באר שבע - בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל
'שבת הגדול' / כוחה של זעקה / [מעבר לחלק השו"ת, שאלות ותשובות]
בעזרת ה' נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
ערב טוב הערב יהיה כהכרת הטוב ולעשות נחת רוח לבורא עולם. אילת בת ברכה, תזכה להצלחה, רפואה שלמה, נחת מהילדים, ישוב הדעת ופרנסה טובה בשפע.
קהל: אמן
תפארת, תהילה, יסכה, מיכל, נועה בנות אילת, ילכו בדרך השם ותשובה שלמה עם כל המשפחה אמן
קהל: אמן
לעילוי נשמת שלמה בן סעדיה, עוואד בן סלאח, ברכה בת סאלם ולעילוי נשמת הורי מנוחתם עדן
קהל: אמן
'שבת הגדול'
הטור מבאר: מה הפשר של הכינוי שבת הגדול? זו השבת הקודמת לחג הפסח. הטעם הוא: לפי שבשבת זו נעשה נס גדול! באותה שנה כשיצאו ממצרים חל חג הפסח ביום חמישי, אז עשירי בניסן זה חל בשבת, כמו שמבואר במסכת שבת. וביום השביעי, בעשירי בניסן נצטוו בתורה: "וְיִקְחוּ לָהֶם אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת שֶׂה לַבָּיִת" (שמות יב, ג) כדי להקריב קורבן פסח. בעצם יום שבת קודש, עם ישראל יצאו לרכוש כבשים! בשבת!! וקשרו אותם לרגלי המיטות, המצרים ראו את ישראל לוקחים את השה שזה היה העבודה זרה שלהם
ושאלו: "מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם?" (שמות יב כו)
ענו להם: 'במצוות ה' עלינו לקחנו את השה - לשחוט אותו לשם פסח!'
בדרך נס! המצרים שזעמו כאש יוקדת!! וחרקו שיניים לא עשו דבר. לזכר הנס הזה נקראה: 'שבת הגדול!'
תבינו, האלוהים של מצרים, נרכש בחוץ, לוקחים אותו ומכינים אותו לשחיטה ולצלות אותו על המנגל ושהמצרים יראו את האלוהים שלהם נשרף באש!
אתם יודעים שבהודו עובדים לפרה מאמינים בפרה היא מסתובבת חופשי שמה... ככה הם היו מאמינים בשה. ואיך זה שהם המשעבדים של עם ישראל שמצליפים בהם מכות על ימין ועל שמאל! איך הם לא עושים שום דבר?! – נס! זה היה נס בשבת ההיא וזה נקרא: 'שבת הגדול!'
אבל יש קושיא של הבית יוסף הוא אומר: 'הנס לא היה רק ביום שבת! אלא משבת עד פסח, עד טו', מ: י' עד טו' בכולם היה השה קשור למיטה! והמצרים עומדים מנגד ולא עושים דבר!! אז למה קרא רק לשבת 'שבת הגדול' ולא קראו גם לימים האלה שהיו בנתיים 'ימים גדולים'?
והוא מסביר: 'באמת עיקר הנס היה ביום הראשון! כי אז היה הקצף והחרון אף של המצרים כשהם רואים את האלוהים שלהם עומד לשחיטה. אבל כשעוברים הימים - אז זה נעשה הנס קטן יותר כי מתרגלים...
הב"ח, גם כן הבית חדש מקשה: 'מדוע זה היה נס? הרי עם ישראל שחטו כבשים מאז ומעולם! והמצרים הורגלו לשתוק ולהבליג.
גם הוא מתרץ: 'בסוף גלות מצרים, עם ישראל כבר שקעו בטומאת העבודה זרה! כמו שכתוב בפסוק: "מִשְׁכוּ" – ידיכם (מע"ז) "וּקְחוּ לָכֶם צֹאן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם וְשַׁחֲטוּ הַפָּסַח" (שמות יב, כא) זאת אומרת עבדו עבודה זרה! ועבדו לשה!! ועד עתה הורגלו המצרים: שגם בני ישראל עובדים את השה. אבל משעה שלקחו את השה לשחיטה בעשירי בניסן - היה זה נס גדול שהמצרים לא עוררו פרעות ביהודים!
עוד מוסיף הב"ח: 'שעל פי הזוהר הקדוש, עם ישראל גילו להם סוד גדול! הם אמרו למצרים ככה: 'בשעה שאנחנו שוחטים את השה למטה - תדעו לכם: שהקדוש ברוך הוא שוחט את השר שלכם למעלה!' ואז כהו שניהם יותר! ובכל זאת לא עשו להם מאומה!! אז בודאי שזה נס גדול מאוד-מאוד-מאוד.
אבל עדיין יש שאלה: למה מייחסים את הנס ליום שבת ולא ל: יו'ד בניסן? מתי זה היה? ב: יו'ד בניסן. תמיד כל החגים הולכים לפי היום, לא אם היה בשבת או לא היה בשבת, אלא לפי היום, למה פה זה משתנה?
בעל הדרישה אומר: 'רק בשבת הצליח משה רבנו להפריש את עם ישראל מעבודה זרה! כי הם היו שקועים בעבודה זרה במ"ט (49) שערי טומאה! ורק בשבת קודש כשהנשמה מתעוררת והנפש מתקדשת בקדושת שבת, אפשר היה להשריש בעם ישראל את העניין של 'קורבן פסח' עם הסודות הנפלאים שגנוזים בו! ולכן, היות ושבת היא עזרה להשפיע על ישראל, נקבע השם: 'שבת הגדול!' דווקא על השבת ולא על התאריך עשור בחודש.
הפרי חדש כותב בשם הלבוש: 'אלמלא השבת - לא היה הנס ניכר! למה? - משום שהיהודים יצאו לקנות כבשים בשבת!! והמצרים תמהו! הם חשבו: שהם קונים את זה למסחר.
ובספר כלבון השקל על השולחן ערוך הוא חידד את הנקודה הזו על פי המבואר במדרש רבה: 'עם ישראל שמרו באותה שנה שבת! ואם כן, כשבאו המצרים ושאלו: 'מדוע אתם קונים כבשים בשבת?' לא יכלו להתחמק! למה? - יהיה חילול השם! לכן היו חייבים לפרסם את הנס ולהודות על האמת: 'שקונים כבשים לשחוט להם את האלוהים!' ולכן זכתה השבת הזאת לפרסום גדול 'שבת הגדול!' כי יום השבת הוא יום גדול מששת ימי בראשית, להשריש אמונה: שיש בורא לעולם!
ועוד טעם כתב הב"ח: 'עם ישראל בשבת זו היו בבחינת 'קטן הנכנס למצוות ונעשה גדול' ולכן נקראה השבת: 'שבת הגדול'.
עכשיו אנחנו נעמיק יותר, וניכנס פנימה יותר! למה נקבע דווקא יום השבת להיקרא 'שבת הגדול'? אם נתבונן, איזה דמיון נפלא יש בין חודש ניסן לחודש תשרי! במסכת ראש השנה (דף י) נחלקו תנאים: מתי נברא העולם? ודבר שחשוב לנו, באיזה זמן יבוא המשיח? דבר אחד ברור: באותו חודש שנברא העולם - יגיע המשיח! כי העולם הוא גלגל המתנועע בבמחזוריות שווה ולכן יגיע לקיצו באותו יום שבו הוא נברא.
אז מה הם הדעות של התנאים?
רבי אליעזר אומר: 'בתשרי נברא העולם' אז בתשרי יגיע המשיח!
רבי יהושע אומר: 'בניסן נברא העולם' ובניסן יגיע המשיח!
תחילה נתבונן ונגלה: ששני (2) החודשים הללו נקראים: 'ראשון' תשרי, א' בתשרי זה ראש השנה, זה הראשון, ראש השנה. ניסן גם נקרא 'ראשון': "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות יב, ב) אז מי הראשון? מי הראשון האמיתי? ניסן או תשרי?
