יצחק ויעקב. ועוד מוסיף המגלה עמוקות שגם בשלושת המצות רמוזים האבות הקדושים.
העליונה בדרך כלל נוהגים לסמן אותם אלה שעושים בערב פסח מצות רכות לא קשות גם אפיקומן, אי אפשר לחתוך אותו בצורת ו' וד' אי אפשר, על פי הסוד על פי "שער הכוונות" אי אפשר. ביבשה קשה- זה מתפורר, רק ברכה אתה יכול לעשות את זה. בכל אופן מסמנים את זה. כשאנחנו עושים את המצות, המצה הראשונה שעושים תוקעים אצבע אחת- זה כנגד כהן. מצה שנייה שמכינים- שתי אצבעות זה כנגד לוי והשלישית- שלוש אצבעות לדעת מה הסדר שיהיה אחד על גבי השני לפי סדר עשייתן.
אומר "המגלה עמוקות": שבשלושת המצות רמוזים האבות הקדושים. העליונה- היא כנגד כהן, אברהם אבינו היה כולו חסד, חסד ושלום, כמו כהן.
האמצעית כנגד לוי- שיצחק אבינו מידת הדין ובזוהר הקדוש כתוב שלוי הוא דין.
התחתונה זה כנגד ישראל שהוא יעקב אבינו מידת הרחמים.
חסד, דין, ורחמים- אברהם, יצחק, ויעקב, כהן, לוי, ישראל.
עכשיו מובן למה פסק השולחן ערוך בסימן תע"ג לחצות דווקא את המצה אמצעית: הטעם משום שמצה אמצעית היא כנגד יצחק, ויצחק מה הוא? מידת הדין, ואנחנו רוצים לשבור את הדינים.
בחיד"א בספרו "שמחת הרגל" מוסיף דבר נפלא: מה עומק המילה "יחץ" הוא מבאר שמה שבא לרמז שבני ישראל היו במצרים מחצית מהזמן שנגזר עליהם "רדו שנים" במקום 400 שנה, 210 במקום ,400 והכל רמוז במי? בשם של יצחק. מה האותיות של יצחק? חצי קץ, חצי קץ במקום 400- 210. וכיוון שהיו במצרים מחצית מן הזמן- לזכר זה עושים "יחץ" אותיות חצי, יחץ זה חצי, אותם אותיות, וחוצים את המצה. ואכן בני ישראל יצאו ממצרים "קץ" שנים לפני הזמן, 190 קץ זה 190 שנה לפני הזמן, 400 פחות 190 = 210, והכל רמוז בשמו של יצחק, וזה המצה אמצעית. לכן דווקא אותה חוצים. כל זה אומר החיד"א הקדוש.
מעין הדברים הללו גם נאמר "במסכת שבת" פ"ט: רק בזכות יצחק אבינו יגאל הקדוש ברוך הוא את בניו לעתיד לבוא. וכדברי החתם סופר בעניין מצוות "יחץ": שליל הסדר נבחר מאז ומעולם להיות זמן הגאולה.
ולכן הוא נחלק לשניים: חצי בגאולת מצרים, שם כתוב "ויהי בחצי הלילה". והחצי השני- יהיה בגאולה עתידה, וכביכול שמר השם יתברך את חצי מהלילה לגאולה השלמה כי בניסן נגאלו וניסן עתידים להיגאל. {תשמעו את הדרשה שנתתי בבאר שבע על בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל.
חמינאי- זה גימטריה המן האגגי עם הכולל. חמינאי.
כתוב: שאם ישראל לא עושים תשובה מעצמם ולא זוכים לגאולה אחישנה- אז היא תבוא בעתה. לפי רבי יהושע "בגמרא בסנהדרין" הוא אומר גם אם ישראל לא עשו תשובה- הקדוש ברוך הוא מעמיד עליהם מלך שגזרותיו קשות כהמן, ועושים תשובה. מזה תשובה? ככה מהפחד כמו שאתמול פחדו קצת, 330 ככה כלים עפו באוויר, 110 טילים בליסטים באטמוספירה הורידו אותם, 60 טון פצצות, חסד השם. מתי, מתי יגאלו ישראל? בליל השימורים זה לילה משומר, יכול להתאים אם אנחנו נחליט לעשות תשובה באמת עכשיו עכשיו זה הזמן ,אם נעשה תשובה עכשיו באמת- הקדוש ברוך הוא יטפל בכולם, לא צריך ללא את הברית עם הבריטניה ועם ארה"ב הקב"ה יכול לטפל בהם בלי שום בעיה, בלי שום בעיה...
מה זה היה "מכת בכורות"? הוא החליט טרך כולם מתים ברגע אחד בחצי הלילה, אין שום בעיה. את האלוהים שלהם הקדוש ברוך הוא שרף, המיס, ביטל, בשנייה אין לו בעיה, רק בואו ניתן לו, בואו ניתן לו את הרצון לעשות זאת, זה תלוי רק בתשובתם של ישראל, למה לעשות תשובה באונס בכוח עם המן אם אפשר לעשות בכיף?
טוב, אז חצי לילה אחת- זה היה "ויהי בחצי הלילה"
חצי שני- שמור עכשיו לגאולה והיא תהיה בניסן, בניסן נגאלו בניסן עתידים להיגאל, לכן אנחנו חוצים את המצה לשניים לרמז שעדיין לא זכינו לגאולה השלמה- וחצי המצה רומזת לחצי גאולה שאנחנו ממתינים.
זאת אומרת: יציאת מצרים זה היתה הגאולה הראשונה שלא נשלמה, והאחרונה תגיע בניסן.
ביתר עומק בשעה שאנחנו חוצים את המצע, החצי הגדול שומרים אותו לסוף ליל הסדר לשעת אכילת "האפיקומן" אפיקומן "הוציאו מגדנות" תכף נבין.
מקשה האדמו"ר מפיאטרקוב בהגדה של פסח: מה פשר השם אפיקומן?
ועוד הוא שאל: בתחילת ההגדה אנחנו מזכירים את "האפיקומן" כתשובה לשאלתו של הבן החכם. מה הוא שואל החכם? "מה העדת והחקים והמשפטים אשר צוה ה' אלקינו אתכם", אתכם למה לא אותנו? כי הוא לא היה שם, אז הוא אומר מה הוא ציוונו? מה משיבים לו: אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן"
זה תשובה? מה הוא שואל מה עונים לו... {סליחה מה שעה, תשובה דיזינגוף זה תשובה} הוא שואל עוד פעם מה הוא שואל "מה העדת והחקים והמשפטים אשר צוה ה' אלהינו אתכם", מה עונים לו? "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן". איך זה עונה על השאלה?
