נתניה - גלגולי עמרם יוכבד ומשה
[נ.ב. הדרשה מהספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א לדוגמת מאמר מספרו 'מכת בכורות' - לחץ כאן].
ערב טוב, נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח!
הערב הוא: כהכרת הטוב לקב"ה ולקירוב הגאולה בחסד וברחמים.
רפואה שלמה מהרה בריאות ואריכות ימים לגולן בן מזל ומזל בת שמעה.
זרע חי וקיים וצניעות למעיין בת סימה.
הערב גם לע"נ הורי מנוחתם עדן. אמן!
מי היו הגלגולים של עמרם, יוכבד, משה ופרעה?
מה החשיבות במספר מאה ושלושים (130) הגיל שבו נשאה יוכבד לעמרם פעם שניה (2)?
מפני מה היה הכינוי של יוכבד "שפרה"? ולמה תוֹאר יעקב אבינו כ: 'שופריה דאדם הראשון'?
מדוע סובב הקב"ה שעמרם יגרש את אשתו ואח"כ ישאנה בשנית (2)?
איך יתכן שבּתיה מביאה ילד חדש לארמון של פרעה בטענה: 'שהוא בנה!' ולא היתה בהריון?
עוד יותר התמיהה: משה רבנו נולד בעיצומה של הגזרה: 'להשליך כל זכר ליאור!' אם כן כיצד פרעה האמין 'שהוא הבן של בתיה' וכי שוטה גמור היה?!
מדוע ברא הקב"ה את משה רבנו גְדול מימדים? הגובה שלו היה למעלה מחמש (5+) מטר!
ובכן רבי אברהם אזולאי זצ"ל (ספר חסד לאברהם) פותח צוהר ומאיר באור יקרות את הדמויות בפרשה; עמרם ויוכבד שמהם יצא הגואל של ישראל משה רבנו! והם נלחמים בפרעה הרשע.
במסכת שבת (דף נה') מבואר: שהיו רק ארבעה (4) צדיקים שלא חטאו כלל וכלל! ולמה הם מתו? - בעטיו של הנחש, דהיינו; בעצתו של הנחש שיעץ: 'לאכול מעץ הדעת!'.
מי אלו הארבעה?
[1] בנימין - הבן של יעקב.
[2] עמרם - אבא של משה.
[3] ישי - אבא של דוד.
[4] וכלאב - הבן של דוד.
והמדרש (רבה) מקלס את עמרם! ודורש עליו את הפסוק: "אָדָם אֶחָד מֵאֶלֶף מָצָאתִי" (קהלת ז, כח).
היפה תואר אומר: 'שעמרם היה אדם מושלם ללא חטא!'.
והמדרש הגדול מוסיף: 'שעמרם היה גדול הדור וראש הסנהדרין!'.
ועכשיו מתגלה לנו ע"י רבי אברהם - סוד הפלא! 'עמרם היה גלגול של אדם הראשון וזה נרמז: 'שהוא מת בעטיו של נחש' זאת אומרת הוא מת בעצתו של הנחש. הרי האדם הראשון לא היה צריך למות בכלל!
השם אמר לו: "בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ - וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע - מוֹת תָּמוּת" (ע"פ בראשית ב, יז) זאת אומרת מי גרם מיתה? זה שחוה נשמעה לנחש והחטיאה את בעלה ואז נגזרה מיתה על כל האנושות! אז זאת אומרת גם עמרם כתוב: 'שהוא מת רק בגלל עצתו של הנחש!'.
כי מה היתה הגזרה?
"בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" ואז כתוב: "כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב" (בראשית ג, יט) זה גזרה בגלל שאכלו מעץ הַדַּעַת, זה היה בעצת מי? - הנחש.
עמרם מצד עצמו לא היה צריך למות בכלל! אלמלא הגזרה שנגזרה "וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב" לא היה מת! ולמה הוא מת? - בגלל העצה הזאת של הנחש שהפיל אותם.
אז זה רמוז כבר: שעמרם הוא גלגול של אדם הראשון כי הוא מת רק בעצת הנחש.
"יוכבד" אשתו - היא היתה גלגול של חוה.
"פרעה" - הוא היה הנחש. לכן נקרא פרעה אותיות: 'העפר'. זאת אומרת מה מאכלו? - עפר. הוא נקרא גם: "הַתַּנִּים הַגָּדוֹל" (יחזקאל כט, ג) "וְנָחָשׁ עָפָר לַחְמוֹ" (ישעיה סה, כה) הנחש ביבשה והתנין בים.
במסכת סוטה (דף יב) דרשו חכמים על הפסוק: "וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי" (שמות ב, א) מי לקח אותה? עמרם, את מי? את יוכבד. ומי היא היתה? בַּת לֵוִי. והוא נשא אותה פעם שניה (2), בשמחה של נישואים כמו הראשונים, הושיב אותה באפיריון והיה משורר... בת כמה היא היתה? מאה ושלושים (130). ואהרן ומרים מרקדים לפניה! בני כמה הם? מרים בת שש (6) ואהרן בן שלוש (3).
ומלאכי השרת שרים ואומרים: "אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה" (תהלים קיג, ט) למה? היא עומדת להוליד את משה!
שואלת הגמרא: 'למה קוראים לה בפסוק בַּת לֵוִי? וכי היא נערה?! אשה בת מאה שלושים (130) אפשר להגיד לה 'בַּת'?!... והלא בת מאה ושלושים היתה. 'בַּת' זה שם של ילדות.
הגמרא מתרצת: 'נעשה נס ונולדו בה סימני נערות! וחזר לה "אֹרַח כַּנָּשִׁים" (בראשית יח, יא) ונתעדן בשרהּ ותואר פניה כבימי עלומיה. ועוד גדל הנס! פשטו הקמטים וחזר היופי למקומו (בלי 'בוטוקס...') וממילא חזרה לימי נערותה ושייך לכנותה "בַּת לֵוִי".
מבאר רבי אברהם אזולאי: 'מדוע בגיל כזה מופלג בת מאה ושלושים (130) נולד משה?
עומק הענין בזוהר הקדוש ובמסכת עירובין (יח) והאר"י הקדוש (שער הפסוקים) אומר: 'משעה שהרג קין את הבל - פֵּרש אדם הראשון מאשתו, למה? כשאכל אדם הראשון מעץ הדעת והוא חטא – ראה: שבעקבות החטא נולד לו בן רשע בדמות קין שרצח את אחיו! הוא לא רצה להביא עוד ילדים נוספים לעולם... הוא הבין: שהחטא קלקל כל כך עד שנולד ילד כזה.