רבנו בחיי ואור החיים הקדוש מבארים לנו יסוד גדול! תשרי, הוא ראש השנה לשנים ולכן באל'ף תשרי מתחילה שנה חדשה! תשרי הוא ראש השנה לשנים ולכן מתחילה שנה חדשה. ניסן הוא ראש השנה לחודשים, לכן כשסופרים חודשים בשנה, ניסן הוא החודש הראשון וחודש תשרי הוא החודש השביעי, שנאמר: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ" (ויקרא כג, כד)
אבל הם הוסיפו דבר פלא! ניסן התייחד בדבר נוסף; הוא המובחר שבחודשים! ולכן דווקא בחודש הזה, זה (ניסן) עכשיו, עוד יומיים (תשפ"ד) יבוא המשיח! בחודש ניסן. ממילא הכריעו להלכה כרבי יהושע ש: 'בניסן נגאלו ובניסן עתידים להגאל!' זה מה שנאמר: "רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם" לגאולתכם! ובגלל שהוא חודש הגאולה, לכן הוא החודש הראשון.
והנה, העיון יעקב מבאר: מחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע היא תלויה וקשורה למחלוקת אחרת של התנאים האלה עצמם (במסכת סנהדרין צז') דעת רבי אליעזר: 'אין ישראל נגאלין עד שיעשו תשובה!' ואם כן לשיטתו בהכרח שהגאולה תבוא דווקא בחודש תשרי, שהרי אין חודש מתאים לתשובה יותר מחודש תשרי, כי אז ראש השנה, יום הדין, אנשים פוחדים: שחס ושלום לא יגזר עליהם... מה שראינו שנגזר השנה (תשפד) רחמנא לצלן! (7.10.23 לתפ"ץ) כל מה שאנחנו רואים שקורה - זה נגזר בראש השנה! בראש השנה!! לכן יש יראה גדולה! וזה החודש הכי מסוגל לתשובה. אז לכן, היות ורבי אליעזר אומר: 'שאין נגאלים אלא עד שיעשו תשובה!' מתי הזמן שיכולים לעשות הכי תשובה? – תשרי! לכן המשיח יבוא בתשרי, לפי רבי אליעזר.
דעת רבי יהושע: 'גם ללא תשובה עם ישראל יגאלו! למה? - ממצרים הם נגאלו בלי תשובה! ואף על פי שלא היו ראויים לכך, היו במט' (49) שערי טומאה! היו "עֵרֹם וְעֶרְיָה" (יחזקאל טז, ז) לא היה להם מצוות! עד שהקדוש ברוך הוא נתן להם לעשות; ברית מילה וקורבן פסח. ואם כן הגאולה עתידה תבוא גם היא בניסן! למה? - היא לא תלויה בתשובה! לא תלויה בתשובה.
אולם הם הוסיפו בגמרא: שגם לדעת רבי יהושע - צריך תשובה מועטת להגאל! כי לא שייך שיבוא משיח ללא חזרה בתשובה. לכן אמרו חכמים זכרונם לברכה: 'אם לא ישובו בתשובה מעצמם - הקדוש ברוך הוא ישליט את עליהם את חמינאי...! אה... מלך קשה כהמן! והם יעשו תשובה ויגאלו!!'
חמינאי הוא המן של הדור הזה, הוא מפעיל את כולם: 'להרוג את כל היהודים!' (רח"ל)
מבואר מדברי הגמרא: ישנם שני (2) זמנים לגאולה; יש "אֲחִישֶׁנָּה" ויש "בְּעִתָּהּ" ("אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה" ישעיה ס, כב) אם עם ישראל זוכים - הם עושים תשובה מעצמם לבד! בלי מלך רשע מרושע, אם הם עושים - השם יחיש את הגאולה לפי התשובה! אם נעשה היום תשובה כולם, הקדוש ברוך הוא גואל אותנו היום! זה נקרא 'זכו' - "אֲחִישֶׁנָּה". אם 'לא זכו' - אז יש "בְּעִתָּהּ" יש את הזמן שהשם קבע מבריאת העולם מתי תהיה הגאולה! לא יאוחר מתאריך זה. זאת אומרת חייבת להיות גאולה! היא תהיה "בְּעִתָּהּ" אבל אז זה יהיה בדינים קשים על עם ישראל! (רח"ל).
עכשיו, זה ברור: שהגאולה של "אֲחִישֶׁנָּה" יכולה לבוא בכל עת, בכל שעה! ועל זה אנחנו מתפללים: 'שכל רגע יביא וישלח את משיח צדקנו!' זה לא תלוי בזמן, בכל זמן שיחזרו ישראל בתשובה ויגיעו לדרגת 'זכו' יגאלו קודם הזמן שנקבע!
אז המחלוקת שבין רבי אליעזר לרבי יהושע זה בגאולה של "בְּעִתָּהּ" ומהו הזמן שלא זכו? זאת אומרת שאין ברירה! מגיע הזמן והם צריכים להיגאל; האם זה יהיה בתשרי או זה יהיה בניסן? – למה? - כי "בְּעִתָּהּ" זה זמן קבוע! או... או... אם זה לא "בְּעִתָּהּ" - "אֲחִישֶׁנָּה" זה יכול להיות כל יום בשנה! כל יום. אז המחלוקת זה רק על "בְּעִתָּהּ" כשאנחנו לא זכאים. והשם קבע אבל תאריך סופי! מתי הוא יהיה; בתשרי או בניסן?
לדעת רבי אליעזר, יש להבין: מה ההבדל בין 'זכו' ל: 'לא זכו'? הרי רבי אליעזר מחייב בשביל שעם ישראל יזכו לגאולה ולביאת המשיח - הם חייבים לעשות תשובה! בלי תשובה - הם לא יזכו. אז מה ההבדל אצלו בין 'זכו' ל: 'לא זכו'?
ההבדל גדול! בין תשובה שנעשית באמצע השנה, לתשובה שנעשית בתחילת השנה ביום הדין הגדול והנורא בראש השנה! כשמגיע תשרי, הזמן דוחק את האדם לעשות תשובה מהר! אבל אין זו תשובה שמקדימה את המשיח ולכן יגיע רק "בְּעִתָּהּ". וכאשר עם ישראל ישובו בתשובה שלמה בחודש אחר מיוזמתם! רק אז תבוא גאולת "אֲחִישֶׁנָּה" שחפץ בה הקדוש ברוך הוא!
אבל רבי יהושע חולק וסובר: שהזמן של הגאולה שתהיה "בְּעִתָּהּ" זה יהיה בניסן! ואז תספיק גם תשובה שנעשית על ידי צרות ויסורים 'על ידי מלך קשה כהמן' כי גם תשובה בכפייה - תועיל כשיגיע זמנו של המשיח לבוא! ויהיה בחודש ניסן.
עכשיו תראו, אנחנו ממש-ממש ממש-ממש! על פתח אפשרות זו; אם לדוגמא איראן החליטה: 'שהיא משגרת לפה (ח"ו) טילים ומל"טים וכמויות וכל מיני שגעונות או שתפעיל פרוקסי, את החותים ועיראקים והסורים וכולם ביחד וחיזבלאלה וחמאס כולם ביחד והולך להיות פה "חגיגה" ואם יפלו פה הרבה-הרבה טילים כמו שאם החיזבאללה ירה אותם... - אז יהיו המון-המון המון-המון... לא רוצה להגיד מה! ואז ודאי שהזעקות שלנו לשמים - יהיו שונות לחלוטין!