על פי דברי הארי הקדוש הוא מבאר: כי גלות מצרים באה לתקן רפ"ח ניצוצות שנפלו. רפ"ח ניצוצות שנפלו בתחילת הבריאה, בגימטריה אפיקומן, רפ"ח זה הפיקומן,
מעתה מתבאר: הבן החכם שואל שאלה גדולה, מה העבודה שבאנו לתקן בזה העולם? מה באנו בשביל זה עדות חוקים משפטים מה העבודה אבל?! מה תכלס מה רוצים בשביל מה באנו לעולם?
מה משיבים לו: "אפיקומן" זה ה- רפ"ח ניצוצות שנפלו, באנו להוציא את הטוב מהרע, המילה "אפיקומן" נחלקת לשתיים "אפיקו-מן" הוציאו הפיקו-מן, אפיקו זה להפיק, להוציא מן, "אפיקו זה בארמי- תוציאו. מן, מה זה מן? זה מאכל הכי זך שיש, כל כולו אוכל ללא פסולת, וזה לחם שאוכלים מלאכי השרת.
ואותו אפיקומן רומז למן, בזה אנחנו מרמזים שבעולם הזה אנחנו צריכים להוציא את הטוב מהרע, לזכך אותו לגמרי, עד שיישאר טוב נקי צח ומזוכך. מי גרם שזה נתערבב? חטאו של אדם הראשון, בשעה שאכל מעץ הדעת נתערב טוב ורע.
מה התפקיד שלנו עכשיו? לברור מחדש את הטוב מתוך הרע, זה אפיקומן, תוציאו את המן שזה המזוכך! מתי אוכלים אותו? בסוף ליל הסדר לפני חצות, ללמד אותנו שהטוב הזה הגמור שהוא התכלית האחרונה, יהיה בסוף, בסוף ימי עולם, בסוף ימי עולם.
זוהי התשובה המופלאה שמשיבים לבן החכם באמצעות אפיקומן שעלינו לעבוד לברר את הטוב מן הרע ואז סוף הטובה לבוא.
עכשיו נבין מה פשר המנהג שילדים חוטפים וגונבים את האפיקומן? הדבר הזה מרומז אולי "בגמרא בפסחים" כ"ט שאמרו: חוטפים מצה! שמה כתוב חוטפים מצה. ברוב הראשונים אין זכר על זה. השולחן ערוך לא כתב על זה מאומה. רק הרמב"ם רמז לכך כשכתב "חוטפים מצה זה מידו של זה" מאיפה בא המנהג הזה לגנוב אפיקומן?
אז "במכתב סופר" כתב ביאור נפלא: נתבונן ונראה שהאפיקומן הראשון בתורה מופיע בצורה של גניבה .
{ברקע רעש של מטוס...} הרב: האיראנים לא נותנים מנוחה
אז נתבונן ונראה שהאפיקומן הראשון בתורה הקדושה מופיע בצורה של גניבה, במה דברים אמורים? בפרשת "תולדות" יצחק אבינו ציווה את הבן שלו עשו לצו ציד על מנת שיברך אותו ברכת עולם. "ובמדרש רבה או בפרקי רבי אליעזר" אמרו: שהיה זה יום מיוחד מאוד איזה יום? ליל סדר! ואין מתאים מיום זה לברך את ברכת "וייתן לך האלוהים מטל השמיים" עשו יצא לצוד כפי שביקש אביו, המלאכים הפרו עצתו ושבשו תכניותיו, ולא עלה בידו ציד לשמו. הוא היה צד וקושר- בא מלאך ומתיר. הוא חוזר בחזרה לקשור את זה שהביא עוד- רואה שהראשון נעלם עוד פעם... כל זה בשביל מה? שיהיה תקוע שמה עד שיעקב אבינו יקבל את הברכות וישתחרר ואז הוא יגיע.
רבקה, ידעה ברוח הקודש, פנתה לבן יעקב ואמרה לו: הלילה הזה ליל פסח אוצרות שמיים וטללים נפתחים, בלילה הזה- העליונים אומרים שירה, בלילה הזה- עתידים בניך להיגאל! לך תתברך מיצחק אביך ברכת עולם. יעקב מסרב, חושש מן הבאות, איך הוא ישקר? איך הוא יעמוד? ואם ימוש אותו אביו ויגלה זה לא הוא יקלל אותו!
רבקה מאלצת אותו בעל כורחו להביא שני גדיי עזים: אחד לקורבן פסח, והשני קורבן חגיגה.
בתרגום יונתן בן עוזיאל מוסיף: שיעקב הגיש ליצחק אביו יין "וישת" מאותה סיבה, ליל הסדר צריך לשתות ארבע כוסות, והוא שתה מהיין המשומר לצדיקים לעתיד לבוא.
יעקב נכנס התברך ויצא. ובדיוק מגיע עשו אל הקודש פנימה ודורש את הברכות!
מה משיב לו אביו יצחק? "בא אחיך במרמה ויקח ברכתך" מה זה במרמה? אומר אונקלוס ברש"י הקדוש: במרמה-זה בחוכמה.
מהי החוכמה שהייתה שם? מבאר "המכתב סופר" גילוי מופלא: יעקב כבר הגיש לאביו את האפיקומן, ובשל כך לא הותיר שום אפשרות ליצחק אביו אפילו לטעום מהמטעמים של עשו כי אחרי האפיקומן אסור לאכול כלום, שיישאר טעם מצה בפה.
וזה רמוז ווי ווי ווי... זה רמוז במילה "במרמה" בא אחיך במרמה גימטריה אפיקומן.
אז זה היה החוכמה של יעקב, מה היתה החוכמה? שהוא נעל את האפשרות שהוא יברך אותו! לכן נוהגים בני ישראל הקטנים לגנוב את האפיקומן ולקבל מתנות, כי גם באפיקומן הראשון ישראל יעקב אבינו גנב וקיבל על כך מתנה ברכות עולם...
אז זה האפשרות של ה- מה פתאום? מה פתאום? גונבים את האפיקומן. כמו שהוא לקח לו את הברכות ככה ועוד קיבל ברכות.
ועל זה מאיר החתם סופר יסוד גדול: כל עניינו של האפיקומן רומז לגאולה השלמה כי בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל. ועל כן מצת אפיקומן נחלקת לשניים: חלקה כנגד גאולת מצרים, וחלקה כנגד הגאולה העתידה שלמה. וכמו שליל פסח עצמו נחצה לשניים, במחציתו נגאלו ממצרים "ויהי בחצי הלילה" בחצי השני- עתידים להיגאל במהרה בימינו אמן!
מתי תהיה הגאולה העתידה? הדבר צפון וגנוז, זה "הצפון" שיש בהגדה- "צפון" זה ביאור המילה אפיקומן בארמית אפיקו- זה לצאת, מן- זה גם מי, מן הוא מי הוא? אז זאת אומרת "לצאת-מ", אפיקומן זה גם הביאור "לצאת מ-" אז זה נרמז מי מי יגאל?! מי? מי יזכה לביאת משיח? העניין צפון העניין צפון לגמרי.