זה לא סתם ילד זה היה נביא! קין היה נביא ועם כל זאת רצח את אחיו. למה? הוא לא הסתפק בחצי (1/2) עולם הוא רוצה: את כל העולם!
"קין" זה לשון "קנין" רוצה לקנות הכל הכל שלו... "הבל" ההביל את העולם: "הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל" (קהלת א, ב).
ואז התחיל אדם הראשון בתהליך תשובה.
אין בן אדם בעולם שעשה תשובה כמו האדם הראשון - מאה שלושים (130) שנה! והוא היה בתענית מאה שלושים... (לא תענית ארבעים (40) יום) מאה שלושים שנה...!
באותם השנים הוא פרש מאשתו ומה קרה? הוא הוליד שדין ולילי"ן. וזאת למה? כי בינתיים באו השדות שנקראות לילי"ת ונעמ"ה והולידו ממנו מכח הטומאה של עץ הדעת שדים בעולם ולילי"ן נקראים על שם האמא שלהם לילי"ת.
ורק לאחר מאה שלושים (130) שנה הוא התנקה מאותה זוהמה ואז הוא הוליד בן שלישי (3) שקראו לו: "שת" ממנו הושתת העולם. ונאמר עליו "וַיּוֹלֶד בִּדְמוּתוֹ כְּצַלְמוֹ" (בראשית ה, ג) רק עתה כשנולד שת, כי עד עכשיו הוא הוליד שדין ולילי"ן.
מעתה יומתק הענין! למה ילדה יוכבד את משה רק בגיל מאה ושלושים (130) שנה? כי משה היה גלגול של שת. והדבר רמוז בשמו: מי היו הגלגולים של משה? מש"ה זה ר"ת או נוטריקון - משה שת הבל.
הבן איש חי זיע"א (בניהו סוטה יא) מוסיף ביאור נפלא! 'יוכבד נקראה: "בַּת לֵוִי" (כי חזרה לנערותה אמרנו) היות ובדיוק באותו זמן נתעברה בה חוה. ברגע שהיא חזרה בנישואין שנים (2) לעמרם, יש 'עיבור נשמה' הנשמה של חוה נכנסה בתוך יוכבד זה נקרא: 'עיבור' נתעברה בה. והיא נקראה אז "בַּת לֵוִי" למה "בַּת לֵוִי" "בַּת"? כיוון שחוה היתה "בַּת" של הקב"ה. לא היה לה אבא ולא היה לה אמא - זה הבת של הקב"ה. אז היא נכנסה בה ולכן היא נקראה באותה עת: "בַּת לֵוִי".
"וַתַּהַר הָאִשָּׁה" כתוב (שמות ב, ב) "הָאִשָּׁה" איזה אשה? ב: ה'א הידיעה, כמו חוה שילדה את שת, כך יוכבד הולידה את משה שהוא גלגול של שת.
וזה עומק הדבר בפסוק: "וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה" (שמות א, טו) "שֵׁם הָאַחַת"; הָאַחַת - היא היתה הָאַחַת (1) הראשונה בעולם, מי היתה אחת הראשונה בעולם? חוה. ולמי הוא קורא "שִׁפְרָה"? ל: 'אחת'! לחוה המעוברת ביוכבד. ואיך היא נקראת? שִׁפְרָה, למה? – היא משפרת את חוה.
בספר שפתי כהן עוד מוסיף להפליא! מי קדם למשה רבנו? יעקב אבינו. גם הוא היה גלגול של אדם הראשון ולכן הוא נקרא 'שופריה דאדם הראשון' מה פירוש? מלשון שיפור. גם הוא בא לתקן אותו, יעקב הוא תוצאת השיפור בדרך התיקון של המעשים של אדם הראשון.
הואיל וכך, יעקב אבינו מתייסר גם הוא מאה שלושים (130) שנה! כמו שהוא אמר לפרעה בבואו למצרים: "יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי" (בראשית מז, ט) למה? היות שהשנים האלה נועדו לתקן את השנים שבהם הוליד אדם הראשון שדים ולילי"ן.
והוסיף המגלה עמוקות זיע"א שזה גם רמוז: "הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב" (בראשית כז, כב) מי שזוכר את הפסוק הזה איך כתוב: "הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב" איך כתוב?... כתוב "הַקֹּל" עם חולם בלי וא'ו. בהתחלה כתוב: ה'א קו'ף למ'ד ואח"כ קו'ף וא'ו למ'ד "הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב" מה זה 'קל'? מאה שלושים (130) שנה! יעקב בא לתקן את השלושים שנה של האדם הראשון.
אז עכשיו אנחנו מבינים: משה רבנו בעצם הוא גלגול של שת, הוא קיבל את החלק הטוב מאדם הראשון, חוזר בחזרה בגלגול לממשלת הנחש לארמון של פרעה שהוא הנחש ומעתה יש להבין: איך הקב"ה מסובב פלא עצום! שמשה רבנו יגדל על הברכַּיִם של הנחש פרעה... ומכניס אותו לתוך הארמון לעשות את התיקון.
עוד פלא! איך יתכן בתיה בת פרעה נוטלת תינוק מן השוק מכניסה לארמון וטוענת: 'שזה בנה!' מה, פרעה כזה טיפש?! הוא יודע שהיא לא היתה מעוברת, 'מנין הילד?' ובפרט בזמן הגזרה: "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (שמות א, כב) פלא!
במצרים היו שלוש (3) גזרות בדיוק באותו זמן שנולדו; מי? מרים, אהרן ומשה. שלוש גזרות!
מי יודע – מקבל מאתים (200) שקלים!
בקהל: מי יודע מה?
הרב: מה ששאלתי
בקהל: לא שמעתי
הרב: 'לא שמעתי' - זה חמור! בשביל מה באת?
עוד פעם: 'במצרים היו שלוש גזרות אבל בדיוק באותו זמן שנולדו; מרים, אהרן ומשה. כל אחד שנולד היתה גזרה, מה היו שלוש הגזרות?
בקהל: גירוש הנשים
הרב: מה זה גרוש הנשים? מאיפה, מתי, אצל מי, מה?... לא מותק, מותק...