ואם בעקבות השביעי (7.10.23) - ככה התחזקו אנשים בצבא! כולל חילונים!! שהתחברו ביחד כלוחמים בטנקים ובכל הכלים ביחד וזה עשה שינוי כזה גדול!!! זה רק אלף ארבע מאות (1,400) והרחמנא לצלן עוד שש מאות (600+) פלוס חיילים! וזה לא נגמר. ואם יבוא עוד יותר? – דיי! כבר אנשים לא יוכלו... לא נשאר מפלט! צה"ל (צבא הגנה לישראל...) לא יכול להגן עלינו! אפילו אם הוא יתקוף ויהרוג שלושים אלף (30,000) מה זה מועיל?! אנחנו לא רוצים שיהיו הרוגים אצלנו! ואז אם יהיו עוד ועוד ועוד... לא תהיה ברירה! כולם יפנו לשמים ויבקשו: 'שהשם יושיע!' וזה יכול להיות הסיבה שאנחנו נגאל עוד בניסן זה!!
אני לא רוצה לאחל שנצטרך את 'המן' חמינאי - לא צריך! אם יהיה לנו שֶׂכל - נעשה את זה לבד, בלי שיעשו לנו את זה בכוח, באונס! אלא נעשה את זה מרצון: 'אבינו מלכנו!' הרי הקדוש ברוך הוא ריחם עלינו!! התוכניות שלהם היו: 'להגיע לתל אביב...' לעשות דברים איומים ונוראים! השם עצר אותם!! איפה שעצר אותם וכמה בודדים שרצו, לא...
צבא שהזניח! במכוון!! במכוון!!!
אותם בודדים שרצו ועצרו בגופם - זה היה סיעתא דשמיא שהקדוש ברוך הוא עשה!! להראות: אין על מי לסמוך! אין על מי לסמוך!! "אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר" (תהלים קכז, א). ואני לא מפתח ומנתח כרגע, אבל שיהיה ברור: זה התאפשר על ידי הצבא!!!
טוב, להלכה, הכריעו רבנו בחיי ואור החיים הקדוש: כדעתו של רבי יהושע; שבחודש ניסן הוא זמן הגאולה של "בְּעִתָּהּ" ("אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה" (ישעיה ס, כב)) וממילא תספיק גם תשובה בכפיה ובאילוץ כדי להגאל!
ונשאלת השאלה: מה הטעם שנפסקה הלכה כרבי יהושע?
הגמרא (במסכת בבא מציעא) במעשה תנורו של עכנאי מביאה מחלוקת בין רבי אליעזר לרבי יהושע, שמה המחלוקת היתה לגבי תנור שהוא עשוי מחלקים של חרס שמחוברים בטיט ורבי אליעזר סבר: שהתנור הזה הוא טהור! והביא ראיות לדבריו. רבי יהושע וחבריו לא קיבלו את דעתו והכריעו: שהתנור טמא.
בא רבי אליעזר והוכיח באותות ומופתים: שהוא צודק! והלכה כמותו. איך הוא הוכיח?
אמר להם: 'אם אני צודק - החרוב יוכיח!' מה זה החרוב יוכיח? היה שמה חרוב, עץ חרוב, נעקר ממקומו בנס! ועבר מאה (100) אמה! - לא קיבלו ממנו.
אמרו לו: 'אין הוכחה מחרוב'
אמר: 'אמת המים תוכיח' מה זה אמת המים? יש אמה של מים ויורדים המים למטה - המים עלו למעלה נגד הטבע!
אמרו לו: 'אין מביאים ראיה מאמת המים'
אמר להם: 'כותלי בית המדרש יוכיחו' - התחילו ליפול הכתלים; אבל משום כבודו של רבי יהושע - לא נפלו לגמרי נעצרו ככה!
אמרו לו: 'אין מביאים ראיה מכותלי בית המדרש'
יצאה בת קול מן השמים ואמרה: 'הלכה כרבי אליעזר בכל מקום!' לא רק פה גם בשמים. לא קיבלו ממנו.
רבי יהושע עומד על רגליו ואומר: "לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא" (דברים ל, יב) "אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת" (שמות כג, ב) התורה קבעה: שאם יש רבים ויש מיעוט - הרבים קובעים!
באותה שעה פגש רבי נתן את אליהו הנביא ושאל אותו: 'מה אמר הקדוש ברוך הוא על הטענה של רבי יהושע?'
אמר לו: 'הקדוש ברוך הוא חייך! ואמר: 'נצחוני בני! נצחוני בני!!'
האמת היתה עם רבי אליעזר! אבל ההלכה נקבעת לפי רבי יהושע וחבריו - כי הם הרבים. ואני (השי"ת) כתבתי בתורה: "אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת" הרבים קובעים ולא היחיד, אפילו שהוא צודק. ולמה? אם הוא צודק למה לא קיבלו? - הם לא ירדו לסוף דעתו! לא שהם עשו דווקא, הם לא ירדו לעומק הדברים שלו. ולכן הם פסקו מה שפסקו ובשמים הסכימו שהם צודקים והדין יהיה כמו שהם פסקו.
עכשיו נבין, למה במסכת נידה דף ז' קראו לרבי אליעזר: 'שמותי'? הירושלמי (בשביעית תחילת פרק ט') מבאר: 'שהוא היה מבית שמאי', 'שמותי' מבית שמאי. 'שמאי' פירושו: שם בשמים! בשמים הלכה כבית שמאי. ידוע, פה בארץ כרגע הלכה כבית הלל, לעתיד לבוא תהיה הלכה כבית שמאי. אז כרגע הלכה כבית שמאי למעלה בשמים, אבל פה כבית הלל. וכך יהיה לעתיד לבוא. אז לעת עתה הלכה כמו רבי יהושע, לכן פסקו רבנו בחיי ואור החיים הקדוש כדעת רבי יהושע: שהגאולה תהיה בניסן!
שמעתם? נו, אתם רוצים לעשות תשובה בלי לחכות להמן? - זה הכל תלוי בכם!
עוד הוכחה גדולה מצאנו בדברי חכמים, שההלכה כרבי יהושע והגאולה תבוא דווקא בניסן!
מה כתוב על ליל פסח? – "לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה'" (שמות יב, מב) כותב רבי יהונתן בן עוזיאל ותרגום ירושלמי: 'שליל פסח הוא לילה מיוחד מאוד! זה הלילה המזומן לגאולה!! כדעת רבי יהושע'.
אצל הקדוש ברוך הוא יש ארבע (4) לילות מיוחדים;
הלילה הראשון - זה כשברא הקדוש ברוך הוא את העולם ובהתחלה היה "תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם" (בראשית א, ב) והקדוש ברוך הוא האיר במאמרו: "יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר" (שם פסוק ג) והעולם הואר מהחשכה! זה היה הלילה הראשון.
הלילה השני, שכתוב בספר הזכרונות לפני השם, זה היה בברית בין הבתרים. בברית בין הבתרים שנגלה לאברהם אבינו, כתוב: "וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו" (בראשית טו, יב) שם מבטיח לו הקדוש ברוך הוא: 'שיוולד לו יצחק!' ויצחק נעקד אחר כך על גבי המזבח 'ויהי מאור יומם ליל'.
הלילה השלישי, זה כשנגלה הקדוש ברוך הוא במצרים 'בחצות הלילה' והרג את המצרים! והציל את עם ישראל!!
והלילה הרביעי, זה כשיגיע קץ הגאולה לעתיד לבוא ומלך המשיח יפציע מתוך החשכה ויגאל הקדוש ברוך הוא את עמו! (מהרה אמן).
ממילא, כל ארבעת לילות השימורים הללו, כולם חלים באותו תאריך! ב: טו' בניסן; גם הלילה הראשון, גם הלילה השני בברית בין הבתרים, גם בחצות הלילה שהיה טו' בניסן ביציאת מצרים וגם עכשיו ב: טו' בניסן צריכה לבוא הגאולה!!
ולכן, מוכח בעליל: שהלכה כרבי יהושע 'בניסן נגאלו - בניסן עתידים להגאל!' למה? - כי הלילה הראשון שברא הקדוש ברוך הוא את העולם, זה היה טו' בניסן, זה היה התאריך שרשום אצל הקדוש ברוך הוא.