לכן אפיקומן נאכל בסדר ההגדה בסימן "קדש ורחץ" וכ"ו, יחץ ואח"כ צפון, האפיקומן נאכל בסדר ההגדה בסימן צפון, ולכן מחביאים גם את האפיקומן, וצריכים למצוא אותו צפון, מצפינים אותו, שהרי הגאולה השלמה הנרמזת באפיקומן- שזה החצי- כמו שאמרנו הוא עניין נסתר וכמוס, ומאחר שגאולת מצרים היתה רק חצי גאולה ועדיין לא זכינו לגאולה שלמה- לכן אוכלים אפיקומן שהוא חצי מצה, ואף רומזים על העניין שאוכלים אותו עד חצות! עד חצות כי אנחנו ממתינים ומייחלים לגאולה השלמה שתתחיל מחצות!
חכמים ז"ל "במדרש רבא" סו"ג אומרים ומגלים לנו: שיצחק אבינו רמז את כל הנושא הזה של הגאולה בברכה שנתן לי יעקב: "וייתן לך האלוהים מטל השמיים" מזה טל השמיים? זה המן שירד עם הטל.
וכדברי בעל "הרח דודאים": שאפיקומן רומז למן, אפיקומן. מה כתוב שמה עוד "אורריך ארור ומברכיך ברוך" רמז יש בזה לגאולה. הצדיקים- תחילתם ייסורים וסופם שלווה.
גם עם ישראל התייסרו בתחילה- אולם יזכו לבסוף לברכת שלום ושלוה בבוא הגאולה השלמה במהרה אמן, אמן !
ומאחר שבזכות יצחק אבינו נגאל- על כן בברכתו צפן ורמז את עניין הגאולה השלמה שתבוא במהרה אמן, אמן !
טוב עוד נקודה נעורר: אמרנו שמנהג ישראל תורה הוא, לחצות את המצה אמצעית להניח את החלק הגדול למצוות אפיקומן וזה נאכל בסוף ליל הסדר, ויש להבין למה? למה חוצים באמצע את המצה האמצעית?
מחדש בספר "אורחות חיים" זכר נס קריעת ים-סוף שנחצה לשניים! ולכן לזכר הנס הגדול הזה חוצים במעמד רב רושם את המצה האמצעית לשניים.
בספר "שמחת הרגל" מוסיף ביאור נפלא: חוצים את המצה לזכר החסד הגדול שעשה עמנו הבורא וחצה את השעבוד לחצי מהזמן כי בברית בין הפטרים נגזרה גזירה "ועבדום ועינו אותם 400 שנה, בשם חצה ולכן אנחנו חוצים את הלחם עוני ועם ישראל היו 210 לכן חוצים את זה כדי להזכיר את העניין.
רבנו בחיי מרמז כתוב שימו לב: "ויוגד למלך מצרים כי ברח העם" תמוה וכי העם ברח? הלא פרעה שילח אותם מרצונו! אלא טען פרעה מדוע הם יצאו לפני הזמן אלה הם עבדו כמניין "ברח" כמה זה ברח? כמה זה ברח? 210 "ויוגד למלך מצרים" מה הוגד לו כי ברח העם, זאת אומרת ב-210 הם יצאו, הם צריכים להיות 400 שנה ווי ווי ווי הם יצאו לפני הזמן...
אומרים חכמים במדרש ובילקוט: "ויושע אדוני את ישראל מיד מצרים" יש להתבונן בלשון של הפסוק, וכי ביד מצרים הם היו? אלא בזמן קריאת ים-סוף בא השר של מצרים וטבע את המלאך מיכאל שהוא השר של ישראל לדין תורה!
אמר לו בשמיים: נגזר שעם ישראל יעבדו 400 שנה למה הם יוצאים באמצע הזמן עליהם לחזור ולעבוד תחת האומה שלי!
אמר הקב"ה למיכאל: תשיב לו תשובה, לא היה לו מה להשיב במקום 400- 210 - מה יש לו להשיב?
אמר הקדוש ברוך הוא: "דע לך- משעה שנולד יצחק נעשו גרים לכן כבר מלידת יצחק החל המניין של 400 שנה וכבר נשלם הזמן לפי כך זה מה שנאמר בפסוק: "ויושע אדוני את ישראל מיד מצרים" מה פירוש "מיד מצרים"? מיד המלאך של מצרים, כי המלאך של מצרים הוא ערער על היציאה שלהם כי ברח העם יצאו ב-.210 .
אבל מה זה קשור למה שהם יהיו גרים מרגע שנולד יצחק? נכון למה?
בקהל: .........
הרב: למה? מה זה קומבינה? לא, כי מרגע שמודיעים לאדם שהוא הולך למות- הוא כבר מת. ברגע שמודעים לך שאתה תהיה גר-כבר מתחילה הגרות המחשבות והדאגות ומה יהיה... כן אמרו עוד שמונה שעות יגיעו המתים אנשים לא ישנים איפה להיות מה מו... כבר מהרגע הזה עוד לא הגיעו אבל כבר כל השמונה שעות כולם דפוסים בעניין.
מקשה האדמו"ר מפיאטרקוב בספרו "ריח דודאים" פליאה עצומה הוא אומר ככה: צודק השר של מצרים עם ישראל לא עבדו 400 שנה ואיפה התקיימה השבועה של הקב"ה בברית בין הבתרים? הרי הוא אמר "ועבדו ועינו אותם 400 שנה"...
ומה יועיל למנות את זמן השעבוד מלידת יצחק? בא בשעה שאבותינו הקדושים וגם השבטים לא השתעבדו בכלל?
וגם שאלה שנייה: מה פתאום שותק מיכאל?
דבר שלישי: יש לתמוה מדוע נזכר, נזכר השר של מצרים לטעון ולהתריס רק בקריעת ים סוף?! היה צריך לקטרג שבוע קודם לפני כן כשהם יצאו ממצרים
מה קרה? היית בחופשה כמו חליווה באילת לא שמת לב שהם יצאו...
ולכן מבאר את העניין במשל נפלא ביותר!
אדם אחד שמע מידידו הטוב דבר מפעים, במדבר פלוני יש אוצר אדיר מכרה של זהב, הדרך לשם ארוכה מתישה, אבל אם אתה מסתכל במפה ישנה רואים שהדרך לעושר רצופה מכשולים קשים, צריך ללכת במדבריות צריך שיירות מזדמנות המקום שורץ נחשים עקרבים ליסטים צימאון פיקוח נפש מתמיד, אחרי תכנון קפדני של המסע אל החיים הגיע למסקנה שיהיה לו קשה מאוד להגיע לעושר הנכסף ובוודאי עליו להתפלל לשם יתברך לזכות לניסים גלויים ולסיוע מן השמיים על כל צעד ושעל, אבל למרות הכל שם נפשו בכפו ויצא אל הלא נודע.