בקהל: ...
הרב: אדוני! כל אחד תגיד לי כשנולד מה היתה הגזרה,
בקהל: משה...
הרב: לא, עם מרים מתחילים
בקהל: ...
הרב: לא, יפה עם האצבע - אתה טוב, אבל התשובה עדין לא
הגזרה הראשונה (1) היתה: "וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה" (שמות א, יד) באותה שעה נולדה מרים ולכן קראו לה: 'מרים' על החיים המרים שהתחילו מאותה עת.
הגזרה השניה (2) היתה: "אִם בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ" (שמות א, טז) באותו יום נולד אהרן, הרד"ל מסביר: 'למה השם אהרן? – 'אִי הריון' לא יהיה היריון; כל בן - להמית אותו.
הגזרה השלישית (3): "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (שמות א, כב) בדיוק נולד משה רבנו! שפעולת הצלתו היתה - "כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ" (שמות ב, י).
ועכשיו הפליאה היא שבעתים (14)! איך יתכן בעיצומה של הגזרה, בשעה שפרעה פוקד: 'להשליך ליאור - כל ילד שנולד במצרים! בין יהודי ובין מצרי!! איך יתכן מביאים לביתו תינוק חדש! והוא מגדל אותו על ברכיו, לכל הפחות תברר: 'מאיפה הגיע?...' ובפרט שזה ברור: שזה לא הבן של בתיה...!
למה היתה גזרה גם על ילדי העבריים וגם על ילדי המצרים? למה?
בקהל: ...
הרב: נכון!... מאיפה מה?... הם לא ידעו האסטרולוגים, החרטומים שלו לא ידעו בדיוק אם זה יהודי מבני העבריים או מהמצרים. אז 'על הדרך' הרגו גם את המצרים. אבל היה פה פטנט! שאולי נעמוד עליו.
המעשה היה ככה; רש"י, הרא"ש והחזקוני - גדולי ישראל! מבארים...
שימו לב!
משה נולד מתי? משה נולד ב- ז' באדר (מה, אתם לא יודעים?!) משה נולד ב- ז' באדר, בסוף החודש השישי (6) להריונו, הוא לא נולד אחרי תשעה (9) חודשים, בסוף, השישי... ויצא לאוויר העולם – מהול! זה נתן לאמו יוכבד שהות לגדל אותו שלושה (3) חודשים בביתה!
במסכת סוטה מתבאר: 'למה המצרים לא מנו ליוכבד את חודשי הריונה, אלא משעה שהחזיר אותה עמרם מנישואים שנים (2)? כי אם היא התגרשה - אז היא לא תוליד, מתי התחילו לספור? התחילו לספור מרגע שהיא נישאה פעם שניה.
אבל! היא כבר היתה מעוברת שלושה (3) חודשים... לפני שהוא גירש אותה ובאו לבדוק אותה אחרי תשעה (9) חודשים.
אני בפרשה הזאת גיליתי דבר מדהים, מדהים! זה חידוש גדול!!
אתם יודעים בבני ברק, בין בנין לבנין יש עוד בנין! מאיפה הם למדו את זה? - מפרעה. למה? כתוב: "וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּים" (שמות א, כא) מה פירוש?
היות והם גזרו את הגזרה של: "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" אז צריכים לעקוב אחרי כל הנשים לראות אם הן בהיריון, בשביל לדעת: מתי לבוא לקחת את התינוק שנולד.
מה עשה פרעה? "וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּים" - הכניס בתוך השכונות של היהודים בתים של המצרים! בשביל שיעקבו. אז היה בניינים והכניסו בפנים בָּתִּים, למה? כתוב "וַיַּעַשׂ לָהֶם" לשון זכר, לא וַיַּעַשׂ להן... לשון נקבה. אז יש מפרשים: שזה למצרים. אז הוא הכניס להם בָּתִּים והם היו עוקבים וגם שומעים מתי: 'מֶההההה... מֶההה...' (התינוק פועה) ואז נכנסים לבפנים וכו'. והאשה צריכה לצאת לקנות משהו... להביא ירקות להביא פה להביא שם... רואים שיש בטן.
בקיצור, הם לא ידעו שהיא הרתה כבר קודם! לכן היה לה זמן שלושה (3) חודשים אז לכן אח"כ: "וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ" (שמות ב, ג) - לא יכלה יותר להצפין אותו ואז היא שַׂמה אותו ביאור.
עכשיו, תמוה! למה הקב"ה סיבב שעמרם יגרש את יוכבד ואח"כ יחזור וישא אותה בשנית להביא את משה רבנו לעולם?
אומר אור החיים הקדוש זיע"א: 'דוקא סובב ה' כך, אם לא היה מגרש אותה - היו באים לחפש יום יום לראות: מה קורה, אולי נולד ילד חדש...? לכן, היה גירושין ונישואין שניים והיות ומשה נולד לאחר שישה (6) חודשים - יכלה יוכבד לגדל אותו בנחת ובשלוה! ממתי?
תקשיבו טוב!
ממתי? מ- ז' באדר, תוסיפו שלושה (3) חודשים לאן אנחנו מגיעים? (איך אתם טובים בחודשי השנה...)
בקהל: ...
הרב: וואי וואי וואי...
שלושה (3) חודשים אחרי זה, זה סיון, זה ו' סיון! איזה יום ו' סיון? 'חג השבועות' מתן תורה.
משה נולד לאחר שישה (6) חודשים ואז בשלושה (3) חודשים מ- ז' אדר עד ו' סיון - יכלה לגדל אותו אמו יוכבד בנחת ובשלווה! שנאמר: "וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים" (שמות ב, ב) וביום שישה (6) בסיון, שעתיד להיות 'חג השבועות' "וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ" ואז היא שמה אותו בתיבה בתוך היאור.
אמרו מלאכי השרת לקב"ה: 'ריבונו של עולם! מי שעתיד לקבל תורה ביום הזה יום נתינת התורה - ילקה ביום הזה ביאור?!'
לכן, זכה משה רבנו להצלה וישועה דוקא בחג השבועות!
חכמים אומרים על הפסוק: "וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא" (שמות ב, ב) – 'שנתמלא כל הבית אורהּ בשעה שנולד משה!'. משה רבנו כולו אור ואור השכינה בוהק מפניו. ולכן חייב לצאת החוצה מהמחבוא החשוך לאור היום וביום זה הוא ניצל וחי בזכות המים; התורה נמשלה למים...!