הבן איש חי מקשה קושיא גדולה: 'איך יכול להיות שתנאים נחלקים במציאות; מתי נברא העולם? במציאות - לא נחלקים! יכולים לחלק בסברא, בהבנה, אבל לא במציאות מתי זה היה.
ועוד הוא מקשה: 'בראש השנה אנחנו אומרים: 'הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם' אז איך מתפרשת התפילה הזו 'הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם' לפי רבי יהושע שהוא סובר: 'שהעולם נברא בניסן' איך זה מסתדר לו?
מבאר הבן איש חי על פי האר"י הקדוש: 'העולם נברא בשני (2) שלבים... העולם נברא בשני שלבים; שלב ראשון (1): היה בתשרי - זה היה הריון, כמו שנאמר: 'הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם' זאת אומרת זה היה הריון, פירושו: זה היה מחשבה ללא בריאה בפועל. השם החליט: לברוא את העולם, זה היה בתשרי, זה היה במחשבה, כמו הריון שהעובר עדין לא יצא. מתי היתה הלידה? – בניסן! וזה היה עשיית העולם ויציאתו אל הפועל. אז אין מחלוקת על המציאות.
לדעת כולם: מחשבת בריאת העולם היתה בתשרי ואילו העשיה היתה בפועל בניסן. אז מה המחלוקת? אז מה המחלוקת?!
המחלוקת: מה העיקר? האם העיקר - זה היה מחשבה, שהעולם נברא במחשבה? או העיקר שהוא נברא באופן מעשי? במעשה.
לדעת בית שמאי: תמיד הולכים אחרי מחשבה 'סוֹף מַעֲשֶׂה בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה' (לכה דודי). לדעת בית הלל: המעשה עיקר. אז זה שורש המחלוקת: מה העיקר? אבל על המציאות הם לא נחלקים.
עכשיו בא המגלה עמוקות (ראה כתבה 'בכור היתוך'...) ומראה: שיש הקבלה מדהימה! בין שני חודשים בשנה; ניסן ותשרי. תראו כאילו זה העתקה; חודש תשרי וחודש ניסן שים אותם אחד על יד השני אתה רואה העתקה ממש!
תשרי נקרא: 'ראשון' כי הוא תחילת הבריאה במחשבה ונאמר: 'הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם' ולכן צריך לנקות יהודי את המחשבה! בחודש תשרי ואת הפנימיות שלו בלב. ולכן בימים נוראים חוזרים בתשובה שלמה!! מנקים את כל הגאווה והכעס וכל תאווה וחטא ומבערים את היצר הרוחני, זה עושים במחשבה.
ניסן מקביל לו אבל במעשה, גם הוא נקרא: 'ראשון' כמו שאמרנו: "רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" אבל בו העולם נברא למעשה.
מה התפקיד שלנו עכשיו בחודש זה חודש ניסן? - לנקות את החמץ באופן מעשי! לקרצף, למרק, לשרוף, לבער, לנקות את היצר הרע החיצוני 'רְצוֹנֵנוּ לַעֲשׂוֹת רְצוֹנֶךָ!' אלא, 'שְׂאוֹר שֶׁבָּעִיסָּה – מְעַכֵּב' (ברכות יז, א) מי זה? - יצר הרע! מה זה 'שְׂאוֹר'? – שמרים, אתם לוקחים...
מה ההבדל בין מצה ללחם? - אין שום הבדל! שום הבדל; פה יש קמח שמנו קילו (1) פה גם שמנו קילו קמח, פה רבנו מים אותה כמות ופה גם אותה כמות, איך זה נקרא 'מצה' וזה נקרא לחם? מה קרה? - שמנו שמרים! מה עשו שמרים? הם הגדילו את הכמות של המים? – לא! הגדילו את הכמות של הקמח? – לא! אז מה קרה שזה עלה למעלה? – אוויר! מה יש בין זה לזה? – אוויר! מה זה אוויר? – דמיון! דמיון... 'וואו תראה איזה חלה יא בא ביי...' זה בדיוק אותו דבר!
רק מה? - יצר הרע הוא אלוף... הוא מכניס לנו דמיון: 'אם תעשה ככה - יהיה לך ככה! ואם יהיה לך ככה - יהיה לך ככה... וככה וככה וככה...' הכל הכל דמיון! כמו בלון, מנפחים את הבלון כולה כזה (קטן) אתה מנפח ונהיה עיגול... זה הדמיונות! ואתה כשאתה מגיע למה שהוא הבטיח לך, כן, אז אחרי זה מה? - כבר מחפש משהו אחר! 'יש לו מנה (100) רוצה מאתים (200) יש לו 200 רוצה ארבע מאות (400)'
לא... שני (2) חדרים הוא רוצה ארבע (4) חדרים חמש (5) חדרים שתי קומות... לא גומר, בהתחלה אומר: 'אוטו שנת ככה...' אחר כך אומר: 'לא! מודל חדש!!' אחר כך אומר: 'לא...!' כל הזמן, הוא לא נותן לך, לא מניח לך רגע, כל הזמן מדמה לך: שעדיין אתה לא הגעת לשלמות, ועוד אתה יש לך מקום להשתפר ולהשיג... וואי וואי וואי וזה... ככה הוא מנפח אותך כמו בלון! מנפח-מנפח... ובסוף מה קורה לבלון? – מתפוצץ! זהו, מסתבך, חובות, בלאגן, לא חשב, ארנונה, בטיח, זה... וואי איזה הוצאות! מי הכניס אותך לזה? - השאור שבעיסה!
מה אנחנו עושים בניסן? - מחפשים אותו בסדקים, בחורים, עם נר הולכים לחפש אותו! איפה יצר הרע?! איפה הוא?! איפה הפירורים שהוא השאיר לנו? איפה... איפה? איפה?? זה העבודה: לעשות תשובה בניסן ולבער את החמץ באופן מעשי! אז גם תשרי וגם ניסן נקראים: 'ראשון'; בתשרי - חוזרים בתשובה במחשבה. ובניסן – בפועל, באופן מעשי מנקים את החמץ! כי אז נברא העולם באופן מעשי.
טוב, זה אמר לנו המגלה עמוקות.
עכשיו השפת אמת אומר לנו עוד הקבלות בין ניסן לתשרי, לא תאמינו איך הם דומים ממש! תצמידו אחד לשני.
יש ארבעה מועדים; ראש השנה בתשרי, (1) ראש השנה (2) ויום הכיפורים, (3) סוכות (4) והושענא רבה, ארבעה מועדים.
בניסן, גם יש ארבעה זמנים מיוחדים; (1) יש ראש חודש ניסן, יש (2) עשירי בניסן, יש (3) חג הפסח ויש (4) שביעי של פסח. וואו! וואו!!
שמתם לב מה היה? מה היה?? ראש השנה זה בהתחלה באל'ף נכון אל'ף תשרי נכון, וראש חודש ניסן באל'ף ניסן – מקביל.
מתי יום כיפור? – ב: יו'ד בתשרי, מתי שבת הגדול? – ב: יו'ד בניסן.
מתי סוכות? – ב: טו' בתשרי, מתי בניסן פסח? – ב: טו' בניסן.
מתי הושענא רבה ומתי שביעי של פסח? - באותו תאריך! שימו אחד מול השני – בול! שני הראשים, שני החודשים המדהימים האלה, שבהם נעשתה בריאה; אחת נעשה במחשבה ואחת במעשה, תואמים בול.
אז זאת אומרת, בואו נראה;
בתשרי 'הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם' ממליכים את הקדוש ברוך הוא במחשבה! וכל היום אנחנו רק מדברים ותוקעים בשופר והכל בתפילה והכל סביב המחשבה שאנחנו חוזרים בתשובה!