שבועות הלך בדרך בלתי סלולה, עייף מותש רעב לפעמים ממתין לשיירות מזדמנות כדי להגיע למקום חפצו, יש מקומות בעולם מי שהולך יחידי הרי זה מאבד עצמו לדעת לכן חייב להמתין לשיירה עם הרבה אנשים, וגם אם יצטרך להמתין חודש או חודשיים חייב להמתין בלי שיירה אי אפשר ללכת, כל זה בדרך אל העושר הנכסף!
בזמן שהוא מתעכב גם אם הוא היה מתארח בפאר והדר-כל התענוגים לא נחשבים בעיניו מאומה, כל יום נחשב לשנה כי כולו מצטער על הדחייה להגיע אל האושר שזו המטרה העליונה.
לומדים יסוד גדול בנפש האדם: אדם יכול לשבת במלונות פאר, לנסוע ברכבי שרד, לטייל במקומות יפים בעולם, להתארח בטרקלינים מרהבי עין, לשבת בהיכלי שן, תפנוקים גדולים- ובו זמנית להרגיש שהוא בבית האסורים! וזאת בשעה שיודע שחלומו הגדול מתרחק ממנו.
הנה תראו את כל אלה מסכנים המפונים שפינו אותם מהבתים חצי שנה בבתי מלון, אנשים מחכים שנה לצאת לבית מלון אומרים השנה אנחנו נהיה באילת השנה נהיה בים המלח השנה... לא השנה נהייה אתה כל השנה כבר שמה! ודי לא יכולים! לא יכולים מתפוצצים חלאס די כמה אפשר להישאר בקלוב הזה.
זאת אומרת אומרת אפילו שטוב לך מכינים לך אתה לא טורח אתה לא צריך לנקות מנקים- לך לא יכול כבר לא יכול כי אני לא מגיע לתכלס תכלס רוצה לחזור הביתה תן לי לחזור הביתה!...
אבל מצד שני כשמגיעה שיירה ואפילו הוא נכנס עמהם לגוב אריות- גם אם הוא תשוש ועייף ורעב וצמא, הוא יודע שעוד מעט הוא יגיע למלא תאוותיו והוא לא ירא מה שודדים והעורבים, ולא מצטער כי הנה הוא קרוב קרוב קרוב לאושר שבו יבוא. מתי שהוא היה במלונות פאר הצטער, מתי שהיה ברעב בצמא מתקדם למטרה-מלא שמחה, אז איפה זה תלוי הכל? איפה זה תלוי הכל? בראש של הבן אדם.
איפה המחשבה שלך ?המחשבה שאתה מתעכב מתעכב מתעכב זה הורג את הבן אדם, הוא לא יכול ליהנות אפילו במלון פאר, לא יכול! אפילו אם יש לו צער אבל הוא מתקרב מתקרב למטרה- יש לו שמחה בלב, כל הבעיות זה פה. {בראש}
זה אנשים מסבכים את עצמם, דאגות הורגות את הבן אדם, שמחה משחררת את הבן אדם, צריך לדעת איך להתנהל בשביל להכניס לפה רק דברים חיוביים, אם אתה לא יודע להכניס לפה ואתה רק סופג חדשות ופחד ויבואו וזה... ויעשו ויתקיפו בבממבבמ... אתה גומר על החיים שלך תתנתק! ושלום על ישראל, אתה חי את החיים שלך כמו פעם, פעם היה טרנזיסטור מי היה צמוד אליו? א פעם היו שומעים ביום אני יודע חדשות בערב וזהו, כל היום היית פנוי היה לך ראש פנוי, עכשיו תהתה... אתה כל הזמן אין, אין חיים אין חיים כולם הולכים בלבלבלבל... בלי הפסקה בלי הפסקה אין גמרו על הבן אדם. ולא רק זה מצלמים אותך כל חמש שניות מהפלאפון, עכשיו התחילו למכור אתם יודעים "חסם" ראיתם יש עינית כזאת בפלאפון כל חמש שניות אתה פק פק פק פק מצלמים אותך, כל מה שקורה סביבך, יש כזה שאתה שם מדבקה פק פותח סוגר צלם את הפקק! שלום.
עכשיו התבהר להפליא איך הרגישו אבותינו הקדושים, הם ידעו שעתיד לקום מזרעם עם נבחר שיקבל מתנות גדולות ועצומות, יקבלו את התורה, יקבלו ארץ זבות חלב ודבש, יקבלו בית מקדש, אבל יש להם גזירה! לעבור בדרך קשה! צריכים להיכנס לגלות מצרים: ברעב, בתלאות, 400 שנה! יבבי... 400 שנה.
ממילא גם שיצחק ויעקב והבנים לא השתעבדו בכלל, וחיו בעושר ודיברו עם מלכים ורוזנים- הם הרגישו גרים "גר ותושב אנוכי עמכם" "גור" מלשון גר, "גור בארץ הזאת וישב יעקב בארץ מגורי אביו, זאת אומרת הם הרגישו כמו גרים!
למה? רצו כבר להתחיל ולסיים את הגלות להגיע לארץ הקודש ואפילו כשהם חיו ברוגע ובשלווה בהרחבת הנפש בבתים-הרגישו צער מרובה על עיכוב הגלות וסבלו יותר ממי שנשתעבד במצרים, כי ידעו כמה הם רחוקים מהתכלית!
וכאן עולה יסוד גדול, לא משנה איפה הגוף שלך נמצא- איפה המחשבה שלך! והאבות הקדושים התייסרו במחשבה.
זאת אומרת: הגאולה תבוא רק בעוד 400 שנה, אז מרגע שהודיעו להם- זהו זה כבר התחיל בראש וואו עוד 400 שנה תבוא הגאולה שיצאו ממצרים.
אז לכן צריך לדעת שזה התחיל מלידתו של יצחק, זה היה בבין הפטרים שהייתה ידיעה לאברהם אבינו וכ"ו...
השר של מצרים לא צווח מרגע שיצאו ממצרים למה? הוא חשב שזה הפסקה זמנית מהעבודה, לכן הוא שמח!
כמו היום שאומרים בעזה- לעשות הפסקה זמנית, שישה שבועות, הוא שמח! כי הוא רצה לדחות כמה שיותר את מתן תורה וכניסה לארץ ישראל, לכן הוא חשב שהם יחזרו לשעבוד מצרים ולכן הסכים-הפסקה זמנית. אבל בקריעת ים סוף גילה השם יתברך את הסוד הגדול ש- 400 שנה נגמרו, חצי מהזמן הצטערו האבות הקדושים במחשבה, וחצי השני יוצא חלציהם- השתעבדו בפרך בפועל. ולכן אנחנו מודים לקב"ה כל שנה, ורומזים את זה כשחוצים את המצה האמצעית על החצי שהאבות הקדושים הצטערו במחשבה והחצי השני על מה שהיה.
"במסכת שבת" אמרו חכמים: "אין לאדם להפלות לטובה בן אחד יותר משאר האחים" בגלל כתונת פסים שנתן יעקב ליוסף קינאו בו אחיו, מכרו אותו לעבד, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים.