מה חשבה יוכבד שהניחה אותו ביאור? מה, זה מקום הצלה ביאור?! שמה זורקים את כל הילדים!... אז מה היא שמה אותו ביאור? איך תבוא הצלה? מה יועיל שהיא שַׂמה ביאור?
אומר הספורנו - פלא! 'במצרים היו ילדים שזרקו אותם מהבית, הם נקראו 'ילדים אסופיים'... למה השליכו אותם מהבית? בגלל שכל ארץ מצרים מלאה זימה! ואז היה ילדים 'לא רצויים', 'תקלות' מה שנקרא: תקלות! מה עושים עם תקלה? כמו שהיום אתם שומעים 'מצאו תינוק בפח אשפה', מצאו זה, מצאו פה... שמה - זה היה מלא. כמה! בכורות הרג הקב"ה בכל בית... - כי היה שמה זימה!
משה רבנו היה 'יפה תואר!' יפה תואר ואמא שלו יוכבד חשבה: 'אם יראה אותו אחד מהמצרים שיעבור ביאור - הוא יקח אותו הביתה, כזה יפה - יגדל אותו בבית'.
מבאר המהר"ל מפרא"ג: 'שהאסטרולוגים בכוכבים של פרעה ידעו כמעט הכל, לא הכל 'כמעט הכל', הם אמרו לפרעה: 'מתי יוכבד התעברה' כי בדיוק מאותה שעה במשך תשעה (9) חודשים ציווה פרעה: 'להרוג ולהטביע ביאור כל זכר יהודי שנולד!' כי הם ידעו, הם אמרו: 'עכשיו נולד מושיען של ישראל!' ואז חלה הגזרה. והם ידעו מתי הוא נולד,
אבל אמרו לו 'אנחנו לא יודעים אם הוא יהודי או מצרי'
ולכן מיום שנולד משה - גזר פרעה: 'להשליך גם את הילדים של המצרים ליאור!' ולכן כתוב: "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (שמות א, כב) גם מצרי! אז בשלושת (3) החודשים האחרונים - נגזרה הגזרה גם על האוכלוסייה המצרית.
עוד דבר ידעו האצטגננים: 'שמשה ילקה במים!' ולכן הגזרה היתה: 'לזרוק את הילדים ליאור!' מאיפה צמחה הגזרה? ממה שהם ראו. הם ראו: 'שמושיען של ישראל ייוולד והוא ילקה במים'.
הם לא ידעו שזה על המים "וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע" (במדבר כ, ח) הם לא ידעו את זה! למה? הם ידעו 'כמעט' לא בדיוק.
וכשראו שבאותו יום שנולד משה: 'שלא נזרק עדין המושיע ליאור, אמרו לפרעה: 'שהוא עדין חי!' ולכן נמשכה הגזרה שלושה (3) חודשים, עד שהניחו אותו בתיבה ביאור.
אומר המהר"ל מפראג - דבר נפלא! האסטרולוגים לא ידעו רק פרט קטן הם לא ידעו אם המושיע יהיה יהודי או מצרי. וזה פלא! למה רק את הנקודה החשובה הזאת לא ידעו לומר בבירור?
הוא מחדש לנו דבר נפלא!
מצד אחד (1) מפורש בתורה שמשה נולד לעמרם ויוכבד.
בדברי הימים-א (פרק ד' פסוק יח) כתוב: 'שבתיה היא זו שילדה את משה' ("וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד")
מזה לומדים חכמים בגמרא (מגילה יג): 'כל המגדל יתום או יתומה בתוך ביתו - מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו!' - לפיכך; נחשב משה הבן של בתיה.
ולכן לא ידעו האסטרולוגים אם משה יהודי או מצרי...
במעם לועז - מבאר דבר נפלא!
יוכבד ידעה שהחוזים בכוכבים אמרו לפרעה: 'שמושיעם של ישראל ילקה במים!' ולכן הוא גזר: 'לזרוק כל בן זכר ליאור!' בדיוק מאותו יום שבו היא נתעברה במשה. והיא גם ידעה ממרים שנתנבאה: 'שמשה יהיה הגואל!' בת שלוש (3) - היא כבר ידעה שהוא יהיה הגואל!
ולכן, שאלנו: מה מועיל שהיא תשים אותו ביאור? איזה הצלה זאת לשים אותו בתיבה?
היא רצתה להטעות את פרעה והחוזים בכוכבים! כי באותה שעה ששמה אותו ביאור, אמרו האסטרולוגים לפרעה: 'שמושיעם של ישראל כבר נטבע במים!' ובטלה הגזרה.
בתוספות (סוטה יא) ביארו: 'מרים המתינה ליד היאור במשך רבע שעה (15 דקות) לראות: מה יעלה בגורל אחיה? ואז היא ראתה בדרך פלא פתח הצלה! שבה דוקא ע"י הבת של פרעה, שירדה ליאור להירפא מצרעתה'.
עכשיו הכל מואר!
אור החיים הקדוש מבאר: 'בשעה שנטלה בתיה את משה - מיד היא נתרפאה מהצרעת! וגם בשרה נתעדן כשל נערה'.
למה צריך לעשות לה נס כזה שיתעדן בשרה?
אלא, הקב"ה נתן לה סימן ברור משמים: שהיא עושה את הדבר הנכון! עצם זה שהיא מתעסקת בתינוק הזה הביא לרפואתה והביא שבשרה נתעדן - היא הבינה: שיש פה מציאה גדולה! והיא עושה דבר נכון.
זו לא פעם ראשונה (1) שנעשה נס כזה, עוד מקרה היה בשרה אמנו: גם היא וגם יוכבד שנשאה בשנית לעמרם, מתרחש נס דומה: שנתעדן בשרם כשל נערה.
ולמה אצל יוכבד הוצרך הנס שיתעדן הבשר? הלא היא ילדה את אהרן שלוש (3) שנים קודם לכן! וגם את מרים ילדה בהפרש זמן קצר שש (6) שנים לפני כן, את כולם היא ילדה בגיל זקנה מופלג! אז למה צריך דוקא אצל משה רבנו שיתעדן בשרה?