בניסן מה היה? באל'ף בניסן מה היה? אתם יודעים מה היה באל'ף בניסן? מי יודע? - באל'ף בניסן הוקם המשכן! והמליכו את הקדוש ברוך הוא במעשה!! לא במחשבה, במשכן.
ואמרו: שביום הראשון של בריאת העולם מה כתוב? - "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד" (בראשית א, ה) "יוֹם אֶחָד" לא נאמר 'יום ראשון' כמו שאר הימים; שני (בראשית א, ח) שלישי, רביעי, כתוב: "יוֹם אֶחָד" למה? - כי הבריאה הושלמה בפועל ביום השמיני למילואים שהיה אל'ף בניסן! וכתוב: "וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן אֶת קָרְבָּנוֹ נַחְשׁוֹן בֶּן עַמִּינָדָב" (במדבר ז, יב)
במסכת מגילה (י') כתוב: 'שבאל'ף בניסן, ביום השמיני למילואים - היתה שמחה לקדוש ברוך הוא כמו ביום בריאת העולם! שהיה במחשבה. והוסיפו רבותינו (בשבת): 'שהיום הזה נטל עשר (10) עטרות! והוא ראשון למעשה בראשית' אם כן, אל'ף בניסן אל'ף בתשרי קשורים זה בזה; בתשרי - נברא העולם במחשבה שנברא אדם הראשון, בניסן - הושלם למעשה על ידי הקמת המשכן והוא הראשון למעשה בראשית.
עכשיו, עשירי בחודש; בתשרי - זה יום כיפור, היום הגדול והנורא! יום סליחה וכפרה, יום של וידוי וחרטה וקבלה לעתיד, יום של תיקון במחשבה ובדיבור. ובניסן - זה 'שבת הגדול' שבשנה שיצאו ממצרים היה יו'ד בניסן בשבת!
עכשיו ברור, למה קבעו את התאריך יוד' בניסן ביום השבת זכר לנס? גם אם יחול בתאריך אחר! זאת אומרת יו'ד בניסן יצא ביום חמישי נגיד, לא! דווקא בשבת 'שבת הגדול' כי מוכרחים היו לקבוע את יום השבת... למה? עוד סיבה! למה? - כי הוא מקביל ליום כיפור! נכון? יו'ד בניסן מקביל ליו'ד בתשרי, מה יש ביו'ד בתשרי? - יום כיפור! מה זה 'יום כיפור' "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן" (ויקרא כג, לב) אז לכן גם יו'ד בניסן צריך להיות שבת! כי הם מקבילים אחד לשני.
אז אם ככה, אמרנו שסגולת השבת הצליחה להכניס בליבם של ישראל: להפסיק עם העבודה זרה! ולכן זה מקביל גם ליום הכיפורים ותקנו למעשה את חטא העבודה זרה. וביום כיפור חוזרים בתשובה במחשבה בלבד ופה ביו'ד בניסן - הם עשו תשובה ממש במעשה! ושחטו את האלוהים של מצרים.
טו' בחודש;
בתשרי - אנחנו חוגגים את חג הסוכות במשך שבעה (7) ימים זכר ליציאת מצרים! וזכר לאמונה שהאמינו במחשבה כשיצאו למדבר בלי 'דירת קבע' לכן עיקר עבודת החג היא: שמחה במחשבה! מה הדין בסוכות? אתם זוכרים? (כבוד הרב שליט"א שר:) "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ... וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ" (דברים טז, יד-טו) "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ... וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ" זה בתשרי, השמחה היא גדולה במחשבה!
בניסן - חוגגים את חג הפסח שבעה ימים, גם כן זכר ליציאת מצרים! אבל כאן מתמקדים במעשה שבאמונה, למה? כי יצאו ממצרים בלי מזון! רק מצות על הכתפיים מכוח האמונה בלבד! אז הם לא רק האמינו במחשבה, אלא באופן מעשי לצאת מיליונים למדבר צחיח!! עם כמה מצות בלבד, איך אפשר? - זה נקרא אמונה באופן מעשי! וגם יצאו להיות 'בני חורין' באופן מעשי.
כא' בחודש;
בתשרי - זה יום השענא רבה שמוסרים את הפתקאות לשליחים מה גזר הדין של כל יהודי ויהודיה, בשעה שעם ישראל חרדים בסוף ימי הדין ואומרים: 'הושענא!' מה זה 'הושענא'? - הושע ביום נא' (51) נא, מה זה נא? - שלושים (30) יום של חודש אלול ועוד עשרים ואחד (21) כשמגיע הושענא רבה זה חמישים ואחד (51) נא זה 51, ביום הזה ביום נא הושע נא! שהקדוש ברוך הוא יושיע אותנו ביום הזה (אמן).
אז אם כן כולם מצפים ל: 'גמר חתימה טובה!' בתפילה לישועה במחשבה ב: 'הושענא'.
בניסן מה קרה? - ביום השביעי של פסח הושלמה גאולה למעשה! ויצאו מעבדות לחירות בשעה שראו את האויבים המצרים מתים "עַל שְׂפַת הַיָּם!" (שמות יד, ל) כל זמן שהם יצאו ממצרים והמצרים עדיין... עדיין נמצאים שמה, זה עדיין לא אומר... הנה, עובדה! הם רדפו אחריהם, כבר יצאו, אחרי שנה של מכות! עשר (10) מכות ופתאום... שבוע שלם רודפים אחריהם עד לים! והם סגורים; הים פה, המצרים פה, מדבר מכאן ומכאן - לאן ילכו?! איזה פחד! איזה פחד!!
למה הקדוש ברוך הוא עשה את זה? למה הקדוש ברוך הוא עשה את זה?? אם כבר שחרר אותם, יצאו, היו מבסוטים! וכולי למה הקדוש ברוך הוא הביא עליהם פחד?
מהקהל...
הרב: מה? למה? למה אחרי שנקרע הים (הרב שליט"א שר:) "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם" (שמות טו, א) למה? למה כשיצאו ממצרים הם לא שרו? מה, אחרי מאתים ועשר (210) שנים של שעבוד! ועבדות והכל והריגות ומה לא? איך שהם יוצאים – תשירו!
אחד שיוצא מהכלא לא ישיר?! למה חיכו עד? אה... יש על זה דרשה שלמה! וואי... דרשה שלמה!! אבל אני לא אגיד לכם עכשיו, תבואו לעוד דרשה. כן, אבל למה לא שרו? למה לא שרו??... לא היה זמן לנשום? הבנתי, טוב, יש לזה הסבר, אני לא מגלה עכשיו.
בכל אופן, בניסן - הושלמה הגאולה! כי כשראו את המצרים מתים – זהו!
איך אומר ביבי: 'עד הניצחון המוחלט...' כן, בינתיים הוא שחרר את כולם הביתה 'עד הניצחון המוחלט' הוא כמו בובה! ביידן (נשיא ארצות הברית) צועק עליו בטלפון ארבעים וחמש (45) דקות! נוזף בו!! וואי וואי וואי... אנחנו לא מדינה עצמאית, אנחנו קולוניה של האמריקאים של עשו! עשו, יעקב קשר את עצמו לעשו. ואומר לעשו: 'מה? מה אתה אומר? מה? טוב, אל תצעק! טוב, רגע-רגע טוב, אני אכניס הומניטרי, טוב, אני אפתח מה שהבטחתי שלא! אני מאשדוד אביא להם אוכל! אל תדאג, טוב, אל תצעק, אל תצעק... אל תצעק...' איי אי איי...
אם אתם תסמכו על המדינה והכל - וואי ואי ואי... חבל לכם על הזמן! אני רק מתנחם בדבר אחד: שאני רואה איך חכמים קלעו כחוט השערה על פי פסוקים! כתוב: "כִּי יִרְאֶה כִּי אָזְלַת יָד וְאֶפֶס עָצוּר וְעָזוּב" (דברים לב, לו) זאת אומרת הממשלה חייבת להתפרק! ורק אז יכול לבוא משיח!!