מקשים "התוספות": למה תלו חכמים את גזירת שעבוד מצרים במכירת יוסף ובשנאת האחים? הרי זה נגזר כבר בין הבתרים, כבר מלידת יצחק החל המניין של 400 שנה...
מבארים התוספות נכון, נכון, באמת נגזרה גזרה, אבל לא מפורש בגזירה מה תהיה עוצמת העינוי, לולי מכירת יוסף- היו נענשים בעונש קל, אבל בגלל שנאת האחים בחטא מכירת יוסף- התגלגל הדבר לעינוי קשה כל כך במצרים!
וכך מבאר הרמב"ן: הקב"ה נקב בזמן הגרות- כמה זמן זה יהיה, אבל לא אמר במפורש כמה יש שעבוד בפועל. כתוב: "גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם 400 שנה" זה זמן הגרות! הזמן העבדות ועינוי בעבודת פרך בייסורים קשים נוראים לא נתפרש, ורק בגלל מכירת יוסף- התגבר קושי העינוי.
עכשיו מבארים לנו "הריטבה והבן איש חי": כמו עוצמת הקושי והשעבוד -כך גם המקום של העינוי לא התבאר בגזרה, לא כתוב איפה... "ועבדום ועינו" איפה? לא כתוב. נאמר: "בארץ לא להם" ולכן מובן היטב למה אצל אברהם יצחק ויעקב שנאמר בהם "גר" כבר התקיימה הגזירה, אבל בעוצמה לה ביותר במחשבה רק. למה? כי לא כתוב באיזה ארץ, אם היה כתוב במצרים- אז הם היו צריכים להיות במצרים, אבל הם היו בכנען-וזה נחשב להם גרות, כי השם לא נקב בשם המקום, ולכן אפשר היה שתושלם הגזירה בארץ כנען, אבל בגלל חטא מכירת יוסף- נתגלגל דבר דהיינו הגזירה התגלגלה מארץ כנען לארץ מצרים לעונש חמור יותר, וירדו במעלת לשעבוד איום ונורא במצרים.
עוד חידד הבן איש חי: שהאותיות של המילה "קינאה" גם כן נתגלגל לאותיות "נאקה" שעם ישראל נאקו לקב"ה על קושי השעבוד שהיה להם.
והחתם סופר הלך במסילה זו והוסיף: באמת כדי לקיים את "גזירת ברית בין הבתרים" היה די שישבו כולם בארץ כנען במצב של גרות עד שהגיע זמן הגאולה, רק בגלל מכירת יוסף- נכנסה גזירה לשלב קשה יותר. על זה יש את "עשרה הרוגי מלכות" זה לא דבר פשוט, גם השואה- שש מיליון= זה 10 פעמים 600,000 כמספר בני ישראל שייצאו ממצרים 10 פעמים 600 אלף!
מחדש החתם סופר: שגם האבות הקדושים היו במצרים ונצטער יחד עם בני ישראל ככתוב: "וירעו לנו מצרים ולאבותינו" המדרש אומר: שהאבות הצטערו בקבר בשעה שהבנים ירדו למצרים והתפללו עליהם! ולפיכך הקב"ה תקשיבו! העמיד את רגלי האבות הקדושים בים סוף בזמן הגאולה! הם היו נוכחים שם האבות הקדושים!
זה מה שכתוב "בזוהר הקדוש" פרשת בשלח נ"ג כתוב: "וירא ישראל את היד הגדולה"
מי זה ישראל? יעקב אבינו בכבודו ועצמו! "וירא ישראל" לא ויראו ישראל- וירא! ישראל אבינו הוא היה בכבודו ועצמו ירד לגלות בתורת הגלגול ועלה עם בניו ממצרים! וזה מה שרמזו חכמים: נתגלגל הדבר בתורת גלגול, וירדו אבותינו למצרים כי גם האבות סבלו מעט על ידי בחינת גלגול נשמה!
ומתבאר להפליא שאמת נכון הדבר כבר מלידת יצחק, החל מניין 400 שנה של גזירת ברית בין הבתרים הואיל ואבות הקדושים בתחילה נצטערו בגלל דחיית הגרות והגאולה ל- 400 שנה, ובנוסף בשיא הגלות- הצטערו גם בתורת גלגול עם בניהם עד שנגאלו וראו כולם את מצרים מת על שפת הים!
כך נראה בקרוב בעזרת השם יתברך- שכל האירנים והחמסים והחיזבאליים והג'יהדים וכל המג'נונים- זה מה שיהיה סופם בעגלה ובזמן קריב ונאמר אמן
קהל: אמן!!
תהיו בריאים,
שיהיה לכם פסח כשר ושמח
[מחיאות כפיים]
{מעבר לחלק השו"ת, שאלות ותשובות}
כן שאלות למי שיש...
בסדר בסדר כן הנה פה תן לו שלום השם אין סוף הוא כל יכול ואין עוד מלמדו ישתבח שמך לד בורא עולם ישתבח הבורא אני מודה לך הקדוש ברוך הוא שריחם את עליי ועל החברים שלי להגיע ולזכות לראות את כבוד הרב אנחנו אוהבים אותך מאוד אנחנו מעריכים אותך מאוד מפני שאתה גם רב שלנו גם אבא רוחני שלנו וחבר אישי שלי ואני אוהב אותך מאוד [מחיאות כפיים] ישתבח ישתבח שמך לד בורא עולם כמה אתה יקר לי כמה אני אוהב אותך אני שמח לושר לך בשורה טובה זהותי הקדוש ברוך הוא להתפלל בנץ עם רב ינוקה
אני וחבר שלי משיח התפללנו ביחד זה גם בגללך אתה לימדת אותי אתה אמרת לי בבוקר צריך לקום בבוקר לקחת המן מזל שלך מי שיושן בזריחת השמש מה נמס הכל הכל ממך הכל ממך למה אני רוצה ני יש לי ברוך השם הקרת ה טוב אני רוצה שכולם ידעו אני גיל 50 לפני 30 שנה התחלתי לחזור בתשובה בזכות הרבי אמנון יצחק שהייתי שומע את הקלטות שלו והוא החזיר אותי בתשובה יש לך זכות [מחיאות כפיים] עצומה ברוך השם ילדים שלי דתיים ונכדים שלי דתיים עם פעות הכל בזכותך ישתבח הבורה ו שהתפללתי עם ינוקה
כנראה הוא ראה את הסרטון שלנו הקודם שבאתי אליך וביקשתי ממך ראשות להוציא את השיר שלי שכתבתי אותו הקדוש ברוך הוא אהב הרחמים אלך פונים בתחנונים עליך שסומכים בך בוטחים קדוש ברוך הוא אותך אוהבים השיר הזה עשה זעזוע בשמיים כבוד הרב שמעו אותו כל העולם חילקנו יותר מ-100,000 ותקים אז אפילו ילדים קטנים מזים אותי ברחוב אומרים לי אתה היית בהרצאה של אמנון יצחק כן אני מתלהב מזה כמו ילד קטן ואני אומר להם בטח זה אני מפני שאני אוהב שמפיצים תורה ברבים אני רוצה להיות תלמיד שלך ומה אמר ינוקה?