אלא, ה' אותת גם לה: 'את עושה את הדבר הנכון!' - להינשא שוב לעמרם ולהוליד מחדש.
האבן עזרא והכלי יקר מדקדקים בלשון של הפסוק: "וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה" (שמות ב, ו)
מה אנחנו שומעים? בפסוק כתוב שהוא ילד ונער איך זה הולך ביחד?
אלא, משה רבנו היה גדול בגופו כמו נַעַר.
והרמב"ן והספורנו אומרים: 'שהיה מתנהג כנער בוגר!'
באותו יום שהוא נולד - הוא כבר דיבר עם אבא שלו ואמא שלו! באותו יום...'
וגם כשגדל והפך להיות מורם מעם משכמו ומעלה, גבוה מכל העם למעלה מעשר (10+) אמות! למעלה מחמש (5+) מטר! למה?
כתינוק הוא נולד גדל ממדים, לא תינוק רגיל כמו נַעַר וכשהוא גדל הפך להיות לאיש גדול ממדים.
מחדד הספורנו לכן כתוב: "וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר" וזה לא סתירה, במציאות הוא ילד קטן הוא רק נולד! כמו שאומרים, אבל הוא בֹּכֶה כמו ילד, אבל המראה שלו כמו נַעַר...
"וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" (שמות ב, ו) - זה לא 'אסופי' מן השוק, זה לא מצרי שזרקו אותו בגלל זימה...
זה - זה פלא לראות ילד כזה! זה לא 'אסופי'.
איך ידעה?
שלושה (3) סימנים!
אומר הרשב"ם: 'קודם כל (1) היא בדקה אם הוא זכר או נקבה? ואז היא ראתה שהוא מהול, מהול זה רק אצל היהודים.
שתים (2): ראתה אור גדול בתיבה! ראתה שכינה עמו "וַתִּרְאֵהוּ".
דבר שלישי (3): פרחה ממנה הצרעת וגם נתעדן בשרה.
בשלושה סימנים מובהקים אלה היתה בטוחה: 'שהילד הזה מיוחד עד מאוד!'.
באמת, באיזה גיל הביאה אותו בתיה לארמון? באיזה גיל?
בקהל:...
הרב: כמעט... בגיל שנתים (2).
בעת שהיא מצאה אותו, היתה סכנה גדולה לתינוקים במצרים!
כותב המעם לועז: 'באותו יום היא החזירה את משה ליוכבד, לאמא שלו, היא לא ידעה שזה אמא שלו, להניק אותו עד גיל שנתים!
למה? היא ניסתה להניק אותו - הוא לא יונק, מצריות - לא יונק. אז פתאום מופיעה מרים כאילו באקראי ואומרת לה: 'האם לקרוא "לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת"? (שמות ב, ז) בתיה הסכימה.
כתוב: "וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת אֵם הַיָּלֶד" (שמות ב, ח) נו, למי היא הביאה אותו? בחזרה לאמא שלה! נמצא שיוכבד מגדלת, מניקה את הבן שלה וגם מקבלת ע"ז שכר! שנאמר: "וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ" (שמות ב, ט) בתיה משלמת גם על ההנקה!
והגזרה נתבטלה משעה שהוא הונח ביאור! ולכן אין גזרה יותר: 'לזרוק ילדים' ויוכבד יכולה לגדל את משה בשלווה בנחת בלי שום גזרה!
וזה מה שכתוב: "וַיִגְדַּל הַיֶּלֶד וַתְּבִאֵהוּ לְבַת פַּרְעֹה" (שמות ב, י) רק בגיל שנתים (2) נכנס משה לארמון.
לפי זה מתבאר להפליא!
מה סיפרה בתיה לפרעה על הילד החדש שהיא מביאה לארמון? ועכשיו נבין: למה הקב"ה ברא את משה רבנו גדול ממדים באופן חריג...?
בתיה אומרת לפרעה אביה: 'הילד הזה מצאתי אותו 'אסופי' בשוק, אני רוצה לגדל אותו, תראה כמה הוא יפה!'
פרעה והיא חושבים: 'שהוא ילד מאומץ 'אסופי'... כל זה קורה שנתים (2) אחר הגזרה ומשה נראה גדול בהרבה מבני גילו, אז זה לא מתאים לזמן שהיתה גזרה ולחשוש: 'שאולי זה מושיען של ישראל!' לכן הוא נברא גדול ממדים.
כל זה מסובב הקב"ה כדי שיוכל משה רבנו בשנתים (2) הראשונות בחייו להיות בחיק אביו ואמו, ללמוד תורה מגדול הדור! ומאמו הצדקנית, אורחות חיים ודרך ארץ ומוסר כדי שיפקח עליו אביו את עינו ויהיה גדול "אִישׁ הָאֱלֹהִים" (דברים לג, א) נזר הבריאה גואלם של ישראל.
אומר המדרש: 'מיום שנולד משה – כבר היה מדבר עם אמו, כי נולד כאדם גדול לכל דבר, כדי שיוכל ללמוד תורה ומוסר! שכן הזמן 'קָצֵר וְהַמְּלָאכָה מְרֻבָּה' (אבות ב, טו)... צריך להכשיר אותו.
אומר הכלי יקר: 'הביטו וראו! כמה "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק" (תהלים ב, ד) אתה פרעה רוצה: 'להרוג את המושיע של ישראל!' וה' שַׂם אותו אצלך על הברכַּיִם שתגדל אותו! יא טמבל... אתה יכול לבטל גזרה של הקב"ה?? מישהו יכול לבטל גזרה של הקב"ה?! הקב"ה צוחק על כל הטיפשים האלה!
המן חשב: 'לעשות עץ גבוה חמישים (50) אמה לתלות את מרדכי!' (אסתר ה, יד).
- בסוף: תולים אותו על העץ שלו! (אסתר ז, י) זה לא הולך, נגד גזרות של הקב"ה - לא ניתן לעשות מאומה.
פרעה קורא למיילדות, מי זה המיילדות? יוכבד ומרים, מבקש מהם: 'להמית כל בן!' ובסוף מה? בסוף הן מכניסות לו את משה לבית! איי איי איי... הן בעצמן מביאות את הגואל.
וכל זה מרומז בשמות שלהן; 'שפרה' – 'שהיא משפרת את חוה' והיא אמא של הגואל. כמו שחוה היתה אמא של שֵׂת ומשה הוא שת.