כשאנחנו עוד סומכים על ביבי, על גנץ, על לפיד... - אוי אוי אוי! עם אלה אתם חושבים שיהיו הגואלים שלכם?! - אתם אבודים! רק כשתבינו: 'שאין על מי לסמוך! ורק על השם יש לנו להשען!! - אז תבוא הגאולה!' וזה מה שכתוב במפורש! לא יהיה "עָצוּר וְעָזוּב" לא יהיה שר! ולא יהיה שום ממשלה! ושום מישהו שיכול לעצור. והנה, אתם רואים, עושים מה שרוצים 'השמאל'... תשמעו, כל... כל מוסדות השלטון, כל מוסדות השלטון; בתי משפט, פרקליטות, משטרה, כל מי שהם אלה 'האליטה' שקוראים להם - הם 'פרו פלסטינים'! לא פרו יהודים. פרו פלסטינים; הם דואגים להם (לבני דודינו...) לא לנו! ותראו איך הם לא נותנים לממשלה חוקית לפעול! והם כבולים!! לא יכולים לעשות כלום. בשביל מה קיבלת ששים וארבע (64)? מר ביבי... בשביל מה קיבלת?! בשביל להיות שפניהו?! למה אתה לא עושה מה שאתה צריך לעשות?! למה הצבא אומר לך מה כן ולא ומתי? למה? למה אתה לא עושה מה שצריך לעשות? 'שפניהו'.
אז אם כן אנחנו רואים הקבלה בין חודש תשרי לחודש ניסן.
ושאלנו: למה 'השבת הגדול' למה לא תאריך יו'ד בניסן? אז אמרנו: שהשבת היא שקולה ליום הכיפורים! שהיא "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן".
כמו שיום הכיפורים מקרב את עם ישראל לשם יתברך במחשבה כך 'שבת הגדול' שתבוא לפנינו היא תקרב את עם ישראל לגאולה העתידית בביאת גואל משיח צדקנו בפועל ובמעשה ממש אמן
הקהל: אמן
אבל אני רוצה לומר לכם שרבותי! כל זמן שאנחנו לא נזעק... לא נזעק לקדוש ברוך הוא - אז הגאולה לא תבוא! (רח"ל) אני אומר לכם את זה דברים ברורים, שיהיה לכם ברור. ברור, אתם יודעים מה זה ברור? אין יותר ברור מברור. ועכשיו, אני רוצה להשמיע לכם (יש לך את זה אולי איפה יעקב? יעקב השתמט, איפה יעקב? איפה יעקב? טוב... אז אני אשמיע מפה תשמיע את הזעקה שאני אמרתי) אבל לפני כן אני רוצה להגיד לכם:
יש אשה יקרה שמארגנת 'ערב זעקה לגאולה עם תינוקות של בית רבן (תשב"ר)!' בנים עד גיל תשע (9) בלבד זה יתקיים בא' ניסן ראש חודש - באותו יום יש לי הרצאה בבית כנסת בבני ברק! והאירוע יתחיל בשעה חמש (5) עם הילדים. זה היה אמור להיות בירושלים אבל שמה ברגע האחרון לא אִפשרו אז לכולם להודיע: שזה עבר לבני ברק לבית כנסת קפז' (קהילות פז) רחוב מתתיהו 10 יחלקו שמה גם פרסים לילדים וכולי וכולי ויהיו הסעות וכולי יש פה דפים אולי יחלקו אני לא יודע. בכל אופן יש לך את זה להשמיע? אז אני ביקשו ממני להגיד עד כמה זה חשוב לזעוק לשם יתברך ובפרט עם ילדים! כי הזעקות של הילדים שהם קוראים לקדוש ברוך הוא - אין למעלה מזה! תפילה של ילדים, היא יותר מהתפילה של התנאים הקדושים! למה? – 'אינו דומה הבל פה של תינוקות של בית רבן שאין בהם חטא! למי שיש להם חטא!' לא דומה בכלל, הם טהורים ונקיים. אז לכן הכוח שלהם עצום! ואם נזכה ויהיו רבים ורבים ורבים - אז אנחנו יכולים לגרום אולי לשינוי שאנחנו מצפים.
בבקשה!
כוחה של זעקה
מעשה בירושלים לפני כמאה (100) שנים עם אחד מצדיקי הדור רבי ישעיה ברדקי שמו המעשה ירעיד את נימי הלב ויחדד את ההבנה בכוח של זעקת התפילה ולאו דווקא בכוח הזכויות של המתפלל
והמעשה כך היה
רבי ישעיה היה אוסף כספים בשביל עניים בירושלים ושולח אותם לארץ ישראל. באחת הפעמים לקח עמו את בנו ובתו הקטנים והפליג לעבר הים. ואכן הנסיעה השיגה את המטרה והוא חוזר עם הילדים על האוניה לארץ הקודש.
סמוך לחוף ארע אסון נורא! האוניה עלתה על שרטון בבטן האוניה נפער חור רחב!! המים הציפו את האוניה ובתוך דקות ספורות התרחש הגרוע מכל. כל יושבי האוניה מצאו עצמם במים גועשים! כשהם מחפשים זיז של עץ או כל דבר אחר להאחז בו להציל את חייהם.
רבי ישעיה לא נפרד מבנו ובתו, מצא שבר עץ משברי האוניה ונתלה בעץ בזרועותיו כשהוא אוחז בבנו ובתו בשתי ידיו ומנסה לשחות לעבר החוף. הדבר היה מעל לכוחותיו! תוך רגעים מועטים הבין: שאל החוף הוא לא יזכה להגיע אם הוא ימשיך לאחוז גם בבן וגם בבת - שלושתם יטבעו! ולא יזכו להגיע אל החוף. אבל אם הוא ישא רק אחד מהילדים - שיער שיוכל להגיע.
בלב מתחוללת מלחמה! את מי לעזוב? את הבן או את הבת? איך אפשר לדרוש מאבא אוהב ומסור להגיע להחלטה בעניין נורא שכזה?!
הוא ממש הרגיש: שנתנו אותו להיות שופט לגזור דין מוות על אחד מהילדים! דמעות שטפו את עיניו. אבל הכוחות הולכים ואוזלים והוא נזכר בהלכה שאומרת לעניין פדיון מן השבי - פודים את הבת קודם לבן, שלא יטמאוה הגויים. אבל בנוגע להצלת נפשות - הבן קודם לבת משום שהוא מצווה לעסוק בתורה!
פנה אל בתו היחידה בבכי: 'לפי דין תורה אני נאלץ להניח לך! ואני אמלט את נפשי ונפש בני'
הבת הצדקנית בגבורת נפש! אמרה: 'מקבלת אני עלי את הדין באהבה! דבר אחד אני מבקשת: אבא! אני רוצה למות כיהודיה כשרה. בבקשה! תקרא עמי וידוי וקריאת שמע ותניח לי לטבוע...'
וידוי כזה לא אמר ישעיה הרב כל ימי חייו! הוא שפך דמעות יותר ממה שהיה בוכה בימי הכיפורים!! בקושי היה יכול למלמל את הווידוי. והוא ובתו אומרים: 'אשמנו! בגדנו... ואתה צדיק על כל הבא עלינו' "שמע ישראל ה' א-להינו ה' אחד"
וקיבלו עליהם את הדין. הגיע העת להיפרד, האבא מביט בדמעות בבתו האהובה ושומט את ידיה מידו ומנסה לשחות לעבר החוף.
ואז נשמעה זעקה מקפיאת דם: 'אבא!! אבא!!! אני טובעת! אבא!! הצילו!! אל תעזוב אותי לבד! רק אתה יכול לעזור לי!! אבא! קח אותי איתך!!!'