ינוקה זה רב צדיק ויש לו יראת השם ואהבת ישראל כנראה הוא ראה את הסרטון או מישהו אמר לו שהוא מחובר אליך לד כולם מתי שהוציאו ספר תורה הוא תפס אותי בת וככה אמר משה אני מבקש ממך לך לכבוד הרב אמנון יצחק הוא תגיד לו בשמי שקדוש ברוך הוא מאוד אוהב אותו מבסוט ממעשיו ותגיד לו שאני אישית מאוד אוהב אותו אני מעיד עליו בשמיים שהוא צדיק יסוד עולם ועליו עובד העולם ישתבח שמח ליו בורא עולם ישתבח הבורא אין עוד לך הקדוש ברוך הוא אתה אחד והיחיד תסתכל איזה איזה עבד נאמן יש לך בורא עולם מפיץ תורה ברבים
כבוד הרב אמנם יצחק בזה אני אסיים רק שתדע יש לך זכות עצומה בשמיים ואתה יודע מה אמרתי לי הנוקה כבוד הרב אתה עכשיו אומר לי את זה אני אומר לך תודה רבה אבל אני אמרתי את זה לכבוד הרב לפני המון שנים אותם המילים הוא אמר אנחנו אוהבים אותך מאוד צלך בכל משדך ואני מבקש ממך תברך את כל הקל הקדוש הזה אם הם יושבים פה הם יודעים את האמת ואני רוצה בזכות השם יתברך בזכות רחמו אינסופים בזכות שמ הקדוש שישלח לך ברחה והצלחה אושר ושמחה בריאות יתנה חיים טובים נחת ילדים נחתים שתצלח בכל מעשה ידיך שקדוש ברוך הוא יעיד עליך שאתה עושה לו נחת רוח שיקבל ממך סיפוק
ישתבח שמך לד בורא עולם אין עוד מלבדך אתה אחת ויחיד תברך ל שמך
חזק [מחיאות כפיים] ברו חזק ברו יה מאוד יה ברי השם ישמור עליך בכל מ יעקב יש לך את הסרטון של בחורים תכין את זה שייראו כן גברת שמה נו תן לה גברת
שלום כבוד הרב שלום אפשר קודם לבקש בקשה ושכל הק דמן תקשיב בעלי גבריאל בן רחל עוד לא זכה לחזור בתשובה הוא חוזר בדרך שלו אבל אני רוצה שהוא יהיה התלמיד שלך הוא אוהב אותך שתדע לך כבוד הרב הוא אוהב אותך גבריאל בן רחל אני רוצה שהוא יבוא שעור הבא בבקשה גבריאל בן בן רחל רחל כה לשוב בתשובה שלמה מהרה אמן אמן עכשיו שאלה חברה יש לי כמה שאלות אם אפשר חברה אמרה לי לשאול אותך אני בעבר לפני שחזרתי בתשובה הייתי מתווכת מקר קין יועצת משכנתאות התחלתי ללמוד
והיא אמרה לי לשאל אותכם אם אני יכול להמשיך לעסוק בזה מתווכת מקרקעין כן ויוצאת משק מבחינתי לא אבל אמרתי לה שאני אשאל אותך אז אני שואלת אותך מה שתגיד אני שואלת על עצמה או עלי עליי סליחה מחילה היא רוצה שאני אחזור לעשו בזה כי עוד לא הגעתי למצב שאני יכ ות שתי מה החשש שלך לעבוד בסביבה של אנשים שואל מה החשש שלך לי אין חשש אני פשוט לא יודעתי אם זה מותר או לא לא הבנתי למה את חושבת שלא כי אחותי אמרה לי שזה לא צנוע שבת תהיה בסביבת אנשים יותר מדי זה כאילו אין יודעת אז אני שואלת אותך
אם את שומרת על עצמך בצניעות גמורה אז אישה בדרך כלל לא עובדת מול גברים אבל אם את אני רוצה צנות גמורה בגל זה אני שוא אם את רוצה להיות ככה אז אל תתעסקי תהי עקרת בית אמן כן יהיה רצון שאלה האחרונה בסדר א האם אני יכולה לדבר עם סבתא שלי שנפטרה או שזה אסור כאילו להגיד לה בשבת סבתא אני אוהבת אותך אני מתגעגעת אלייך או ש אסור פשוט לא דורשת אלה פשוט משתפת אותה ברגשות שלי אם ישמעו ח יכולים לאשפז אבל כאילו אין יש איסור ל מהעם מי את מדברת היא איננה אז היא לא שומעת כן
טוב תן לבחור פה באמצע הורה שנייה רגע רגע אחד אחד כן
מאוד קשה לי לדבר אני שבע שנים עובר כנו הנפש נחצים חרדות חזקים ממה ועל מה מהחיים שעברתי לפני שבועיים עברתי תמונת דרכים עזוב את השבועיים שבע שנים מה התחיל לפני ש ש שנים מה התחיל פתאום התחיל להשתנות לי החיים לא הבנתי אתה שומר תורה ומצוות או לא עד גיל 18 שמרתי תי שומר שבת הייתי אוכל כשר בכמה אתה 24 נו מה אתה רוצה עזבת את השם הוא עזב אותך לא עזבתי אותו כי זה מה שקרה לי מה קרה לי לחצים וחרדות בגוף אז מה אם היה לחצים אז מה זה משהו ש אפשר לחיות איתו
למה אי אפשר הנה אתה חי עד עכשיו זה נראה לך אני מת רא לי אני רואה אני מת כל יום אני פה איתך אבל אני מת אתה אתה הוכחה לתחיית המתים כל יום אתה מת וחי כל יום מת וחי ועברו כבר שש שנים אני יודע שאין חינם בעולם עזוב חרדות זה חרטא ברטא בראש צודק ב100 אבל זה משהו שלא שולטים עליו
שולטים אם רוצים אם אתה מכניס בראש שמחה ביטחון בשם אתה אומר מזמורי תהילים יש חוברת שאנחנו מחלקים נקראת בטחוני בצורי יש לך שמה אתה קורא כל יום תן לו כן תן לו כל יום אתה קורא ומתחזק ואני אומר לך שאני יודע מאישה אחת שהיה לה דאגות וחרדות והתחילה עם זה היא לא עוזבת את הספר היא לא זזה ממנו וזה שינה אותה לג עכשיו אני רוצה לעשות איתך ואם אלוהים זקה יאללה יאלה תגיד לי מה לעשות אני מקבל על עצמי אתה שומר שבת וואי וואי קודם כל תשמור שבת ממש אוקיי מקבל
דבר שני אתה מתפלל שלוש תפילות ולומד שעתיים כל יום תורה אוקיי כמה זמן אני צריך לעשות י לראות תוצאות תוך חודש אתה כבר הפכת את עצמך למשהו אחר לגמרי אוקיי קיבלתי על יופי מה שמך משה משה בן גילה גילה השם יהפוך מזלך לטובה מעתה ועד [מחיאות כפיים]