'פועה' - זה מלשון לפעות, לדבר לשון דיבור.
'מרים' - התנבאה בפיה: 'שאמא שלה עתידה להוליד בן שיושיע את ישראל!' והיא שכנעה את אבא שלה את עמרם להינשא בשנית.
למה?
ברגע שהחלה הגזרה: "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (שמות א, כב) עמד עמרם וגירש את אשתו!
אמר: 'מה, אנחנו נוליד ילדים ויזרקו אותם ליאור?!'
עמדו כל ישראל וגרשו את נשותיהם! ראו את גדול הדור עושה ככה
- אמרו: 'הוא צודק! מה, נביא ילדים שיהרגו אותם המצרים?!'
באה מרים הקטנטונת בת שלוש (3)! אומרת לאבא שלה: 'אבא! הגזרה שלך יותר קשה משל פרעה; הוא גזר על הזכרים - ואתה גוזר גם על הנקבות' לא ייוולדו נקבות... וגם הוא - גזרתו ספק מתקיימת ספק לא מתקיימת - וגזרתך אתה צדיק בודאי מתקיימת!'.
בקיצור, הוא שמע בקולה והחזיר אותה בחזרה, עמדו ישראל והחזירו נשותיהם.
אז היא אמרה והיא שכנעה את אבא שלה! וזה מה שסיבב הקב"ה בשביל מה? בשביל שיהיה את השלושה (3) חודשים האלה, ויוולד והיא תגדל אותו אצלה. ותצפין אותו ואח"כ תשחרר אותו ותשים אותו ביאור וכל מה שלמדנו.
פרעה חושב:' שהוא שלח את המיילדות שימיתו את הגואל!' ובפועל? שתיהן הכניסו אליו את הגואל הביתה ופרעה מגדל אותו אצלו בארמון.
עכשיו נבין: איך פרעה האמין לבתיה שהנער גדול הממדים 'אסופי' מן השוק? כי זה דבר נפוץ ומקובל במצרים "עֶרְוַת הָאָרֶץ" (בראשית מב, ט) ילדים באו באופן 'לא רצוי' בשיא הטומאה של העולם! והוא היה בטוח: 'שזה אחד מהתוצאות...'
עכשיו, אחד (1) הטעמים למה היתה הגלות מצרים? למה היו בכלל ישראל צריכים לרדת למצרים ולהיות בגלות מאתים ועשר (210) שנה?
זה היה בשביל לתקן את החטאים של אדם הראשון בענייני הקדושה! כי הוא הוליד רוחות, שדין ולילי"ן במשך מאה שלושים (130) שנה שהוא פרש מאשתו.
למי שלא יודע אז אותה ל-י-ל-י היא באה גם לגברים בשינה ואז אנשים רואים פתאום 'קרי' זה אותה אחת!...
אז זאת אומרת הם באו אליו לילי"ת ונעמ"ה והולידו ממנו, עכשיו צריך היה לנקות את הזוהמה של הנחש שהוטלה בחוה, כתוב: 'שהנחש הטיל בה זוהמה!' בחוה והיה צריך לזכך ולטהר את הטומאה הנוראה שפשְׂתה בדור המבול אחרי זה, בגלל חטא אדם הראשון אז היה טומאה שהתפשטה בדור המבול ואחרי דור המבול היה 'דור הפלגה' שעשו מגדל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם (בראשית יא, ד) ומרדו בקב"ה עם נמרוד! - והיה צריך לצרף אותם ולזכך את הנשמות האלה, גם מהעוון של אנשי סדום שפגמו בעריות, כל אלה באו בגלגול - בדור של 'יורדי מצרים' והיו צריכים לתקן זאת...
בתנא דבי אליהו מבואר דבר מופלא! איך זה עמרם נושא את דודתו? הרי זה בלתי נתפס!! ולא עוד, מי נושא אשה בת מאה שלושים (130)?? ועוד 'נישואים שניים'...
אלא, זה מוכיח: שמעשה זה - הוא היפך התאווה! זה לא מסיבת תאווה, איזה תאווה במאה שלושים?! כי הכל היה 'לשם שמים!' לתקן את כל מה שנעשה קודם.
באותו יום שהיא נישאה בשנית, נשבע הקב"ה: 'שעמרם, עמרם הוא זה שישא את הארון 'ארון הברית' על הכתף! כתוב: "וְלִבְנֵי קְהָת לֹא נָתָן כִּי עֲבֹדַת הַקֹּדֶשׁ עֲלֵהֶם בַּכָּתֵף יִשָּׂאוּ"! (במדבר ז, ט) כי הוא קדוש וטהור!
באותו יום נתעטרו עמרם ויוכבד בסילודין ובקדושה! ובגיל זקנה מופלג ידעו: 'שהגיע העת לתקן את חטא אדם הראשון ולהוליד את הגואל - משה רבנו שהוא גלגול של שת שממנו הושתת העולם'.
כתוצאה ממעשה שהיווה את שיא הקדושה, שום תאווה! נולד בן קדוש וטהור!! שהאיר את העולם בתורה ובקדושה והציל את עם ישראל - רק בגלל שלא חטאו בעריות! בכל מצרים שהו ישראל ב: עֶרְוַת הָאָרֶץ המקום הכי טמא בעולם, ככתוב: 'עשרה (10) קבים של זנות ירדו לעולם, תשעה (9) לקחו המצרים!' לא היה מקום של זימה יותר משם.
ולא היה בישראל פריצות! רק אחת (1) פרסם הכתוב: "שְׁלֹמִית בַּת דִּבְרִי" (ויקרא כד, יא) שהיתה פטפטונית... שְׁלֹמִית - כל מי שראתה: 'שלום! מה שלומך? מה שלומכם? שלום...' 'בַּת דִּבְרִי' דברנית כל הזמן ברברברבר... עד שבא מצרי ועשה אתה מה שעשה ונולד ממנה 'המקלל'. אז כל בנות ישראל וכל בני ישראל היו גדורים מהעריות! קדושים במצרים עם כל הטומאה שהיתה שם...
ועכשיו הגיעה העת, עת הנקמה! שאדם וחוה... מי זה אדם וחוה? - עמרם ויוכבד! באים לנקום במי? - בנחש = פרעה!