הדבר היה למעלה מכוחותיו של האב! הוא רואה את הבת שלו עומדת לגווע. ואז הוא מחליט: לשוב לקחת אותה ויהי מה. והחליט: למות שלושתנו ולא אראה במות בתי. בהחלטה נואשת, בכוחות לא-לא הוא סב על עקבותיו, אוחז בביתו וכשהוא מעולף למחצה שוחה אל עבר החוף. דקות ארוכות עברו עד שרבי ישעיה הרגיש את החול תחתיו - באותו רגע הוא קרס ואיבד את הכרתו!
אחרי שעות הוא פוקח את עיניו במיטה רחבה מוקף ברופאים שדואגים ובבני משפחה אבל הוא מסרב להוציא מילה טרם יראה את בתו הביאו לו את הבת
רבי ישעיה התרומם במאמץ דמעות זולגות מעיניו והוא אומר לה: 'בוודאי את חושבת לעצמך איזה אבא רע יש לי, אבא שהניח לי לטבוע ולמות?!' למרות שבסוף הוכח שיכולתי להציל אותך! אולם תדעי לך, באותם רגעים ששמטתי את ידך מידי, באמת הייתי מחוסר כוח לגמרי! ואם הייתי ממשיך לאחוז בך - שלושתינו היינו טובעים!!
ואם את שואלת: אז מנין קיבלתי כוחות לאחוז בך לאחר מכן?
תדעי לך, כי הזעקה שיצאה מפיך: 'אבא! אל תעזוב אותי לבד!! רק אתה יכול לעזור לי!!!'
היא הזרימה בעורקים שלי כוח מחודש! ורק באותו כוח הצלחתי להביא את כולנו אל החוף!!
גדולי ירושלים ששמעו את דבר המעשה אמרו: 'כך הנהגתו של הבורא עם ישראל; כשעם ישראל חוטאים ומרשיעים עד מאוד, כביכול אין כוח לקדוש ברוך הוא לאחוז בהם ולהשפיע עליהם מטובו "צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי" (דברים לב, יח) - מתישין את כוחו של הקדוש ברוך הוא בעבירות.
אולם בשעה שהם עומדים וזועקים לפניו: 'אבא! אל תעזוב אותנו!! אין לנו אב אחר מלבדך!!!'
זה נותן כוח להשם יתברך להמשיך לאחוז בבניו, להשפיע עליהם מחסדו ולהושיע אותם, כמו שנאמר: "תְּנוּ עֹז לֵא-לֹהִים" (תהלים סח, לה).
ורבנו חיים ויטאל זכר צדיק וקדוש לברכה תלמידו של האר"י הקדוש כתב בשם רבו: 'בדור הזה, לפני ביאת משיח, עיקר ההשפעה שיוכלו בני הדור להשפיע תהיה בכוח התפילה! וגם אם יהיו ירודים מאוד מבחינה רוחנית, הקדוש ברוך הוא יענה לתפילותיהם!'
דוד המלך אמר על הפסוק (בתהילים קב, יח-יט): "פָּנָה אֶל תְּפִלַּת הָעַרְעָר וְלֹא בָזָה אֶת תְּפִלָּתָם: תִּכָּתֶב זֹאת לְדוֹר אַחֲרוֹן וְעַם נִבְרָא יְהַלֶּל יָ-הּ" - גם כשעם ישראל יהיו בבחינת 'ערער' דלים מן המצוות כמו הערער שזה עץ סרק שאינו מביא פירות! בכל זאת יפנה הקדוש ברוך הוא אל התפילות ויושיע אותם! מתי זה יהיה? "תִּכָּתֶב זֹאת לְדוֹר אַחֲרוֹן" בדור האחרון לפני ביאת המשיח!
וזה מפורש במאמר הגמרא: 'דרש רבא את הכתוב: "אָהַבְתִּי כִּי יִשְׁמַע ה' אֶת קוֹלִי תַּחֲנוּנָי" (תהלים קטז, א) - אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: 'אימתי אני אהובה לפניך? - בזמן שאתה שומע בקול תַּחֲנוּנָי!' ומה זה שכתוב: "דַּלּוֹתִי וְלִי יְהוֹשִׁיעַ"? (תהלים קטז, ו) - אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: 'אף על פי שאני דלה מן המצוות - לי נאה להושיע!'
ובוודאי שהתשועה הזו היא מכוח התפילה! 'לי נאה להושיע' בזכות שאני עומדת לפניך ונושאת תחינה.
בנים ובנות יקרים! הרימו קול זעקה לפני הקדוש ברוך הוא - שבזכות זה נוושע! ויתגלה משיח צדקנו במהרה בימינו - אמן ואמן!
כן. ושאלנו: למה הקדוש ברוך הוא דחק את ישראל שבוע (7) ימים והמצרים רודפים?
מאותה סיבה: "הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ" (שיר השירים ב, יד) יצאתם זהו שכחתם הכל בסדר... לא-לא לא-לא לא-לא לא! הופ... קדימה, מחדש! תיכנסו לפחד, לאימה ותצעקו. אחרי שהם ראו שוב פעם את הישועה שהיתה ממש על סף מוות - אז הם שרו: "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה" אתם מבינים? אם אתם רוצים לשיר שירה גדולה; תעשו תשובה! תזעקו לשם, תשתתפו בכל מה שאפשר כדי לעשות את זה ו: 'בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל!' יהי רצון: בלי המן! אבל אם אתם מעדיפים אותו וואלקם (בבקשה)
תודה רבה על ההקשבה
[מחיאות כפיים]
[מעבר לחלק השו"ת, שאלות ותשובות]
שאלות למי? שאלות אם יש? תן לגברת שמה בקשה תן לה, לא מדברת, הגברת לא מדברת, רגע, רק רגע, רק רגע, תגביר את הווליום, כן, בקשה, תמיד לפני שאתם מוסרים, הלו, תמיד לפני שאתם מוסרים תבדקו שזה עובד
לא יודעת כן אני אומרת יש לי בקשה לרפואה לשלושה אנשים אם אפשר כבוד הרב ש... לברך אותם
הרב: תגידי את השמות ואני אגיד אמן
אוקיי אז אליהו אמר ברן בר סוליקה ומרטין סעדון בת מרסל וז'קלין זוהר בת פורטונה אלה אנשים חולים ו...
הרב: חילונים או דתיים?
אה...
הרב: חילונים
לא-לא לא לא
הרב: לא לא
זה אליהו עמר בר סוליקה
הרב: לא משנה חילונים או דתיים?
הם דתיים אני יודעת שהם שניים מפה דתיים שומרי שבת
הרב: טוב עם התשובה רפואה שלמה
אמן!