עולם תן לה תן לה תן לה רגע רגע הלו א הלו אני לא שומעת אותך שקט רגע רגע רגע הלו מה הלו רגע כן לא להעביר את רגע אני רבקו עם הרב הלו לא להעביר את המיקרופונים לפני שאתה בודק שהוא מדבר לא להעביר קודם לבדוק שוא עובד אחר כך להעביר אותו דבר כן תן לה רצה לדבר איתך בטלפון לא מדבר עם אנשים בטלפון קש תשאלי את אבל אני לא יודעת מה היא רוצה לה אז דברי איתה בטלפון ואחר כך נדבר הלאלה מי עוד רוצה לא אני תן לבחור שמה סיג עזוב אותה עכשיו שמה תשים את המיקרופון לידך כן
שלום עליכם כבוד הרב שלום א דודה שלי לפני שנתיים היא תה במחלה כן א ועשו לה טיפול הוציאו לה את הקבה והמחלה הלכה ועכשיו לפני חודש המחלה חזרה לה עוד הפעם בת כמה היא והיא אם היא דתיה או לא היא שומרת שבת הא עושה את הרבה השתדלויות היא פה בקהל כבוד הרב היא בלי כיסוי ראש וצניעות או אז תן לי אותה ב תן לי אותה תן לי כבוד הרב תודה רבה לך את חזרת בתשובה אני כן כמו שאתה רואה אני הייתי תמיד עתיה שומע אבל ממש חזרת חזרתי ממש ממש ממשמש איפה עכשיו נמצאת המחלה א
חליתי לפני שנתיים כרתו לי את הקיבה (ל"ע) איפה עכשיו כרגע זה בחלל הבטן וגם הוציאו אותם מאי יש שמעתי ומה אומרים הרופאים א כנראה שאני אצטרך לעשות טיפולים לכל החיים ו והמי שלי בחוץ פשוט וזה גם יהיה לכל החיים אז מה מה מה ממלא את התפקיד של המעי כרגע המי כרגע כאילו כל היציאות שלי זה מדרך חמי שזה יוצא לשמה לתוך שקית הבתי מיום ליום אני כאילו ממש שמעתי ואני אחרי יפו סליחה סליחה כבוד הרב סליח לא לא צריך סליח אבל שמעתי תקשיבי רגע אם את מפחדת זה לא טוב אני לא מפחדת את נשמעת אבל אני כאילו אני מתרגשת
הכל טב את צריכה לבטוח בשם יתברך שהוא עושה את הכי טוב בשבילך לאור המעשים שלך שהיו עד שהגיעה המחלה וגלגולים קודמים שלך שמי יודע מה הם היו בכל אופן כרגע השם עושה איתך חסד לנקות אותך ולתקן אותך שאחרי 120 שנה תגיעי אליו ישר לגן העדן עכשיו תקשיבי תלכי שלושה ימים רצוף לכותל המערבי תגמרי שמה את הספר תהילים מההתחלה עד הסוף בסוף הספר יש יהי רצון שאת מבקשת כל בקשה שאת רוצה שלושה ימים תעשי את זה קשה לך את יכולה לעשות את זה יום אחד שאת הולכת ביום נשארת עד ה ובלילה את מתחילה עוד פעם
אפילו שלא כ עכשיו כאילו בזמן הזה מה זה בזמן הזה אז מתי כל כל יום את יכולה ללכת את עכשיו במצב שצריכה רפואה וישועה כן אז את יכולה איפה את גרה בתל אביב תל אביב לא רחוק את הולכת לשמה אם תלכי נגיד היום יום ראשון נגיד הלכת מחר נגיד לוקח לך שלוש שעות לקרוא את הספר אז את תהי שמה נגיד מהצהריים תגמרי את הספר תנוחי תאכלי משהו תביאי אותך גמר צאת הכוכבים את יכולה להתחיל עוד פעם את הספר עוד שלוש שעות גמרת אם יש לך חברים משפחה בירושלים או בית מלון את יכולה לשוד שמה בלילה או לחזור לתל אביב ולחזור למחורת ולגמור עוד פעם את הספר ולבקש כל פעם באי רצו זה דבר אחד
ברור בסדר דבר שני יש ספר שערי תשובה שרבנו יונה מכירה יש לך פה לא לא צריך תקבלי עכשיו זהו הנה ספר שערי תשובה כל יום תלמידי חצי שעה במשך 90 ום תוד בסדר מה שמך קוראים לי אלן אילנה אלן אילנה אלן גם אילנה בה עם א' א' אלן אילנה בת בת פני חנה השם יסיר ממך את המחלה יעתיק אותה לסנו אמן אמן בראש בראש בראש בחזרה אמ אמן רפואה שלמה
תודה רבה כבוד הרב תודה רבה שזכיתי גם להגיע לפה
שאלה נוספת פה בפינה כן מי בודק את המיקרופון נו מי מביא לו לא לא שבע פעמים פעמיים מספיק
ערב טוב כבוד הרב היקר הרב אמנון יצחק ערב טוב תעשה לנו מול אחד תעשה מול יש ג אף אלוהים ממען [מחיאות כפיים] גדשו יש תי שאלות בשה אב פניתי שאלות אד דבר שח לחזק שאמר שאמר חברנו לחזק חזק וברוך יש לי ספר בבית חפץ חיים על התורה ויש שמה פירושים נפלאים עם מוסר השכל מעשה אל המלך בטח הרב מכיר אז אני קרא קטע קצר מאוד לא נגזל זמן החפץ חיים פעם בא אליו התלמיד תכף הקל הבין מה זה השבח שאני רוצה להגיד על הרב פעם בא אליו אחד התלמידים של החפץ חיים אז הוא כתוב ככה
פעם התאונן אחד מתלמידיו ש אתה אתה קורא מהר ולא מובן לאט פעם התאונן לפניו אחד מתלמידיו של החפץ חיים שדרש לפני קהל גדול משך שעתיים ולא השפיע על אף אחד מקהל שומעיו אני אמשיך כן ואז הוא אמר לו מה הטעם שאני דיברתי נכון אמר להם זה שסתם את הפה שעתיים לדבר לשון הרע לשון הרע זה דבר גדול או אז אמר לו החפץ חי בסוף מחלק יהיה חלקי וי וואי וי הלוואי אז שאני ותם אז אני רוצה למר לרב או על אני אחריך 30 שנה יותר אבל נגיד בקטנה 30 שנה אז יותר מ-40 שנה בטח נכון על כל המפעל של כל המאות אלפים וכל המיליונים וכל הסרטונים וכל הסתימות פיות
רק זה אז אם החפץ חים היום היה בחיים אני חושב והיה רואה אותך והיה שומע בכלל את כל ה ם החזרה בתשובה וקבלות ו איך הרב אומר יא בא בם [צחוק] יאב אז מחיות כפיים כבוד הרב על כל המפעל חיים תודה על הכל על הכל על כל המפעל תודה