בגלגול הקודם הנחש הצליח להחטיא אותם ולסובב עליהם עונש: 'מוות!' - עכשיו הם חזרו להוליד את משה והוא יתעלל בנחש בפרעה ויביא מיתה על כל המצרים, תיקון לכל מה שהיה בעבר.
יפה או לא יפה?!...
זה רק ההתחלה של הפרשה, יש ספר שלם! (ספר 'תורת חסד')
כן, אני מודה לכם יהודים יקרים שהקשבתם, אם יש שאלות בבקשה.
- - - שאלות ותשובות - - - (לא מוגה)
כן שמה גברת מצביעה תביאו לה מיקרופון מה כן היה כבד פה וכבד לשון אתה יודע למה הוא היה כבד פה וכבד לשון שלא יגידו שהוא היה דמגוג והוא יודע לדבר והוא זה אדרבה השם שלח אחד שלא בכוח הפה ושכנוע והכל אלא שתראה שזה יד השם לא תתלה את זה אתה מבין באדם אלא במשלח שלו כן ערב טוב כבוד הרב ערב טוב אנחנו באנו מצפת כל הכבוד הבת שלי הבת שלנו פעת עברה תאונת דרכ לפני 15 שנים כן והיא נפגעה בראש כן ומאז היא על כיסא גלגלים והיא התפקוד שלה היא כבר לא מתפקדת כל כך בבית לאת ב הרופאים אומרים שזה בלתי הפיך הרופאים הרופא בבית לווינשטיין אמר לי שהיא לא תלך בת כמה היא היא עכשיו בת 3 אז בגלל הפגיעה בראש היא לא יכולה ללכת כן כן זה משהו עצבי כן ואין ניתוחים לזה לא אחרי הת ואין פיזיותרפיה היא עושה מלא היא עושה הרבה וזה משפר או לא זה משפר זה לא אותו מצב שהיה הרבה יותר טוב אבל עדיין היא לא עצ כמה זמן הטיפולים כבר אנחנו עושים הכל באופן עצמאי לא כמה זמן מאז התאונה 14 וחצי שנים וואי וואי היא היייתה בת 21 וואי וואי שבועיים אחרי שהא התחתנה טוב יש לך א יש לך א ילדים נוספים כן כמה עוד שבעה והם נשואים כולם הבנתי ולמה היא לא הולכת עם כיסוי ראש עם היא נשואה היא כבר לא נשואה היא גרושה לא משנה גרושה חייבת בואי נעשה ככה כל המשפחה היא יכולה לדבר כראוי כן את יודעת לקרוא את יכולה לקרוא תהילים קראת פעם תהילים ברור תשמעו כל המשפחה שלושה ימים תסעו כולכם את ובעלך והיא והשבעה או חד שבעה לכותל המערבי שלושה ימים כל יום מה זה משנה איפה גרים בנו הולכים לכותל המערבי ומסיימים שמה כל יום את ספר התהילים שלושה ימים כל יום נגיד הלכתם יום ראשון שכולכם אמרתם את ספר תהילים אחר כך יש בסוף יהי רצון תבקשו כולם ביחד מתחלקים בספר או כל אחד לא כל אחד גומר ספר לבד מה גם הפע ספר שלם היא אמרה שהיא יודעת לקרוב היא קראתי לי ודת ברור שהיא יודעת אל היא מאוד מאוד קשה לה קשה תקרא בעיניים אנחנו יכולה לקרוא פרק שניים מאוד קשה תקרא בעיניים מה יותר קשה 15 שנה או שלוש שעות אתה לקרוא בעיניים את יכולה אתה אלוהים מה היא אומרת אבל זה ספר שלם אני אני נותנת לה בבית לקרוא אז היא בקושי מצליחה פרק אחד אני אבל אני קוראת אני את לא שומעת מה אני מדבר כן בטח שומעת בעיניים זה לא מאמץ בעיניים כן אוקי שלושה ימים כן בעזרת השם ותגידו תהי רצון ויתקבל עליה כיסוי ראש עכשיו בעזרת השם ואני אברך אותך תודה רבה תודה רבה היא מסכימה היא יודעת שהיא צריכה כן אלי מסכימה את מסכימה כיסוי ראש מסכימה או לא מסכימה קבוע אבל קבוע יש לי משהו יותר יפה אם את רוצה עכשיו כבוד הרב היא תבלה מאוד קשה לה לתפקד בעצמה כאילו עזבי את התפקוד עכשיו ברור אנחנו רוצים שיהיה ישועה נכון מה היא אנחנו רוצים ישועה לא רוצים ישועה אז זהו אז מה קשה היא לא יכולה לשים לבד צריך לשים לה אז מה הבעיה לשים לה במש הו נשים לה נשים לה אולי כובע אפשר אולי כובע כובע מגבעת מה שאת רוצה בעזרת השם אבל תעשו בדיוק מה שאמרתי שלושה ימים בכותל להגיד את התהילים נכון אני אמרתי עד עד יום כיפור השנה 100 ספרי תהילים יפה מאוד אשרך אז את כבר מורגלת כן כל יום ספר כן לא ספר את כל התהילים כן כל יום ספר אחד עד יום שמעתי אבל את כל התהילים כולכם כן שלא יעדר איש מה זה כ שלושתינו כן לא כלל הילדים גם בבעלך כל הילדים טוב עלך טוב אני אם אתם רוצים אתם לא חייבים לא אנחנו רוצים העניין הוא שלא כולם יש לי בת למשל שילדה עכשיו מה נעשה מה נעשה טוב בעזרת השם למה לבית חולים יידעה לנסוע בשביל ללדת א שהא תסע לכותל המערבי בשביל אחותה כן אם היא רוצה היא לא חייבת אם היא רוצה כן בעזרת השם יש הרבה שראוי ישועות ממה [מוזיקה] שאמרתי נחכה ונראה אמרתי נחכה ונראה מה השם שלה יפעת פעת בת רינה יפע ב נהי לא היא לא חיה יפעת פעט יפעת לא לא פעט יפעת בת רינה כן השם יעשה נס וירפא אותה בזכות מה שאמרתי וקיימו תודה רבה כן תודה רבה כבוד הרב תודה שאלה לגברת פה באמצע הכל י והכל ישמחו כל ירו זכל ירו אין ד שלום כבוד הרב שלום אני רוצה א שתברך את הבן שלי יוסף חיים בן איריס מה יש לו לא אין לו כלום אני רוצה שיהיה בריא שיהיה גדול בתורה מה זה שיהיה