הרב: טוב תן לגברת שמה כן
הרב שלום לך
הרב: שלום א... אני מתביישת קצת אז אני לא יעמוד א... קודם כל רציתי להגיד לך תודה הרב! א... אני הייתי בעל התשובה 15 שנה אתה כבר מכיר אותי א... התגרשתי וזה הוריד אותי רוחנית הייתי חילונית כשהתחילה ה: נ'ובה' (7.10.23 לתפ"ץ) זה עוד התחיל הרבה לפני בראש השנה א... שאלתי אותך כי סבלתי המון מיסורים! חרדות ושאלתי אותך הרב: 'מה אני יכולה לעשות? אני לא מוצאת את הזיווג שלי אני גרושה עם חמישה (5) ילדים וקשה לי מאוד' ואתה אמרת לי: 'שימשיכו לי הייסורים עד שאני אחזור בתשובה! כי זה מה שהשם רוצה' וכשהתחיל הנובה פשוט נתקלתי בסרטון של רבנית בשם קרוליין שלא רואים את הפנים שלה ביוטיוב רואים רק את... את הסרטון עצמו שהיא מדברת והיא דיברה על הנובה היא אמרה כמה הפריצות בפני בורא עולם היא עושה בשמים המון-המון קטרוגים על עם ישראל! כמה גם... כשראיתי את אנשים שהם נחתכות ומאיפה חותכים אותם ואמרתי לעצמי שאין לי הגנה אין לי שמירה על הילדים שלי אין לי שמירה עלי הרגשתי ריקה ואמרתי: שאני חייבת לקחת את התשובה אבל אמיתית כמו שהיא בלי משחקים בלי לחזור אחורה טלפון כשר בלי אייפון בלי שום דבר בלי פייסבוק ופשוט עשיתי את זה במאה אחוז (100%) א... והרב אני באתי לפה היום קודם כל להודות לך על מי שאתה כי החיבור שיש לי אליך שאני שומעת את ההרצאות שלך ומהיום שהכרתי אותך אני יכולה להגיד שזכינו בגדול כל עם ישראל שיש לנו אותך! אני בורה כי אני מתרגשת לראות אותך כל הזמן ומגיע לך את המחיאות כפיים האלה
[הקהל מוחא כפים]
מגיע לך אפילו יותר ואני רוצה להגיד לך הרב כשהתגרשתי הייתי בהריון ואני יודעת מה זה אומר הפלה בפני בורא עולם אני יודעת את כל מה שבורא עולם חושב על כל החטאים שלנו כי אני עברתי בבת שלי בתהל מוות קליני ועליתי לשמים ונשפטתי בבית דין של מעלה וראיתי את כל מה שיהיה בגוג ומגוג כל מה שיהיה בכללי כל מה שאני הייתי צריכה להיות שהייתי צריכה להיות רבנית גדולה ולהחזיר את א... את האנשים בתשובה וכל מה שהשם ציפה ממני והקדוש ברוך הוא החזיר אותי לפה כדי שאני אחזק את כל הסביבה שלי ואני זוכרת ששאלתי אותך הרב: 'איך לקרוא לילדה?' ילדה החליקה לי אחרי הלידה והיתה בטיפול נמרץ! ואמרתי לך: 'שאני רוצה לקרוא לה אדל' ואמרת לי: 'לא אדל, תהל' וקראתי לה 'תהל' וברוך השם כל הילדים שלי גם היום אחרי חודשיים העברתי אותם לתלמודי תורה! כי לא רציתי... רציתי את השמירה הזאת גם על הילדים שלי ואתה אמרת לי: 'שאם אני אקח על עצמי תשובה' לפני שנתיים הייתי פה והרבנית שמה לי כיסוי ראש! לא הרגשתי שלמה עם זה הורדתי אותו ו... הרגשתי מכה אחרי מכה, מכה אחרי מכה וזה לא נגמר רק יסורים ורק יסורים... וכשחזרתי בתשובה אני יכולה להגיד לך שהשם פתח לי! כאילו אני לא מאמינה, אני מרגישה שאני בחלום מבחינת הכל כאילו השם נתן לי את כל מה שרציתי! וגם בעלי חזר הביתה, אמנם אנחנו לא נשואים אבל הגרוש שלי חזר אחרי שש (6) שנים שהיינו בנתק! שהיינו כמו אויבים לא יכולנו להסתכל אחד על השני ואני יכולה להגיד לך שגם את ההפלה הזאת לא עשיתי - הילד בא לעולם! קוראים לו 'אורי'
[הקהל מוחא כפים]
והוא נולד עם אוטיזם הוא נולד עם אוטיזם ואני לא באה בטענות לשם חס ושלום אני יודעת שיש לי זכות מאוד גדולה לגדל את הילד הזה! אבל אני רוצה לשאול אותך: מה אני יכולה לעשות כאמא? לגרום לילד הזה להיות נורמלי לחלוטין! יש לו אהבה שאין אותה לאף ילד בעולם אני לא... לא חושבת שיש מישהי שזכתה יותר ממני בילד הזה שאני מרגישה שהוא השמירה שלנו של הבית לא סתם גם קראתי לו 'אורי'" השם אורי וישעי ממי אפחד" ו... הבית, הבית שלנו חזר להיות... אני אפילו לא יודעת איך להסביר את זה... זה כאילו נס! לא יודעת איך להסביר את זה וחבל שלא הקשבתי לך לפני ואני רוצה גם לבקש ממך: 'מחילה!' על זה שלא לקחתי את הדברים ברצינות כי אולי פחדתי או היססתי או יצר הרע עבד עלי, אבל הפעם אני הולכת על זה בגדול ואני רוצה שתגיד לי: מה אני יכולה לעשות? כדי שהבן שלי יחזור להיות ילד רגיל! ולא עם אוטיזם ואני רוצה שתברך את... את... את בעלי את האבא ש... של הילדים שבעזרת השם נזכה להתחתן! ושהוא יזכה להיות צדיק אמיתי ושנגאל
[הקהל מוחא כפים]
הרב: זה... זה הדבר הדחוף להתחתן! אסור לחיות ביחד חס ושלום להתחתן אם לא - להתרחק ובעזרת השם יתברך עם הרבה תפילות תלכי שלושה (3) ימים לכותל המערבי תגמרי שמה כל יום ספר תהילים וביהי רצון שאת אומרת בסוף תבקשי על הילד הזה והשם יעזור ויושיע
הרב אתה יכול... הרב, בעלי צופה בך והוא מאוד אוהב אותך! קוראים לו דוד בן רותי והייתי רוצה שתברך אותו: שיצר הרע לא יעבוד עליו שהוא יהיה פעם צדיק אמיתי
הרב: שיהיה לו שכל להתחתן!
ואת אורי בן אושרית אם אפשר
הרב: ש...
אה... תברך אותו שהוא יזכה לאכול כראוי ולדבר הוא ילד עם אוטיזם
הרב: אמן-אמן
אמן ויצחק בן אסתר יש לו את המחלה הוא בן אדם דתי
הרב: רפואה שלמה
וקרין אפרת בת מלי לזיווג הגון ולישועות
הרב: אמן
אמן תודה רבה כבוד הרב השם ישמור לנו אותך אמן
הרב: תודה! כן מאחורה, מאחורה כן, כן לקום-לקום כן שאלה
כבוד הרב תודה על זכות ואם אפשר שתברך אותי לזיווג הגון מהרה
הרב: תזכי לזיווג הגון מהרה
אמן תודה
הרב: שאלה הנה פה הגברת שורה ראשונה תן לה
ערב טוב כבוד הרב! אני כל הזמן שומעת אותך והיום אני באתי אליך לברך לי את הילדה
הרב: מה השם?
שירה
הרב: מה השם?
שירן
הרב: בת?
בת שולה, לפני שלוש שנים וחצי עשתה תאונה ועדיין לא התעוררה!
הרב: השם ירפא אותה ויקים אותה ממיטת חוליה לחיים טובים ולשלום מהרה
אמן-אמן!
הרב: אבל רגע! אם את רוצה שהיא תקום - מהיום את הולכת עם כיסוי ראש!
אני אלך
הרב: בבקשה
[מחיאות כפיים]
רגע ואם אפשר לברך גם את דוד וקנין
הרב: דוד וקנין בן?
בן שמחה
הרב: בן שמחה יזכה למה?
שיתעורר גם
הרב: שיתעורר!
אמן-אמן אמן!
הרב: שימי את הכיסוי ראש תברכי 'שהחיינו'
[מחיאות כפיים לרקע השיר 'ישמחו במלכותך'] עם מקדשי שביעי
הרב: שהחיינו
ברוך – ברוך, אתה – אתה, אדו – ה', אלו – א-לקינו, מלך – מלך, העולם – העולם, שהחיינו – שהחיינו, וקיימנו – וקיימנו, והגיענו – והגענו, לזמן הזה - לזמן הזה
הרב: אמן
אמן, תודה רבה תודה!
הרב: כן איפה המוזיקה? איפה המוזיקה איפה המוזיקה איפה המוזיקה
לרקע השירים (חלוקת מתנות ע"י הרב שליט"א לקהל הי"ו): 'ישמחו במלכותך שומרי שבת וקוראה עונג שבת עם מקדשי שבת' 'הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו אין קדוש כהשם!'
1:30:04