השאלה הראשונה זה על מה שקרה לצערנו בשביעי לא בשביעי כן השאלה היא יש כאלה שתה יודע רבנים שאומרים כך אומרים כך אני יוד מה דעת הרב כן קידוש השם קדושי עליון הרוגי מלכות זה אני יודע שזה בטח לא מקובל אבל השאלה שלי כזאתי אם אדם הרהר בתשובה הוא אמר שמע ישראל האם ניתן לומר ש מיתתו היא כפרתו אדם שלא עשה תשובה ונפטר מן העולם אפילו אם הוא אמר שמע ישראל אם זה לא תשובה אם הוא קיבל על עצמו תשובה בהרהור ואמר גם שמע ישראל אז אפילו שהוא לא הספיק לעשות עדיין שום דבר מהתשובה
זה תשובה אם הוא אמר רק שמע ישראל מהפחד כמו שרגילים להגיד כמו שאמרו שמה אלה שהיו במסיבה יש כאלה שאמרו שמע ישראל שמע ישראל שמע ישראל אחד אמר שהוא ארבע שעות אמר שמע ישראל ס הוא ניצל הוא לא חזר אבל בתשובה הוא נשאר חילוני אבל הוא רק סיפר שהוא ניצל ככה בזכות שהוא אמר שמע ישראל אז זה לא לא דברים ברורים אתה מבין זה תלוי צריך תשובה רבי אלעזר בן דורדיא עשה תשובה ומת תוך כדי עשיית התשובה ויצאה בת קול ואמרה אשרך שאתה מזומן לחיי העולם הבא זה תשובה עם תשובה אפילו שהוא לא הספיק לעשות מצווה אחת אחרי זה
אבל אם התשובה היא תשובה אמיתית בעת הפטירה זה מועיל אוקיי תודה עכשיו השאלה השנייה לאור כל הטרנדים היום עם אלה שמתירים את עצמם ואלה שמכירים אחרים על אתה יודע משיח משיח לא חסר מג'נונים בעולם בוא נגיד ככה ולפי דעתי א' הם עוברים על כאילו חולקים על הקדוש ברוך הוא חס ושלום כי רק אנחנו יודעים שהוא בוחר על ידי נביא אז מה הדין שלהם כי הם חוטים ומחטים את הרבים הם מצטרפים למילי של ה מכריט חריט ברית בקיצור כ תודה רבה תודה רבה תן לבחור פה הבחור פה כן
שלום עליכם הרב שלום אשריך קודם כל תודה רבה על השיעור א זה פעם שנייה שאני שואל את הרב ואני אשאל קצת יותר לעומק פעם אחרונה שהיית פה שאלתי א אותה שאלה ולא יודע מה מה לעשות עוד אני הבן שלי הגדול יש לו אלרגיה מסכנת חיים לחלב לבוטנים ועושים לי את המוות להכניס אותו לתלמוד תורה וכשאני אומר את המוות זה אני ואשתי עברנו ישתבח שמו לעד ובסוף הוא עכשיו נכנס לכיתה א' הוא עכשיו השנה הזאת בכיתה א' בבית ספר ממלכתי דתי נגד מה שרציתי איפה שמה שהוא ילמד ו לא רוצים לקחת אחריות מפחדים לקחת אחריות זורקים את זה על כל מיני דברים אחרים
איך אפשר להעביר את זה הרב רגע הוא יודע לשמור על עצמו יש לו מזרק צמוד זה מזרק פילד בכיתה א' אבל הוא יודע להיזהר לבד כן כן כן הוא הוא יודע להיזהר לבד הוא יודע שהוא יודע למה הוא אלרגי הוא יודע מה מותר לו מה אסור לו הוא שואל לפני מה אתם אוכלים בשר ועופות א איזה כשרות כן בעיה תקבל על עצמך לאכול רק מכפ ויהיה רצון שזה יועיל גם לבן אמן מה השם ארבל בן שלי סלימה זה השם שלו ארבל בן שלי סלימה ארבל בן שלי סלימה השם ירפא אותו ברפואה שלמה בזכות בשר ועופות של כפז אמן
אבל אתם צריכים להגעיל את כל הכלים כן הרב בסדר לא לאכול יותר בשר ועופות מבחוץ כן שאלה אחרונה כן היא ענתה לך האמא לא לא רק תגידי לי מה היא אמרה תן לה את הטלפון מה כן אמא של הגברת היקרה עברה צינטור ועכשיו היא סובלת מהכליות היא סובלת עוד מכאבים בעות בעין הניא רוצה שתברך אותם שמעת היא דתיה או לא היא אומרת שכן ששומרים תורה ומצוות רגע אני אשאל אותה שוב פעם איך לא לא צריך היא אמרה הב לא אכפת לי תרומות עכשיו היא שומרת תורה ומצוות כן תגידי את השם הנה עכשיו תראי כולם יגידו אמן
ואתה בעזרת השם בריאה תגידי את השם של אמה שח ציפור חבה בת ג'ולה ציפור רחבה בת ג'וליה השם יזכה אותה ז זולה ז זולה בת זולה טוב השם יזכה אותה בעזרת השם יתבר ברך לרפואה וישועה מהרה אמן כבוד הרב דבר נוסף מה מה עוד עכשיו הנה תגידי מה תן לה תן לה תן תני לה לא להיות עצבנית אסור טוב נו אני רציתי שתברך לי את הבת שלי בבקשה מה השם א לא יש לי בת שא נמצאת במקום ב לא טוב מה השם ובעלה נמצא בטיפול ב מה השם אני רציתי הורטל בת גילה ומה את רוצה בשבילה אני רוצה שכבר יחזרו לה את הילדים שלה בקרוב ו שלקחו לה אותו מגיל טורטל בת גילה
השם יחזיר לה את הילדים ותחזור בתשובה ויהיה לה כל טוב ובעלה נמצא באשפוז בגהה ו מה שמו משה בן אירית משה בן אירית כן השם ירג גלו זה ברכה מיוחדת של תימנים ברכתי ברכתי אמרתי אמרתי כן נו למה סגרת לה את המיקרופון מה קרה למיקרופון מה עשית לו תן רגע נו בקיצור תבואי לפה שלום תודה רבה לכם ברוכים תהיו אמן באמן ברכתי אותו שיהיה לו רפואת הנפש שיהיה לו בריאות הנפש.
ישמחו במלכותך שומרי שומרי שומרי שבת וקוראי עונג שבת ישמחו במלכותך שומרי שומרי שומרי שבת וקוראי עונג שבת עם מקדשי מקדשי מקדשי שביעי שבת עם מקדש מקדשי מקדשי שביעי שבת [מחיאות כפיים] מקדש מקדשי מקדשי שביעי שבת...