בריא הוא בריא את אומרת אין לו כלום יש לו נוזלים באוזניים אה יש לו כן כן מאיפה הם נכנסו אני לא יודעת ככה רופים אומרים שיש לו מים אז למה הם לא מוציאים לו מוציאים לו וזה כל כמה חודשים חוזר חוזר שיהיה לו רפואה שלמה בן כמה הוא בן שלש וחצי את מוכנה לשים כיסוי ראש בשביל זה אה יהיה לי קצת קשה למה קשה אני רואה רגע שקט אני מבין למה קשה כי השער שלך נפוח אבל אפשר סוף אותו ולשים כיסוי ראש אני חושב שזה יתאים לך הנה אני נותן לך וכל המים יצאו ולא יחזרו ועודד אבל תעשי את זה לא תעשי את זה אז סתם באת לפה תעיבת ועוד ברכה לירן בן נת מה זה עכשיו לברכה לחזרה בתשובה מי זה זה הארוס שלי וואו וואו רגע זה לא הילד זה לא שלו גם לא לא משהו חדש כאילו כן וואי וואי וואי מה השם שלו לירן לוי בן ענת לירן לוי בן ענת השם יחזירו בתשובה שלמה איתך אמן יאללה שימי וברכי טוב תברכי שחיינו ותלכי עם זה תמיד ואני אברך את הילד א מחיות כפיים פה לך מה [מוזיקה] מה אז מה [מוזיקה] להגיד אפה שלמ ימין הערב הוא לעילוי נשמת גולן בן מזל מנוחתו עדן כן א תברכי שחיינו לא שומעים ברוך אתה אדו אדו אלו אמן מה השם של הבן בן יוסף חיים בן איריס השם ייזכה אותו לרפואה שלמה פרט באוזניים אמן כן שאלה אחרונה שמה בסוף ואני רוצה להגיד לכם שאנחנו מוציאים ארבעה ספרי מוסר בקרך אחד בעשרות אלפי עותקים ויש בארבעה ספרים האלה ספר שערי תשובה לרבנו יונה שזה כבר נושעו ממנו הרבה הרבה אנשים ספר אורחות צדיקים ספר מסילת ישרים וספר תומר דבורה כל אלה נמצאים בספר אחד וזה הוצאה מיוחדת שאנחנו עושים ונחלק את זה חינם כמו שאנחנו מחלקים ספרים כל הזמן חלות הספר 200,000 להוציא בכמות שאנחנו רוצים כל מי שיזכה לתרום 5000 להקדשה עם זה לרפואה לפרנסה זיווג זרע חי וקיים וכולי או לעילוי נשמת בספר יוקדש לו מקום נכבד שהספר יצא בזכותו וכידוע שמי שעושה זיכוי הרבים בספרים ספרים זה לנצח עד ביאת גואל צדק ואחרי כל התורה שילמדו בספרים האלה שייכת לו אז זאת אומרת יש לו זכות בלתי פוסקת הפלא יועץ כתב את הספר שלו בשביל שיהיה לו מצווה דרבים כי אם יבוא לעולם האמת עם זכויות שאדם עושה לבד זה לא כמו שהוא מזכה את הרבים אז אם בן אדם הנה עכשיו קראתי מספר המחבר עכשיו זכה שכל אלה ששמעו אותי וישמעו אותי הכל שייך גם לבעל הספר אז זת אומרת זה זכות גדולה לא כל אחד זוכה לעשות זיכוי רבים מי שירצה יפנה לשופר ויזכה כן שאלה לגברת למעלה נו תן לה תן [מוזיקה] לה נו אז למי נתתם את הזה נו הייתי רוצה ברכה שאלה אמרתי שאלה ברכה ניתן תכף ש הנה הגברת פה תן לגברת פה תרימי את היד שיראו אתה רואה איפה תן לה כן ערב טוב כבוד הרב ערב טוב א קודם כל בעלי ואני רצינו להגיד לך תודה על הברכה שנתת לנו לפני קצת יותר משנה א שהיה לי הריון קצת מסובך וברוך השם נולדו לנו בן ובת פריים תאומים ברוך השם אז קודם כל זה אה ורצינו לשאול אותך על ה סוגיית בשר שא שאתה כל הזמן מדבר עליה א שבעצם אתה אומר שיש א שאין בעצם בשר כשר אז בעלי ואני ספציפית טבעוניים אין לנו בעיה א אבל מה קורה שהולכים למשפחה ומבשלים בכלים בשריים א בעיה אי אפשר לאכול צריך לבוא עם כלים שלכם או להביא אוכל אתכם בעצם הכלים שמבשלים אצם אי אפשר לאכול את האוכל משם נכן נכון ומה עם הנושא של כיבוד הורים זה לא מכבדים את ההורים במה שאיין בו איסור לא מכבדים את ההורים בדברים שאסור ומה עם הילדים איך אפשר למנוע מהם מה את אומרת איך אפשר למנוע מהילדים לאכול בעתיד מה הבעיה מה מה מה הבעה איך להסביר לילדים בעצם שזה אסור לאכול טבעונים והם אוכלים אפשר איך קוראים לו לקחת מפז מה הבעיה אוקיי שיהיה ב שיהיה בהצלחה שניה רק שניה כבוד הרב עוד שאלה אחת ברשותך כן דברי מה עושים עם מסגרות לילדים עם מה עם מסגרות לילדים בהקשר לסדר העולמי החדש כמובן שכל אחד צריך להתבונן איפה יש מום יותר בטו שאפשר ללמוד כמ שצריך אוקיי לבדוק תוד רה ת ר לם [מחיאות כפיים] חברים הכל יד נוח והכל י שחו כל יאמרו וכל יאמרו ה ד ו םו כל יאמרו והכל יאמרו אין דוש כשה הכל דוך וכל ישבחוך כלכל כ רו אן קדוש כשל הכל קל ישבחוך קלקל קל יום ר אין קדוש קשה והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יודוך והכל יש שם חוכה והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יודוך והכל ישבחוך והכל וכל והכל ירו אין קדוש קשה הכל יודוך והכל [מוזיקה] ישבחוך [מוזיקה] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] א [מוזיקה] [מחיאות כפיים] [מחיאות כפיים] [מוזיקה] [מחיאות כפיים] ה [מוזיקה] ה [מוזיקה] [מוזיקה]